DD 2017-39


Re: DD 2017-39

Berichtdoor Ui » do nov 02, 2017 12:49 am

Index: https://inducks.org/issue.php?c=nl/DD2017-39

Een nummer met Rik,
wat voor Ui een reden is om het nummer te kopen.

Oom Donald's Brievenbus

Bevat een brief aan Rik.
Volgens zijn antwoord is hij lid van de Jonge Woudruiters.

V.I.P. - Speciaal voor abonnees

Bevat een raadsel van Rik:
"Ik laat mensen huilen, terwijl ik helemaal niets heb gedaan!
Rara, wat ben ik? Een ui."

Hahaha! (snif)

Donald Duck - The Impossible Feat
https://inducks.org/story.php?c=D+2007-227

Mooi uitnodigend tekenwerk, met visuele cliffhanger op de 1e pagina.
Kijk Nederlandse redactie, zo hoort het!

Helaas begaat dit verhaal niettemin de hardnekkige fout "tell, not show",
terwijl dat uiteraard "show, not tell" dient te zijn.
In plaatje 9.6 (blz. 13) vraagt Donald aan Guus:
"Maar... hij [meneer Frats] zou blijven tot iemand de prijs had gewonnen!"
Waarop Guus antwoordt: "Klopt! En dat is gebeurd, een paar minuutjes geleden!"
Hiervan is helemaal niets te zien in het verhaal.

Ineens blijkt iemand wonderlijk te hebben gewonnen, aldus uitsluitend de dialoog.
Wie heeft gewonnen? Hoe heeft die persoon gewonnen? Dit voor het plot belangrijke punt had te zien moeten zijn. (snotter)


De tekenaar, Silvio Spotti, heeft Goofy's tuin mooier ingevuld dan dat deze in dit verhaal dient te zijn.
Keurige bomen, keurige struiken, bloemen, tomaten en...
als rommel weinig meer dan één enkele autoband en één enkel conservenblikje.
Waar klagen zijn buren over, die zelf een vrijwel kale tuin lijken te hebben volgens plaatje 2.4? (blz. 17)

Ineens blijkt er zeer zeldzaam Flutkruid in de tuin van de buren te groeien, in plaatje 2.5.
Dit is niet te zien in dat plaatje en het is, afgaand op het tekenwerk, onduidelijk om wiens tuin het gaat.
Meneer Dreutel en Knark lijken in plaatje 2.5 en 2.6 te kijken naar Goofy's tuin,
terwijl het volgens plaatje 2.7 blijkt te gaan om de tuin van de buren.
Ui ziet door de op elkaar lijkende tuinen het Flutkruid niet meer. (snik)

Flutkruid gedijt het beste op een vuilnisbelt, aldus Dreutel in plaatje 2.7.
Waarom groeit het dan in de tuin van de buren en niet bij Goofy?

De tuin van Goofy dient als een vuilnisbelt te zijn getekend, aldus de klacht van de buren in plaatje 1.5. (blz 16)
En waarom dan niet het Flutkruid laten groeien in zijn tuin, waar de gemeente vervolgens een nóg grotere vuilnisbelt van maakt?
Had de tekenaar het verhaal wél juist getekend, dan was het verhaal dus nog verwarrender geweest. (snotter)

Volgens Inducks heeft de tekenaar "University degree in art" als opleiding...
https://inducks.org/creator.php?c=Silvio+Spotti
Wat is daarvan te merken? Los van de invulling van de tuinen vindt Ui het tekenwerk op zich maar stijfjes en wat knullig, met name van de bijfiguren.

Oom Dagobert - Gratis bioscoopje
https://inducks.org/story.php?c=H+93048

Weer een fout geval van "tell, not show".
De bioscopen adverteren met uitsluitend tekst.
Nergens een bord of poster die de erop vermelde film illustreert.

En wat is uiteindelijk de grap? Goed zoeken en lezen in het laatste plaatje...
Daar hangt aan de kassa een miniscuul briefje waarop iets van een actie vermeld staat... Oh... haha! (huil huil)

Scenario van Jan Kruse en tekenwerk van Sander Gulien.
Ach, ze moeten het nog leren... (snik)

Oma Duck - Wil niet jarig zijn
https://inducks.org/story.php?c=H+2014-565

Een verhaal met Rik, die accordeon blijkt te spelen.
Leuk om te zien dat hij ook welkom is op Oma's verjaardag en dat Oma hem zonder betutteling aanspreekt.

Het verhaal had wel een pagina korter gekund, met al die dialoog op pagina 1 en 2. (blz. 21 en 22)
Hadden Gijs en Dagobert niet iets feestelijker geïllustreerd kunnen zijn? Gijs heeft in plaatje 1.2 een minuscuul taartje, en daar blijft het bij.
Een toetertje, een feestmutsje, wat confetti erbij, is dat nu zoveel gevraagd van een tekenaar?
Pas op pagina 3 (blz. 23) komt het verhaal op gang, visueel en qua vertelling.


Tekenwerk van Bernado, een van Ui's favoriete tekenaars.

"De Slag bij Oakmoor" wordt elk jaar nagespeeld voor toeristen, volgens plaatje 1.2 (blz. 26),
maar volgens plaatje 3.6 (blz. 28) staat de uitslag van het naspelen niet vast.
Als de tegenpartij wint heeft men de kist met goud, die men vervolgens terug dient te geven. Aldus plaatje 3.7.
Waarom zo gecompliceerd? En waarom naspelen met per se het echte goud, dat blijkbaar nooit wordt uitgegeven?

Het verhaal bewijkt onder de dialogen.
De oorspronkelijke Slag bij Oakmoor, Harry Haggis en Robert Meaner zijn nergens te zien. Terwijl dat een mooie visuele opener van het verhaal had kunnen zijn, ter ondersteuning van Basil's vertelling.
De nagespeelde Slag bij Oakmoor is afgedaan met een enkel, breed plaatje (4.1, blz. 29). Aangevuld met wat dialoog over wat in het verhaal te zien had moeten zijn, in plaatjes 4.2 en 4.3.
"Dit jaar winnen de Meaners de slag bij Oakmoor!" Aldus Basil, in plaatje 4.3. Waarom is daar niets van te zien? (Antwoord: omdat het allemaal maar moeite is!!) (snik)

Midas Wolf - Nieuwe veiligheidswet
https://inducks.org/story.php?c=H+2016-152

De Biggetjes moeten waarschuwingen bij de wolvenvallen zetten omdat zelfs Midas Wolf recht heeft op veiligheid.
Dat begint leuk! Dat belooft wat!

Helaas eindigt het verhaal zwak.
De waarschuwingsbordjes staan andersom, zodat ze vanaf het pad onleesbaar zijn.
En de sheriff geeft de Biggetjes nog gelijk ook! Aldus Midas in plaatje 3.8 (blz. 35).
Eerst wettelijk doordenken over veiligheid en dan uiteindelijk genoegen nemen met bordjes die verkeerd, onleesbaar geplaatst zijn? Dat is niet consequent.
In een wereld waar men wettelijk zo doordenkt als in dit verhaal, zou Midas door elke rechter in het gelijk worden gesteld.
De onleesbare bordjes waren leuk geweest als een vergeefse poging van de Biggetjes om door een maas in de wet te kruipen, maar niet als oplossing.

Misschien hadden de bordjes uiteindelijk juist geplaatst kunnen zijn, maar met een ambtelijke taal die voor de slecht geschoolde Midas onbegrijpelijk is?
Hoewel Midas aan de plaatsing van de bordjes, leesbaar of niet, voortaan op zich al kan zien dat er wolvenvallen zijn en dus gewaarschuwd is...

Oom Dagobert - Nood om oud ijzer
https://inducks.org/story.php?c=H+2012-014

De broodjesverkoper herkent het valse geld meteen en wijst Dagobert erop, die normalitair een neus heeft voor wat echt goud is. (plaatje 2.1, blz. 37)
Ook Donald heeft het bedrog eerder door dan Dagobert (2.7), maar waarschuwt hem niet?

Vervolgens gaan de als koerier ingehuurde Zware Jongens, die blijkbaar totaal niet verdacht zijn, naar Willie voor een supermagneet.
De vermomde Zware Jongens, die blijkbaar zomaar serieus genomen worden als opdrachtgevers namens Dagobert, zetten Willie meteen aan de slag.
Ze gaan er zomaar vanuit dat Donald en Dagobert zich binnen toevallig op de ijzerberg van vals geld zullen bevinden.
Donald en Dagobert raken verstrikt in de massa van zwevend vals geld. En zeer toevallig liggen hun mobeltjes nog beneden, zodat Dagobert de politie niet kan bellen.
Alsof de Zware Jongens dit allemaal van tevoren hadden kunnen weten! (snotter)

Dagobert en Donald besluiten om met slierten magnetisch vals geld, de Zware Jongens met een zwieper uit te schakelen.
Nog los van de vraag of magnetisch ijzer echt tegelijkertijd zo krachtig en flexibel is, zijn de Zware Jongens meteen overmeesterd...

En dat is dan weer een prachtverhaal van... Evert Geradts... (snik)

Donald Duck - Donalds eerste priktol
https://inducks.org/story.php?c=H+2016-346

Een degelijke grap, van Geradts.
Met mooi tekenwerk van Carmen Pérez, van Comicup Studio.
Niets op aan te merken, zelfs niet door Ui.


Al met al een nummer met veel zwak vertelde verhalen.
Gelukkig maakt voor Ui de verschijning van Rik veel goed! (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: DD 2017-39

Berichtdoor Redmess » do nov 02, 2017 5:58 am

Nou, als Ui speciaal voor Rik bereid is een nummer te kopen, zal ik hem maar eens van onderop de stapel trekken om te bekijken.

De cover is artistiek interessant, met een subtiel getekende achtergrond en extra aangezette voorgrond. Voor een cover is het zeer geslaagd. We zullen het verder maar niet over de compositie van de cover hebben, met name de plaatsing van Guust's derriere onder Donald's snavel...

De brievenbusgrap. Goofy heeft een auto-ongeluk en breekt zijn neus. Euh... haha? We beginnen al goed, dit nummer.

Oh, en daar hebben we Rik. Eens zien. Het design is wel leuk en uniek, al is de pet wel erg jaren negentig. Eens zien wat de antwoorden zijn. "Gelukkig" geen vriendin? Daar is dat achterhaalde "meisjes zijn stom" gedoe weer waar de neefjes ook nogal eens last van hebben. De nieuwe Ducktales heeft resoluut afgerekend met hun ouderwets seksistische opvattingen over meisjes, het is hoog tijd dat de Nederlandse Ducks hetzelfde doen. Wat nog meer? Paardrijden? Als je benen het niet doen? Uh huh... Ja, dat zal wel een heel avontuur zijn. Wat doe je jezelf aan, Rik? Maar blijkbaar is dit echt een ding, en dat is dan wel weer cool.

Cue een heleboel ouders die hun kind ineens moeten uitleggen waarom een stripfiguur niet kan lopen... Ik zie de emails al voor me. Ik neem gemakshalve aan dat Rik's handicap niet verder is gedefinieerd als "mijn benen doen het niet", maar ik kan altijd aangenaam verrast worden met een verhaal waarin zowaar een heuse echte aandoening wordt besproken. Kijk, DAT zou het pas echt bespreekbaar maken.

Donald Duck - Komt over de Brug:
Een prijs van een miljoen voor wie over de draagkabel van een brug durft te fietsen, en Donald probeert Guus' geluk uit te buiten? Interessant idee.

Natuurlijk gaat alles op het laatste moment mis, en Donald landt op een ballon. Wiens inzittenden hem er gelijk weer vanaf gooien. Wauw, heftig. Als Donald geen miljoen wint, kan hij die ballonvaarders alvast een proces wegens doodslag aandoen.

Bij Donald's derde poging was het stuntbudget duidelijk op, want die scene met die roofvogel zit er niet in. Wacht...

Verder heeft Ui het wel al gezegd, met als toevoeging dat de weddenschap van Guus met Frats ook niet echt wordt uitgelegd.

Je zou overigens denken dat Frats BIJNA twee keer ook wel zou goedrekenen. Donald heeft het toch maar mooi gedaan, en zoals Frats zegt was hij tot het einde de ENIGE die het deed.

Goofy:
Goofy lacht nu door "juk juk" te zeggen. Is toch niet helemaal hetzelfde als het te horen. Bovendien is helemaal niet duidelijk waarom hij lacht, en lijkt het nu alsof hij letterlijk "juk juk" zegt, wat natuurlijk belachelijk is.

Ik ben het met Ui eens, Goofy heeft een werkelijk prachtig verzorgde tuin met wat verdwaald afval dat in vijf minuten op te ruimen is. Niks vuilnisbelt! Snobberige aanstellers! Wat overigens al te zien is aan die typische hangsnuit van de buurvrouw, die Duck-tekenaars exclusief voor dure types lijken te reserveren.

"Ja vrouw"? Wie noemt zijn vrouw "vrouw"? Het is de hond die "hond" heet!

Het einde is inderdaad wat verwarrend. Daarbij komt nog de vraag waarom het uberhaupt nodig is er een nog grotere vuilnisbelt van te maken. Het kruid GROEIT er immers al!

Oom Dagobert:
De grap is inderdaad nogal onduidelijk, en de clou staat nogal klein en onleesbaar op het laatste plaatje: "bejaarden gratis toegang".

Over toegankelijkheid voor gehandicapten gesproken! Met de leesbaarheid is het weer eens triest gesteld in dit verhaal. Nou ja, het is in elk geval geen Katrien's Dagboek, wat met dat cursief schrift voor mij haast onleesbaar is.

Oma Duck is (nog lang niet) jarig:
Oma is nukkig over het vieren van haar verjaardag (in elk geval heeft ze in dit verhaal haar hersenen), omdat ze alles zelf moet doen. Een bekend verschijnsel onder ouderen die routinematig de leiding op zich nemen bij grote familiefeesten. Het is ook nog redelijk goed uitgelegd voor jongere lezers, al maakt dat het verhaal wel wat praterig. Ik begrijp Ui's kritiek, maar zonder deze uitleg hadden veel jonge lezertjes waarschijnlijk niet gesnapt waar Oma het in vredesnaam over heeft. Voor kleine kinderen zijn verjaardagen immers automatisch leuk.

Nou, daar is hij dan, Rik.

Ik bedenk mij nu ineens: ze hadden hem Kwok moeten noemen! Dat was een goede in-joke geweest! :D (Maar gelukkig hebben ze dat toch maar niet gedaan.)

Een beetje vreemd dat hij op Oma's verjaardag komt. Dat soort feesten zijn doorgaans voor familie en vrienden, en Rik is in elk geval geen familie, denk ik. Ik heb geen goede context om te kunnen zeggen of dit uit de toon is of niet. Kende Oma hem al? Ik begrijp dat hij maar sporadisch is gebruikt tot nu toe.

Merk ook op WAAR hij staat in dat eerste plaatje: enigszins geisoleerd achter de rest van Oma's familie en vrienden, als de visuele voetnoot van het gezelschap, achter een lange Guus en Willie, waardoor hij Oma nauwelijks kan zien (hij zit immers).

Waarom juist Rik degene is die Oma probeert te overtuigen is mij ook niet helemaal duidelijk, dit had beter gepast bij Donald of de neefjes. Dit blijkt ook wel uit Oma's reactie, die een beetje fel is om tegen een vriend-van-familie te gebruiken (zo zal ik maar aannemen dat het zit voor nu), maar beter had gepast tegen Donald of Dagobert.

En op het laatste plaatje valt Rik weer een beetje buiten de groep.

Er valt eigenlijk niks zinnigs te zeggen over Rik, goed of slecht. Hij is... ok? Hij is meer een cameo die een belangrijke lijn tekst krijgt toegeworpen en verder een beetje langs de zijlijn blijft, dan een rond personage dat werkelijk in het verhaal zit. Er is geen echte interactie tussen Rik en andere personages, wat deels ook komt omdat het verhaal kort is en overvol andere personages zit. Dat is ook een probleem: personages als Guus en Willie behoeven geen introductie meer, we kennen ze al, maar Rik kennen we nog niet echt, we herkennen hem eigenlijk alleen door zijn rolstoel. En als je niet weet wie het is, komt hij totaal uit het niets opdagen. Als ik niet toevallig Ui's post had gezien, zou ik werkelijk geen flauw benul hebben gehad wie dit was of waarom hij in dit verhaal zat.

Als ze echt een permanent personage willen maken van Rik, dat ook kan opdagen in verhalen die niet direct over de neefjes gaan, dan zullen de schrijvers toch echt veel harder moeten werken, en hem veel vaker, en veel directer, moeten gebruiken dan alleen een cameo. Voor wat karakterisatie aangaat telt dit verhaal nauwelijks. En als ze Rik willen gebruiken voor dit soort verhalen, zal zijn relatie tot de Ducks toch echt wat persoonlijker en vervlochten moeten zijn dan een willekeurig schoolvriendje van de neefjes (want als we die kant op gaan, waarom dan niet Keesje uitnodigen?).

De Speurneuzen - De Slag bij Oakmoor:
Ik heb De Speurneuzen een tijdje terug gezien, nadat ik eindelijk had uitgevogeld dat DAT de vertaling was van "The Great Mouse Detective". Vind de verhalen ineens een stuk leuker. :D Ik vind de naam nog wel een beetje meh. Wat was er mis met "De Grote Muis Detective"?

Oud geld. Old money. Haha. Maar wie gebruikt er nu ECHT goud bij een opvoering? Dat is vragen om problemen.

Er gaat een gerucht dat iemand de kist wil stelen. Alweer: alles kan worden opgelost door GEEN echt goud te gebruiken.

Criminaliteit is nu blijkbaar erfelijk. Laat het Lombroso maar niet horen...

Als er een historische slag wordt nagespeeld, is de winnende partij doorgaans niet zo happig op de mogelijkheid te verliezen. Ze staan er meestal op dat ze winnen.

Holmuis trekt ietwat overhaaste conclusies tegen het einde. Het bezit van de tweede sleutel bewijst nog geen schuld.

Het verhaal is inderdaad erg praterig, en het einde wordt met dialoog afgewerkt. Dit lijkt een geval van "telling, not showing", maar het is ook een gevolg van een te complex verhaal dat in te weinig ruimte (maar 6 paginas) moet worden verteld. Detective-verhalen hebben nu eenmaal veel expositie nodig. Als het verhaal wat langer was geweest, had het verhaal zich op een rustiger tempo kunnen ontwikkelen en hadden we meer visuele tijd aan het gevecht kunnen besteden. Ook was er dan meer ruimte voor Basil's speurwerk en uiteindelijke conclusie geweest.

Knir, Knar en Knor - Vallen verboden:
Ui heeft alles al gezegd hierover. Ik merk wel op dat ook dit verhaal door ruimtegebrek wordt beperkt. Het is inderdaad een interessant idee, maar zou wat meer ruimte moeten hebben om echt leuk uitgewerkt te worden.

Dagobert Duck - Goud om Oud Ijzer:
Het perspectief in de kluis klopt niet. Kijk maar eens hoe de ladder loopt, en hoe het geld valt. Het geld valt opzij!

Dagobert die zichzelf trakteert op lunch? De Dagobert die ik ken had Donald zover gekregen hem te trakteren. En hij herkent ook geen vals geld. Wie is deze vreemde eend in Dagobert's kleding?

Een worstebroodje met extra mosterd en ketchup is blijkbaar aanleiding voor een sarcastische opmerking over champagne. Die verkoper heeft duidelijk geen idee wat "luxe" inhoud.

Dagobert vraagt zich nu ook af wie hem stiekem heeft vervangen. Ja, als zelfs DONALD je geld beter kent dan jijzelf, Dagobert... Dagobert is ook al vergeten dat goud niet magnetisch is, en ijzer wel, en dat Donald's plan de perfecte oplossing is.

Ui heeft gelijk, het plan van de Zware Jongens hangt van onmogelijk te voorspellen toevalligheden aan elkaar. De mobieltjes verschijnen bovendien uit het niets, er is totaal geen setup voor, ze hadden net zo goed weggelaten kunnen worden.

Achterkantje:
Niets speciaals, prima voor een gag van een pagina.

Hoewel niet zonder problemen was dit nummer meer vermakelijk dan irritant of saai, en in deze tijden is dat beslist een plus.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: DD 2017-39

Berichtdoor Redmess » do nov 02, 2017 6:04 am

Ik heb het nog even nagekeken, en we horen niet eens Rik's NAAM in dat verhaal. Voor zo'n nieuw personage is dat toch echt wel nodig, eigenlijk.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: DD 2017-39

Berichtdoor Ui » vr nov 03, 2017 3:49 pm

Oom Donald's Brievenbus

Redmess schreef:Paardrijden? Als je benen het niet doen? Uh huh... Ja, dat zal wel een heel avontuur zijn. Wat doe je jezelf aan, Rik? Maar blijkbaar is dit echt een ding, en dat is dan wel weer cool.

Het paardrijden van Rik past bij het ondanks beperkingen zo volwaardig mogelijk meedraaien in de maatschappij.
Rik kan geen Jonge Woudloper zijn, maar wel een Jonge Woudruiter. Denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen.
Zolang dit niet dwangmatig wordt, ggen eis wordt, om zichzelf als gehandicapte maar te moeten bewijzen, vindt Ui dat wel mooi.

16 februari 2014 - Verlamde Wereldkampioen barrelracen geeft niet op
https://www.bitmagazine.nl/media/wereldkampioen-barrelracen-raakt-verlamd-maar-geeft-niet-op/

Redmess schreef:Cue een heleboel ouders die hun kind ineens moeten uitleggen waarom een stripfiguur niet kan lopen... Ik zie de emails al voor me. Ik neem gemakshalve aan dat Rik's handicap niet verder is gedefinieerd als "mijn benen doen het niet", maar ik kan altijd aangenaam verrast worden met een verhaal waarin zowaar een heuse echte aandoening wordt besproken. Kijk, DAT zou het pas echt bespreekbaar maken.

Vooralsnog is het moeilijker om uit te leggen dat een eend niet kan vliegen. Hahaha! (snif)
Uitleggen aan kinderen waarom iemand in een rolstoel zit, voor zover kinderen dat zelf niet begrijpen, vindt Ui een onderdeel van het opvoeden.

Rik antwoordt: "Mijn benen doen het niet." Ui vindt dat wel duidelijk genoeg.
Wat had hij anders moeten antwoorden? "Ik heb een dwarsleasie." "Mijn benen zijn verlamd." Dat zijn zware woorden. Rik blijft liever luchtig over zijn beperking.
Ui kan zich voorstellen dat een gehandicapte liever wat luchtig antwoordt dan elke keer de beperking met naam en toenaam te moeten uitleggen.

Donald Duck - The Impossible Feat
https://inducks.org/story.php?c=D+2007-227

Redmess schreef:Je zou overigens denken dat Frats BIJNA twee keer ook wel zou goedrekenen. Donald heeft het toch maar mooi gedaan, en zoals Frats zegt was hij tot het einde de ENIGE die het deed.

Het gaat om een "miljoen", waarvan de eenheid niet wordt genoemd.
Gesteld dat het gaat om een miljoen euro, dan kan Ui zich wel voorstellen dat Frats deze niet zomaar weggeeft.

Bovendien heeft iemand (wie? hoe?) de uitdaging uiteindelijk toch goed volbracht.
Als Frats het miljoen reeds had weggegeven, nog voordat de laatste dag voorbij is, had die (onzichtbare) echte winnaar dat miljoen niet kunnen winnen.
De laatste dag was nog niet voorbij. Als die mysterieuze winnaar er niet was geweest, had Donald nog minstens een poging te gaan.


Redmess schreef:"Ja vrouw"? Wie noemt zijn vrouw "vrouw"? Het is de hond die "hond" heet!

Ui vindt dat "Ja, vrouw!" op zich niet storend.
Veel mannen zeggen "mijn vrouw" en veel vrouwen zeggen "mijn man", vergelijkbaar met "mijn hond", alsof het om een eigendom gaat. (snik)

Oma Duck - Wil niet jarig zijn
https://inducks.org/story.php?c=H+2014-565

Redmess schreef:[Oma Duck is (nog lang niet) jarig] Oma is nukkig over het vieren van haar verjaardag (in elk geval heeft ze in dit verhaal haar hersenen), omdat ze alles zelf moet doen. Een bekend verschijnsel onder ouderen die routinematig de leiding op zich nemen bij grote familiefeesten. Het is ook nog redelijk goed uitgelegd voor jongere lezers, al maakt dat het verhaal wel wat praterig. Ik begrijp Ui's kritiek, maar zonder deze uitleg hadden veel jonge lezertjes waarschijnlijk niet gesnapt waar Oma het in vredesnaam over heeft. Voor kleine kinderen zijn verjaardagen immers automatisch leuk.

Ui klaagt vooral over het alles maar oplossen met tekst. (snotter)
Het piepkleine taartje niet meegerekend, verschijnt iedereen met lege handen. Geen toetertje of feestmuts, niets.
De klachten van Oma zouden minstens geïllustreerd kunnen zijn met visuele denkballonnen en/of wolkachtige gedachtenplaatjes. Beelden van Oma die slaafs zwoegt terwijl de gasten zich lui en uitbuikend laten bedienen.
Als het gaat om uitleg voor jonge lezertjes, vooral die moeite hebben met lezen, zijn dat soort illustraties sowieso belangrijk.

De kale plaatjes en de foute, praterige "tell, not show" zijn een gemakzuchtige manier om maar niet te hoeven tekenen! (snik)

Redmess schreef:Een beetje vreemd dat hij op Oma's verjaardag komt. Dat soort feesten zijn doorgaans voor familie en vrienden, en Rik is in elk geval geen familie, denk ik. Ik heb geen goede context om te kunnen zeggen of dit uit de toon is of niet. Kende Oma hem al? Ik begrijp dat hij maar sporadisch is gebruikt tot nu toe.

Willie Wortel is ook geen familie. Dus blijkbaar horen hij en Rik tot de vrienden.
De Brievenbus van dit nummer bevat een kennismaking met Rik (blz. 3), met zijn naam erbij, waardoor ook de onwetende lezer hem kan kennen.

De lezer wordt in dit verhaal geacht de personages te kennen of anders, in dit verhaal, gewoon maar aan te nemen dat het gaat om vrienden en familie.
Bijvoorbeeld, of Dagobert familie is of een vriend, rijk of arm, is in dít verhaal onbelangrijk. Zo ook de rol van Rik, die voor de zekerheid toch belicht is in de Brievenbus.
Zou het verhaal zelf een uitleg bevatten, dan zou dat vermoeiend worden als men een album zou lezen waarin de Rik-verhalen verzameld zijn: elk verhaal opnieuw een introductie.

Redmess schreef:Waarom juist Rik degene is die Oma probeert te overtuigen is mij ook niet helemaal duidelijk, dit had beter gepast bij Donald of de neefjes. Dit blijkt ook wel uit Oma's reactie, die een beetje fel is om tegen een vriend-van-familie te gebruiken (zo zal ik maar aannemen dat het zit voor nu), maar beter had gepast tegen Donald of Dagobert.

Deze passage laat zien dat Rik volwaardig meedraait en daarbij, zonder aanzien des persoons, dus ook de wind van voren kan krijgen.
Ui vindt dat wel mooi, dat Oma hem nors aanspreekt zonder betutteling. Rik zou niets liever willen, heeft Ui de indruk.

Redmess schreef:En op het laatste plaatje valt Rik weer een beetje buiten de groep.

Rik die uiteindelijk geïsoleerd van de rest zit, dat viel Ui ook op.
Rik kan wel paardrijden, maar hij kan niet zoals de rest op een stoel aan tafel zitten?

Er zijn overigens veertien personages en maar twaalf borden.
Er is maar één stoel vrij voor wie zich niet aan tafel bevindt. (Drie personages in totaal, waaronder Rik.)

Op de tafel staan alcoholglazen en wat een fles alcohol lijkt te zijn.
Geen melk? We zijn nota bene op een boerderij.

Redmess schreef:Er valt eigenlijk niks zinnigs te zeggen over Rik, goed of slecht. Hij is... ok? Hij is meer een cameo die een belangrijke lijn tekst krijgt toegeworpen en verder een beetje langs de zijlijn blijft, dan een rond personage dat werkelijk in het verhaal zit. Er is geen echte interactie tussen Rik en andere personages, wat deels ook komt omdat het verhaal kort is en overvol andere personages zit. Dat is ook een probleem: personages als Guus en Willie behoeven geen introductie meer, we kennen ze al, maar Rik kennen we nog niet echt, we herkennen hem eigenlijk alleen door zijn rolstoel. En als je niet weet wie het is, komt hij totaal uit het niets opdagen. Als ik niet toevallig Ui's post had gezien, zou ik werkelijk geen flauw benul hebben gehad wie dit was of waarom hij in dit verhaal zat.

Er is ook geen interactie tussen de andere personages. Iedereen richt zich op Oma.
Wie Rik is, wordt uitgelegd in de Brievenbus. Daar heb je Ui's post dus niet voor nodig, haha! (snif)

Redmess schreef:Als ze echt een permanent personage willen maken van Rik, dat ook kan opdagen in verhalen die niet direct over de neefjes gaan, dan zullen de schrijvers toch echt veel harder moeten werken, en hem veel vaker, en veel directer, moeten gebruiken dan alleen een cameo. Voor wat karakterisatie aangaat telt dit verhaal nauwelijks. En als ze Rik willen gebruiken voor dit soort verhalen, zal zijn relatie tot de Ducks toch echt wat persoonlijker en vervlochten moeten zijn dan een willekeurig schoolvriendje van de neefjes (want als we die kant op gaan, waarom dan niet Keesje uitnodigen?).

Volgens Inducks is Rik in inmiddels acht verhalen, één Instagrap, één Prikprent en één Pulletin verschenen.
https://inducks.org/character.php?c1=date&c=Rik

Men is bezig het personage uit te breiden.
Rik is lid van de Jonge Woudruiters en speelt accordeon. Dat is alvast meer dan wat over Keessie bekend is.


Redmess schreef:Wat was er mis met "De Grote Muis Detective"?

Alles! Haha! (snif)
"De Speurneuzen" bekt beter dan "De Grote Muis Detective",
dat geschreven dient te zijn als "De Grote Muisdetective" en het woord "detective" wat doet wegvallen in de kleine letters.

Redmess schreef:Criminaliteit is nu blijkbaar erfelijk. Laat het Lombroso maar niet horen...

Dit baseer je op Basil, die in plaatje 6.7 (blz. 31) zegt dat Lord Haggis niet voor niets afstamt van "Handige Harry"!"
Inderdaad een opmerkelijke conclusie. Ook omdat Harry Haggis geen schurk is volgens dit verhaal!
Als criminaliteit zo erfelijk is, had Lord James Meaner, als zijnde nazaat van roofridder Robert Meaner, de schurk moeten zijn.

Volgens Lombroso was criminaliteit niet 'normaal' zoals de klassieke school beweerde, maar een afwijking. Hij wilde aantonen dat misdadigheid erfelijk bepaald was

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Cesare_Lombroso

Overigens lijkt de criminaliteit wel erfelijk bij de Zware Jongens.

Redmess schreef:Als er een historische slag wordt nagespeeld, is de winnende partij doorgaans niet zo happig op de mogelijkheid te verliezen. Ze staan er meestal op dat ze winnen.

Bij het naspelen van een historische slag is de uitslag van tevoren bekend. Anders is het geen naspelen.
Stel dat men de Inname van Den Briel gaat naspelen en de Spanjaarden zouden winnen, dat zou toch belachelijk zijn?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Inname_van_Den_Briel

Dat de uitslag van het naspelen van de Slag bij Oakmoor niet vaststaat, lijkt Ui een konkel van de schrijver om iets van een verhaal te hebben.
Een verhaal dat kant noch wal raakt met dat echte goud dat bij de tegenstander kan belanden en dan weer moet worden teruggeven.

Redmess schreef:Holmuis trekt ietwat overhaaste conclusies tegen het einde. Het bezit van de tweede sleutel bewijst nog geen schuld.

De eerste sleutel is amper te zien, in plaatje 3.1 (blz. 28).
Deze had duidelijker en in meer plaatjes te zien moeten zijn, eerst in de handen van Lord Haggis en daarna in de handen van Basil. Gewoon tijdens het gesprek, dat ze toch al hebben.

Als Lord Haggis gezegd zou hebben dat het de enige sleutel is die hij heeft, was zijn schuld wel duidelijk geweest.

Redmess schreef:Het verhaal is inderdaad erg praterig, en het einde wordt met dialoog afgewerkt. Dit lijkt een geval van "telling, not showing", maar het is ook een gevolg van een te complex verhaal dat in te weinig ruimte (maar 6 paginas) moet worden verteld.

Van de zes pagina's wordt anderhalve pagina verspild aan een locatie die niets met de slag van doen heeft.
Namelijk pagina 1 (blz. 26) en de tweede helft van pagina 6 (blz. 31).
De eerste helft van pagina 2 (blz. 27) is vrijwel overbodig, met dat uitgebreide introduceren van de Speurneuzen aan Lord Haggis.

Het verhaal had bij de slag kunnen beginnen en eindigen, met flashbacks die de oorspronkelijke slag laten zien.
Aan het einde had dan te zien kunnen zijn, dat Lord Haggis door agenten wordt afgevoerd. Nu lijkt hij er vanaf te komen met slechts een "BAH!"

Aan het einde twee alcoholglazen...

Midas Wolf - Nieuwe veiligheidswet
https://inducks.org/story.php?c=H+2016-152

Redmess schreef:Ui heeft alles al gezegd hierover. Ik merk wel op dat ook dit verhaal door ruimtegebrek wordt beperkt. Het is inderdaad een interessant idee, maar zou wat meer ruimte moeten hebben om echt leuk uitgewerkt te worden.

Pagina 1 en 2 (blz. 33-34) hadden beter benut kunnen worden, om ruimte te kweken.
De eerste helft van pagina 1 is volledig overbodig. Het verhaal had kunnen beginnen met de sheriff aan de deur.
Ook hadden de wolvenvallen, waar het verhaal om te doen is, reeds op pagina 1 te zien kunnen zijn.

Er lijkt een Nederlandse traditie te zijn ontstaan waarin personages binnen zitten te kletsen, om pas later eens tot actie over te gaan. (snik)

Oom Dagobert - Nood om oud ijzer
https://inducks.org/story.php?c=H+2012-014

Redmess schreef:Dagobert die zichzelf trakteert op lunch? De Dagobert die ik ken had Donald zover gekregen hem te trakteren.

Ach, het is maar een worstenbroodje.
Al was deze traktatie wat gieriger overgekomen als het ging om een kraam die eigendom is van Dagobert. Kwestie van een naambord toevoegen.

Redmess schreef:Een worstebroodje met extra mosterd en ketchup is blijkbaar aanleiding voor een sarcastische opmerking over champagne. Die verkoper heeft duidelijk geen idee wat "luxe" inhoud.

Champagne wordt vaak geassocieerd met luxe, dus Ui vindt dat wel kunnen.
Champagne bevat echter alcohol. Dat is niet zomaar toegestaan in Disney-verhalen. (snotter)

Redmess schreef:De mobieltjes verschijnen bovendien uit het niets, er is totaal geen setup voor, ze hadden net zo goed weggelaten kunnen worden.

Hadden de mobieltjes überhaupt gewerkt in dat magnetische veld?


Drie verwijzingen naar alcohol, in één nummer.
Schijnbaar wordt er wat afgezopen in Nederlands Duckstad, tegenwoordig! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm


Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron