Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Oom Paspasu » ma okt 07, 2013 2:58 pm

Ui schreef:Plaatje 3. Het rood-achtige vlak aan de kant van het uitroepteken inkleuren zoals de blauwe lucht in plaatje 1 en 2.

Dit is de deur van het geldpakhuis.

Ook wat commentaar:
Plaatje 1: De auto maakt de stad minder leeg, maar de klaplopers moeten het natuurlijk hebben van voetgangers. De weglopende voet in de linkeronderhoek, het idee van Ui, lijkt mij zeer goed.
De handen zijn zo echt niet mooi. Misschien kan je daar een keer oefenen door pagina's vol handen te tekenen.
Plaatje 1 en 2: Op de grootte zoals we dit stripje op McDrake zien, zou het zo ongeveer ook in het Weekblad staan. Sommige details zijn moeilijk te zien: De munten in het kopje en de tekst op de bordjes ("Boe!" vind ik wel heel leuk).
Plaatje 3: De linkerhand van Jantje is groter dan zijn rechter. Misschien kan de deurbel een opvallendere kleur krijgen.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Ui » ma okt 07, 2013 3:27 pm

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Plaatje 3. Het rood-achtige vlak aan de kant van het uitroepteken inkleuren zoals de blauwe lucht in plaatje 1 en 2.

Dit is de deur van het geldpakhuis.

O, is dat een van twee deuren? (snif)

In Barks-verhaal 'The Money Well' zitten er ruiten in de deuren.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++21-02
De ruiten hebben daar een functie in het verhaal. Hoe zijn de deuren in andere Barksverhalen?

Oom Paspasu schreef:Ook wat commentaar:
Plaatje 1: De auto maakt de stad minder leeg, maar de klaplopers moeten het natuurlijk hebben van voetgangers. De weglopende voet in de linkeronderhoek, het idee van Ui, lijkt mij zeer goed.
De handen zijn zo echt niet mooi. Misschien kan je daar een keer oefenen door pagina's vol handen te tekenen.
Plaatje 1 en 2: Op de grootte zoals we dit stripje op McDrake zien, zou het zo ongeveer ook in het Weekblad staan. Sommige details zijn moeilijk te zien: De munten in het kopje en de tekst op de bordjes ("Boe!" vind ik wel heel leuk).
Plaatje 3: De linkerhand van Jantje is groter dan zijn rechter. Misschien kan de deurbel een opvallendere kleur krijgen.

Lieve Oom Paspasu, misschien heeft u in uw enthousiasme over de volgende tekst heen gelezen:
Hidde schreef:Ik houd de tekening zo, tenzij er iets echt goed fout is. Tips zijn welkom voor de volgende keer! :D

Er moet "iets echt goed fout" zijn. Dit verraadt weinig ambitie in het beste uit een tekening willen halen.
Men vraagt om verhaal-ideeën, men krijgt een verhaal-idee, men maakt een tekening waaraan "iets echt goed fout" moet zijn om er nog langer mee bezig te zijn, men vraagt vervolgens om nieuwe ideeën en/of om commentaar op nieuwe tekeningen waaraan ook "iets echt goed fout" moet zijn om er nog langer mee bezig te zijn. Begint u al een herhalend patroon te zien? Ui wel. (snik)
Alsof de plotjes aan de bomen groeien. (snotter)
Alsof mensen niets beters te doen hebben dan andermans werk keuren. (huil huil)

Stel je voor dat je die drie hele plaatjes he-le-maal opnieuw zou moeten tekenen. Stel je voor!
Je moet toch wel een slavendrijver zijn om zoiets te verlangen van iemand die graag tekent.

Niettemin veel dank voor uw tips, Oom Paspasu. Is Ui niet de enige die nog energie steekt in creativiteit waar de makers zelf, liever geen energie meer in steken.

Misschien is hier maar één volwassen advies op zijn plaats:
Mooie tekening, hoor! Ga nu maar fijn buiten spelen! (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Hidde » ma okt 07, 2013 8:08 pm

Ui schreef:
Ui schreef:Een nieuw onderdeel voor af-en-toe. Zomaar een idee van Ui.
Een soort van 'Galerij der Kleinen', zoals bekend van het Donald Duck Weekblad van weleer.
In dit geval een beeldstrip. Bij voorkeur met geluid.

Geen antwoord? (snik)

Ligt eraan wat Cray ervan vindt, en of hij het dan daadwerkelijk gaat gebruiken.

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Plaatje 3. Het rood-achtige vlak aan de kant van het uitroepteken inkleuren zoals de blauwe lucht in plaatje 1 en 2.

Dit is de deur van het geldpakhuis.

Het is niet echt duidelijk en mooi, nee. In Nederland worden de deuren van het geldpakhuis vaak roze gekleurd, maar een plaatje dat voornamelijk roze van kleur is stoort nogal.

Hieronder wel een verbetering, maar ik ben er nog steeds niet helemaal tevreden. De grijze kleur lijkt net teveel op de paarse kleur van de kleding van Jantje Fatsoen:

Afbeelding

Oom Paspasu schreef:De handen zijn zo echt niet mooi. Misschien kan je daar een keer oefenen door pagina's vol handen te tekenen.

Dit heb ik inderdaad vaker gedaan. Ik hoopte dat ik ze nu aardig onder de knie had. Wat is er precies fout aan?

Oom Paspasu schreef:Plaatje 1 en 2: Op de grootte zoals we dit stripje op McDrake zien, zou het zo ongeveer ook in het Weekblad staan. Sommige details zijn moeilijk te zien: De munten in het kopje en de tekst op de bordjes ("Boe!" vind ik wel heel leuk).

Tja, dit is weer zo'n 'Rosaïstisch' probleem. De kunst van het weglaten is moeilijk om onder de knie te krijgen. Je krijgt zo steeds meer respect voor de grote Barks. Ik zal eraan werken.

Ui schreef:
Oom Paspasu schreef:Dit is de deur van het geldpakhuis.

O, is dat een van twee deuren? (snif)

Nee, dit zijn beide deuren. Zoals je ziet loopt er een lijn in het midden die de grens aangeeft. ;)

Ui schreef:
Hidde schreef:Ik houd de tekening zo, tenzij er iets echt goed fout is. Tips zijn welkom voor de volgende keer! :D

Er moet "iets echt goed fout" zijn. Dit verraadt weinig ambitie in het beste uit een tekening willen halen.

Ik wil wel graag kritiek. Dit gebruik ik dan voor de volgende keer, om er dan extra op te letten. Ik vind het prettiger om de kritiek voor de volgende keer te gebruiken, dan om alle kleine beetjes aan te passen in deze tekening. Van het eerste leer ik meer. Dit is een oefening, als het om een verhaal voor het weekblad gaat wil ik er meer tijd aan besteden en langer wachten tot ik de tekening ga inkten.

Ik heb veel ambitie getoond tijdens het maken van deze strip, of was Ui dat vergeten? Ik wilde het verhaal graag veranderen en andere figuren gebruiken. Ook heb ik om tips gevraagd na een getekende versie, maar de tips kwamen pas na de geïnkte versie. Ik had langer kunnen werken, maar ik had de tijd en wilde de strip graag afmaken. :)
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Ui » ma okt 07, 2013 9:22 pm

Hidde schreef:
Ui schreef:
Ui schreef:Een nieuw onderdeel voor af-en-toe. Zomaar een idee van Ui.
Een soort van 'Galerij der Kleinen', zoals bekend van het Donald Duck Weekblad van weleer.
In dit geval een beeldstrip. Bij voorkeur met geluid.

Geen antwoord? (snik)

Ligt eraan wat Cray ervan vindt, en of hij het dan daadwerkelijk gaat gebruiken.

Die andere tekening, de presentatortekening, daar is nog geen duidelijkheid over.

Wil je antwoord geven op Ui's vraag in het topic 'DonaldDuckNL', over de presentatortekening?
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=62042#p62042

Hidde schreef:
Oom Paspasu schreef:[rood-achtig vlak] Dit is de deur van het geldpakhuis.

Het is niet echt duidelijk en mooi, nee. In Nederland worden de deuren van het geldpakhuis vaak roze gekleurd, maar een plaatje dat voornamelijk roze van kleur is stoort nogal.

Hieronder wel een verbetering, maar ik ben er nog steeds niet helemaal tevreden. De grijze kleur lijkt net teveel op de paarse kleur van de kleding van Jantje Fatsoen:

Ook Ui vindt het grijs niet mooi.

Hidde schreef:
Ui schreef:
Hidde schreef:Ik houd de tekening zo, tenzij er iets echt goed fout is. Tips zijn welkom voor de volgende keer! :D

Er moet "iets echt goed fout" zijn. Dit verraadt weinig ambitie in het beste uit een tekening willen halen.

Ik wil wel graag kritiek. Dit gebruik ik dan voor de volgende keer, om er dan extra op te letten. Ik vind het prettiger om de kritiek voor de volgende keer te gebruiken, dan om alle kleine beetjes aan te passen in deze tekening. Van het eerste leer ik meer. Dit is een oefening, als het om een verhaal voor het weekblad gaat wil ik er meer tijd aan besteden en langer wachten tot ik de tekening ga inkten.

Halfvoltooide tekeningen maken en daarmee jezelf (en je publiek) voorhouden dat je pas echt je best gaat doen als het gaat om professioneel werk, daar leer je weinig van.

Hidde schreef:Ik heb veel ambitie getoond tijdens het maken van deze strip, of was Ui dat vergeten? Ik wilde het verhaal graag veranderen en andere figuren gebruiken. Ook heb ik om tips gevraagd na een getekende versie, maar de tips kwamen pas na de geïnkte versie. Ik had langer kunnen werken, maar ik had de tijd en wilde de strip graag afmaken. :)

Kwamen de tips pas na de geïnkte versie?
Bladeren wij even terug:

01 okt 2013 09:43 pm, Ui schreef:
Hidde schreef:Vindt Ui de tekening goed genoeg om om te zetten in inkt? Het hoofd van Jantje op het tweede plaatje vind ik niet mooi, dus die ga ik dan ook nog [verbeteren].

Als je eerst die verbeteringen maakt en dat toont, kan men beter oordelen.

Die omgedraaide hand kan misschien beter, aldus stuurbolgewas-aan-wal Ui.
Tip: pak een lege beker, doe die pose na en vraag iemand om daar een foto van te maken.
Met zo'n foto kun je makkelijk spieken hoe zo'n hand eruit ziet.

Later meer. Sorry voor de haast. (snik)

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=61969#p61969

Heb je eerst een verbeterde potloodtekening laten zien?
Of moet men er vanuit gaan dat een geïnkte versie wel ineens goed is? (snik)

Toon jij ambitie? Door tekeningen af te leveren waaraan het een en ander mankeert? Omdat ze zogenaamd een les zijn voor de volgende keer?
Nee, dat is geen ambitie. Dat is gewoon maar een beetje doen waar je zoal zin in hebt, zonder zelfs maar de motivatie om een tekening tot in de puntjes goed af te leveren. Zo laat je jezelf leiden door je verveling. Prima, maar noem jezelf dan niet ambitieus.

Presentatortekening... zoek de foute voorplaat.
Muntenautomaat... volgende strip beter!

Daar steken sommige volwassen lieden dan hun tijd in. 't Maakt totaal geen indruk. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma okt 07, 2013 10:48 pm

Echter, er zijn ook volwassen professionele tekenaars die dit soort pagina's afleveren: http://www.donaldduck.nl/blunderhoekje/131/#duck
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Ui » di okt 08, 2013 4:52 am

Ridder ter Geit schreef:Echter, er zijn ook volwassen professionele tekenaars die dit soort pagina's afleveren: http://www.donaldduck.nl/blunderhoekje/131/#duck

http://coa.inducks.org/story.php?c=H+23179

Ja, laten we het latere tekenwerk van Mau Heymans als voorbeeld nemen! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Hidde » di okt 08, 2013 9:04 am

Ui schreef:Die andere tekening, de presentatortekening, daar is nog geen duidelijkheid over.

viewtopic.php?f=7&t=962&p=62043#p61950

Ui schreef:Halfvoltooide tekeningen maken en daarmee jezelf (en je publiek) voorhouden dat je pas echt je best gaat doen als het gaat om professioneel werk, daar leer je weinig van.

De tekeningen zijn naar mijn mening wel voltooid. :)

Ui schreef:Heb je eerst een verbeterde potloodtekening laten zien?
Of moet men er vanuit gaan dat een geïnkte versie wel ineens goed is? (snik)

Ik doe het op mijn manier, zo is het een betere oefening voor mij.

Ui schreef:Toon jij ambitie? Door tekeningen af te leveren waaraan het een en ander mankeert? Omdat ze zogenaamd een les zijn voor de volgende keer?

Ja, zo werkt het precies. Dit is de manier waar ik wat van leer. Niet alles moet in één keer perfect zijn. Dit is als overschrijven van een antwoordenboekje. Van je fouten moet je leren.

Meer verschillende strips oefenen verbetert het tekenwerk sneller, dan één tekening perfect maken, en er een jaar over doen. Dit was niet mijn doel.

Ui schreef:Nee, dat is geen ambitie. Dat is gewoon maar een beetje doen waar je zoal zin in hebt, zonder zelfs maar de motivatie om een tekening tot in de puntjes goed af te leveren. Zo laat je jezelf leiden door je verveling. Prima, maar noem jezelf dan niet ambitieus.

Toevallig leer ik meer van deze methode, dan van alles doen wat Ui zegt. Het is ook dezelfde methode als die van McDuck Menu. Die heeft in z'n kerstverhaal ook wat foutjes gemaakt, maar niet verbetert. Toen werd er niet gezegd dat hij geen ambitie had.

Ridder ter Geit schreef:Echter, er zijn ook volwassen professionele tekenaars die dit soort pagina's afleveren: http://www.donaldduck.nl/blunderhoekje/131/#duck

''dit soort pagina's'' - Ik zie niet van dit soort blunders in mijn strip?
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Ridder ter Geit » di okt 08, 2013 10:48 am

'Dit soort' verwees in dit geval alleen naar het verhaal van de link zelf. Het was even om aan te geven dat volwassen professionele tekenaars ook nog fouten afleveren.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Ui » di okt 08, 2013 1:16 pm

Hidde schreef:
Ui schreef:Die andere tekening, de presentatortekening, daar is nog geen duidelijkheid over.

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?f=7&t=962&p=62043#p61950

29 sep 2013 07:57 pm, Hidde schreef:Ik ben van plan de tekening zo te laten zoals het is, behalve eventueel soms een paar voorplaten veranderen.

Ui heeft gevraagd of je tenminste die foute, "Arabische" Donald Duck wilt corrigeren.
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=62042#p62042

Hidde schreef:
Ui schreef:Halfvoltooide tekeningen maken en daarmee jezelf (en je publiek) voorhouden dat je pas echt je best gaat doen als het gaat om professioneel werk, daar leer je weinig van.

De tekeningen zijn naar mijn mening wel voltooid. :)

Houd dan op met vragen om commentaar, als je eigen mening toch heilig is. (snik)
Je verlangt dat mensen energie en tijd in jouw hobby steken, terwijl je het zelf wel best vindt. Dat is een brutale houding. Ga buiten belletje trekken, als je mensen zich voor niets wilt laten inspannen voor jouw plezier.
't Is gewoon pijnlijk dat hier minstens twee volwassenen hun kennis, tijd en energie steken in een hobbytekenaar die vervolgens met smileys een "lekker pûh"-houding aanneemt. (snik)

Hidde schreef:
Ui schreef:Heb je eerst een verbeterde potloodtekening laten zien?
Of moet men er vanuit gaan dat een geïnkte versie wel ineens goed is? (snik)

Ik doe het op mijn manier, zo is het een betere oefening voor mij.

Jouw manier is mensen zich te laten buigen over tekenwerk waar je zelf liever klaar mee bent.
Van half werk naar half werk gaan, daar leer je weinig van. Ga je daarmee door, dan is het beoordelen van jouw tekenwerk een verspilling van tijd en energie. Temeer omdat je niet de mentaliteit hebt om echt iets goeds af te willen leveren.

Hidde schreef:
Ui schreef:Toon jij ambitie? Door tekeningen af te leveren waaraan het een en ander mankeert? Omdat ze zogenaamd een les zijn voor de volgende keer?

Ja, zo werkt het precies. Dit is de manier waar ik wat van leer. Niet alles moet in één keer perfect zijn. Dit is als overschrijven van een antwoordenboekje. Van je fouten moet je leren.

Jij vraagt om commentaar, maar je weet het zelf beter?
Waarom dan vragen om commentaar?

Jij gaat nu vertellen hoe men kan leren van fouten. In plaats van het werken aan een tekening, waar het om te doen was, ontstaat er een discussie waarin jij je commentators de les leest over hoe ze het beste jouw commentator kunnen zijn.

Hidde schreef:Meer verschillende strips oefenen verbetert het tekenwerk sneller, dan één tekening perfect maken, en er een jaar over doen. Dit was niet mijn doel.

Onzin. Jezelf concentreren op een tekening en er het beste uit halen, daarvan leer je het meest. Eerst leren goed werk af te leveren en dan pas aan het volgende goede werk beginnen.

En Ui had het niet over "er een jaar over doen". Dus je zit nu een commentator belachelijk te maken, door diens woorden te verdraaien.
Blijkbaar komt het commentaar dat je krijgt, op zo'n belachelijke manier op je over. Wat het geven van commentaar, op zich al een nutteloze inspanning maakt.

Hidde schreef:Toevallig leer ik meer van deze methode, dan van alles doen wat Ui zegt. Het is ook dezelfde methode als die van McDuck Menu. Die heeft in z'n kerstverhaal ook wat foutjes gemaakt, maar niet verbetert. Toen werd er niet gezegd dat hij geen ambitie had.

Dan ga je toch fijn "dezelfde methode" volgen als die van de persoon die je noemt?
Als jij zodoende meer denkt te leren dan "van alles doen wat Ui zegt", zijn we klaar.

Jij probeert, verscholen achter een tekenaar die afwezig is, blijkbaar een soort van "ADHD"-methode aan te prijzen.
Zodra het pittig wordt, zodra je jezelf moet concentreren op wat je bent begonnen, dan laat je het voortijdig afweten. Je wilt of kunt niet de aandacht opbrengen om een project tot een echt goed resultaat te voleinden.
Jij probeert een zwakte aan te prijzen als iets dat leerzaam is.

Hidde schreef:
Ridder ter Geit schreef:Echter, er zijn ook volwassen professionele tekenaars die dit soort pagina's afleveren: http://www.donaldduck.nl/blunderhoekje/131/#duck

''dit soort pagina's'' - Ik zie niet van dit soort blunders in mijn strip?

Die presentatortekening bevat zo'n blunder.
En die mag het publiek wat jou betreft bewonderen in HD-kwaliteit, met je naam en toenaam erbij.

Zo trots kan jij zijn op je werk, dat mensen je fouten moeten goedpraten met "hij is nog maar 14 jaar".
Schattig hoor, zo'n tekenend jochie. Cute! Hij maakt fouten, maar wat is hij lief!
Moet je het daarvan hebben?

Ridder ter Geit schreef:'Dit soort' verwees in dit geval alleen naar het verhaal van de link zelf. Het was even om aan te geven dat volwassen professionele tekenaars ook nog fouten afleveren.

Als fouten maken de norm is, doet men dat maar zonder Ui.

Presentatortekening... zoek de foute voorplaat!
Muntenautomaat... volgende strip beter!

Ui heeft zich als medebedenker en als commentator ingezet voor zowel de presentatortekening als de muntenautomaat-strip.
En dit is dan het resultaat. Ui had er blijkbaar meer zin in dan de tekenaar die zei zin te hebben.

Dat kerstverhaal? Toen bleek dat de tekenaar er geen zin meer in had, was Ui gauw klaar met dat project.

O, maar de tekenaar leert van de vólgende keer. Nou, die volgende keer is dan zonder Ui. En dan is er weer iemand minder die zich bezighoudt met jouw tekenwerk. Want je weet het zelf allemaal veel beter.
Je hebt niet de mentaliteit om echt met zorg een goede tekening af te leveren. Het zijn meer toevalstreffers, met een belofte voor de volgende keer.

Wat zou het toch vre-se-lijk zijn als je dezelfde tekening twee keer zou uitwerken.
Van jou kan men dat niet verlangen, want je hebt die mentaliteit niet. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Oom Paspasu » di okt 08, 2013 3:38 pm


Over dit stripje gaat toch het gerucht dat Mau Heymans dat express deed, uit protest tegen de computerballonnen? Maar ja, in de wereld van de Disney-strips is tekenwerk waar veel aan mankeert eerder regel dan uitzondering.
Ui schreef:Ja, laten we het latere tekenwerk van Mau Heymans als voorbeeld nemen! (huil huil)
Mau Heymans schreef:Het kunnen niet allemaal toppertjes zijn.

Hidde schreef:[Handen plaatje 1] Wat is er precies fout aan?

Linkerhand: De duim is heel raar.
Rechterhand: Om de inhoud van de beker op te vangen, zou de palm zich onder de beker moeten bevinden en de vingers licht gekromd moeten zijn. Ik vind deze duim ook een erg onnatuurlijke positie innemen.
Hidde schreef:Ik had langer kunnen werken, maar ik had de tijd en wilde de strip graag afmaken.

De ene keer worden de adviezen van Ui in de wind geslagen omdat men het te druk heeft en nu omdat men te veel tijd heeft. Smoesjes!
Natuurlijk wordt je een tekenproject op een gegeven moment zat en wil je verder met iets nieuws, maar als je straks professioneel tekenaar bent, heb je geen tijd meer om maandenlang aan een stripje te werken. Nu kan je nog van je fouten leren. In een leerproces is het dan wel belangrijker dat je de zwakke punten inziet dan dat je ze verbetert, maar we hebben hier nu wel een voltooid stripje waar we ontevreden over zijn doordat we de zwakke punten inzien. Als je met iets nieuws wilt beginnen, vind ik het best, maar dat is wel jammer van dit project.
Ui schreef:Muntenautomaat... volgende strip beter!

Ik vind de muntenautomaat erg geslaagd, op de onopvallende bel na. Misschien zouden de twee knikken die jij voorstelt het nog beter kunnen maken, maar dat zou ik eerst moeten zien. De twee grootste problemen zijn voor mij dat de munten in Sluws bekertje niet te onderscheiden zijn op dit formaat, en dat er geen voetgangers te zien zijn, met name de voet in de linkeronderhoek.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Ui » di okt 08, 2013 4:45 pm

Oom Paspasu schreef:

Over dit stripje gaat toch het gerucht dat Mau Heymans dat express deed, uit protest tegen de computerballonnen?

Heb je dat van Ui?
Express fout? Dat kan een excuus zijn om maar een beetje lukraak te tekenen.

Oom Paspasu schreef:Maar ja, in de wereld van de Disney-strips is tekenwerk waar veel aan mankeert eerder regel dan uitzondering.

Geef Ui dan maar de uitzondering: Carl Barks.
Tekenwerk waar je naar kunt blijven kijken, waar je als het ware in kunt kruipen, doorgaans zonder afgeleid te worden door fouten. En ondanks dat, schijnt Carl Barks niet eens zo'n heel bijzonder goede tekenaar te zijn.

Mau Heymans schreef:Het kunnen niet allemaal toppertjes zijn.

Zoiets heeft Mau inderdaad eens gezegd. In 2004. Hij had toen een lezer (Ui) gevraagd om scenario's na te kijken, maar Mau kreeg toen meer commentaar terug dan hij blijkbaar verwachte.

Met pijn en moeite is er toen één verhaal herschreven, met daarin een plotwending van "Ui":

Donald Duck als violist
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+24069
Oorspronkelijk ging het om een wegvlucht-einde. Publiek is woest. Donald en de dirigent slaan op de vlucht. Donald vraagt zich af, in het laatste plaatje, wat hij verkeerd heeft gedaan. Dirigent weet het niet en zegt iets van: "Van het concert des levens heeft niemand een program." Zo eindigde het verhaal oorspronkelijk. Ui heeft er de 'Roddelflop'-achtige wending aan gegeven. En, o hemels geluk, Meester Mau luisterde een keer naar het commentaar. Mau had zelf gevraagd om commentaar. Maar hij wilde beknopt commentaar, terwijl Ui verdwaalde in de verhaalmogelijkheden. Achteraf was Ui er gauw klaar mee geweest, door er niet eens aan te beginnen. Maar ook redacteurtje spelen is een leerproces.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+93154

Misschien kan Hidde vragen of Mau hem wil coachen. Toen Ui ergens in 2004-2005 vroeg of Mau (als zijnde Mau) vragen van fans wilde beantwoorden, zei Mau iets als: "Neuh, daar heb ik geen zin in." (snotter)

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Muntenautomaat... volgende strip beter!

Ik vind de muntenautomaat erg geslaagd, op de onopvallende bel na. Misschien zouden de twee knikken die jij voorstelt het nog beter kunnen maken, maar dat zou ik eerst moeten zien. De twee grootste problemen zijn voor mij dat de munten in Sluws bekertje niet te onderscheiden zijn op dit formaat, en dat er geen voetgangers te zien zijn, met name de voet in de linkeronderhoek.

Ui bedoelt het stripje als geheel. (snif)

Wat betreft de adviezen, u kunt het blijven proberen. Maar Hidde weet het beter.
Je kunt nog zo veel talent hebben, maar zonder goede mentaliteit wordt het vaak maar aanmodderen.

Vandaar dat het voor Ui maar beter is, om evenals dat violist-verhaal van Mau, deze niet-samenwerking maar heel gauw te vergeten. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Oom Paspasu » di okt 08, 2013 7:04 pm

Ui schreef:Express fout?

Neemt Ui nu mijn per ongelukke spelfout over? Ben ik zo'n autoriteit?
Ui schreef:Heb je dat van Ui?

Ik heb iets gevonden: viewtopic.php?f=9&t=998. Ik meende dat er meer over gezegd was, maar dat kan ik niet vinden.
Ui schreef:Vandaar dat het voor Ui maar beter is, om evenals dat violist-verhaal van Mau, deze niet-samenwerking maar heel gauw te vergeten. (snik)

Nou, Hidde, we staan er nu alleen voor. Wat ben je van plan?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Ui » di okt 08, 2013 8:00 pm

Ui schreef:
Oom Paspasu schreef:[H 23179] Over dit stripje gaat toch het gerucht dat Mau Heymans dat express deed, uit protest tegen de computerballonnen?

Heb je dat van Ui?

Oom Paspasu schreef:Ik heb iets gevonden: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?f=9&t=998. Ik meende dat er meer over gezegd was, maar dat kan ik niet vinden.

Daar staat:
10 apr 2009 05:44 pm, Ei schreef:De éénpagina-grap uit Donald Duck 51 2006-51 (H23179), getekend door Mau Heymans, lijkt inderdaad op moedwil. Of anders op moedwillige onachtzaamheid.
Zie: http://www.donaldduck.nl/blunderhoekje/131/
Dit is onderdeel van Mau's stijl. Het ergste is: de "blunders" in bovenstaande grap waren Ei niet opgevallen. :D

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=11336#p11336

Oom Paspasu schreef:["express" fout] Neemt Ui nu mijn per ongelukke spelfout over? Ben ik zo'n autoriteit?

Het moet expres zijn. Ui wilde u niet in verlegenheid brengen. Haha! (snif)

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Vandaar dat het voor Ui maar beter is, om evenals dat violist-verhaal van Mau, deze niet-samenwerking maar heel gauw te vergeten. (snik)

Nou, Hidde, we staan er nu alleen voor. Wat ben je van plan?

Oom Paspasu, Optimist van 2013! Haha! (snotter)

Zou de tekenaar van plan zijn om eerst wat met uw velociraptor-tips te gaan doen, van 'McDrake Nederland Off Topic', gegeven in het topic 'Niet-Disney Fanfictie & –tekeningen'?
Zie: http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=14625#p14625 (za mei 04, 2013 4:16 pm)

Wellicht is het beter om de jeugdige tekenaar eerst maar aan de slag te laten gaan met de tips die tot dusver gegeven zijn.
Er wordt de tekenaar gevraagd of hij zich, wat betreft coaching, wil concentreren op één illustratie en één stripstrookje - ongeacht wat hij verder nog wil tekenen. Maar het zit er domweg niet in.

Zijn plan en motivatie is inmiddels duidelijk:
06 okt 2013 09:45 pm, Hidde schreef:Ik houd de tekening zo, tenzij er iets echt goed fout is. Tips zijn welkom voor de volgende keer! :D

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=62052#p62052

Hij gaat nu een nieuwe tekening maken, waar u of iemand anders dan energie in mag steken. En met die tips doet hij pas wat als hij daarna een ándere tekening maakt, waar men dan ook achteraan mag hobbelen.
't Zal best een sensatie zijn om als jeugdige tekenaar de ouderen zo op de been te krijgen. Misschien kan hij ze ook nog tegen elkaar uitspelen, door wel naar de ene oudere te luisteren en niet naar de andere.

Het meest pedagogische zou volgens Ui zijn, om zoals het er nu voor staat, geen aandacht meer aan nieuw "werk" van deze "tekenaar" te besteden. Niets anders dan: Mooie tekening, hoor! Ga nu maar fijn buiten spelen!

Men heeft energie en tijd gestoken in het bedenken en coachen van twee te tekenen werken.
Maar hij heeft de pen erbij neergelegd, "tenzij er iets echt goed fout is". Zo leuk en interessant vind hij het, om zich wat van een ander aan te trekken.
Dat maakt in elk geval voor Ui duidelijk, dat er bij de tekenaar qua mentaliteit "iets echt goed fout is" - en dan kun je wel blijven corrigeren of dat althans proberen. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Oom Paspasu » di okt 08, 2013 9:17 pm

Schreef Ui niet op off-topic:
Ui schreef:We zouden de McDrake Studios moeten oprichten. Ui regelt de financiën, zodat jullie ongestoord verder kunnen tekenen. Haha! (snif)

http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewto ... 628#p14628

Loze beloften uiten en onderwijl toch de kinderen blijven storen bij hun tekenwerk, maakt voor mij duidelijk dat er bij Ui qua mentaliteit "iets echt goed fout is". ;)
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Hidde » di okt 08, 2013 9:29 pm

Oom Paspasu schreef:Linkerhand: De duim is heel raar.

Duim? Ik heb geen duim getekend bij zijn linkerhand. Of bedoel je zijn pink?

Oom Paspasu schreef:Rechterhand: Om de inhoud van de beker op te vangen, zou de palm zich onder de beker moeten bevinden en de vingers licht gekromd moeten zijn.

Goed punt, ik zie het nu ook.

Oom Paspasu schreef:Natuurlijk wordt je een tekenproject op een gegeven moment zat en wil je verder met iets nieuws, maar als je straks professioneel tekenaar bent, heb je geen tijd meer om maandenlang aan een stripje te werken. Nu kan je nog van je fouten leren. In een leerproces is het dan wel belangrijker dat je de zwakke punten inziet dan dat je ze verbetert, maar we hebben hier nu wel een voltooid stripje waar we ontevreden over zijn doordat we de zwakke punten inzien. Als je met iets nieuws wilt beginnen, vind ik het best, maar dat is wel jammer van dit project.

Ik wilde deze strip niet zomaar afronden. Ik werd gevraagd voor een ander project, en moest daarvoor deze strip voor de herfstvakantie afronden. Anders zou het wel heel lang duren. En ik moet toegeven: ik teken liever een eend dan een vos of kat.

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Muntenautomaat... volgende strip beter!

Ik vind de muntenautomaat erg geslaagd, op de onopvallende bel na. Misschien zouden de twee knikken die jij voorstelt het nog beter kunnen maken, maar dat zou ik eerst moeten zien.

Knikken? Ik begrijp even niet wat je bedoelt.

En de muntenautomaat moet natuurlijk een groot apparaat zijn, want het is een uitvinding van Willie Wortel die veel opties heeft! :)

Oom Paspasu schreef:Nou, Hidde, we staan er nu alleen voor. Wat ben je van plan?

In ieder geval doorgaan met tekenen!

Ui schreef:Hij gaat nu een nieuwe tekening maken, waar u of iemand anders dan energie in mag steken. En met die tips doet hij pas wat als hij daarna een ándere tekening maakt, waar men dan ook achteraan mag hobbelen.

En zo wordt het tekenwerk door de jaren heen steeds beter, en is hij klaar om professioneel werk te ondernemen.

Ui schreef:Het meest pedagogische zou volgens Ui zijn, om zoals het er nu voor staat, geen aandacht meer aan nieuw "werk" van deze "tekenaar" te besteden. Niets anders dan: Mooie tekening, hoor! Ga nu maar fijn buiten spelen!

Liever niet, want dan leer ik niets.

Ui schreef:Wat betreft de adviezen, u kunt het blijven proberen. Maar Hidde weet het beter.

Waarom zou ik dan om kritiek vragen?

Ui schreef:
Hidde schreef:
Ui schreef:Halfvoltooide tekeningen maken en daarmee jezelf (en je publiek) voorhouden dat je pas echt je best gaat doen als het gaat om professioneel werk, daar leer je weinig van.

De tekeningen zijn naar mijn mening wel voltooid. :)

Houd dan op met vragen om commentaar, als je eigen mening toch heilig is. (snik)
Je verlangt dat mensen energie en tijd in jouw hobby steken, terwijl je het zelf wel best vindt. Dat is een brutale houding. Ga buiten belletje trekken, als je mensen zich voor niets wilt laten inspannen voor jouw plezier.
't Is gewoon pijnlijk dat hier minstens twee volwassenen hun kennis, tijd en energie steken in een hobbytekenaar die vervolgens met smileys een "lekker pûh"-houding aanneemt. (snik)

Ik bedoelde: de strip is in principe voltooid. De verbeterpunten zijn extra's (zoals muntjes op de grond), die het nog beter maken. Het betekent niet dat de strip niet af is zonder deze extra's.

Die smiley was bedoelt om het antwoord niet agressief te laten klinken. Miscommunicatie dus.

Ui schreef:Jij vraagt om commentaar, maar je weet het zelf beter?

hoe komt Ui op het tweede?

Ui schreef:En Ui had het niet over "er een jaar over doen". Dus je zit nu een commentator belachelijk te maken, door diens woorden te verdraaien.

Als je een Ui 100% tevreden wilt stellen, ben je zeker een jaar verder ;) (als het niet meer is).

Ui schreef:Zo trots kan jij zijn op je werk, dat mensen je fouten moeten goedpraten met "hij is nog maar 14 jaar".
Schattig hoor, zo'n tekenend jochie. Cute! Hij maakt fouten, maar wat is hij lief!
Moet je het daarvan hebben?

Nee, gewoon niet. Ik ben niet trots op mijn eigen werk en ik ben niet schattig.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron