60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor Dirk McDuck » za nov 19, 2011 8:47 pm

Ui schreef:
Dirk McDuck schreef:Wat heeft Ui met discriminatie?

Ben jij weleens, zelfs maar een dag een bolgewas geweest? Weet je niet, hoe harteloos, onredelijk en gemeen alle mensen dan op je reageren? Kijk maar op McDrake! (huil huil)

Ik denk dat je in therapie moet.
Zelfs voor uien is het ongezond om elke dag te huilen, of mensen aan het huilen te brengen.
iedereen op onbetaald verlof!
nu meteen!!!!!!!!
Avatar gebruiker
Dirk McDuck
Member
 
Berichten: 250
Geregistreerd: vr maart 18, 2011 7:48 pm
Woonplaats: friesland

Berichtdoor Ui » za nov 19, 2011 9:28 pm

Dirk McDuck schreef:Ik denk dat je in therapie moet.

Al Ui's therapeuten zitten overspannen thuis en hebben nu zelf dringend hulp nodig. (huil huil)

Terug naar 60 jaar Donald Duck Weekblad. Ui hoopt dat gedurende dit jubileum aandacht zal zijn voor alle personages die in de geschiedenis van het blad, een prominente rol hebben gehad. Otto, Diederik, Tobber en Bella. Ui belooft dan, nóóit meer te zullen huilen. Nou ja, een tijdje niet. (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » za nov 19, 2011 11:40 pm

Ridder ter Geit schreef:De Antillen was ook leuk geweest... maar goed. De waddeneilanden horen namelijk al bij provincies.
Het idee vind ik leuk. Verhalen door Jan Kruse vind ik de laatste jaren vaak wat minder, maar we zullen zien. Hij heeft in het verleden ook wel goede verhalen gemaakt, dus het kan wel.

De antlilen kan overigens niet. Want de Antillen horen niet meer bij Nederland sinds vorig jaar. wel mogen de antilianen nog vrij Nederland binnenkomen en andersom.
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo nov 20, 2011 10:03 am

Volgens mij verschilt dat per eiland. Er zijn ook eilanden aparte staten binnen het koninkrijk geworden.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Dubbelduck » do dec 22, 2011 5:13 pm

Donald Duck komt naar je toe in 2012
22.12.11
De beroemdste eend ter wereld, Donald Duck, beleeft vanaf januari 12 nieuwe avonturen in de 12 Nederlandse provincies. Speciaal voor het 60-jarig bestaan van Donald Duck Weekblad in 2012 verlaat de geliefde eend voor het eerst Duckstad om iedere maand feest te vieren in een Nederlandse provincie.

Elke derde week van de maand verschijnt het vrolijke weekblad helemaal in thema van de betreffende provincie. De aftrap is op 20 januari 2012 in Friesland. Elfstedentocht, firljeppen, skûtsjesilen, Friese nagelkaas, Beerenburger - alles komt aan bod.

Scholenactie
Met als thema ‘Donald Duck Weekblad geeft Nederland al 60 jaar kleur’ wordt het jubileum het hele jaar door gevierd, veelal met puur Hollandse acties en Hollandse merken. In de derde week van januari barst de communicatie los. Naast een nieuwe tv-commercial zal er ook een grote scholenactie van start gaan: ‘Hoe brengt Donald Duck Weekblad kleur aan jouw school(plein)?’ Per provincie komt er een winnaar en zal Donald Duck Weekblad de wens van betreffende klas/school in vervulling brengen. Deze actie is in samenwerking met o.a. Bruynzeel en Histor.

Grootste gezinsblad
Donald Duck bestaat al sinds 1952 - de allereerste verscheen deels in zwart-wit op 25 oktober 1952 – en hele generaties zijn met het vrolijke weekblad opgegroeid. De unieke succesformule is in al die jaren nauwelijks gewijzigd en scoort nog steeds. Donald Duck is inmiddels het grootste jeugd- en gezinsblad van Nederland en heeft ook het grootste bereik in de doelgroep mannen 18+. Het weekblad heeft zeker ook educatieve elementen en haakt in op trends die een groot publiek aanspreken. Maar amusement staat voorop, en de humor met de bekende knipoog.

Bron: http://www.sanomamedia.nl/nl-web-Nieuws-Onze_merken-2011-Donald_Duck_komt_naar_je_toe_in_2012.php
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » do dec 22, 2011 11:47 pm

is de volgorde al bekend?

Januari: Friesland
Februari;?
Maart?
April?
Mei?
Juni?
Juli?
Augustus?
September?
Oktober?
November?
December?
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » vr dec 23, 2011 12:52 am

In Flevoland vieren de Ducks Sinterklaas.

Flevoland zal in November aan bod komen

Alle verhalen van 11 provincie's van Nederland staan al op inducks. alleen Overijssel ontbreekt nog.
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor De Zwarte Schim » do dec 29, 2011 11:28 pm

Afbeelding
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor De Zwarte Schim » do jan 19, 2012 8:16 pm

Hier is dan een lijst met de volgorde waarin de provincie's van Nederland zullen bezocht worden! (met dank aan Thom Roep)

Januari: Friesland
Februari: Noord-Brabant
Maart: Limburg
April: Zuid-Holland
Mei: Drenthe
Juni: Noord-Holland
Juli: Gelderland
Augustus: Utrecht
September: Zeeland
Oktober: Groningen
November: Flevoland
December: Overijssel
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor Ui » za jan 21, 2012 8:17 pm


Oom Donald, in dat plaatje: "Elke derde week van de maand staan mijn blad en website helemaal in het teken van de provincie die die maand aan de beurt is."
Helemaal in het teken? Dit is niet waar. (snik) Het Weekblad over Friesland bevat ook verhalen die niet over Friesland gaan, zoals een verhaal over Bambi en Australië.
En de website heeft weliswaar een andere banner, maar dat lijkt op het eerste gezicht de enige grote verandering te zijn.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor snowmansion » do feb 23, 2012 8:06 pm

Vandaag in het AD aandacht aan het 60 jarig jubileum van het weekblad met een 2 pagina vullend artikel:

Afbeelding

De bekende BN'rs aan de rechter kant: Nout Wellink, Ed Nijpels, Rita Verdonk en John van Loen

Ed Nijpels heeft zelfs een handtekening van Carl Barks ergens tussen zijn collectie. Of hij die daadwerkelijk zelf verkregen heeft staat er niet bij.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor Duck » do feb 23, 2012 9:25 pm

Zou je misschien een (korte) samenvatting van het artikel willen maken? Ik heb het AD namelijk niet. (eigenlijk lees ik nooit veel in een krant ,alleen als iets echt interessant is :wink: )
Ik wil namelijk graag weten wat er in het artikel staat. :)
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor snowmansion » do feb 23, 2012 9:54 pm

Tuurlijk voor jou;) en anderen wel:

Hij is druk. Hij is driftig. En af en toe verschrikkelijk onredelijk. Toch houden we al 60 jaar van hem. Waarin zit 'm nou het geheim van die stuntelende eend in het matrozenpak? Een interview met de man 'met de leukste baan van de wereld', Donald Duck hoofdredacteur Thom Roep (59 jaar)

Thom Roep kent hem al vanaf zijn 5de, maar heeft nooit genoeg van hem gekregen. Niet als puber, niet als student, niet als redacteur en - later- als hoofdredacteur. "Donald Duck is gewoon een prachtig personage. Hij heeft zoveel onhebbelijkheden. Dat boze. Dat ongeduldige. Dat eigenwijze. Dingen die we natuurlijk allemaal in onszelf herkennen. Oh, ja. Ik zeker. Ik heb bijvoorbeeld echt van Donald geleerd dat ik af en toe beter tot 10 kan tellen voordat ik ontplof." Hoewel Thom Roep (al 39 jaar in dienst van het 'vrolijke weekblad') de scenario's teksten en tekeningen voor het tijdschrift altijd al lang van tevoren mag bekijken, zit hij thuis nog altijd vergenoegd in een pas gedrukt knisperend exemplaar te bladeren. "Tuurlijk, op het toilet. Deur op slot. Even een moment voor mezelf." Zo gaat het bij hem. En zo gaat het vast nog vaak in alle 300.000 huishoudens waar de Donald Duck - nog steeds het belangrijkste tijdschrift van de Disney-stal - wekelijks op de deurmat valt. "In veel gezinnen grist pa hem al weg voor de kinderen erbij kunnen. Soms staan lezers gewoon naast de brievenbus om hem op te vangen."
Het weekblad, dat 60 jaar geleden voor het eerst als uitgave van Margriet verscheen, is vooral een 'jongensding'. Zo'n 60 procent van de lezers is man. En dan hebben we het volgens Roep zeker niet alleen over de ventjes, jongetjes en pubers. "Een derde van ons abonneebestand bestaat uit volwassenen." Donald Duck is dan ook het grootste mannenblad van Nederland. Populairder dan Autoweek, Panorama, Voetbal International. Een deel van het onverwoestbare succes valt volgens Roep te verklaren uit het feit dat Donald altijd met zijn tijd is meegegaan. Zo heeft Oma Duck nog steeds zo'n grote oude wandtelefoon, maar zijn Kwik, Kwek en Kwak inmiddels druk met hun 'eifoon' in de weer. "Dat kan ook niet anders. Want de jonge lezers kennen helemaal geen leven zonder mobieltje."
Ook haakt het blad zo veel mogelijk bij de actualiteit aan. Zo volgen deze sportzomer verhalen over de Europese Kampioenschappen ( met voetballer 'David Beenham') en de Olympische Spelen. En leverde een van de scenaristen net een winters script in waarin het treinschema door sneeuw volledig spaak loopt. "Dat is dus helemaal geïnspireerd op het gedoe van de afgelopen maanden. Anders dan velen denken wordt een substantieel deel van de verhalen in Nederland bedacht én getekend."In de jaren '50 kwamen de verhalen uit Amerika en werden ze hier bewerkt. Maar dat is al heel lang niet meer zo." Roep schat dat 45 procent van de inhoud Hollands is. De rest komt uit Denemarken en Italië. Dat zijn, met Brazilië, ook meteen de enige landen waar nog Donald-verhalen gemaakt worden. Dat het weekblad modern is gebleven, is cruciaal, denkt Roep. Maar het is net zo belangrijk dat aan bepaalde dingen nooit is getornd. Zo kennen alle strips nog immer een goed einde. "Zo is het ook nadrukkelijk door Disney vastgelegd. Het goede moet het kwade overwinnen." Ook houdt de eend - al is hij nog zo nijdig - rekening met alle soorten lezers. Progressief, conservatief, atheïstisch en zwaar gelovig. Donald doet niet aan seks, aan drugs, wapens, gevloek, buitensporig geweld. "Waar het om geweld gaat, zijn we in de loop van de jaren zelfs voorzichtiger geworden. Vroeger ranselde Donald zijn neefjes nog wel eens met een mattenklopper af, maar dat vinden we nu niet meer kunnen." Aan de scenaristen en tekenaars de opgave om binnen dit 'idyllische wereldje' strips te maken die kinderen én volwassenen aanspreken. Want, nee, Donald is nooit alleen voor de jeugd geweest. "We hebben het in de jaren '60 wel een tijdje zo aangeprezen, maar hebben onszelf toen eigenlijk tekortgedaan."

Woordspelingen
Volwassenen kunnen bijvoorbeeld gniffelen om personages als Katja Schuurpapier of Dagoberts geworstel met de uitbarsting van een soort Griekse muntcrisis. "Maar het verhaal moet altijd zo zijn dat kinderen die de woordspelingen niet volgen, er ook van genieten. En misschien ervan leren. Ik had laatst een heel oude dame aan de lijn die vertelde dat ze het woord 'octrooi' uit de Donald Duck heeft geleerd. Van Willie Wortel."
Van de oudere fans moet het weekblad het eigenlijk ook hebben, beseft Roep. "Als dit blad nog helemaal niet bestond en we zouden het nu lanceren, weet ik niet of het zo'n succes zou worden. Ik realiseer me heel goed dat de Donald Duck iets is wat ouders graag aan hun kinderen doorgeven. Het is net als Sinterklaas of de Elfstedentocht. Als ouder draag je op je kind over dat het leuk is, spannend, genieten." (bron: AD, 23-02-2012)
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor Hidde » do feb 23, 2012 10:12 pm

Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: 60 jaar Donald Duck weekblad

Berichtdoor Duck » vr feb 24, 2012 11:40 am

Bedankt voor de samenvatting,Snowmansion! :)
En Hidde,bedankt voor de extra foto's! :)

Maar even wat opmerkingen over de tekst:
1. Is "de leukste baan ter wereld " niet een beetje overdreven,want denk even na,DD hoofdredacteur zou ik best willen zijn ,maar er zijn vast leukere banen op deze hele wereld,toch!

In de jaren '50 kwamen de verhalen uit Amerika en werden ze hier bewerkt. Maar dat is al heel lang niet meer zo." Roep schat dat 45 procent van de inhoud Hollands is. De rest komt uit Denemarken en Italië. Dat zijn, met Brazilië, ook meteen de enige landen waar nog Donald-verhalen gemaakt worden

IN deze zin lijkt het net alsof Amerika nu geen verhalen meer maakt,omdat Thom Roep na de zin over Amerika zegt dat 45% (echt zoveel van de inhoud het weekblad?lijkt minder..)Hollands is,en dat de rest uit Denemarken,Italie en Brazilie komt.
Maar eigenlijk vind ik dit ook niet helemaal kloppen ,want Italiaanse verhalen en Braziliaanse verhalen komen erg nauwelijks of zelf bijna niet in het weekblad.
In Frankrijk worden toch ook verhalen gemaakt,dacht ik?
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron