DD 2017-49

DD 2017-49

Berichtdoor Ridder ter Geit » do nov 30, 2017 5:20 pm

Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: DD 2017-49

Berichtdoor Redmess » zo dec 03, 2017 9:00 pm

Cover:
Een mooie cover, maar die raket is wel heel klein!

Brievenbusgrap:
Goofy koopt toch maar geen tweedehandsauto, want hij past niet op zijn bagagedrager. Goed gevonden.

Donald Duck - Amateurs in de piste
De neefjes oefenen koorddansen op een waslijn die totaal niet stevig genoeg lijkt. Twee horizontale balkjes erbij tekenen was blijkbaar teveel gevraagd. Bovendien is balanceren op vijf koorden tegelijk niet zo heel indrukwekkend, zeker niet met van die brede platvoeten.

Maar goed, de neefjes willen gratis naar het circus kunnen gaan door acrobaten te worden, zodat ze bij het circus kunnen gaan en zo gratis elke dag toegang hebben. Donald vind het natuurlijk (terecht) een idioot idee, en zegt dat de neefjes ermee op moeten houden voor ze zich bezeren... wat dan ook meteen gebeurd. Consequenties! Weer eens wat anders.

Overigens: wat een afzichtelijke, saaie tekstballons. Houterig rechthoekig, ze zien er allemaal hetzelfde uit, en nemen onnodig veel ruimte in op de plaatjes.

Goed, een neefje (wie weet wie?) verzwikt zijn enkel... en prompt komt een circusgast langs om ze in te huren. Huh? Dit volg ik niet. Hier zal wel iets achter steken.

Donald leest een artikel over een gewonde clown, en ik zie nu al hoe dit verhaal gaat eindigen: dit circus slaat munt uit brokkenpiloten en leedvermaak. Je zou denken dat zo'n circus snel gesloten zou worden, maar ja, in Duckstad kan alles. Inclusief het aannemen van minderjarige, prepubescente kinderen, zonder toestemming van ouders nog wel. Illegale kinderarbeid! Achter de tralies met dat circus!

Donald denkt dat de neefjes niet echt werk hebben gekregen, en simpelweg binnen proberen te sluipen zonder te betalen. Donald wil ze echter ook niet "verraden" aan de deurpost. Waarom niet? Donald's prioriteiten zijn een beetje scheef hier.

Donald vermomt zich als circusinspecteur. "De Circusbond? Nooit van gehoord." Nee, DAT zal best. :D Reglementen? Welke reglementen?

Donald vermomt zich als dokter, en wordt gelijk in een leeuwenkooi geschoven. Laten we ook maar vast doodslag aan het lijstje van criminele acties van dit circus toevoegen.

Waarom koopt Donald trouwens niet gewoon een kaartje, als hij zijn neefjes perse in bescherming wil nemen? Zo duur zullen die ook niet zijn.

Donald vermomt zich als clown, en wordt voor invaller aangezien... voor een dodemansact. Natuurlijk doet iedereen zijn best om Donald om zeep te helpen! :D Geen wonder dat die clown was verongelukt.

De neefjes blijken aangenomen te zijn als EHBO team. Dat is beter dan wat ik vreesde, maar niet veel. Ze zijn immers nog steeds minderjarig.

En... dat was het! Het circus komt overal mee weg, en de neefjes besluiten dat het allemaal te gevaarlijk is, en er nooit meer over te spreken. Wat dit verhaal betreft is er dus HELEMAAL NIETS mis met dit circus. Overigens hebben ze ook nog dieren in dat circus, en als ik zie hoe ze met de MENSEN omgaan, denk ik dat de dierenbescherming (als die er al is in Duckstad) daar wel wat over te zeggen zou hebben. Dierenbescherming? Waar is de mensenbescherming als je hem nodig hebt?

Kinderarbeid, onveilige werkomstandigheden, dierenleed... Duckstad komt er niet goed vanaf deze week. :D

Hiawatha:
Zucht, daar zijn de Indianen-cliches weer. Wigwams, veren, en indianenoorlogen, op dezelfde pagina nog wel. De sneeuw is niet de enige storm in dit verhaal, haha. En dan klagen mensen over Zwarte Piet (die komt nog wel aan de beurt, volgende week...).

He, sneeuw! In de winter? In de Donald Duck? Stop de persen! Helaas wel weer in zo'n flut-Hiawatha, snik.

Wat een luie indiaan, die geen brandhout wil halen omdat het een beetje sneeuwt. Je zou denken dat de vrieskou wel een aardige motivatie is om dit soort luxueuze luiheid te genezen...

Dus wie sturen we naar buiten? Hiawatha, natuurlijk! "Bewijs dat je een dappere krijger bent", jaja... Mooie vader! Merk ook op hoe alles, maar dan ook alles, bij deze indianen om oorlog draait. Zelfs hout halen voor het vuur wordt in termen van krijgers en dapperheid gewikkeld!

Mijn hemel, waar bewaren die domme indianen hun brandhout? Je zou denken dat ze wel een voorraadje naast de tipi (zucht...) leggen, zodat ze niet in het pikdonker door het halve kamp hoeven te stommelen! Natuurlijk verdwaalt Hiawatha, en hij blundert een berenhol binnen. Hebben die indianen hun kamp soms recht naast een berenhol opgeslagen? Dat lijkt me vragen om moeilijkheden.

De beer wordt wakker uit haar winterslaap (en ja, dat kan zeker!), en ziet Hiawatha voor haar jong aan, omdat hij een berenvel draagt. Een bijzonder domme beer, dat blijkt.

Hiawatha ontsnapt, en kan de houtstapel ineens wel vinden, hoewel het nog steeds sneeuwt en het dus nog pikdonker zou moeten zijn. Maar het hout is nat. Nat! Die prutsindianen bewaren hun hout in de open lucht, zonder enige overdekking! Dus elke keer als het regent, hebben die indianen geen brandhout! :D

De beer wordt wakker, en besluit om in de tipi van Hiawatte's ouders te gaan slapen, omdat... ze bontvellen hebben? Geen idee. Het zou logischer zijn als ze achter Hiawatha aanging, maar goed.

"We moeten alleen zorgen dat wij straks eerder wakker worden dan zij!" Haha! Dat wordt een bloedbad!

Overigens maakt deze strip zich aan dezelfde onzin schuldig als Pocahontas, namelijk dat indianen zulke grote dierenvrienden zouden zijn. Onzin! Reken maar dat die beer eraan zou gaan! Waarschijnlijk door Hiawatha zelf, om te bewijzen dat hij een "dappere krijger" is.

Hoe deze "nobele wilden" onzin nog toelaatbaar wordt gevonden in Nederland, is mij een raadsel... Na Zwarte Piet moet Hiawatha ook maar eens aan de beurt. :D

Oom Dagobert - De kapitale campagne:
He, Cynische Donald is terug. Dat zijn meestal de leukere verhalen. :D

Dagobert is boos! De burgemeester verkwist zijn belastinggeld aan belachelijke standbeelden van parkieten! De burgemeester is een cynische politicus die het allemaal niets meer kan schelen,want zijn termijn zit er toch al op. Dystopisch Duckstad op en top! Geen wonder dat dat circus kan doen wat het wil met kinderen en clowns, met zo'n burgemeester. De grootste clown zit aan de top, ha!

Dagobert moet zich maar verkiesbaar stellen, vindt de burgemeester. "Ik ben de baas van vele miljardenbedrijven! Hoe moeilijk kan het zijn om een simpele stad te besturen!" Wacht eens, een zakenman die vindt dat de politieke elite er een potje van maakt, en na een spottende opmerking over dat hij dan maar burgemeester moet worden, besluit dat een stad besturen zo moeilijk niet kan zijn voor een grote zakenman als hijzelf? Oh god, het is Dagobert Trump! :D Hopelijk start hij geen oorlog met Brutopia! Of werkt hij daar misschien stiekem mee samen? :D

Het is inderdaad een verkiezingspastiche, met politici die tegenstrijdige, onhaalbare beloftes doen, en kiezers die voor simpel vermaak van de ene naar de andere spreker overlopen.

Dagobert Trump gebruikt sexy danseressen om kiezers te lokken! Deze vergelijking wordt steeds mooier! :D

Stemmers kopen met loterijloten? Dat lijkt me niet erg legaal. Maar ja, ALLES kan in Duckstad...

Donald koopt stemmen door iedere stemmer een gratis auto te geven! Dat is ZEKER niet legaal! :D Nou ja, hij koopt er publiek mee voor een verkiezingstoespraak, maar met DAT soort prijzen is er niet veel verschil.

Oh, een verkiezingstoespraak op de website. Tjonge, wat een lap! Iemand is goed los gegaan bij de redactie. 10 voor inzet! En een leuk stuk ook. Ik zal het zodadelijk op het forum zetten.

In het kort, Dagobert Trump is niet tegen belastingen, want dat zorgt voor goede wegen, zodat mensen naar zijn winkels kunnen rijden. Financieel gewin dus! Hij schrapt kunstsubsidies (boe!) en bezuinigt op de ambtenarij, het onderwijs, en gevangenissen. Vooral die gevangenen krijgen flink te lijden onder Dagobert Trump. Geen verwarmde cellen, geen warm water, en alleen water en brood? Hoe onmenselijk!

Dagobert Trump investeert wél in duurzame energie (zodat hij geen energierekening meer hoeft te betalen, natuurlijk; en die zonnepanelen worden dus met belastinggeld betaald, over persoonlijk gewin gesproken...), en de infrastructuur... een tegel, en een stoeprandje. :D

Dagobert Trump en de andere kandidaat worden niet gekozen, omdat ze teveel geld aan hun campagne hebben uitgegeven, en dat pikt de kiezer niet! Nou ja, die van Duckstad, in elk geval. De kiezers in de echte wereld kan het geen barst schelen... Toch een utopisch nootje in het dystopische Duckstad. :D Ze verliezen dus van een kandidaat die niks aan zijn campagne heeft uitgegeven. Volgens deze strip had Hillary Kwakton dus moeten winnen! Haha!

De Grote Boze Wolf:
Sinterklaas is vroeg dit jaar. Natuurlijk is het Midas, en de biggen vallen er geen moment voor. Geen wonder ook, aangezien Midas dezelfde stem gebruikt waarmee hij doorgaans lieve oude DAMETJES speelt! :D

Dammen kan UREN duren? Sinds wanneer? Hoe traag spelen die biggen?

Midas bouwt een hulp-bajes in het bos, en probeert de biggen ervan te overtuigen hem gezelschap te houden met een damspel. Wat een bizar plan, maar het werkt, en een van de biggen gaat met hem dammen.

"Het bos holt achteruit". Hier ook al? De Duckstadse dystopie reikt ver! :D

Het dambord zit vol lijm, en Knir zit eraan vastgeplakt. Met zijn HANDSCHOEN. Oeps, de schrijver is vergeten dat al deze personages handschoenen dragen.

Midas dreigt Knir rauw op te eten als hij zich niet mak houdt. Is dat dan een optie? Dit roept zoveel vragen op... :D

De muis hier heeft geen handschoenen aan. Vreemd.

Midas wordt nu natuurlijk ook vastgelijmd door de muis, die hun "damspel" wil bekijken en ongeduldig wordt.

En natuurlijk heeft ze nagellakverwijderaar bij, omdat ze een VROUW is. (zucht) Geen idee hoe dat helpt bij superlijm.

Die "handschoenen" zijn blijkbaar onderdeel van de huid, want Midas voelt het prikken. Is iedereen vergeten dat die witte dingen handschoenen zijn?

Iedereen wil ineens met Midas dammen, hij verliest zijn geduld en slaat erop los, en wordt in zijn eigen hulpnor gegooid. Ok dan.

Hoe naief is die juf overigens, dat ze niet weet dat Midas die biggen wil opeten? Zoiets hou je toch niet bepaald geheim... Wat overigens de vraag oproept waarom ze hem in het bos tolereren, maar goed.

Gijs Gans:
Sinterklaas, nu al? Een beetje vroeg.

Gijs vangt strooigoed met een schepnet, zodat hij alles kan opeten. Een beetje uit karakter hier: Gijs is een schrokop, maar hij steelt doorgaans toch geen eten van anderen weg.

Oom Dagobert:
Stonehenge staat nu "even buiten Duckstad". Ik weet dat de geografie flexibel is rond Duckstad, maar dit is toch wel een beetje vergezocht. Zien we binnenkort dan ook de Eiffeltoren, of de piramides? Zo wordt Duckstad helemaal een cultureel potje.

Natuurlijk hebben wetenschappers er onzinnige en buitennissige theorieen over, wat niet geheel vreemd is bij dit soort oude monumenten.

Over monumenten gesproken, hoe kan het dat Dagobert de grond ervan bezit? Dit soort dingen zijn doorgaans echt niet zomaar te koop. Het is gemeente-eigendom, en heeft dan ook nog een beschermde status. Maar ja, in Duckstad kan alles, dus er zal wel totaal geen bescherming voor monumenten zijn.

Donald overtuigt Dagobert ervan dat Stonehenge meer waard zou zijn als ze wisten waar het voor was (want Dagobert mag daar natuurlijk gewoon geld aan verdienen!), en schakelt Willie Wortel in.

De stenen komen uit het "hoge noorden" (WELK hoge noorden? Engeland? Canada? Waar zijn we in hemelsnaam in dit verhaal?), en Willie zegt dat op de plek van Duckstad vroeger helemaal niemand woonde (omdat zijn computer dat zegt, daarom natuurlijk...).

He, Willies grote denkhamer is terug! Zoveel actie hebben we dit hele nummer nog niet gehad!

Willie vindt meteen een camera uit, die kan filmen hoe de omgeving in het verleden was. Tijdreizen via film, zeg maar. Dat is in elk geval wel origineel.

Stonehenge is door een GLETSJER zo gebouwd! In een cirkel, nog wel! :D Wat bizar.

Die voorouders lijken trouwens precies op Donald, Dagobert, en Willie. Sterker nog, het zijn gewoon dezelfde figuren met bontvellen!

Nou goed, dat bouwwerk betekent dus helemaal niets, en er is geen mysterie. Natuurlijk houdt Dagobert dit geheim zodat hij er geld aan kan blijven verdienen. Laat het de historici maar niet horen...

Overigens speelt dit verhaal een beetje vals. Op het eerste plaatje lijkt de formatie heel sterk op Stonehenge, met een karakteristieke poort-constructie. Dan schakelt het verhaal ineens over naar rechtopstaande stenen waar dan een losse, kleinere steen op ligt. En aan het verhaal is het ineens alleen een verzameling rechtopstaande stenen. De laatste formatie kan inderdaad voor natuurlijke formatie doorgaan, maar de opstelling waarmee het verhaal begon is duidelijk door mensen gebouwd. De schrijver is duidelijk met Stonehenge begonnen, om vervolgens met een conclusie te komen die helemaal niet bij Stonehenge past, en de tekenaar sjoemelt die twee niet-passende helften dan maar een beetje aan elkaar.

Weet wat je zegt:
Het is dat circus weer! En ze willen Goofy als clown inhuren! Vlucht, Goofy, vlucht, voordat je in de krant komt! :D

Achterkantje:
Donald's telefoon wordt nat, en hij droogt deze in een bak rijst, die gewoon bij Katrien op tafel staat. Naast dat dit fabeltje niet werkt: wie zet er nu een hele soepterrine droge rijst op tafel?

Katrien kookt de rijst, MET de telefoon. Je zou denken dat ze die telefoon tijdens het maken van het gerecht wel had gevonden, al was het maar om de kruiden erdoorheen te roeren. Of heeft ze die rijst soms in die terrine gekookt? Haha.

Overigens wel een enorme bak rijst, voor twee personen. :D

Nou, dat was hem dan. Volgende week Sinterklaas, als het goed is. Niet dat je dat aan de cover van volgende week kan zien, of aan de aankondiging. Mis ik iets?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: DD 2017-49

Berichtdoor Redmess » zo dec 03, 2017 9:01 pm

En hierbij de verkiezingstoespraak van Dagobert Trump:

Geachte kiezers,

Zoals ieder weldenkend mens weet, wordt er al járen een hoop geld over de balk gesmeten door de gemeente Duckstad. De hardwerkende burger betaalt zich suf aan belasting (vooral ik), maar waar BLIJVEN die centen eigenlijk die ons structureel worden afgepakt? Dát we betalen is overduidelijk, maar wat er van het gemeentegeld precies wordt betaald, is net zo schimmig als de praktijken van Zwarte Magica. Dat achterkamertjesgedoe wil ik stevig gaan aanpakken!

Bovendien worden er letterlijk miljoenen verspild aan onzin en vage projectjes van ambtenaren met te veel tijd. Nu denkt u misschien dat ik overdrijf en doe aan stemmingmakerij, maar in de Duckstadkrant van vorige week onthulde een journalist dat er maar liefst 15 miljoen euro is besteed aan een standbeeld van een gemeenteparkiet. VIJFTIEN MILJOEN EURO, dames en heren! Voor een stuk steen dat sinds september het Cornelis Prulplein ontsiert, want het is werkelijk een gedrocht op een sokkel. De bijnaam van dit zogenaamde eh… object is dan ook de ‘mislukte kanarie’, dus dat zegt meer dan genoeg over de linkerhanden van de kunstenaar, nietwaar? En mocht u nou denken dat ik dit verhaal uit mijn grote duim zuig, op bladzijde 21 van Donald Duck 49 hoort u het de huidige burgemeester zélf bevestigen.

En ik kan nog wel duizend voorbeelden noemen van geldverspilling, maar tijd is geld, dus ik ga snel door. Om te zorgen dat het belastinggeld voortaan wél nuttig wordt besteed, heb ik besloten mij kandidaat te stellen als nieuwe burgemeester van Duckstad. Als ik honderden bedrijven succesvol kan leiden, kan een middelgrote gemeente er ook wel bij, of niet soms? Precies, met twee vingers in de snavel! En als u mij vraagt: heeft u verstand van financiën dan? Hé, ik ben de rijkste eend ter wereld!

Eerst wil ik het even hebben over belasting in het algemeen. U verwacht het misschien niet van me, maar ik ben in principe niet tégen het heffen van belasting. Met belastinggeld worden immers wegen aangelegd, en zo bent u in staat om naar mijn winkels te komen. Ook betalen we er scholen en leerkrachten mee. Dat is ook nuttig, want als niemand zou kunnen lezen, zou ik al mijn boekwinkels wel kunnen sluiten. Nu ik toch uw aandacht heb: De eend van mijn vader van Geert Kwak is momenteel in de aanbieding bij DagoBoek. Een fantastische bestseller die – als ik aan vrije tijd zou doen – beslist eens zou lezen.

Afijn, belasting is soms dus prima en noodzakelijk, maar dat betekent niet dat we lukraak met geld moeten smijten. Behalve het schrappen van “kunst en ander geneuzel” wil ik ook fors gaan besparen op de zaken die in principe wel bijdragen aan het belang van de gemeenschap. Uit onderzoek door DagoResearch blijkt namelijk dat ambtenaren veel te makkelijk geld uitgeven aan dingen die best goedkoper kunnen. Dit komt omdat het niet uit de eigen knip komt, snapt u wel? Zo heb ik opgevangen dat er op het kerstfeest van de brandweer peperdure vlammetjes werden geserveerd! En de friteuse zou aangeschaft zijn bij een winkel van de neef van de burgemeester. Ten eerste: dit neigt naar vriendjespolitiek! Ten tweede: had niemand van de brandweermannen gewoon even zijn eigen pan van thuis kunnen meenemen? Dat is een kleine moeite en uiteindelijk betalen wij die pan dus met zijn allen, hè!

Hoe dan ook, in plaats van oeverloos door te leuteren, kom ik meteen ter zake. Mijn econoom en ik hebben een plan gemaakt en de belangrijkste punten wil ik graag met u delen.

Ik begin even met het onderwijs. De docent van Kwik, Kwek en Kwak, de heer Andy Warbol, krijgt géén nieuwe vlakgom. Uit wetenschappelijk onderzoek van de universiteit Eimegen blijkt dat de leerkracht op jaarbasis nog geen kwart van de gum gebruikt en elk jaar tóch budget krijgt voor een nieuwe. Pure verkwisting dus! Totale besparing: maar liefst 50 cent.

Ik wil ook flink bezuinigen op huisvesting en met name de Sobere Oester, de gevangenis van Duckstad, krijgt minder geld. Om de financiën toch op orde te houden, zal voortaan de verwarming alleen nog maar UIT staan (laat de Zware Jongens maar lekker rillen, hihi). En waarom moeten boeven WARM douchen eigenlijk? Ook daar stoppen we mee! En hup, weer wat duiten bespaard! En in plaats van voedzame en smakelijke maaltijden, krijgen schobbejakken alleen nog maar water en oud brood. Totale jaarbesparing: 140.000 euro. Katsjing! En zo kan úw belasting dus mooi omlaag! (Oh ja, dat de gevangenis een energiecontract heeft bij Goverts Goudgas. heeft echt niets met dit beleid te maken; dat is puur een leuke bonus!)

Duurzaamheid vindt u ook belangrijk, toch? Nou, ik ook! Om die reden komt het hele dak van mijn geldpakhuis vol te liggen met zonnepanelen zodat ik voor mijn stroomvoorziening geen gebruik hoef te maken van vieze en beperkte fossiele brandstoffen. Jawel, het milieu is bij mij echt een speerpunt, hoor! Bovendien krijg ik geen rekening meer voor mijn energiegebruik, dus dat scheelt weer papier! Gelooft u mij, als bomen zouden kunnen bewegen, zouden ze van dit nieuws spontaan een dansje maken!

Tot slot, de infrastructuur. Behalve besparen wil ik ook investeren in het verbeteren van de mobiliteit. Ik heb twee belangrijke punten die ik vóór 2020 al gerealiseerd wil zien:

- 1. De scheve tegel voor snackbar Snelvet wordt recht gelegd.

- 2. De drempel in de Zwaanlaan wordt 10 cm verlaagd, omdat de heer Guus Geluk er hinder van heeft met al de sportauto’s die hij constant wint.

Wilt u ook een WELVARENDE TOEKOMST, stem dan straks voor DAGOBERT DUCK!
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland


Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron