DD 2018-22

DD 2018-22

Berichtdoor rattekecool » wo mei 23, 2018 2:58 pm

rattekecool
Member
 
Berichten: 237
Geregistreerd: zo apr 24, 2016 12:11 pm

Re: DD 2018-22

Berichtdoor Jop Duck » wo mei 23, 2018 3:14 pm

Lijkt me leuk. Wachten tot morgen maar weer.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: DD 2018-22

Berichtdoor Jop Duck » do mei 24, 2018 5:50 pm

Ik vind het verhaal De Pizzapeetoom een beetje discriminerend. In dat verhaal is iedereen slecht en daarom klinkt het een beetje dat Italianen slecht zijn. Waaneer speelt het verhaal eigenlijk af? Het moet tijdens/na mei 1932 afspelen gezien de foto bij de Zware Butti. Het lijkt de jaren 30 en de smokkel van lolly's is volgens mij een parodie op de smokkel van alcohol tijdens de Drooglegging dus moet het verhaal voor 1933 afspelen. Verder vind ik het niet kunnen dat voorouders/reïncarnaties van de Nederlandse juffrouw Eugina goed kunnen koken, want zo lijkt ze veel op Oma en het enige wat ze uit elkaar kan halen is de naam. Haar reïncarnaties/voorouders moeten gewoon secretaresses zijn of zoiets, maar in elk geval geen pizzabakker! Ik vind dat de kinderen uit Guus Geluk als Tegenvaller op het eerste plaatje van het verhaal worden mishandeld en dat zou de Nederlandse redactie niet moeten toestaan.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: DD 2018-22

Berichtdoor Dagoduck » vr mei 25, 2018 8:22 am

De cover is erg mooi en het verhaal over de pizza-pwetom klinkt erg leuk. Deze ga ik denk wel kopen.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: DD 2018-22

Berichtdoor Duckstadinwoner » vr mei 25, 2018 11:26 pm

Vandaag gekocht en echt zeer leuk. Beste editie van het jaar. Het liefst zie ik Donald Duck Weekblad ook zo: een cover die te maken heeft met een verhaal uit die editie en dan het verhaal zelf. Nodigt mij vaak uit om te kopen als niet-abonnee. Ik koop ook dus daarom alleen die edities.
Duckstadinwoner
Member
 
Berichten: 113
Geregistreerd: wo nov 22, 2017 10:51 am

Re: DD 2018-22

Berichtdoor Jop Duck » za mei 26, 2018 6:45 am

Klopt. Ik hoop dat er meer van zo'n Donald Duckjes komen.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: DD 2018-22

Berichtdoor Ui » vr jun 22, 2018 8:02 am

Donald Duck - De pizza-peetoom
https://inducks.org/story.php?c=H+2017-104
13 pagina's. Tekst en schetsen: Mau Heymans. Inkt: Tony Fernández.

Een jongere die toevallig dit Weekblad-nummer heeft gekocht, vertelde dat 'De Pizza-Peetoom' een leuk verhaal is.
Dus Ui, jarenlang gemarteld door te veel zwakke verhalen van Mau Heymans, hoopvol dit nummer kopen. Zou het ditmaal dan echt?!

Het verhaal lijkt te passen in een reeks recente Mau Heymans-verhalen waarin Oom Donald de neefjes een verhaal vertelt.
Met andere woorden, een verhaal in een verhaal. Vergelijkbaar met een droom in een verhaal. Gebeurtenissen die, in tegenstelling tot die in het overkoepelende verhaal, niet "echt" gebeurd hoeven zijn. Afdeling fictieve fictie.
Zo'n verhaalconstructie geeft de schrijver ontzettend veel vrijheid om zomaar lukraak van alles te verzinnen, want als het niet klopt is het toch maar een droom/fantasie van een personage in het overkoepelende verhaal. Makkelijk zat! (snik)

Bladzijde 7-8, pagina 3-4:
Lolly's zijn verboden in Sisalië. Dagoberti organiseert de smokkel van lolly's.
Gustavo Gelucki werkt(!) voor Dagoberti. ("Hij knapte allerlei klusjes voor hem op...") Dagoberti lijkt hetzelfde van Donaldo te vragen. ("Je krijgt pas geld als je meewerkt aan mijn illegale handel!") Maar Donaldo weigert mee te werken.
Waarom weigert Donaldo deelname aan Dagoberti's illegale handel, als hij blijkbaar zelf illegaal lolly's verkoopt en aast op kisten van Dagoberti's illegale handel?? Donaldo heeft blijkbaar geen principiële bezwaren tegen de illegale handel op zich.

Bladzijde 8-9, pagina 4-5:
Gustavo werkt, zwoegt zelfs, en heeft geen geluk tijdens de beroving.
De neefjes komen zomaar weg met drie kisten lolly's
en Gustavo speelt ineens geen rol meer in het verhaal.

Bladzijde 9, pagina 5:
Donaldo wil "de hele wijk" overnemen van Dagoberti. Om te beginnen bij concurrent Bolderi Basta.
Wijk overnemen in welke zin? Donaldo smokkelt zelf geen lolly's.

Bladzijde 10-11, pagina 6-7:
Aha! Donaldo wil ineens heersen als brute buurtbeschermer.
Gewapend met slechts een kietelend veertje kunnen de neefjes blijkbaar zelfs een grote kerel als Bolderi Basta overmeesteren. Maar, hoe hebben ze dan zijn schoenen uitgekregen om hem onder z'n voeten te kietelen?
Het lolly's smokkelen speelt ineens geen rol meer in het verhaal. Donaldo geeft gemakkelijk een kist lolly's aan de kostuumhandelaar, nadat de koop is gesloten, alsof het zomaar een cadeautje is.
Waarom überhaupt veel voor kostuums betalen, als buurtbeschermer? Of is de grap, dat "313 lire" weinig is voor een duur pak? Maar dan nog, vanwaar die kist kostbare lolly's?
En waarom is de kostuumhandelaar niet bevreesd voor de beruchte Donaldo en diens Nare Neefjes in zijn winkel?

Bladzijde 12-14, pagina 8-10:
De Zware Brutti slaan zomaar op de vlucht voor getrainde ratjes, die zomaar uit het niets verschijnen.
Ze vluchten simpelweg omdat ratten hen doen denken aan de gevangenis, waar ze dagelijks met ratten te maken hebben. (Nou en?)
De Brutti blijken plotseling een fobische versie van de Zware Jongens.

Bladzijde 15, pagina 11:
Ditmaal een aanval door de Brutti met opdrachtgever Dagoberti himself.
De getrainde ratten blijken zomaar ineens verdwenen, die tenminste de Brutti hadden doen vluchten.
Donaldo blijkt ineens een rotje bij zich te hebben. En natuurlijk is er ineens, supertoevallig een achterbak vol rotjes. BOEM!

Bladzijde 16-17, pagina 12-13
Van de hak op de tak, losjes hoppend van lollysmokkel naar buurtbescherming naar rotjes, volgt na een explosie het ontstaan van "Scheve Toren van Pizza".
Gustavo wordt dankzij Donaldo afgestraft met een baantje als pizzakoerier, terwijl hij eigenlijk alleen maar zijn best voor Dagoberti heeft gedaan. Z'n geluk is in dit verhaal zeer ver te zoeken.

Maar goed, het is maar kolder van verteller oom Donald. Dus misschien is het daarom een ondoordacht, slordig koppijnverhaal met plotgaten waar Dombo doorheen kan vliegen. (huil huil)
Het excuus dat het maar een "verhaal-in-verhaal" is, is dan de stoplap die de chaos bij elkaar moet houden.

Jop Duck schreef:Ik vind het verhaal De Pizzapeetoom een beetje discriminerend. In dat verhaal is iedereen slecht en daarom klinkt het een beetje dat Italianen slecht zijn.

Alleen Don Dagoberti, Gustavo Gelucki, de broertjes Ducki (Quicko, Quecko en ongenoemd), oom Donaldo en de Zware Brutti zijn overduidelijk slechterikken. Wie nog meer?
De burgers, waaronder buurman Bolderi Basta, die in het verhaal niets verkeerd doen, gaan gebukt onder tenminste de terreur van oom Donaldo en de broertjes Ducki.
En het verhaal gaat niet over Italië, maar over het fictieve stadje Parmesano op het fictieve eiland Sisalië.

Jop Duck schreef:Waaneer speelt het verhaal eigenlijk af? Het moet tijdens/na mei 1932 afspelen gezien de foto bij de Zware Butti. Het lijkt de jaren 30 en de smokkel van lolly's is volgens mij een parodie op de smokkel van alcohol tijdens de Drooglegging dus moet het verhaal voor 1933 afspelen.

Het kan gaan om slechts een door Donald verzonnen fantasieverhaal.

Het verhaal lijkt te verwijzen naar de film 'The Godfather' (1972), maar Ui heeft die film nooit gezien.
Volgens Wikipedia speelt die film zich halverwege de jaren 40 af en is er sprake van drugshandel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/The_Godfather

Jop Duck schreef:Verder vind ik het niet kunnen dat voorouders/reïncarnaties van de Nederlandse juffrouw Eugina goed kunnen koken, want zo lijkt ze veel op Oma en het enige wat ze uit elkaar kan halen is de naam. Haar reïncarnaties/voorouders moeten gewoon secretaresses zijn of zoiets, maar in elk geval geen pizzabakker!

Een "Oma Ducki" die "Pizza Di Oma" maakt was misschien logischer geweest. Haha! (snif)
Of... niet? Zou Oma Duck zomaar in dienst gaan bij een schurk zoals Don Dagoberti?
Oma laat sowieso niet zomaar de baas over zich spelen, wat Juffrouw Eugenia wel doet.

Juffrouw Eugenia als pizzabakker. Guus als zwoegende smokkelaar. Je moet toch wat, nietwaar.
Dagobert die zomaar de Zware Jongens inhuurt. Ook zoiets. Het verhaal is als los zand.

Guus Geluk als Tegenvaller
https://inducks.org/story.php?c=H+2016-167
3 pagina's. Tekst: Herman Roozen. Art (pencil and ink): Jeroen Steehouwer.

Jop Duck schreef:Ik vind dat de kinderen uit Guus Geluk als Tegenvaller op het eerste plaatje van het verhaal worden mishandeld en dat zou de Nederlandse redactie niet moeten toestaan.

Ui kan niet zien hoe de snoepwinkelier dat kind precies optilt, maar het gaat hier om stelende kinderen. (snik)
Wat vind je van Barksverhalen waarin Donald de neefjes straft met een twijg? Moeten die ook verboden worden?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: DD 2018-22

Berichtdoor Kwyok Duck » vr jun 22, 2018 3:18 pm

Verboden om op nieuw te maken. Niet om niet te publiceren.
Kwyok Duck
Alter-ego van Jop Duck voor recensies.
Member
 
Berichten: 39
Geregistreerd: ma apr 23, 2018 7:54 pm

Re: DD 2018-22

Berichtdoor Kwyok Duck » vr jun 22, 2018 8:03 pm

Maar goed, het is maar kolder van verteller oom Donald. Dus misschien is het daarom een ondoordacht, slordig koppijnverhaal met plotgaten waar Dombo doorheen kan vliegen. (huil huil)
Het excuus dat het maar een "verhaal-in-verhaal" is, is dan de stoplap die de chaos bij elkaar moet houden.

Inderdaad. Ik ben het compleet met je eens.

Alleen Don Dagoberti, Gustavo Gelucki, de broertjes Ducki (Quicko, Quecko en ongenoemd), oom Donaldo en de Zware Brutti zijn overduidelijk slechterikken. Wie nog meer?

Oom Dagobert wilt vaak in Nederlandse verhalen geen geld verdienen met illegale activiteiten. Donald Duck als crimineel is wel een keer in een film voorgekomen. Dat was hilarisch. Hij steelt daar zo als gebruikelijk het geld van de neefjes en krijgt daar extreme trauma over. Donald krijgt al een extreme trauma als hij een spaarpot plundert terwijl hij hier aan het afdreigen is. Ik wil niet pietluttig zijn ouzo, maar het is slechteriken en geen slechterikken.

En het verhaal gaat niet over Italië, maar over het fictieve stadje Parmesano op het fictieve eiland Sisalië.

Gaan we het opeens zo spelen. In de Donald Duck krijgen steden vaak vogels-gerelateerde namen.

Het kan gaan om slechts een door Donald verzonnen fantasieverhaal.

Wil je hier mee uitleggen dat Donald slecht is in geschiedenis of dat Donald gewoon niet de moeite doet om zijn kennis te gebruiken in een zelfbedacht verhaal?
P.S.: Die verdraaide quotes weken niet.
Laatst bijgewerkt door admin op za jun 23, 2018 10:03 am, in totaal 2 keer bewerkt.
Reden: "Disable BBCode" uitgezet, opmaak BBCode bijgewerkt.
Kwyok Duck
Alter-ego van Jop Duck voor recensies.
Member
 
Berichten: 39
Geregistreerd: ma apr 23, 2018 7:54 pm

Re: DD 2018-22

Berichtdoor admin » za jun 23, 2018 10:15 am

Kwyok Duck schreef:P.S.: Die verdraaide quotes weken niet.

Blijkbaar staat de optie "Disable BBCode" aangevinkt in je instellingen.
Dan werken de BBCodes (waaronder de quotes) niet.
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Re: DD 2018-22

Berichtdoor Ui » zo jun 24, 2018 2:11 pm

Ui schreef:Bladzijde 12-14, pagina 8-10:
De Zware Brutti slaan zomaar op de vlucht voor getrainde ratjes, die zomaar uit het niets verschijnen.

Had tenminste die getrainde ratten getoond in tenminste plaatjes 2.2, 2.3 en 2.5 (bladzijde 6), in het huis van De Broertjes Ducki.
Dan waren ze op pagina 9 (bladzijde 13) niet helemaal uit het niets verschenen.

In plaatje 7.3 (bladzijde 11) is wel een rat te zien. Maar die vlucht voor de neefjes en dus niet getraind.

Kwyok Duck schreef:
Alleen Don Dagoberti, Gustavo Gelucki, de broertjes Ducki (Quicko, Quecko en ongenoemd), oom Donaldo en de Zware Brutti zijn overduidelijk slechterikken. Wie nog meer?

Oom Dagobert [wil] vaak in Nederlandse verhalen geen geld verdienen met illegale activiteiten. Donald Duck als crimineel is wel een keer in een film voorgekomen. Dat was hilarisch. Hij steelt daar [zoals] gebruikelijk het geld van de neefjes en krijgt daar extreme trauma over. Donald krijgt al een [extreem] trauma als hij een spaarpot plundert terwijl hij hier aan het [afpersen] is.

Die tekenfilm heet 'Donald's Crime' (1945).
https://en.wikipedia.org/wiki/Donald%27s_Crime

Maar goed, wat heeft dit te maken met je stelling dat "iedereen slecht" is in Sisalië? (snif)
Ui stelt dat alleen Don Dagoberti, Gustavo Gelucki, de neefjes Ducki, oom Donaldo en de Zware Brutti overduidelijk slechteriken zijn.

Kwyok Duck schreef:Ik wil niet pietluttig zijn [of zo], maar het is slechteriken en geen slechterikken.

Waarempel, je hebt gelijk!
https://onzetaal.nl/taaladvies/slechteriken-slechterikken/

Kwyok Duck schreef:
Ui schreef:En het verhaal gaat niet over Italië, maar over het fictieve stadje Parmesano op het fictieve eiland Sisalië.

Gaan we het opeens zo spelen. In de Donald Duck krijgen steden vaak vogels-gerelateerde namen.

Hoezo, opeens? Sisalië is geen Italië. Dat is artistieke vrijheid. (snif)

Kwyok Duck schreef:
Ui schreef:Het kan gaan om slechts een door Donald verzonnen fantasieverhaal.

Wil je hier mee uitleggen dat Donald slecht is in geschiedenis of dat Donald gewoon niet de moeite doet om zijn kennis te gebruiken in een zelfbedacht verhaal?

Donald kan er hoe dan ook maar wat op los fantaseren, want volgens plaatje 2.1 is het toch maar "een verhaal":
"Ha! Ik zal jullie een verhaal vertellen"...
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: DD 2018-22

Berichtdoor Kwyok Duck » zo jun 24, 2018 7:31 pm

Ui schreef:Hoezo, opeens? Sisalië is geen Italië. Dat is artistieke vrijheid. (snif)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sicilie
Ui schreef:Maar goed, wat heeft dit te maken met je stelling dat "iedereen slecht" is in Sisalië? (snif)
Ui stelt dat alleen Don Dagoberti, Gustavo Gelucki, de neefjes Ducki, oom Donaldo en de Zware Brutti overduidelijk slechteriken zijn.

Oom Dagobert kan npog wel als een slechterik worden afgeschilderd, maar Donald en al helemaal de neefjes hebben in het algemeen geen reïncarnaties die voorouders zijn.
Kwyok Duck
Alter-ego van Jop Duck voor recensies.
Member
 
Berichten: 39
Geregistreerd: ma apr 23, 2018 7:54 pm

Re: DD 2018-22

Berichtdoor Ui » ma jun 25, 2018 2:38 am

Kwyok Duck schreef:
Ui schreef:Hoezo, opeens? Sisalië is geen Italië. Dat is artistieke vrijheid. (snif)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sicilie

Sisalië is ook geen Sicilië. Geen Italie en geen Sicilië, al kan de naam er wel van afgeleid zijn. (snif)

Kwyok Duck schreef:
Ui schreef:Maar goed, wat heeft dit te maken met je stelling dat "iedereen slecht" is in Sisalië? (snif)
Ui stelt dat alleen Don Dagoberti, Gustavo Gelucki, de neefjes Ducki, oom Donaldo en de Zware Brutti overduidelijk slechteriken zijn.

Oom Dagobert kan [nog] wel als een slechterik worden afgeschilderd, maar Donald en al helemaal de neefjes hebben in het algemeen geen reïncarnaties die voorouders zijn.

Nee? 'King Scrooge the First', van Barks, om maar een relatief bekend voorbeeld te noemen. (US 71-01 en D/D 2004-013)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: DD 2018-22

Berichtdoor Kwyok Duck » ma jun 25, 2018 6:46 am

Ui schreef:
Kwyok Duck schreef:Oom Dagobert kan [nog] wel als een slechterik worden afgeschilderd, maar Donald en al helemaal de neefjes hebben in het algemeen geen reïncarnaties die [slechteriken] zijn.

Nee? 'King Scrooge the First', van Barks, om maar een relatief bekend voorbeeld te noemen. (US 71-01 en D/D 2004-013)

Ik bedoelde wat anders wat ik in mijn citaat dus heb veranderd.
Kwyok Duck
Alter-ego van Jop Duck voor recensies.
Member
 
Berichten: 39
Geregistreerd: ma apr 23, 2018 7:54 pm

Re: DD 2018-22

Berichtdoor Ui » ma jul 02, 2018 11:08 pm

Kwyok Duck schreef:Ik bedoelde wat anders wat ik in mijn citaat dus heb veranderd.

Nee, zo werkt dat dus niet. (huil huil)
Je verandert in een quote je stelling, maar laat er Ui's reactie op de oude stelling staan!

Kwyok Duck schreef:Oom Dagobert kan [nog] wel als een slechterik worden afgeschilderd, maar Donald en al helemaal de neefjes hebben in het algemeen geen reïncarnaties die [slechteriken] zijn.

Ook Dagobert is doorgaans geen slechterik in de zin dat hij de wet overtreedt.
In tegenstelling tot de Zware Jongens.

Wat betreft "reïncarnaties" zegt Donald's verhaal nergens dat Don Dagoberti, Donaldo en broertjes Ducki voorouders/familie zijn.
Al gaat Donald's verhaal over "drie neefjes" (2.1), later door de neefjes "de neefjes" genoemd (13.6), er wordt niet gezegd dat het hun neefjes zijn.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Volgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron