Gaat het weekblad achteruit?

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo feb 10, 2013 3:23 pm

Waarom is het zo dat Willie Wortel door zijn lengte niet bedoeld is om vaak te gebruiken?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ui » zo feb 10, 2013 3:31 pm

Ridder ter Geit schreef:Waarom is het zo dat Willie Wortel door zijn lengte niet bedoeld is om vaak te gebruiken?

Barks heeft in een interview (welk?) gezegd, dat hij Willie Wortel dan minder lang had gemaakt. De combinatie van zo'n lang kuiken met een stel eenden, vond hij moeilijk om te tekenen.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Oom Paspasu » zo feb 10, 2013 5:11 pm

Dit kan men nalezen in: Donald Ault (ed.), Carl Barks Conversations, pagina 96-97. Toch gaan de eenden voortdurend om met veel langere honden, varkens en andere dieren.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ui » zo feb 10, 2013 6:37 pm

Oom Paspasu schreef:Toch gaan de eenden voortdurend om met veel langere honden, varkens en andere dieren.

Waar dan, bij Barks? De langere personages, waaronder honden, varkens en ratten, zijn vaak tegenstanders en omstanders.

Wat betreft het Weekblad wil Ui natuurlijk niet beweren, dat vroeger alles goed was. Ui vindt het (door hoofdredacteur Roep) als een hoogtepunt gekozen verhaal over een tornado machine, een voorbeeld van pulp uit de jaren '50.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+DD+++44-06
Pulp hoeft niet per se afkeurenswaardig te zijn. Behálve als het gaat om bureaucratische pulp. Oftewel, pulp waar zogenaamd over is nagedacht. Ziet, hoe Nederland het braafste jongetje van de klas wil zijn. Braver dan de docent, zelfs. (Barks bedacht een idee voor Brigitta Gans.) Italië, Denemarken, Verenigde Staten, Brazilië, Frankrijk, ze moeten alle hun meerdere erkennen in de Nederlandse, bureaucratische bekrompenheid. Dat maakt voor Ui, Donald Duck Weekblad een vreselijk saai blad. De saaiheid komt niet door een gebrek aan ideeën, maar door een doelbewust beleid! Over de saaiheid en bekrompenheid is nagedacht!
Alsof je in een muf kantoor zit en er mag geen raampje open, zo komt het Nederlandse (Roepiaanse) beleid op Ui over.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Oom Paspasu » zo feb 10, 2013 7:37 pm

Ui schreef:De langere personages, waaronder honden, varkens en ratten, zijn vaak tegenstanders en omstanders.

Ja, en wat wil je hiermee zeggen? Het gaat om de moeilijkheid om korte en lange figuren in één plaatje bijeen te brengen. Blijkbaar kon Barks dat wel heel goed. Ondanks dat hij Willie niet bedoeld had om vaak te gebruiken, heeft hij dat toch gedaan, omdat het zo'n leuk personage is. Hij heeft ook zijn uiterlijk veranderd, van dik naar dun.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ui » zo feb 10, 2013 7:53 pm

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:De langere personages, waaronder honden, varkens en ratten, zijn vaak tegenstanders en omstanders.

Ja, en wat wil je hiermee zeggen? Het gaat om de moeilijkheid om korte en lange figuren in één plaatje bijeen te brengen.

Het om de moeilijkheid om korte en lange figuren als een harmonieuze eenheid bijeen te brengen.

Zie als voorbeeld de Barks-voorplaat die een familieportret met een berenvel toont:
http://coa.inducks.org/story.php?c=CR+OS+1239
In de eerste gepubliceerde versie is Willie verwijderd:
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS+1239-00
In de oorspronkelijke versie zit Willie achter (!) een openhaard, om hem er toch maar bij te hebben. Zou men de openhaard wegdenken, dan zou het duidelijk een geforceerde familiefoto zijn.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Oom Paspasu » ma feb 11, 2013 3:15 am

Ik heb gereageerd in het topic "Willie Wortel".

Overigens gaat deze discussie over het feit dat Carl Barks hem niet bedacht had om hem vaak te gebruiken, als argument tegen het valse Barksisme van de Nederlandse redactie. Hier kan ik tegenin brengen dat hij hem juist toch vaak gebruikt heeft. Dat wil niet zeggen dat de redactie toch de ware discipelen van Barks zijn. Barks maakte voor wegwerp-stripblaadjes van 10 cent verhalen van een zulk uitzonderlijke kwaliteit dat ze zestig jaar later nog steeds gelezen worden. De redactie vult de dure Donald Duck, een bekend verzamelaarsobject, met pulp. En ja, Barks bedacht regelmatig nieuwe figuren en stond ook niet negatief tegenover personages bedacht door anderen.

Man! Ik wil ook nog terugkomen op het Vicarverhaal en vele andere dingen, maar ik zit al 24 uur per dag op McDrake! Ik heb nog niet eens de tijd gevonden me een keer fatsoenlijk voor te stellen!
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ui » ma feb 11, 2013 4:09 pm

Oom Paspasu schreef:Overigens gaat deze discussie over het feit dat Carl Barks hem niet bedacht had om hem vaak te gebruiken, als argument tegen het valse Barksisme van de Nederlandse redactie. Hier kan ik tegenin brengen dat hij hem juist toch vaak gebruikt heeft.

Willie is ondanks bezwaren toch vaak gebruikt door Barks. Maar het recentste verhaal stamt uit het begin van de jaren '70. ('Junior Woodchucks'-verhalen.) Op dat moment bestond Willie ongeveer 20 jaar. We zijn nu inmiddels 40 jaar verder. Dus van de ongeveer 60 jaar dat Willie bestaat, heeft Barks hem ongeveer 20 jaar lang gebruikt in de strips. (Daarna in schilderijen, maar die zijn vooral nostalgisch en geen strips.) Dit betekent dus, dat stripfiguur Willie 2/3 van zijn bestaan in handen is van mensen buiten Barks.

Zou Barks het eeuwige leven gehad hebben, zou hij Willie dan 60 jaar hebben gebruikt zoals hij in de eerste 20 jaar deed? Zou hij dan niet wat andere personages bedacht hebben?
Reeds in de eerste 20 jaar duikt een andere uitvinder op, namelijk een rivaliserende buurman. Een varkenshoofd.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++38-04 ('Madcap Inventors')
En in een ander verhaal uit die tijd, doet Willie mee aan een wedstrijd voor uitvinders. Zijn rivaal is Boris Boef (of een personage dat erop lijkt).
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++28-02 ('The Inventors' Contest')

Oom Paspasu schreef:De redactie vult de dure Donald Duck, een bekend verzamelaarsobject, met pulp.

Pulppap met soms wat kersen erin. (snik)

Oom Paspasu schreef:En ja, Barks bedacht regelmatig nieuwe figuren en stond ook niet negatief tegenover personages bedacht door anderen.

Toch is Otto van Drakenstein nooit gebruikt in een eigen verhaal van Barks. Alleen in een kort verhaal dat is geschreven door iemand anders. Blijkbaar stond Barks niet te jubelen om dit personage op korte termijn te gebruiken, ook al kende hij het wel.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++54-06 ('Flowers Are Flowers')
Van Drakenstein ontstond in het begin van de jaren '60, ongeveer in de tijd dat Barks bij fans klaagde dat zijn geest geen bodemloze bron is. Wel had Barks toen zelf een nieuw personage bedacht, namelijk Zwarte Magica.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++36-01 ('The Midas Touch')
In het verknipte en daardoor deels verloren 'Mythtic Mystery' ontmoeten de Ducks een geleerde met verstand van astronomie. Deze geleerde is noch Willie noch Otto.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++34-01
In een ander verhaal duikt een valse geleerde op, in 'Missile Fizzle'. Een rattenhoofd.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+244-01
En in 'Hall of the Mermaid Queen' zijn op pagina 4 en 5 wel geleerden en uitvinders te zien, waaronder een scherp gesnavelde zoals Willie, maar Willie zelf wordt niet gebruikt.

Dus zelfs al heeft Barks geen Otto van Drakenstein gebruikt in eigen verhalen, hij bedacht wel alternatieven voor Willie.
Hoewel dit in het geval van de 'Uncle Scrooge'-verhalen ook kan komen, omdat Willie daar niet in twee verhalen tegelijk gebruikt mocht worden. Dit had te maken met rare regels van de posterijen in midden jaren '50. (Ui weet niet, hoe lang die periode geduurd heeft.)

Maar zelfs al had Barks liever in alle verhalen gebruik gemaakt van Willie, dan nog hebben we het over ongeveer een periode van begin jaren '50 tot en met half jaren '60, met in eind jaren '60 en begin jaren '70 een ruim dozijn pensioenverhalen. Daarna stopte Barks vrijwel helemaal met stripverhalen maken. En in de tijd dat Barks stopte, begon het Grote Herdrukken, waarmee Nederland ging oogsten wat reeds geoogst was. Er werd qua personages niets nieuws gezaaid, terwijl dat inmiddels hoog tijd was. En hoe goed het Weekblad ook is in de jaren '70 en begin jaren '80, er is alleen geoogst en niet gezaaid. En zelfs wat in Nederland is gezaaid, namelijk de 'Duckies', verdween al gauw grotendeels van het toneel. Het Weekblad heeft vooral aan roofbouw gedaan. Plukken wat er te plukken valt en morgen zien we wel weer. (snik)

Overigens is Zwarte Magica bij Barks ook een beetje een uitvinder. Ze heeft aan haar pols een op batterijen werkend apparaatje waarmee ze tegenstanders bestraalt alsof er bliksem uit haar mouw komt.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++38-02 ('The Unsafe Safe')
En ze vliegt op een gemotoriseerde bezem.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+JW+++10-02 ('Bottled Battlers')
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Oom Paspasu » ma feb 11, 2013 6:57 pm

Het wordt erg moeilijk om on-topic te blijven wanneer we het over Barks hebben.

Ui schreef:
Oom Paspasu schreef: [Barks] stond ook niet negatief tegenover personages bedacht door anderen.
Toch is Otto van Drakenstein nooit gebruikt in een eigen verhaal van Barks.

Barks nam inderdaad geen figuren van andere tekenaars over, maar zoals we allemaal weten stond hij wel positief tegenover Brigitta en hij had geen bezwaar om Otto te tekenen. Inductief neem ik de bovenstaande stelling in. Voor zijn eigen verhalen hield hij het liever op zijn eigen figuren, maar hij zou Otto en Brigitta niet uit het weekblad weren.

Ui schreef:Dus zelfs al heeft Barks geen Otto van Drakenstein gebruikt in eigen verhalen, hij bedacht wel alternatieven voor Willie.

Ook in The Swamp of No Return gebruikt hij een andere uitvinder.
Ik vind Otto van Drakenstein geen alternatief voor Willie. Willie is geen geleerde, maar een uitvinder. Otto is geen uitvinder, maar een geleerde. Hij kan niet alleen voor variatie van personages op het gebied van uiterlijk en karakter zorgen, maar een geleerde opent een heel nieuw terrein van mogelijke verhalen, vooral omdat hij op elk vakgebied professor is. Als men een uitvinding nodig heeft, gaat men natuurlijk naar Willie en niet naar Otto, maar in Duckstad heeft men wel belachelijk vaak uitvindingen nodig. Kan men nooit kennis gebruiken?

Ui schreef:Overigens is Zwarte Magica bij Barks ook een beetje een uitvinder.

Net als geluksbrengers is magie iets dat in zijn verhalen voortdurend ontkracht èn bevestigd wordt. De grens tussen "science" en magie is heel vaag: Magica gebruikt elektronische snufjes en Willie maakt toverdrankjes: encyclopediebouillon met lettervermicelli, of een mengseltje dat tot leven moet komen.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ui » ma feb 11, 2013 8:05 pm

Oom Paspasu schreef:Barks nam inderdaad geen figuren van andere tekenaars over, maar zoals we allemaal weten stond hij wel positief tegenover Brigitta en hij had geen bezwaar om Otto te tekenen. Inductief neem ik de bovenstaande stelling in. Voor zijn eigen verhalen hield hij het liever op zijn eigen figuren, maar hij zou Otto en Brigitta niet uit het weekblad weren.

Barks stond tijdens zijn pensioen, in de jaren '70, positief tegenover Brigitta. Getuige een idee, over geldparfum, dat hij aan Scarpa gaf.
http://coa.inducks.org/story.php?c=XFC+ALP++13IC
Het geen bezwaar hebben tegen het tekenen van Otto, kan ook komen omdat Barks begin jaren '60 een werknemer was die soms scenario's kreeg toegestuurd. Zijn redactie zou vreemd hebben opgekeken, als zou blijken dat hij op principiële gronden zou weigeren.

Maar zelfs al zou Barks personages zoals Otto en Brigitta weigeren, dan stelt hij daar eigen nieuwe personages tegenover. Zelfs tijdens zijn pensioen bedacht hij een nieuw personage in de vorm van de gesnavelde hopman.
http://coa.inducks.org/character.php?c=Mogul
Zodoende ben je niet alleen maar aan het afkeuren; je levert zelf creaties aan.
Hoe anders werkt de Roepredactie. Zij keuren andermans personages af, maar ze leveren zelf niets aan. Dergelijk gedrag behoort tot de ergste negativiteit die je in de artistieke wereld kan tegenkomen. Geestdodender kan haast niet. Een ander mag niets bedenken, maar zelf bedenkt men ook niets.

Ui vindt dat na de samenwerking van Daan Jippes en Freddy Milton, eind jaren '70 en het prille begin van de jaren '80, de Nederlandse kwaliteit al gauw inzakt. Dat Thom Roep pas in 1984 hoofdredacteur werd, en er geen was gedurende de jaren '70, dat verklaart voor Ui een heleboel. Vanaf 1984 krijgt Donald Duck Weekblad een steeds groter kauwgumgehalte. Weliswaar verscheen Mau Heymans, maar in wat voor een verhaal. Een scenario van Jan Kruse, over een Anneke Tanneke Toverheks of zoiets. De kinderlijkheid druipt er vanaf. Dit was reeds eind jaren '80, afgaande op de publicatie.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+85154
Dat onder Roep een verhaal over een Snorrenoorlog kon verschijnen is een wonder. Zulke verhalen konden misschien in de jaren '70, maar vanaf de jaren '90 worden ze steeds zeldzamer.
http://coa.inducks.org/s.php?c=H+87026

Mau Heymans heeft vooral kinderachtige verhalen gemaakt. En een inhoudelijk verhaal over belreclames, dat is tot dusver buiten het Weekblad gehouden.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+24043

Onder de Roepredactie is Donald Duck Weekblad drastisch verkinderlijkt. Dat is nog tot daar aan toe, ware het niet, dat Roep in het 'Hoogtepunten'-album schaamteloos gaat zitten trappen richting collega's die hem voorafgegaan zijn. Och, wat waren de jaren '60 kinderachtig, als je Roep moet geloven.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/JUB2012-2
Maar kijk nu naar wat meneer Roep zelf het liefste goedkeurt. Een verhaal over een meloen die uitgroeit tot het formaat van een hotel, als men een bepaalde melodie fluit. En dat vindt de heer Roep een hoogtepunt in 60 jaar Donald Duck Weekblad!
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+86190

Enerzijds zit Roep pittige verhalen tegen te houden, maar als de media dan toch nog een pittig verhaal voorbij zien glippen, dan klopt hij zich op de borst over diepere lagen in zijn blad. En hij raakt niet uitgepraat over de diepgang die hij ziet achter een bijnaam zoals "Harry Muesli". (Harry Mulisch)

Maar goed, misschien heeft het Nederlandse volk de redactie die het verdient. Op McDrake is ooit een vergelijking gemaakt met de Duitse redactie, die via een fanforum contact zou houden met lezers. Maar dat is Duitsland. Daar is zelfs een vertaalster (Erika Fuchs) een bekendheid geworden. In Nederland praat men liever over de broek die Donald niet draagt. En de enige die bekend wordt is Thom Roep - daar zorgt hij zelf wel voor.

Oom Paspasu schreef:Otto is geen uitvinder, maar een geleerde.

In minstens één verhaal heeft Otto een raket uitgevonden, als Ui het zich goed herinnert. (snif)
http://coa.inducks.org/story.php?c=S+63013

in Duckstad heeft men wel belachelijk vaak uitvindingen nodig. Kan men nooit kennis gebruiken?

Voor kennis kijkt men natuurlijk in het (geeuw) Woudlopershandboek. Dat gegeven verkocht vorige week goed, dus zal het volgende week ook nog wel verkopen. (snik)

Maar nu zit Ui weer een heel bericht te wijden aan een stel pulpboeren die al die aandacht niet waard zijn. Zullen we wat anders gaan doen? Plotgaten van soaps bespreken, alsof het gaat om hoogstaande kunst? (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Oom Paspasu » ma feb 11, 2013 9:18 pm

Zo, Ui is ook weer lekker aan het herdrukken of zijn eerdere opmerkingen aan het uitkauwen. Al jarenlang hetzelfde gesnotter. Natuurlijk is het ook niet te verwachten dat Ui met nieuw commentaar komt, zolang het Weekblad niet veranderd, maar altijd boos en verdrietig zijn vanuit het idee dat jij Barks wel begrijpt, komt mij wel een beetje vreemd over.

Wat wel nieuw is, is dat je het Weekblad opeens beschuldigt van een "childish turn". Ik meende dat het een kinderblad was? "De wraak van Anneke Tanneke Toverknol" is niet een heel sterk verhaal, maar het heeft wel een heerlijke sfeer. Dat is mogelijk omdat het verhaal, dat in drie delen is verschenen, lang genoeg is om daar ruimte voor te hebben. Natuurlijk kan je niet de jaren zestig als kinderachtig bestempelen en dit wel goedkeuren. Ik neem aan dat dat jouw punt is.

Over het hoogtepuntenalbum: Natuurlijk ga je als hoofdredacteur niets slechts zeggen over je eigen periode, maar het is bijzonder oncollegiaal om een voorgaande periode zo af te kraken. Inderdaad is dit om "de positieve vooruitgang met het heden als hoogtepunt" duidelijk te maken. Dat hij de verhalen uit de jaren zestig niet leuk vindt, is zijn probleem, maar een hoofdredacteur hoort zijn beleid niet op persoonlijke smaak te baseren. Dat er in dit album veel verhalen staan die niet direct hoogtepunten zijn en dat verhalen die dat wel zijn, missen, vind ik niet erg. Ze hadden het anders kunnen noemen, maar ik ben tevreden over de selectie, omdat dit verhalen zijn die veelal niet herdrukt zijn. Natuurlijk zijn er nog veel meer verhalen die hadden gekund, maar er staan ook al veel in de Grappigste Avonturenreeks. Als je naar "Arrow Classic Rock" luistert "met de hele dag alleen de allerbeste Classic Rocksongs", hoor je elke dag weer dezelfde allerbeste nummers voorbijkomen. Iets wat niet het allerbeste is, kan ook leuk zijn.

Ui schreef:Zullen we wat anders gaan doen?

We kunnen proberen het Weekblad te negeren en het over goede verhalen te hebben, maar dan moet de wekelijkse bespreking van het blad verboden worden. Iedere week krijgt Ui weer een reden om zijn tirade te recyclen. Anders is het misschien een goed idee als Ui een tijdje op McDrake Off-topic over muziek of boeken of andere strips gaat praten om een beetje tot rust te komen. Heb je inmiddels al een snor of een bril?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ui » ma feb 11, 2013 10:40 pm

Oom Paspasu schreef:Zo, Ui is ook weer lekker aan het herdrukken of zijn eerdere opmerkingen aan het uitkauwen. Al jarenlang hetzelfde gesnotter. Natuurlijk is het ook niet te verwachten dat Ui met nieuw commentaar komt, zolang het Weekblad niet veranderd, maar altijd boos en verdrietig zijn vanuit het idee dat jij Barks wel begrijpt, komt mij wel een beetje vreemd over.

Hoezo, "vanuit het idee dat jij Barks wel begrijpt"? Ui geeft een uiteenzetting van wat Barks zoal met uitvinders en geleerden deed. Dat Barks tot in de jaren '70 nieuwe personages bedacht, daar hoef je hem helemaal niet voor te begrijpen; dat kan iedereen zien aan de strips.

Maar inderdaad, Ui zit al jaren te snotteren over een dood paard. Ui dacht naar een paardenshow te gaan, maar het bleek een paardenslachthuis. (huil huil)

Oom Paspasu schreef:Wat wel nieuw is, is dat je het Weekblad opeens beschuldigt van een "childish turn". Ik meende dat het een kinderblad was?

Dat is niets nieuws. Ui (of Ei) heeft jaren geleden al gezegd, dat Roep's Douwe Dabbert onder zijn hoofdredactie, toenemend kinderachtig wordt.
Die "childish turn" (om het maar zo te noemen) is een reactie op lieden die wijzen naar de zogenaamd kinderachtige jaren '60. Als de jaren '60 en begin jaren '70 kinderachtig waren, dan is het Weekblad onder Roep's redactie pas echt kinderachtig geworden.

Oom Paspasu schreef:"De wraak van Anneke Tanneke Toverknol" is niet een heel sterk verhaal, maar het heeft wel een heerlijke sfeer. Dat is mogelijk omdat het verhaal, dat in drie delen is verschenen, lang genoeg is om daar ruimte voor te hebben. Natuurlijk kan je niet de jaren zestig als kinderachtig bestempelen en dit wel goedkeuren. Ik neem aan dat dat jouw punt is.

Die heerlijke sfeer lijkt wat betreft Ui, vooral van de hulsttakjes te komen in de pagina-marge. Denk de hulsttakjes weg en wat houd je over? Op pagina 1 is er dan niets dat wijst op een kerstsfeer. Er wordt meteen al heel wat afgekletst, maar er is niets dat naar kerst verwijst! En dat met een kerstverhaal!
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+85154
Vergelijk die kale sfeer met de openingspagina van Barksverhaal 'A Letter to Santa':
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+CP++++1-01
Donald heeft een kerstboom vast, en het tekstblokje bevat hulst. Daar hoeft een redactie dus niet in de pagina-marge te klooien met versierselen. Die marge-versierselen blijken vooral sfeerloosheid te verdoezelen.

Oom Paspasu schreef:Over het hoogtepuntenalbum: Natuurlijk ga je als hoofdredacteur niets slechts zeggen over je eigen periode, maar het is bijzonder oncollegiaal om een voorgaande periode zo af te kraken. Inderdaad is dit om "de positieve vooruitgang met het heden als hoogtepunt" duidelijk te maken. Dat hij de verhalen uit de jaren zestig niet leuk vindt, is zijn probleem, maar een hoofdredacteur hoort zijn beleid niet op persoonlijke smaak te baseren.

Het 'Hoogtepunten'-album etaleert hoezeer Thom Roep ("ThR") naast zijn schoenen is gaan lopen. Die schaamt zich nergens meer voor.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/JUB2012-2
Let ook op de vileine manier van schrijven. Roep verwijt de redactie van de jaren '60 en begin jaren '70, dat ze meegaan in het felgekleurde modebeeld van die tijd. Roep weet natuurlijk dondersgoed, dat felle kleuren toen mode waren. Maar dat gegeven schrijft hij er niet bij. En ondertussen publiceert hij zelf een jubileum-uitgave met een fel gele achtergrondkleur, met schijnbaar zwevende personages.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/JUB2012-1

Och, nu zit Ui te herdrukken wat Ui reeds in het aan een van de jubileum-albums gewijde topic 'Donald Duck 60 Jaar een Vrolijk Weekblad' heeft geschreven. Met een vergelijking van dat felle jubileum-album en een oud nummer van het Weekblad.
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=2540

Oom Paspasu schreef:Dat er in dit album veel verhalen staan die niet direct hoogtepunten zijn en dat verhalen die dat wel zijn, missen, vind ik niet erg.

Prima, maar laat men het dan geen "Hoogtepunten" noemen.

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Zullen we wat anders gaan doen?

We kunnen proberen het Weekblad te negeren en het over goede verhalen te hebben, maar dan moet de wekelijkse bespreking van het blad verboden worden. Iedere week krijgt Ui weer een reden om zijn tirade te recyclen.

Ui denkt inmiddels, dat het Weekblad opzettelijk zo gebrekkig wordt gemaakt. Alleen maar om Ui te pesten! Hoe meer Ui klaagt, hoe beter ze weten dat ze Ui in het Barkshart raken. (snotter)

Oom Paspasu schreef:Heb je inmiddels al een snor of een bril?

Een snor of een bril? Hoezo?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Oom Paspasu » di feb 12, 2013 1:53 am

Oom Paspasu schreef:zolang het Weekblad niet veranderd

Verandert! Goed dat Meester Warbol niet kijkt!
Ui schreef:Hoezo, "vanuit het idee dat jij Barks wel begrijpt"?

Het weekblad doet aan vals Barkspurisme. Jij ontkracht hun ideeën. Jij ontkracht opnieuw hun ideeën. En nog eens. Allemaal uit liefde voor Barks, Disneystrips en de Donald Duck. Altijd ben je boos en verdrietig. Het Vrolijk Weekblad heeft jouw leven in één tranendal veranderd. Dat is toch apart voor een groot liefhebber van het werk van Barks. Hij heeft zulke prachtige verhalen gemaakt, dat de ellende van het Weekblad erbij in het niet valt.
Ui schreef:Die heerlijke sfeer lijkt wat betreft Ui, vooral van de hulsttakjes te komen in de pagina-marge.

Ik heb het verhaal hier in de Amerikaanse uitgave op mijn computer en daar zijn er geen hulstakjes in de marge en op het lezen van die versie is mijn opmerking gebaseerd. Op de eerste pagina worden de hoofdrolspelers geïntroduceerd en hoe zij zich wel of niet verheugen op de komende Kerstdagen. Op het openingsplaatje zie je oom Dagobert en zijn kaarsenfabriek. Hij ziet Kerst als een moment om geld te verdienen en een "kerstsfeer" past daar niet bij, alleen koude sneeuw. Let op de brandspuitaansluitingspaal of hoe het heet, een voorteken van de komende brand. Een kerstboom en zalig kijkende eendjes geven meer kerstsfeer op het moment dat de neefjes naar hun spaarpot lopen om geld te pakken voor een cadeautje voor oom Donald. Er had van mij nog een open haard bij gemogen. Allemaal tragische ironie natuurlijk, want het spaarvarken is geplunderd door Donald. Wanneer hij daarmee bezig is, staat de kerstboom er ook, maar hangen er tevens foto's van onbekende familieleden die naar hem kijken en eentje steekt bestraffend een vinger op. Donald vult het spaarvarken met knopen om zijn sporen te verbergen, hij schudt nog even met het varken en zegt: "There! That'll keep the home front quiet until I can pay the money back!" terwijl naast hem een beeldje van hemzelf met een bezem en een zelfingenomen glimlach staat. Op het einde, wanneer alles goed is afgelopen, is er een open haard, kaarsjes, hulst en een versierde kerstboom.
Ui schreef:Vergelijk die kale sfeer met de openingspagina van Barksverhaal 'A Letter to Santa'

Je hoeft mij niet uit te leggen dat Mau Heymans een mindere tekenaar dan Carl Barks is. Zal ik "Het hoofd van Cornelis Prul" eens met Barksverhalen met een zelfde thema vergelijken?
Ui schreef:Weliswaar verscheen Mau Heymans, maar in wat voor een verhaal.

Dit is overigens niet zijn eerste verhaal. Ik ga niet verklappen welke het wel is. Ui mag ook wel eens leren hoe Inducks werkt. Altijd zet hij kleine kinderen voor hem aan het werk, terwijl hij het makkelijk zelf op kan zoeken. En maar klagen over hoe iemand, wiens naam niet in één zin met Barks genoemd mag worden, Barks en de DCML-lijst zich voor hem uitsloven liet! (Ik vind deze zin heel raar klinken, maar ik denk dat hij toch klopt.)
Ui schreef:Een snor of een bril? Hoezo?

http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?f=13&t=183
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ui » di feb 12, 2013 2:43 pm

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Hoezo, "vanuit het idee dat jij Barks wel begrijpt"?

Het weekblad doet aan vals Barkspurisme. Jij ontkracht hun ideeën. Jij ontkracht opnieuw hun ideeën. En nog eens. Allemaal uit liefde voor Barks, Disneystrips en de Donald Duck. Altijd ben je boos en verdrietig. Het Vrolijk Weekblad heeft jouw leven in één tranendal veranderd. Dat is toch apart voor een groot liefhebber van het werk van Barks. Hij heeft zulke prachtige verhalen gemaakt, dat de ellende van het Weekblad erbij in het niet valt.

Wat verwacht men? Ui is jarenlang gehersenspoeld met surrogaat-Barks. Carl Barks, Al Taliaferro, Don Rosa, Thom Roep, Jan Kruse, gebroeders Heymans, Floyd Gottfredson, noem maar op, het is toch allemaal één pot nat? Don Rosa betichtte mensen zelfs van Barkspurisme, alsof dat iets kwalijks is. (snik)
Ui is vergiftigd met valse informatie over "voetsporen van Barks". Ui is misleid met afgoderij. "Van Donald Duck steek je meer op dan je denkt", nietwaar?
Nederland had toch uitstekende Duckverhalen? Waar zijn ze dan? Qua kwaliteit heeft Nederland jarenlang zitten teren op een reputatie die voornamelijk van tekenaar Daan Jippes kwam. En dan kan men Mau Heymans of Ben Verhagen gaan noemen, maar die kunnen technisch niet tippen aan Jippes. Niet dat Jippes de kracht van Barks heeft, maar van de Nederlandse Disney-tekenaars is hij dichter in de buurt gekomen dan wie dan ook.

Rond 1980 was Donald Duck Weekblad een uitstekend blad. Toen konden verhalen een pittige ondertoon hebben. Vergelijk dat met wat er in de jaren '90 van over is.
Maar misschien is het Weekblad een goede afspiegeling van de maatschappij? Rond 1980 kon een volksdemonstratie bijna op oorlog lijken. ("Geen woning, geen kroning.") Tegenwoordig laat het volk zich naar een Malieveldje sturen, waar niemand er echt last van heeft.

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Die heerlijke sfeer lijkt wat betreft Ui, vooral van de hulsttakjes te komen in de pagina-marge.

Ik heb het verhaal hier in de Amerikaanse uitgave op mijn computer en daar zijn er geen hulstakjes in de marge en op het lezen van die versie is mijn opmerking gebaseerd. Op de eerste pagina worden de hoofdrolspelers geïntroduceerd en hoe zij zich wel of niet verheugen op de komende Kerstdagen. Op het openingsplaatje zie je oom Dagobert en zijn kaarsenfabriek. Hij ziet Kerst als een moment om geld te verdienen en een "kerstsfeer" past daar niet bij, alleen koude sneeuw. Let op de brandspuitaansluitingspaal of hoe het heet, een voorteken van de komende brand. Een kerstboom en zalig kijkende eendjes geven meer kerstsfeer op het moment dat de neefjes naar hun spaarpot lopen om geld te pakken voor een cadeautje voor oom Donald. Er had van mij nog een open haard bij gemogen.

Die aanpak verwacht dat de lezer het verhaal sowieso wil lezen en dan vanzelf die kerst tegenkomt. Oftewel, de-mensen-lezen-het-toch-wel.
Een openingspagina dient een potentiële koper nieuwsgierig te maken. Een openingspagina is een visitekaartje. Zie ook Inducks, waar meestal alleen openingspagina's te zien zijn. Dat Dagobert een hekel heeft aan kerst, is geen reden om zelfs geen hulsttakje in openingspagina zelf te tonen. En blijkbaar heeft men van de Roepredactie ook besloten, dat het een en ander wat meer kerstsfeer kon gebruiken - anders was de pagina-marge niet gevuld met takjes.

Een kerstverhaal dient vanaf de openingspagina iets te tonen dat met kerst te maken heeft. Barks heeft met 'A Christmas to Shacktown' een bijna kerstloze openingspagina: alleen de koptekst in de openingsplaat heeft een kerstkrans. Wat al meer is dan wat de openingspagina van het Kruse-verhaal toont.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++367-02 (Carl Barks)
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+85154 (Jan Kruse/Mau Heymans)
Ook Barks lijkt met 'Shacktown' te beginnen zonder iets van een kerstsfeer. Maar zie wat zijn openingsplaat er voor in de plaats biedt. De armoede van Krotdorp vormt een groot contrast met de vrolijke bij het verhaal horende kerstvoorplaat van het blad.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++367-00
Wat laat Kruse zien? Een nijdige dertien-in-een-dozijn-Dagobert, Donald's neefjes in gesprek, Donald op zijn werk, en vervolgens een toverkol. Dit heeft zelfs geen contrast met kerst. En dat Dagobert tegen kerst is, dat moet men vissen uit een rijkelijk gevulde tekstballon. Zijn grijns kan van alles betekenen. Vergelijk dat met hoe Barks een kersthatende Dagobert tekent, in 'Christmas Cheers'. Daar wijst Dagobert woedend op de kalender, op pagina 2. De lezer heeft dan inmiddels al wat kerstsfeer meegekregen van de openingspagina.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+268-02
Een wie weet, hoe 'Shacktown' was geweest als de neefjes eerst in een kerstetalage hadden gekeken en pas daarná door Krotdorp gingen wandelen. Dus ongeveer volgens de structuur van het latere 'Christmas Cheers'. Daar is eerst de rijkdom te zien en daarna de armoede van een onvoltooide straat.

Oom Paspasu schreef:Op het einde, wanneer alles goed is afgelopen, is er een open haard, kaarsjes, hulst en een versierde kerstboom.

Ja, maar daarvoor moet men eerst het verhaal hebben gekocht. Met een instelling van "later wordt het leuk" en "eerst door de zure appel heenbijten" neemt lang niet iedere klant genoegen. Een verhaal moet vanaf de 1e pagina de klant verleiden.

Maar kijk nu naar de 'Sneeuwspecial'. Daarvoor is 'The Golden Nugget Boat' als openingsverhaal gekozen. Een verhaal waarin amper sneeuw te zien is. Hoofdredacteur Roep is blijkbaar zo druk met opletten dat alle plaatjes een desnoods overbodig tekstballon bevatten, dat hij amper nog naar het tekenwerk lijkt te kijken.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++35-02
En laat nu niemand gaan vertellen dat de lezer eerst tientallen pagina's naar sneeuw moet smachten, zodat de sneeuw in de verhalen daarna extra welkom is. In de supermarkt heeft Ui daar geen tijd voor. Daar is het in een minuut beslissen of het blad de winkelwagen ingaat of niet. En dan is een minuut nog lang, voor de gemiddelde klant.

Oom Paspasu schreef:Je hoeft mij niet uit te leggen dat Mau Heymans een mindere tekenaar dan Carl Barks is. Zal ik "Het hoofd van Cornelis Prul" eens met Barksverhalen met een zelfde thema vergelijken?

Wat heeft Mau Heymans met 'The Head Of Cornelius Coot' van Tom Anderson en Vicar te maken?
En niemand hoeft aan te tonen dat Barks beter werk aflevert dan wat in 'The Head Of Cornelius Coot' te zien is. Vindt Ui eens een verhaaltje leuk, moet dat met genadeloze analyses de grond ingeboord worden. En ondertussen maar vragen, waarom Ui altijd huilt! (huil huil)

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Weliswaar verscheen Mau Heymans, maar in wat voor een verhaal.

Dit is overigens niet zijn eerste verhaal. Ik ga niet verklappen welke het wel is. Ui mag ook wel eens leren hoe Inducks werkt. Altijd zet hij kleine kinderen voor hem aan het werk, terwijl hij het makkelijk zelf op kan zoeken. En maar klagen over hoe iemand, wiens naam niet in één zin met Barks genoemd mag worden, Barks en de DCML-lijst zich voor hem uitsloven liet! (Ik vind deze zin heel raar klinken, maar ik denk dat hij toch klopt.)

Ui snapt maar weinig van het COA/Inducks-systeem, als het gaat om het maken van overzichten. En voor de kleine kindertjes is het natuurlijk een hele grote eer, om voor Ui te mogen zoeken op internet. (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Oom Paspasu » di feb 12, 2013 4:47 pm

Ui schreef:Een openingspagina dient een potentiële koper nieuwsgierig te maken.

Om mijzelf nog eens te herdrukken, als ik alleen maar een Barksverhaal doorkijk om iets op te zoeken, kan ik het niet laten het meteen helemaal te gaan lezen. Barks kon dat als geen ander. Wat ik wil zeggen, ook in verband met het Vicarverhaal, is dat, met Barks als maatstaf, al het andere onder de maat is. Is dat dan meteen het lezen niet waard?
Natuurlijk is "in de voetsporen van Barks" een leugen. Je hebt helemaal gelijk over de schijnvertoning van het weekblad, maar het is niet alleen het weekblad. De wereld is één grote leugen omdat men de waarheid niet kan verdragen. Kijk door deze dwaasheid heen en lach erom, of doe er vol zelfbedrog aan mee en geniet van Gulien alsof hij Barks is. De wereld is jouw tranen niet waard.
Ui schreef:En dat Dagobert tegen kerst is, dat moet men vissen uit een rijkelijk gevulde tekstballon. Zijn grijns kan van alles betekenen.

In dit verhaal is hij niet tegen Kerst, voor hem is het een mooi moment om geld te verdienen met zijn kaarsverkoop. Zijn grijns kan toch onmogelijk betekenen dat hij een hekel heeft aan Kerst? Het duidt op egoïstische blijdschap.
Ui schreef:een instelling van "later wordt het leuk" en "eerst door de zure appel heenbijten"

Zulke verhalen zijn er, maar ik vind de eerste pagina van Anneke Tanneke geen zure appel alleen omdat er geen kerstversiering is. Een kerstverhaal met alleen maar blijdschap, bomen en lichtjes is ook niet interessant. Okee, een kerstkrans kon bij Shacktown, dus had het hier ook gekund. Maar Barks heeft dat hele verhaal met allerlei standaard kerstdingetjes versierd, wat een cynisch contrast met het thema armoede en "de ware kerstgedachte" geeft. Dat zit niet in Anneke Tanneke. Bovendien begint het verhaal een week vóór kerst.
De hulstversiering in de marge wordt door de redactie vaker bij kerstnummers toegevoegd en dient niet specifiek om dit verhaal haar ontbrekende kerstsfeer te geven. Het dient natuurlijk wel om het blad meer kerstsfeer te geven, iets wat in het algemeen blijkbaar niet genoeg uit de verhalen spreekt.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron