Gast-optredens in DD

Berichtdoor Pelly » wo jan 02, 2008 12:43 am

Ik ben op zoek naar gast-optredens in DD.
Als voorbeeld wil ik graag mijnheer Knies aanhalen, hoofdonderwijzer op de Cornelis Prul school, die duidelijk geinspireerd is op John Cleese.
(2007-36)

Ook heeft recentelijk een "Kort Helder" de beroemde journalist een rolletje gespeelt (2007-22), net zoals in een ouder verhaal een Brigitte Bobo voorkomt.
Verwijzingen zijn er genoeg lijkt me in de DD-strips.

Als je er plaatjes of scans van hebt : Graag, maar ook een verwijzing is al tof.

Hopelijk kan je me een beetje helpen, ook al ben ik een newbie.

Vriendelijke Groet en bij voorbaat dank !

Pelly
Pelly
New member
 
Berichten: 5
Geregistreerd: wo jan 02, 2008 12:25 am

Berichtdoor Ei » wo jan 02, 2008 6:59 pm

Donald Duck weekblad 2007-45 bevat een verhaal met een verwijzing naar Paris Hilton (Patrijsje Hildom).

Donald wordt er voor "Bertus Biceps" aangezien. Is dat ook een verwijzing of is het zomaar een naam?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Pelly » vr jan 04, 2008 5:17 pm

Bedankt ! :)
Dat zijn er al een paar.

...Alhoewel er weinig consequentie in te bespeuren is door de redactie van DD ....
Er is namelijk een Paris Hildom (ipv "Patrijsje") te vinden in de online duckstad archieven bij de derde folder van CD-OLE...
Daar staan ook Bluh! (Blof) en Lange Gans en Dwaas B.... (behoef ik niet meer uit te leggen hoop ik)

Maar ongetwijfeld zijn er meer ...

Don Rosa doet minder moeilijk over historische namen (en afbeeldingen) in Dagobert's Levensverhaal : (Roosevelt, Steele, Buffalo Bill en Annie Oakley)

Ik sta open voor verdere suggesties.

Pelly
Pelly
New member
 
Berichten: 5
Geregistreerd: wo jan 02, 2008 12:25 am

Berichtdoor Rockerduck » ma jan 07, 2008 3:25 am

In 'De Beste Verhalen van Donald Duck 14: Als sportman' (of Donald Duck Weekblad nr. 47-1966):

Het verhaal 'Donald Duck zoekt 't hogerop' (Engels: 'Sitting High'), van Carl Barks:

-Barlon Grando; Marlon Brando (acteur)
-Brigitte Bobo; Brigitte Bardon (fotomodel, actrice)
-Prins Rendier en Prinses Acacia; Prins Rainier van Monaco en Prinses Gracia van Monaco (bekend als actrice Grace Kelly)
-Peter O'Poole; Peter O'Toole (acteur)
-Bassius Bray; Cassius Clay (bokser, later Muhammed Ali geheten)

In 'De Beste Verhalen van Donald Duck 14: Als sportman' (of Donald Duck Weekblad 42-1966):

Het verhaal 'Wie goed doet, goed ontmoet' (Engels: 'The good deeds'), van Carl Barks:

-Halewijn de Klein; Boudewijn de Groot ('s lands beste zanger).

In de herdruk van ditzelfde verhaal in Donald Duck Weekblad 16-1999 is die naam gewijzigd in 'Marcus Corsetto', wat volgens mij een verwijzing is naar Marco Borsato. Maar daar ben ik niet zeker van, aangezien ze daarvoor meestal 'Marco Ducksato' of (mijn favoriet) 'Marco Tornado' voor gebruiken.

Overigens gaat het hier alleen om Nederlandse vertalingen. Graag zou ik de originele Engelse namen vernemen. Misschien kunnen Ei of Daniel helpen met hun Barks Libraries?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Pelly » vr jan 11, 2008 5:25 am

Cool !
Echt bedankt al.
Het verhaal van Sitting High was mij ook al opgevallen maar ik merk nu dat ik er af en toe overheen schijn te lezen ...
Of wellicht is mijn kennis van de amerikaanse cultuur gewoon te klein.

Voor de naamgeving van M. Borsato is het inderdaad jammer dat men die niet eenduidig gebruikt. (Net als bij P.Hilton, blijkbaar)

Als iemand nog iets te binnen schiet wat nog niet genoemd is, dan hoop ik het te horen.

Beste wensen voor 2008 !

Pelly
Pelly
New member
 
Berichten: 5
Geregistreerd: wo jan 02, 2008 12:25 am


Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten