DD 2007-30

Berichtdoor mcprul » vr jul 20, 2007 1:02 pm

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor mcprul » vr jul 20, 2007 1:08 pm

Rockerduck, vorige week (http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=533) schreef:Volgende week lijkt het een verhaal te worden van Francesco Peinado. Dan moet ik zeker niet vergeten langs m'n krantenboer te gaan. Maar het blaadje is wel duur tegenwoordig!

Vind je dat een goede artiest?
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Ei » vr jul 20, 2007 3:54 pm

Afbeelding

DONALD DUCK NR. 30
Heel Duckstad heeft vanaf deze week vakantie. Samen met Katrien ga ik een weekje kamperen. Heerlijk! Dan hoef ik die vervelende Bolderbast, Guus en oom Dagobert even niet te zien. Maar al snel blijkt dat ik niet de enige ben met dat idee! Knabbel en Babbel gaan naar het strand en Mickey en Goofy gaan eropuit met een camper.

Oplossing "ZOEK": Op blz. 5, 1ste plaatje zie je een slak die snel probeert over te steken.

http://www.donaldduck.nl/brievenbus/dezeweek/

Ei heeft ditmaal de zoek-oplossing bij de informatie laten staan. Is dat wenselijk?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor mcprul » vr jul 20, 2007 4:11 pm

Mij maakt het niet uit, ik zoek nooit.
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor mcprul » vr jul 20, 2007 4:11 pm

En wat wel grappig is: als het een Stripsnippers is, kan je aan dat kleine detail al zien welke tekenaar het is en heb je het zo gevonden...
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr jul 20, 2007 7:12 pm

mcprul schreef:Vind je dat een goede artiest?

Ja, ik vind dat hij Donald Duck en zijn familie héél mooi tekent, maar ook de andere personages krijgen van Peinado alle aandacht. Zie bijvoorbeeld het verhaal 'Het verdachte afspraakje' in DD 07-2006. Daarin bezoekt Donald o.a. een restaurant en een discotheek. Zelfs figuren die maar op één plaatje voorkomen hebben een heel eigen karakteristieke vormgeving. Af en toe moet ik daarbij denken aan de figuurtjes uit de film A Goofy Movie, ken je die? Vergelijk dat maar eens met de typetjes die bij Gulien of Mau Heymans op de achtergrond door het beeld lopen; die lijken allemaal op elkaar en zijn saai en kleurloos. Ik vind dat je aan dit soort details een artiest met bezieling herkent, een artiest die aandacht heeft voor álle kenmerken van een goed getekende strip.

Ik vind Peinado ook uitstekend in het uitbeelden van emoties van de stripfiguren; de expressies op de gezichten van Donald en de anderen zijn sprekend. Niet overdreven, maar wel duidelijk... en overtuigend. De snelle afwisseling van de emoties doet me af en toe denken aan Barks. Vooral het voorbeeld uit het verhaal met Dagobert's kanon komt in me op; waarin Dagobert binnen twee plaatjes verandert van wanhopig naar vastberaden. Peinado weet hetzelfde gevoel over te brengen. En alles met 'schwung', beweging. Niet de stijfheid van Gulien, Rosa of Vicar.

De scripts zijn niet altijd om over naar huis te schrijven, dat geef ik toe. Maar hij schrijft de verhalen niet zelf, en de tekeningen maken veel goed.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » vr jul 20, 2007 7:45 pm

Ei heeft een topic over Francesco Peinado opgericht:
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=536
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Henrieke » za jul 21, 2007 11:02 am

Het hoofdverhaal kende ik al, het staat namelijk in de Donald Duck die ik vorig jaar in Budapest gekocht heb! (en in de DD die ik in Decin (Tsjechië) stond een aankondiging voor hetzelfde verhaal)
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor mcprul » za jul 21, 2007 4:34 pm

Is het ook dezelfde inkleuring, Henrieke?
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » za jul 21, 2007 4:49 pm

Goed verhaal!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » zo jul 22, 2007 12:45 am

Ik ben een tevreden man. :) Niet onverdeeld tevreden, maar toch...

Ik vond het eerste verhaal, dat van Peinado, zoals altijd héél mooi getekend. Maar qua verhaal vond ik het ook grappig. Vooral het idee dat Donald iedereen aan wie hij wil ontkomen, tegenkomt op de camping. De eindgag vind ik ook sterk, waarin Donald en Katrien maar één rustige plek weten: terug naar Duckstad!

Het verhaaltje van Knabbel en Babbel zal iedereen bekend voorkomen die de korte Donald Duck-cartoon kent waarin hij naar het stand gaat en problemen krijgt met een bij. Dit verhaal is hetzelfde, zelfs met letterlijk uit de tekenfilm overgenomen grappen, maar dan met de twee eekhoorns.

Het Mickey Mouse-verhaal vond ik niet zó goed, maar wel een aangename afwisseling van de normale Bradbury's en Murry's. Helaas toch weer een oud Amerikaans verhaal, maar niet slecht.

Het laatste verhaal was weer een Deens Duck-verhaal waarin Donald met de Woudlopers op pad gaat. Veel voorspelbare grappen, maar toch wel een lollig einde, als de neefjes extra medailles krijgen voor het verzorgen van Donald.

De grap met Karel en Clara vond ik erg leuk, vooral de grap middenin de pagina, waarin Clara zegt: "Ik wil niet varen, ik wil trekken", waarop Karel zegt: "Dan had je tandarts moeten worden." :lol:

Er staat ook een wedstrijd in, die wel heel makkelijk is. De prijzen spreken me niet echt aan, daar ben ik te oud voor, maar ik ga tóch even bellen, want je kunt wél de special edition dvd van Robin Hood winnen (die volgende maand uitkomt).
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcprul » zo jul 22, 2007 3:22 pm

Oké. Rockerduck ook eens tevreden. Kunnen we volgende maanden weer elke week twee Vicar's plaatsen...

Maareh... volgens mij hebben Donald en Katrien één kamer gehuurd in het hotel... dus is het niet alleen Rosa.
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Caspar » zo jul 22, 2007 5:03 pm

Het kan een 2-persoonskamer zijn.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma jul 23, 2007 2:03 am

mcprul schreef:Oké. Rockerduck ook eens tevreden. Kunnen we volgende maanden weer elke week twee Vicar's plaatsen...

Thom? Ben jij dat?

mcprul schreef:Maareh... volgens mij hebben Donald en Katrien één kamer gehuurd in het hotel... dus is het niet alleen Rosa.

Verschil is dat Donald en Katrien er niet overnachten. Plus dat er geen vunzige suggesties worden gewekt.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcprul » ma jul 23, 2007 7:14 am

Rockerduck schreef:Verschil is dat Donald en Katrien er niet overnachten.

Ja, maar het was wel de bedoeling om daar te overnachten.
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Volgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten