DD 2017-43

DD 2017-43

Berichtdoor Ridder ter Geit » do okt 19, 2017 9:19 pm

Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: DD 2017-43

Berichtdoor Ui » wo nov 01, 2017 5:16 pm

Klopjacht op een fotoalbum
https://inducks.org/story.php?c=H+2017-082
14 blz. Tekst: Ferdi Felderhof (page 2 and 3), Frank Jonker, Jos Beekman (page 14), Paul Hoogma Schetsen: Carmen Pérez Inkt: Comicup Studio.

Hoera! (snif) De 3e pagina van dit verhaal (blz. 7) bevat, als inhoud van het fotoalbum, een plaatje van Donald met... Diederik Duck!!
Afgaande op Inducks lijkt het te gaan om een plaatje uit het verhaal 'The Blackboard Bungle' (S 64051), van Dick Kinney en Al Hubbard.
https://inducks.org/story.php?c=S+64051
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: DD 2017-43

Berichtdoor Redmess » za nov 04, 2017 1:34 am

Zo, een feestnummer met een bonusnummer erbij.

Een fraaie cover opgebouwd uit fotos die, neem ik aan, door lezers zijn ingestuurd.

De brievenbusgag, en daar is hij dan, Donald heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt! En heeft blijkbaar longen van orkaansterkte. Laten we er maar niet te veel over nadenken over wat er gebeurd als je een taart met dozijnen brandende kaarsjes in je gezicht gesmeten krijgt...

Donald Duck - Klopjacht op een fotoalbum
Een mooie openingspagina met veel details. Er is ook een schilderijtje van Donald en Della. Is er een kans dat we Della toch eens in de strip gaan zien, nu ze in de nieuwe Ducktales gaat verschijnen, en recent al haar debuut heeft gemaakt in de bijbehorende stripserie? Een ander schilderij heeft een eend met bruin haar die ik niet kan plaatsen. De tekenaar mist ook een kans om een stapel oude Duckies op zolder rond te laten slingeren.

Het fotoalbum doet me denken aan de jaren 90, toen we nog een rubriek hadden "Uit het dagboek van...", dat altijd wel leuk was. Al die plaatjes van oude verhalen, die moeten maar eens gauw terugkomen in het weekblad. Gooi dat matrasvulsel uit het midden van een doorsnee blad eruit, en doe een paar lekker lange verhalen!

Donald smijt met boeken die hij wil bewaren! Geen wonder dat hij het nog geen minuut later kwijt is. Weggeketst door een bundel stripboeken, met een cover die verdacht veel weg heeft van Superduck met een varkenshoofd, genaamd Superleip. Geen fan, dus. Donald kent bovendien de waarde van tweedehandsboeken niet, en gooit deze meteen weg.

Er staat overigens ook nogal wat kapotte troep op die zolder. Een gebroken spiegel, een geexplodeerde tv. Wie bewaart dit afval?

De Jonge Woudlopers hebben ALWEER een nieuw hoofdkwartier nodig? Dit gebeurt zo regelmatig in dit soort verhalen, ik wil wel eens een verhaal zien waarin we erachter komen wat er met al die andere hoofdkwartieren is gebeurd... Of zijn ze al die jaren voor hetzelfde hoofdkwartier aan het inzamelen?

We zien de neefjes met een klein karretje oud papier. Waar zijn die drie volle dozen gebleven?

De Saaie Jongens vormen zowaar eens een bedreiging! Is dit een recente ontwikkeling, of de uitzondering op de regel? Ik blijf ze vooralsnog Saaie Jongens noemen tot ik wat meer verbetering (of is dat verslechtering?) zie.

Ik ben het volledig met Donald's uitdrukking eens bij zijn opmerking dat die verhalen van de Damesclub er OOK inzitten. Ik zou die verhalen van de Damesclub ook liever overslaan. ;)

Overigens begint het fotoalbum behoorlijk te bezwijken onder de import die het verhaal het geeft. De implicatie lijkt te zijn dat ALLE verhalen uit de afgelopen 65 jaar in dat ene album zijn vertegenwoordigd, wat ronduit onmogelijk is. En als iedereen dat ding zo vreselijk waardevol vond, waarom lag het dan ergens op zolder te verstoffen? Donald was het blijkbaar zelfs al heel lang kwijt! Blijkbaar was het destijds niet kostbaar genoeg om ernaar te zoeken. Een boek raak je immers niet zomaar "kwijt". Het loopt heus niet weg.

In plaats van de politie te bellen, bellen de dames Mickey en Minnie op. Goofy is er ook bij. Nou ja, misschien maar beter ook, de politie heeft het waarschijnlijk toch weer te druk met een of ander politiefeestje.

Guus ziet Donald's auto van een brug in de rivier storten en lacht hem bot uit om zijn pech. En toch nodigen mensen hem nog steeds uit voor verjaardagen en feestdagen. In het echte leven zou Guus de eenzaamste geluksvogel in de stad zijn. Wat overigens wel een leuk verhaalidee lijkt.

Oma slaat de Saaie Jongens in elkaar. Dat was te verwachten, dit heeft ze wel vaker gedaan. Wel jammer dat we de actie niet te zien krijgen. Oma spreekt hier overigens in teasers: in plaats van te zeggen: Willie komt zo, zegt ze: ik verwacht hier elk moment iemand die je kan helpen.

Niemand lijkt er al te kapot van te zijn dat het fotoalbum is verloren, wat me ook niet zo verbaasd, gezien hoe ermee omgegaan werd.

De Woudlopers openen een bibliotheek waar alleen Woudlopers in mogen. Woudlopers zijn geen fan van Open Access.

Mooi getekend, maar in tegenstelling tot al die verhalen waarnaar verwezen wordt, is dit niet echt een klassieker te noemen. Zo'n jubileumnummer verdient eigenlijk wel een groter avontuur dan dit. Dit was mooier geweest als secundair verhaal om het nummer mee te eindigen.

Hiawatha - Feest!:
Oh ja, Hiawatte. Die was ik bijna vergeten. Mooie dingen duren nooit lang.

Hiawatha is zo druk met een feest voor te bereiden dat hij tijdens het feest in slaap valt. Blijkbaar is de les hier dat het niet om het doel, maar de reis gaat. Wat een lariekoek. Welk kind wil nou een feest missen omdat het te moe is geworden tijdens het voorbereiden?

Oom Dagobert:
Kijk, het kan wel zo zijn dat Barks zijn verhalen ook geen naam gaf, maar hoe moet iemand nu weten welk verhaal dit is? En de klacht is ook niet over de kwaliteit van de verhalen an sich, maar vooral over de rare gewoonte verhalen geen naam te geven. Men publiceert toch ook geen boeken zonder titel? Stel je voor dat alle Harry Potter boeken gewoon Harry Potter hadden geheten. En dat je het verhaal dan op ISBN moet zoeken. Dat zou toch geen doen zijn?

Er is ingebroken bij Dagobert, en wat zien we? Een muis-agent! En niet zoals Mickey Muis, maar een vrij realistische. En met oorringen.

Dagobert slaapwandelt blijkbaar naar zijn geldpakhuis. Maar hoe is hij langs de agent gekomen die op wacht zat?

Ik zie een reclame voor een pocket nummer 27. Is dit een oud nummer, of (weer) een nieuwe serie?

De Grote Boze Wolf:
Midas vervalst het huiswerk van Wolfje om hem slechte cijfers te laten krijgen. Vervolgens komt de onderwijsinspecteur om hem... strafwerk te geven. Waarom Midas dat accepteert is mij een raadsel. Wat heeft de onderwijsinspecteur over HEM te zeggen? Midas lijd een beetje aan hetzelfde huisvader-syndroom als Mickey (maar dan als "slechte" vader), waarbij de spanning wordt verlaagd tot sitcom-niveau. Straks neemt Midas ook een hond die hij commandos kan geven...

Hoe oud IS Wolfje eigenlijk? Zijn huiswerk suggereert heel wat jonger dan de neefjes.

Oom Dagobert:
Ha! Daar heb je het al! Twee titelloze Dagobert verhalen in hetzelfde nummer. Dit is dus een ANDER Dagobert verhaal dan het eerste. Wel opletten, he? ;)

Dagobert geeft een bibliotheekboek kado. Dat hij heeft geleend, voor de duidelijkheid. Dat is wel een goeie.

Mooi detail is dat twee neefjes geschokt kijken, maar de derde vindt het blijkbaar hilarisch!

Donald's huiskamer is niet consequent getekend, kijk maar naar de omgeving van zijn leunstoel.

Duckstad doet blijkbaar ook niet aan goedkope paperbacks, want dit is (alweer) een hardcover boek.

Donald Duck:
Een pastiche van De Wereld Draait Door! Gemiste kans om van Matthijs een geinige cartoonfiguur te maken, dit is een nogal generiek tv-type die niets van hem weg heeft. Blijkbaar is het programma ook verward met iets als RTL Boulevard, met een air van roddelbladenjournalistiek.

Donald valt in slaap en ineens gaat de telefoon. Dit wordt weer zo'n droom-fakeout...

Donald nodigt Jennifer Lopez... pardon, Loopneus uit op een date met Katrien. Het is dat dit duidelijk een droom is, anders zou dit een wel heel dom idee van Donald zijn.

En natuurlijk belt Katrien gelijk Guus als vervanging voor de late Donald. Ik zou het als Guus niet echt waarderen om voor backup-date door te gaan, en als Donald dat er uberhaupt een backup-date is... Zien jullie waarom deze relatie totaal niet werkt? Wie wil nou zo'n vriendin? Vooral zo'n agressieveling die je gelijk in elkaar slaat als je een uurtje te laat bent.

Donald mist perfecte comeback op Guus' pesterige opmerking over Donald als afwashulp. Donald had terug moeten schieten met een opmerking over Guus' status als reserve-vriendje.

Het verhaal leest blijkbaar mijn reviews, want zowaar, Jennifer zet Katrien eens goed op haar nummer, en ik ben het volledig met haar eens, Donald verdient veel beter.

En dan breekt er een catfight uit, en de jongens vinden het "entertainment". Zucht, daar gaan we weer met de seksistische stereotypen.

Wacht, einde? Dit was GEEN droom? Huh. Nou, als dit dan blijkbaar canon is, stel ik voor dat we Jennifer en Donald bij elkaar houden, en Katrien vergeten. :D

Mickey lost 't op:
Ik vind het hilarisch dat Joe denkt dat iemand zijn telefoonnummer GESTOLEN heeft. :D

Verwarrend genoeg zien we hier twee varianten van Mickey: Detective Mickey en Shirtless Mickey. Een beetje consistentie voor een one-pager, graag.

Joe probeert Minnie te verleiden. Joe overtreft zichzelf zowaar in brutale lulligheid door Minie uit te vragen waar Mickey bij zit! Ik ben verbaad dat Shirtless Mickey hem niet ter plekke op zijn snavel slaat. De oude Mickey zou dat beslist niet pikken in oudere cartoons, en zou Joe onmiddelijk een pak slaag gegeven hebben. Joe komt er licht vanaf. Overigens is Minnie eveneens schaamteloos bezig door gecharmeerd te zijn van Joe's flinterdunne, spotgoedkope advances. Is Minnie soms doof? Heeft ze niet gehoord wat Joe net vertelde? Kent ze hem soms niet meer? Wat voor vrouw laat zich door zo'n gladde rokkenjager zo makkelijk inpakken? Blijkbaar is dit eveneens de makkelijk versierbare, ontrouwe Minnie van vroeger.

"Weet jij waarom Mickey zo reageert?" Is dit serieus een raadsel voor jonge lezers? Wat moeten zij hierop antwoorden? Misschien is een betere vraag: "Weet jij waarom Mickey zo over zich heen laat lopen door zijn schaamteloze, vriendinpikkende pooier van een vriend?" Ik weet het niet! Vraag het aan Donald, die weet er alles van!

Achterkantje:
Waarom staat jaren zestig in apostrofes? Zo ongewoon is deze uitdrukking heus niet.

De strip kent ook het verschil niet tussen een gemaskerd en een gekostumeerd bal. Op een gemaskerd bal draag je alleen een masker, kostuums zijn voor de gekostumeerde versie. De verwarring is compleet op de poster, waarop een prinses en piraat beiden een domino-masker (zoals de Saaie Jongens) dragen.

De grap is wel leuk.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: DD 2017-43

Berichtdoor Redmess » di nov 14, 2017 4:13 am

En dan nu het bijgesloten feestnummer, exclusief voor abonnees (helaas, Ui).

De cover is niets bijzonders, een groepsshot dat op zoveel feestnummer covers had gepast zonder op te vallen. Er is niet eens een achtergrond. Een beetje een gemiste kans voor iets speciaals, zeker vanwege de unieke kans voor een pensioen-grapje.

In plaats van de brievenbus een korte geschiedenis van het weekblad, met niets dan lof, uiteraard.

Donald Duck:
Wederom geen titel voor het verhaal, wat voor zo'n speciaal jubileumverhaal wel had gemogen.

Deze keer maar een verhaal, dat de volle 42 binnenpagina's (sans enkele reclamepagina's) beslaat! Dit zouden ze vaker in het normale blad moeten doen.

Donald is blut, en er is zowaar een referentie aan dat maffe verhaal van een week eerder waar Donald zomaar ineens rijk werd. Hij heeft er blijkbaar loten van gekocht. Dat was heel dom, zegt Katrien. Tja, tegen de schrijvers kan je niet op als simpele eend.

Katrien is natuurlijk egoistisch boos op Donald, omdat hij haar op een swingend feestje, EN een tropische vakantie had horen te trakteren. Merk op dat het hierbij draait om Katrien's teleurstelling, en geen moment over hoe sneu dat voor Donald is. Mooie vriendin, weer eens.

Maar midden in de nacht komen Donald's familie, vrienden en Bolderbast (!?) opdraven om Donald een feest kado te geven. Want ZO hoort het op een jubileum! Donald's familie weet tenminste hoe het hoort. Merk op dat Katrien schittert door haar afwezigheid bij dit verrassingsfeestje, wat toch echt voor deze avond georganiseerd moet zijn geweest. Met andere woorden, Katrien is blijkbaar geheel niet betrokken geweest bij de organisatie van Donald's jubileum. Zelfs Guus is komen opdagen! Is dit een teken dat Donald's familie en vrienden Katrien misschien ook niet zien zitten? Als je Bolderbast bij het verrassingsjubileumfeestje betrekt, maar Donald's zogenaamde vriendin erbuiten laat, zend je toch wel een heel sterk signaal. Ik vind het schitterend! De Duck-familie is het zowaar met mij eens! Zelfs Guus! :D

(Ik weet overigens wel dat het verhaal zegt dat het BLAD 65 jaar bestaat, maar wat is het verschil? Het is overduidelijk dat het specifiek over Donald's jubileum gaat, anders zouden de andere personages net zo goed onderwerp van het jubileum moeten zijn)

De Blauwe Fee verschijnt (ja, die uit Pinocchio), een eerste indicatie dat dit een grote crossover gaat worden voor Nederlandse weekblad personages. Donald krijgt zes-en-een-halve wens, een voor elk decennium, een beetje arbitrair, maar goed.

Donald's eerste wens is dat hij wist wat hij moest wensen. Dit lijkt verspilling, maar is eigenlijk de meest intelligente wens onder de omstandigheden, zeker als je er zoveel hebt. Overigens vind ik dat dit als die halve wens zou moeten tellen, al was het maar omdat het zo'n mooie meta-wens is.

Natuurlijk wenst Donald meteen dat Katrien erbij is. Zucht. Dat kon natuurlijk niet lang duren. Al vraag je je af waarom hij haar niet gewoon even opbelt. Dit is zeker een verspilde wens!

... En Katrien probeert gelijk een wens te doen! Wat een egotripster! Zelfs de Blauwe Fee geeft haar een standje. Geen wonder dat niemand anders haar wil uitnodigen, ze eigent zich Donald's kado (alweer!) toe zodra ze binnenflitst. Wens haar maar gauw weer weg, Donald... Dat lijkt me lang niet zo'n slechte wens.

Zwarte Magica hoort het gefeest en mompelt dat ze haar ook wel eens uit hadden mogen nodigen, omdat ze dankzij haar altijd zulke spannende avonturen beleven. Ik ben het met haar eens, haar verhalen zijn vaak zeer goed.

Donald vraagt Bolderbast of alles naar wens gaat, die zonder aanleiding terugsneert dat het prima is zolang Donald hem maar met rust laat. Waarom hebben ze hem ook alweer uitgenodigd? Ik zie overigens geen andere buren van Donald op dit feestje. Als ruziezoeker Bolderbast een betere gast is dan al die andere buren, moet Donald wel in een vreselijke buurt wonen.

Dagobert herinnert Donald eraan dat hij de volgende dag munten moet poetsen voor het bezoek van een koning (Goudklompistan), en wenst prompt dat hij zelf koning was. En anders dan Aladdin krijgt Donald ook zijn eigen koninkrijk: Duckelonie. De neefjes zijn blijkbaar lakeien. Zouden ze geen prinsen moeten zijn? De Blauwe Fee doet de neefjes wel een beetje tekort. Maar ja, voor Pinocchio was ze eigenlijk ook nooit heel erg aardig, als je erover nadenkt. Ik vermoed dat de Blauwe Fee een beetje van de 'school of hard knocks' voor kinderen is. Geen lesje te traumatisch voor de Blauwe!

"Alles wat ik wens komt uit!" Ja Donald, dat is hoe wensen werken. Zeker als ze specifiek van een fee komen.

"Als koning weet je nooit wanneer je van de troon wordt gestoten!" Wat een antimonarchistisch pessimisme! En dat in een monarchie. Of moeten we geloven dat dit Duckstad in Amerika ligt? Het is nooit erg duidelijk. Donald's koninkrijk is duidelijk de middeleeuwse sprookjesvariant, waar duistere intriges nog aan de orde van de dag zijn. Wie maakt zich in een moderne Westerse monarchie nog zorgen om zoiets? En waarom zou iemand dat vandaag de dag nog willen! Ha!

Al Donald's vrienden en familie zijn in adel omgetoverd. Behalve de neefjes dus, die zoals ik zei in lakeien zijn veranderd. Ik had gelijk. De Blauwe Fee haat kinderen.

Oma is kokkin. De Blauwe Fee houdt duidelijk ook niet van haar...

Gijs Gans is de koninklijke voorproever. Jawel, die van het testen van mogelijk vergiftigd eten. En dit wordt expliciet genoemd! Griebelende grutjes, de Blauwe Fee wil Gijs dood! "Het lekkerste baantje van het land"... Laat iemand aan Gijs uitleggen wat een voorproever is, voor hij zichdzelf vergiftigd. En het is niet alsof jonge lezers dit niet door hebben, de neefjes zeggen expliciet dat Gijs de taart moet voorproeven voor het geval deze vergiftigd is. En dit alles voor een grap waar Gijs bijna de hele taart opeet.

Willie Wortel is de hofmagier, en Lampje is Kaarsje geworden (familie van Lumiere? Hij was immers jarenlang een candelabra, en hield nogal van de plummeaus...) Ik had dus gelijk dat dit een middeleeuws sprookjeskoninkrijk is. Overigens heeft Kaarsje Lampje's normale lichaam. Een gemiste kans voor een geniale grap over Lumiere, als je het mij vraagt! Ze hadden van Kaarsje een mini-Lumiere moeten maken!

Willie-ik bedoel Wilhelmus vindt een auto uit. Donald's auto, natuurlijk, maar dan met karrewielen en lantaarns in plaats van koplampen. De interne verbrandingsmotor ging blijkbaar nog wel, maar een rubberband was teveel gevraagd! Hij heeft ook een nummerbord, met nummer 000. Een goeie grap, maar WAAR staat dat nummerbord dan geregistreerd?

Donald herinnert zich blijkbaar niet wat een auto is, maar weet ook niet dat hij koning is. De implicatie is dat hij op het moment dus niets weet: hij kan zich zijn oude leven niet of nauwelijks herinneren, en weet nog niets van zijn nieuwe leven af. Maar hij weet nog wel dat hij wensen heeft gedaan, blijkbaar. Dit nogal selectieve geheugenverlies is inconsistent, verwarrend, en impliceert veel meer dan wat het verhaal bedoeld.

Wilhelmus weet wel wat benzine is, maar heeft het nog niet uitgevonden. Hoe ontwerp je uberhaupt een verbrandingsmotor als je nog niet eens een brandstof hebt om ermee te verbranden? Zo werkt dat toch echt niet. Volgens de neefjes is dit overigens normaal, dus dit is duidelijk de nutteloze-uitvindingen versie van Willie Wortel. Al zie ik niet in hoe een zelfreinigende zwaardschede een "nutteloze" uitvinding is. Dat lijkt me een zeer waardevolle uitvinding in het riddertijdperk. Of wordt bedoeld dat je je zwaard hoort schoon te vegen VOOR je het in de schede steekt? Dan is het nog steeds een geweldige uitvinding.

Donald wenst dat Willie iets nuttigs uitvindt. Telt dit nu als zijn vierde wens, of niet? Het is niet erg duidelijk. En wat is Wilhelmus nu, een magier of een uitvinder?

De burgers zijn de bewoners van het Grote Dierenbos (voornamelijk de Grote Boze Wolf en Broer Konijn personages). De Blauwe Fee houdt ook al niet van bosdieren. Donald wenst dat iedereen in vrede leeft. Is dit wens nummer vijf? Overigens is dit alweer een gemiste kans voor een briljante cameo: de figuren uit Disney's Robin Hood, die immers in deze periode thuishoren! Donald's wens komt blijkbaar uit, want de bosdieren sluiten inderdaad prompt vrede (vrije wil, wat is dat?). Daarmee worden in een klap de overgrote meerderheid van Wolf- en Broer Konijn verhalen overbodig! Goed werk Donald, je hebt een hele groep personages in klap hun schamele bestaansrecht in het blad ontnomen! :D Conflicten over wortels en biggen is immers het enige wat diens verhalen nog ten tafel brengen.

Dagobert is schatbewaarder. Ik had verwacht dat hij keizer zou zijn, specifiek, keizer over Donald's koningsschap. Dat zou pas een slimme grap geweest zijn voor dit middeleeuwse thema, waardoor Dagobert toch weer een trapje hoger komt te staan dan eeuwige underdog Donald. Dagobert leent hem zijn geluksdukaat, en ik weet nu al wat hierna gaat gebeuren... En waarom zou Dagobert zijn geluksdukaat uitlenen voor een verjaardag? Niet echt in character.

Nou, dat duurde ook niet lang voor Magica kwam opdagen. Ik zou wel verwacht hebben dat ze tot iets indrukwekkenders gepromoveerd zou zijn.

Katrien en Minnie combineren hun strik met een middeleeuws hoffelijk hoofddeksel, wat werkelijk geen gezicht is. Herkennen we deze personages soms niet zonder die maffe strikjes? Clarabella komt er heel wat beter vanaf. Katrien was wellicht wat minder duidelijk geweest, omdat ze een standaard eend is zonder die strik, maar dat had met kleur en haar naam ook wel duidelijk gemaakt kunnen worden. Maar Minnie is heus wel herkenbaar zonder strik als je haar een prinsesselijk hoofddeksel geeft. Er zijn immers maar twee muizen in heel Duckstad, en eentje draagt zelden een hoed.

Katrien geeft Donald zijn zeemanspak kado. Dat is wel weer een goede grap. Vooral omdat Donald het blijkbaar maar niks vindt! :D

Donald noemt Guus een kwistenbiebel. Dat is een nieuwe, en ik weet niet zeker wat ermee bedoeld wordt.

Donald kondigt aan dat hij een koningin wil, en Katrien vraagt wie dat dan wel zal worden. Wat nederig ineens! Of misschien schat zelfs Katrien haar kansen laag in. Maar ze wordt afgetroefd door Maleficent, die opmerkelijk klein is. Ze komt amper boven Mickey uit! En dit is de tovenares die oorspronkelijk zelfs boven de prins uittorent. Ze noemt Katrien een ordinaire snaterkop, en... ik geeft haar groot gelijk! :D

Ah, het is Magica in vermomming. Waarom ze de moeite doet zich te vermommen als een ANDERE heks, om haar vermomming prompt af te doen na haar binnenkomst, is mij een raadsel. Ik vermoed dat een schrijver Maleficent perse in het verhaal wilde hebben (komt die uberhaupt nog weleens in de Donald Duck?).

Zwarte Magica probeert met Donald te trouwen, niet door hem te dwingen maar... door hem te paaien. Met de belofte van ontbijt op bed, een bubbelbad, en ijs met slagroom. In DIE volgorde, welteverstaan. Met zo'n associatie-keten krijg ik het vermoeden dat Magica meer wil dan alleen een huwelijk. :D En Katrien belooft hetzelfde, EN MEER! Dit verhaal wordt met de minuut smeuiger...

Een Weekje...
Een intermezzo van "Een weekje... geleur aan de deur". De nieuwe stijl bevalt me wel, maar de letters zijn wel wat klein. De grappen zijn wel leuk, maar het is eigenlijk gewoon een lopend verhaal opgehakt in zeven strookjes. Dan had dit net zo goed een normaal verhaal kunnen zijn geweest. Het unieke van "Een weekje..." was nu juist dat het losse gags rond een thema waren, maar dit is gewoon een opgeknipt verhaaltje.

Donald Duck (vervolg):
Goed, terug naar ons hoofdverhaal. Magica is haar toverstaf vergeten. Maar als ze die nodig had, hoe kon ze dan van gedaante verwisselen? En sinds wanneer vertrouwt Magica exclusief op een toverstaf? Normaliter is ze meer van de poefbommen en spreuken ZONDER toverstaf. Nogal geforceerd dus, want Magica is anders nooit afhankelijk van een toverstaf. Wat ze dan ook meteen demonstreert door zichzelf in een raaf te veranderen. Dat maakt haar gebrek aan dreiging nog verwarrender, want dan zou ze immers ook anderen in dieren kunnen veranderen, zoals ze duidelijk wil doen.

Donald heeft nog maar anderhalve wens. Die wensen van eerder telden dus inderdaad. Die van Willie zou toch niet moeten tellen: Willie doet zijn werk toch wel, fee of geen fee. De Blauwe Fee kan het duidelijk allemaal niet veel schelen.

De Zware Jongens zijn OOK al bij Donald's koningswens betrokken? De Blauwe Fee is wel HEEL overijverig met die wens. Donald wenste dat HIJ koning was, niet dat Duckstad in een middeleeuws koninkrijk veranderde, inclusief de bewoners. En aangezien boeven daar blijkbaar ook bij horen, kun je je afvragen wat de Blauwe allemaal van plan is met die wens. Ze kwam ook echt uit het niets opdagen. Dit wordt toch geen Pinocchio-lesje?

Zwarte Magica belooft de Zware Jongens precies hetzelfde als ze Donald beloofde: elke dag ontbijt op bed, een geurig bubbelbad, en ijs met slagroom toe! Wat ik eerder zei was maar een grapje, echt waar, maar dit is wel wat al te flirterig! Waar gaat dit in hemelsnaam heen? Wat stelt Magica hier precies voor? Dat ze de Zware Jongens op ontbijt op bed en een romantisch bubbelbad gaat trakteren? Of ze het doet of niet doet er niet toe, de suggestie is al vreemd genoeg.

Magica probeert de Zware Jongens over te halen Katrien te ontvoeren door ze voor te stellen... hun vrouw te worden? Hun maitresse? Wat, precies? Dit verhaal roept veel, heel veel vragen op, en ik denk niet dat het bereid is deze te beantwoorden... En mensen vonden Goldie's blokhutscene te suggestief! Maar ja, ik heb in dit nummer ook al eens een verhaal gezien waarin de neefjes drie jonge meisjes als slaafjes kochten, aan kettingen nog wel, en een ander verhaal waarin Dagobert als straf Donald's huis schoonmaakt, gekleed in een french maid kostuum, dus misschien verrast dit me toch niet zo...

En wat is Magica's grotere motivatie hier? Waarom wil ze ineens met koning Donald trouwen? Ze wil een machtige heks worden, maar koningin?

Vrouwe Katrien moet naar huis, omdat de oppas van haar nichtjes naar huis moet. Maar waarom? Als ze van adel is, heeft ze toch immers een hofhouding die voor haar nichtjes kan zorgen in haar afwezigheid. Moeten we echt geloven dat ze zich in deze rol geen permanente oppas kan veroorloven? En, oppas? Adel huurt geen oppas in! Dat is het werk van een gouvernante, die in huis inwoont. Het verhaal aarzelt verder ook niet met dit soort details, dus het is duidelijk dat dit een narratieve smoes is om Katrien naar buiten te krijgen. Guus wil haar in elk geval wel vergezellen. Donald is mijn commentaar verder voor, en stuurt een lijfwacht met haar mee. Ziehier hoe voor Donald WEL een passend detail wordt toegevoegd: natuurlijk kan een koning een lijfwacht meesturen met een vertrekkende gast.

... De lijfwacht bestaat uit een persoon. Die prompt in een kikker wordt veranderd door Magica. Dus Guus is toch niet meegegaan.

Magica dreigt Katrien in een schele schelvis te veranderen, en de neefjes merken op dat met zo een vis getrouwd zijn ook geen pretje is, in contrast met Magica. Ik zou zeggen dat met Katrien trouwen uberhaupt geen pretje is, eend of vis, maar ja...

En Donald stemt in met het huwelijk! Maar Magica wil eerst het geluksdukaat hebben. Waarom niet daar meteen om gevraagd, in plaats van dit nogal onnodige geflirt en getrouw? En... Donald stemt ook hiermee in, en geeft haar de dukaat! De Blauwe Fee heeft Donald naast zijn geheugen blijkbaar ook zijn onverschrokken moed afgenomen, want Donald geeft zowaar toe aan alle eisen die Magica stelt.

En de ambtenaar die Magica en Donald's huwelijk voltrekt is... Bolderbast! :D

Magica wil op huwelijksreis naar de Vesuvius om de dukaat om te smelten. Goden, ze meent het nog ook, van dat huwelijk! Misschien heeft de Blauwe ook met haar persoonlijkheid geknoeid. Ik sluit het niet meer uit...

Het verhaal noemt Bolderbast een ambtenaar, maar hij draagt een Katholieke mijter, het traditionele hoofddeksel van bisschoppen en abten, dus het verhaal laat hier een steekje vallen. Dus Bolderbast is hier een bisschop! De Blauwe Fee houdt van Bolderbast, zoveel is wel duidelijk.

Donald staat op het punt met Magica te trouwen, wanneer de neefjes hen onderbreken met de boodschap dat Willie Katrien heeft gevonden met zijn nieuwe uitvinding: een laptop. Met internet. En Google (nou ja, een zoekmachine). Het is blijkbaar een toverdoos, wat ook zo'n beetje de enig mogelijke uitleg is voor deze belachelijke deus ex machina. Of is dat een Wortel ex machina?

De Zware Jongens wachten hoopvol op hun ontbijt op bed en bubbelbad als Magica eenmaal getrouwd is. Zoals ik al zei, smeuiger en smeuiger... Vraag me niet hoe de Zware Jongens zich deze... relatie voorstellen.

Donald wenst dat de Zware Jongens Katrien vrijlaten, wens nummer zes dus.

Magica jaagt Donald, Katrien, en de neefjes een ravijn in, waar Donald zijn halve wens gebruikt om (zoals wel verwacht) te wensen dat alles weer goed komt. En alle wensen worden ongedaan gemaakt. Dat was toch niet de wens die Donald gaf, maar goed. Vraag me niet hoe een HALVE wens werkt...

Katrien denkt dat de halve wens betekent dat alleen ZIJ gered is, en dat de anderen dood zijn! Wat duister! :D

De neefjes zeggen U tegen Katrien. Waarom? Veel te beleefd.

Katrien is de enige die zich het avontuur herinnert, vreemd genoeg. Ik snap deze logica niet. En de Blauwe Fee is natuurlijk nergens meer te bekennen, maar goed, ik had ook niet anders van haar verwacht.

Knappe Koppen:
Een puzzel op de laatste pagina waarbij een stervormige taart in vijf stukken moet worden gedeeld. Een leuk vervolgpuzzeltje: kun je zien hoe je de taart in vijf ruiten kan verdelen? En vijf pijlvormige stukken?

Achterkantje:
Donald bakt een taart, en bakt zijn petje erin. Niet erg geloofwaardig dat Donald in een halfuur een drielaagstaart bakt, compleet met toppings, en met maar tien minuten baktijd! Laat het de Magriet maar niet horen!

Er staat een prijs onderaan de achterkant, dus is dit nummer misschien toch te koop? Ui heeft geluk in dat geval!

Wel de moeite van het kopen waard, al was het maar om de hilariteit rondom Magica's avances met haar bubbelbaden!
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: DD 2017-43

Berichtdoor Dagoduck » wo nov 15, 2017 7:58 am

Dat was de leukste recensie die ik ooit gelezen heb. :lol: :lol: :lol:
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: DD 2017-43

Berichtdoor Ui » zo jun 24, 2018 9:28 pm

Het eerste deel van Ui's recensie van dit nummer.

Donald Duck - foto's vormen het gezicht van Donald
https://inducks.org/story.php?c=HC+DD2017-43
Idee: ?
Art (pencil and ink): photographs

Volgens Inducks bestaat de voorplaat uit ingestuurde foto's van lezers,
op basis van tekenwerk dat hier geen credits krijgt.
Dat is iets voor COAzilla.

De Brievenbus verwijst naar een internetpagina waar de foto's vergroot kunnen worden. Leuk! (snif)
Ui vraagt zich wel af, of zo'n pagina blijft bestaan of verwijderd zal worden...
https://www.donaldduck.nl/duckmomentje

Donald Duck - Kaarsjes uitblazen
https://inducks.org/story.php?c=H+2017-107
1/4 pagina. Tekst: Lotte Roep. Schetsen: Maximino Tortajada Aguilar. Inkt: Comicup Studio.

Redmess schreef:De brievenbusgag, en daar is hij dan, Donald heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt! En heeft blijkbaar longen van orkaansterkte. Laten we er maar niet te veel over nadenken over wat er gebeurd als je een taart met dozijnen brandende kaarsjes in je gezicht gesmeten krijgt...

Misschien is Donald, gezien z'n blaaskracht, op cursus geweest bij Midas Wolf.
De grap was geloofwaardiger geweest als Midas hier zichtbaar bij betrokken was geweest.

Donald Duck - Klopjacht op een fotoalbum
https://inducks.org/story.php?c=H+2017-082
14 pagina's. Tekst: Ferdi Felderhof (page 2 and 3), Frank Jonker, Jos Beekman (page 14), Paul Hoogma. Schetsen: Carmen Pérez. Inkt: Comicup Studio.

De blog 'De makers van de Bob Evers strip' bevat achtergrondinformatie over de betrokkenheid van scenaristen Paul Hoogma en Frank Jonker.
Inclusief vier pagina's van het scenario.

Fragmenten:
Frank Jonker schreef:Het verhaal 'Klopjacht op een fotoalbum' te vinden op pagina 5 t/m 18 schreef ik, op verzoek van en in samenwerking met de redactie, samen met collega Paul Hoogma. Vanwege het jubileum lagen een aantal elementen al vast, zoals de vele Duckbewoners die een grote of kleine rol in het verhaal spelen en vooral het fotoalbum waarin aan de hand Donalds herinnering verwezen wordt naar de vele avonturen van de afgelopen 65 jaar. Uiteraard Barks beroemde Brandweerman-verhaal, maar ook 'De Gouden Helm, Verdwaald in de Andes, Donald Duck als quizkandidaat en Bombie de Zombie. En wat te denken van Mau Heymans' Bamitrui of Jan Gulbranssons Triljardenerfenis.

Afbeelding

Zelfs van het bekendste verhaal dat Paul en ik samen schreven 'Willie Wortel in de file' dat ooit door de toenmalige minister Netelenbos in de Tweede Kamer ter illustratie van haar betoog werd gebruikt, blijkt een foto in Donalds album te staan. Natuurlijk wisten we nog niet welke verhalen in het Jubileumalbum zouden staan en dus ook niet welke foto's zoal in Donalds foto-album voorkwamen. Al hadden we over bepaalde verhalen best een vermoeden. [...]

Het verhaal heeft een paar verschillende versies gekend. Zo was het in eerste instantie de bedoeling dat de plaat met het fotoalbum een halve pagina op pagina 2 zou innemen, maar uiteindelijk werd besloten om van de plaat met het foto-album over een spread te maken die over twee pagina's zou lopen.

Afbeelding

Donald Duckredacteur Ferdi Felderhof schreef er nog een halve pagina bij, zodat het verhaal ineens 14 pagina's telde in plaats van 12. Ook werd het einde iets aangepast. Waar Donald in eerste instantie zijn herinneringen terugvond in de vorm van vele Donald Duck Weekbladen in de Woudlopersbibliotheek, krijgt hij nu geen toestemming om de bibliotheek van de Jonge Woudlopers te betreden en kijkt hij, na bemoedigende woorden van de neefjes, niet meer terug naar de afgelopen jaren, maar vooruit naar de volgende 65 jaar. En die laatste pagina werd dan weer geschreven door Donald Duckredacteur Jos Beekman. Het verhaal werd getekend door de Spaanse tekenares Carmen Perez.

bron: http://debobeversstrip.blogspot.nl/2017/10/65-jaar-donald-duck-weekblad.html (22-10-2017)

Haha! Ui zat al zoiets te denken, dat Donald de foto's zou kunnen terugvinden in oude Donald Duck Weekbladen.
Grappig, dat dit het oorspronkelijke idee is. (snif)

Het verhaal bevat mooi, gedetailleerd tekenwerk. In de zin dat niet alleen maar het hoogstnoodzakelijke getekend is.
De eerste pagina is uitnodigend en bevat een mooie cliffhanger: wat is de inhoud van dat fotoalbum?

Hoera! Onder meer een foto van Donald en Diederik, zoals reeds vermeld. (pagina 3)
Helaas geen foto met de kat Tobber erbij, die helaas ook afwezig is in de nieuwe generatie Diederikverhalen... (snik)

Redmess schreef:Er is ook een schilderijtje van Donald en Della. [plaatje 1.1] Is er een kans dat we Della toch eens in de strip gaan zien, nu ze in de nieuwe Ducktales gaat verschijnen, en recent al haar debuut heeft gemaakt in de bijbehorende stripserie?

Dumbella/Della in de nieuwe Ducktales? Debuut in de bijbehorende stripserie? In welke wereld is Ui ontwaakt?
https://en.wikipedia.org/wiki/DuckTales_(2017_TV_series)

Ze doet ook mee op een aantal achterkantstrips van Weekblad jaarjang 2017, vanaf nummer 2017-02. Geschreven door Evert Geradts.
https://inducks.org/story.php?c=H+2016-230
https://inducks.org/character.php?c=Della+Duck
Het gaat hier, zoals ook op het schilderijtje, om Dumbella in haar jonge jaren, voordat ze moeder werd.

Redmess schreef:De tekenaar mist ook een kans om een stapel oude Duckies op zolder rond te laten slingeren.

Oude Duckies op zolder rond laten slingeren, dat zou weleens een probleem voor het plot kunnen worden...
In het verhaal bevinden de oude nummers van Donald Duck Weekblad zich blijkbaar exclusief in de bibliotheek van de Woudlopers.

Redmess schreef:Er staat overigens ook nogal wat kapotte troep op die zolder. Een gebroken spiegel, een geexplodeerde tv. Wie bewaart dit afval?

Dat hoeft niet onrealistisch te zijn. Misschien heeft Donald wat trekjes van een "hoarder".
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verzamelstoornis

Redmess schreef:De Jonge Woudlopers hebben ALWEER een nieuw hoofdkwartier nodig? [plaatje 5.3] Dit gebeurt zo regelmatig in dit soort verhalen, ik wil wel eens een verhaal zien waarin we erachter komen wat er met al die andere hoofdkwartieren is gebeurd... Of zijn ze al die jaren voor hetzelfde hoofdkwartier aan het inzamelen?

Goed opgemerkt, het eeuwige inzamelen voor telkens een nieuw hoofdkwartier! Haha! (snif)

Redmess schreef:We zien de neefjes met een klein karretje oud papier. [plaatje 7.8] Waar zijn die drie volle dozen gebleven? [plaatje 5.3]

En in plaatje 12.2 zien we de neefjes met drie kleinere karretjes oud papier, aan hun fietsen.
Ze zouden tussentijds hun ladingen papier gelost kunnen hebben, maar dan zit het fotoalbum er niet meer bij.
De tekenaar had de papierlading steeds groter moeten tekenen, van plaatje 5.3 naar 7.8 naar 12.2.

Redmess schreef:De Saaie Jongens vormen zowaar eens een bedreiging! Is dit een recente ontwikkeling, of de uitzondering op de regel? Ik blijf ze vooralsnog Saaie Jongens noemen tot ik wat meer verbetering (of is dat verslechtering?) zie.

Wat is hier zo dreigend aan de Zware Jongens, dat je in andere verhalen niet ziet?
Op pagina 8 overmeesteren ze zonder moeite drie leden van de Damesclub, die zich amper verweren. De Damesclub is weleens dreigender geweest.
Op pagina 11 hebben ze zich laten deegrollen door Oma Duck, een bejaarde vrouw.
Op pagina 12 beroven ze volgens eigen zeggen "kleuters", namelijk de inzamelende neefjes, die zich niet verweren.
Verder doen ze niets. En hun enige wapen is een touw, op pagina 8.

Redmess schreef:Overigens begint het fotoalbum behoorlijk te bezwijken onder de import die het verhaal het geeft. De implicatie lijkt te zijn dat ALLE verhalen uit de afgelopen 65 jaar in dat ene album zijn vertegenwoordigd, wat ronduit onmogelijk is. En als iedereen dat ding zo vreselijk waardevol vond, waarom lag het dan ergens op zolder te verstoffen?

Het fotoalbum bevat, volgens Donald, "foto's van onze avonturen".
Dus niet de avonturen zelf; het is geen stripalbum.

Redmess schreef:In plaats van de politie te bellen, bellen de dames Mickey en Minnie op. Goofy is er ook bij. Nou ja, misschien maar beter ook, de politie heeft het waarschijnlijk toch weer te druk met een of ander politiefeestje.

Ach ja, waarom zou je de politie bellen als je op klaarlichte dag, in je huis bent overmeesterd door een stel loslopende schurken. Haha! (snik)
Mickey is vaak de beste vriend van de politie. Misschien spelen de dames het daarom via hem? Mickey doet in dit verhaal echter niets anders dan z'n vergrootglas uitlaten. Onder begeleiding van getuige Goofy, in plaatje 9.7. Ze keren pas terug tijdens de afronding van het verhaal, nietszeggend, in plaatje 13.7.
Mickey en Minnie worden alleen maar gebeld om hen en Goofy hoe dan ook in het verhaal te verwerken. Zelfs al leveren ze geen inhoudelijke bijdrage.

Goofy's getuigenis (9.7) dat hij de Zware Jongens heeft gezien bij "de brug", heeft geen enkele invloed op het verhaal. En onduidelijk blijft, om welke brug het gaat.
De open brug waar Donald op rijdt, in plaatje 10.1, kan een andere brug zijn. Hij neemt die route, omdat hij hoopt dat de neefjes "de kortste route" hebben genomen. Niet omdat hij een tip van Goofy volgt.

Redmess schreef:Guus ziet Donald's auto van een brug in de rivier storten en lacht hem bot uit om zijn pech. [plaatje 10.4] En toch nodigen mensen hem nog steeds uit voor verjaardagen en feestdagen.

Ook Guus heeft amper een rol in het verhaal. Hij lacht Donald uit, schrikt vanwege het verloren album en is meteen al afgeleid door gevonden juwelen. Exit Guus.
Pas tijdens de afronding van het verhaal keert hij weer terug, nietszeggend, in plaatje 13.7.

Redmess schreef:In het echte leven zou Guus de eenzaamste geluksvogel in de stad zijn. Wat overigens wel een leuk verhaalidee lijkt.

In de jaren '90, misschien ergens rond het midden, heeft zo'n verhaal in Donald Duck Weekblad gestaan. Guus Geluk die wel geluk, maar nadrukkelijk geen vrienden heeft.

Redmess schreef:Oma slaat de Saaie Jongens in elkaar. Dat was te verwachten, dit heeft ze wel vaker gedaan. Wel jammer dat we de actie niet te zien krijgen.

Oma en Katrien waren weerloos tegen een als stofzuigerverkoper vermomde schurk. (WDC 132-04)
In een ander verhaal is Oma weliswaar weerbaar tegen de Zware Jongens. Al zouden dat dan ook de "Saaie Jongens" kunnen zijn, een lachertje in plaats van een bedreiging. (OS 1161-04)

Redmess schreef:Oma spreekt hier overigens in teasers: in plaats van te zeggen: Willie komt zo, zegt ze: ik verwacht hier elk moment iemand die je kan helpen.

Tenzij Oma helderziend is geworden, heeft ze blijkbaar o zo supertoevallig die middag een afspraak met Willie.
Donald, in plaatje 11.8: "Willie Wortel! Je komt als geroepen!" Ja, als een "god uit een machine".
https://nl.wikipedia.org/wiki/Deus_ex_machina_(verhaallijn)

Redmess schreef:Niemand lijkt er al te kapot van te zijn dat het fotoalbum is verloren, wat me ook niet zo verbaasd, gezien hoe ermee omgegaan werd.

Willie had vast wel wat uit kunnen vinden om dat fotoalbum alsnog te redden, door de moleculen ervan te bestralen of zo.
De neefjes zouden weinig onder de indruk kunnen zijn omdat zij weten van de verlossende Woudlopersbibliotheek, die echter even later een geforceerde rol gaat spelen...

Redmess schreef:De Woudlopers openen een bibliotheek waar alleen Woudlopers in mogen. Woudlopers zijn geen fan van Open Access.

Volgens plaatje 14.1 bevat de Woudlopersbibliotheek "alle boeken, kranten en tijdschriften waarin de Jonge Woudlopers een rol hebben gespeeld". En volgens plaatje 14.2 wordt daarbij zelfs het privéleven van Kwik, Kwek en Kwak opgeslagen, want: "Jullie zijn ALTIJD Woudlopers! Ook als jullie NIET in unform zijn!"
Waarom zo'n moeilijke uitleg? Waarom heeft die bibliotheek niet gewoon een volledige verzameling van 65 jaar aan Weekbladen, met daarin ook avonturen van de Woudlopers? Daar gaat het uiteindelijk toch om? Gezien wetenswaardige rubrieken als 'Uit het Handboek van de Jonge Woudlopers' in het Weekblad, is het leggen van een verband zo moeilijk niet. Of wellicht dient de bibliotheek ter conservering van oude boeken en tijdschriften in het algemeen, als maatschappelijk goede daad. (Zo goed geconserveerd, dat niemand er dichtbij mag komen.) Dat klinkt toch allemaal minder gecompliceerd dan een padvindersorganisatie die zelfs het privéleven van de leden nauwgezet volgt?

Hoe dan ook, Donald krijgt plotseling, als niet-Woudloper geen toegang over de informatie die door de organisatie over hem is opgeslagen, nota bene als bijvangst van het registreren van de handel en wandel van de neefjes, die hij onder voogdij heeft. Alsof burgerrechten niet bestaan. (snik)
Een geforceerde toestand die maar moet zorgen dat oude nummers van het Weekblad buiten bereik van Donald blijven, alsof van elk nummer maar één exemplaar bewaard is gebleven.
Waar zijn al die andere exemplaren? Dat komt de vertellers niet uit, want Donald moet machteloos concluderen, in plaatje 14.5: "BOEHOEHOE! Het is niet eerlijk! Ik heb nu alleen nog HERINNERINGEN..."
Daarom kan Donald (en eigenlijk niemand) oude nummers op zolder hebben liggen. Alle nummers zijn magischerwijs, op één exemplaar van elk na, spoorloos verdwenen! (huil huil)

Redmess schreef:Mooi getekend, maar in tegenstelling tot al die verhalen waarnaar verwezen wordt, is dit niet echt een klassieker te noemen. Zo'n jubileumnummer verdient eigenlijk wel een groter avontuur dan dit. Dit was mooier geweest als secundair verhaal om het nummer mee te eindigen.

Inhoudelijk is het verhaal mooi voor de prullenbak. De uiteindelijke verhaallijn slaat nergens op.
't Typisch zo'n Nederlands verhaal waarin heel wat lijkt te gebeuren, maar dat aan elkaar hangt van de losse eindjes:

Het fotoalbum gaat verloren, maar gelukkig zijn er de oude Weekbladen in de Woudlopersbibliotheek.
Dat is hoe het verhaal oorspronkelijk eindigde, volgens de informatie van Jonker. En dat was een kloppend verhaal geweest.

Dat kloppende einde werd echter redactioneel aangepast, door Donald geen toestemming te geven om de bibliotheek van de Jonge Woudlopers te betreden.
(Misschien vagelijk geïnspireerd op, als Ui zich niet vergist, een verhaal van Don Rosa waarin het Woudlopershandboek exclusief voor Woudlopers is.)
Afgaand op de informatie van Jonker is deze aanpassing gedaan door redacteur Beekman, die daarmee een geforceerd, vergezocht einde schept.
En dat is dan niet de eerste keer dat de redactie een kloppend scenario verprutst, afgaand op eerdere achtergrondinformatie van Jonker.

Wat zijn dus de gevolgen van de redactionele, geforceerde wijziging?
De neefjes collecteren oud papier bij burgers, waaronder nota bene Donald, voor een goed doel dat diezelfde burgers buitensluit als ze zelf geen Woudlopers zijn! Van de opbrengst van de collecte heeft de organisatie namelijk een "extra gebouw" neergezet, namelijk een strikt exclusieve "Woudlopersbibliotheek".
Die exclusieve "bibliotheek" moet blijkbaar alle Weekbladen bevatten die nog bestaan, om ze onbereikbaar voor Donald te maken. Omdat Donald anders op de terugweg naar huis, op de eerste de beste rommelmarkt alvast wat herinneringen had kunnen terughalen.
Dit alles om het verhaal te forceren naar de weliswaar mooie eindboodschap, te kijken naar de toekomst.

Dit is nu typisch een verhaal gemaakt door mensen die langs elkaar en door elkaar heen werken. (snotter)
Als men een verhaal over kijken naar de toekomst had willen maken, had dan die hele Woudlopersbibliotheek geschrapt, dat "extra gebouw". Dan had het verhaal alleen om het fotoalbum gedraaid. Fotoalbum weg, herinneringen weg, klaar.
De oorspronkelijke plottwist was, dat we niettemin de Weekbladen nog hebben. Maar daarop volgt meteen de redactionele plottwist, dat we toch niet de Weekbladen hebben en moeten kijken naar de toekomst. Die plottwisten botsen!
Door het conflict aan plottwisten te behouden, ontstaat een chaos die het verhaal ironischerwijs meer doet lijken dan het is. Liever een geforceerde "Woudlopersbibliotheek" die nergens meer op slaat erin houden, dan alleen een verloren fotoalbum dat wel zinnig is. Of moeite doen het verhaal te herschrijven tot een geheel dat wel klopt. (huil huil)

Tot zover het hoofdverhaal...
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: DD 2017-43

Berichtdoor Ui » ma jun 25, 2018 5:13 am

Het tweede deel van Ui's recensie van dit nummer.

Nog even over het hoofdverhaal:

Donald Duck - Klopjacht op een fotoalbum
https://inducks.org/story.php?c=H+2017-082
14 pagina's. Tekst: Ferdi Felderhof (page 2 and 3), Frank Jonker, Jos Beekman (page 14), Paul Hoogma. Schetsen: Carmen Pérez. Inkt: Comicup Studio.

Frank Jonker schreef:Het verhaal heeft een paar verschillende versies gekend. Zo was het in eerste instantie de bedoeling dat de plaat met het fotoalbum een halve pagina op pagina 2 zou innemen, maar uiteindelijk werd besloten om van de plaat met het foto-album over een spread te maken die over twee pagina's zou lopen.
Donald Duckredacteur Ferdi Felderhof schreef er nog een halve pagina bij, zodat het verhaal ineens 14 pagina's telde in plaats van 12. Ook werd het einde iets aangepast.

Volgens Jonker heeft Felderhof een halve pagina geschreven, maar niet de vergrote plaat van het fotoalbum: hij "schreef er nog een halve pagina bij".
Volgens Inducks heeft Felderhof twee pagina's (2 en 3) geschreven, die echter vergrote plaat met het fotoalbum bevatten.
Deze informatie past niet bij elkaar. Ook dit is iets voor COAzilla.

Hiawatha - Feest!
https://inducks.org/story.php?c=D+97275
2 pagina's. Tekst: Per Hedman. Schetsen: Jorge David Redo. Inkt: onbekend.

Redmess schreef:Hiawatha is zo druk met een feest voor te bereiden dat hij tijdens het feest in slaap valt. Blijkbaar is de les hier dat het niet om het doel, maar de reis gaat. Wat een lariekoek. Welk kind wil nou een feest missen omdat het te moe is geworden tijdens het voorbereiden?

En weg is de confetti die het hoofdverhaal decoreert. (snik)
Met wat kleine wijzigingen in de dialoog had dit Hiawatha-verhaal een feest omtrent het 65-jarig Weekblad kunnen zijn.

In plaatje 2.6 (bladzijde 21) wordt een Taoïstische wijsheid verkeerd geciteerd door de moeder van Hiawatha:
"Het gaat niet om het DOEL, maar om de reis ernaartoe."
Dit had moeten zijn:
"De weg is het doel." Wat iets anders is dan beweren dat het doel onbelangrijk is.

De weg is het doel en het doel is de weg zou je wel een van de kernbegrippen van het Taoïsme kunnen noemen.

bron: http://advaita-nederland.blogspot.nl/2015/06/tao-de-weg.html

Hoe de indianen aan deze Taoïstische wijsheid komen, dat blijft maar even in het midden. Haha! (snif)
Het taoïsme, daoïsme of geschreven als tauïsme is een Chinese filosofische en religieuze stroming.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tao%C3%AFsme

DD 56 jaar
https://inducks.org/story.php?c=H+28249
1/4 pagina. Tekst: Jim van der Weele. Art (pencil and ink): onbekend.

Onderdeel van advertentiebijlage 'Speciale feestaanbieding!', middenin het blad. Niet in Inducks vermeld.
Aangepaste herdruk van Donald Duck Weekblad 2008-43: "Je blad bestaat 65 jaar!"
Zowaar toch nog een stripje cadeau voor de niet-abonnees. (snif)

Oom Dagobert - Criminal Mastermind
https://inducks.org/story.php?c=H+29422
5 pagina's. Tekst: Rune Meikle. Art (pencil and ink): Jan-Roman Pikula.

Pagina 1 (bladzijde 25) heeft geen cliffhanger.
Het verhaal zelf is in basis een hervertelling van het slaapwandelverhaal van Barks.
https://inducks.org/story.php?c=W+WDC++56-02

Redmess schreef:Kijk, het kan wel zo zijn dat Barks zijn verhalen ook geen naam gaf, maar hoe moet iemand nu weten welk verhaal dit is? En de klacht is ook niet over de kwaliteit van de verhalen an sich, maar vooral over de rare gewoonte verhalen geen naam te geven.

Men herkent het verhaal vooral aan de code. (H 29422)
Titels kunnen op elkaar gaan lijken. Zeker met dit soort korte verhalen.

Redmess schreef:Er is ingebroken bij Dagobert, en wat zien we? Een muis-agent! En niet zoals Mickey Muis, maar een vrij realistische. En met oorringen.

Die agent, in plaatjes 2.4 en 2.5 (bladzijde 26), is heus wel een muis zoals Mickey Mouse. Namelijk een mens-muis.
En hij is niet veel realistischer dan Mickey. Voor een realistische muis heeft hij te lange, menselijke benen.

Redmess schreef:Dagobert slaapwandelt blijkbaar naar zijn geldpakhuis. Maar hoe is hij langs de agent gekomen die op wacht zat?

De agent, die Inspecteur Zaaks heet, houdt buiten de wacht. Men verwacht dat de inbreker van buiten komt.
De slaapkamer van Dagobert bevindt zich blijkbaar in het geldpakhuis zelf, zodat hij nimmer de ingang/uitgang passeert.

Redmess schreef:Ik zie een reclame voor een pocket nummer 27. Is dit een oud nummer, of (weer) een nieuwe serie?

Volgens Inducks is deze Themapocket, 'Adel verplicht', van 18 oktober 2017.
https://inducks.org/issue.php?c=nl/DUPX++27

Midas Wolf - Strafwerk
https://inducks.org/story.php?c=H+2017-061
3 pagina's. Tekst: Bas Heymans, Pasqua Heymans. Art (pencil and ink): Bas Heymans.

Schraal tekenwerk van Bas Heymans, die het huis van Midas lekker makkelijk plaatst op een open veld.
Kaal interieur van zowel het huis als de school. (snotter)

Midas die zich na slechts een "BAH!" laat overhalen om Wolfje met diens huiswerk te helpen?
Pas in plaatje 2.2 en 2.3 (bladzijde 32) protesteert Midas alsnog, door het huiswerk te saboteren. Ui vindt dit protest wat laat.
Als Midas in plaatjes 1.5 - 1.7 (bladzijde 31) iets van "Wacht maar af!" had gedacht, was de sabotage wel een vooropgezet plan geweest en had het verhaal meteen wat meer spanning gehad: wat gaat hij doen?!

Redmess schreef:Midas vervalst het huiswerk van Wolfje om hem slechte cijfers te laten krijgen. Vervolgens komt de onderwijsinspecteur om hem... strafwerk te geven. Waarom Midas dat accepteert is mij een raadsel. Wat heeft de onderwijsinspecteur over HEM te zeggen? Midas lijd een beetje aan hetzelfde huisvader-syndroom als Mickey (maar dan als "slechte" vader), waarbij de spanning wordt verlaagd tot sitcom-niveau. Straks neemt Midas ook een hond die hij commandos kan geven...

Wat een klein mannetje is die onderwijsinspecteur qua postuur, in plaatjes 3.6 en 3.7 (bladzijde 33). Midas had hem makkelijk aangekund.
Waarom geen beer van een vent, of beer van een vrouw?

Redmess schreef:Hoe oud IS Wolfje eigenlijk? Zijn huiswerk suggereert heel wat jonger dan de neefjes.

Hoe jong zijn de neefjes dan, van Donald?
In Barks's 'Want To Buy An Island?' volgen ze "kindergarten"-lessen. (WDC 235-02)
https://en.wikipedia.org/wiki/Kindergarten#United_States

Donald Duck - Bibliotheekboek
https://inducks.org/story.php?c=H+91051
1 pagina. Tekst: Frank Jonker. Schetsen: Sander Gulien. Inkt: Tony Fernández.

Frank Jonker schrijft op eerdergenoemde blogpagina:
Frank Jonker schreef:Het scenario hiervoor schreef ik echter al in 1991, toen uiteraard nog met de boekprijs in guldens. In de jaren daarna raakte het scenario echter zoek en het werd pas vorig jaar weer teruggevonden en vervolgens getekend door Sander Gulien. En omdat Donalds verjaardag centraal staat, kreeg de gag een plekje in de jubileum-Donald Duck.

Gezien de code H91051, is het scenario in 1991 goedgekeurd en vervolgens zoekgeraakt.
Dit verhaal heeft als zwakte dat de eindgrap alleen in de dialoog is te vinden.

'De Ontdekking van de Zemel' van Harry Muesli verwijst naar het boek 'De ontdekking van de hemel' van Harry Mulisch, dat verscheen in 1992.
Die taalgrap is dus van een latere datum en is inmiddels al zo ontzettend vaak hergebruikt in het Weekblad, dat het inmiddels zeer vervelend begint te worden. (snotter)
Waarschijnlijk zitten de redacteuren over 65 jaar nog steeds iedereen aan te stoten van trots, dat ze ooit het woord "Mulisch" vervangen hebben door "Muesli", en het woord "hemel" door "zemel". En we bleven maar gieren van het lachen! (huil huil)
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_ontdekking_van_de_hemel

Redmess schreef:Mooi detail is dat twee neefjes geschokt kijken, maar de derde vindt het blijkbaar hilarisch!

Dat valt toch wel mee, dat de derde het hilarisch vindt? Hij kijkt hooguit wat verrast, met die mondhoek ietjes omhoog.

Redmess schreef:Donald's huiskamer is niet consequent getekend, kijk maar naar de omgeving van zijn leunstoel.

Dat is in verhalen van met name Mau Heymans een traditie.
Hoe consequent is Barks? Ui heeft daar eigenlijk nooit zo op gelet. (snif)

Duckstadkrant - anno 1969 - nummer 8-2017
https://inducks.org/story.php?c=HC+DD2017-43D
1 pagina. Tekst: Bas Schuddeboom, Jos Beekman, Lotte Roep. Art (pencil and ink): Wilma van den Bosch.

Haha! Ui vindt de ietwat morbide grap over hoogbejaarde eendagsvlieg Hannie Haftelaar, waarvan men viert dat ze maar liefst 25 uur oud is geworden, de leukste van deze Duckstadkrant. (snif)

Tot zover het tweede deel van deze recensie...
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: DD 2017-43

Berichtdoor Kwyok Duck » ma jun 25, 2018 6:48 am

Ui schreef:Hoe jong zijn de neefjes dan, van Donald?
In Barks's 'Want To Buy An Island?' volgen ze "kindergarten"-lessen. (WDC 235-02)
https://en.wikipedia.org/wiki/Kindergar ... ted_States

Gezien de formule op het bord zijn ze eerder hoogbegaafde kinderen. Ook al spreek dat heel veel tegen met Barks's 'The Crazy Quiz Show' waarin ze dom zijn. (WDC 99-02)
Ui schreef:Haha! Ui vindt de ietwat morbide grap over hoogbejaarde eendagsvlieg Hannie Haftelaar, waarvan men viert dat ze maar liefst 25 uur oud is geworden, de leukste van deze Duckstadkrant. (snif)

Ik vind het vreemd. Ze had het over onbeleefde vliegen van drie of vier uur. Dat zijn natuurlijk pubers. Vast 12 en 16 jaar en dan is een uur gelijk aan vier jaar. Vier keer 25 is honderd, maar ze doet voor of ze honderdtien is.
Kwyok Duck
Alter-ego van Jop Duck voor recensies.
Member
 
Berichten: 39
Geregistreerd: ma apr 23, 2018 7:54 pm

Re: DD 2017-43

Berichtdoor Ui » za jun 30, 2018 5:31 pm

Het derde deel van Ui's recensie van dit nummer.

Donald Duck - Vrouwen van Venus...
https://inducks.org/story.php?c=H+2015-308
6 pagina's. Tekst: Pasqua Heymans. Art (pencil and ink): Bas Heymans.

Wat heeft de titel 'Vrouwen van Venus...', zoals vermeld op Inducks, met dit verhaal te maken?

'Duckstad Draait Door' verwijst naar televisieprogramma 'De Wereld Draait Door' (1.2, bladzijde 37).
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Wereld_Draait_Door

Moet die naamloze presentator in plaatjes 1.3 t/m 1.6, Mathijs van Nieuwkerk voorstellen
of is het platweg een luie kopie van de radiopresentator van een quizkandidaatverhaal van Barks?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Matthijs_van_Nieuwkerk
https://inducks.org/story.php?c=W+WDC++99-02
Een totaal gemiste kans! (snotter)

Redmess schreef:Gemiste kans om van Matthijs een geinige cartoonfiguur te maken, dit is een nogal generiek tv-type die niets van hem weg heeft. Blijkbaar is het programma ook verward met iets als RTL Boulevard, met een air van roddelbladenjournalistiek.

Qua opzet lijkt het programma veel op 'De Wereld Draait Door'.
Het gesprek vindt plaats aan een tafel, zoals men ook in 'De Wereld Draait Door' (volgens de eigen slogan) "aan tafel" zit.
De presentator vraagt Jennifer Loopneus naar de film waar zij mee bezig is (1.4, bladzijde 37). Dat is een vraag over haar werk. Zij barst vervolgens zelf los over haar problematische privéleven.

Geamuseerde kijker Donald blijkt even later zelf in de problemen te zitten,
als Katrien al een half uur op hem blijkt te wachten in de 'Gouden Zwaan' (2.4, bladzijde 38).
Donald botst op straat, tegen een vrouw op (3.1, bladzijde 39).
In plaatje 3.2 zegt hij, uitdrukkingsloos, zittend op zijn dooie gemak: "Zeg, ben jij niet Jennifer Loopneus?"
Donald had hier hoogst blij verrast moeten zijn
en niet alleen wegens het zomaar opbotsen tegen een beroemdheid:
komt dat even mooi uit, een idool van Katrien!
Dat had het plaatje meteen wat visueler gemaakt,
in plaats van het duffe geklets dat nu plaatsvindt.
Donald wijst achteloos, uitdrukkingsloos, met zijn duim over zijn schouder, in plaatje 3.6.
Hij had veel uitnodigender en overtuigender moeten zijn, in de sfeer van plaatje 3.7: Katrien is haar grootste fan!

Redmess schreef:Donald nodigt Jennifer Lopez... pardon, Loopneus uit op een date met Katrien. Het is dat dit duidelijk een droom is, anders zou dit een wel heel dom idee van Donald zijn.

Waarom zou het uitnodigen van Loopneus tijdens een date met Katrien, haar fan, een wel heel dom idee van Donald zijn?

De uitwerking van het idee is dom.
Donald zegt Jennifer buiten te wachten, in plaatje 3.8:
"Wacht hier maar even! Dan leg ik aan Katrien eerst uit wat er is gebeurd!"
Waarom moet Donald iets gaan "uitleggen" aan Katrien, als hij een verrassing bij zich heeft?
Waarom zo moeilijk? (Antwoord: omdat er anders geen rel ontstaat.)

Redmess schreef:En natuurlijk belt Katrien gelijk Guus als vervanging voor de late Donald. Ik zou het als Guus niet echt waarderen om voor backup-date door te gaan, en als Donald dat er uberhaupt een backup-date is... Zien jullie waarom deze relatie totaal niet werkt? Wie wil nou zo'n vriendin? Vooral zo'n agressieveling die je gelijk in elkaar slaat als je een uurtje te laat bent.

Guus en Donald zijn beurtelings blij als Katrien eindelijk het licht ziet en de ander laat vallen. Dat is het treurige aan die driehoeksverhouding. (snik)
Modern gesproken zijn Guus en Donald beide "gefriendzoned" door Katrien, afgaand op wat de lezer te zien krijgt in de verhalen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Driehoeksverhouding
https://nl.wikipedia.org/wiki/Friendzone_(relatievorm)

Dat een rel kan ontstaan als iemand "meer dan een uur" te laat verschijnt op een date,
dat vindt Ui niet zo onrealistisch. Haha! (snif)

In plaatje 4.7 (bladzijde 40) komt Donald beteuterd naar buiten,
na meteen de woedeuitval van Katrien voordat hij kon uitpraten
en ter plekke vervangen te zijn door Guus Geluk.
Jennifer staat buiten te wachten om Katrien te gaan verrassen.
Waarom laat Donald haar niet alsnog binnen in die hoedanigheid?
Katrien zou hem onmiddelijk vergeven en Guus vergeten,
zodra hij vervolgens alsnog met, tadaa, haar grote idool binnenkomt:
"Verrassing! Kijk eens wie ik hier heb?"
Probleem opgelost! (Maar dan is het verhaal te vroeg afgelopen.)

Nee, Jennifer, die zelf door haar echtgenoot Kwark Anthony is afgewezen,
nodigt de afgewezen Donald uit om met zijn tweetjes te gaan eten, in plaatje 5.1 (bladzijde 41).
"Zo'n lieve eend als jij verdient beter! Zullen wij anders met zijn tweetjes gaan eten?"
Jennifer vindt het zelf blijkbaar geen ramp, om een uur op een date te zitten wachten...
Met andere woorden: Donald is helemaal niet lief. Katrien verdient beter!
Donald was de afspraak volledig vergeten en hing thuis maar wat voor de televisie.

Ineens, waarom, wil Jennifer niet meer door fans herkend worden, aldus plaatje 5.2:
"Ik zet mijn zonnebril op, zodat ik niet herkend word! Anders staat straks het hele restaurant aan onze tafel te bedelen om een handtekening!"
Waarop Donald antwoordt: "We gaan wel achterin zitten, dan kan Katrien ons ook niet zien!"
Alsof de 'Gouden Zwaan', waar Katrien en Guus zich bevinden, het enige restaurant in Duckstad is!!
Waarom gaan ze naar hetzélfde restaurant?! (Antwoord: omdat er anders geen rel ontstaat.)

Waarom zou Donald inééns Jennifer willen verbergen,
als hij Katrien met haar aanwezigheid kan verrassen?
Waarom maakt Jennifer inééns bezwaar tegen handtekeningen,
als ze toch wel zou worden herkend door een te verrassen Katrien en wie nog meer?

Reeds in plaatje 5.4 doet Jennifer haar zonnebril af,
die ze slechts twee plaatjes eerder opdeed:
"Ik zie geen steek door die zonnebril! Ik zet hem toch maar af!"

Katrien herkent, hoe onverwacht, Jennifer onmiddelijk, in plaatje 5.5,
en ze kan zich nu inderdaad afvragen waarom Donald zo stiekem doet:
"Huh? Donald? Wat doe jij met Jennifer Loopneus aan tafel?" (5.7)
Donald antwoordt: "Dat kan ik uitleggen..."
Welnu, Ui is reuze benieuwd wat die uitleg dan wel zou zijn geweest.
Sorry Katrientje, ik moest mijzelf onnodig in de problemen werken, zodat jij nu kwaad kan zijn?

Enfin, de lezer zal het waarschijnlijk nooit weten,
want Jennifer onderbreekt hen, in plaatje 5.8:
"Donald hoeft niets uit te leggen! Hij eet met mij omdat jij hem afgewezen hebt!"
Dat is inderdaad een correcte uitleg en brengt het trefwoord afwijzing terug:
ze zijn beiden afgewezen en besloten alsnog wat te gaan eten.
Een etentje dat op zich niets hoeft te betekenen.

Maar... Jennifer vervolgt onmiddellijk, in dezelfde tekstballon:
"Zo'n lieve woerd past beter bij een zachtaardig type zoals ik!"
Huh? Is hier ineens sprake van een date? Heeft Jennifer plannen met een nietsvermoedende Donald?
Of moet plaatje 5.4, waar Donald ietwat gecharmeerd richting Jennifer lijkt te kijken,
blijk geven van plannen om vreemd te gaan met een vrouw die, overigens, haha, detail, ook nog eens getrouwd is?
Moet uit één zo'n halfslachtig plaatje, zo'n conclusie worden getrokken?
Had ze dan reeds in plaatjes 5.1 t/m 5.3, beginnend verliefd op elkaar getoond.

Enfin, op pagina 6 (bladzijde 42) eindigt het verhaal met een gevecht tussen Katrien en Jennifer,
verergerd door, ineens, de binnenkomst van Kwark en diens buitenechtelijke vriendin Sylvie IJs, in plaatje 6.3.
En terwijl de vrouwen Katrien, Jennifer en inmiddels ook Sylvie scheldend met elkaar vechten,
zitten de gadeslaande mannen Guus, Kwark en Donald tevreden te eten aan tafel (6.7).
Een kostelijk geamuseerd smakkende Donald zegt over de vechtpartij:
"Ik vind het wel leuk, een beetje spektakel! Veel beter dan op tv!"
Vechtende vrouwen als entertainment voor de mannen... Daar gaan we weer... (huil huil)

Een zwak vertelde en zwak getekende filler.
Als er maar vrouwen hysterisch vechten aan het eind, met wat "namedropping" om het verhaal zogenaamd interessant te doen lijken. (snik)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jennifer_Lopez
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sylvie_Meis

Redmess schreef:Wacht, einde? Dit was GEEN droom? Huh. Nou, als dit dan blijkbaar canon is, stel ik voor dat we Jennifer en Donald bij elkaar houden, en Katrien vergeten. :D

Wat maakt Jennifer dan zoveel beter dan Katrien?
Ze zijn beide hysterische, agressieve vrouwen. Zoals dat blijkbaar traditie is in Nederlands Duckstad. (snik)
En uiteindelijk gaat Jennifer voor haar huwelijk met Kwark Anthony: "Blijf van mijn man af!" (6.5)
Dus voor zover ze interesse in Donald heeft getoond, zou hij hier toch ook tweede keus zijn.

Mickey Mouse lost 't op - Romantiekpaniek in Rio
https://inducks.org/story.php?c=H+2017-105
1 pagina. Tekst: Bas Schuddeboom, Lotte Roep. Art (pencil and ink): Jan-Roman Pikula.

Och, het antwoord bevindt zich in plaatje 1.4 (bladzijde 43).
Aan dat kleine frutseltje moet men afleiden dat het gaat om een heel papiertje...

Redmess schreef:Ik vind het hilarisch dat Joe denkt dat iemand zijn telefoonnummer GESTOLEN heeft. :D

Joe is bang dat het papiertje met het telefoonnummer van de senhorita gestolen is.
Waarom is hij niet gewoon bang dat hij het papiertje verloren heeft? Verloren in plaats van gestolen.
Moet het per se om een diefstal gaan, wil detective Mickey in actie komen?
Het is de vakantievierende, shirtless Mickey die Joe benadert (1.1), nog voordat van een papiertje sprake is.

Redmess schreef:Verwarrend genoeg zien we hier twee varianten van Mickey: Detective Mickey en Shirtless Mickey. Een beetje consistentie voor een one-pager, graag.

Waarom zouden "Detective Mickey en Shirtless Mickey" strikt gescheiden moeten blijven?

Redmess schreef:Joe probeert Minnie te verleiden. Joe overtreft zichzelf zowaar in brutale lulligheid door [Minnie] uit te vragen waar Mickey bij zit! Ik ben [verbaast] dat Shirtless Mickey hem niet ter plekke op zijn snavel slaat. De oude Mickey zou dat beslist niet pikken in oudere cartoons, en zou Joe onmiddelijk een pak slaag gegeven hebben. Joe komt er licht vanaf. Overigens is Minnie eveneens schaamteloos bezig door gecharmeerd te zijn van Joe's flinterdunne, spotgoedkope advances. Is Minnie soms doof? Heeft ze niet gehoord wat Joe net vertelde? Kent ze hem soms niet meer? Wat voor vrouw laat zich door zo'n gladde rokkenjager zo makkelijk inpakken? Blijkbaar is dit eveneens de makkelijk versierbare, ontrouwe Minnie van vroeger.

"Weet jij waarom Mickey zo reageert?" Is dit serieus een raadsel voor jonge lezers? Wat moeten zij hierop antwoorden? Misschien is een betere vraag: "Weet jij waarom Mickey zo over zich heen laat lopen door zijn schaamteloze, vriendinpikkende pooier van een vriend?" Ik weet het niet! Vraag het aan Donald, die weet er alles van!

De oplossing wat betreft Mickey's gedrag luidt simpelweg: "Mickey is gewoon jaloers, omdat Joe zijn versiertrucs heeft losgelaten op Minnie."
Minnie had, voor de diepgang, toch minstens haar wenkbrauwen kunnen gaan fronzen bij Joe's moeite om zelfs de naam van de senhorita te onthouden: "Rosi... eh... Carmen" (1.3), "Car... eh... Rosita" (1.5).
Joe's vergissingen worden door Minnie niet opgemerkt en spelen verder geen rol in het verhaal.
Als Minnie sceptisch, onthutst op de tweede vergissing (1.5) had gereageerd, was Mickey's jaloezie wel wat overdreven geweest. Alsof Minnie zich zo makkelijk laat inpalmen.

Donald Duck - Donalds eerste jubileum
https://inducks.org/story.php?c=H+2017-004
1 pagina. Tekst: Evert Geradts. Schetsen: Carmen Pérez. Inkt: Comicup Studio.

De confetti-decoratie van het hoofdverhaal is terug!
Och ja, het is feest! Dat was Ui zowat vergeten. (snotter)

"Donalds eerste jubileum". "De school viert zijn jubileum!" (1.1, bladzijde 44)
Blijkbaar speelt dit verhaal zich af na de jeugdjaren van Donald, in tegenstelling tot andere in deze "Donalds eerste"-serie.

Redmess schreef:De strip kent ook het verschil niet tussen een gemaskerd en een gekostumeerd bal. Op een gemaskerd bal draag je alleen een masker, kostuums zijn voor de gekostumeerde versie. De verwarring is compleet op de poster, waarop een prinses en piraat beiden een domino-masker (zoals de Saaie Jongens) dragen.

Mag men dan geen masker dragen op een gekostumeerd bal?

Redmess schreef:De grap is wel leuk.

De grap moet blijkbaar zijn, dat Katrien een kapsel heeft gekozen in de vorm van een halve maan. En dat Donald's ruimtekostuum daar toevallig bijpast. (1.7)
Maar, wat heeft het kostuum van Katrien te maken met de jaren 60? Een thema dat ze nota bene zelf heeft voorgesteld?

En waarom verontschuldigt de als "eerste eend op de maan" verklede Donald zich, dat hij niet op de jaren 60 is afgestemd? (1.5)
De lezer mag hier toch aannemen dat zijn kostuum verwijst naar de eerste maanlanding, in 1969.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Maanlanding
Zijn ruimtepak is allesbehalve onhandig, gezien het dansen in het laatste plaatje. Dus, waarom verontschuldigen?
Misschien had het pak wel onhandig kunnen zijn, zodat Donald zich amper kan bewegen terwijl Guus z'n eerste dans heeft met Katrien. Haha! (snif)

Tot zover het derde, laatste deel van deze recensie.
Een recensie op basis van een klad van 3 november 2017, met groeiende tegenzin alsnog voltooid.
Groeiende tegenzin vanwege de zwakke inhoud van dit o zo feestelijke blaadje.
Waar hebben we het eigenlijk nog over? Is dit niet gewoon tijdverspilling? Uitgebreide aandacht voor pulp die geen aandacht waard is?! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: DD 2017-43

Berichtdoor Ui » za jun 30, 2018 6:38 pm

Ui schreef:Maar, wat heeft het kostuum van Katrien te maken met de jaren 60? Een thema dat ze nota bene zelf heeft voorgesteld?

In een aantal Barksverhalen uit de jaren 60 is Katrien een gedaanteverandering ondergaan en draagt ze een pruik.
Bijvoorbeeld in 'The Beauty Business' (WDC 308-06) en 'The Not-so-Ancient Mariner' (WDC 312-01).
In 'The Great Wig Mystery' (US 52-01) staan pruiken centraal, als zijnde modieus voor die tijd.

Maar dan nog vindt Ui het kostuum van Katrien niet duidelijk naar de jaren 60 verwijzen. (snif)
Er zijn meer tijdperken te typeren met opzichtige kapsels, zoals de jaren 70 met de hanenkam.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hanenkam_(kapsel)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: DD 2017-43

Berichtdoor Ui » ma jul 02, 2018 11:15 pm

Kwyok Duck schreef:
Ui schreef:
Duckstadkrant - anno 1969 - nummer 8-2017
https://inducks.org/story.php?c=HC+DD2017-43D
1 pagina. Tekst: Bas Schuddeboom, Jos Beekman, Lotte Roep. Art (pencil and ink): Wilma van den Bosch.

Haha! Ui vindt de ietwat morbide grap over hoogbejaarde eendagsvlieg Hannie Haftelaar, waarvan men viert dat ze maar liefst 25 uur oud is geworden, de leukste van deze Duckstadkrant. (snif)

Ik vind het vreemd. Ze had het over onbeleefde vliegen van drie of vier uur. Dat zijn natuurlijk pubers. Vast 12 en 16 jaar en dan is een uur gelijk aan vier jaar. Vier keer 25 is honderd, maar ze doet voor of ze honderdtien is.

De grap is, dat eendagsvliegen doorgaans niet langer dan 24 uur leven.
Dat eendagsvlieg Hannie Haftelaar maar liefst 25 uur oud is geworden, maakt haar leeftijd dus uitzonderlijk hoog.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm


Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron