DD 2016-12

DD 2016-12

Berichtdoor Ridder ter Geit » do maart 17, 2016 4:11 pm

Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: DD 2016-12

Berichtdoor Jordy » do maart 17, 2016 4:12 pm

Wat een leuke cover! ::mrgreen:
Jordy
Verslaafd aan DD Pockets
Member
 
Berichten: 1013
Geregistreerd: wo jul 10, 2013 10:45 am
Woonplaats: Vlissingen

Re: DD 2016-12

Berichtdoor Oom Paspasu » za maart 19, 2016 5:25 pm

Goed van oom Donald dat hij aandacht besteed aan het zwerfafvalprobleem en aan een van de oplossingen, het opruimen. Het lijkt erop dat sinds het internationaal viral gaan van het Project Schone Schie van Tommy Kleyn, ook gedeeld door Donald Duck Weekblad op Facebook, een of meerdere redactieleden zijn begonnen met zwerfvuil rapen en dat dit nu zijn weerslag vindt in het Weekblad.

Het einde van het hoofdverhaal was slap, maar verder was het wel leuk en aardig getekend. Carmen Pérez weet echter duidelijk niet hoe een grijper eruitziet, namelijk niet als een soort gevorkte prikstok. De redactie, die wel die kennis bezit, vond het blijkbaar niet nodig dit te corrigeren.

In "Oma's Almanak" en op https://www.donaldduck.nl/leestafel/1799/#duck wordt verteld hoe gevaarlijk kauwgom voor vogels kan zijn. Theoretisch is dat mogelijk, maar hier zijn geen daadwerkelijke gevallen van bekend.
http://www.snopes.com/critters/crusader/gumbirds.asp

Verder: "80 procent van al het zwerfafval komt in zee terecht!"
Dat lijkt me sterk. Wat ik gewoonlijk hoor, al weet ik niet hoe we dat weten, is dat 80 procent van het plastic in de oceanen afkomstig is van het land en 20 procent van schepen.

Desalniettemin is zwerfafval een ernstig probleem en opruimen een leuke oplossing. De verwarming een graadje lager zetten of vanavond met Earth Hour je licht een uur uitdoen, heeft pas effect wanneer iedereen dit doet; een stukje aarde schoonmaken stopt de groei van de plastic soep niet, maar heeft wel een direct lokaal effect waar je vrolijk van wordt. Als de eendjes weer kunnen zwemmen in een sloot die eerst vol met plastic zat, is dat een prachtig resultaat. Dank dus aan oom Donald dat hij hier aandacht aan besteed.
Daarentegen moet ik jullie wel waarschuwen voor Nederland Schoon, die namens het bedrijfsleven naar oplossingen voor het zwerfafvalprobleem zoekt. In plaats van zelf verantwoordelijkheid te nemen voor de verpakkingstsunami die de oorzaak van het probleem is, proberen ze vrijwilligers hun troep te laten opruimen, terwijl ze zelf zich inzetten voor de afschaf van statiegeld.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am


Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten