Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Hidde » vr nov 15, 2013 9:10 pm

Oom Paspasu schreef:Volgens mij lopen de twee ramen gewoon in één lijn.

Klopt, maar bij het andere raam viel het minder op.

Oom Paspasu schreef:De overige lijntjes zijn zo kort en bijna horizontaal dat je op basis daarvan niet goed het verdwijnpunt kan vaststellen. Je kan het net zo goed iets verder zetten, waardoor beide ramen goed zijn.

Je kunt inzoomen om te kijken hoe ze moeten liggen. Ik denk dat het verdwijnpunt wel een stuk verder moet liggen, wanneer de ramen wel kloppen.

Oom Paspasu schreef:Je laat de lijn van de onderkant van de muntenautomaat nu omhoog lopen. Het scheelt natuurlijk bijna niets, maar nu klopt het wel dat de onderkant zelf niet te zien is en het vlak naast Sluws hoofd wel.

Deze lijn liep eerst ophoog, maar bij het uiteinde schoot ik uit met inkten. Zie:

Afbeelding

Het perspectief hoeft trouwens niet altijd honderd procent te kloppen, als het maar niet stoort. Soms helpt het om een bepaalde sfeer te creëren. Bij deze voorplaten van Jippes klopt het perspectief bijvoorbeeld niet helemaal:
http://coa.inducks.org/hr.php?html=1&im ... 1a_001.jpg
http://coa.inducks.org/hr.php?html=1&im ... 6a_001.jpg
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Oom Paspasu » za nov 16, 2013 3:13 pm

Bij Daan Jippes klopt het perspectief nooit. Dat is niet erg, omdat hij zonder dat toch een goed gevoel van diepte weet te geven.
De verhalen hoeven niet realistisch hoeven te zijn, in de zin van dat ze echt zouden kunnen gebeuren, maar ze moeten wel geloofwaardig zijn. Zo werkt het ook met de tekeningen. Het moet de schijn hebben te kloppen. Het horizontale perspectief met op het oog gekozen verdwijnpunten, enkel toegepast op rechte lijnen, is nou ook niet echt de perfectie weergave van de werkelijkheid, als zoiets al zou bestaan.
Je kan best uit de losse hand tekenen, als je op die manier een geloofwaardige omgeving kan neerzetten. Dat is alleen niet zo makkelijk. Lijnperspectief helpt je daarbij, net zoals modelsheets je helpen een geloofwaardig gevormd personage te tekenen.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Ui » zo nov 17, 2013 11:45 pm

DordrechtDuck schreef:Wauw! Mijn eerste tweekwaak! Fantastisch! Leuk getekend hoor! Zie je, ik leef nog een heeeeeel klein beetje op dit forum. mijn eerste tweekwaak getekend! ik ben trots :) BRAVO

Dank voor de aanzet om er een strip van te maken!

Oom Paspasu schreef:verdwijnpunt

Complimenten voor de technische uitleg en het tonen van voorbeelden.
Zover kan Ui qua praktische kennis vooralsnog niet gaan. (snik)

Oom Paspasu schreef:Misschien kan je eens proberen te oefenen met perspectief door landschappen zonder personen te tekenen?

Ui stelt voor: landschappen met (duidelijk meetbare) vierkante objecten.

Hidde schreef:Het perspectief hoeft trouwens niet altijd honderd procent te kloppen, als het maar niet stoort. Soms helpt het om een bepaalde sfeer te creëren. Bij deze voorplaten van Jippes klopt het perspectief bijvoorbeeld niet helemaal:
http://coa.inducks.org/hr.php?html=1&image=http://outducks.org/renamed/nl/dd/1990-41/nl_dd1990_41a_001.jpg
http://coa.inducks.org/hr.php?html=1&image=http://outducks.org/renamed/us/wdc/0516/us_wdc_516a_001.jpg

Wat geef jij als tekenaar terug voor een gebrek aan perspectief?
Jouw zwakte (waaraan je kunt werken) is niet alleen perspectief, maar ook anatomie.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Ui » wo jan 15, 2014 9:38 pm

In het verhaal 'Oom Dagobert - Verdeel en heers', in Donald Duck Extra 2014-01,
is in plaatjes 5.4 t/m 5.5 (blz. 7) een scène te zien die wat lijkt op het plaatje met de muntenautomaat. (snif)
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2007-167
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Jop Duck » za jun 16, 2018 12:00 pm

Gottfredson schreef in het begin pagina's waarin een verhaal bestond uit meerdere krantenstripjes van zo'n 3 tot 5 plaatjes. Het is moeilijk om het na te maken, maar ik heb het geprobeerd. Je kunt sommige apart lezen dus daarom heb ik een leuke uitgekozen.
1. Mickey heeft een telefoon in zijn hand. Commissaris O'Hara zegt vanuit de telefoon:" Mick... Pang... Kom sne... Btssz... Naart... Kabaf."
2. Mickey rent over straat.
3. Mickey zegt:" Commissaris!!! Wat is er?!!!"
4. Commissaris O'Hara:" Huh? Oh. Een storing."
Misschien is dat een ideetje.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Jop Duck » za jun 16, 2018 6:06 pm

Ik heb het verhaal helemaal geschreven in het topic: "Het Mystery van het Platteland"
JOPDVCK schreef:Een zelfverzonnen verhaal toen ik Gottfredson probeerde na te doen:

Op een dag belt commissaris O'Hara. Hij zegt:" Je moet snel hier komen er is een noodgev...". Mickey rent naar het politiebureau en zegt als hij er is wat er aan de hand is. Dan zegt commissaris O'Hara:" De batterij was leeg." waarop Mickey vraagt of er een probleem is. O'Hara zegt:" Jeperdejepjep. Het is een groot economisch probleem voor de politie wegens een nieuwe invoering van een oud telecommunicatie-systeem." waarop Mickey vraagt wat het probleem dan is waarop O'Hara zegt:" De fooi voor telegram-bestellers is verplicht geworden.". Mickey zegt dan:" Waarom moet ik hier dan heen komen. Ik ben een detective, geen wethouder.". O'Hara zegt dan:" Oh! Dat! Dat komt omdat er veel overvallen zijn op het platteland. Ze zeggen dat er geesten zijn. Dat kreeg ik net binnen via een telegram.". Een telegram-besteller in de hoek zegt dan:" Jeperdejepjep en daar wil José de Bosé nog fooi voor.". Mickey loopt dan door de hal en komt de inspecteur Zaaks tegen. Hij zegt:" Het kan niet door geesten komen want die bestaat niet en al zouden ze bestaan zouden er nooit zoveel kunnen zitten dat ze op hetzelfde moment daar zijn, maar ik weet door wie het komt.". Mickey denkt dan dat hij eindelijk verstand heeft, maar dan maakt Zaaks zijn speech af:" Het komt door zeehonden uit de ruimte.". Mickey komt thuis en zegt tegen Puk en Max dat ze naar het platteland moeten om een mysterie op te lossen. Puk en Max pakken pakken sambal, peper en tabasco. Mickey kijkt verbaasd en Puk en Max zeggen dan:" Dat help een beetje tegen giftige gassen". Dan vragen Puk en Max om kauwgom en Mickey vraag daarop waarom waarop Puk en Max zeggen:" Dat geeft een frissere adem.". Mickey gaat met de auto en hoort een knal. Hij schrikt zich kapot en hij rijd tegen een steen en zijn auto gaat kapot. De neefjes vragen waarom hij zo schrok toen een kauwgom-bel knalde waarop Mickey zegt:" Inleveren die hap.". Puk en Max vragen zich af waar hun moeten blijven. Mickey zegt dan:" Woon hier niet toevallig tante Matilda. Jullie oudtante en mijn tante.". Puk en Max zeggen dan:" Niet toevallig. Ze is hier niet toevallig 40 jaar geleden naartoe verhuisd.". Als ze bij het huis zijn vragen Puk en Max zich af of ze vallen moet neerzetten want ze zien geen vallen. Mickey belt aan en Puk en Max vragen aan tante Matilda waarom ze geen vallen heeft. Matilda zegt dan:" Ik heb er eentje maar die is niet zo heel goed.". Op de achtergrond valt een blaadje van een boom die een reusachtige berenklauw in werking zet. Matilda geeft hun wat eten. Ze geeft hun een groenteschotel omdat ze vegetariër is en omdat ze dat heerlijk kan maken. Puk en Max spugen vuur en ze zeggen:" We hebben iets teveel tabasco op.". Aan de tafel zit ook een schaap die Wilhelmina heet. Ze is het huisdier van Matilda. Mickey vraag:" Gaat het goed met Wilhelmina?" waarop Matilda zegt:" Ja. Ondanks dat ze last heeft van ouderdomsverschijnselen van schapen wegens haar leeftijd gaat het goed met haar." en daarop zeggen Puk en Max:" Als het er niet goed meegaat dan moet je een klacht indienen bij uw dierenziekenhuis.". Na het eten moeten ze in bad. Ze pakken allemaal shampoo en Matilda wast ook even Wilhelmina. Matilda zegt op een moment:" Gebruik die tweede fles met zeep. In het eerste zit zeep voor schapen." Mickey, Puk en Max hebben op dat moment heel pluizig haar. Ze gaan na het bad aan tafel. Matilda vertelt daar aan Mickey:" Het gebeurt rond avondeten. Je neemt een hap en je hele huis is leeg. Ik ben de enige van het dorp die niet is beroofd. Misschien komt het door mijn val". Mortimer zegt daarop:" Wat is uw val?" waarop Matilda zegt:" Sorry. Ik word een beetje vergeetachtig. Wat is de betekenis van het woord "val"?". Matilda bakt het eten maar het gaat mis. Ze vertelt dat hun naar de buren moeten omdat iedereen eten bezorgd krijgt per dag omdat niemand naar buiten durft te gaan. Zij gaat er niet naar toe want hun buren eten altijd vlees. Zij is ook de enige vegetariër van het platteland. En ook de enige zonder pompoenspruitjesenappelmoesziekte. Ze gaan er naar toe maar bij de eerste hap van het vlees valt iedereen in slaap behalve Puk en Max wegens de peper, sambal en tabasco. Er komt een dief binnen en Puk en Max slaan hem bewusteloos. Ze vragen zich af wat ze met hem moeten doen. Ze doen planken onder zijn voeten en handen en gebruiken hem als hobbelpaard. Als de rest wakker is kijkt Mickey of hij iets bij zich heeft wat zijn adres bewijst. Hij vindt wat en gaat naar het postkantoor en geeft hem honderden telegrammen elk een letter. Hij moet per letter betalen dus hij komt er goed vanaf. Als het bij O'Hara aankomt dan moet hij honderden fooien betalen en valt flauw. Hij stuurt dan ook een telegram naar de slager die het vlees verkoopt. Er staat op:"
Geachte slager,
Kunt u a.u.b. bij het politiebureau melden.
Vriendelijke groeten van commissaris O'Hara
". Ze hadden het huis al omsingeld. Ze pakte hem op en O'Hara zei:" Deze arrestatie komt door telegrammen en daarom eis ik fooi.".

Dus voor als jullie liever een andere willen teken:
Strip 1:
1.1. Mickey heeft een telefoon in zijn hand. Commissaris O'Hara zegt vanuit de telefoon:" Mick... Pang... Kom sne... Btssz... Naart... Kabaf."
1.2. Mickey rent over straat.
1.3. Mickey:" Commissaris!!! Wat is er?!!!"
1.4. Commissaris O'Hara:" Huh? Oh. Een storing."
Strip 2:
2.1 Mickey:" Is er een probleem?"
2.2 Commissaris O'Hara:" Ja. Een groot economische probleem."
2.3 Commissaris O'Hara:" Met een groot gevolg boor de politie."
2.4 Mickey:" Wat is dat probleem dan."
2.5 Commissaris O'Hara:" De fooien voor brieven zijn verplicht."
Strip 3:
3.1 Mickey:" Wat kan ik daar aandoen?"
3.2 Commissaris O'Hara:" Oh. Dat probleem. Er zijn mysterieuze dingen aan de hand op het platteland."
3.3 Commissaris O'Hara:" 'Volgens een brief van sheriff Boterhan Kaasban uit Duckstad."
3.4 Er komt dan een verschijning van een postbode en hij zegt:" Jœsę de Bœsę wil daar nog bezoldigingen voor." Hij ziet er een beetje uit als een ooievaar uit "Dumbo". Op zijn pet en/of postzak staat "Argentinia Post".
Strip 4:
4.1 Mickey is te zien die door de gang loopt.
4.2 Zaaks is te zien. Hij zegt:" Ik weet waar die diefstallen van het platteland vandaan komen! Ik weet het!"
4.3 Mickey is weer te zien. Mickey denkt:" Dus er zijn diefstallen aanwezig.
4.4 Mickey is te zien. De tekst van Zaaks is te zien, maar Zaaks zelf niet. Zaaks zegt:" Het komt door..."
4.5 Mickey is te zien. De tekst van Zaaks is te zien, maar Zaaks zelf niet. Zaaks zegt:"...boze honden." Mickey kijkt heel verbaasd.
Strip 5:
5.1 Mickey staat naast een trap in eigen huis. Hij roept:" Puk! Max! We moeten naar het platteland voor politiewerk!"
5.2 Puk & Max staan beneden. Naast hun staan allemaal kisten. Op die kisten staan bijvoorbeeld "sambal", "tabasco" en "peper". Mickey kijkt verbaasd.
5.3 Puk & Max zeggen:" Het helpt tegen slaapgas."
Strip 6:
6.1 Mickey, Puk en Max zitten in een auto. Puk & Max:" Mogen wij kauwgom?"
6.2 Mickey:" Waarom eigenlijk?"
6.3 Puk & Max:" Voor frissere adem."
Strip 7:
7.1 Mickey zit voorin. Er staat in de lucht:" Knal." Mickey staat daar doodgeschrokken op dat plaatje.
7.2 Puk & Max:" Waarom schrikt u van kauwgom?"
7.3 Mickey:" Inleveren die zoete hap."
Strip 8:
8.1 Puk & Max:" Ome Mickey? Waar moeten we eigenlijk slapen?"
8.2 Mickey:" Woont hier niet toevallig jullie oudtante Maria."
8.3 Puk & Max:" Nee. Ze woont hier haar hele leven. Daar is niks toevalligs aan.
Strip 9:
9.1 Ze staan voor het huis en Mickey belt aan. Misschien leuk dat er:" Tingdong" of zoiets bijstaat.
9.2 De deur staat open. Maria is te zien. Ze is even groot als Mickey. Ze heeft een knots aan. Ze heeft een soort Rockerduck-bril, maar dan zonder poten. Puk & Max zeggen:" Hoi tante Maria. Heeft u geen vallen voor de diefstallen?"
9.3 Maria:" Ik heb eentje. Een kleintje. Op de achtergrond is een blaadje aan het vallen.
9.4 De tuin is te zien. En één dichtklappende kolossale berenklauw die over de hele tuin verspreid is.
Strip 10:
10.1 Maria geeft Mickey en de neefjes eten.
10.2 Uit Puk en Max hun monden komt vuur vandaan.
10.3 Puk & Max:" Iets te veel peper."
Strip 11:
11.1 Een stoel waarop een schaap op zit is te zien en iedereen kijkt er naar.
11.2 Mickey:" Gaat het goed met Wilhelminaatje?".
11.3 Maria:" Ja. Ze wordt al oud."
11.4 Puk & Max:" Anders moet je klagen bij jouw eigen dierenziekenhuis." Het woord:" eigen" is niet helemaal nodig, maar het maakt het wel duidelijker dat het van haar is.
Strip 12:
12.1 Iedereen zit in bad.
12.2 Maria:" Trouwens. Gebruik niet de eerste fles."
12.3 Maria:" Dat is namelijk kroeszeep voor schapen."
12.4 Mickey, Puk en Max zien er op dit plaatje heel pluizig uit. En ze kijken ook een beetje boos.
Strip 13:
13.1 Maria:" Het gebeurd rond avondeten dat je huis word leeggeroofd."
13.2 Maria:" Ik ben de enige waar dat niet is gebeurd."
13.3 Maria:" Ik denk door mijn val."
13.4 Mickey:" Welke val"
13.5 Maria:" Ik ben een betje vergeetachtig. Wat betekend "val"?"
Strip 14:
14.1 Maria:" Oeps. Mijn groenteschotel is mislukt."
14.2 Maria:" Jullie moeten bij de buren eten."
14.3 Mickey:" En u?"
14.4 Maria:" Ik ben vegetariër en mijn buren eten altijd vlees."
14.5 Maria:"Wegens de pompoeningedoopteappelmoeszonderspekziekte."
Strip 15:
15.1 Ze zijn bij de buren aan het eten en je ziet gesmak.
15.2 Iedereen valt op de grond en je hoort:"zzzzzzz"
15.3 Er komt een inbreker binnen.
15.4 Puk & Max slaan hem met een knuppel.
15.5 Je hoort het geschreeuw van een haan en Puk & Max gebruiken de dief als hobbelpaard zoals in: https://inducks.org/story.php?c=ZS+40-09-08
Strip 16:
16.1 Mickey haalt een papiertje uit zijn zak.
16.2 Mickey rent naar een brievenbus en stopt er honderd brieven in en hij zegt:" Honderd brieven in geheimtaal schrijven valt niet mee."
16.3 Een postbode komt het bureau van commissaris O'Hara binnen en zegt:" Honderd bezoldigingen voor Jœsę de Bœsę."
16.4 Commissaris O'Hara valt flauw.
Strip 17:
17.1 Voor een slager staat die postbode en zegt:" Meneer. Hier is een brief en Jœsę de Bœsę wil daarvoor een bezoldiging."
17.2 De brief is open en er staat op:"
Beste Zwarte Schim,
Kunt u u melden bij het politiebureau als u wilt.
P.S.: Neem wat fooi mee.
17.3 Commissaris O'Hara zijn gezicht is rood en Mickey vraagt:" Wat is er aan de hand?"
17.4 Commissaris O'Hara:" Hij heeft geen fooi gegeven!"
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Jop Duck » ma jun 18, 2018 7:09 pm

Echt veel te kort. Misschien een langere reis in de auto of een langer verblijf bij Maria en het zou misschien ook leuk zijn als de zwarte schim zich niet gelijk overgeeft. Iemand ideeën? Doe ze dan naar het topic: viewtopic.php?f=7&t=3748
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Vorige

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron