DD 2017-46


Re: DD 2017-46

Berichtdoor Dagoduck » vr nov 10, 2017 8:23 pm

Donalds eerste platte band? :lol: :lol: :lol:
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: DD 2017-46

Berichtdoor Redmess » do nov 16, 2017 5:02 pm

Alweer een cover waarin Donald een valse serenade geeft. Deze keer gaat Katrien hem actief te lijf met een emmer water.

Brievenbusstrip:
Goofy laat zijn vis uit in een omgeklapte paraplu.

Donald Duck - Een middag met de meiden:
Katrien moet naar een belangrijke afspraak en laat haar nichtjes bij Donald om op te passen. Donald mag wel oppassen: we weten allemaal wat er de laatste keer gebeurde toen Donald gevraagd werd om op familie te passen. Die andere drie wonen nog steeds bij hem! :D Katrien komt straks ook niet meer terug...

De meiden lezen alleen maar boeken over paarden. Zoals Donald al opmerkt, niet erg veel variatie. Er is ook een reclamelink voor het "favoriete blad" van de meiden. Drie keer raden wat dat is. Jawel, de Katrien. Dat we op McDrake geen forum over de Katrien hebben, zegt denk ik wel genoeg over dat blad. Wel een beetje raar dat de nichtjes een blad over hun eigen tante lezen.

Guus neemt iedereen mee op een gratis dagje paardenkamp. Geen idee wat daar achter zit. Oh, hij wil indruk maken op Katrien... natuurlijk.

Donald en Guus beoefenen de aloude traditie van ouders die half-fluisterend achter het stuur over familie en elkaar kibbelen zodat de kinderen het niet kunnen horen. Donald en Guus gedragen zich hier als een getrouwd stel! :D

Guus is vandaag op zijn gladgluiperigst. Het siert Donald dat hij hem geen hengst verkoopt. :D

Dat stuk met die losse zadelriemen is wel een beetje onzinnig. Als je zo hard moet sjorren, zit hij al te strak. En reken maar dat je paard je DAT laat weten! Overigens: waar zijn de manegehulpen? Dit is immers een paardrijkamp. Is er dan niemand die al die kinderen een handje helpt? Ze zijn er wel, maar verdwijnen zodra Donald en Guus de paarden gaan zadelen.

Guus heeft natuurlijk walgelijk veel geluk, allemaal ten koste van Donald, die werkelijk heel erg zijn best doet. Guus' egoistische geluk lijkt zich vervolgens ook tegen de kampleiders te keren, als de een per ongeluk de paarden op hol laat slaan, en de ander een hoef op haar voet krijgt. Wie gaat er trouwens paardrijden met gympen aan! Ruiters dragen niet voor niets van die stevige laarzen. In het echt zou ze nu een gebroken voet hebben.

Guus zinkt tot een nieuw dieptepunt en besluit om niet achter de nichtjes aan te gaan, omdat ze geen achtervolging in kunnen zitten en toch al op weg naar huis zijn! Hij belt de hulpdienst daar wel. Bovendien claimt hij dat zijn geluk zijn problemen wel oplost. Ik zie al waar dat heen gaat.

De nichtjes worden op het laatste moment voor een klif door een condor (die al eerder gezien was, netjes gedaan!) gegrepen en opgetild, terwijl Donald met los zadel en al het ravijn in vliegt. De condor laat de nichtjes midden in de lucht vangen en natuurlijk vangt Guus ze op. Geluk of niet, voor ZO'N redding zou ik wel bedanken! Dubbel omdat het geluk van Guus hoogstwaarschijnlijk om te beginnen verantwoordelijk was voor het gevaar! De meiden denken er net zo over, en bedanken Donald, die ondanks alles zijn best deed, terwijl Guus alleen uit eigenbelang handelde en bovendien niet eens probeerde iets te doen.

Geen idee waarom Katrien met die slijmjurk uit blijft gaan. Maar ja, zolang ze oppervlakkig materialistisch blijft, kan Guus haar altijd met makkelijke kadootjes paaien. Je kan je overigens afvragen wat een kado waard is dat de gever absoluut niets heeft gekost... Oppervlakkig materialistisch EN kinderlijk bespeelbaar, dus. Ook bij Guus komt Katrien er niet erg goed vanaf.

Een leuk verhaal dat de beste kanten van Donald laat zien!

Broer Konijn:
Broer Konijn houdt Bruin voor de gek met een horoscoop. Het loopt wel een beetje spaak, want Bruin kan zijn verjaardag niet eens herinneren, dus Konijn verzint dan maar wat. Broer Konijn laat Bruin zijn kippen bewaken, en steelt al zijn wortels. Het is allemaal prima verteld, maar we hebben dit toch al te vaak gezien. Er is weinig eer meer aan zo'n verhaal te halen, lijkt me. Er is verder niets extra aan toegevoegd.

Oom Dagobert:
Dagobert verdrinkt in zijn eigen geld! :D Dat is zeker nieuw! Gelukkig heeft Donald zijn zwemdiploma, en red Dagobert. Zwemmend, ja. Terwijl hij er net nog prima bovenop kon zitten.

Dagobert heeft een eurocrisis, hij heeft te veel geld geteld en mag niet meer in zijn geld zwemmen. Dagobert moet gaan vissen om zich te ontspannen, maar vist uiteindelijk liever in zijn pakhuis. Hmm, dit deel van het verhaal ken ik wel. Dat was een verhaal waar Dagobert allergisch werd voor geld, als ik het goed heb.

Helaas duurt dit verhaal maar drie pagina's, en wordt met het hilarische begin verder niets gedaan.

Pinokkio:
Stromboli vangt Pinokkio en wil hem dwingen als marionet op te treden (dit is recht uit de film geplukt!), maar wordt meteen gered door Figaro en Japie. Dat was wel heel makkelijk.

De koetsier vertelt Stromboli over een eiland vol levende marionetten, en, ehm, Jantje (ik moet wel wennen aan al die Nederlandse namen!) probeert zijn koets te stelen. Laten we het maar niet hebben hoe dit alles in de film past, overigens. Het lijkt zich allemaal af te spelen nadat Stromboli Pinokkio al kent, maar voordat Pinokkio naar het pleziereiland gaat. En waarom is Figaro erbij?

Overigens haalt het verhaal de personages door elkaar. Het personage dat hier Jantje wordt genoemd is Lampepit, die later in een ezel veranderd. Jantje (Fatsoen) is de vos die hem eerder probeert te verleiden. Slordig!

De Koetsier heeft Stromboli meegenomen om HEM in een marionet te veranderen. We doen maar wat met deze personages, zie ik. Maar waarom zou de Koetsier mensen in marionetten willen veranderen? Als we toch die kant opgaan, lijkt me dat eerder bij Stromboli zelf passen.

Jawel, de Koetsier wil over een wereld vol marionetten heersen. Inderdaad toch echt meer iets voor Stromboli...

De marionetten kunnen niet weg vanwege de legende, of betovering (het verhaal kan niet kiezen). Pinokkio is al een marionet, dus kan niet betoverd worden. Maar als hij al een marionet is, zou hij toch evengoed als marionet tellen? En omdat Pinokkio kan ontsnappen, kunnen de andere marionetten dat ineens ook? Maar de betovering wordt niet verbroken. Allemaal nogal vaag en tegelijkertijd overmatig specifiek.

Stromboli wil alle marionetten gevangen nemen en laten optreden. Maar hij is er zelf nu ook een. Hoe denkt hij dat dit gaat werken? En hoe vormt hij nu precies een dreiging? De andere marionetten zijn immers even groot als hij, en in de meerderheid, maar het verhaal laat het voorkomen alsof Stromboli nog steeds een bedreiging vormt.

En dan komt de Blauwe Fee ex Machina opdagen om de boel te redden, omdat Pinokkio zo dapper was om de anderen te redden. Nou ja... hij heeft ze nog niet gered. Ze zijn immers nog steeds marionetten, en worden nog steeds door Stromboli bedreigd, dus ik zie niet hoe Pinokkio ze op dit moment gered heeft. En natuurlijk komt die Blauwe Muts pas opdagen als PINOKKIO iets heeft om te leren! Al haar hulp komt weer eens met strings attached (ha!) voor Pinokkio. Waar was ze toen al die andere mensen in marionetten werden veranderd? Waar was ze toen Pinokkio eerder werd gevangen? En natuurlijk wordt er niet echt iets opgelost, want Stromboli zit nog steeds achter Pinokkio aan! Wat heeft die Blauwe Fee nu werkelijk opgelost? Arme Pinokkio. De Blauwe Fee zal hem pas echt vrijlaten als hij letterlijk zijn leven geeft voor zijn ouders. Want daar zijn kinderen voor: om zich onvoorwaardelijk voor hun ouders op te offeren!

Een beetje een raar verhaal, dat personages en motivaties verward. Het oorspronkelijke verhaal was ook zo kort en zo vol avontuur, dat dit soort verhaaltjes uberhaupt niet in te passen zijn in de canon. Pinokkio gaat om te beginnen rechtstreeks van Stromboli naar het eiland van de Koetsier, er is helemaal geen ruimte voor extra avonturen. Bovendien is dit verhaal slechts een variant op wat we in de film hebben gezien: een schurk die levende marionetten in zijn show wil opvoeren, een schurk die mensen transformeert, een Blauwe Fee die zelfgenoegzame beloningen uitdeelt. Het is allemaal uit dezelfde stof gesneden.

Pluto:
Pluto ziet prairiehonden en wil aandacht, dus hij gedraagt zich ook als prairiehond. Dat is alles. Het idee is leuk, maar met een pagina kom je niet ver.

Donald & Katrien:
Donald belt Katrien dat ze dringend moet komen, en haar eerste twee ingevingen zijn een UFO en een archeologische vondst. Dat is wel erg specifiek. Hoe komt ze daar zo op? Uit niets blijkt dat het om het een of het ander gaat, en bovendien hebben ze ook nog niets met elkaar te maken.

Natuurlijk is het alleen maar een nieuwe autoradio van Donald. Katrien neemt wraak door Donald te bellen en om hulp te schreeuwen, om met een gil op te hangen. Donald rent er naakt (want in bad) naartoe, en natuurlijk is het iets onbenulligs. Katrien heeft geluk dat Donald de politie niet belde, die had waarschijnlijk een hartig woordje met haar gesproken. Maar ja, die hebben natuurlijk een politiebal. En natuurlijk kiest Katrien voor publieke vernedering als wraak voor licht ongemak. Chique.

Er is ook een grapje over Spoti-Ei. Ik zie de grap, maar het bekt niet echt lekker.

De Zware Jongens - Een gouden samenwerking:
De Zware Jongens en Zwarte Magica werken samen om Dagobert te beroven. Het verhaal besteed twee pagina's aan het uitleggen van het plan, wat beter besteed had kunnen worden aan het tonen van de uitvoering. Show, don't tell!

De Zware Jongens boren door de vloer van de kluis, maar komen aan de bovenkant van de geldberg uit. Zouden ze niet bedolven moeten worden onder geld in die tunnel? Waarom zouden ze zich uberhaupt een weg naar boven graven als ze het geld van beneden af kunnen stelen? En als dat om te beginnen het plan niet is, waarom dan zo gecompliceerd te werk gaan?

Ik vroeg me al af waarom Magica de Zware Jongens zou redden, en inderdaad, ze laat ze op het dak achter. Waarom ze zo lang heeft gewacht, weet ik niet. Je zou ook denken dat ze dit eerder had geprobeerd. En heeft Dagobert geen anti-magie installaties?

Het is een vervolgverhaal voor volgende week! Dus hoe het eindigt zien we dan pas.

Knape Koppen:
Een paar zoekpuzzels, maar die laatste heb ik geen idee wie de drie zijn. Ik denk dat die laatste de Zwarte Schim wel zal zijn, maar die anderen? Volgens de antwoorden zijn het Arend Akelig en Boris Boef. De eerste was ik helemaal vergeten, en de tweede was haast niet te zien, zelfs met het antwoord.

Achterkantje:
Leuke grap met die fietsband. Maar we zien Donald niet met zijn eigen band omhoog klimmen, het plaatje is een beetje verwarrend.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland


Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron