DD 2007-39

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr sep 28, 2007 7:52 am

Tja, ik begin juist weer Sander Gulien te waarderen. Ik geloof ook dat in de Donald Duck Extra geen Nederlandse verhalen staan (behalve een keer een Rosa-verhaal met Heymanshoofden...)

Vroeger waren het allemaal verhalen met de Deense code. Op een gegeven moment vond ik de Donald Duck Extra geweldig. Toen Rosa minder verscheen en er ineens heel vaak zo'n oud Amerikaans verhaal in kwam (ik ben even kwijt van wie; Strobl of Bradburry?) was het voor mij al heel ver afgezakt.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Michiel P » vr sep 28, 2007 3:27 pm

Rockerduck schreef:Nou snap ik joúw standpunt niet meer zo goed. Eerst zei je nog dat de Extra niét het afvoerputje was en nu wél, begrijp ik dat goed?

Ik snap het zelf ook niet zo goed. Geen weldenkende redacteur plaatst Jippes in het afvoerputje, dus is de Extra niet het afvoerputje. Maar voor het overige lijkt het daar niet op.

Rockerduck schreef:Roep heeft vaak geroepen dat de verhalen in de Extra mikken op de oudere lezers, vandaar dat Rosa erin kwam. Maar als je nu het blad openslaat, lijkt het wel een kleutermagazine geworden.

Het kan natuurlijk zo zijn dat het lezerspubliek van de Extra verschoven is. Bij de lancering van het blad mikten ze op een markt die ze nu misschien niet meer bereiken. Misschien lezen die 'oudere lezers' tegenwoordig überhaupt minder stripblaadjes. Er is tegenwoordig geen echt stripblad meer voor jongeren van +/- middelbare schoolleeftijd. Vroeger had je de SjoSji nog.

Roclerduck schreef:Oh, daar ben ik het absoluut niet mee eens (dat alles naast Rosa flut is).

Niet alles naast Rosa (en Van Horn, Branca, Ferioli, Jippes) is flut, maar het is een feit dat er in de Extra ook verhalen worden afgedrukt die louter vulmiddel zijn. Dat was vroeger ook al zo. Die Zware Jongens-verhaaltjes zijn vulmiddel, maar die vind ik meestal nog wel amusant. Ze hebben bij de Extra een hele grote spuit met VICAR™-vulmiddel. Splurt, splurt, splurt en de Extra is vol.

Rockerduck schreef:Het is raar dat Rosa in recente jaren een paar keer in mini-boekjes in de Duck Weekblad heeft gestaan, en Van Horn ook een paar keer in het blad zelf, of in bijlagen.

Het eerste Rosa-miniboekje (The Cowboy Captain of the Cutty Sark) was reclame voor de Extra en werd voor de Rosa-fans ook duidelijk van te voren aangekondigd in de Extra, zodat ze het niet hoefden te missen. Het tweede Rosa-miniboekje was een Caballeros-verhaal en de Caballeros horen toch echt in het weekblad en niet in de Extra. (Dit wordt gelogenstraft door DD Extra 7½ van 2006, maar zover waren we toen nog niet.) Maar waarom het derde Rosa-boekje (The Crown of the Crusader Kings) niet in de Extra werd afgedrukt is mij inderdaad een raadsel.

Ridder ter Geit schreef:Tja, ik begin juist weer Sander Gulien te waarderen.

Sander Gulien tekent lelijke poppetjes met een onbeholpen mimiek, die steevast te korte armpjes hebben. Ik vind zijn tekeningen onaantrekkelijk en kaal.

Ridder ter Geit schreef:Ik geloof ook dat in de Donald Duck Extra geen Nederlandse verhalen staan.

Er hebben al zeker drie verhalen van Jippes in gestaan. Maar dan zal jij wel H-codes bedoelen. Er heeft trouwens ook al eens een gag van Sander Gulien in gestaan (in DDE 2003-7½) als vulmiddel. Pijn aan m'n ogen!
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » vr sep 28, 2007 7:45 pm

Michiel P schreef:Het tweede Rosa-miniboekje was een Caballeros-verhaal en de Caballeros horen toch echt in het weekblad en niet in de Extra.

Volgens dit ruime criterium zouden alle Rosa-verhalen zo huppakee het weekblad in kunnen.
Maar Rosa maakt underground-achtige strips. Dat houdt hem buiten het weekblad.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr sep 28, 2007 8:18 pm

Michiel P schreef:Het kan natuurlijk zo zijn dat het lezerspubliek van de Extra verschoven is. Bij de lancering van het blad mikten ze op een markt die ze nu misschien niet meer bereiken. Misschien lezen die 'oudere lezers' tegenwoordig überhaupt minder stripblaadjes. Er is tegenwoordig geen echt stripblad meer voor jongeren van +/- middelbare schoolleeftijd. Vroeger had je de SjoSji nog.

Dat lijkt mij een beetje teveel het 'argument' van Roep, dat de klagers te oud zijn geworden. Maar laatst las ik nog in een krant dat 'Donald Duck' het grootste 'mannenblad' van Nederland is: het wordt meer gelezen door mannen dan bijv. een écht mannenblad (zoals 'Playboy' bijv.). Ik plaatste daarom op McDrake een artikel onder de naam: "Donald Duck: kindervriend of mannenblad?", dat ging over de absurder wordende prijzen bij wedstrijden, waaronder een auto!

Roclerduck schreef:Niet alles naast Rosa (en Van Horn, Branca, Ferioli, Jippes) is flut, maar het is een feit dat er in de Extra ook verhalen worden afgedrukt die louter vulmiddel zijn.

Ik vind het fijn dat je Ferioli noemt. Eén van de weinige artiesten die ik tegenwoordig nog kan pruimen.

Michiel P schreef:Dat was vroeger ook al zo. Die Zware Jongens-verhaaltjes zijn vulmiddel, maar die vind ik meestal nog wel amusant. Ze hebben bij de Extra een hele grote spuit met VICAR™-vulmiddel. Splurt, splurt, splurt en de Extra is vol.

Ja, dat klopt. Maar da's nu juist mijn klacht. Dat is ergens rond 1998 ook al begonnen, maar in recentere jaren leek het weer even beter te worden. Die spuit gebruiken ze overigens op alle uitgaven, heb ik het idee.

Michiel P schreef:Sander Gulien tekent lelijke poppetjes met een onbeholpen mimiek, die steevast te korte armpjes hebben. Ik vind zijn tekeningen onaantrekkelijk en kaal.

Uitstekend gezegd. Nu alleen nog toevoegen dat zijn eenden altijd uit proportie zijn, beweging suggereren hem niet goed afgaat en dat hij zijn toch al gebrekkige tekeningen verder laat ontsieren door computerballoons.

Maar over hem is een eigen topic.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » vr sep 28, 2007 8:46 pm

Ei schreef:Volgens dit ruime criterium zouden alle Rosa-verhalen zo huppakee het weekblad in kunnen.

Ik redeneer niet vanuit het weekblad, maar vanuit de Extra. In de Extra staan alleen maar eenden. De Zware Jongens mogen er nog net in. Carioca en Panchito horen niet in de Extra. Bovendien zijn ze populair bij de lezertjes van het weekblad. Prima argument om dat ene Rosa-verhaal voor een mini-boekje te gebruiken.

Ik weet natuurlijk niet echt waarom ze die keuze hebben gemaakt, maar ik dacht altijd dat dit de argumenten waren. Behalve dat er zo af en toe toch een Mickey tussendoor glipt in de Extra. Zeker twee keer in een verhaal van Ferioli en een keer in een lelijk vulstripje.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » vr sep 28, 2007 8:46 pm

Rockerduck schreef:
Michiel P schreef:Sander Gulien tekent lelijke poppetjes met een onbeholpen mimiek, die steevast te korte armpjes hebben. Ik vind zijn tekeningen onaantrekkelijk en kaal.

Uitstekend gezegd. Nu alleen nog toevoegen dat zijn eenden altijd uit proportie zijn, beweging suggereren hem niet goed afgaat en dat hij zijn toch al gebrekkige tekeningen verder laat ontsieren door computerballoons.

Maar over hem is een eigen topic.

Ei heeft een reactie geplaatst onder het topic over Sander Gulien.
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=5150#p5150

Wat betreft de Donald Duck Extra is er ook een apart topic:
De teloorgang van Donald Duck Extra
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=217

Over een aantal weken weet niemand meer wat wel of niet onder 'DD 2007-39' stond. Dus wie reacties wil plaatsten die later overzichtelijk zijn terug te vinden, kan beter zulke structurele topics gebruiken.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr sep 28, 2007 9:57 pm

Michiel P schreef:Ik weet natuurlijk niet echt waarom ze die keuze hebben gemaakt, maar ik dacht altijd dat dit de argumenten waren. Behalve dat er zo af en toe toch een Mickey tussendoor glipt in de Extra. Zeker twee keer in een verhaal van Ferioli en een keer in een lelijk vulstripje.

Ik wou net zeggen... en ik heb Mickey in de jaren '80 ook al in de Extra zien staan, in een Franse strip. Maar het blijkt wel dat je altijd heel stellig iets poneert, en dat er dan wel tien "behalve"-s achteraan komen. ;)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » za sep 29, 2007 5:18 pm

Rosa werd in het weekblad gezet om de Donald Duck Extra te promoten, dacht ik. Terwijl er daardoor geen Rosaverhalen overbleven om daadwerkelijk in de Donald Duck Extra te zetten.

Misschien werd het niet iedere keer zo aangeprijst.. dat Kroon-verhaal werd misschien geplaats bij gebrek aan andere lange avonturenverhalen van heden te dage?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Michiel P » za sep 29, 2007 8:26 pm

Ridder ter Geit schreef:Rosa werd in het weekblad gezet om de Donald Duck Extra te promoten, dacht ik.

Dat heeft alleen maar zin als je bij het plaatsen van een dergelijk verhaal ook heel hard roept dat er nog meer leuke verhalen in de Extra staan. Dat was alleen het geval bij het eerste miniboekje (The Cowboy Captain... - 1999).

Ridder ter Geit schreef:Terwijl er daardoor geen Rosaverhalen overbleven om daadwerkelijk in de Donald Duck Extra te zetten.

Dat dacht je maar. In 1999 (miniboekje 1) stonden er twee Rosa-verhalen in de Extra, in 2001 (miniboekje 2) drie Rosa-verhalen en in 2002 (miniboekje 3) inderdaad maar één. Wat jij zegt geldt alleen voor 2002.

Ridder ter Geit schreef:Dat Kroon-verhaal werd misschien geplaatst bij gebrek aan andere lange avonturenverhalen van heden te dage?

Dat dacht ik ook even. Maar is dat wel waar? Worden ze echt niet meer gemaakt?
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » za sep 29, 2007 10:50 pm

Nu ja, er blijven dan allicht minder Rosa-verhalen over voor de Extra.

Ik denk het wel. Maar blijkbaar niet degenen die Nederland aankoopt. Die lijken het graag te houden bij Nederlandse producties en Rosa.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » zo sep 30, 2007 3:40 am

Verdere discussie over de Extra graag in het daarvoor bestemde topic.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Vorige

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten