DD 2017-52

DD 2017-52

Berichtdoor Ridder ter Geit » do dec 21, 2017 4:54 pm

Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: DD 2017-52

Berichtdoor Dagoduck » do dec 21, 2017 5:15 pm

'Terug naar de Berenberg', dat ziet er erg interessant uit.

Het is trouwens wel raar dat op de achterkant van de normale DD bij de onderste strook aan de zijkanten zoveel ruimte is.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: DD 2017-52

Berichtdoor Salomo » do dec 21, 2017 5:36 pm

Ik heb hem nog niet binnen :(
“One of the greatest satisfactions in our work here at the studio is the warm relationship that exists within our cartoon family.
Mickey, Pluto, Goofy, and the whole gang have always been a lot of fun to work with.
But like many large families, we have a problem child. You're right, it's Donald Duck.”
- Walt Disney
Avatar gebruiker
Salomo
Geboren verzamelaar
Member
 
Berichten: 57
Geregistreerd: ma dec 11, 2017 12:09 am

Re: DD 2017-52

Berichtdoor niels20020 » do dec 21, 2017 7:56 pm

Dat Terug naar de Berenberg verzamelnummer ziet er zeker interessant uit. Ik ga eens op marktplaats kijken ;)
Mijn top drie tekenaars:
1. Carl Barks
2. Don Rosa
3. Marco Rota
Avatar gebruiker
niels20020
Dagobert fan
Member
 
Berichten: 173
Geregistreerd: di dec 13, 2016 7:42 pm
Woonplaats: Calisota

Re: DD 2017-52

Berichtdoor Redmess » ma feb 05, 2018 3:27 am

Een mooie kerstcover deze week.

Dit is blijkbaar ook een kerstnummer, als ik de brievenbus moet geloven. Veel extra personages op de achtergrond, van wie ik er veel niet ken. Ik zie twee kleine Bruin Beertjes, een leeuw, en een krokodil, naar ik aanneem allemaal uit het Groot Dierenbos, maar wie ik nog nooit in een Wolf verhaal gezien heb. Ironisch genoeg geeft deze brievenbus een veel betere kerstsfeer weer dan het eigenlijke kerstnummer van vorige week.

De brievenbusstrip: Gijs neemt het hele gourmetstel in beslag. Grappig, maar waarom zou Oma niet ingrijpen?

Donald Duck:
Donald Duck begint een bedrijf in sfeerverlichting, en is zoals gewoonlijk een expert hierin.

Duckstad als lichtstad? En vorige week stond Eendhoven op de bus. Hmm... Is Duckstad nu Eindhoven?

Wie dit type verhalen kent, weet al hoe het afloopt, want ze zijn redelijk formulaisch: Donald is de grote, beroemde expert, maar neemt een te grote klus aan, wat tot rampzalige gevolgen leid. Dit gebeurt ook hier, uiteraard.

Een leuk verhaal, wel wat kort, en de lichttekst en het vuur zijn wat moeilijk te zien. Ook is het rampzalige einde nogal mild vergeleken met soortgelijke verhalen. De beste van deze verhalen zijn deze waarin Donald Duckstad onbedoeld in rampspoed onderdompelt, niet een miniem brandje dat een paar bomen velt.

De Zeven Dwergen:
Krijgen deze figuren nu ook een eigen strip? Nou ja... vooruit dan maar.

De dwergen vinden een huilende Rudolf in het bos, en vragen wat er aan de hand is. Ze schrikken wel heel erg van het antwoord, waarom? Omdat hij praat, of omdat hij zo heftig reageert? Het is blijkbaar normaal dat Rudolf kan praten, want de dwergen reageren er verder niet op. Wel een beetje raar, de dieren in Sneeuwwitje konden immers nooit praten. Wat zijn de regels hier?

En nu is er ineens een draak in het bos? Waar komt DAT vandaan? En waarom zoekt Rudolf overal, als hij heel goed weet waar de Kerstman werkelijk is?

Waarom woont de draak in een kasteel? En de dwergen vinden hier niets vreemds aan. Dit verhaal is een potje qua worldbuilding.

De Kerstman is overduidelijk niet in gevaar, want hij doet een dutje tegen de slapende draak. Ook dit is totaal niet opmerkelijk voor de Zeven Slome Dwergen en Rudolf the dim-nosed reindeer. Natuurlijk maakt hun reddingspoging de draak alleen maar kwaad, tot de Kerstman hem tot bedaren brengt. Blijkbaar is de draak de beste vriend van de Kerstman (take that, Rudolf!), en was Rudolf alleen maar een angsthaas. Waarom wist Rudolf dan niet dat die twee bevriend waren? Hij gedroeg zich alsof de Kerstman werkelijk in dodelijk gevaar was. Rudolf's intelligentie komt er hier niet bijster goed vanaf.

Wat een bizar, nonsensicaal, bij elkaar geraapt zooitje van een verhaal... Het leest alsof het door een kind is verzonnen.

Willie Wortel - Gestolen Goed Gedijt Prima!:
Die titel is een fraai contrast met het al te belerende "gestolen goed gedijt niet" van vorige week. :D

Interessant, een overduidelijk NEDERLANDS verhaal. Nederlandse vlaggen, nederlandse gevels en daken, geen wolkenkrabber te zien. Het is een heel anders, kleinschaliger, Duckstad. Met de herhaaldelijke vermeldingen naar Eendhoven de laatste tijd lijkt dit een duidelijke vernederlandsing. Vinden jullie dat een goede zaak? Levert het leuke, nieuwe verhalen op? Het maakt de Duck-wereld wel wat herkenbaarder. Dan is natuurlijk de vraag: op welke stad/steden in Nederland moet Duckstad dan worden gebaseerd?

Een "wervelstorm" gooit de stadskerstboom om... en ALLEEN die boom. Verder staat er geen zuchtje wind, wordt er geen blaadje verplaatst. Dat is geen windhoos, dat is een plot contrivance. Een beetje erg gezocht.

" 'Onmogelijk' is niet meer dan een woord. En met je gedachten kun je ALLES." Dat is filosofisch wel heel mooi, maar in de praktijk werkt dat toch niet echt. :D

Natuurlijk vindt Willie een groeimiddel uit om een nieuwe boom te laten groeien. Dat heeft hij onderhand zo vaak uitgevonden, dat het niet echt verrassend meer is. Overigens gaat er niets mis met de uitvinding, wat dan weer wel verrassend is.

De Grote Boze Wolf:
Bruin Beer eet alleen maar wortels? Huh. Dat... verklaart een boel. En toch is het vreemd, een vegetarische beer. :D

Midas zegt dat hij alle kaarsjes op de grote kerstboom niet in een keer uit kan blazen. Jammer, het zou wel aardig zijn om dat weer eens te zien. Blazen doet hij eigenlijk nooit meer. Verder wel een aardig verhaal, weinig over te zeggen. Hoewel, als het water ZO snel bevriest dat het Midas op kan sluiten, is het wel een behoorlijke poolwinter daar in het Dierenbos.

Willie Wortel:
Willie draagt een sombrero tegen de sneeuw, en Lampje ruimt sneeuw op de rand. Een kleine gag van een halve pagina.

Guus Geluk - Een Kerstcadeau:
Guus wint een kerstboom, een kerstdiner... EN gasten om mee te eten (Donald en de neefjes). Blijkbaar zijn de andere Ducks hem nu zo zat, dat ze hem niet meer uitnodigen voor kerst. :D Zoveel geluk heeft hij dus ook weer niet.

Dit verhaal werkt eigenlijk alleen maar in totale isolatie van de rest van de Duck-familie en bijbehorende kerst-tradities. Merk overigens op dat Katrien er NIET bij is. Misschien is het wel uit... Men kan hopen! :D

Goofy:
Goofy is te laat voor het kerstdiner van Mickey, en Mickey is blijkbaar een onverbiddelijke muis van de klok, volgens Goofy. Mickey draagt zijn vaderlijke overhemd weer eens wat te strak rond de hals, vermoed ik.

Alles is ingesneeuwd, maar Goofy wordt ineens door de Kerstman afgezet. Ok... een beetje meer spanning had wel gemogen, maar ja, twee paginas maar. Overigens had ik gelijk over Mickey's overhemd. Zelfs Puk en Max komen opdagen, dus Mickey is inderdaad in strenge vader-modus. :D

Oom Donald:
Deze tekenaar kiest ervoor om eenden op een zwarte achtergrond met een witte lijn te omgeven. Ik begrijp het idee, maar dit leid eigenlijk vooral erg af. Bovendien steken witte eenden van zichzelf al goed genoeg af tegen een zwarte achtergrond, een extra witte lijn is dan niet echt nodig.

Een prijs van 10.000 euro voor de stakker met de meeste tegenslag? Dit verhaal hebben we al veel vaker gezien, en de uitkomst is denk ik wel bekend: Donald wint niets. En niet alleen wint Donald niets, Guus raakt er op de een of andere manier bij betrokken, en wint.

Wat zijn de neefjes ineens cynish! "Het is alleen maar geld! Alsof dat gelukkig maakt!" Zijn ze soms vergeten wat hun financiele situatie is? Als je arm bent, kun je je het echt niet veroorloven om een verheven neus op te trekken voor een geldprijs. Hier spreekt duidelijk de belerende schrijver, niet de neefjes! Zou het dezelfde zijn van "gestolen goed gedijt niet"?

Ik had gelijk, tweede pagina en daar is Guus al. Guus is zijn geluk kwijt zodat hij de prijs kan winnen. Maar hoe kan dit ooit werken? Guus' geluk is immers spreekwoordelijk in Duckstad. Welk commitee trapt hier ooit in?

Dagobert zit OOK achter de prijs aan. Guus' geluk verbuigt dan wel de realiteit om hem heen om hem geluk te bezorgen tegen alle vrije wil van omstanders in, maar Dagobert? Die maakt toch geen schijn van kans?

He, Krotdorp is terug. De laatste keer dat ze goed hebben gegeten was 1952? En jawel, dat was "Kerstfeest voor Krotdorp". Dus de volgende 65 jaar heeft Duckstad haar armste inwoners maar laten stikken? Wat dystopisch! Maar ja, met hoe de politie, politiek en rechtspraak in Duckstad doorgaans opereert, is dat misschien ook niet zo verrassend.

En... Donald geeft zich gewonnen, en geeft de prijs vrijwillig op. Een mooie twist, dat wel, en het toont weer eens de beste kant van Donald Duck.

Wat zei ik over stadspolitiek? Er sluipt een ambtenaar achter de Damesclub aan om onmiddelijk kansspeltaks van 39% te heffen op de prijs! :D En dan zeggen dat Dagobert schraperig is... Wat ik alleen niet begrijp is waarom Donald de tegoedbon krijgt. Hij heeft de prijs immers niet geaccepteerd, en gezegd dat deze naar Krotdorp moet gaan.

"Geven is vaak mooier dan krijgen." En weer zo'n belerend lesje in de Donald Duck. Het worden er ineens wel veel de afgelopen weken. Waarom is de DD ineens zo moraliserend? Kan een positieve boodschap niet gewoon getoond worden, zonder met het belerende vingertje door de schrijver aangewezen te worden?

Verder overigens een goed verhaal dat met verwachtingen speelt van een nogal uitgesleten plot.

Oma's Almanak:
Weetjes over winterslaap. Leuk, maar waarom dit specifiek aan Oma wordt gekoppeld? Dit lijkt eerder een onderwerp voor de Woudlopers.

Achterkantje:
De laatste dit jaar, en een panel korter, zoals al opgemerkt. Het is denk ik bedoeld als een visuele gag voor de te krappe kamer van Donald, nadat deze teveel isolatie heeft aangebracht.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: DD 2017-52

Berichtdoor Redmess » ma feb 05, 2018 3:41 am

En inderdaad, de bijlage was voor deze week, niet de vorige. Merk op dat de vertaling Oom Dagobert's dialoog behoorlijk afzwakt. Geen "Ik haat iedereen!" hier, zoals in her origineel, maar een behoorlijk tam "ik moet voor mijn goede fatsoen cadeautjes weggeven". Nogal revisionistisch vertaald, dus! Lees het origineel, lieve lezers...
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland


Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron