60 jaar Donald Duck weekblad

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr feb 24, 2012 12:38 pm

Ik denk niet dat er in Amerika nog verhalen gemaakt worden. Er staan natuurlijk nog wel veel Amerikaanse hedrukken in het blad. Frankrijk maakt volgens mij ook geen verhalen meer. Italiaanse en Braziliaanse verhalen staan volgens mij inderdaad nooit in het weekblad.
Het is eigenlijk vooral Nederlandse en Deense verhalen en weleens een Amerikaanse herdruk.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr feb 24, 2012 12:51 pm

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/60-jari ... -avonturen

Over Donald Duck in Drenthe. Met geluidsfragment. Thom Roep geeft hierin aan Jan Kruse als 'hofschrijver' te zien.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor Hidde » vr feb 24, 2012 7:57 pm

Duck schreef:Maar even wat opmerkingen over de tekst:
1. Is "de leukste baan ter wereld " niet een beetje overdreven,want denk even na,DD hoofdredacteur zou ik best willen zijn ,maar er zijn vast leukere banen op deze hele wereld,toch!

Helemaal met je eens, want de leukste baan van de wereld is natuurlijk striptekenen bij de Donald Duck! Afbeelding
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor snowmansion » vr feb 24, 2012 8:34 pm

Ridder ter Geit schreef:http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/60-jarige-donald-duck-mei-met-drentse-avonturen

Over Donald Duck in Drenthe. Met geluidsfragment. Thom Roep geeft hierin aan Jan Kruse als 'hofschrijver' te zien.


Jan Kruse schreef alle verhalen voor het jubileum, wat dat betreft snap ik wel dat hij als hofleverancier wordt beschouwd.

Zie ik hier ook 2 groffe schetsen van het scenario?

Afbeelding

Afbeelding
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor snowmansion » vr feb 24, 2012 8:37 pm

Duck schreef:Bedankt voor de samenvatting,Snowmansion! :)


Was geen samenvatting, had het hele verhaal overgetypt. :)

Duck schreef:Maar even wat opmerkingen over de tekst:
1. Is "de leukste baan ter wereld " niet een beetje overdreven,want denk even na,DD hoofdredacteur zou ik best willen zijn ,maar er zijn vast leukere banen op deze hele wereld,toch!


Zulke teksten moet je natuurlijk niet te letterlijk nemen. Het is natuurlijk zeer arbitrair en subjectief, maar gezien de aard van het artikel is het logisch dat ze het er in zetten. Beetje journalistiek sjeu aan het artikel geven.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor Michiel Q » za feb 25, 2012 12:28 am

Ridder ter Geit schreef:Ik denk niet dat er in Amerika nog verhalen gemaakt worden.

Er zijn toch nog Amerikaanse tekenaars actief? William Van Horn en Patrick Block werken nu voor Egmont.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma feb 27, 2012 12:38 pm

Okee, ik rekende dat allemaal onder Deense verhalen, omdat er volgens mij geen Amerikaanse uitgevers actief zijn, maar het klopt inderdaad dat er nog Amerikanen in Amerika verhalen maken.
Of is Boom!Comics in Amerika nog actief? Die bracht een poosje terug in elk geval Muppet strips, Darkwing Duck en ook oude Barks en Rosa verhalen weer uit.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor snowmansion » ma feb 27, 2012 10:09 pm

Michiel Q schreef:
Ridder ter Geit schreef:Ik denk niet dat er in Amerika nog verhalen gemaakt worden.

Er zijn toch nog Amerikaanse tekenaars actief? William Van Horn en Patrick Block werken nu voor Egmont.


Als Block, of Van Horn een verhaal maken voor Egmont, wordt het dan een USA code (AR oid) of D-code?

Als zij echt werken voor Egmont of gewoon af en toe als 'freelancher' een verhaal aanleveren maakt denk ik wel uit qua code of niet?
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor Michiel Q » di feb 28, 2012 12:40 am

snowmansion schreef:Als zij echt werken voor Egmont of gewoon af en toe als 'freelancer' een verhaal aanleveren maakt denk ik wel uit qua code of niet?

Nou nee. De code laat zien welke uitgever het scenario heeft aangekocht en in welk jaar. Alles wat voor Egmont wordt gemaakt krijgt een D-code. Volgens mij werken alle tekenaars op freelance-basis. Alleen de redactieleden zijn werkelijk bij Sanoma in dienst. Als ik ongelijk heb, hoor ik het graag.

AR-verhalen werden gemaakt voor Gladstone, het bedrijf dat in de jaren '80 de Amerikaanse Disney-licentie had. Gladstone was een dochteronderneming van Another Rainbow, het bedrijf van Bruce Hamilton, die zich inzette voor de promotie en uitgave van Barks' werk. Toen Gladstone in 1990 de licentie verloor, stapten de Amerikaanse tekenaars massaal over naar Egmont. Dit is de periode waarin Don Rosa kortstondig H-verhalen tekende.

Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Gladstone_Publishing
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor Ui » wo maart 07, 2012 9:58 pm

Vanavond was in 'Tijd voor Max' een interview met Thom Roep en Michel Nadorp te zien.
Nederland 2. Woensdag 7 maart 2012, 17:35
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1243018
Het begint vanaf 25:10.

Het zal niet een jeugdprogramma zijn. Welnee! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor snowmansion » wo maart 07, 2012 10:26 pm

Iemand anders die dit heeft: Helaas is het programma niet beschikbaar

Veelgestelde vragen: Waarom kan ik niet alle programma’s terugkijken?

Je kunt niet alle programma's van de publieke omroepen via Uitzending Gemist bekijken. Sommige programma's mogen we niet of slechts voor korte tijd aanbieden in verband met rechten op uitzendingen of daarin gebruikt materiaal. Series die in coproductie tot stand kwamen kun je doorgaans tot een week na uitzending bekijken.

Speelfilms, buitenlandse series en sport mogen we sporadisch aanbieden voor een beperkte tijd. Per serie en vaak zelfs per aflevering kun je zien hoe lang deze op Uitzending Gemist beschikbaar zijn. Afleveringen die niet (meer) beschikbaar zijn, zijn lichtgrijs en de tekst 'niet beschikbaar' wordt getoond.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor De Zwarte Schim » wo maart 07, 2012 10:39 pm

Hmm wel jammer......
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor snowmansion » wo maart 07, 2012 11:03 pm

Update

Vaag, nu doet hij het wel.

@Ui, bedankt voor de tip.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor snowmansion » wo maart 07, 2012 11:26 pm

Ze lieten een preview zien van Donald Duck in Zuid-Holland die in week 17 verschijnt:

Afbeelding

Btw, klopt het dat de teksten die door de letterstudio gemaakt worden uitgeprint worden en vervolgens ingeplakt? Dat zie in de het filmpje gebeuren. Maar is dat voor of nadat de gehele pagina is ingekleurd? Als het vervolgens wordt ingescand, zie je dan geen randjes zitten van het papier, of valt dat weg omdat het wit is?
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor Ui » do maart 08, 2012 10:49 am

snowmansion schreef:Iemand anders die dit heeft: Helaas is het programma niet beschikbaar

snowmansion schreef:Vaag, nu doet hij het wel.

En nu doet hij het weer niet. (snotter)

Het is voor de bejaarden al zo moeilijk om te surfen. De helpdesks zullen worden overspoeld met vragen: "Moet ik nu een nieuwe computer kopen?"
En de kindertjes missen nu, hoe gezellig de oude Oom Thom met zijn leeftijdsgenootjes over vroeger praat. Met als onvermijdelijke vraag: wie las vroeger de Donald Duck? Waarop een oude mevrouw vertelt, dat ze het blad vroeger bij een meisje las dat ze daarom als vriendinnetje aanhield. De besjes zijn behalve oud dus ook nog vals. Je zal je vroegere "vriendin" die je je Donald Ducks uitleende, maar op zo'n manier terugzien, op televisie. (snik)

De oubolligheid droop van de uitzending af. De spruitjeslucht uit de jaren 50 geurde weer ouderwetsch door de Hollandsche huiskamers: het gaat over Donald Duck.
Nou ja, er zullen vast een hoop kindertjes nu een Donald Duck van hun opa en oma krijgen, als die het programma inmiddels niet zijn vergeten. Waarom zou je kinderen rechtstreeks benaderen?

snowmansion schreef:Ze lieten een preview zien van Donald Duck in Zuid-Holland die in week 17 verschijnt: [...]

Het laatste plaatje toont een gezellige ontmoeting van Donald Duck met minister-president Mark Rutte. Oom Donald deed toch niet aan politiek?

snowmansion schreef:Btw, klopt het dat de teksten die door de letterstudio gemaakt worden uitgeprint worden en vervolgens ingeplakt? Dat zie in de het filmpje gebeuren.

Ui denkt dat dit een oud filmpje is. (snik) Een oud filmpje voor oude mensen, die het anders misschien niet kunnen volgen. Anders krijg je van die moeilijke vragen, zoals: "Gaat dat tegenwoordig ook op de computer?"

snowmansion schreef:Als het vervolgens wordt ingescand, zie je dan geen randjes zitten van het papier, of valt dat weg omdat het wit is?

Die randen worden/werden weggewit.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron