DD 1997-43

DD 1997-43

Berichtdoor Redmess » di nov 14, 2017 5:24 pm

Ik kan geen Inducks code voor dit nummer vinden, staat het er soms niet in?

Ik dacht, laten we het jubileumnummer van 20 jaar geleden er eens bij pakken ter vergelijking met wat we recent hebben gehad. Het 45 jarige jubileum was kort nadat ik begonnen ben met de Duck te lezen. Eens kijken hoe die was.

Een mooie jubileumcover waar Donald voor de camera staat. En een aankondiging dat er een reis voor 45 personen gewonnen kan worden. Een soortgelijke reis wordt ook in het huidige jubileumnummer aangeboden, maar het is vrij makkelijk te missen, aangezien het alleen in het midden van het blad staat, en zich vermomt als Disney-reclame. Daarbij komt dat er alleen wordt vermeld dat we de werbsite in de gaten moeten houden. Dat was in 1997 wel anders! Destijds werd er uitgepakt met een 4-delige grote prijsvraag, waarvan in dit nummer de grote afsluiter. Deze prijsvraag werd ook op de cover aangekondigd (net als interessante hoofdverhalen, overigens). Waarom een dergelijke prijsvraag niet meer in het blad zelf kan begrijp ik niet, dat is toch immers waar de lezers, je weet wel, LEZEN.

De brievenbusgrap: er is brand bij Katrien, maar in plaats van haar te redden, red Donald de 45 jaargangen Donald Ducks! Zwarte humor is niets nieuws, dat blijkt.

Donald Duck:
Geen titel, maar wat zie ik? Een zeer bekende kroon. Ah, nu snap ik waarom deze jubileumverhalen geen titels krijgen, daardoor merken de lezers hopelijk niet dat deze verhalen gerecycled worden.

De neefjes verrassen Donald met een zelfgebakken taart voor ontbijt, waar Donald geen zin in heeft op een nuchtere maag, en Donald wordt nog groener als hij hoort dat de taart uit ontbijtingredienten bestaat. Dit nummer begint alvast beter dan het huidige jubileumverhaal!

De neefjes chanteren Dagobert om een gulden met inkt boven zijn bankbiljetten.

Donald krijgt een groot kado: koning voor een dag. Hetzelfde basisidee van het huidige jubileum dus, maar hopelijk wel origineel genoeg.

Donald wordt in een gouden koets rondgereden, dat is pas echt koninklijk! En deze Bolderbast is alleen maar jaloers.

Donald's koets wordt afgesneden door een andere, geblindeerde gouden koets. Wie zou dit zijn? Donald wil graag gezien worden in Duckstad, en hij wordt wel erg feestelijk ontvangen. En dan wordt Koning Donald door twee boeventronies (GEEN Zware Jongens!) ontvoerd. Of toch geen boeven: het zijn aanhangers van de koning van Whardanokie. Ze willen blijkbaar de koning van hun land ontvoeren om de armoede in het land onder zijn aandacht te brengen. Ontvoering lijkt me dan wel een beetje veel van het goede. Donald wil wel proberen om met de echte koning te praten, maar wordt hardhandig het hotel uitgegooid door een lakei. Donald probeert het gewoon opnieuw (DEZE Donald geeft zich niet zo gemakkelijk gewonnen!).

De echte koning wordt al vijftien jaar door zijn bediende gevangen gehouden, die in zijn plaats regeert. En met gevangen bedoel ik, dat de bediende hem als lakei gebruikt! Blijkbaar let niemand erg goed op hun koning in dat land! Donald red de koning natuurlijk, en er volgt een wilde achtervolging per gouden koets. Die ineens over een bergweg rijd. Waar komt die ineens vandaan?

De koning kan eindeljik zijn onderdanen spreken, aangezien de bediende nu van de klif af hangt. Dat was makkelijk. Hoe heeft dat ooit vijftien jaar kunnen duren? Donald is het koningsschap wel beu, en daarmee is het verhaal uit. Het was wel wat minder uitgebreid dan het 65 jaar jubileum, maar wel grappig.

De grote "Donald Duck-bestaat-45 jaar" wedstrijd:
En daar is, of was, hij dan, de grote prijsvraag! Het is zoals gezegd een vierdelige puzzel, verspreid over vier nummers (37, 39, 41, en 43), compleet met een eigen verhaallijn. En veel prijzen, van consoles, fietsen, en tv's, roller skates, een racebaan, tot een Apple Macintosh en een reis naar Disneyland. Dat zijn veel, en behoorlijk dure prijzen! Vergelijk dat eens met de prijzen van nu: Disneyland is er nog bij, maar verder? Een knuffel, een mok, een rugzak. En een goodiebag! Wat een dure term is voor een boodschappentas. Een goedkope graai uit de souvenirwinkel van Disneyland, zo lijkt het. Geen fietsen en computers voor de jonge lezertjes van vandaag, ze moeten het met goedkope (en toch overprijste) prullaria doen.

Goed, dan de prijsvraag. Willie Wortel krijgt van Dagobert de opdracht een anti-diefstal systeem voor pinautomaten uit te vinden, maar als Donald deze probeert te gebruiken en zijn pincode vergeet, krijgt hij te maken met een zeer agressief beveiligingssysteem dat hem dwingt via puzzeltjes zijn pin te herinneren. Ondertussen stelen de Zware Jongens pinpasjes, en proberen Willie te dwingen iets uit te vinden om in een keer alle codes te kraken. Tot de verbazing van de Zware Jongens heeft Willie er net een uitgevonden: precies datzelfde beveiligingssysteem dat nu Donald aan het ondervragen is. De Zware Jongens maken de fout om toe te geven aan de machine dat de pas gestolen is, en worden gearresteerd. Ondertussen lost Donald vier opdrachten op. De eerste is een raderpuzzel, de tweede een doolhof, de derde "zoek het grootste cijfer", en de vierde is een zoekplaatje. De vier nummers die je dan krijgt, zijn het antwoord voor de prijsvraag.

Vergelijk dat weer met de prijsvraag van nu. De vraag is om een nieuwe attractie voor Disneyland te ontwerpen. Best leuk en creatief, maar het mist wel de grootschaligheid van die prijsvraag uit 1997, die bovendien IN het blad stond, en niet, zoals gezegd, verstopt op de website. Had hier echt niet een pagina of twee aan besteed kunnen worden? In 1997 had het blad hier in totaal wel 18 pagina's voor over, plus de aankondigingen op de cover. Vandaag de dag zijn het er 2, en de prijsvraag staat er maar heel klein bij, in een hoekje in een onopvallend font, ik had hem bijna gemist. (Ook al omdat het bonusnummer bij het VOORGAANDE nummer zat, vandaar de verwarring) Het steekt allemaal toch een beetje magertjes af bij 20 jaar geleden. Geen kuiken dat het merkt, zal de redenatie wel zijn.

Goed, wat is er verder nog?

Goofy:
Goofy is overenthousiast bij een voetbalwedstrijd (als fan, ditmaal), en Mickey maant hem dat hij zich niet zo aan moet stellen. De reden? Ze zijn nog met de aftrap bezig. Goed voor een one-pager.

Hercules:
Een verstripping van de filmversie, als ik het goed heb. Ik zal deze niet verder bespreken. Duidelijk is wel dat dit niet meer gedaan wordt (of mis ik iets?). Ik vond dit soort vervolgverhalen meestal wel leuk, zo heb ik ook Aladdin leren kennen (en toen zag ik de tekenfilm halverwege, en was de lol er wel een beetje af bij de strip... :D ) Schitterend getekend ook, zoiets zien we niet vaak meer.

Donald Duck:
Donald en de andere inwoners van Duckstad vieren het jubileum door te leven zoals in 1952. De neefjes worden hier meteen mee geconfronteerd, omdat ze karnemelkse pap met grutjes moeten eten in plaats van cornflakes, blijkbaar onder het mom dat cornflakes nog niet bestonden? Dit is duidelijk niet waar, want deze werden al in 1894 door niemand minder dan Kellogg uitgevonden. Het gaat Donald blijkbaar meer om ouderwetsheid dan werkelijke authenticiteit. Iedereen in Duckstad heeft een "ouderwets" beroep als visboer of scharensliep. De laatste is Willie, die met zijn vervaarlijke contraptie bijna Donald een mes in het hoofd slingert! Alweer zwarte komedie! In de jaren 90 durfde men nog wel! Willie wil het ding dolgraag verbeteren. Dat zou een ramp worden, het is nu al gevaarlijk genoeg. Gelukkig mag hij het vandaag niet. :D

De Zware Jongens vermommen zich niet, ze zijn simpelweg... vermomd. :D En een slaat een neefje nogal ruw aan de kant. Wat leuk om weer eens die vreselijke, verschrikkelijke Zware Jongens te zien, in plaats van de watjes die er vandaag de dag voor doorgaan. De neefjes herkennen ze wanneer ze een bank overvallen. Hetzelfde kan niet worden gezegd van Donald en Katrien, die hier wel erg ondoortastend zijn. De dieven worden gestopt door andere feestgangers, met kolen, aardappels, en vodden. Stinkende vodden, blijkbaar. Iemand neemt zijn "rol" iets te serieus... :D Dagobert wil een film van het hele geval maken, en het iedereen nog eens dunnetjes laten overdoen, maar het is niet nodig, want de neefjes hebben alles al gefilmd op de eerdergenoemde smalfilmcamera. En de Zware Jongens mogen alles voor straf schoonmaken.

"Nieuws" uit 1952:
Een katern met nieuws uit 1952, zoals de titel al aangeeft. Leuk. Ouderwetse kindermode (uit de hogere klassen, zo te zien), tv bestond nog maar net in Nederland, er waren weinig auto's, koningin Elizabeth wordt dit jaar gekroond, De Efteling wordt ook dit jaar geopent, en koningin Juliana onthult het monument van de Dokwerker. En natuurlijk de eerste uitgave van een zeker vrolijk weekblad.

Achterkantje:
Donald bespied Katrien om te weten wat ze hem voor zijn jubileum gaat geven. Het is een foto... waar hij op de achtergrond in staat! :D

Een leuk nummer, in veel opzichten beter dan het huidige jubileumnummer, en zeker beter dan de gemiddelde Duck dezer dagen!
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron