DD 27-2009

Berichtdoor Redmess » do jul 02, 2009 11:45 am

Maar we zien helemaal geen echt heel goede verhalen meer. Wanneer was de laatste keer dat er een verhaal langskwam waar iedereen laaiend enthousiast over was?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ei » do jul 02, 2009 3:15 pm

Ega Bevan schreef:Al dat geklaag! En overdrijving. Om te beweren dat de Reddertjes nodig zijn om het weekblad te redden is wel wat overdreven, lijkt mij.

Dat is natuurlijk grappig bedoeld. Tenminste, zo leest Ei het.

Ega Bevan schreef:En daarnaast: Het kan wel zijn dat, als er minder uitgaven zijn, de kwaliteit beter is, (nooit gemerkt overigens), maar dan is het nu waarschijnlijk zo dat naast de goede verhalen óók nog de slechtere in Nederland worden gedrukt. Want als je veel verhalen moet publiceren kun je niet alleen de allerbeste eruitfilteren, maar moet je ook de wat minder goede publiceren. Wat is daar op tegen?

Wat daar op tegen is? Die goede verhalen zijn verspreid over de vele uitgaven. Dus je moet meer uitgaven kopen om aan hetzelfde aantal goede verhalen te komen.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ega Bevan » do jul 02, 2009 7:46 pm

Ei schreef:Dat is natuurlijk grappig bedoeld. Tenminste, zo leest Ei het.

Allicht is het grappig bedoeld. Maar dat neemt niet weg dat het wel erg klagerig klinkt.

Ei schreef:Wat daar op tegen is? Die goede verhalen zijn verspreid over de vele uitgaven. Dus je moet meer uitgaven kopen om aan hetzelfde aantal goede verhalen te komen.

Okee. Nu snap ik wat je op veel uitgaven tegen hebt. Maar bijv. de grappigste avonturen zijn óf al ergens anders in NL verschenen, of zouden we zonder deze reeks helemaal niet zien. Dus die kun je gewoon overslaan. De Big Fun is herdruk en pulp, heb ik hier op dit forum gehoord. De dubbelpockets en mini-pockets zorgen er denk ik niet voor dat het gehalte aan goede verhalen in de gewonen pocket-reeks lager wordt. Ik vind de pockets sinds 1996 (komst van dubbelpockets) niet speciaal slechter geworden of zo. DD extra is er al tijden. Sinterklaas-albums zijn allemaal herdrukken. Vakantie- en winteralbums bevatten prachtige verhalen, zoals van Excaliborum, die we zonder deze albums waarschijnlijk in Nederland niet gekend zouden hebben. De door mij en anderen geroemde rode-broek mickey van Egmont zien we niet in het weekblad of de extra.

Conclusie: Ik denk dat het grote aantal uitgaven er niet toe heeft geleid dat de goede verhalen over meer uitgaven verspreid zijn geraakt, maar dat er meer herdrukt wordt, en er een aantal prachtige verhalen in het Nederlands vertaald zijn die we anders niet zouden kennen.

EDIT: quote-tag hersteld
Laatst bijgewerkt door Ega Bevan op vr jul 03, 2009 12:58 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do jul 02, 2009 8:43 pm

Ik vind zelf de dubbelpockets best goed hoor. Net zo goed als de gewone pockets. Alleen de minipockets zijn minder.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » vr jul 03, 2009 2:03 pm

Ega Bevan schreef:
Ei schreef:Wat daar op tegen is? Die goede verhalen zijn verspreid over de vele uitgaven. Dus je moet meer uitgaven kopen om aan hetzelfde aantal goede verhalen te komen.

Okee. Nu snap ik wat je op veel uitgaven tegen hebt. Maar bijv. de grappigste avonturen zijn óf al ergens anders in NL verschenen, of zouden we zonder deze reeks helemaal niet zien. Dus die kun je gewoon overslaan.

Huh? Verhalen die je zonder zo'n reeks helemaal niet had gezien, kun je gewoon overslaan?

Ega Bevan schreef:Conclusie: Ik denk dat het grote aantal uitgaven er niet toe heeft geleid dat de goede verhalen over meer uitgaven verspreid zijn geraakt, maar dat er meer herdrukt wordt, en er een aantal prachtige verhalen in het Nederlands vertaald zijn die we anders niet zouden kennen.

Ei snapt niet hoe je op die conclusie komt. Het grote aantal uitgaven heeft ertoe geleid dat "er een aantal prachtige verhalen in het Nederlands vertaald zijn die we anders niet zouden kennen", stel je. Maar Ei begrijpt dat die verhalen overgeslagen kunnen worden als ze in de Grappigste-reeks staan? Wat heb je dan aan die verhalen?

Bovendien, je beschouwt de periode na de Donald Duck Extra. De Extra betekende dat je meer uitgaven moest kopen om aan de "goede verhalen" te komen. Namelijk Donald Duck Weekblad en de Donald Duck Extra. Inmiddels is daar de jaarlijkse Extra Donald Duck Extra bijgekomen. Stel dat de verhalen in deze drie uitgaven uitsluitend in Donald Duck Weekblad geplaatst kunnen worden. Dan zit het blad propvol goede verhalen en houd je nog een stapel over.

Conclusie: Alleen al door het verschijnen van de Donald Duck Extra zijn de goede verhalen verspreid geraakt. Door het hogere pagina-aantal heeft men nu te weinig goede verhalen. Die ruimte wordt opgevuld met zwakke verhalen.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ega Bevan » vr jul 03, 2009 2:23 pm

Ei schreef:Huh? Verhalen die je zonder zo'n reeks helemaal niet had gezien, kun je gewoon overslaan?

Niet qua lezen, maar qua klagen. Want de verhalen die alleen in deze reeks staan, had je zonder deze reeks helemaal niet gezien. Dus je kunt moeilijk beweren dat de grappigste-avonturen reeks de kwaliteit in bijv. weekblad omlaag haalt. Maar ik geef toe dat ik me nogal onduidelijk heb uitgedrukt.

Ei schreef:Bovendien, je beschouwt de periode na de Donald Duck Extra. De Extra betekende dat je meer uitgaven moest kopen om aan de "goede verhalen" te komen. Namelijk Donald Duck Weekblad en de Donald Duck Extra. Inmiddels is daar de jaarlijkse Extra Donald Duck Extra bijgekomen. Stel dat de verhalen in deze drie uitgaven uitsluitend in Donald Duck Weekblad geplaatst kunnen worden. Dan zit het blad propvol goede verhalen en houd je nog een stapel over.

Ik denk dat veel verhalen uit de extra nooit in het weekblad zouden zijn gedrukt. Ergens op dit forum is mij verteld dat Rosa eerst in het weekblad heeft gestaan, maar daaruit verdwenen is wegens klachten of zo. Maar via de extra zijn al zijn verhalen toch nog in Nederland terechtgekomen. En er staan veel alleen-maar-zware jongens-verhalen in de extra. Dat soort verhalen zien we niet vaak in de Donald Duck. En op dit forum zijn vicar-fans. Heel veel Vicar-verhalen kennen we uit de extra. Als die allemaal in het weekblad waren verschenen, zou je misschien klagen over het vele Vicar daarin. Als de verhalen niet in het Nederlands verschenen waren, zouden de vicar-fans veel minder van hun favoriete tekenaar kunnen lezen/zien. En het zou me niet verbazen als de extra een iets ander, meer fanatiek, lezerspubliek heeft dan het weekblad. Deze fanaten houden van Rosa, van Horn, Rota e.d., maar het is nog maar de vraag of de gemiddelde lezer van het weekblad daar ook gek op is.

Ei schreef:Conclusie: Alleen al door het verschijnen van de Donald Duck Extra zijn de goede verhalen verspreid geraakt. Door het hogere pagina-aantal heeft men nu te weinig goede verhalen. Die ruimte wordt opgevuld met zwakke verhalen.

De jaren zestig worden hier op dit forum geroemd en bekritiseerd. In de jaren zestig waren er volgens mij veel minder Disney-uitgaven in Nederland. Daaruit zou je de conclusie kunnen trekken dat het jaren zestig-weekblad kwalitatief beter is. Is dat zo?
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Ei » vr jul 03, 2009 3:39 pm

Ega Bevan schreef:
Ei schreef:Huh? Verhalen die je zonder zo'n reeks helemaal niet had gezien, kun je gewoon overslaan?

Niet qua lezen, maar qua klagen. Want de verhalen die alleen in deze reeks staan, had je zonder deze reeks helemaal niet gezien. Dus je kunt moeilijk beweren dat de grappigste-avonturen reeks de kwaliteit in bijv. weekblad omlaag haalt. Maar ik geef toe dat ik me nogal onduidelijk heb uitgedrukt.

Volgens Ei wordt nu van alles door elkaar gehaald. Goede verhalen die in Nederland voor het eerst in de Grappigste-reeks verschijnen, zullen niet gebruikt worden voor Donald Duck Weekblad. Die ben je dus kwijt.
Zonder de Grappigste-reeks had je die verhalen wel kunnen zien. Namelijk in Donald Duck Weekblad. Die dan kwalitatief beter was geweest.

Ega Bevan schreef:Ik denk dat veel verhalen uit de extra nooit in het weekblad zouden zijn gedrukt.

Dat ligt vooral aan de "persoonlijke mening" van de redactie. Stel dat Donald Duck Weekblad verhalen van o.a. Van Horn en Branca had bevat, artiesten die er grotendeels geweigerd zijn. In de Extra hebben spannende avonturenverhalen gestaan, terwijl in het Weekblad huisje-boompje-beestje-verhalen verschenen. Vergelijk dat met de jaren 70 en vroege jaren 80, toen er nog geen Extra was. Het lijkt Ei alsof spanning en avontuur naar de Extra verhuisd zijn.

Ega Bevan schreef:
Ei schreef:Conclusie: Alleen al door het verschijnen van de Donald Duck Extra zijn de goede verhalen verspreid geraakt. Door het hogere pagina-aantal heeft men nu te weinig goede verhalen. Die ruimte wordt opgevuld met zwakke verhalen.

De jaren zestig worden hier op dit forum geroemd en bekritiseerd. In de jaren zestig waren er volgens mij veel minder Disney-uitgaven in Nederland. Daaruit zou je de conclusie kunnen trekken dat het jaren zestig-weekblad kwalitatief beter is. Is dat zo?

Voor wie een hekel heeft aan de jaren 60, zou je kunnen stellen dat die periode met meer uitgaven nog slechter was geweest.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jul 03, 2009 4:06 pm

Nu kun je je vooral richten op de reeksen die betere verhalen bevatten (zoals de 'Beste Verhalen' reeks) en minder goede reeksen ('Big Fun') laten liggen...

Blijft wel het feit dat ik voor het grootste deel met alleen het weekblad doe. Andere uitgaven zouden inderdaad de betere verhalen dan bij me weg kunnen houden. Vooral de spannende avonturenverhalen in de Extra. Wat dat betreft zou de Extra inderdaad de spanning en avontuur uit mijn oude vetrouwde weekblad kunnen halen, dat vind ik wel vervelend.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ega Bevan » vr jul 03, 2009 9:22 pm

Ei schreef:Volgens Ei wordt nu van alles door elkaar gehaald. Goede verhalen die in Nederland voor het eerst in de Grappigste-reeks verschijnen, zullen niet gebruikt worden voor Donald Duck Weekblad. Die ben je dus kwijt.
Zonder de Grappigste-reeks had je die verhalen wel kunnen zien. Namelijk in Donald Duck Weekblad. Die dan kwalitatief beter was geweest.

Ik denk het niet. Ik denk dat echt goede verhalen uit het buitenland wel in het weekblad gedrukt zullen worden, niet alleen in de G.A.-reeks. Waarom zou de redactie de toppers uit het buitenland uit het weekblad weren om ze in een uitgave met een veel lagere oplage te plaatsen, waar minder mensen het lezen, en dus leuk vinden, en dus disney goed vinden, en dus disney-uitgaven gaan kopen? Volgens mij zijn de verhalen die in Nederland alleen in de Grappigste avonturen-reeks verschenen zijn, speciaal aangekocht om niet alles in deze albums herdruk te laten zijn, maar wat nieuws te brengen. Dus: Ze zijn gekocht voor de Grappigste Avonturen-serie. Met alleen het weekblad zouden we ze (over het algemeen) niet gekend hebben. (de vraag is of er zo veel verhalen zijn die alleen in voornoemde reeks zijn verschenen, maar ja.)

Ei schreef:Dat ligt vooral aan de "persoonlijke mening" van de redactie. Stel dat Donald Duck Weekblad verhalen van o.a. Van Horn en Branca had bevat, artiesten die er grotendeels geweigerd zijn. In de Extra hebben spannende avonturenverhalen gestaan, terwijl in het Weekblad huisje-boompje-beestje-verhalen verschenen. Vergelijk dat met de jaren 70 en vroege jaren 80, toen er nog geen Extra was. Het lijkt Ei alsof spanning en avontuur naar de Extra verhuisd zijn.

Ik heb nagenoeg geen Ducks uit de jaren 70 en vroege jaren 80, dus hierin zul je wel gelijk hebben. Doch over Rosa en Vicar: Ik denk toch dat de extra belangrijk is geweest voor de vertaling van veel van hun verhalen in het Nederlands.

Ei schreef:Voor wie een hekel heeft aan de jaren 60, zou je kunnen stellen dat die periode met meer uitgaven nog slechter was geweest.

Ik ken de jaren 60 niet, maar zouden ze met meer uitgaven echt slechter geworden zijn? Wat deden ze met italiaanse verhalen toen er nog geen pockets waren?
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Redmess » za jul 04, 2009 8:21 am

Vroeger kwam er anders nog redelijk regelmatig een wat langer avonturenverhaal voorbij. Dat is nu behoorlijk minder.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ei » zo jul 05, 2009 4:53 pm

Ega Bevan schreef:
Ei schreef:Volgens Ei wordt nu van alles door elkaar gehaald. Goede verhalen die in Nederland voor het eerst in de Grappigste-reeks verschijnen, zullen niet gebruikt worden voor Donald Duck Weekblad. Die ben je dus kwijt.
Zonder de Grappigste-reeks had je die verhalen wel kunnen zien. Namelijk in Donald Duck Weekblad. Die dan kwalitatief beter was geweest.

Ik denk het niet. Ik denk dat echt goede verhalen uit het buitenland wel in het weekblad gedrukt zullen worden, niet alleen in de G.A.-reeks. Waarom zou de redactie de toppers uit het buitenland uit het weekblad weren om ze in een uitgave met een veel lagere oplage te plaatsen, waar minder mensen het lezen, en dus leuk vinden, en dus disney goed vinden, en dus disney-uitgaven gaan kopen?

De Nederlandse redactie weert regelmatig buitenlandse toppers uit het weekblad. Werk van Van Horn, Scarpa, Rota en Branca zul je in het weekblad weinig tot nooit zien. De Nederlandse redactie vindt hun werk niet goed genoeg voor Donald Duck Weekblad, waarin wel slappe Nederlandse huis-, tuin- en keukenbagger mag verschijnen. Dus aan Donald Duck Weekblad heb je niet genoeg. Je moet minstens de Extra erbij hebben.

Ega Bevan schreef:Volgens mij zijn de verhalen die in Nederland alleen in de Grappigste avonturen-reeks verschenen zijn, speciaal aangekocht om niet alles in deze albums herdruk te laten zijn, maar wat nieuws te brengen. Dus: Ze zijn gekocht voor de Grappigste Avonturen-serie. Met alleen het weekblad zouden we ze (over het algemeen) niet gekend hebben. (de vraag is of er zo veel verhalen zijn die alleen in voornoemde reeks zijn verschenen, maar ja.)

Dat we zulke verhalen niet gekend hadden als we alleen Donald Duck Weekblad gehad zou hebben, is een redactionele beslissing! Hoe meer uitgaven er zijn, hoe meer ruimte de Nederlandse redactie heeft om populaire auteurs zoals Van Horn, Scarpa, Rota en Branca uit Donald Duck Weekblad te weren.

Ega Bevan schreef:Ik heb nagenoeg geen Ducks uit de jaren 70 en vroege jaren 80, dus hierin zul je wel gelijk hebben. Doch over Rosa en Vicar: Ik denk toch dat de extra belangrijk is geweest voor de vertaling van veel van hun verhalen in het Nederlands.

Dus moet je naast het Donald Duck Weekblad, ook de Donald Duck Extra kopen. De "goede" verhalen zijn zodoende verspreid over meer uitgaven. Het Weekblad houdt ruimte over voor Nederlandse pulp. Daarmee wordt de spoeling in het Weekblad dunner. Toch kun je het Weekblad niet negeren, omdat er soms wel een "goed" buitenlands verhaal in staat, waarvan je zou verwachten dat die inmiddels in de Extra hoort. Dus moet je twee uitgaven kopen, in plaats van één.

Ega Bevan schreef:De jaren zestig worden hier op dit forum geroemd en bekritiseerd. In de jaren zestig waren er volgens mij veel minder Disney-uitgaven in Nederland. Daaruit zou je de conclusie kunnen trekken dat het jaren zestig-weekblad kwalitatief beter is. Is dat zo?

Ega Bevan schreef:
Ei schreef:Voor wie een hekel heeft aan de jaren 60, zou je kunnen stellen dat die periode met meer uitgaven nog slechter was geweest.

Ik ken de jaren 60 niet, maar zouden ze met meer uitgaven echt slechter geworden zijn? Wat deden ze met italiaanse verhalen toen er nog geen pockets waren?

Als men al moeite zou hebben om één enkele uitgave te vullen met goed materiaal, dan heb je toch nog meer moeite als er meer uitgaven zijn?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » do jul 09, 2009 3:54 pm

Ei schreef:
Rockerduck schreef:[De Reddertjes] Hoeveel mensen kennen Bernard en Bianca? Hoeveel mensen kennen Otto en Diederik?

Iedereen kent de De Reddertjes natuurlijk van bioscoop, VHS en DVD. De DVD ligt in de winkel voor het grijpen.

Otto van Drakenstein is tegenwoordig te zien in 'Mickey Mouse Clubhouse'. Dat is een nieuwe televisie-serie die op Nederland 3 is te zien. Ei heeft hierover een bericht geschreven in het topic 'Otto van Drakenstein':
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=16142#p16142
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ega Bevan » vr jul 10, 2009 10:42 am

Okee, okee. De redactie weert dus goede verhalen uit het weekblad, en verspreid de goede verhalen over verschillende uitgaven. Voor mij is dat geen probleem: Ik ben gek genoeg om zowel weekblad als extra te kopen, en blij met zoveel mogelijk uitgaven.

Over de jaren 60: Ik vroeg eigenlijk wat er met verhalen van goede Italiaanse tekenaars als Scarpa werd gedaan. Werden die toen in een of andere reeks gedrukt, of bleven die verhalen onbekend?
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Vorige

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten