Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Oom Paspasu » di okt 08, 2013 11:56 pm

Hidde schreef:Duim? Ik heb geen duim getekend bij zijn linkerhand. Of bedoel je zijn pink?

Nee, ik bedoel niet de pink. Wat is dat ding dat ik voor een duim houd dan?
Hidde schreef:Ik werd gevraagd voor een ander project.

Wat is je nieuwe project, als ik zo nieuwsgierig zijn mag?
Hidde schreef:
Oom Paspasu schreef:Misschien zouden de twee knikken die [Ui] voorstelt het nog beter kunnen maken, maar dat zou ik eerst moeten zien.

Knikken? Ik begrijp even niet wat je bedoelt.
Ui schreef:- Misschien kunnen de stangen (of ze ook heten) van het oog en de hand iets speelser.
Bij de oog-stang halverwege een buiging omhoog. De hand-stang halverwege een buiging omlaag.
Dat ze niet zo rechttoe rechtaan uit de muur komen; hoewel dat hier bij de strengheid kan passen.

Hidde schreef:
Oom Paspasu schreef:Nou, Hidde, we staan er nu alleen voor. Wat ben je van plan?

In ieder geval doorgaan met tekenen!

En wat is mijn rol? Ik kan niet tekenen. Ik kan eigenlijk helemaal niets. Om tot een succesvolle samenwerking te komen, hebben we toch Ui nodig. Met z'n drieën zijn we een onverslaanbaar team!
Hidde schreef:
Ui schreef:Ga nu maar fijn buiten spelen!

Liever niet, want dan leer ik niets.

Buiten, in de echte wereld, is veel meer te leren dan achter je bureautje. Aldus Oom Paspasu die zijn bed alleen nog verlaat omdat hij binnen niet mag roken.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Ui » wo okt 09, 2013 12:17 am

Hidde schreef:
Oom Paspasu schreef:Natuurlijk wordt je een tekenproject op een gegeven moment zat en wil je verder met iets nieuws, maar als je straks professioneel tekenaar bent, heb je geen tijd meer om maandenlang aan een stripje te werken. Nu kan je nog van je fouten leren. In een leerproces is het dan wel belangrijker dat je de zwakke punten inziet dan dat je ze verbetert, maar we hebben hier nu wel een voltooid stripje waar we ontevreden over zijn doordat we de zwakke punten inzien. Als je met iets nieuws wilt beginnen, vind ik het best, maar dat is wel jammer van dit project.

Ik wilde deze strip niet zomaar afronden. Ik werd gevraagd voor een ander project, en moest daarvoor deze strip voor de herfstvakantie afronden. Anders zou het wel heel lang duren.

Waarom moest deze strip voor de herfstvakantie worden afgerond?
Hoezo zou het anders "wel heel lang duren"?

Hidde schreef:En ik moet toegeven: ik teken liever een eend dan een vos of kat.

- Dat is dan een zeer grote beperking van je mogelijkheden.
- Je leven lang Donald Duckies tekenen, daar dromen velen van.
- Ook in Duckverhalen kunnen dergelijke personages verschijnen.

Hidde schreef:
Ui schreef:Hij gaat nu een nieuwe tekening maken, waar u of iemand anders dan energie in mag steken. En met die tips doet hij pas wat als hij daarna een ándere tekening maakt, waar men dan ook achteraan mag hobbelen.

En zo wordt het tekenwerk door de jaren heen steeds beter, en is hij klaar om professioneel werk te ondernemen.

Helaas. Het tekenwerk gaat maar een beetje de vlinders achterna, omdat de leerling obstakels vermijdt. Obstakels zoals concentratievermogen en doorzettingsvermogen.

Wat wordt nu eigenlijk verlangd?
- Dat je bij die presentatortekening een getekend stripblad wijzigt.
- Dat je zo'n muntenautomaatstripje (slechts drie plaatjes) aangrijpt om echt goed een strip in elkaar te zetten.

Ui vraagt niet meer dan die twee punten, om zeker te zijn dat een beginnend tekenaar écht serieus wil leren tekenen.
Is het niet serieus, dan kan men niet verlangen dat men serieus commentaar krijgt. Want het serieuze kan niet van één kant komen. Men-heeft-wel-meer-te-doen, zoals dat doorgaans gaat.

Wil de tekenaar het niet doen? Heeft de moeite van het meedenken niet geleid tot een echt puik resultaat? Waarom dan bij de volgende tekengril weer moeite steken in zoiets? Omdat de tekenaar ervan zegt te leren? Wat heeft men aan zo'n vaag vooruitzicht? Men wil bijdragen aan een professioneel ogend stripje. Het kan niet alleen de tekenaar zijn, die er (misschien) baat bij heeft. Of dat nu over tekeningen of filmpjes gaat, men steekt toch de nek uit. Mag men er dan een echt goede tekening voor terug?

Zo hoog ligt de meetlat van dat "echt goede" niet. Het gaat hier, qua stijl, om relatief simpel tekenwerk. Als je zelfs daar al moeite mee hebt, wat heeft een ander er dan aan? En wat heb jij er op de lange termijn aan?
Wat betreft jouw talent zou je dit tekenwerk makkelijk aan moeten kunnen. Het zal vooral zweten zijn om eens echt door te zetten. Baal er desnoods maar van, terwijl je bezig bent. Dat leert je om obstakels te nemen. En dan gaat er maar uren, dagen aan tekenwerk de prullenmand in. Dát is leren tekenen. Dat is überhaupt iets leren. Oefenen, oefenen, fout, opnieuw!

Er zijn vele mensen die, zelfs met alleen een balpen, in no time afbeeldingen kunnen tekenen waar jij, laat staan Ui, "heel erg lang" aan zouden zitten zweten om er maar in de buurt te komen. Maar dat maakt hen geen professionele ondernemer. Vaak doet men dat als men zich een keer verveelt. En vaak kan men alleen tekenen wat men zoal uitkomt. Nou, knap hoor. (snif)

Hidde schreef:
Ui schreef:Het meest pedagogische zou volgens Ui zijn, om zoals het er nu voor staat, geen aandacht meer aan nieuw "werk" van deze "tekenaar" te besteden. Niets anders dan: Mooie tekening, hoor! Ga nu maar fijn buiten spelen!

Liever niet, want dan leer ik niets.

Nu leer je ook vrij weinig, als het om professioneel tekenen gaat.
Sterker nog, op zo'n manier word je zelfs gestimuleerd om zo doelloos verder te blijven klooien.

Hidde schreef:
Ui schreef:Wat betreft de adviezen, u kunt het blijven proberen. Maar Hidde weet het beter.

Waarom zou ik dan om kritiek vragen?

Om internetters zich in het zweet te laten schrijven voor iets waar je voortijdig vanaf wilt wezen.
Dat zou dan zogenaamd leerzaam zijn voor jou. En zelf heeft men er eigenlijk niets aan.
Leuk zeg, weer een tekening met gebreken die de tekenaar zelf ook wel ziet en had kunnen verbeteren.

Hidde schreef:
Ui schreef:'t Is gewoon pijnlijk dat hier minstens twee volwassenen hun kennis, tijd en energie steken in een hobbytekenaar die vervolgens met smileys een "lekker pûh"-houding aanneemt. (snik)

Ik bedoelde: de strip is in principe voltooid. De verbeterpunten zijn extra's (zoals muntjes op de grond), die het nog beter maken. Het betekent niet dat de strip niet af is zonder deze extra's.

Als de strip nu voltooid is, dan is het maar matig striptekenwerk.
Vooral leuk als men weet dat het om een 14-jarige gaat - en niet om een verkrampte oude man.
Wat een schattige, voltooide strip!

De jeugdige tekenaar kan makkelijk beter dan dit.
Maar ja, hij is nog zo jong!
Welke barse bullebak kan nu zo zeuren om een kind dat zo lief aan het spelen is?

Dat is hoe volwassen doorgaans zullen reageren:
Laat dat kind toch spelen. Hij is nog veel te jong.

En Ui verzint dat niet. Vervelend om dat zo rechtstreeks te zeggen, maar zo hard moet je op jouw leeftijd dus je best doen om door volwassenen als serieus gezien te worden. Laat staan dat een volwassene zich ermee gaat bemoeien, zonder met resultaten te kunnen aantonen dat het echt gaat om een constructieve communicatie die toekomst heeft.

Vooralsnog zijn er hier twee volwassenen die ontzettend zitten door te zagen over een stripje.
Dat is vooralsnog het enige echte, concrete resultaat.

Ook als men naar de punten van Oom Paspasu kijkt en zich bedenkt, dat het gaat om kindertekenwerk, zou men zich doorgaans kunnen afvragen, wat een volwassene bezielt om niet gewoon een groen duimpje te geven en er klaar mee te zijn.
Zo werkt de sociale controle onder volwassenen. En die is zeker niet mals.
Hoe zinnig de kritiek ook mag zijn, men staat er nu een beetje voor joker mee. Ui voorop, natuurlijk.

Om maar te zwijgen over de Grote Dooddoener, vernietigend voor alle kritiek:
Het zijn toch maar strips?
(Simpele Disney-strips, nog wel.)

Hidde schreef:
Ui schreef:Jij vraagt om commentaar, maar je weet het zelf beter?

hoe komt Ui op het tweede?

Volgens jou is de strip voltooid. Daarin zit jij je beoordelaars nu de les te lezen.

Commentaar van Ui, Oom Paspasu of wie dan ook?
Wat heeft het voor zin om gedetailleerd te oordelen over tekenwerk dat al voltooid is?
Alsof het zo leuk is om iemand ("'t is maar een kind!") telkens op fouten te wijzen.

Hidde schreef:Als je een Ui 100% tevreden wilt stellen, ben je zeker een jaar verder ;) (als het niet meer is).

Hidde, Grapjas van het jaar 2013. Haha! (snotter)

Ui schat je heus wel hoger in dan iemand die zeker een jaar moet zwoegen om een illustratie en een drie plaatjes tellend strookje echt goed af te leveren.
Anders zou Ui zich niet zo inzetten. 't Heeft weinig zin om je telkens te confronteren met iets dat je toch niet kunt.

Hidde schreef:Ik ben niet trots op mijn eigen werk

Wat moet een ander er dan mee?

Hidde schreef:en ik ben niet schattig.

Hidde, genomineerd voor Nermal van het jaar 2013. Haha! (snif)

Afbeelding

Uploaded with ImageShack

Oom Paspasu schreef:
Hidde schreef:
Ui schreef:Ga nu maar fijn buiten spelen!

Liever niet, want dan leer ik niets.

Buiten, in de echte wereld, is veel meer te leren dan achter je bureautje. Aldus Oom Paspasu die zijn bed alleen nog verlaat omdat hij binnen niet mag roken.

Denk aan de kinderen! Denk aan uw voorbeeldfunctie!
Straks is het enige resultaat, dat ze alleen dat van de hele discussie opsteken. (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Hidde » do okt 10, 2013 7:51 pm

Oom Paspasu schreef:Nee, ik bedoel niet de pink. Wat is dat ding dat ik voor een duim houd dan?

Nou, geen duim in ieder geval! ;) In de nieuwe verbetering heb ik er wel een duim bij getekend.

Oom Paspasu schreef:
Hidde schreef:Ik werd gevraagd voor een ander project.

Wat is je nieuwe project, als ik zo nieuwsgierig zijn mag?

Een tekening maken met een andere tekenaar (Titash). :D Dit heeft dus niks met Disney te maken.

http://www.titash.net/blog/

Ui schreef:Waarom moest deze strip voor de herfstvakantie worden afgerond?
Hoezo zou het anders "wel heel lang duren"?

Omdat ik in de herfstvakantie aan die andere tekening wil werken. En ik al bijna een half jaar met deze strip bezig ben, wat van te voren helemaal niet mijn plan was.

Ui schreef:
Hidde schreef:En ik moet toegeven: ik teken liever een eend dan een vos of kat.

- Dat is dan een zeer grote beperking van je mogelijkheden.
- Je leven lang Donald Duckies tekenen, daar dromen velen van.
- Ook in Duckverhalen kunnen dergelijke personages verschijnen.

Ik zeg toch niet dat ik een vos of kat tekenen niet leuk vind? Ik zou alleen graag na een half jaar geen Duck getekend te hebben (behalve een paar kleine schetsjes) dat weer heel graag doen.

Ui schreef:
Hidde schreef:En zo wordt het tekenwerk door de jaren heen steeds beter, en is hij klaar om professioneel werk te ondernemen.

Helaas. Het tekenwerk gaat maar een beetje de vlinders achterna, omdat de leerling obstakels vermijdt. Obstakels zoals concentratievermogen en doorzettingsvermogen.

Dus jij weet beter wat ik een prettige manier van leren tekenen vind dan ikzelf?

Ui schreef:Wil de tekenaar het niet doen? Heeft de moeite van het meedenken niet geleid tot een echt puik resultaat? Waarom dan bij de volgende tekengril weer moeite steken in zoiets?

Ik was van te voren niet van plan een perfecte strip te maken, maar enkel een oefening. Ik wil alleen even vertellen dat deze 'oefening' niet door mijn wil is veranderd in een 'project'.

Ui schreef:[Omdat de tekenaar ervan zegt te leren? Wat heeft men aan zo'n vaag vooruitzicht?

Niet veel. Ze geven de kritiek voor mij en niet voor hen zelf. Ik vraag om kritiek om mijn tekenstijl te verbeteren. Je kunt zelf kiezen of je deze kritiek wilt geven.

Ik vind het jammer dat de punten die per se verbeterd moesten worden pas na de geïnkte versie kwamen, terwijl die in de scenarioschetsen misschien al voorzien konden worden (voetgangers, geld op de grond).

viewtopic.php?f=7&t=962&start=15#p60504

Als jij het niet leuk vindt dat ik dit dan niet direct verbeter, geef je dit keer toch geen kritiek. Maar geef dan niet mij de schuld dat ik zogenaamd geen ambitie heb.

Ui schreef:Wat betreft jouw talent zou je dit tekenwerk makkelijk aan moeten kunnen. Het zal vooral zweten zijn om eens echt door te zetten. Baal er desnoods maar van, terwijl je bezig bent. Dat leert je om obstakels te nemen. En dan gaat er maar uren, dagen aan tekenwerk de prullenmand in. Dát is leren tekenen. Dat is überhaupt iets leren. Oefenen, oefenen, fout, opnieuw!

De manier die voor mij het beste werkt is een tekening maken. Goed kijken wat fout was en een andere tekening maken zonder deze fouten te maken, en dit telkens herhalen.

Ui schreef:
Hidde schreef:
Ui schreef:Wat betreft de adviezen, u kunt het blijven proberen. Maar Hidde weet het beter.

Waarom zou ik dan om kritiek vragen?

Om internetters zich in het zweet te laten schrijven voor iets waar je voortijdig vanaf wilt wezen.

Ik vraag kritiek om anderen aan het werk te zetten? Haha! Ik dwing ze toch niet om kritiek te geven?

Ui schreef:Vooralsnog zijn er hier twee volwassenen die ontzettend zitten door te zagen over een stripje.
Dat is vooralsnog het enige echte, concrete resultaat.

Dat is misschien het 'enige echte, concrete resultaat', maar het is wel een stuk maar dan toen het begon:

Plaatje 1: 2 klaplopers keren hun beker om met hun hand eronder maar er komt niets meer uit.
Plaatje 2: Ze wandelen naar de voordeur van het geldpakhuis.
Plaatje 3: Ze schrikken zich rot omdat er een muntautomaat zit die de bel bediend.


De manier hoe Ui mij direct beschuldigd van allemaal zaken, en oude tekeningen uit het niets gaat afkeuren nadat ik een keer niet doe wat hij zegt, noem ik niet bepaald motiverend. Toch heb ik het wel gedaan, om hem en Oom Paspasu niet teleur te stellen:

Afbeelding
Link: http://i1239.photobucket.com/albums/ff5 ... g~original

Punten die zijn verbeterd:

Plaatje 1.
- Geldpakhuis lijkt nu minder scheef, doordat ik de heuvel ietwat heb aangepast.
- Omgedraaide hand heeft een duim gekregen.
- Omgedraaid kopje nu meer boven de handpalm.
- Bij Sluw de Kater liggen wat munten op de grond die uit zijn kopje gevallen zijn.

Plaatje 3.
- De deuren van het geldpakhuis hebben nu ramen.
- Ik heb gaten getekend bij de muntenautomaat, waardoor het lijkt alsof de hand en het oog uit de muur komen en zich kunnen bewegen.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Hidde » do okt 10, 2013 8:15 pm

Oom Paspasu schreef:De twee grootste problemen zijn voor mij dat de munten in Sluws bekertje niet te onderscheiden zijn op dit formaat, [..]

Dit ligt denk ik ook aan de pixels op de computer die veel details laten wegvallen op dit formaat.

Ik wil jullie nog bedanken voor de kritiek! :)
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Ui » vr okt 11, 2013 3:14 am

Hidde schreef:
Oom Paspasu schreef:Wat is je nieuwe project, als ik zo nieuwsgierig zijn mag?

Een tekening maken met een andere tekenaar (Titash). :D Dit heeft dus niks met Disney te maken.

Hopelijk (voor jouzelf) stel je je bij deze tekenaar gemotiveerder op, dan op McDrake.

Hidde schreef:
Ui schreef:Waarom moest deze strip voor de herfstvakantie worden afgerond?
Hoezo zou het anders "wel heel lang duren"?

Omdat ik in de herfstvakantie aan die andere tekening wil werken. En ik al bijna een half jaar met deze strip bezig ben, wat van te voren helemaal niet mijn plan was.

Als je echt een half jaar bezig bent geweest met een strip van slechts drie plaatjes, kun je het tekenen beter houden als hobby.

08 okt 2013 09:29 pm, Hidde schreef:En ik moet toegeven: ik teken liever een eend dan een vos of kat.

10 okt 2013 07:51 pm, Hidde schreef:Ik zeg toch niet dat ik een vos of kat tekenen niet leuk vind? Ik zou alleen graag na een half jaar geen Duck getekend te hebben (behalve een paar kleine schetsjes) dat weer heel graag doen.

Misschien kun je beter woordvoerder willen worden in plaats van tekenaar. Haha! (snik)
In elk geval is de opzet, om je met die vos en die kat een uitdaging te geven, jammerlijk mislukt. Ga maar gauw weer Ducks tekenen; 't is toch maar een hobby uit verveling.

Hidde schreef:
Ui schreef:Het tekenwerk gaat maar een beetje de vlinders achterna, omdat de leerling obstakels vermijdt. Obstakels zoals concentratievermogen en doorzettingsvermogen.

Dus jij weet beter wat ik een prettige manier van leren tekenen vind dan ikzelf?

Wie heeft het over "prettig"? Ui heeft het over leerzaamheid.
Als jij een beetje "prettig" voor je uit wilt tekenen, is dat niet meer dan een hobby - of zelfs dat niet eens.

Hidde schreef:Ik was van te voren niet van plan een perfecte strip te maken, maar enkel een oefening. Ik wil alleen even vertellen dat deze 'oefening' niet door mijn wil is veranderd in een 'project'.

Project is inderdaad een groot woord voor een stripje van slechts drie plaatjes, en een enkele tekening. Haha! (snif)

Hidde schreef:
Ui schreef:Omdat de tekenaar ervan zegt te leren? Wat heeft men aan zo'n vaag vooruitzicht?

Niet veel. Ze geven de kritiek voor mij en niet voor hen zelf. Ik vraag om kritiek om mijn tekenstijl te verbeteren. Je kunt zelf kiezen of je deze kritiek wilt geven.

Je vraagt kritiek om een beetje te kunnen klooien voor je eigen lol.
"Ze geven de kritiek voor mij". Omdat ze van je houden, zeker.
Als jij in ruil voor de kritiek niet of amper bereid bent om die kritiek toe te passen in het tekenwerk waar het om gaat, zeg dat er in het vervolg dan even duidelijk bij. Dan weten mensen dat het alleen maar om jouw tijdverdrijf gaat.

Hidde schreef:Ik vind het jammer dat de punten die per se verbeterd moesten worden pas na de geïnkte versie kwamen, terwijl die in de scenarioschetsen misschien al voorzien konden worden (voetgangers, geld op de grond).

Je ging ineens inkten. Zo graag als dat je van dit tekenwerk af wilde.
En al zou je twee keer inkten, wat dan nog? Je begint pas.

Goed dat je dit voorbeeld noemt. Ui zit vergeefs energie te besteden aan iemand die plotseling besluit te gaan inkten en er vanaf te wezen.
Plotseling? Ja, lees maar mee:

30 sep 2013 08:30 pm, Hidde schreef:Vindt Ui de tekening goed genoeg om om te zetten in inkt? Het hoofd van Jantje op het tweede plaatje vind ik niet mooi, dus die ga ik dan ook nog verbeteren.

01 okt 2013 09:43 pm, Ui schreef:Als je eerst die verbeteringen maakt en dat toont, kan men beter oordelen.
[Knip: wat suggesties van Ui.]
Later meer. Sorry voor de haast. (snik)

Geen reactie. Maar dan...
06 okt 2013 04:38 pm, Ui schreef:[uitgebreide suggesties]

06 okt 2013 09:45 pm, Hidde schreef:Helaas, Ui. Je was net te laat. Ik had de tekening al omgezet in inkt.

...krijg je een "helaas pindakaas"-reactie. Want hij wil er vanaf wezen.

Zie: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=61964#p61964

Er is in die vijf dagen géén nieuwe potloodversie getoond.
Terwijl Ui dat toch duidelijk adviseerde.

Wat heeft advies geven dan nog voor zin? En Ui schrijft er duidelijk bij: "Later meer." Waarom waarschuwt de tekenaar dan niet van tevoren, als hij toch zo nodig moet inkten van zichzelf, dat Ui zich de moeite van verder commentaar kan besparen? In plaats daarvan: "Helaas, Ui. Je was net te laat." Waar zijn de excuses? Het gaat van "helaas pindakaas".
Men wordt door jou uitgenodigd om maar dankbaar te zijn dat ze jou mogen steunen. En zit men voor niets te typen, omdat je toch niet naar hun raad luistert, dan is het: volgende keer beter.
Welke volgende keer?

Alsof je mensen uitnodigt om met jou te schaken en dan halverwege het spel besluit dat het wel mooi geweest is.
Prima, maar verwacht dan geen volgend potje.

Hidde schreef:Als jij het niet leuk vindt dat ik dit dan niet direct verbeter, geef je dit keer toch geen kritiek. Maar geef dan niet mij de schuld dat ik zogenaamd geen ambitie heb.

Niet "direct verbeter"? Je wilt er gewoon vanaf zijn. Ui heeft nergens iets over een tijdlimiet gezegd; jij bent nota bene degene die de boel zit op te jagen.

Hidde schreef:
Ui schreef:Wat betreft jouw talent zou je dit tekenwerk makkelijk aan moeten kunnen. Het zal vooral zweten zijn om eens echt door te zetten. Baal er desnoods maar van, terwijl je bezig bent. Dat leert je om obstakels te nemen. En dan gaat er maar uren, dagen aan tekenwerk de prullenmand in. Dát is leren tekenen. Dat is überhaupt iets leren. Oefenen, oefenen, fout, opnieuw!

De manier die voor mij het beste werkt is een tekening maken. Goed kijken wat fout was en een andere tekening maken zonder deze fouten te maken, en dit telkens herhalen.

Aan het gebrekkige tekenwerk is te zien, dat je ongelijk hebt.
Maar je weet alles zo goed, dat je maar beter niet meer kunt vragen om commentaar. Zonde van de tijd en energie.

Hidde schreef:
Ui schreef:
Hidde schreef:[Betweter] Waarom zou ik dan om kritiek vragen?

Om internetters zich in het zweet te laten schrijven voor iets waar je voortijdig vanaf wilt wezen.

Ik vraag kritiek om anderen aan het werk te zetten? Haha! Ik dwing ze toch niet om kritiek te geven?

Ja, je zet anderen aan het werk om iets waar je zelf vanaf wilt wezen. Of dacht je dat het commentaar vanzelf op het scherm verscheen?

Hidde schreef:
Ui schreef:Vooralsnog zijn er hier twee volwassenen die ontzettend zitten door te zagen over een stripje.
Dat is vooralsnog het enige echte, concrete resultaat.

Dat is misschien het 'enige echte, concrete resultaat', maar het is wel een stuk [meer] dan toen het begon:

Plaatje 1: 2 klaplopers keren hun beker om met hun hand eronder maar er komt niets meer uit.
Plaatje 2: Ze wandelen naar de voordeur van het geldpakhuis.
Plaatje 3: Ze schrikken zich rot omdat er een muntautomaat zit die de bel bedient.

En wat heeft men er achteraf, al vanaf het begin voor moeten pushen bij jou.

Uit het topic 'Tweekwaak':
19 apr 2011 09:25 pm, DordrechtDuck schreef:Als 1ste tweekwaak heb ik verzonnen:

Twee klaplopers bellen aan bij de vrek Dagobert Duck, zegt de een tegen de ander.......

20 apr 2011 02:53 pm, Ui schreef:"Balen! De bel werkt alleen als je een euro in deze muntautomaat doet!"

01 mei 2011 06:30 pm, DordrechtDuck schreef:Met zulke leuke uitspraken heb je gelijk een plot liggen voor een stripje van 3 of 4 plaatjes. Supergrappig toch? Plaatje 1: 2 klaplopers keren hun beker om met hun hand eronder maar er komt niets meer uit.
Plaatje 2: Ze wandelen naar de voordeur van het geldpakhuis.
Plaatje 3: Ze schrikken zich rot omdat er een muntautomaat zit die de bel [bedient].

02 mei 2011 04:11 pm, Ui schreef:Misschien wil iemand het idee uittekenen? Om Ui een plezier te doen? (huil huil)
Goed dat je, met die omgekeerde beker, visualiseert dat de twee klaplopers geen geld meer hebben.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=33897#p33897

Uit het topic 'Verhaal-ideeen en Teken-ideeen', waarin Oom Paspasu voorstelt om dit idee te gebruiken:

18 mei 2013 10:19 pm, Hidde schreef:Heeft er iemand een leuk idee voor een verhaal? Het liefst niet al te lang (liefst 1 tot 3 pagina's). Het maakt niet welke personages de er in voorkomen. Ik heb heel veel zin om een strip te tekenen, maar ik weet geen verhaal te verzinnen...

21 mei 2013 03:16 pm, Oom Paspasu schreef:[citeert het idee] Wat dacht je hiervan?

21 mei 2013 03:59 pm, Hidde schreef:Ik had eigenlijk volledige pagina's in gedachte, maar ik wil het wel doen. Alleen, hoe teken je klaplopers?

21 mei 2013 06:13 pm, Hidde schreef:Ik wacht nog even tot iemand misschien een leuker idee heeft, het liefst van minimaal 1 volle pagina, waarin minimaal 1 Disney-figuur in voorkomt. Als niemand dat heeft zal ik dit stripje wellicht maken. Als ik eerlijk mag zijn, ben ik niet erg enthousiast over het idee, maar ik wil jullie niet nog een keer teleurstellen!

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=59805#p59805

Hij wil ons niet nog een keer teleurstellen! De goeierd! (snif)
Achteraf ging het meteen al mis, Meneer Lichtbak die "minimaal 1 volle pagina" wenste, "liefst 1 tot 3 pagina's". Met als voorbode: "liefst niet al te lang".
Achteraf een gelukje dat Oom Paspasu een oud ideetje aanvoerde, want "minimaal 1 volle pagina" was zonde van de tijd en energie geweest.

21 mei 2013 06:45 pm, Ui schreef:
Hidde schreef:Als niemand dat heeft zal ik dit stripje wellicht maken. Als ik eerlijk mag zijn, ben ik niet erg enthousiast over het idee, maar ik wil jullie niet nog een keer teleurstellen!

Wil je alleen tekenen als hobby? Of kun je ook in opdracht werken? Stel dat dit stripje een scenario is dat je wordt opgestuurd door een redactie, ga je dan aan de slag of toon je dan ook een gebrek aan enthousiasme?

Zie maar dat het je lukt, deze drie plaatjes. Dan is de volgende stap een hele pagina.
Plaatje 1, bijvoorbeeld, waarin de regel "show, not tell" keurig is toegepast, zie dat maar goed te tekenen. Een omgekeerde beker in een hand die is omgedraaid, en een andere hand onder die beker, dat is een pittige oefening. Zie maar, dat je het kan.

Altijd moet Ui weer streng zijn. (huil huil)

21 mei 2013 06:53 pm, Ui schreef:Problemen... eh... uitdagingen:
- Hoe te tonen, dat er geen geld uit de beker komt?
- Hoe toch een Disney-personage tonen?

Misschien kan een wegvliegend muntje getoond worden, in een gedachtenballon?

Misschien kunnen Disney-personages Jantje Fatsoen en Sluw de Kater worden gebruikt, van Pinokkio?
http://coa.inducks.org/character.php?c=Foulfellow
http://coa.inducks.org/character.php?c=Gideon
En Dagobert kan misschien te zien zijn op een naambord op het geldpakhuis. Met wat geld erbij getekend als versiering.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=59860#p59860

02 aug 2013 02:48 pm, Ui schreef:Als je in het laatste plaatje de muntenautomaat vooral met tekst identificeert, zet dan "Aanbellen" op dat bordje, met daaronder de "€ 1,- inwerpen".
Maarrrr... Is er geen manier om die muntenautomaat duidelijker te maken? Misschien zou de automaat ook een kopje moeten zijn? (Zoals het schoteltje van een toiletjuffrouw?) Dan is er een link met de kopjes van Jantje en Sluw. Eventueel kan het kopje vastgehouden worden door een robotarm, die uit de muur komt.

Hidde schreef:De tekst op het eerste plaatje moet denk ik ook veranderd worden (ik hoop dat je het kunt lezen). Ik vond het wel nodig dat hier tekst staat, dat is een stuk duidelijker.

"GRMPF! Hoezo krijgt die sufferd wel altijd geld en ik niet? Dit pik ik niet meer!"

Ui vindt het op zich een prima zin, maar niet dichterlijk genoeg. Denk aan Barks die lettergrepen telde. Veel van zijn stripdialogen zijn eigenlijk gedichten.

Misschien kun je de "altijd" weglaten:
"GRMPF! Hoezo krijgt die sufferd wel geld en ik niet? Dit pik ik niet meer!"
Dat "altijd" verwijst naar een kader buiten deze strip. Een kader dat alleen maar afleidt. Is het voor de lezer belangrijk, dat er gisteren of morgen ook zo'n situatie was? Lezers kunnen in andere, bestaande strips zien, dat de "sufferd" (de Laurel) de winner kan zijn, terwijl de nadenker (de Hardy) pech heeft.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Laurel_en_Hardy

[...]

Als je in het 3e plaatje werkt met een robotarm met daaraan een kopje, kun je er eventueel ook een electronisch oog bij doen. Misschien zelfs een streng kijkend oog, dat lijkt op hoe Dagobert een bedelaar zou aankijken. Dan heb je toch "leven" in het laatste plaatje, ook al is de eigenaar zelf niet te zien.
Zo'n geldpakhuiseigenaar kan makkelijk zo'n electronische beveiliging betalen. En wie meer strips leest, kan concluderen dat hier gaat om een uitvinding van Willie Wortel. Dat sluit dan mooi aan, voor wie wil doorgraven.

Hidde schreef:Hebben Ui en Oom Paspasu geen kritiek?

Hoe kun je dát nu van Ui denken? Stel je voor, Ui zonder kritiek! (snik)
Ui, die als messiaanse missie heeft, te zorgen dat liefde niet langer blind maakt! Ben je even afwezig, word je meteen al verdisneyt! (huil huil)

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=60648#p60648

"Hebben Ui en Oom Paspasu geen kritiek?" Dit er even bij, opdat duidelijk is dat Ui en Oom Paspasu gevráágd worden om kritiek. En dat ze blijkbaar niet over elkaar heen sprongen om er als eerste bij te zijn. Maar dan komt de kritiek en dan hebben ze interesse, worden ze halverwege afgekapt. Dan staat de tekening in no time in inkt, wat te zien is, en begint het soebatten en de psychologische oorlogsvoering. Toevallig een gebied waar je bij Ui nou net niet moet wezen. In plaats van energie en tijd te steken in het maken van een puik stripje, moet zowat hemel en aarde bewogen worden om je iets te laten scheppen waar je wél trots op kunt zijn. Dat je op internet wat anders kunt melden dan: "Ik ben niet trots op mijn eigen werk".
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=62126#p62126

Hidde schreef:De manier hoe Ui mij direct [beschuldigt] van allemaal zaken, en oude tekeningen uit het niets gaat afkeuren nadat ik een keer niet doe wat hij zegt, noem ik niet bepaald motiverend. Toch heb ik het wel gedaan, om hem en Oom Paspasu niet teleur te stellen:

Ach, wat goed van je. (snotter) Dat in het topic 'Toon je tekeningen' wijzen op een gebrek in een oude tekening, ga je daarover zitten miepen?
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=62101#p62101 (08 okt 2013 02:04 pm)

Weer duidelijk, hoezeer je echt om commentaar en aanmoediging zit te wachten. Had ervoor gezorgd dat jij het zélf zag, dan heb je zulke problemen niet.
Dat je verbeteringen maakt om ene Ui en Oom Paspasu niet teleur te stellen, dat is de grootste teleurstelling. In plaats van de tijd en energie te waarderen, doe je alsof je een hele held bent omdat je toch nog bereid bent gebleken om het een en ander toe passen. Waaruit blijkt, dat het voor jou in principe niet gehoeven had. Vreemde volwassenen zouden dan meteen op de vlucht moeten slaan, voordat ze door de maatschappij aangekeken worden als kinderbeulen. Elke blijk van tegenzin dient een waarschuwing te zijn: dat kind doet het om wat vreemde volwassenen te behagen. O ja? En wie zíjn die volwassenen??

Hidde schreef:Punten die zijn verbeterd: [...]
- Bij Sluw de Kater liggen wat munten op de grond die uit zijn kopje gevallen zijn.

Och, hoe kan Ui je ooit bedanken. (snif)

Hidde schreef:- De deuren van het geldpakhuis hebben nu ramen.

En, wat vind je er zelf van?
Denk je dat de bovenkant van de ramen, parallel aan het bovenkader van het plaatje lopen? Alsof je een doorzichtige geodriehoek hebt gebruikt, met van die parallelle, rechte lijnen?
Zie jij hier een zinnig perspectief? Ook de lijnen van de muur van het pakhuis lopen parallel aan het kader.
Dan kan je zo briljant zijn in het toevoegen van details, maar toch vallen dergelijke missers op. Het kan even duren, maar je valt ermee door de mand. Dat heb je er dan van, als je strenge Uien uitlacht. Haha! (snik)

En wat is streng? In vergelijking met een échte tekenleraar is Ui zo blind als een mol.
Ga een echte leraar maar uitleggen dat je perspectief maar een saai onderdeel vindt van het tekenen.

Hidde schreef:- Ik heb gaten getekend bij de muntenautomaat, waardoor het lijkt alsof de hand en het oog uit de muur komen en zich kunnen bewegen.

Och, hoera! Hij geeft een extra toefje slagroom op het cakeje. (snif)

Goed bekeken, van die gaten en de beweegbaarheid van de hand en het oog.
Complimenten.

Deze korte strip is een prima oefening om eens een aantal keer opnieuw te tekenen.
Een dergelijk advies zal natuurlijk lachwekkend op je overkomen, maar 't is niettemin een zeer serieus advies - als je als tekenaar echt wat wilt gaan betekenen.

Het tekenwerk is nog wat tweedimensionaal. Nog wat vlak.
't Heeft een beetje het vlakke van Carlo Genita op achterkanten van Donald Duck Weekblad.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+2010-018

(O, maar die is professioneel! Gooi het maar op! Uitje ziet de bal al aankomen!)

Ui denkt, dat je vooral van de strip wilt af zijn, omdat je er matig mee scoort.
Losse illustraties zonder perspectief erin, daar scoor je vooral mee. En zelfs daar is het uitkijken.

Had je nou zwetend en slapeloos aan dat stripje zitten zwoegen, dan had Ui nooit zo uitgevaren.
Het gaat vooral om de mentaliteit, dat je zit te lachen om andermans moeite voor jou.


Als je ook nog even wilt kijken naar die presentatortekening (die qua inktwerk beduidend beter is), zou je daarmee iets maken waar je écht trots op kunt zijn - in plaats van af te wachten tot je publiek die fout ziet.

Of wil je dat men zegt: "Hé! Die Duck klopt niet! Haha, wat dom!" Domme, zelfs niet mooie, fouten kunnen een artiest een leven lang achtervolgen, denk daar aan. Je zult op die manier nog veel uien tegenkomen: "Meneer dacht dat hij kon tekenen. Moet je zien, moet je zien."
En dat om iets dat je, als je wilt, zowat met een knip van je vingers kan vermijden.

Hidde schreef:
Oom Paspasu schreef:De twee grootste problemen zijn voor mij dat de munten in Sluws bekertje niet te onderscheiden zijn op dit formaat, [..]

Dit ligt denk ik ook aan de pixels op de computer die veel details laten wegvallen op dit formaat.

Denk je dat het ("ook"?) aan de pixels ligt?

En waarom heeft jouw tekenwerk daar dan last van? Wat zou de reden kunnen zijn, denk je?
Het ligt niet aan het spulletje, maar aan het knulletje. Die munten zijn gewoon niet juist getekend.
Oom Paspasu heeft dat heel goed gezien, en jij niet.

De munten op de grond, waar Ui zo om heeft gebeden, lossen dat probleem een beetje op.
Maar die munten lijken meer op gele confetti dan echt op munten.
Het probleem zou pas echt opgelost zijn, als je goed munten kon tekenen. (En dat kan je, als je wilt.)

Het coachen kost veel tijd en energie.
Helemaal, als je gaat zitten tegenstribbelen en overhaasten.

Hidde schreef:Ik wil jullie nog bedanken voor de kritiek! :)

Niet heel graag gedaan. Sorry. (snik)
De enige dank voor Ui zou zijn, dat je meer deed met de kritiek dan nu. Vooral qua mentaliteit.

't Is aan jou de keuze, nu.
- Wil je die munten en dat kaderparallele pakhuis zo laten?
- Wil je de presentatortekening niet afleveren in een versie waar je echt trots op kunt zijn?

En het gaat niet om deze tekenwerken. Het zou leuk zijn, maar het gaat er niet om.
Zou je vergeefs hebben zitten zwoegen over meerdere pogingen om aan die o zo zeer hoge standaard te voldoen van je zelfverkozen critici, dan was men meer dan trots geweest. Maar vanaf het moment dat het stripje is voorgesteld, moet je richting de streep gesleurd worden.
Het stripje bevat een variatie aan ingrediënten die elk de nodige oefening waard is, voor een ambitieuze tekenaar. Concentreer je daar op. Zorg dat het stripje groot aan de muur gehangen kan worden, zoals met (ja, daar is hij weer) strippagina's van Barks. Er zit meer dan genoeg in dat stripje, om met plezier mee aan de slag te gaan. Zie het stripje maar als een tekenles op zich.
En zo'n presentatortekening is in geslaagde vorm, ook een uithangbord voor jou. Ook als een op zich staand werk. Namelijk als uithangbord van wat jij kan en waar jij voor staat.

Zolang over zulke eenvoudige afrondingen al een hele polemiek ontstaat, die hooguit met pijn en moeite, misschien tot resultaten leidt, kan Ui beter de Monty Python-cursus 'How Not to Be Seen' gaan volgen.
Of je tekent met plezier twee van die proefopdrachten die je ook nog eens op je curriculum vitae kunt zetten, bijvoorbeeld voor een tekenopleiding, of je kijkt in het vervolg ontzettend uit met het aangaan van opdrachten waar je toch de energie niet voor kunt opbrengen.

Eerst zeker zijn, of verder commentaar de moeite zal lonen.

Ter vergelijk:
Eigenlijk hadden halve woorden al genoeg moeten zijn. Let even hier op. Let even daar op. Zo, klaar.
Die houding dient er te zijn. Och, dan teken ik het wel even opnieuw. Die soepelheid. Die kracht.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Hidde » vr okt 11, 2013 10:21 pm

Ui schreef:Als je echt een half jaar bezig bent geweest met een strip van slechts drie plaatjes, kun je het tekenen beter houden als hobby.

viewtopic.php?f=7&t=962&start=30#p61894

Ik heb natuurlijk niet de hele tijd aan deze strip gewerkt. En met de strip bedoel ik ook deze tekeningen, niet alleen die drie plaatjes. viewtopic.php?f=7&t=6&start=2565#p60496

Ik heb ook niet elke vrije tijd die ik had aan tekenen besteed, wat ik wel had gedaan als ik een deadline had.

Ui schreef:Ga maar gauw weer Ducks tekenen; 't is toch maar een hobby uit verveling.

Nee. Ik heb me eigenlijk nog nooit echt verveeld. Is jouw hobby, om rare typetjes op een forum te spelen, geen hobby uit verveling? :lol:

Ui schreef:
Hidde schreef:Dus jij weet beter wat ik een prettige manier van leren tekenen vind dan ikzelf?

Wie heeft het over "prettig"? Ui heeft het over leerzaamheid.

Ik zei: een prettige manier van leren. Ook met leren op school kan het per persoon verschillen, hoe die het liefst leert (visueel, kinesthetisch, auditief etc.)

Ui schreef:Als jij in ruil voor de kritiek niet of amper bereid bent om die kritiek toe te passen in het tekenwerk waar het om gaat, zeg dat er in het vervolg dan even duidelijk bij.

viewtopic.php?f=7&t=962&start=30#p62052
Is dit niet duidelijk genoeg, dat ik in eerste instantie niet dacht om de kritiek direct toe te passen?

Ui schreef:
Hidde schreef:De manier die voor mij het beste werkt is een tekening maken. Goed kijken wat fout was en een andere tekening maken zonder deze fouten te maken, en dit telkens herhalen.

Aan het gebrekkige tekenwerk is te zien, dat je ongelijk hebt.

Daarom vraag ik om kritiek, voor fouten die niet bij mij zijn opgevallen.

Ui schreef:Maar je weet alles zo goed, dat je maar beter niet meer kunt vragen om commentaar. Zonde van de tijd en energie.

Waarom zou ik om kritiek vragen, als ik alles al weet?

Om anderen een last te bezorgen? Schei toch uit. :P

Ui schreef:Dan staat de tekening in no time in inkt, wat te zien is, en begint het soebatten en de psychologische oorlogsvoering.

Zie jij dit als een oorlog? :O Ik ben hier volkomen rustig.

Bekijk je dit als oorlog, dan ben jij degene die mij aanvalt, waardoor ik mij eerst moet verdedigen en geen zin krijg om op zo'n manier nog verder aan de strip te werken. Ik geef reactie met duidelijke redenen waarom ik het zo aanpak, maar blijkbaar worden deze reacties over het hoofd gezien want de kogels vliegen weer langs mijn oren: Ik vroeg misschien om een idee voor een strip, maar ik had eigenlijk helemaal geen zin om een strip te maken. Of: Ik dwong mensen om kritiek te geven, want ik wilde de anderen een last bezorgen met tijd verspillen kritiek geven waar ik niets mee ga doen.

Dit soort onrealistische beschuldingen vindt meneer 'Lichtbak' inderdaad lachwekkend. Maar dan realiseert hij zich: moet ik Ui nou serieus nemen of niet, met dit soort uitspraken? Blijkbaar leest hij mijn berichten niet, of gelooft hij niet wat ik zeg. Wat moet ik dan beginnen?

Ui schreef:Toevallig een gebied waar je bij Ui nou net niet moet wezen.

Nee, want je komt er nooit uit zonder Ui gelijk te geven. Als je dit als een oorlog ziet, zou dit overgeven zijn.

Je punt is:
- Je kunt beter als je een strip of tekening maakt, dit helemaal voltooien. Bij het leren van tekenen van opdrachten en projecten is het belangrijk dat je de zwakke punten verbetert, en geen onafgewerkte tekeningen levert.

Hier geef ik je gelijk, hier had ik niet aan gedacht. Ik had het willen verbeteren, maar dit punt van kritiek komt gepaard met beschuldigingen, die ik eerst moet verdedigen, voor ik verder kan met de strip. Hierdoor had ik er geen zin meer in.

Gelukkig is Oom Paspasu er nog, die mij weer motivatie geeft.

Ui schreef:Dat je op internet wat anders kunt melden dan: "Ik ben niet trots op mijn eigen werk".

Net zoals (ja, daar is hij weer :P) Barks, altijd kritisch zijn over je eigen werk. Als je je eigen werk al geweldig vindt, terwijl die gebrekken toont, valt er niets te verbeteren.

Ui schreef:Denk je dat de bovenkant van de ramen, parallel aan het bovenkader van het plaatje lopen? Alsof je een doorzichtige geodriehoek hebt gebruikt, met van die parallelle, rechte lijnen?

Hmm. Die lijnen lopen volgens mij niet helemaal parallel aan het bovenkader.

Ui schreef:Zie jij hier een zinnig perspectief? Ook de lijnen van de muur van het pakhuis lopen parallel aan het kader.

Omdat je recht tegen de muur aankijkt en we op ooghoogte zitten met de figuren zijn de lijnen van het raam bijna parallel aan de lijnen van de muur van het pakhuis, zijn de lijnen niet scheef.

Ui schreef:Dan kan je zo briljant zijn in het toevoegen van details, maar toch vallen dergelijke missers op.

Ik ben daar juist niet briljant in heb ik toch gezegd?

7 oktober 2013 8:08 pm, Hidde schreef:Tja, dit is weer zo'n 'Rosaïstisch' probleem. De kunst van het weglaten is moeilijk om onder de knie te krijgen. Je krijgt zo steeds meer respect voor de grote Barks. Ik zal eraan werken.

Bron: viewtopic.php?f=7&t=962&start=45#p62081

Ui schreef:Ga een echte leraar maar uitleggen dat je perspectief maar een saai onderdeel vindt van het tekenen.

Nee, want dat vind ik juist een interessant onderdeel.

Ui schreef:Het tekenwerk is nog wat tweedimensionaal. Nog wat vlak.

Heb je misschien tips over hoe ik dit kan voorkomen?

Ui schreef:Had je nou zwetend en slapeloos aan dat stripje zitten zwoegen, dan had Ui nooit zo uitgevaren.
Het gaat vooral om de mentaliteit, dat je zit te lachen om andermans moeite voor jou.

Ik lach niet om je kritiek. Probeer maar een voorbeeld te noemen. Die neem ik serieus.

Ui schreef:Als je ook nog even wilt kijken naar die presentatortekening (die qua inktwerk beduidend beter is) [..]

Mee eens, maar die tekening is ook op een drie keer zo groot formaat gemaakt. Dan vind ik minder moeilijk om geen bibberige lijnen te maken.

Ui schreef:Of wil je dat men zegt: "Hé! Die Duck klopt niet! Haha, wat dom!" Domme, zelfs niet mooie, fouten kunnen een artiest een leven lang achtervolgen, denk daar aan. Je zult op die manier nog veel uien tegenkomen: "Meneer dacht dat hij kon tekenen. Moet je zien, moet je zien."

In de fase waar ik nu zit mag je nog fouten maken. Van die fouten leer ik. Ik ben nog heel ver weg van professionele tekenaar.

Je lacht sowieso geen tekeningen uit die niet door een professionele tekenaar (of van de periode daarvoor) gemaakt zijn lijkt mij. Dat gaat misschien heel makkelijk achter een toetsenbordje, maar zie maar, of die gene het beter kan.

Ui schreef:
Hidde schreef:Dit ligt denk ik ook aan de pixels op de computer die veel details laten wegvallen op dit formaat

Denk je dat het ("ook"?) aan de pixels ligt?

Ja, ook. Zeg maar dat het niet zo is.

Ui schreef:En waarom heeft jouw tekenwerk daar dan last van?

Sommige details vallen weg.

Ui schreef:Wat zou de reden kunnen zijn, denk je?

Te veel details, omdat er niet over het formaat van de strip is nagedacht, plus een klein beetje hulp van pixels. In het weekblad heb je dit laatste probleem niet.

Ui schreef:De munten op de grond, waar Ui zo om heeft gebeden, lossen dat probleem een beetje op.
Maar die munten lijken meer op gele confetti dan echt op munten.

Tja, wat verwacht je van munten, die op de originele tekening kleiner zijn dan twee milimeter.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Ui » zo okt 13, 2013 1:58 am

Vanuit privé (richting admin) heeft Ui vernomen, dat je niet langer achter je bericht staat en dat je het liever verwijderd ziet. Maar zou dat gebeuren, dan zou men zonder uitleg denken, dat het gaat om censuur. En zou er wel een uitleg komen, over een verwijderd bericht, dan lijkt er meer aan de hand dan nu.

Hidde schreef:
Ui schreef:Ga maar gauw weer Ducks tekenen; 't is toch maar een hobby uit verveling.

Nee. Ik heb me eigenlijk nog nooit echt verveeld. Is jouw hobby, om rare typetjes op een forum te spelen, geen hobby uit verveling? :lol:

Misschien is het Ui spelen, in praktijk grotendeels een hobby uit artistieke verveling. Ui probeert er telkens een nuttige hobby van te maken, door met mensen kennis te willen delen en ze niet te teleur te stellen als ze om coaching vragen. Maar dat resulteert vaak in zeer vervelende toestanden, in plaats van de bewustwording of creativiteit waar het om te doen was.
Als Ui toch maar een gek-zonder-leven is, laat Ui dan geen mensen lastig vallen die blijkbaar wel verstandig zijn en zichzelf, ondanks hun gevraag, blijkbaar toch prima kunnen redden - of in elk geval beter dan Ui. Moet de maatschappij tegen Ui beschermd worden, of Ui tegen de maatschappij? Want zo is het toevallig ook nog eens een keer. (huil huil)

Deze ellende loopt als een rode draad door het leven van Ui heen. Ui wordt door een creatieve geest gevraagd om mee te doen, vervolgens zit Ui in zijn eentje te werken en is de creatieve geest met iets heel anders bezig. En waag het niet om dan boos of zelfs maar teleurgesteld te worden, want dan bewijst Ui de wereld alleen maar dat Ui geen leven heeft en zo'n creatieve geest blijkbaar wel.

Men vindt Ui interessant vanwege een bepaalde artistieke nauwlettendheid, maar vervolgens wordt Ui om diezélfde artistieke nauwlettendheid afgekeurd. (snik)

Een en ander doet Ui denken aan het ooit zien van een televisiefragment, waarin een autist (een savant) tijdens een televisieshow werd gevraagd om dat klassieke pianowerk dat hij zo wonderlijk uit zijn hoofd kende, te gaan spelen. Die autist gaat enthousiast aan de slag, voornemens om dat hele pianowerk te spelen van pakweg een kwartier. Maar de presentator vond het na een halve minuut wel mooi geweest. Grote hilariteit onder de zogenaamd gezonde mensen natuurlijk, want de autist moest en zou dat pianowerk voltooien; hij bleef doorspelen en raakte in de war toen de klep omlaag ging. En zo had de autist evengoed op de kermis kunnen staan, uitgelachen door zogenaamd gezonde mensen.
Ui ziet hierin enigszins een vergelijking met zichzelf. (snotter)

Hidde schreef:
Ui schreef:
Hidde schreef:Dus jij weet beter wat ik een prettige manier van leren tekenen vind dan ikzelf?

Wie heeft het over "prettig"? Ui heeft het over leerzaamheid.

Ik zei: een prettige manier van leren. Ook met leren op school kan het per persoon verschillen, hoe die het liefst leert (visueel, kinesthetisch, auditief etc.)

Leren is lang niet altijd prettig. Leren is soms ontzettend balen.
Proberen, fout maken, weer opnieuw, wéér een fout maken, opnieuw...
Je moet ervan gaan houden om ervan te balen. En dan baal je al heel wat minder; je doet het gewoon.

Iemand die traint voor een sport zal ook moeten afzien. En van dat balen moeten gaan houden.
Is men eenmaal zover, dat men met frisse tegenzin aan iets kan werken, dat men obstakels kan nemen, dan pas wordt het prettig. Aldus Ui. Zit men in het begin nog te balen dat het hele werk helemaal opnieuw moet, een tijd later wordt het zowat routine. Ook omdat men door de herhaling van het nemen van zo'n obstakel, steeds vaardiger wordt. En hoe vaardiger men wordt, hoe minder er opnieuw gedaan hoeft te worden - en hoe eerder men kan beginnen aan iets nieuws.

Hidde schreef:
Ui schreef:Als jij in ruil voor de kritiek niet of amper bereid bent om die kritiek toe te passen in het tekenwerk waar het om gaat, zeg dat er in het vervolg dan even duidelijk bij.

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?f=7&t=962&start=30#p62052
Is dit niet duidelijk genoeg, dat ik in eerste instantie niet dacht om de kritiek direct toe te passen?

Dit is het bericht (06 okt 2013 09:45 pm) dat verscheen nádat Ui een uitgebreide reactie had geschreven: "Helaas, Ui. Je was net te laat. Ik had de tekening al omgezet in inkt."

Hidde schreef:
Ui schreef:
Hidde schreef:De manier die voor mij het beste werkt is een tekening maken. Goed kijken wat fout was en een andere tekening maken zonder deze fouten te maken, en dit telkens herhalen.

Aan het gebrekkige tekenwerk is te zien, dat je ongelijk hebt.

Daarom vraag ik om kritiek, voor fouten die niet bij mij zijn opgevallen.

En zo blijven we in een kringetje lopen en wordt er ondertussen niets meer aan creativiteit gedaan.

Natuurlijk moet men niet eeuwig en altijd aan hetzelfde blijven werken.
Maar daar is hier vooralsnog, lang geen sprake van.

Hidde schreef:
Ui schreef:Dan staat de tekening in no time in inkt, wat te zien is, en begint het soebatten en de psychologische oorlogsvoering.

Zie jij dit als een oorlog? :O Ik ben hier volkomen rustig.

Er is minstens een strijd voor nodig om commentaar aan te bieden. Dat is niet alleen bij Ui het geval. Ook het commentaar van Oom Paspasu dringt niet echt door. Maar omdat hij je blijkbaar in je waarde laat en niet meer aandringt, wordt ook hij in zijn waarde gelaten. Zo houdt men vrienden. Zoals eigenlijk alle lieden die sociaal verstandiger zijn dan Ui. (huil huil)

Hidde schreef:Bekijk je dit als oorlog, dan ben jij degene die mij aanvalt, waardoor ik mij eerst moet verdedigen en geen zin krijg om op zo'n manier nog verder aan de strip te werken.

Wanneer had je wel zin gehad?

Ui heeft dit al vaker in het leven meegemaakt:
- creatieve geest nodigt uit om wat creaties te gaan doen
- creatieve geest heeft er voortijdig geen zin meer in; wil klaar zijn
- Ui blijft zitten met een creatief vuurtje, Ui wordt boos/teleurgesteld,
- creatieve geest stelt dat juist die reactie de oorzaak is van het geen zin hebben
- Ui wijst vergeefs op het anachronisme
- sfeer is hartgrondig verziekt
Hoe dan ook, er wordt weinig tot niets creatiefs meer gedaan.

Wat wel gebeurt, gaat met ruzie, pijn en moeite.
En zelfs al is het werk klaar, dan heeft men sociaal gezien de balen van Ui. (snotter)

Artistieke mensen lijken soms in staat om te vragen of je, het liefst nu meteen, de schutting komt helpen schilderen. Om vervolgens, terwijl je voor hen bezig bent, zelf wat te gaan doen dat ze eigenlijk belangrijker vinden. En dan zijn sommigen zelfs in staat, om vervolgens te doen alsof zij de schutting zelf hebben geschilderd.
Wat dat betreft is de artistieke wereld geen vluchtplaats voor de maatschappij. (snik)

Hidde schreef:Ik geef reactie met duidelijke redenen waarom ik het zo aanpak, maar blijkbaar worden deze reacties over het hoofd gezien want de kogels vliegen weer langs mijn oren: Ik vroeg misschien om een idee voor een strip, maar ik had eigenlijk helemaal geen zin om een strip te maken. Of: Ik dwong mensen om kritiek te geven, want ik wilde de anderen een last bezorgen met tijd verspillen kritiek geven waar ik niets mee ga doen.

Ui is het niet eens met die aanpak. Al geef je honderdduizend redenen.

Ui heeft niet gezegd (of willen zeggen) dat het je opzet was om mensen last te bezorgen met het vragen om adviezen waar je niets mee doet. Ui heeft gesteld dat het daar in praktijk wel op neerkomt.
En je bent heus niet de enige die zoiets doet. Trek het je vooral niet persoonlijk aan. Ui heeft het al zo vaak in het leven meegemaakt. Wat dat betreft is het uitkijken om jou daar geen verpersoonlijking van te maken. Je hebt misschien de pech, dat je de zoveelste bent en Ui er inmiddels de balen van krijgt. Heb-dan-ook-jij-maar-geen-zin.

Hidde schreef:Dit soort onrealistische [beschuldigingen] vindt meneer 'Lichtbak' inderdaad lachwekkend. Maar dan realiseert hij zich: moet ik Ui nou serieus nemen of niet, met dit soort uitspraken? Blijkbaar leest hij mijn berichten niet, of gelooft hij niet wat ik zeg. Wat moet ik dan beginnen?

Die onrealistische beschuldigingen zijn jouw omschrijvingen.

Waar moet Ui dan beginnen? Ui hoopte op creativiteit. Eindelijk eens geen lange discussies, maar creatief bezig zijn. En verdomd als het niet waar is, er is wéér discussie en amper tot geen creativiteit. Als dat de vloek is die Ui heeft getroffen, is het tijd voor de vraag: waar kan Ui dan het beste eindigen?

Gaat het serieus om een jonge tekenaar met een volwassen ambitie,
of zit Ui nu vooral de jeugd (en het humeur) van een hobbyist te verpesten?

Hidde schreef:
Ui schreef:Toevallig een gebied waar je bij Ui nou net niet moet wezen.

Nee, want je komt er nooit uit zonder Ui gelijk te geven. Als je dit als een oorlog ziet, zou dit overgeven zijn.

Het irritante is misschien, dat Ui op bepaalde gebieden eigenlijk best wel vaak gelijk heeft. (snif) Vooral door voor papegaai te spelen. Met kennis over onder anderen The Beatles en Carl Barks in het basispakket, waaronder kennis over de manier(en) hoe zij werkten, is het best moeilijk om op bepaalde gebieden ongelijk te krijgen.

Let bijvoorbeeld op de publieksgerichtheid van The Beatles en Barks. Zij leggen reeds tijdens het creëren een link tussen zichzelf en hun publiek. Alsof ze met een derde oog kunnen inschatten hoe hun werk zal overkomen bij het publiek. Die publieksvriendelijkheid houdt op zich weer verband met de menselijke natuur. Ze dienen te weten, wat de mens zoal aantrekt en wat de mens zoal afstoot.
Barks/Disney. Zo'n cliffhanger aan het einde van de 1e pagina, bijvoorbeeld. Men heeft ingeschat dat als de 1e pagina zich aan de rechterzijde van het opengeslagen stripblad bevindt, dat men de lezer dan met een cliffhanger in het laatste plaatje, uitlokt om de pagina om te slaan en te zien wat op pagina 2 gebeurt. Zo wordt in de losse verkoop de potentiële klant het blad in gelokt en zal hij/zij daardoor eerder geneigd zijn om het blad te kopen.
Zo gaat het over strips, zo gaat het over wetenschap. Sociologie, psychologie, marketing en wat nog meer. En Barks deed daaraan mee, zoals is gebleken. Een verteller wil een publiek bereiken, een uitgever wil een stripblad verkopen, dus kunnen ze gebruikmaken van een gedeeld interessegebied.
Publieksgericht werken, dat legt een inspirerende lijn tussen de schepper en het te bereiken publiek. In tegenstelling tot scheppers die vooral zichzelf willen vermaken, en waarvan Ui soms vermoedt dat ze gewoon niet anders kunnen.
Weten hoe iets op mensen overkomt of zou kunnen overkomen. Die kennis roept schijnbaar magische krachten op; men kan een publiek als het ware betoveren. En veel van zulke macht zit opgesloten in jouw pen.

Het gaat niet om tekenen alleen. Het gaat vooral om de mentaliteit die men heeft.

Hidde schreef:Je punt is:
- Je kunt beter als je een strip of tekening maakt, dit helemaal voltooien. Bij het leren van tekenen van opdrachten en projecten is het belangrijk dat je de zwakke punten verbetert, en geen onafgewerkte tekeningen levert.

Hier geef ik je gelijk, hier had ik niet aan gedacht. Ik had het willen verbeteren, maar dit punt van kritiek komt gepaard met beschuldigingen, die ik eerst moet verdedigen, voor ik verder kan met de strip. Hierdoor had ik er geen zin meer in.

De "beschuldigingen" kwamen nádat bleek dat je geen zin meer had.

Het feit dat Ui zo negatief overkomt dat men dan al helemaal geen zin meer heeft, of in elk geval niet meer dan men nog had, dat is voor Ui een werkpunt. Misschien simpelweg het leren accepteren dat Ui wel bij zichzelf, maar niet bij anderen zin kan maken. Als men geen zin heeft, heeft men geen zin. En als men wel zin zegt te hebben, maar in praktijk toch geen zin heeft, dan heeft het geen zin om daar een zin aan vuil te maken. Klinkt dat zinvol? (snif)

Hidde schreef:Gelukkig is Oom Paspasu er nog, die mij weer motivatie geeft.

Ook de adviezen van Oom Paspasu neem je met moeite aan.
Het grootste verschil is vooral, dat Ui zich ontzettend gehaat zit te maken. (snotter)

Hidde schreef:
Ui schreef:Dat je op internet wat anders kunt melden dan: "Ik ben niet trots op mijn eigen werk".

Net zoals (ja, daar is hij weer :P) Barks, altijd kritisch zijn over je eigen werk. Als je je eigen werk al geweldig vindt, terwijl die [gebreken] toont, valt er niets te verbeteren.

Barks was onder meer kritisch door bereid te zijn, om tekenwerk tweemaal te doen. Toen Barks bij Disney wilde beginnen, kreeg hij daar een zware opleiding. En wie er zijn best niet deed en/of niet goed genoeg presteerde, die lag eruit. Daarna deed Barks een tijd werk als in-betweener, waarin hij het saaie tekenwerk moest doen.
En nog is hij niet trots, zoals jij stelt. Kun je dus nagaan, hoeveel oefenen en doorzettingsvermogen nodig is om dan nog niet trots te zijn.

Hidde schreef:
Ui schreef:Denk je dat de bovenkant van de ramen, parallel aan het bovenkader van het plaatje lopen? Alsof je een doorzichtige geodriehoek hebt gebruikt, met van die parallelle, rechte lijnen?

Hmm. Die lijnen lopen volgens mij niet helemaal parallel aan het bovenkader.

Misschien niet helemaal 100% parallel, maar toch klopt het perspectief niet.

Hidde schreef:
Ui schreef:Zie jij hier een zinnig perspectief? Ook de lijnen van de muur van het pakhuis lopen parallel aan het kader.

Omdat je recht tegen de muur aankijkt en we op ooghoogte zitten met de figuren zijn de lijnen van het raam bijna parallel aan de lijnen van de muur van het pakhuis, zijn de lijnen niet scheef.

De lezer staat niet recht voor de deur. Want de zijkant van de muntenautomaat is te zien.
Al schrijf je hier honderd berichten over, het perspectief klopt dan nog steeds niet.

Hidde schreef:
Ui schreef:Dan kan je zo briljant zijn in het toevoegen van details, maar toch vallen dergelijke missers op.

Ik ben daar juist niet briljant in heb ik toch gezegd?

Dat is Ui's mening. Je hebt oog voor visuele details, maar vergeet daarbij technische details (die geen details zijn).

Hidde schreef:
Ui schreef:Ga een echte leraar maar uitleggen dat je perspectief maar een saai onderdeel vindt van het tekenen.

Nee, want dat vind ik juist een interessant onderdeel.

Show, not tell. (snif)

Hidde schreef:
Ui schreef:Het tekenwerk is nog wat tweedimensionaal. Nog wat vlak.

Heb je misschien tips over hoe ik dit kan voorkomen?

Hebben die tips zin? (snotter)

Afgaand op de muntautomaat-strip, geplaatst op 10 okt 2013 07:51 pm:
http://i1239.photobucket.com/albums/ff506/hidde15maart/Duck%20tekeningen/verbeterdestripjanjtefatsoengideonhq.png~original
Enerzijds is er wel degelijk diepte. Misschien mede door een verschil van pennendiktes.
Anderzijds lijkt die diepte te bestaan uit wat vlakke lagen. Zoals een levensgrote 2D-foto van een beroemdheid, geplaatst in een 3D-straatbeeld. In plaatje 3 is het hoofd van Sluw de Kater duidelijker dichterbij dan dat van Jantje Fatsoen. Maar beide hoofden lijken wat plat.

Tips? Die zul je met deze aanwijzing waarschijnlijker beter weten dan Ui.
Een en ander zal misschien te maken hebben met het toepassen van een variabele dikte in een enkele inktlijn. Bij Barks kan een inktlijn dun beginnen, dikker worden en dan weer dun eindigen. Dit geeft diepte aan rondingen, als Ui zich niet vergist. En de kunst is vast, om zo'n lijn soepel, vloeiend te kunnen neerzetten.

Hidde schreef:
Ui schreef:Had je nou zwetend en slapeloos aan dat stripje zitten zwoegen, dan had Ui nooit zo uitgevaren.
Het gaat vooral om de mentaliteit, dat je zit te lachen om andermans moeite voor jou.

Ik lach niet om je kritiek. Probeer maar een voorbeeld te noemen. Die neem ik serieus.

Laat Ui het zo zeggen, je gaat wat luchtig om met kritiek. Je lijkt de waarde van de kritiek te onderschatten. Had Ui maar zoveel hulp in projecten waar Ui mee bezig is of had willen zijn. Had Ui maar 1% van die hulp. Had Ui maar iemand die Ui op sleeptouw nam. (snotter) (huil huil) (snik)

Hidde schreef:[presentatortekening (die qua inktwerk beduidend beter is)] Mee eens, maar die tekening is ook op een drie keer zo groot formaat gemaakt. Dan vind ik minder moeilijk om geen bibberige lijnen te maken.

En daarom moet je dus oefenen. Om dat bibberige eruit te krijgen, voordat je bejaard bent en er niets meer tegen kan doen. Haha! (snif)

Is het stripje gemaakt op een gangbaar formaat, dat ook door professionals gebruikt wordt?

Hidde schreef:
Ui schreef:Of wil je dat men zegt: "Hé! Die Duck klopt niet! Haha, wat dom!" Domme, zelfs niet mooie, fouten kunnen een artiest een leven lang achtervolgen, denk daar aan. Je zult op die manier nog veel uien tegenkomen: "Meneer dacht dat hij kon tekenen. Moet je zien, moet je zien."

In de fase waar ik nu zit mag je nog fouten maken. Van die fouten leer ik. Ik ben nog heel ver weg van professionele tekenaar.

Van die fouten leer je pas echt, als je ze kunt herstellen en in het vervolg vermijden.

Hidde schreef:Je lacht sowieso geen tekeningen uit die niet door een professionele tekenaar (of van de periode daarvoor) gemaakt zijn lijkt mij. Dat gaat misschien heel makkelijk achter een toetsenbordje, maar zie maar, of die gene het beter kan.

Ui lacht (huilt) niet om je tekeningen,
maar om jouw houding met betrekking tot je tekeningen.
Jij bent hier degene die achteloos met je werk omgaat, door er voortijdig vanaf te willen wezen.

Voor-iemand-die-14-jaar-is kun je goed tekenen, of tenminste die schijn wekken.
Maar die houding van het bewust fouten laten zitten en ze zelfs verdedigen, die doet je geen goed.
Enerzijds kunnen alle moeders uit de buurt wel stellen, dat "het gaat om een kind". Anderzijds is zo'n jonge leeftijd nu juist het moment om bepaalde houdingen af te leren, voordat het te laat is.

Een leraar van Ui sprak ooit:
Het afleren van het verkeerd aangeleerde, is moeilijker dan iets meteen goed leren. ::!:

Hidde schreef:
Ui schreef:
Hidde schreef:Dit ligt denk ik ook aan de pixels op de computer die veel details laten wegvallen op dit formaat

Denk je dat het ("ook"?) aan de pixels ligt?

Ja, ook. Zeg maar dat het niet zo is.

Ui schreef:En waarom heeft jouw tekenwerk daar dan last van?

Sommige details vallen weg.

Ui schreef:Wat zou de reden kunnen zijn, denk je?

Te veel details, omdat er niet over het formaat van de strip is nagedacht, plus een klein beetje hulp van pixels. In het weekblad heb je dit laatste probleem niet.

Volgens Ui is de reden vooral, dat het kopje en de muntjes overtuigender kunnen. Ook van dichtbij, in groot formaat, ogen de munten niet echt als munten.

Als illustrator dien je rekening te houden met verschillende reproducties in verschillende groottes. Zeker in de Disney-wereld.
Strips van Al Taliaferro bijvoorbeeld, zijn redelijk pixelbestendig. Blijkbaar is zijn tekenwerk zo krachtig, dat het bestendig is tegen toekomstige, kleinere formaten op een beeldscherm.

(Overigens heeft Ui eens gelezen, dat Barks eigenlijk te dun inkte en dat hij daardoor moeilijk te reproduceren was.)

Hidde schreef:
Ui schreef:De munten op de grond, waar Ui zo om heeft gebeden, lossen dat probleem een beetje op.
Maar die munten lijken meer op gele confetti dan echt op munten.

Tja, wat verwacht je van munten, die op de originele tekening kleiner zijn dan twee milimeter.

Maak ze op de originele tekening dan wat groter. (snif)
Duckstadse munten zijn doorgaans dik. (En waarom zou dat zijn?)

Die handen van Jantje Fatsoen, in plaatje 1, daar is echt wat mee.
De ophoudende hand heeft geen duidelijke handpalm. Misschien moet de lijn van de duim meer de handpalm in lopen.
En die andere hand, daar lijkt de pink niet echt een pink, en de duim niet echt een duim. Nogmaals de tip van Ui, om met je eigen handen de poses na te doen en daar door iemand foto's van laten maken. Zodat je dus eigen model bent, vanaf foto. Voor de spiegel staan of tijdens het tekenen met een kopje gaan zitten, dat wordt tobben. Tegenwoordig zijn foto's makkelijk, goedkoop en meteen te bekijken. Maak daar gebruik van. Adviseert Ui.

Dat strookje heeft veel ingrediënten die handig zijn als oefeningen om beter te leren tekenen. Bijvoorbeeld handen, munten, perspectief en lichaamshoudingen. Ui vindt het stripje, mede dankzij jouw invulling, een leerzame compositie om van tijd tot tijd eens uitgebreid voor te gaan zitten. 't Is vooral een teken-oefening. Zou het voor Ui zinvol zijn om nog te leren tekenen, dan had Ui veel plezier gehad van het oefenen met dat stripje.
En of je nou een vos of een eend tekent, dat is eigenlijk bijzaak. Zou het gaan om een bedelende Donald, dan was het stripje nog steeds een pittige, leerzame oefening geweest.

11 okt 2013 03:14 am, Hidde schreef:Ik vind het jammer dat de punten die per se verbeterd moesten worden pas na de geïnkte versie kwamen, terwijl die in de scenarioschetsen misschien al voorzien konden worden (voetgangers, geld op de grond).

Veel van het commentaar over het geïnkte resultaat, wordt veroorzaakt door onervarenheid van je "redacteurs". Natuurlijk zijn er zaken die men reeds tijdens het potloodwerk had kunnen zien. Men moet dat ook maar zien te leren. Maar als jij telkens halverwege het commentaar stopt en iets anders wil tekenen, zal men nooit leren om in het vervolg beter commentaar te geven. Want men moet eerst ook zelf zien, of dat commentaar wel zo goed is. Anders blijft het gokken.
De enige oplossing is energie en enthousiasme van zowel tekenaar als commentators. En dat betekent, dat er inktwerk voor niets gedaan kan worden. Er valt wel vaker wat op de vloer. Maar dan is dat toch een fijne inkt-oefening geweest?

Ui hekelt vooral de houding alsof je reeds in een routine zit. Tekening voor ene persoon (maar met fout), tekening voor de andere persoon (maar kan eigenlijk beter), enzovoort. En signeren maar. Op zo'n manier verwaarloos je jezelf. Je krijgt een routine in het jezelf verwaarlozen.
Je hebt nu qua leeftijd veel tijd om nog te oefenen. Je krijgt alleen maar minder en minder tijd. En dan moet je jezelf afleren wat je jezelf in heel veel tijd hebt aangeleerd. Waarom jezelf dat aandoen?

Over jong zijn. Als je jong wil zijn, wees dan vooral jong. Ga jezelf daar niet in forceren.
Maar als je daadwerkelijk vroeg wijs bent en daarmee wat mee wilt doen, wees dan echt wijs. Ga dan niet op anderen zitten wachten, die nog wel jong willen zijn. Ga dan niet stellen dat je vanwege jonge leeftijd nog fouten mag maken, want dan betuttel je jezelf. Je hoeft jezelf niet te kastijden als er iets fout gaat, maar je hoeft er ook niet te makkelijk over te denken.

Ui kan mensen niet coachen om van hun eigen interesses te blijven houden. Elke poging daartoe verzandt in nare discussies.
En men mag ook best weleens een beetje zuinig zijn op de moeite die, in feite, totaal vreemden bereid zijn om te doen voor een ander. Gaat men die moeite verspillen, of zelfs beschimpen, dan moet men niet dreinen als het een keer over en uit is. Wie het laatst huilt, huilt het hardst. (snotter)


P.S. Het commentaar van Ui is gericht op wie écht ambitie heeft in het leren van een vak, of dat nu tekenen of filmen is.
Als het besproken strookje gaat om in feite een hobbytekening, dan gaat het om een heel goede prestatie om heel trots op te zijn. De kritiek van Ui gaat vooral over het toch maar geen zin hebben en het desondanks toch ambiëren van vakmanschap. Daar wringt de schoen.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Ui » di okt 15, 2013 3:49 pm

Ui wordt bedolven onder de dreigmails. (snotter)

Bijvoorbeeld, "boze hiddiaan met flinke knuisten" schrijft:
Heb je nou je zin, door koprot aangetast bolgewas?

Nu durft onze grote idool nooit meer te tekenen!
Allemaal de schuld van die coaching van jou!

We zullen je in mootjes hakken
en aan de frikandellen voeren!


Ui wilde eigenlijk nog melden, dat bij Jantje Fatsoen in plaatje 1, het kruis veel te hoog zit.
Maar.... o, daar sneuvelt weer een ruit. (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Hidde » wo okt 16, 2013 3:11 pm

Ui schreef:Is het stripje gemaakt op een gangbaar formaat, dat ook door professionals gebruikt wordt?

Ik weet niet welk formaat tekenaars gebruiken voor dit soort stripjes. Ik heb hetzelfde formaat gebruikt voor een 4-stroken strip (±12 cm hoog), oftewel een halve strippagina op A3. Ik weet dat Barks wel eens veel op een veel groter formaat tekende, terwijl Mau een halve pagina op een A4tje maakt. Het verschilt ook wat je prettiger vindt, denk ik.

Perspectief bij (ramen in) deuren verbetert:
Afbeelding

Ui schreef:Maak ze op de originele tekening dan wat groter. (snif)
Duckstadse munten zijn doorgaans dik. (En waarom zou dat zijn?)

De munten zal ik traditioneel niet beter krijgen. Als ik ze groter maak, kloppen de verhoudingen niet meer. De munten die op de grond liggen zijn al groot en dik. Ik heb het nu over de munten die op de grond liggen. De muntjes in het kopje zullen inderdaad groter moeten.

Ui schreef:Ui wordt bedolven onder de dreigmails. (snotter)

Bijvoorbeeld, "boze hiddiaan met flinke knuisten" schrijft:
Heb je nou je zin, door koprot aangetast bolgewas?

Nu durft onze grote idool nooit meer te tekenen!
Allemaal de schuld van die coaching van jou!

We zullen je in mootjes hakken
en aan de frikandellen voeren!

??
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Ui » wo okt 16, 2013 4:42 pm

Hidde schreef:
Ui schreef:Is het stripje gemaakt op een gangbaar formaat, dat ook door professionals gebruikt wordt?

Ik weet niet welk formaat tekenaars gebruiken voor dit soort stripjes. Ik heb hetzelfde formaat gebruikt voor een 4-stroken strip (±12 cm hoog), oftewel een halve strippagina op A3. Ik weet dat Barks wel eens [op] een veel groter formaat tekende, terwijl Mau een halve pagina op een A4tje maakt. Het verschilt ook wat je prettiger vindt, denk ik.

Wat was dat grotere formaat waarop Barks volgens jou wel eens tekende?
En welk formaat vind jij prettig om op te tekenen, als het gaat om zo'n strip op een enkele strook?
Heb je weleens aan Donald Duck Weekblad gevraagd, welk formaten (of formaten) zij accepteren?

Mau Heymans is niet echt een voorbeeld. Mau heeft in elk geval wat betreft Donald Duck, zijn werk verslonsd.
Doet hij verder nog ander tekenwerk op het professionele vlak? Of werkt hij alleen voor Donald Duck?

Hidde schreef:Perspectief bij (ramen in) deuren [verbeterd]:
Afbeelding

De ramen zijn qua perspectief inderdaad verbeterd. Hoera! (snif)

Maar de muntenautomaat en het oranje deel van de muur kloppen niet met het camerastandpunt.
Ui denkt dat van de muntenautomaat de onderkant te zien moet zijn, niet alleen de zijkant.
En dat van het oranje deel van de muur, de bovenkant van het horizontale deel (rechts van Sluw de Kater) niet te zien kan zijn.

Ook in plaatje 2 lijkt het oranje deel qua perspectief niet te kloppen.
Kan van het horizontale deel, de bovenkant te zien zijn met het gekozen camerastandpunt?
Ook lijkt het oranje deel, als geheel, meer een oranje letter L dan een onderdeel van het geldpakhuis.

In plaatje 1 staat het geldpakhuis scheef.
Het pakhuis lijkt daar een beetje mee te buigen met de hoed van Jantje Fatsoen.

Misschien kun je wat schetsen maken zonder de personages erbij.
Zodat alleen het perspectief te zien is.

Hidde schreef:
Ui schreef:Maak ze op de originele tekening dan wat groter. (snif)
Duckstadse munten zijn doorgaans dik. (En waarom zou dat zijn?)

De munten zal ik traditioneel niet beter krijgen. Als ik ze groter maak, kloppen de verhoudingen niet meer. De munten die op de grond liggen zijn al groot en dik. Ik heb het nu over de munten die op de grond liggen. De muntjes in het kopje zullen inderdaad groter moeten.

Er is hoe dan ook iets mis met de munten. Zoals nu zijn ze niet traditioneel getekend.
Je zou kunnen kijken hoe Barks munten tekende in strips.

De munten in het kopje lijken zelfs van dichtbij niet op munten.
En de munten op de grond lijken op gesmolten chocolademunten; ze ogen niet stevig.

De broek van Jantje Fatsoen in plaatje 1 klopt qua anatomische verhoudingen niet, zoals Ui reeds opmerkte.
Het kan lang duren voordat Ui zoiets opvalt. Maar als het eenmaal opvalt, steekt zoiets als een zere duim omhoog. Je tekenwerk nodigt uit om er langer naar te kijken. Dit grote plezier wordt verhinderd door fouten die dan ontdekt worden. Fouten waarvan Ui denkt dat ze vermeden hadden kunnen worden, door tijdens het tekenen, kritisch wat basisregels na te gaan. Klopt het perspectief, bijvoorbeeld.
Ui denkt dat mensen die tekenwerk professioneel beoordelen, zoals bij een toelatingsexamen voor een grafische school, als eerste op zulke punten letten. Hoe mooi (en afleidend) het tekenwerk verder ook is; zij kijken daar natuurlijk dwars doorheen. Omdat ze controlepunten weten waar ze als eerste naar moeten kijken, voordat ze zich laten inpakken door het tekenwerk.

(En die controlepunten kun jij ook weten, door studie.)

Hidde schreef:
boze hiddiaan met flinke knuisten schreef:We zullen [Ui] in mootjes hakken
en aan de frikandellen voeren!

??

Als je voortaan tekenwerk levert waarop (amateurbeoordelaar) Ui niets meer aan te merken heeft, hoeft Ui geen corrigerende kritiek meer te leveren. En als die kritiek er niet is, kunnen mensen daar niet kritisch over zijn. Kortom, de wereldvrede (en Ui's veiligheid) bevindt zich in jouw pen. Haha! (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor DordrechtDuck » di nov 05, 2013 9:29 pm

Wauw! Mijn eerste tweekwaak! Fantastisch! Leuk getekend hoor! Zie je, ik leef nog een heeeeeel klein beetje op dit forum. mijn eerste tweekwaak getekend! ik ben trots :) BRAVO
Tot in de lengte der dagen, blijf je zitten met vragen.
DordrechtDuck
Member
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di apr 20, 2010 9:36 pm
Woonplaats: Dordrecht

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Oom Paspasu » di nov 12, 2013 4:38 pm

Hidde schreef:Gelukkig is Oom Paspasu er nog, die mij weer motivatie geeft.

Mijn excuses voor mijn afwezigheid in dit topic. Hup, Hidde, hup!
Ui schreef:Ui denkt dat van de muntenautomaat de onderkant te zien moet zijn, niet alleen de zijkant.

De lijn die de onderkant van de muntenautomaat aangeeft, loopt van rechts naar links (dus richting haar verdwijnpunt) een beetje schuin naar beneden. Dat betekent dat de horizon lager ligt dan deze lijn. Vanuit ons gezichtspunt moeten we dus de onderkant kunnen zien.
Ui schreef:En dat van het oranje deel van de muur, de bovenkant van het horizontale deel (rechts van Sluw de Kater) niet te zien kan zijn.

Het verdwijnpunt van de onderkant van de muntenautomaat moet ook het verdwijnpunt van de bovenkant van de ramen zijn. Het is wel duidelijk dat dat erg ver weg ligt en dat de horizon hierdoor erg laag ligt. Dit punt hoort ook het verdwijnpunt van de twee lijnen naast Sluws hoofd te zijn. Omdat de horizon ongetwijfeld lager ligt dan deze lijnen, kunnen we uit ons gezichtspunt de bovenste lijn niet zien. De onderste lijn lijkt ook niet helemaal naar het verdwijnpunt te lopen.
Ui schreef:Ook in plaatje 2 lijkt het oranje deel qua perspectief niet te kloppen.
Kan van het horizontale deel, de bovenkant te zien zijn met het gekozen camerastandpunt?

Hier zien we de lijnen licht omhoog lopen richting hun verdwijnpunt. Daaruit berekend kan het dus wel, alleen klopt het totaal niet met de achtergrond, aangezien volgens de twee lijnen de horizon hoger dan de gebouwen moet liggen.
Afbeelding
(De precieze hoogte van de horizon is enigszins arbitrair.)

Dat is, wanneer het geldpakhuis waterpas staat. Uit het eerste plaatje blijkt echter dat het scheef staat, waardoor de verdwijnpunten niet op de horizon zullen liggen. Daar leunt het pakhuis echter wel de andere kant op.
Hidde schreef:Toch heb ik het wel gedaan, om hem en Oom Paspasu niet teleur te stellen.

Dank je wel!
Zie je wel dat je schattig bent.

Misschien kan je eens proberen te oefenen met perspectief door landschappen zonder personen te tekenen?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Oom Paspasu » do nov 14, 2013 2:04 am

De stoep op het eerste plaatje suggereert dat de horizon erg hoog ligt:
Afbeelding
Dat klopt wederom niet met de achtergrond, nog met de personages, die we vanuit dit perspectief van bovenaf zouden moeten zien.

Daarom heb ik een nieuwe horizon gekozen, waarbij wij op ooghoogte met de figuren zijn. De stoeprand is gelijk gebleven, maar de onderkant van het muurtje moet anders:
Afbeelding
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Hidde » do nov 14, 2013 6:30 pm

Bedankt voor de interessante plaatjes, Oom Paspasu! :)

Op plaatje 1 lijkt het pakhuis denk ik scheef te staan omdat de lijnen van de muren niet helemaal verticaal lopen. Op plaatje twee is het perspectief inderdaad dramatisch! :O Dat je de horizon niet ziet is denk ik het grootste probleem.

Ik heb er ook maar één voor plaatje drie gemaakt. Volgens mij is het laatste plaatje het enige plaatje waar het perspectief aardig klopt (behalve het linkerraam).

Afbeelding
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Verhaal-ideeen en Teken-ideeen

Berichtdoor Oom Paspasu » do nov 14, 2013 10:51 pm

Hidde schreef:Op plaatje twee is het perspectief inderdaad dramatisch! Dat je de horizon niet ziet is denk ik het grootste probleem.

De horizon mag best laag, achter de heuvel zitten. Dan krijg je zo'n geldpakhuis:
Afbeelding
Vertaald naar plaatje 2 krijg je dan dit:
Afbeelding
Hidde schreef:Ik heb er ook maar één voor plaatje drie gemaakt. Volgens mij is het laatste plaatje het enige plaatje waar het perspectief aardig klopt (behalve het linkerraam).

Volgens mij lopen de twee ramen gewoon in één lijn. De overige lijntjes zijn zo kort en bijna horizontaal dat je op basis daarvan niet goed het verdwijnpunt kan vaststellen. Je kan het net zo goed iets verder zetten, waardoor beide ramen goed zijn.
Je laat de lijn van de onderkant van de muntenautomaat nu omhoog lopen. Het scheelt natuurlijk bijna niets, maar nu klopt het wel dat de onderkant zelf niet te zien is en het vlak naast Sluws hoofd wel.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Fanfictie & -tekeningen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron