DD 33-2009

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr aug 07, 2009 12:42 pm

Veel tekeningen in deze Donald Duck vind ik eigenlijk best levendig en stijlvol. Het Gijs Gans-thema verhaal vind ik leuk. In de eerste plaats gaat het over een verjaardag, en krijg ik deze Donald Duck binnen op mijn verjaardag. Daarnaast is het een karakter-gedreven verhaal met emoties. De personages ondersteunen in hoofd en bijrollen het verhaal. Dit is een uitstekende manier van verhalen vertellen. Veel word uitgesproken wat we ons al afvroegen: waarom heeft Oma Gijs in dienst als hij niet werkt? Ik was verrast door de diepgang in emoties: Gijs beseft dat Oma een soort familie voor hem is en dat mist hij. En ze doen het op hun eigen manier.
Hij blijkt werken leuk te kunnen vinden; lijkt wat vreemd, maar misschien omdat hij een frisse start maakt?

Wat misschien toch beter was geweest: Gijs houdt toch niet zo van werken en wordt het zat. Hij wil terug naar zijn luizenbestaan en speelt daarom op Oma's emotie. Had ik ook grappig gevonden.

Zware Jongens: leuk getekend, maar vreemd einde.

Verder niet veel opmerkingen, eigenlijk.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor mcDuck King » vr aug 07, 2009 1:19 pm

:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Michiel P » vr aug 07, 2009 2:05 pm

Kijk eens aan, dat Gijs Gans-verhaal sluit mooi aan op de discussie onder "Ongewenste personages":

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 831#p16831

Uit die Mickey Mouse-tekening kun je alle details van de plot afleiden. De schilderijen zijn alledrie van Johannes Vermeer: "Het meisje met de parel", "Het straatje van Vermeer" en "Het melkmeisje". Op het schilderij van het straatje zie je een schotelantenne, dus dat schilderij is natuurlijk een vervalsing. Ook "Het melkmeisje" is een vervalsing, vanwege de moderne melkpakken.

Het is veel te heet in het museum. Commissaris O'Hara staat te zweten in zijn uniform en verderop staat een vrouw in haar bikini. Toch loopt er een vreemde kerel met vierkante schouders in een wollen trui en een regenjas. Nou, die zal wel een gestolen schilderij onder zijn jas hebben, denken jullie ook niet?

Dat de musea in Duckstad geen fatsoenlijke airconditioning hebben! Lijkt me ook slecht voor de schilderijen. :/
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor DuckBoy » vr aug 07, 2009 7:06 pm

Ik vond het eerste verhaal leuk maar weer foeilelijk ingekleurd, mickey lost het op had ik al opgelost in het eerste plaatje en de achterkant was erg flauw.
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor DiederikDuck_DDD » zo aug 09, 2009 12:04 am

Ik vond de achterkant juist heel lachtwekkend vooral het laaste plaatje.
DiederikDuck_DDD
Member
 
Berichten: 204
Geregistreerd: do mei 21, 2009 10:37 pm
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor Elco8183 » zo aug 09, 2009 12:42 pm

De achterkant was zeer voorspelbaar. "Jullie mogen het met geen VINGER aanraken" zegt Donald terwijl de neefjes met een hijskraan spelen. Hoe duidelijk wil je het hebben?
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma aug 10, 2009 6:11 pm

Laatste pagina: op het eerste plaatje zien we de neefjes spelen met graafmachines. Op het tweede plaatje zegt Donald dat de neefjes het snoepgoed met geen vinger aan mogen raken. Goh, hoe zou dat stripje aflopen, zeg? Pom-pom-die-dom... Nou ja zeg, wat een verrassing! Dat is dan de grote Mau Heymans anno 2009!

Ik vind het een beetje voortmodderen zo, hoor, met de Duck. Iedere week speurt heel McDrake de Duck af naar tenminste een klein lichtpuntje! Dan krijg je berichten als: hè, leuk, er staat tenminste één goed verhaal in. Eén goed verhaal! En de McDrakers zijn weer even blij. Immers, vorige week was er helemaal geen goed verhaal. En volgende week is de kans ook klein. En zo slepen ze zich van lichtpuntje naar steeds kleiner, zwakker wordend lichtpuntje.

Waar is de grote lijn gebleven? Wat is er tegenwoordig nog over van Donald Duck Weekblad? Ach, wat geeft het, er staat een leuk 'Weekje' in het nummer...

Waar is Ei als je 'm 'ns voor één keer nodig hebt? :P
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma aug 10, 2009 7:58 pm

Ei is de laatste tijd wEInig hier, of z'n berichten zwakken af. Volgens mij hebben we de laatste tijd een Komkommertijd op McDrake. Heel weinig Fanfictie & Tekeningen, terwijl dat mijn favoriete subforum is, want daar kun je zelf gaan fantaseren. Van de redactie wordt nog maar weinig gehoord, ze lezen de berichten alleen nog maar. Ei, Rockerduck, Carl Rosa, mcDuck King, Duckfan (ja, zelfs ik...) apen elkaar maar na en iedereen heeft gelijk. De enige waarvan je nog echt merkt dat dit een discussieforum is, is Michiel P. Iedereen is op vakantie. De Duck is niet veel soeps. Veel tekenaars zijn op dit moment afgezwakt (Jippes, Gulien, Heymans, Rosa). Het blijft me wel verbazen hoe T.Roep zijn blad nog lopende houdt. Maar er is een lichtpuntje, hoewel een klein. Facsimile 1960 verschijnt volgens Roddelflop over 3 weken. Over 6 weken verschijnt BV 134. Maar, that's all, folks. O ja, en in september verschijnen in de VS de eerste (of eigenlijk 296e, 599e en 384e) nummers van Mickey Mouse, Walt Disney Comics and Stories en Uncle Scrooge. Uitgegeven door Boom Comics. Maar ja, mijn voorspelling (gebaseert op het feit dat geschiedenis zich herhaalt) is dat Boom Comics het 15 jaar uithoudt, misschien iets korter, misschien iets langer. Precies zoals Dell (1948-1962), Gold Key (1962-1980), Whiteman (1980-1984), Gladstone (1986-1998) en Gemstone (2003-2008).

Is er dan echt geen nieuws?!?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » di aug 11, 2009 12:47 am

Rockerduck aapt niemand na. Rockerduck is uniek! :)

Het openingsverhaal vond ik weinig soeps. Oma die misbruik van zich laat maken door Gijs te laten luieren? Dat is niet de Oma die ik ken uit de talloze andere verhalen, waarin ze Gijs steeds aan het werk zet. Dus de hele onderbouwing van het verhaal deugt al niet. En waarom vindt Gijs het op een andere boerderij opeens wel leuk om te werken? Op Oma's boerderij had hij er altijd een hekel aan... Oh ja, volgens dít verhaal hoefde hij nooit te werken. Maar dat is dus onzin... Ja, zo kan ik ook een verhaal schrijven.

Kan iemand mij uitleggen wat er grappig is aan het Duckies-verhaaltje en vooral de Mickey Mouse-strip? De auto mag niet vuil worden, maar wordt toch vuil? Haha?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Redmess » zo aug 16, 2009 1:45 am

Dit was een niet erg goede Duck. Het begint al met de voorplaat. Donald knipt met de heggenschaar Bolderbast's das af, maar de das is duidelijk afgescheurd. Waarom? Was afknippen niet grappig genoeg? Met een heggenschaar scheur je ook niet zomaar een stuk stof in twee (probeer maar eens).

Het hoofdverhaal, waarin zowel Gijs als Oma out-of-character zijn. Gijs is doorgaans welliswaar lui, maar hij werkt wel. Hier ligt hij in een stoel te luieren en Oma nog aan het werk te zetten ook. En Oma doet daar vervolgens niks aan? Gijs beseft blijkbaar niet dat hij volwassen is, en vergeet dat hij wel degelijk familie van Oma is (Barks). Als Gijs vervolgens vertrekt, blijkt hij niet alleen te kunnen werken, maar ook nog eens heel ijverig te zijn, zonder enige aansporing. Maar als hij geen aansporing nodig heeft, waarom is hij dan vertrokken? Want hij vertrok omdat hij niet wilde werken... Het verhaal is zelfs intern inconsistent. En Oma die vervolgens apathisch in een stoel gaat zitten? En haar dieren verwaarloost? Dat zou ze nooit doen. En Donald en de anderen laten haar ineens wel erg makkelijk in de steek, blijkbaar. En wat een vreselijk einde! "Zolang de taken maar goed verdeeld zijn"? De taken zijn nog steeds oneerlijk verdeeld. Dit verhaal maakt van Gijs een uitbuiter en profiteur.

Bij de Duckies is de grap dat de bal wegstuitert via de ruiten. De ruiten stuiteren de bal alleen wel erg hard weg. Op het voorlaatste strookje zien we de bal van tientallen meters hoog aan komen vliegen, en op volstrekt tegennatuurlijke wijze via de ruiten wegstuiteren. Bij de laatste twee stuiters staan de ramen zo opgesteld dat het voor de bal uberhaupt onmogelijk is er een rechte lijn tussen te volgen...

Het verhaal van de Zware Jongens begon aardig. Maar waarom zijn ze ineens blij als ze door de politie worden gearresteerd? Omdat ze wat taart over zich heen kregen? Pfff. En de misdaad is aan het eind niet opgelost, maar evenmin geslaagd. De diamantroof was blijkbaar slechts een excuus voor wat slapstick met taart.

Het Mickey-verhaal is nogal zwak. Mickey zegt dat zijn auto blinkend schoon is, maar er is nog duidelijk vuil te zien. Pas in het volgende plaatje zien we een schone auto. De grap met Pluto die de auto vies maakt is nogal flauw. En in het vierde plaatje is ineens een heel huis verschenen waar in het eerste plaatje nog niets was.

Het laatste verhaal probeert moraliserend te zijn over computerspelletjes, maar komt dan met een vage uitvinding van Willie (eentje die voor de verandering geheel volgens de verwachtingen en zonder bijwerkingen werkt! Een primeur!). Wat ik storend vind aan dit soort verhalen is dat in het begin een eenzijdige en ongenuanceerde moraal erdoorheen word gejaagd (spelletjes zijn agressief, een slecht voorbeeld en verslavend) en vervolgens de rest van het verhaal vult met onzin. Maar die eerste pagina, die blijft wel hangen. Ik vind het kwalijk dat de DD aan dit soort ongenuanceerde onzinverkoperij meewerkt.

De Mickey lost 't op heeft wel een rare oplossing. Hoe heeft die dief dat schilderij verstopt? Met lijst en al onder zijn jas? Moet ik dat echt geloven? De tekenaar heeft een schilderij met armen en een hoofd getekend in dat plaatje.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ei » di okt 20, 2009 8:03 pm

Rockerduck schreef:Ik vind het een beetje voortmodderen zo, hoor, met de Duck. Iedere week speurt heel McDrake de Duck af naar tenminste een klein lichtpuntje! Dan krijg je berichten als: hè, leuk, er staat tenminste één goed verhaal in. Eén goed verhaal! En de McDrakers zijn weer even blij. Immers, vorige week was er helemaal geen goed verhaal. En volgende week is de kans ook klein. En zo slepen ze zich van lichtpuntje naar steeds kleiner, zwakker wordend lichtpuntje.

Helemaal mee eens, helaas. Waren het maar alleen Rockerduck en Ei, die klaagden. Ei leest de topics over de nieuwste Duck uit nieuwsgierigheid over wat erin staat. Maar zelfs de verhalen die door McDrakers aangewezen worden als goed, kunnen aan alle kanten rammelen. Ei heeft momenteel veel Ducks in de seal. Ei kan de teleurstelling niet meer opbrengen ze te openen. Ei vergeet steeds het abonnement af te zeggen. Dat moet nu echt eens gaan gebeuren.

Rockerduck schreef:Waar is Ei als je 'm 'ns voor één keer nodig hebt? :P

Waar Ei was? Ver weg van vervelende Donald Ducks. Het leven heeft nog teveel moois te bieden, om je te verdiepen in een uitgewrongen, artistiek failliet tijdschrift. Ook binnen de wereld van Donald Duck. Want als je de nieuwe Ducks vergeet, kun je jezelf helemaal concentreren op goede oude Ducks. Hoeveel goede oude Ducks kun je kopen voor de prijs van één slechte nieuwe?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di okt 20, 2009 8:31 pm

Zie mijn topic Donald Duur, zou ik zeggen. Reken maar uit: een Duck uit 1952 kostte omgerekend ongeveer 10 eurocent. Een Duck kost 1,90. Een stuk of 21, 22 Donald Ducks.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » di okt 20, 2009 8:34 pm

Duckfan van Down Under schreef:Zie mijn topic Donald Duur, zou ik zeggen. Reken maar uit: een Duck uit 1952 kostte omgerekend ongeveer 10 eurocent. Een Duck kost 1,90. Een stuk of 21, 22 Donald Ducks.

Ei bedoelde de tegenwoordige prijzen van oude Donald Ducks. Op rommelmarkten en zo.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm


Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron