Oom Donald's Brievenbus (herkansing)

Berichtdoor De Zwarte Schim » wo jul 13, 2011 3:49 pm

Ui schreef:Sorry dat Ui jullie stoorde met Oom Donald's Brievenbus en Hyves. (huil huil)

nou nou niet huilen Ui!
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Michiel Q » do jul 21, 2011 11:47 pm

Stukje over onechte ingezonden brieven bij de weekbladen Kuifje en Robbedoes in de jaren '60, ter vergelijking. Hoe ging het er indertijd bij de Nederlandse Donald Duck aan toe? Verschil is wel dat er in een weekblad zonder credits voor de tekenaars nauwelijks sprake kan zijn van onderlinge concurrentie in populariteit bij de lezertjes.

De sfeer was gespannen! In de jaren 1960 was de lezersrubriek min of meer fake. Jean Graton [1] was het beu dat men zijn series door het slijk haalde. Bijna elke week was er een zogezegde lezer die zijn personage afkraakte. Op een reünie zei hij dat hij het weekblad zou verlaten als dat bleef duren. Wij hebben hem toen verdedigd en twee weken later begonnen ze onze musketier (uit de serie De Avonturen van een Dappere Musketier, red.) aan te pakken! De oorzaak voor de breuk tussen Graton en Le Lombard [2] kwam hier wellicht vandaan. Des te beter voor hem want ondanks dit voorval slaagde hij nog wel in zijn carrière. Graton is recht voor de raap en zegt wat hij wil!"

Fred Funcken [3] dist een anekdote op uit een minder fraaie bladzijde uit de geschiedenis van het weekblad Kuifje. In deze periode was het een komen en gaan van hoofdredacteurs onder wiens bewind de sfeer steeds slechter ging. Greg [4] daarentegen was het meest bekwaam, maar er waren auteurs die het hem kwalijk namen dat hij van tekenaar en scenarist opklom tot hoofdredacteur. Betere tekenaars dan Greg pikten zijn kritiek niet als hij advies gaf over hun tekeningen of productieproces. Dat zogezegde ingezonden lezersbrieven wel eens werden geschreven door (hoofd)redacteurs was redelijk bon ton. Bij het concurrerende blad Robbedoes schreef toenmalig hoofdredacteur Yvan Delporte [5] vaak genoeg brieven met vragen waar het volgende avontuur van deze of gene stripreeks bleef. Met deze gepubliceerde brieven kon hij de tekenaars vervolgens onder druk zetten. (Nicolas Anspach — HOP 80, 1998)

Bron: http://www.stripspeciaalzaak.be/QuotevdDag.php

1) Jean Graton, tekenaar van de Formule 1-strip "Michel Vaillant"
2) Le Lombard, uitgeverij van het weekblad Kuifje en diverse strips uit de Kuifje-stal
3) Fred Funcken, tekenaar van historische strips, o.a. "De Witte Ruiter"
4) Greg, tekenaar van "Olivier Blunder", bekende scenarist
5) Yvan Delporte, legendarische hoofdredacteur van Robbedoes, zonderling, humorist, schrijver van de redactionele teksten in "Guust Flater" [6]

6) Bijvoorbeeld: "ZEG NIET: De doodgraver maakt even een ommetje, MAAR ZEG: Hij is uit-zonder-lijk"
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jul 22, 2011 8:58 am

Voor zover we weten waren in het weekblad de meeste brieven echt.

Af en toe is er om een bepaald thema-nummer (over bijvoorbeeld Sinterklaas) met toepasselijke brieven te vullen wel een enkele brief gefingeerd. Doordat een bekende naam als 'Harry Fluks' werd gebruikt onder de brief kwam dit onder de aandacht.

Ik vond het wel een beetje jammer dat hier een redacteur begon te beweren dat alle brieven echt waren, behalve deze paar uitzonderingen. Had dan niet die paar uitzonderingen gemaakt, dan was het pas echt geloofwaardig geweest...
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor De Zwarte Schim » za jul 30, 2011 9:03 am

ze kunen met themanummers ook het volgende doen:

ze kunnen de brievenbus pas op het laatst inrichten.
Ze zetten een oproepje in de brievenbus 8 weken van te voren stuur je brieven in. (net zoals ze altijd deden in nr.32 of nr.31, voor nr.40 moesten er altijd huisdierfoto's voor dierendag binnen zijn)

Oudere brieven van het vorige jaar erin zetten.

Mijn zusje had een keer een brief aan panchito gestuurd en die werd er 2 jaar later nog een keer ingezet.
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Arthur » do aug 18, 2011 2:28 pm

De brief aan Basil uit De Speurneuzen deze week is van een zekere Shinichi Kudou. Hmm. ;)
Avatar gebruiker
Arthur
New member
 
Berichten: 2
Geregistreerd: za jul 23, 2011 11:08 am

Berichtdoor Ui » zo aug 21, 2011 8:48 pm

De Zwarte Schim schreef:Mijn zusje had een keer een brief aan panchito gestuurd en die werd er 2 jaar later nog een keer ingezet.

Twee jaar later? Meen je dat letterlijk? Waar laat men zo'n brief dan, in de tussentijd?
Om welk nummer ging het, of schendt dat privacy?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » zo aug 21, 2011 8:58 pm

ik weet niet meer precies om welk nummer het ging. ik geloof in 2006 of 2007

niet later want dat heb ik allemaal apart liggen.

dus als iemand dat nummer vindt mag je hier van mij neerzetten om welk nummer het gaat.

De afzender is: marieke pluimers
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr aug 26, 2011 3:16 pm

Ridder ter Geit schreef:Af en toe is er om een bepaald thema-nummer (over bijvoorbeeld Sinterklaas) met toepasselijke brieven te vullen wel een enkele brief gefingeerd. Doordat een bekende naam als 'Harry Fluks' werd gebruikt onder de brief kwam dit onder de aandacht.

Ik heb toevallig zo'n nummer gevonden. Het is het computernummer (toen de site in de lucht ging), 39-2004.
Donzig Duckje. Ik ben dol op
internet. Het is ideaal om dingen
op te zoeken. Over
spreekbeurten, over jou of wat
dan ook. Volgens mijn meester kun je nergens
zoveel informatie vinden als op het
wereldwijde web. Toen zei ik: "Dat is niet
waar, mees. In het Handboek van de Jonge
Woudlopers staat nog véél meer!"
Harry Fluks

De reactie is een Barks plaatje van Jonge Woudlopers die zeggen: "Zo is dat, Harry!" "En ons Handboek is nog moderner ook, want het heeft geen stroom nodig!"

Nou, dat Harry Fluks dol is op internet is geen overdrijving. Hij heeft Inducks opgericht!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ui » vr aug 26, 2011 4:44 pm

Let op, die brief is niet door Harry geschreven. (snotter) Dat zie je ten eerste aan de schrijfstijl. Ten tweede is het (bij Ui's weten) niets voor hem om zich als een personage voor te doen, in dit geval een kind. De Roepredactie dacht grappig te wezen. Maar vanuit medelezers rees het geluid: "Die doet ook alles om in de Donald Duck te komen."

Later toen hoofdredacteur Thom Roep via McDuck onbedoeld een welverdiend koekje van eigen deeg kreeg, doordat iemand er een gek bericht onder zijn naam plaatste, wat direct gecorrigeerd werd, was het kantoor te klein en heeft Roep jaren daarna nog zitten mopperen over dat valse forum. Haha! (snik)
Deze anekdote geeft overigens een interessant inzicht in zijn karakter: voor hem gelden andere regels dan voor het gewone volk. Je mag namen misbruiken, behálve die van Thom Roep. Maar het is verder een aardige man, hoor! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Ui » za aug 27, 2011 3:35 pm

Ironisch dat als jonge lezers een brief onder de naam van iemand anders schrijven, dat Oom Donald dan preekt dat zulks niet netjes is. Waarom hij dan zelf, herhaaldelijk aan identiteitsroof doet, typeert voor Ui de losbolligheid van de werknemers achter Oom Donald. (snik)

Op McDrake is door een Roepredacteur eens uitleg gegeven over de brievenbus en over de nepbrieven. Maar waar o waar is die informatie te vinden?
Donald Duck Weekblad had minstens in het blad een rectificatie kunnen plaatsen. Zoals de jonge lezers ook netjes hun excuses aanbieden als ze een foute grap hebben uitgehaald.

Ui vindt de identiteitsroof een slechte grap. Iemand die enorm zijn best doet voor Donald Duck Weekblad, iemand die een hoofdrol gespeeld heeft in het overgaan op digitale administratie, wordt onuitwisbaar als een basisschoolkind neergezet. Waarom niet als professor of zo? Ui vindt de associatie neerbuigend.

Dat de hoofdredacteur kwaad wordt als zijn eigen naam eens wordt geroofd, maakt de toestand nog triester - of alsnog lachwekkend. (snotter)
Met zijn oordeel over identiteitsroof door anderen, geeft hij een vernietigend oordeel over zijn eigen werkwijze om zomaar namen van echte mensen onder brieven en moppen te plaatsen.

e-mail 2003-06-21, Frank Jonker schreef:Overigens, in Donald Duck [2003-26] staat mijn naam bij één van de moppen uit de Moppentrommel, maar die heb ik dus niet ingestuurd. En ik heb nu ook hele grote vraagtekens bij het inzenden van moppen door Piet Voordes, Jan Kruse en Mau en Bas Heymans.
Gokje? Het zijn 'naamloze' moppen van kinderen die alleen hun naam op de envelop hadden gezet, en daarna voorzien van namen van Disney-medewerkers. Volgende keer op de redactie eens navragen!

Het feit dat Jonker hier twijfelt aan de identiteit van andere namen, toont dat ook hij niet beter wist dan dat die vermeldingen wel klopten.

De inhoud van de brief kan van een echt kind zijn. Misschien stond er geen afzender op en "dacht" men leuk te wezen. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re:

Berichtdoor MatroosDuck » za jan 12, 2013 3:27 pm

Uit DD #17-1985:

Hallo Donald, weet je wat ik 's avonds altijd doe? Ik ga dan in mezelf denken wat ik die dag heb gedaan. Een soort radio dus. Ik presenteer ook zelfverzonnen spelletjes en het is nu al de 235e aflevering. En weet je ook wat ik altijd omroep? Wanneer de Donald Duck komt. Jammer dat u niet naar mijn programma kunt luisteren omdat ik het in mijn hoofd doe. Ik vind dat u altijd grappige antwoorden geeft. Heeft u hier ook een grappig antwoord op?

Antwoord:

Nee.
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Re: Oom Donald's Brievenbus (herkansing)

Berichtdoor Koen » za jan 12, 2013 3:29 pm

:lol: Is dat antwoord echt?
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Oom Donald's Brievenbus (herkansing)

Berichtdoor MatroosDuck » za jan 12, 2013 3:41 pm

Koen schreef::lol: Is dat antwoord echt?


http://media.dumpert.nl/foto/84b154f4_3 ... 8521_n.jpg
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Vorige

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron