DD 2017-44

DD 2017-44

Berichtdoor Ridder ter Geit » do okt 26, 2017 4:45 pm

Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: DD 2017-44

Berichtdoor Redmess » vr okt 27, 2017 2:04 am

Zal ik een review doen, of vinden jullie het al niet interessant meer?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: DD 2017-44

Berichtdoor Oom Paspasu » vr okt 27, 2017 11:48 am

Ik heb je vorige review wel gelezen, hoor. De bijbehorende Duck niet, maar ik denk niet dat ik veel gemist heb.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: DD 2017-44

Berichtdoor niels20020 » ma okt 30, 2017 2:14 pm

Haha, ik heb de vorige ook gelezen. Leuk als je er nog een doet hoor.
Mijn top drie tekenaars:
1. Carl Barks
2. Don Rosa
3. Marco Rota
Avatar gebruiker
niels20020
Dagobert fan
Member
 
Berichten: 173
Geregistreerd: di dec 13, 2016 7:42 pm
Woonplaats: Calisota

Re: DD 2017-44

Berichtdoor Dagoduck » di okt 31, 2017 4:15 pm

Doe nog maar een review, dat vind ik wel grappig.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: DD 2017-44

Berichtdoor Ui » wo nov 01, 2017 9:26 pm

Redmess schreef:Zal ik een review doen, of vinden jullie het al niet interessant meer?

Graag meer reviews!
Ze zijn voor Ui een reden om de betreffende nummers te kopen.

Ui heeft dit nummer in de supermarkt gezien,
maar vond het (zonder review) niet uitnodigend om mee te nemen.

Donald Duck - Verkleed als Magica
https://inducks.org/story.php?c=H+2013-128
Hier, bijvoorbeeld, het hoofdverhaal, over Halloween.
Waaruit blijkt op de 1e pagina van dit verhaal het thema Halloween?

Afbeelding

Afgaande op het tekenwerk zou het evengoed een verhaal over de voorjaarsschoonmaak, vakantieplannen, school of wat dan ook kunnen zijn.
Groene boom in plaatje 1.7, geen kale boom, geen herstbladeren. Geen pompoen, niet binnen, niet buiten, helemaal niets.
Zelfs geen kleine Halloween-illustratie in de titel. (snotter)

In de traditie van Barks dient de 1e pagina de lezer het verhaal in te lokken,
met in het laatste plaatje een cliffhanger om naar de 2e pagina gelokt te worden.
Wanneer dringt dit soort basiskennis eindelijk eens door bij de Nederlandse redactie?! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: DD 2017-44

Berichtdoor Ui » vr nov 03, 2017 8:02 pm

Voor de zekerheid heeft Ui dit nummer maar gekocht...

Kwik Kwek en Kwak - Contrabas
https://inducks.org/story.php?c=H+2016-261
De neefjes spelen alledrie op een contrabas, waarbij elk neefje de strijkstok op een andere plek op de contrabas houdt. Een van de neefjes staat zichtbaar op een krukje, om de strijkstok in het midden van de contrabas te houden. Met een van de armen houden de neefjes de contrabas aan de achterkant vast.

En waar staat het bovenste neefje op? Een nog hoger krukje?


De schrikreactie van de neefjes is amper te zien. Deze had overtuigender gekund.

Donald Duck - De grote griezelprijs
https://inducks.org/story.php?c=H+2013-128

Zie Ui's vorige bericht over dit nummer.
Op pagina 1 is niets van Halloween te zien. De boom op de achtergrond is groen, alsof het zomer is.

Ook in het verdere verhaal blijkt, behalve de kostuums van de neefjes, niets van Halloween te zien.
Veel groen, geen herfstsfeer. De tuin van Donald staat nog in bloei, getuige plaatjes 7.2, 7.4 en 7.6 (blz. 11).
Halloween speelt zich tegenwoordig blijkbaar overdag af, in plaats van 's avonds en 's nachts.

De kostuums van de neefjes zijn armoedig, flauw, fantasieloos getekend.
Moeten dit monsters voorstellen?

In plaatje 1.3 (blz. 5), adviseert Donald spoken.
Eén neefje, verkleed als spook, lijkt dat advies op te volgen. Niettemin zegt een neefje, in plaatje 3.3: "En dan MOET [Oom Donald] wel toegeven dat monsters het ENGST zijn!" (blz. 7)

Op zich vindt Ui de John Lanting-achtige, klucht-achtige toestand met verwarring rondom de echte Magica goed gevonden en veelbelovend.
Het gegeven was echter veel spannender geweest met een Halloween-sfeer en in het donker.
https://nl.wikipedia.org/wiki/John_Lanting

Aan het einde wordt Magica vastgebonden op haar bezem en tegen haar wil meegenomen naar het griezelfeest, dat nergens te zien is.
Een verhaal over een griezelfeest dat... nergens te zien is. Wéér een fout geval van "tell, not show", dat "show, not tell" dient te zijn! (snotter)
Hoe dan ook, de Ducks spelen eigen rechtertje en gijzelen Magica ten behoeve van dat onzichtbare feest. Ui vindt dat eigenmachtige niet kunnen. De vrijheidsberoving had een taakstraf van een rechter of desnoods de politie moeten zijn.

Uiteindelijk een saai uitgewerkt verhaal. Er kon zelfs geen pompoentje vanaf en alles gebeurt overdag.
De Nederlandse redactie zou zich moeten schamen voor zo'n armoedige, duffe uitwerking. Zo kan zelfs de grootste dombo een redacteur zijn!
What's next? Een kerstverhaal zonder kerstbomen? (huil huil)

Huiswerk voor de Nederlandse redactie, ter bijscholing: 'Trick or Treat' van Barks lezen!
https://inducks.org/issue.php?c=nl/EDE2012-10

Willie Wortel - Een (honden)koekje van eigen deeg
https://inducks.org/story.php?c=D+2015-089

In plaatje 2.3 (blz. 17) zegt Willie's buurman: "Wortel, jij lafaard!"
Alsof de buurman zelf geen lafaard is, zijn valse hond in te zetten.
Het verhaal zou vloeiender lezen als deze ballon was geschrapt; de verbaasde reactie van de buurman volstaat.
Verder is het wel een degelijk verhaal, voor zover Ui ziet.


Midas vermomt zich als weerwolf. Dat belooft wat!
Helaas wordt dit gegeven maar slap uitgewerkt. (snik)

De vermomming is alleen op de laatste pagina te zien. Het verhaal is voorbij voordat het amper begonnen is.
Dit verhaal, van drie pagina's, had makkelijk verteld kunnen worden in twee pagina's. De weerwolfvermomming had dan relatief meer nadruk gehad.
Plaatjes 1.2 en 1.3 (blz. 19) hadden geschrapt kunnen worden, het gepraat in plaatjes 1.7, 2.1 t/m 2.4 (blz. 20) had korter gekund en het vermomwerk in plaatjes 2.5 en 2.6 geschrapt.

Plaatje 3.3 (blz. 21), Midas als weerwolf bij volle maan, was indrukwekkend geweest met een donkere, nachtelijke achtergrondkleur.
Of vreesde de redactie dat de kindertjes maar hadden kunnen schrikken?

Ui vindt de "WOEHOEOEE..."-grap van plaatje 3.5 leuk gevonden.
Ook de anti-climax van Meneer Beer die zegt: "Is het nou afgelopen met dat geschreeuw en gejank? Je brult het hele bos wakker met je herrie!"
Helaas komt deze anti-climax amper uit de verf, omdat het verhaal eigenlijk amper begonnen is na de relatief te lange inleiding van pagina 1 en 2.


Het is Halloween, dus laten we naar een zonnige setting op een warm eiland gaan...

Het verhaal begint veelbelovend, met het naamloze "knaapje" dat door de piraten verknocht gemaakt wordt aan goud.
Dit gegeven doet Ui denken aan één of twee Bommel-verhalen van Marten Toonder, namelijk 'De Pasmunt' (1965) en misschien "De dropslaven" (1960).
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_pasmunt
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_dropslaven

Veelbelovend, maar op pagina 5 (blz. 26) wordt het interessante gegeven losgelaten omwille van een dertien-in-een-dozijn-achtervolging.
Het knaapje toont vervolgens spijt, gooit het goud in de zee en klaar is het eens zo veelbelovende verhaal...

Oom Dagobert - Huisuitzetting
https://inducks.org/story.php?c=H+2014-003

Op de laatste pagina (blz. 33) blijkt een schilderij de kluiscode te bevatten.
Dit zo belangrijke schilderij is amper of zelfs niet te zien.
In plaatje 3.2 is het schilderij alleen van de achterkant te zien, en in plaatjes 3.5 en 3.6 heeft het schilderij geen afbeelding.
De lezer moet het maar weer eens hebben van de tekstballonnen. En zo is weer een potentieel goed verhaal op knullige wijze de nek omgedraaid. (snotter)


Een verhaal vol slappe bewijsvoering waar zelfs speurneus Mickey z'n neus voor zou ophalen.
"Het is bijna TE eenvoudig dit... GAAP..." Inderdaad!

Het einde is wel leuk gevonden, dat Basil had moeten weten van wie de paraplu is.
Jammer dit hier zo zwak naartoe wordt gewerkt.

Donald Duck - Kür met kuren
https://inducks.org/story.php?c=D+2013-001

In plaatje 3.4 (blz. 39) lijkt Gijs Gans te zijn gekrompen.

Maar goed, Donald wil meedoen met een paardendressuurwedstrijd.
Na pagina's aan clichés rondom het dresseren van een onwillig paard, blijkt het paard op pagina 5 (blz. 41) te moe door al het trainen. Nog zo'n cliché. (snik)

Uiteindelijk doet Donald mee met de koe Besje, die om onverklaarbare redenen wel makkelijk te dresseren blijkt.
Het gaat echter, zoals bekend, om een paardenwedstrijd. Donald is niettemin teleurgesteld als hij geen echte gouden prijs krijgt, maar een troostprijs van nepgoud... Einde!

Uit het handboek van de Jonge Woudlopers - Beren
https://inducks.org/story.php?c=HC+DD2017-44J

Altijd interessant, zulke redactionele pagina's!
Helaas zaait het artikel verwarring door Meneer Beer op te voeren als "Ursus Simplex", alsof het gaat om een echte beersoort.
Had tenminste uitgelegd op welke echte soort beer hij is gebaseerd, met daarbij een grapje over wat zijn Latijnse naam ook zou kunnen zijn.

Donald Duck - Donalds eerste halloween
https://inducks.org/story.php?c=H+2017-005

Een Halloweenverhaal met... Halloweensfeer!
Donald en Dumbella zien bij "het oude huis aan het eind van de straat" een bakje met spinnen staan.
Waarom die spinnen zich in dat bakje bevinden? We zullen het nooit weten. (snik)


Al met al vindt Ui dit een flauw uitgewerkt nummer.
Vervelend om te lezen, met al die gemiste kansen! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: DD 2017-44

Berichtdoor Redmess » wo nov 15, 2017 7:41 pm

Zo, daar zijn we dan, met... ja, wat eigenlijk? Het jubileumnummer? Want HIER wordt de (niet zo) grote prijsvraag uit de doeken gedaan, niet in het jubileumnummer van vorige week. Wat een onbegrijpelijke keuze, wat een miskleun. Weer een teken dat deze hele prijsvraag maar halfbakken georganiseerd is (souvenirshop-prijzen, een weinig geinspireerde prijsvraag, en dan nog niet eens in het eigenlijke jubileumnummer ook!)

Goed, het is dus blijkbaar bedoeld als Halloweennummer. Dat zou je van de cover niet zien, die een standaardgag vertoont, die mij overigens bekend voorkomt. Ik ruik recycling. De neefjes spelen alle drie dezelfde cello. Wat heeft dit met Halloween te maken? Niets. Waar is de tijd dat covers regelmatig thematisch bij de inhoud van het nummer aansloten, niet alleen bij feestdagen maar ook bij interessante hoofdverhalen?

De brievenbusgrap:
De neefjes vallen flauw bij het zien van een eend in een rubber monsterpak. Zijn dit nou de onverschrokken avonturiers en Woudlopers?

Donald Duck - De Grote Griezelprijs:
Ik ben het eens met Ui dat de sfeer van Halloween ver te zoeken valt. Ui zit er niet ver naast met zijn opmerking over kerstverhalen zonder kerstboom, ik herinner mij al teveel Sinterklaas- en Kerstverhalen zonder een vlokje sneeuw met bomen in het groen, om maar wat te noemen. Even vlug het Sinterklaasnummer van 2011 doorbladeren, en inderdaad: een hoofdverhaal zonder sneeuw en een paar shots van een verdacht boomloos Duckstad, een eeuwig zomers Wolf verhaal, compleet met onbevroren, niet-vrieskoude vijver, en geen nachtelijke scene te bekennen. Sinterklaas komt tegenwoordig tussen de middag op bezoek, zo blijkt. Het is erger dan Ui dacht, het is al jaren zover met de sfeerloze feestnummers. De covers zijn doorgaans de enige plek waar het nog sneeuwt in de Donald Duck.

De neefjes willen een griezelprijs voor het beste kostuum winnen, maar krijgen geen voorschot op hun zakgeld van Donald. Heeft niemand de neefjes het concept van sparen uitgelegd? Waar is hun beroemde spaarpot gebleven? Hebben ze geen kostuums van vorige jaren? Kunnen ze niet zelf iets maken, bijvoorbeeld met hulp van de Woudlopers?

Volgens Donald zijn monsters passe. Alsof spoken dat niet zijn! Vooral aangezien dat doorgaans als beddengoed-spook eindigt. Als er nou IETS onorigineel is op Halloween, is het wel als spook gaan. Katrien helpt de neefjes uit de brand, en ze vermommen zich als duiveltjes... en een als spook. Jawel, de beddengoed-variant. Dat een winkel dat durft verkopen! En wat saai! Was dat nu juist wat de neefjes NIET wilden? En duiveltjes? Wat een cliche.

Donald bespioneert de neefjes en wil ze laten schrikken met een Magica-kostuum. Ik ben het ermee eens dat dit kostuum bij Dagobert proberen geen goed idee was, je zou het risico lopen om met een antieke donderbus beschoten te worden! (Waar is die Dagobert gebleven? Waarschijnlijk te spannend voor deze huis-tuin-en-keuken redactie.)

De grap met de verwarring rond de echte en vermomde Magica is erg leuk en origineel. Wat ik me vooral afvraag is waarom Magica haar bezem in amazonezit berijdt? Hoe negentiende-eeuws van Magica! En op een bezem is dat nou niet bepaald een stabiele positie. Een verkeerde bocht en je dondert van je bezem...

Donald vindt Magica's bezem en vliegt er mee weg. Maar waarom heeft Magica die achtergelaten?

Ik ben het met Ui eens dat de climax een beetje raar is, Magica rondvliegen op een bezem. En waarom zouden ze winnen met een ECHTE heks? Het gaat immers om het beste KOSTUUM.

Toch een leuk verhaal, dat beter zou werken zonder de halfbakken raamvertelling van Halloween, waar nauwelijks iets van gemaakt wordt.

Willie Wortel - Een (honden)koekje van eigen deeg:
Een beetje een omslachtige titel, had die haakjes weggelaten, dan had de grap prima gewerkt en loopt de titel veel lekkerder.

Willie heeft met een bullebak en zijn gemene baasje te maken, en vindt een ballonrugzak uit om aan de hond te ontsnappen. Het probleem wordt opgelost als de ballon knapt en Willie boven op de hond valt, die zo getraumatiseerd is dat hij voortaan met zijn staart tussen de poten langs Willie heensluipt. Het is geen dierendag deze week, dat blijkt wel.

De Grote Boze Wolf:
Het idee van Midas als weerwolf (of wolf-wolf!) is geniaal en verdient een veel langer en uitgebreider verhaal, zeker op Halloween. Helaas moeten we het met drie pagina's doen. Zucht, eindelijk een goed idee voor een Wolf-verhaal, en dan wordt er zo weinig mee gedaan. Maar het is tenminste wel nacht!

Peter Pan - Goudkoorts:
Ik zal het maar vast verklappen, van goudkoorts is totaal geen sprake. Een goudkuchje, hooguit. Laat de goudkoorts aan experts als Dagobert over.

Peter Pan, en het eerste wat we zien is Zazu. Verkeerde verhaal! My bad!

Nou goed, waar openen we mee? "Op het prachtige eiland Nooitgedachtland geven de bewoners niets om geld of goud...Ze willen gewoon plezier maken!"

Jaja, iedereen op dat eiland wil plezier maken! Behalve de indianen, die chronisch oorlog voeren met de andere bewoners. En de piraten, die iedereen om zeep willen helpen. Er staat geen "vreedzaam", maar die zit wel tussen de regels hier! Plezier... En ze geven niets om geld of goud? Sinds wanneer? Vertel dat de piraten maar! En Peter Pan is doorgaans beslist NIET vies van schattenzoeken!

Nooitgedachtland heet blijkbaar Fantasieland in de Nederlandse vertaling. Dan vind ik Nooitgedachtland toch stukken beter. Fantasieland is, ironisch genoeg, volstrekt fantasieloos en generiek, terwijl in Nooitgedachtland het originele Neverland doorklinkt. Die vertaling is stukken beter dan het saaie Fantasieland.

"Jongens, laten we een vreugdedansje doen!" Vlug, jongens, geef me een emmer... BWEURGH! Wie is deze zoetsappige boself, en wat heeft hij met Peter Pan gedaan? "Ja, er is hier geen vuiltje aan de lucht!" "JIPPIE!" Bweik... Drie plaatjes, en deze strip maakt me al misselijk met dweperige, kleffe zoetsappigheid. Zelfs de Disneyversie was niet zo mierzoet! Laat staan het origineel! De echte Peter Pan zou de spot drijven met deze watjes, en ze waarschijnlijk met stenen bekogelen. Om het over zijn beruchte mes nog maar niet te hebben... Het is de Disneyficatie van de Disney-versie van Peter Pan!

Oh, de piraten horen blijkbaar niet meer bij het eiland, maar "op zee". Terwijl het hele idee nu juist is dat de piraten net zo goed dankzij Peter Pan op dat eiland gevangen gehouden worden als die bende furries. Gevangen, ja! Kapitein Haak is hier alleen maar vanwege Peter Pan, als (zeer dodelijke!) rivaal, anders waren ze al lang vertrokken. En die troep kinderen heten niet voor niets de "lost boys"! Het zijn verloren kinderen, van huis weggelokt door Peter Pan naar zijn eiland, waar ze voor eeuwig Peter's dromen (en ALLEEN Peter's dromen!) in het echt naspelen. En waar droomt Peter van? Van gevaarljike piraten en oorlogszuchtige indianen, natuurlijk! Het eerste wat Haak in het boek doet, is een piraat de keel doorsnijden, gewoon zomaar. En het is duidelijk dat hetzelfde lot regelmatig met die andere kinderen gebeurt, niet dat Peter het zich kan herinneren, natuurlijk. En dat is nog naast het feit gerekend dat kinderen die het lef hebben om op te groeien of naar huis te willen zonder aarzelen of wroeging door Peter vermoord worden. Met alle vreselijke onschuld van een kind dat niet beter weet, welteverstaan. Nou is het geen ramp dat Disney dit aspect wat terugdraait, maar deze al-te-schattige boself is toch wat al te ver doorgedreven. Deze Peter zou al die kinderen naar huis brengen, in plaats van ze hier te houden. Nooitgedachtland wordt zo tot een vakantiepark gedegradeerd.

Wacht, Slimme Jongens?? SLIMME Jongens?!? Wat is dit voor kolder! Het zijn de Verloren Jongens! LOST Boys! Niet "Clever Boys"! Als ze slim waren geweest, waren ze niet door Peter van huis weggelokt! Zie boven! Ze heten de Lost Boys omdat ze door hun ouders VERLOREN zijn! Dit is de diepe, duistere kern van het Peter Pan verhaal dat het zo ongeschikt maakt voor dit soort zoetsappige rommel. Slim...

Wacht, wat? WAT?? Het is de Nederlandse filmvertaling die ze Slimme Jongens noemt! KWAAAK! Dit is al te dol. Wat een snertvertaling! Wie is die slappe, fantasieloze, politiek overcorrecte vertaling die Nederland deze onzin aangedaan heeft? Bah, bah, en driewerf bah!

En dan is er die idiote, onnozele, geforceerde moraal over de waarde van geld. Zoals ik al zei, het is totaal, maar dan ook TOTAAL out of character voor Peter Pan om NIET van goud te houden! Hij is immers DOL op schatten zoeken! Waarom denk je dat er PIRATEN op zijn droomeiland wonen? Omdat piraten SCHATTEN begraven, natuurlijk! Waar komt dat vandaan, dat Peter een hekel aan goud zou hebben? En die hele moraal van "goud is gevaarlijk" is ook nogal overspannen en halfbakken. Van goudkoorts is totaal geen sprake. Het naamloze personage dat door de piraten goud wordt beloofd, is ongeveer twee seconden in verleiding, voordat hij het aanbod nonchalant afslaat. "Gevaar", jaja. Niemand was ook maar een moment in gevaar door goud, het enige gevaar komt van de piraten, en die zijn volledig tandeloos in dit verhaal, waar ze niet eens wapens hebben en onmiddelijk door Peter worden weggejaagd, zonder een greintje inspanning. Er wordt niet eens iemand gekidnapt door de piraten, wat doorgaans voor de spanning zorgt in deze verhalen. Nee, er is totaal geen dreiging in dit verhaal.

"Gezelligheid is goud waard" REUGH! BWAAAK! Mijn emmer loopt over!

Nee, dit verhaal is echt slecht. Peter Pan, toch al grondig geflanderiseerd tegenwoordig, is in een dweperige sul veranderd, de Domme Jongens zijn tot saaie bloemenkinderen verworden, en de piraten hebben elk greintje dreiging verloren. Deze versie van Peter Pan is niet slechts van scherpe randjes ontdaan, het is tot waterige, smaakloze pap vermalen, en vervolgens tot walgens toe aangelengd met mierzoete stroperigheid. Dit verhaal, DIT, is een icoon van alles wat slecht is aan dit soort adaptaties. Zonder de eerste negen maanden van dit jaar ook maar gelezen te hebben durf ik dit verhaal tot het dieptepunt van 2017 uit te roepen. Bah!

Oom Dagobert:
Dagobert zet iemand zijn huis uit, en wil vreemd genoeg het huis slopen voor een bedrijventerrein. Dit terwijl het huis er prima uitziet. Wat zeg ik, huis? Dit is een heuse villa, compleet met landgoed. Het is duidelijk heel wat meer waard in de huidige staat dan als kantoorterrein. Dagobert heeft weer eens geen gevoel voor waarde.

Ondanks het lichtelijk sjofele uiterlijk neem ik dan ook aan dat de bewoner van adel is, en zeer rijk. Het verhaal stelt dat hij op straat komt te staan door zijn schulden, maar dit is nog maar de vraag. Als dit soort mensen, die nog een enorm landgoed met villa hebben, bankroet raken door schulden, zijn ze nog lang niet aan de grond. Ze moeten hun land en huis verkopen, ja, maar daar houden ze doorgaans zoveel aan over dat ze van obsceen rijk slechts naar zeer rijk gedegradeerd worden. Ook daarom is het vreemd dat Dagobert de inboedel zomaar eruit gooit en stelt dat de ex-bewoner maar moet zien wat hij ermee doet. In dit soort gevallen wordt die inboedel gewoon geveild. Schuldeisers geven die zeker niet zomaar aan de schuldenaar mee!

Hoe zit dat trouwens met de neefjes? Waarom hebben ze een boomhut op het terrein van een of andere rijke vent? Er is totaal geen relatie buiten wat uit de lucht gegrepen opmerkingen. Niet echt geloofwaardig. Dit had makkelijk opgelost kunnen worden door de schuldenaar een kind te geven, dat het vriendje van de neefjes en de eigenaar van de boomhut had kunnen zijn. Een mooie kans om Keesje eens op te voeren, bijvoorbeeld. Of Rik! Waarom niet?

Dagobert geeft meer blijk van zijn gebrek aan zakelijk verstand. Wie investeerd nu in vierkante ballen die overduidelijk niet werken? En aan zijn andere uitvindingen te zien had deze uitvinder beter abstract kunstenaar kunnen worden.

Ui heeft gelijk, we zien de datum op het schilderij, of het hele schilderij zelf, niet. Lui en onnodig.

Waarom is Dagobert boos? Hij heeft immers zijn geld? En hij is niet het type dat onderhands land probeert los te krijgen, wat ik vermoed dat het originele idee was voordat het werd teruggeschroefd. En met goede reden, want dat past niet echt bij zijn karakter, evenmin als dit nukkige bah.

De Speurneuzen:
Zoals Ui zegt, dit soort werk is ver beneden Holmuis, die, net zoals de literaire Holmes, doorgaans zijn neus ophaalt voor makkelijke zaakjes en politiewerk.

"En op deze wandelstok staat het familiewapen van Lord Lowbottom afgebeeld." Hoe heeft de politie DAT in vredesnaam kunnen missen? Een familiewapen is nu bij uitstek een identificatie! Geen wonder dat de politie nooit een zaak oplost! Net als de politie in Duckstad zitten hun hoofden te vol donuts, waarschijnlijk eveneens van een overvloed aan jubileumfeestjes en politiegalas!

Waarom heeft Winnie de Poeh een muizenneus?

De oplossingen van Holmuis zijn inderdaad vergezocht en wat al te toevallig-uniek. Ik vind de grap met de paraplu ook nogal ongeloofwaardig voor dit personage. Het had beter gewerkt als het Dawson was geweest die de paraplu niet had weten te identificeren.

Donald Duck - Kur met kuren:
Een origineel en grappig verhaal, goed getekend ook.

Natuurlijk wordt de enige paardrijdster (en paard) genoemd waarvan enige algemene bekendheid verwacht kan worden.

Leuk geprobeerd, die pirouette, maar van dressuur heeft de tekenaar duidelijk geen kaas gegeten! Een pirouette wordt vanuit de achterbenen van het paard gedaan, ongeveer zoals bij een mens dus, rond een kleine draaicirkel in plaats van een punt. Zie de link voor enkele voorbeelden van hoe het hoort: http://www.paardenbegrijpen.nl/oefeningen/pirouette/

De koe die dressuur doet is inderdaad een tikje flauw, maar ook wel grappig, en past bij Oma's boerderij, wiens dierlijke bewoners doorgaans buitengewoon begaafd zijn.

Uit het dagboek van de Jonge Woudlopers - Beren:
Leuk om deze rubriek weer te zien, maar de informatie is wel ERG spaarzaam. Dit had gerust twee pagina's verdiend, en een grotere lap tekst. De informatie over beersoorten is onderaan de pagina gepropt in een kleiner font, waarnaar getuurd moet worden om het te ontcijferen, en dat is vooral lastig als het om ongebruikelijke woorden gaat die goed gelezen moeten worden om ze te begrijpen.

Achterkantje:
Een aardige halloweengrap, al is het inderdaad niet erg realistisch dat spinnen zich vrijwillig zo in een kom zouden ophopen. Bovendien zou toch gauw genoeg duidelijk moeten zijn dat het levende spinnen zijn voordat je ze in je snavel stopt? Spinnen zitten heus niet stil als je ze oppakt.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: DD 2017-44

Berichtdoor Dagoduck » wo nov 15, 2017 8:52 pm

Redmess schreef:De grap met de verwarring rond de echte en vermomde Magica is erg leuk en origineel. Wat ik me vooral afvraag is waarom Magica haar bezem in amazonezit berijdt? Hoe negentiende-eeuws van Magica! En op een bezem is dat nou niet bepaald een stabiele positie. Een verkeerde bocht en je dondert van je bezem...

:lol: :lol: :lol:
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6


Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten