DD 2009-41

Berichtdoor kwok » vr okt 02, 2009 1:36 pm

hier kan je alles kwijt over de duck van deze week. Is het een aanrader? Ik twijfel of ik hem zo ga kopen.

EDIT: titel gewijzigd. was 'donald duck week 41'
Laatst bijgewerkt door kwok op vr nov 27, 2009 3:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor jan Baksteen » vr okt 02, 2009 3:22 pm

Heb hem door zitten bladeren nadat hij door de brievenbus kwam en hij ziet er aardig leuk uit. Nu is er weer een verhaal met Dagober en Govert Goudglans.
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Berichtdoor snowmansion » vr okt 02, 2009 4:28 pm

Zie ik daar een WIllie Wortel verhaal uit 1958 getekend bedacht door Carl Barks.. :)

Ook het verhaal van D-Duck door Vicar...

Toch wel opvallend dat bijna alle korte D-Duck Broer Konijn, Madam Mikmak etc die nu in de D-Duck zijn van NL makelaardij zijn...
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr okt 02, 2009 4:36 pm

Ik vind dit nummer zeker de moeite waard.

Het openingsverhaal onthuld nog een liefde van Dagobert uit zijn goudzoekerstijd. Saillant detail is dat dit ook een liefde van Goudglans was en dat het een gruwelijk persoon is die slechts op hun geld uit is en die zich omringd met boeven. Dagobert blijkt ook een naieve jonge knaap te zijn geweest in de liefde.

In een strip door Bernardo getekend is Broer Konijn meneer Beer te slim af, zowaar. Een leuke prikprent in de beroemde sprookjes reeks van dit jaar.

Dan dus zowaar een leuk kort Barks Willie Wortel verhaal. Zoals je kunt verwachten en leuk en grappig verhaal.

Mikmak, weer de middeleeuwse door Bernardo getekende versie, lijdt ook al aan liefde in dit verhaal.

Dan ook nog een cartoon classic; met rijm en vijf plaatjes wordt naar een oude tekenfilm terug verwezen.

Dan zien we weer een episode waarin Katrien voor Dagobert werkt.

Tenslotte nog een zeer informatieve editie van 'weet wat je zegt'.

Een interessante Donald Duck!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr okt 02, 2009 4:46 pm

snowmansion schreef:Toch wel opvallend dat bijna alle korte D-Duck Broer Konijn, Madam Mikmak etc die nu in de D-Duck zijn van NL makelaardij zijn...

Volgens mij is het momenteel ook alleen Nederland die nieuwe korte verhalen van deze figuren maakt. Er zijn wel wat oude Amerikaanse verhalen van, maar ik denk dat alleen Nederland hier nog een hele markt in heeft.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr okt 02, 2009 4:49 pm

Welk Barks-verhaal?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr okt 02, 2009 5:10 pm

Een verhaal van vier pagina's, waarin Willie Worel een gedachtenleesmachine en een machine die alle vragen kan beantwoorden uitvindt.

US 22 - The Know-It-All Machine http://coa.inducks.org/s.php?c=W+US+++22-04
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » za okt 03, 2009 12:40 am

Ik vond het een heel GOED nummer! (Meelezende Ferdi schrikt zich nu het leplazarus...)

Vicar staat er sinds een jaar of twee niet meer zo vaak in, dus dat hij er nu wel weer in staat, is óók afwisseling. Ik vind het altijd leuk als een vrouw achter Dagobert aanzit, want dan gaat die zo lekker panisch doen (zie Brigitta), maar nu is het een keer een gevaarlijke vrouw en dat maakt het extra interessant. Vooral het trucje van Dagobert op het einde vind ik leuk bedacht. Het enige wat ik anders zou hebben gedaan, is dat ik een flashback zou hebben laten zien van hoe Dagobert en Ellie elkaar vroeger hebben ontmoet. Dat is mooier dan drie plaatjes babbelende Dago, en dan zou je kunnen zien hoe Ellie er vroeger uitzag. Dat zou het contrast met de huidige Ellie nog groter gemaakt hebben.

Broer Konijn vind ik schitterend getekend en vooral ook heel mooi ingekleurd; erg sfeervol. Met name het eerste plaatje springt er echt uit. De theorie achter Broer's uitleg klopt trouwens wél: ik heb eens een onderzoek gezien op tv waaruit bleek dat mensen die geblinddoekt aten, veel meer opkregen dan mensen die niet geblinddoekt waren. Dat komt dus inderdaad doordat je hersenen registreren hoeveel je al hebt gehad en dan je maag laten weten dat het genoeg is geweest. Daarom is het ook zo grappig dat de Beer met een vergrootglas naar zijn groenten zit te koekeloeren.

Prikprent zoals altijd zéér mooi. Ook hier weer sfeervolle inkleuring.

En dan gewoon Barks in het Weekblad! Ik ben geen fan van herdrukken, maar vier pagina's valt nogal mee. En dit is ook nog eens mijn favoriete korte Willie Wortel-verhaal! De meeste korte Wortel-verhalen van Barks vind ik een beetje saai of flauw, maar om deze kan ik nog steeds in een deuk liggen. Vooral dat moment waarop Willie het vogeltje wil vastkleven aan een tak, en er dan zelf aan vast komt te ziiten! :lol:

Van Madam Mikmak van Bernádo ben ik fan! Is deze ook weer geschreven door Jonker? Heerlijk getekend, schitterende kleuren en geestig script. De tekenstijl doet denken aan de film. In sommige bijfiguren herken ik bijna figuren uit de film. Zo vind ik Hannes lijken op Sir Hector. Zó teken je dus bijfiguren, Sander G.: levendig en memorabel!

Cartoon Classics zijn altijd prachtig. Mogen wel vaker in het blad. Alleen betwijfel ik of deze ook echt is gebaseerd op de cartoon 'Clock cleaners', want hoewel die ook ging over het schoonmaken van klokken, verliep die toch héél anders.

Het Dagobert-verhaaltje en de Heymans-grap vind ik de enige zwakke schakels in dit nummer. Magica komt wel héél gemakkelijk binnen, en die val van Willie Wortel komt ook maar uit de lucht vallen. En waarom zou Magica bang zijn van een dreigement over celstraf? Ze is immers een heks; die zijn toch veel machtiger/

'Weet wat je zegt' heeft me heel wat bijgebracht! Nooit geweten waar 'kattebelletje' vandaan kwam, of 'hermetisch' en 'bibliotheek'. Zie je wel dat de DD ook leerzaam kan zijn?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Redmess » za okt 03, 2009 7:50 am

Och, Willie komt wel vaker precies op het goede moment met precies de goede uitvinding binnenvallen. Daar valt blijkbaar niemand over. Het is een beetje alsof je aan een willekeurig boek denkt en iemand komt binnenlopen met precies dat boek onder zijn arm. En niet een keer, nee, elke dag. Je zou er stapelparanoide van worden. :D
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor DuckBoy » za okt 03, 2009 6:51 pm

Ik vond het ook wel een leuk nummer, vooral het Mikmak verhaal!
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor DiederikDuck_DDD » za okt 03, 2009 9:42 pm

ik vond het wel meevallen, vond het eerste dagobert een beetje afgeraffeld, net alsof ze maar zoveel bladzijden moesten gebruiken voor dat verhaal.
DiederikDuck_DDD
Member
 
Berichten: 204
Geregistreerd: do mei 21, 2009 10:37 pm
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor Michiel P » do okt 08, 2009 5:18 pm

Rockerduck schreef:En dit is ook nog eens mijn favoriete korte Willie Wortel-verhaal! De meeste korte Wortel-verhalen van Barks vind ik een beetje saai of flauw, maar om deze kan ik nog steeds in een deuk liggen.

Het origineel is nóg grappiger, want daarin antwoordt de machine: "Oh, maybe he's glad! Maybe he's sad! Maybe he's a little mad!" - een perfecte weergave van Willies gemoedstoestand aan het einde.

Zie: http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... W_US_22-04

De Nederlandse vertaler kan daar niet tegenop ("Misschien omdat hij blij is! Misschien omdat hij vrij is!"), maar hij voegt een grapje toe door "In shock" te vertalen als "Van de wijs" (plaatje 4.6). Goed gevonden, want Willie zit te zingen als een vogeltje.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm


Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten

cron