Ega Bevan schreef:Al dat geklaag! En overdrijving. Om te beweren dat de Reddertjes nodig zijn om het weekblad te redden is wel wat overdreven, lijkt mij.
Ega Bevan schreef:En daarnaast: Het kan wel zijn dat, als er minder uitgaven zijn, de kwaliteit beter is, (nooit gemerkt overigens), maar dan is het nu waarschijnlijk zo dat naast de goede verhalen óók nog de slechtere in Nederland worden gedrukt. Want als je veel verhalen moet publiceren kun je niet alleen de allerbeste eruitfilteren, maar moet je ook de wat minder goede publiceren. Wat is daar op tegen?
Ei schreef:Dat is natuurlijk grappig bedoeld. Tenminste, zo leest Ei het.
Ei schreef:Wat daar op tegen is? Die goede verhalen zijn verspreid over de vele uitgaven. Dus je moet meer uitgaven kopen om aan hetzelfde aantal goede verhalen te komen.
Ega Bevan schreef:Ei schreef:Wat daar op tegen is? Die goede verhalen zijn verspreid over de vele uitgaven. Dus je moet meer uitgaven kopen om aan hetzelfde aantal goede verhalen te komen.
Okee. Nu snap ik wat je op veel uitgaven tegen hebt. Maar bijv. de grappigste avonturen zijn óf al ergens anders in NL verschenen, of zouden we zonder deze reeks helemaal niet zien. Dus die kun je gewoon overslaan.
Ega Bevan schreef:Conclusie: Ik denk dat het grote aantal uitgaven er niet toe heeft geleid dat de goede verhalen over meer uitgaven verspreid zijn geraakt, maar dat er meer herdrukt wordt, en er een aantal prachtige verhalen in het Nederlands vertaald zijn die we anders niet zouden kennen.
Ei schreef:Huh? Verhalen die je zonder zo'n reeks helemaal niet had gezien, kun je gewoon overslaan?
Ei schreef:Bovendien, je beschouwt de periode na de Donald Duck Extra. De Extra betekende dat je meer uitgaven moest kopen om aan de "goede verhalen" te komen. Namelijk Donald Duck Weekblad en de Donald Duck Extra. Inmiddels is daar de jaarlijkse Extra Donald Duck Extra bijgekomen. Stel dat de verhalen in deze drie uitgaven uitsluitend in Donald Duck Weekblad geplaatst kunnen worden. Dan zit het blad propvol goede verhalen en houd je nog een stapel over.
Ei schreef:Conclusie: Alleen al door het verschijnen van de Donald Duck Extra zijn de goede verhalen verspreid geraakt. Door het hogere pagina-aantal heeft men nu te weinig goede verhalen. Die ruimte wordt opgevuld met zwakke verhalen.
Ega Bevan schreef:Ei schreef:Huh? Verhalen die je zonder zo'n reeks helemaal niet had gezien, kun je gewoon overslaan?
Niet qua lezen, maar qua klagen. Want de verhalen die alleen in deze reeks staan, had je zonder deze reeks helemaal niet gezien. Dus je kunt moeilijk beweren dat de grappigste-avonturen reeks de kwaliteit in bijv. weekblad omlaag haalt. Maar ik geef toe dat ik me nogal onduidelijk heb uitgedrukt.
Ega Bevan schreef:Ik denk dat veel verhalen uit de extra nooit in het weekblad zouden zijn gedrukt.
Ega Bevan schreef:Ei schreef:Conclusie: Alleen al door het verschijnen van de Donald Duck Extra zijn de goede verhalen verspreid geraakt. Door het hogere pagina-aantal heeft men nu te weinig goede verhalen. Die ruimte wordt opgevuld met zwakke verhalen.
De jaren zestig worden hier op dit forum geroemd en bekritiseerd. In de jaren zestig waren er volgens mij veel minder Disney-uitgaven in Nederland. Daaruit zou je de conclusie kunnen trekken dat het jaren zestig-weekblad kwalitatief beter is. Is dat zo?
Ei schreef:Volgens Ei wordt nu van alles door elkaar gehaald. Goede verhalen die in Nederland voor het eerst in de Grappigste-reeks verschijnen, zullen niet gebruikt worden voor Donald Duck Weekblad. Die ben je dus kwijt.
Zonder de Grappigste-reeks had je die verhalen wel kunnen zien. Namelijk in Donald Duck Weekblad. Die dan kwalitatief beter was geweest.
Ei schreef:Dat ligt vooral aan de "persoonlijke mening" van de redactie. Stel dat Donald Duck Weekblad verhalen van o.a. Van Horn en Branca had bevat, artiesten die er grotendeels geweigerd zijn. In de Extra hebben spannende avonturenverhalen gestaan, terwijl in het Weekblad huisje-boompje-beestje-verhalen verschenen. Vergelijk dat met de jaren 70 en vroege jaren 80, toen er nog geen Extra was. Het lijkt Ei alsof spanning en avontuur naar de Extra verhuisd zijn.
Ei schreef:Voor wie een hekel heeft aan de jaren 60, zou je kunnen stellen dat die periode met meer uitgaven nog slechter was geweest.
Ega Bevan schreef:Ei schreef:Volgens Ei wordt nu van alles door elkaar gehaald. Goede verhalen die in Nederland voor het eerst in de Grappigste-reeks verschijnen, zullen niet gebruikt worden voor Donald Duck Weekblad. Die ben je dus kwijt.
Zonder de Grappigste-reeks had je die verhalen wel kunnen zien. Namelijk in Donald Duck Weekblad. Die dan kwalitatief beter was geweest.
Ik denk het niet. Ik denk dat echt goede verhalen uit het buitenland wel in het weekblad gedrukt zullen worden, niet alleen in de G.A.-reeks. Waarom zou de redactie de toppers uit het buitenland uit het weekblad weren om ze in een uitgave met een veel lagere oplage te plaatsen, waar minder mensen het lezen, en dus leuk vinden, en dus disney goed vinden, en dus disney-uitgaven gaan kopen?
Ega Bevan schreef:Volgens mij zijn de verhalen die in Nederland alleen in de Grappigste avonturen-reeks verschenen zijn, speciaal aangekocht om niet alles in deze albums herdruk te laten zijn, maar wat nieuws te brengen. Dus: Ze zijn gekocht voor de Grappigste Avonturen-serie. Met alleen het weekblad zouden we ze (over het algemeen) niet gekend hebben. (de vraag is of er zo veel verhalen zijn die alleen in voornoemde reeks zijn verschenen, maar ja.)
Ega Bevan schreef:Ik heb nagenoeg geen Ducks uit de jaren 70 en vroege jaren 80, dus hierin zul je wel gelijk hebben. Doch over Rosa en Vicar: Ik denk toch dat de extra belangrijk is geweest voor de vertaling van veel van hun verhalen in het Nederlands.
Ega Bevan schreef:De jaren zestig worden hier op dit forum geroemd en bekritiseerd. In de jaren zestig waren er volgens mij veel minder Disney-uitgaven in Nederland. Daaruit zou je de conclusie kunnen trekken dat het jaren zestig-weekblad kwalitatief beter is. Is dat zo?
Ega Bevan schreef:Ei schreef:Voor wie een hekel heeft aan de jaren 60, zou je kunnen stellen dat die periode met meer uitgaven nog slechter was geweest.
Ik ken de jaren 60 niet, maar zouden ze met meer uitgaven echt slechter geworden zijn? Wat deden ze met italiaanse verhalen toen er nog geen pockets waren?
Ei schreef:Rockerduck schreef:[De Reddertjes] Hoeveel mensen kennen Bernard en Bianca? Hoeveel mensen kennen Otto en Diederik?
Iedereen kent de De Reddertjes natuurlijk van bioscoop, VHS en DVD. De DVD ligt in de winkel voor het grijpen.
Keer terug naar Donald Duck weekblad
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten