Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ei » vr apr 13, 2007 7:51 pm

De klachten over nieuwe nummers van Donald Duck beginnen op te vallen. Waren er vroeger (in het jaar 2005 en 2006) nog een of twee klagers. Nu klagen meer en meer mensen.

Is Donald Duck te commercieel tegenwoordig? Commercieel betekent dat je iets maakt om te verkopen. Donald Duck wordt langzaam maar zeker onverkoopbaar, en dat is het tegenovergestelde van commercieel zijn. Donald Duck lijkt bezig zichzelf in rap tempo te vervreemden van het eigen publiek en van toekomstig publiek. Ei denkt dat er sprake is van leegverkoop. Gezien het schaamteloze Katrien-bedrog, oude nummers als nieuw te verkopen, kunnen we nog veel ellende verwachten. Wat voor Katrien geldt kan later ook voor Donald Duck gelden.

Goed dat hoofdredacteur Thom Roep aanblijft, in deze harde tijden. Stel je voor dat hij weg ging. Dan zouden mensen gaan beweren dat alles beter was in de tijd van Roep. Dankzij de bezuinigingen en Thom's liefde voor het pluche, is pijnlijk duidelijk te zien wat hij in feite nog voorstelt.
Roep moet het hebben van economisch mooi weer. Dan kan hij bloeien als een bloem. Zodra het publiek afhaakt omdat er meer en meer keuze komt in entertainment, heb je weinig aan hem. Roep moet het hebben van de wind in zijn rug. Bij tegenwind komt het werkelijk aan op vakmanschap, en Roep lijkt niet in staat om dan nog goed te kunnen werken. Roep is zo flexibel als een granieten blok. Roep kan alleen een blaadje verkopen als mensen er uit zichzelf om vragen, en zelfs dan nog stompt hij ze af.

Donald Duck weekblad zal best te maken hebben met kostenreductie. Maar dat verklaart niet waarom het blad zo hard achteruit gaat. Ei denkt dat het te maken heeft met gebrek aan betrokkenheid. Zelfs al zou je gaan herdrukken, dan is er voldoende keuze om een interessant blad samen te stellen. Maar als je dan Otto van Drakenstein gaat veranderen in Donald, ondanks vraag naar Otto, heb je weinig begrepen van marktwerking.

Donald Duck weekblad zou, zeker met internet als hulpmedium, populairder kunnen zijn dan ooit. Maar ga eens kijken op de Donald Duck-site. Is het geen dooie armoede daar? Zelfs een door henzelf beloofd forum is al te veel gevraagd. Zal dat forum er ooit nog komen?
(Laat Ei raden: sinds McDuck zullen ze zo'n forum vast te duur vinden om te modereren. Stel je voor dat lezers daar zouden gaan klagen, in hun voortuin. McDuck/McDrake zijn tenminste ver weg.)

Met name sinds het vertrek van vakman Ed van Schuijlenburg vorig jaar, wordt steeds duidelijker hoe slecht Donald Duck weekblad functioneert. Hoe weinig er nog van over is. Men teert op oude roem. Blijkbaar moeten we nu gerust zijn over de verkoopcijfers, maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. En wat voor resultaten zijn er eigenlijk? De groei en de rek zijn eruit. De cijfers krimpen.
Hoeveel vaklui heeft Donald Duck nog in dienst? En de eventuele resterende gediplomeerde vaklui, hoe bekwaam zijn ze? Is Roep een voorbeeld van gediplomeerde bekwaamheid?

Vorig jaar waren er volgens keizer Roep een of twee "kankerpitten" in het lezerspubliek. (Roep's woordkeuze.) Ei is benieuwd hoeveel Roep er nu telt.
Misschien kan iemand het hem vragen? In een open brief, bijvoorbeeld?

Beste Thom Roep, als je dit leest: Blijf hoofdredacteur bij Donald Duck! Laat de mensen zien waar jij voor staat, nu vaklui zijn wegbezuinigd. Ei kijkt uit naar je volgende uitlating. Heb je echt de Pedagogische Academie afgemaakt? Is je daar geleerd om bot en onbetrokken te zijn tegenover geïnteresseerde jongeren? Je opmerkingen over "kankerpitten" en "k*t met peren" (maar dan ongecensureerd) hebben wat Ei betreft een interessant inkijkje gegeven in je vermeende gediplomeerde professionaliteit, Thom. Wat zullen ze bij de Pedagogische Academie over hun oudleerling denken?
Jongeren afstompen in hun eigen wereld, door ze te betuttelen, af te kraken en ze met een kluitje in het riet te sturen, is dat nou pedagogisch? Verkoop je zo een kinderblad?
Blijf alsjeblieft bij Donald Duck, Pedagoog Thom. Laat zien hoe je het kinderblad vermoordt. In tijden waarin kinderen dikke boeken over ene Harry Potter lezen, boeken die over de toonbank vliegen, kun jij niet eens een populair stripblaadje populair houden. Echt klasse, Thom! Ga zo door. Pas jij maar op de winkel. Maak je vooral niet druk. Jij hebt toch altijd gelijk? Nou dan!
Slaap lekker, Thom. Vriendelijke groeten van Ei.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr apr 13, 2007 9:33 pm

Vooral die opmerking over Harry Potter vind ik goed, Ei. Het is een krachtig tegenargument wanneer mensen zeggen dat de terugloop van oplagecijfers van het blad te maken zouden hebben met het feit dat kinderen niet meer graag lezen. Terwijl het aantal jongerenbladen niet meer te overzien is! Elke week komt er wel weer een nieuwe bij! En dan heb ik het nog niet gehad over de fantasy-opleving sinds de films over 'The lord of the rings', die een stormloop op fantasyboeken onder jongeren te weeg heeft gebracht.

Hoe maken we het Weekblad weer leuk? Otto van Drakenstein en Diederik terug zou een goed idee zijn. Afwisseling; variatie! Ik herlas laatst een oude Duck uit 1997. Een vader schreef of Otto en Diederik niet in het blad konden. Hij miste ze. 'Donald' antwoorde dat Otto en Diederik al lang geleden uit Duckstad zijn vertrokken en dat niemand sindsdien nog van ze gehoord had. Terwijl iedereen die een pocket of een Duitse/Deense Duck openslaat het tegendeel zal zien! Waarom doet de redactie zo krampachtig over deze figuren??
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » za apr 14, 2007 1:17 am

Inderdaad, alstjeblieft, GEEF ONS TOCH VARIATIE! Geef ons iets, iets om uit te kijken naar de nieuwe Donald Duck. Iets van spanning, iets met ongebreidelde creativiteit... iets... niet slechts Vicar, Murray, Strobl verhaaltjes die allen op hetzelfde neer schijnen te komen. Lange avonturen, alstjeblieft, ook van Barks, Rosa, Rota, van Horn, Jippes, Milton; al die lui! En probeer die Deense producties waar Rockerduck het over heeft en wat wij niet kennen ook. Alles voor wat afwisseling! Anders gaan wij lezers dood van de verveling bij zo'n blaadje!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » za apr 14, 2007 5:03 pm

Maak weer eens een lang Nederlands avonturenverhaal! Laat Jan Kruse schrijven en Bas Heymans tekenen (bij gebrek aan beter dan maar)! Of publiceer werk van Henrieke in DD. ;)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Bolderbast » di apr 17, 2007 11:11 pm

Ei schreef:Maar ga eens kijken op de Donald Duck-site. Is het geen dooie armoede daar?

Nee, vind ik niet. Als je je bedenkt dat de primaire doelgroep van Donald Duck bestaat uit kinderen van 6 t/m 12 jaar, denk ik dat de website www.donaldduck.nl zeker de plank niet misslaat. Kinderen van die leeftijd zijn voornamelijk geïnteresseerd in spelletjes en korte grappige dingen is uit onderzoek gebleken. En dat krijgen ze!
Voor de mensen die zich wat meer willen verdiepen in de achtergronden van de strips, karakters en tekenaars is er ook genoeg te bekijken. Voornamelijk op de zolder en in het archief is dit soort informatie te vinden.
Hier wat links:
http://www.donaldduck.nl/zolder/geschiedenisdonald Hier is informatie te vinden over de geschiedenis van Donald.

http://www.donaldduck.nl/zolder/tekenaars Informatie over verschillende tekenaars van de Disney strips met voorbeelden van hun strips zodat je een goed beeld krijgt van hun stijl.

http://www.donaldduck.nl/zolder/stamboom De stamboom van de familie Duck met informatie over àlle (Mc)Ducks en Pruls.

http://www.donaldduck.nl/media/archief/schijnwerper.htm Informatie over de verschillende Disney figuren. Zowel hun film- als stripcarrière komt aan bod aangevuld met leuk beeld.

Die dooie armoede valt dus reuze mee!
Bolderbast
 

Berichtdoor Rockerduck » vr sep 14, 2007 8:16 pm

Uit topic DD 2007-36:

Rockerduck schreef:*Het viel me op dat ik de laatste jaren bijna standaard de Boze Wolf-verhalen oversla óf wel lees, maar er verveeld door raak. Als de verhaaltjes zijn getekend door de mensen van ComicUp, vind ik dat bezieling mist. Die mensen zitten duidelijk alleen maar te tekenen om het geld. Lay-outs en expressies zijn altijd weinig vindingrijk, vooral saai te noemen. Bij oude verhalen door Jack Bradbury heb ik niet het idee dat het dé Boze Wolf, zijn zoontje en de biggen zijn. Ze lijken erop, maar ik vind de stijl teveel afwijken. De verhaaltjes zijn meestal flauw. Vooral de Nederlandse verhaaltjes zijn maar 2 of 3 pagina's: veel te kort om iets te ontwikkelen en erg repetitief.

MAAR! Ik herlees nog steeds met veel plezier en genoegen Nederlandse Boze Wolf-verhalen uit de jaren '70 en '80. Ik plaats hier twee pagina's uit een Boze Wolf-verhaal uit nummer 45-1976. Vergelijk dat weergaloze, geïnspireerde, originele en verfrissende tekenwerk en de afwisselende lay-out (camera-standpunten) maar eens met een recent ComicUp Wolf-verhaal. Het is voor mij duidelijk dat onderstaand werk honderd keer superieur is:

Afbeelding

Afbeelding

Rockerduck schreef:Ook het scenario is, hoewel niet geniaal, stukken beter dan de gemiddelde Wolf van tegenwoordig. Het is goed opgebouwd, niet gehaast verteld, en origineel in de zin dat er echt naar een nieuwe manier is gezocht waarop Midas probeert de biggen te verschalken. En de redding door Wolfje is zo voorspelbaar dat je 'm niét aan ziet komen (ja, lees dat nog maar eens goed). Het betreft hier het volgende verhaal:

Verhaalcode: H 76w01
Titel: Molen
Titelheld: Midas Wolf
Bladzijden: 6
Layout: 4 stroken per pagina
Voorkomende figuren: De kleine Boze Wolf, Knar, Knir, Knor, Midas Wolf
Plot en tekst: Daan Jippes
Tekeningen: Dick Matena

Aha, geen wonder! Tekst van Daan Jippes! Tekeningen van Dick Matena! Matena is bekend geworden door ver-strippingen van eerst kinderboeken en daarna literaire werken. In de jaren '70 en '80 heeft hij met veel bezieling heel mooie Wolf-strips gemaakt. Veel van die verhalen zijn gebundeld in de albumreeks "Grote daden van een kleine wolf" (waarbij de titel van ieder deel een Suske en Wiske-achtige alliteratie kende). HELAAS is Matena in de jaren '90 zo verschrikkelijk slecht geworden met Disney-strips dat het niet voor mogelijk is te houden. Ik heb nooit een artiest zó in zien zakken.

Maar ik wil maar zeggen: ZULKE mooie strips, bovengemiddeld geschreven en voortreffelijk getekend MOETEN terugkeren!

Rockerduck schreef:**Zoals gezegd, vind ik Ariël een heel leuk karakter. Strips met haar lees ik dus wel, waar ik strips over bijvoorbeeld Peter Pan of Pinokkio links zou laten liggen. Misschien omdat ik bijna verslaafd ben aan de film?? Maar ik zei het al: meestal weten de makers niet de spirit van de film en de essentie van de personages te vangen. Daardoor blijven de strips slappe aftreksels van de oorspronkelijke Disney Classic. Een gunstige uitzondering trof ik laatst aan toen ik door mijn 'archief' bladerde en stuitte op Donald Duck Weekblad 5-1995. Daarin begon het vervolgverhaal 'De kleine zeemeermin en de paarse kwal'. Dat is een lang verhaal van 44 pagina's waarin het weliswaar draait om een secundair figuur, een paarse kwal, maar ook waarin de confrontatie tussen Ariël en haar vader, koning Triton, uit de film terugkomt. De personages zijn weer in-character! Ze gedragen zich weer zoals in de film. Ik heb een 44 pagina's tellend verhaal van een secundair karakter herlezen! En er plezier aan beleefd! De enige fout zit in het feit dat Triton weet waar Ariël haar geheime grot heeft, want die ontdekt hij pas in de film en dan vernield hij alles.

Ik vind het heel jammer dat ZULKE verhalen niet meer gemaakt worden. Ik vond het, vooral de personages en vooral Ariël, prachtig getekend. Ik vind het OOK héél jammer dat ik niet kan achterhalen wie dat verhaal heeft geschreven en getekend, want Inducks heeft over de latere album-uitgave geen informatie behalve dit:
http://coa.inducks.org/issue.php/x/nl/DFS-ZEEM+2

Uit topic Daan Jippes:

Rockerduck schreef:Yep, hier is het verhaal. Nooit geweten dat het van Jippes was, trouwens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rockerduck schreef:Als aan Broer Konijn- en Wolf-verhaaltjes weer zoveel zorg en aandacht besteed zou worden als in de jaren '70/vroege jaren '80 (met o.a. Jippes en Dick Matena), in plaats ze uit te besteden aan een tekenFABRIEK in Spanje, zou ik die weer met veel plezier gaan lezen. Ik zie in die oude jaargangen veel Konijn- en Wolf-verhalen die langer zijn, soms wel 8 pagina's, waarin men een idee echt UITWERKT, en de personages uitwerkt en een fatsoenlijk verhaal overbrengt. Dat zie ik tegenwoordig niet meer.

EDIT: url-tags omgezet naar img-tags. op verzoek.
Laatst bijgewerkt door Rockerduck op za dec 01, 2007 8:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » vr sep 14, 2007 8:17 pm

Waarom werken die tekeningen nou OPEENS niet? Wat is dit voor een rotforum? Kan niet eens mijn bericht bewerken nadat het verneukt is!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Eider » za sep 15, 2007 10:22 am

Rustig aan meneer!
Je moet de links tussen [img]en[/img] zetten
Eider
Member
 
Berichten: 119
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:08 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » za sep 15, 2007 12:23 pm

Desondanks vind ik het weekblad weer wat vooruit gaan. Eerder klaagden we over Vicar, week naar week, en nu heb ik hem al weken niet gezien. Wat dus meer afwisseling geeft. Afwisseling doet de Donald Duck weer wat opleven.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » za sep 15, 2007 7:37 pm

Eider schreef:Rustig aan meneer!
Je moet de links tussen [url]en[/url] zetten

Het is gewoon irritant dat je niet, zoals op *normale* fora, je berichten kunt wijzigen als je een fout hebt gemaakt.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » vr okt 19, 2007 7:31 pm

Uit het topic 'DD 2007-42':
19-10-2007, Rockerduck schreef:
Donald Duck schreef:Wat ik het midnere vind van bepaalde Duck's die in deze tijd uitkomen dat de brieven in de brievenbus zo kort, of alleen maar met een plaatje met tekst beantwoord worden. Dit werkt niet echt stimulerend voor de mensen om een brief te schrijven, ls deze toxh maar op een 'oh..' manier beantwoord worden.

Precies, vroeger werden ook langere brieven geplaatst, met langer antwoord. Wat dacht je van deze, uit DD 24-1984?

Aan de heer Donald Duck. In de klas moeten wij gebedjes voorlezen en dat vind ik best wel leuk. Eerst hadden we allemaal gebedjes over oorlog en vrede en nu moeten we iets over discriminatie zien te maken. Mijn gebedje: waarom moeten de zwarte mensen op een aparte bank zitten en waarom in een aparte coupé in de trein? Waarom? Ze zijn toch niet vergiftig of zo iets? En de vrouw heeft evenveel recht als haar man. Of niet soms? Ik vind dat van wel. Dat was het gebedje. Och, ik ben nog iets vergeten: ik vind uw blad het beste blad van de wereld.
Thijs Munsters- Valkenswaard

In Nederland en België komt zulke openlijke discriminatie gelukkig niet meer voor, maar helaas wel in Zuid-Afrika. Over de gelijke rechten tussen mannen en vrouwen en jongens en meisjes valt ook nog wel het een en ander te zeggen, maar hoe dan ook: een dikke tien voor je gebedje, Thijs!

url: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=5351#p5351
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » za okt 20, 2007 11:21 am

20-10-2007, Ferry Mangelen schreef:Ja, die gaat tenminste nog ergens over. Ik herinner me ook wel dat ik dikke pret heb gehad om het antwoord, in het verleden. Inhoud, dat is het verschil. Toen was dat er en nu niet. Net of ze geen zin meer hebben om de moeite te nemen.

url: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=5361#p5361
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » do nov 29, 2007 2:52 am

Uit het topic 'Puntgave Donald Duck's 1953':
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=5725#p5725
Gisteren, arjan k schreef:Er ontbreken 10 nummers uit deze jaargang. Dat plus het feit, dat ducks tegenwoordig per bosjes worden aangeboden en de prijzen niet meer zo hoog zijn als een paar jaar geleden mag u met een prijs van omstreeks de 750 euro blij zijn.

Zijn de prijzen van oude Donald Ducks niet meer zo hoog als een paar jaar geleden?
Is dat een teken van een afnemende populariteit van Donald Duck, als mensen ze met bosjes aanbieden? Of kan er een verband zijn met het gemak waarmee mensen tegenwoordig hun eigendommen via internet (bv. Marktplaats) kunnen verkopen? Of een combinatie van beide factoren? (Of andere factoren?)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Goudglans » do nov 29, 2007 4:50 pm

Misschien is de vraag minder omdat de meeste mensen de Ducks allang hebben. Of vinden ze misschien de herdrukken genoeg, omdat het alleen om de verhalen gaat.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Ei » do nov 29, 2007 5:15 pm

Goudglans schreef:Misschien is de vraag minder omdat de meeste mensen de Ducks allang hebben.

Eh... Is dat logisch? O, wacht. Bedoel je dat de meeste verzamelaars de Ducks allang hebben ontvangen van degenen die ze niet verzamelen?

Goudglans schreef:Of vinden ze misschien de herdrukken genoeg, omdat het alleen om de verhalen gaat.

Hebben de facsimile-uitgaven van oude Duck-jaargangen, inmiddels 1952-1958, een negatieve invloed op de vraag naar de echte Ducks?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron