DD 2010-09

Berichtdoor Ferdi F » za feb 27, 2010 5:10 pm

Ik weet zeker dat het Vriend Uil was. Bas en ik hebben de film eerst nog gekeken voordat we dit verhaal gingen schrijven. We hebben toen de filmstrip en een Disney Clubboekje gebruikt om de figuren een beetje na te kunnen tekenen voor het scenario. Toen heb ik de naam van de uil nog gecontroleerd, omdat we het zelf ook een beetje een vreemde naam vonden.

Sowieso zijn er verschillende uilen in de Disney films gebruikt. Uit het hoofd: Vriend Uil uit Bambi, Uil uit Winnie de Poeh, de uil van Merlijn de tovenaar en mevrouw Uil uit Frank en Frey. Zijn er nog meer?
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Appie Aap » za feb 27, 2010 6:15 pm

Redmess schreef:Zoals daar gezegd: inderdaad een nogal deprimerend einde. De man probeert 4000 jaar lang wanhopig een schat te stelen om te kunnen sterven. Wow.

Nu ik het verhaal overlees, vind ik dat je gelijk hebt. Deprimerend inderdaad. De 'eindgrap' begrijp ik dan ook niet helemaal.
Verder zitten in het verhaal een aantal visuele eigenaardigheden, zoals:
- Enorme schaduwen, terwijl de Ducks op klaarlichte dag door de woestijn lopen.
- De blauwe lucht op plaatje 4 en 5 op blz. 36
- Wanneer alle schatten in de piramide zijn gestopt en de Ducks wilen ontsnappen ligt een gedeelte van de schat nog gewoon buiten de piramide (plaatje 6).

In de brievenbus stonden trouwens nog een aantal grappige en opmerkelijke berichten. :P
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Redmess » za feb 27, 2010 6:19 pm

Dat een gedeelte van de schat buiten de piramide ligt doet niet ter zake omdat de swami alleen de kist met het poeder wil hebben.

Merk ook op dat dit Barks' laatste Dagobert-verhaal was, vlak voor hij stopte met de strips. Dit einde is dus wellicht symbolisch. (Niettegenstaande dat Barks nog jaren leefde na deze strip).
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Appie Aap » za feb 27, 2010 6:30 pm

Redmess schreef:Dat een gedeelte van de schat buiten de piramide ligt doet niet ter zake omdat de swami alleen de kist met het poeder wil hebben.

Dit snap ik niet. Waarom zou Koning Dagobert de schat maar gedeeltelijk in de piramide willen stoppen? (Ik heb het overigens hier ook over blz. 36)
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Redmess » za feb 27, 2010 7:40 pm

Het kan zijn dat hij te weinig tijd had (of dacht te hebben) om alles te verbergen. De vijand staat immers aan de poort (althans, voor de swami binnenviel).
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Appie Aap » za feb 27, 2010 8:04 pm

Redmess schreef:Het kan zijn dat hij te weinig tijd had (of dacht te hebben) om alles te verbergen. De vijand staat immers aan de poort (althans, voor de swami binnenviel).

Op plaatje 5 zegt wordt gezegd: "We zijn klaar, Sire! Tijd om te vluchten!" Dat wekt wel de indruk dat ze de hele schat hebben verplaatst.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Ridder ter Geit » za feb 27, 2010 8:17 pm

Ik snap nooit zo goed waarom mensen Bambi als iets voor kleine kinderen ziet. De tekenfilm zelf is een soort mooie natuur-documantaire, met zeer harde scenes erin (gezien de natuur ook hard is), met onder andere woeste jagers, dood van Bambi's moeder, wilde honden, een bosbrand, een vogel die in paniek wil vluchten en wordt neergeschoten...

Jullie hebben de film van te voren gezien, maar vinden nog dat je met Bambi qua niveau wat jonger moet mikken?

Maar verder waardeer ik het; dit is inderdaad een stuk beter dan veel van die S-Bambi-verhalen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Redmess » za feb 27, 2010 8:18 pm

Het is niet vreemder dan de aanvallers die bezig zijn zich letterlijk door een deur te hakken en plotsklaps verdwijnen en vergeten worden.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ferdi F » za feb 27, 2010 9:19 pm

Ridder ter Geit schreef:Ik snap nooit zo goed waarom mensen Bambi als iets voor kleine kinderen ziet. De tekenfilm zelf is een soort mooie natuur-documantaire, met zeer harde scenes erin (gezien de natuur ook hard is), met onder andere woeste jagers, dood van Bambi's moeder, wilde honden, een bosbrand, een vogel die in paniek wil vluchten en wordt neergeschoten...

Jullie hebben de film van te voren gezien, maar vinden nog dat je met Bambi qua niveau wat jonger moet mikken?

Maar verder waardeer ik het; dit is inderdaad een stuk beter dan veel van die S-Bambi-verhalen.

Dank! Dat is fijn om te horen.

Het is niet zo zeer dat de film Bambi "kinderachtig" is, maar de personages zelf bieden wat minder mogelijkheden dan bijvoorbeeld de meer menselijke Duckstad-figuren. Donald, Katrien, Dagobert en Willie lenen zich veel meer voor satire, actualiteit en onderwerpen in de maatschappij. En dingen die je zelf meemaakt kunnen weer inspiratie zijn voor een verhaal. Zo heb ik mijn oude bijbaantje ooit gebruikt voor een verhaal.
Bambi, Stampertje, Bloem/Stinkertje en Vriend Uil lenen zich daar iets minder voor. Maar dat maakte van het schrijven van dit verhaal natuurlijk wel weer een uitdaging. Alleen dan moet je je vooral laten inspireren door de film. Het is dan ook niet voor niets dat de basis van dit verhaal vooral leunt op natuurgeweld en de eigenschap van een van de personages (het stampen van Stampertje en het gechagrijn van Vriend Uil).
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Ei » za feb 27, 2010 10:30 pm

Ferdi F schreef:Ik weet zeker dat het Vriend Uil was. Bas en ik hebben de film eerst nog gekeken voordat we dit verhaal gingen schrijven. We hebben toen de filmstrip en een Disney Clubboekje gebruikt om de figuren een beetje na te kunnen tekenen voor het scenario. Toen heb ik de naam van de uil nog gecontroleerd, omdat we het zelf ook een beetje een vreemde naam vonden.

In Donald Duck Weekblad 1993-26 heet hij Uil.
http://coa.inducks.org/s.php?c=ZS+42-07-19

En, zie je nou wel, in Donald Duck Weekblad 1980-25 heet hij Meneer Uil!
http://coa.inducks.org/s.php?c=W+CP++++1-03
Bambi in plaatje 4.7: "...dan kunnen we beter de moed opgeven, want niemand is zo wijs als meneer Uil!"

Ridder ter Geit schreef:De tekenfilm zelf is een soort mooie natuur-documantaire, met zeer harde scenes erin (gezien de natuur ook hard is), met onder andere woeste jagers, dood van Bambi's moeder, wilde honden, een bosbrand, een vogel die in paniek wil vluchten en wordt neergeschoten...

Natuurdocumentaire? Een uil die bevriend is met een konijntje? :P

Als het buiten donker wordt, gaan de uilen op jacht. Het hoofdvoedsel van uilen bestaat uit muizen: veldmuizen, bosmuizen, spitsmuizen en woelmuizen. Daarnaast eten uilen ook grotere zoogdieren, zoals jonge hazen, konijnen en mollen. En als er een tekort is aan muizen, vangen uilen ook wel eens kleine vogels, padden, kikkers of insecten. Meestal gaan de grote uilen op de grote prooien af en beperken de kleine uilen zich tot de kleine prooien.

bron: http://home.wxs.nl/~havix/havix_ui.htm
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » za feb 27, 2010 11:30 pm

Tja, toch is de film erg mooi getekend; duidelijk met echt bos en echte dieren als voorbeeld. De seizoenen en de dieren en verschillende situaties zijn levensecht. Het beklemmende gevoel van de dreiging van de mens voor de dieren komt heel sterk over.
Maar okee, qua relatie tussen verschillende dieren is wat vrijheid genomen :)
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ferdi F » zo feb 28, 2010 12:09 am

Ei schreef:In Donald Duck Weekblad 1993-26 heet hij Uil.
http://coa.inducks.org/s.php?c=ZS+42-07-19

En, zie je nou wel, in Donald Duck Weekblad 1980-25 heet hij Meneer Uil!
http://coa.inducks.org/s.php?c=W+CP++++1-03
Bambi in plaatje 4.7: "...dan kunnen we beter de moed opgeven, want niemand is zo wijs als meneer Uil!"

Er is door de jaren dus een beetje inconsequent mee omgegaan.

Ei schreef:Natuurdocumentaire? Een uil die bevriend is met een konijntje? :P

Ach ja, Clarabella heeft Karel ook wel eens naar de slager gestuurd om biefstukken voor het avonddiner te halen. :)
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Rubberduck » zo feb 28, 2010 2:58 am

Ei schreef:En sinds wanneer is het "Vriend Uil" en niet "Meneer Uil"?

Bij mijn weten is dat de manier waarop Stampertje de uil aanspreekt in de Nederlandse versie van de film. Hij héét meneer Uil, maar Stampertje noemt hem "vriend Uil". Dus wat dat betreft zit Ferdi goed.

Bas schreef:Dank! Met Bambi-verhalen zit je qua niveau sowieso al gauw wat jonger, denk ik.

Nou, dat hoeft niet persé. Ik denk bijvoorbeeld zelfs dat de film volwassenen meer aan zal spreken dan kinderen. (Ik denk dat vooral het tempo, de karakterontwikkeling en de onderliggende thematiek meer door volwassenen wordt gewaardeerd.) Ik heb in de jaren '80 een vervolgverhaal gelezen in DD over "Bambi's kinderen" (oude krantenstrip). Dat was helemaal niet kinderachtig. Het kan dus wel. Gewoon door blijven gaan!

Overigens zie ik de laatste tijd weer wat meer de intentie in DD om meer op de Disney-films aan te sluiten. Vooral in 'Weet wat je zegt' heb ik een aantal maal figuren langs zien komen uit (helaas) vergeten films, zoals Oliver & Co en Frank en Frey. Dat vind ik een goede ontwikkeling. Persoonlijk zou ik graag weer eens een verhaal van De Speurneuzen willen lezen. Het zou leuk zijn om dan ook weer wat beter bij Basil's karakter uit de film aan te sluiten.

Laatst stond er een korte strip van De Reddertjes in DD. Nou is dat één van mijn favoriete films, maar liever zie ik een echt lang avontuur. En dan met Bernard en Bianca in-character. (Bernard is degene die bang is om te vliegen,. bijvoorbeeld.) Zit dat erin?

Ferdi F schreef:Ik weet zeker dat het Vriend Uil was. Bas en ik hebben de film eerst nog gekeken voordat we dit verhaal gingen schrijven. We hebben toen de filmstrip en een Disney Clubboekje gebruikt om de figuren een beetje na te kunnen tekenen voor het scenario. Toen heb ik de naam van de uil nog gecontroleerd, omdat we het zelf ook een beetje een vreemde naam vonden.

Wat goed dat jullie zoveel research doen! Blijven doen! En met Vriend Uil zaten jullie goed. Ik herinner het me nog goed: "Opstaan, opstaan, vriend Uil!". Hoewel ikzelf de voorkeur geef aan de Engelse versie. Die is ongeëvenaard.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor McDuck Menu » zo feb 28, 2010 3:31 am

Ferdi F schreef:Ach ja, Clarabella heeft Karel ook wel eens naar de slager gestuurd om biefstukken voor het avonddiner te halen. :)

Haha, als je er over nadenkt, is dat wel een beetje luguber :P Heeft Donald ook wel eens eend gegeten?

Over King Scrooge the First; mooi verhaal, heb er erg van genoten, ook van de tekeningen, al lijkt Jippes soms wat bibberig te worden.
Het stukje over de slavinnen lijkt wat vreemd, maar aan de andere kant.. de kans is groot dat het er daar vroeger wel zo aan toe ging.
Het leidt verder niet veel af van het verhaal, misschien neemt het je juist meer mee naar die tijd en plaats.

Bambi was wel leuk om te lezen, mooi tekenwerk ook. Het leek inderdaad meer op de film dan voorgaande Bambi verhalen, die me vaak wat kinderlijk overkwamen. Ook kan ik me uit die verhalen vaag cross-overs herinneren tussen de Oude Heks, de 7 Dwergen, Sneeuwwitje en Bambi. (Kan dat kloppen?)

'Vriend Uil' doet me denken aan hoe Broer Konijn en trawanten elkaar noemen. Zo gaan die dingen misschien wel in een bos.
Misschien zijn sommigen hier ook sterk beïnvloed door de FabeltjesKrant.. Al was het daar Meneer de Uil.
De uil uit Merlijn de Tovenaar/ The Sword in the Stone heette Archimedes als ik het me goed herinner.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Bas » zo feb 28, 2010 1:37 pm

Ei schreef:In Donald Duck Weekblad 1993-26 heet hij Uil.
http://coa.inducks.org/s.php?c=ZS+42-07-19

En, zie je nou wel, in Donald Duck Weekblad 1980-25 heet hij Meneer Uil!
http://coa.inducks.org/s.php?c=W+CP++++1-03
Bambi in plaatje 4.7: "...dan kunnen we beter de moed opgeven, want niemand is zo wijs als meneer Uil!"

Qua naamgeving zijn we in Nederland helaas niet altijd even cosequent geweest :) Je moet voor de gein een wat Joe Carioca verhalen doorlezen en zien hoe zijn twee (vaste) vrienden door de jaren genoemd zijn...

Rubberduck schreef:Nou, dat hoeft niet persé. Ik denk bijvoorbeeld zelfs dat de film volwassenen meer aan zal spreken dan kinderen. (Ik denk dat vooral het tempo, de karakterontwikkeling en de onderliggende thematiek meer door volwassenen wordt gewaardeerd.) Ik heb in de jaren '80 een vervolgverhaal gelezen in DD over "Bambi's kinderen" (oude krantenstrip). Dat was helemaal niet kinderachtig. Het kan dus wel. Gewoon door blijven gaan!

Overigens zie ik de laatste tijd weer wat meer de intentie in DD om meer op de Disney-films aan te sluiten. Vooral in 'Weet wat je zegt' heb ik een aantal maal figuren langs zien komen uit (helaas) vergeten films, zoals Oliver & Co en Frank en Frey. Dat vind ik een goede ontwikkeling. Persoonlijk zou ik graag weer eens een verhaal van De Speurneuzen willen lezen. Het zou leuk zijn om dan ook weer wat beter bij Basil's karakter uit de film aan te sluiten.

Laatst stond er een korte strip van De Reddertjes in DD. Nou is dat één van mijn favoriete films, maar liever zie ik een echt lang avontuur. En dan met Bernard en Bianca in-character. (Bernard is degene die bang is om te vliegen,. bijvoorbeeld.) Zit dat erin?

Het tempo van Bambi is inderdaad een stuk trager. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan hoe bijvoorbeeld een druppeltje van een blaadje valt. Overigens zit dat element ook in ons verhaal :) Ik weet niet of ik binnenkort nog een Bambi uit het brein kan persen, want zoals ik al zei, zo inspirerend vind ik het figuur nou ook weer niet, hoe mooi de film ook is.

De Speurneuzen is ook een van mijn favorieten! Toevallig heb ik een wat langer verhaal met deze figuren in de koker, maar vind maar eens de tijd om het uit te werken... Als we het dan toch over persoonelijke voorkeur hebben, Thom is geen liefhebber van deze film, maar we plaatsen die verhalen (gelukkig) wel! Ik hou vooral van die vochtige donkere Londense sfeer.

Zonder indirecte medewerkers te willen afvallen... de laatste Reddertjes-revival vond ik persoonlijk ook niet zo geslaagd. Een langer avonturenverhaal waarin je een echt intrige kan uitwerken lijkt me ook meer op zijn plaats. En het is inderdaad belangrijk dat de figuren in-character blijven!

McDuck Menu schreef:Bambi was wel leuk om te lezen, mooi tekenwerk ook. Het leek inderdaad meer op de film dan voorgaande Bambi verhalen, die me vaak wat kinderlijk overkwamen. Ook kan ik me uit die verhalen vaag cross-overs herinneren tussen de Oude Heks, de 7 Dwergen, Sneeuwwitje en Bambi. (Kan dat kloppen?)

In veel oude verhalen zijn inderdaad crossovers met de Zeven Dwergen, meneer Beer, Pinokkio en voornamelijk Knabbel en Babbel. Al is het voornamelijk Stampertje die in deze verhalen voorkomt. Bambi blijft denk ik toch een moeilijk personage om striptechnisch echt uit te werken. Het is en blijft natuurlijk gewoon een hert, zonder menselijke eigenschappen.
Bas
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: zo jan 18, 2009 11:15 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten