Gaat het weekblad achteruit?

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ridder ter Geit » di feb 12, 2013 6:03 pm

Het is niet helemaal waar dat de Nederlandse redactie helemaal niet met nieuwe dingen is begonnen. Ze zijn met Madam Mikmak een nieuwe weg ingeslagen, met sprookjesachtige verhalen geschreven door Frank Jonker en getekend door Bernado. Ze zijn ook met een reeks Aladdin-strips, door Frank Jonker, begonnen. Frank Jonker doet dus weleens iets nieuws. Ook tekent Bernado strips van Peter Pan, Robin Hood en andere figuren die je anders zelden tegenkomt.
Er is nog het bekende voorbeeld met de Duckies. Ook vind ik de droge absurdistische stijl van Gentina wel een vernieuwing.
Okee, het zijn geen nieuwe personages, maar het is niet zo dat er helemaal niets nieuws in het weekblad voorkomt.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ui » di feb 12, 2013 7:39 pm

Ui schreef:Een wie weet, [...]

En wie weet, [...]

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Een openingspagina dient een potentiële koper nieuwsgierig te maken.

Om mijzelf nog eens te herdrukken, als ik alleen maar een Barksverhaal doorkijk om iets op te zoeken, kan ik het niet laten het meteen helemaal te gaan lezen. Barks kon dat als geen ander. Wat ik wil zeggen, ook in verband met het Vicarverhaal, is dat, met Barks als maatstaf, al het andere onder de maat is. Is dat dan meteen het lezen niet waard?

Buiten Barks is er ook veel verschil van niveau. Er is veel verschil tussen een visueel stripverhaal en een praatziek, karig getekend stripverhaal. Vandaar dat Ui een voorkeur heeft voor Italiaanse verhalen uit de laatste pakweg 20 jaar. Duckstad staat daar geregeld in bloei alsof het de Keukenhof is. Laat de diepgang van het verhaal dan maar wat minder zijn. Menig plaatje heeft een achtergrond waar het oog naar kan afdwalen. Zo kan het dus ook. (snif)

Ui heeft genoeg van die met name Nederlandse verhalen waarin pagina's lang gekletst wordt, zonder dat er een visuele aansluiting is. Zie bijvoorbeeld een ander Nederlands kerstverhaal, van Kirsten de Graaf en Mau Heymans. Het heet 'Katriens kerstdiner', maar nergens in de 17 pagina's is echt iets van een kerstdiner te zien. Een prestatie! Geen schrijver of tekenaar die het opvalt en de Roepredactie al helemaal niet. Zo druk zijn ze, met hun zogenaamde Barks-voetsporen. Als je als kunstenaar zoiets overduidelijks vergeet, dan mag je jezelf gerust een druiloor noemen.
http://coa.inducks.org/s.php?c=H+21150
Mau Heymans hoorde ervan op, begin 2003, toen hem door een lezer werd uitgelegd dat een stripverhaal dat over een kerstdiner gaat, eigenlijk best wel nadrukkelijk een kerstdiner zou kunnen laten zien. Toen was hij al ongeveer 15 jaar aan het werk voor de Roepredactie, waarin toen nog Ed van Schuijlenburg. Niemand van hen denkt blijkbaar aan het tonen van een kerstdiner, in een verhaal dat nadrukkelijk over een kerstdiner gaat!
Wie dacht er wel aan? Een lezer! Ja, inderdaad een individu uit het gepeupel waar de alwetende Roepredactie ver boven verheven is.

Hier de correspondentie tussen Mau en lezer, over dat verhaal:
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=2008#p2008

Dat Ui sindsdien, met die wetenschap, zelfs maar iets verwachtte van een correspondentie met hoofdredacteur Thom Roep, dat mag gerust een enorme dwaling heten. Dat is een wereldverbeterende, enkele reis naar het gekkenhuis. Ui voelt zich ontzettend in de maling genomen, door vooral zichzelf. Als je als lezer moet uitleggen dat in een verhaal over een kerstdiner, best met nadruk een kerstdiner te zien zou kunnen zijn, wat valt er dan nog uit te leggen? Dan loop je als lezer, als klant, toch tegen een volslagen gebrek aan technisch niveau aan?

De Nederlandse Disney-auteurs zitten vooral zielloos, vragend naar boven te kijken. Als het verhaal maar door Thom Roep goedgekeurd wordt, is het enige criterium. En krijgt men het verhaal terug met wat suggesties, dan worden die suggesties met enige tegenzin uitgevoerd; men ziet er geen aanmoediging in om geïnspireerd aan de slag te gaan. En waarom zou men. Voorbeelden zijn Frank Jonker en Mau Heymans. Jonker met een verhaaltje waarin een standbeeld onthoofd wordt (en wat volgens de Roepredactie te veel op Pim Fortuyn wees) en Heymans met een verhaal over "Kiki Boo". Men probeert om het scenario erdoor te krijgen, ongeacht of het Barkswaardig is of niet. Men werkt flauwtjes de opmerkingen van de redactie af en hoopt op goedkeuring. Mau Heymans vroeg in 2004 aan een lezer een oordeel over nog in te zenden scenario's. Toen die lezer beteuterd was over gemiste kansen in de scenario's, zei Mau, per telefoon: "Het kunnen niet allemaal toppertjes zijn." Wat een beetje arrogant overkwam; alsof hij zo van de toppertjes is.

Oom Paspasu schreef:Natuurlijk is "in de voetsporen van Barks" een leugen. Je hebt helemaal gelijk over de schijnvertoning van het weekblad, maar het is niet alleen het weekblad. De wereld is één grote leugen omdat men de waarheid niet kan verdragen. Kijk door deze dwaasheid heen en lach erom, of doe er vol zelfbedrog aan mee en geniet van Gulien alsof hij Barks is. De wereld is jouw tranen niet waard.

Toch heeft de wereld een grootheid zoals Carl Barks voortgebracht. Ui dacht aanvankelijk dat een pulpboer zoals Thom Roep ook een grootheid zoals Carl Barks was, maar dat blijkt dus een beetje dom.
Er zijn zat grote kunstenaars. Maar kijk uit voor de vervalsers. (snik)

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:En dat Dagobert tegen kerst is, dat moet men vissen uit een rijkelijk gevulde tekstballon. Zijn grijns kan van alles betekenen.

In dit verhaal is hij niet tegen Kerst, voor hem is het een mooi moment om geld te verdienen met zijn kaarsverkoop. Zijn grijns kan toch onmogelijk betekenen dat hij een hekel heeft aan Kerst? Het duidt op egoïstische blijdschap.

Wil Dagobert geld verdienen met zijn kaarsverkoop? Waar zijn die kaarsen dan, op de openingspagina? Och, de openingsplaat toont twee grote vuurloze kaarsen als poortversiering, dusdanig getekend en ingekleurd dat ze matig opvallen. Waarom in de achtergrond geen vrachtwagen die wordt volgeladen met kaarsen? Werknemers die druk in de weer zijn, omdat de kersttijd een drukke tijd is voor de kaarsverkoop. Niets van dat alles. Men moet bordjes en ballonnetjes lezen.

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:een instelling van "later wordt het leuk" en "eerst door de zure appel heenbijten"

Zulke verhalen zijn er, maar ik vind de eerste pagina van Anneke Tanneke geen zure appel alleen omdat er geen kerstversiering is.

Ui vindt de eerste pagina een zure appel omdat het een van de (te) vele stripverhalen is, waarin de tekstballonen het werk moeten doen.

Oom Paspasu schreef:Een kerstverhaal met alleen maar blijdschap, bomen en lichtjes is ook niet interessant.

Ui heeft het nergens over een "kerstverhaal met alleen maar blijdschap, bomen en lichtjes".

Oom Paspasu schreef:Okee, een kerstkrans kon bij Shacktown, dus had het hier ook gekund. Maar Barks heeft dat hele verhaal met allerlei standaard kerstdingetjes versierd, wat een cynisch contrast met het thema armoede en "de ware kerstgedachte" geeft. Dat zit niet in Anneke Tanneke. Bovendien begint het verhaal een week vóór kerst.

Een week vóór kerst heeft ook veel kerstsfeer.
Je mag het Anneke Tanneke-verhaal gerust sfeervol vinden. Ui vond het verhaal reeds toen het nieuw in het Weekblad verscheen, een afknapper. Het einde viel tegen, als Ui het zich goed herinnert. Dit verhaal was een van nog vele Nederlandse verhalen die van alles opgooien en zich er aan het einde makkelijk vanaf maken. Wat dat betreft was een ander Nederlands verhaal, ook van Kruse, bijzonder stuitend: 'Spionage in de Verweggistan expres'.
Dat verhaal laat pijnlijk duidelijk zien, wat een schijnvertoning de Nederlandse afdeling is geworden. Het verhaal lijkt een interessante detective, een eerbetoon aan Agatha Christie. Ui zat het verhaal nauwlettend te lezen, als een detective. Maar wat blijkt de oplossing te zijn? Een klein mannetje, dat op onverklaarbare wijze, allerlei gedaanten kan aannemen. Inclusief een reuzenuil die kan vliegen. Kortom, de lezer is 19 pagina's lang, in de maling genomen met onzin waarvoor zelfs "pulp" nog een te eervolle benaming is.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+93047
Dit verhaal is gepubliceerd in 1996. Wie daarna nog hoopvol achter Thom Roep en zijn slaven aanloopt, die smeekt om hevig teleurgesteld te worden. (snotter)

En een zinnig mens zou, evenals over Don Rosa, adviseren om zulke lieden te negeren. Maar zo'n Thom Roep en Don Rosa stellen zich aanvallend op. Thom Roep zit in een jubileum-album een tijdperk van Donald Duck Weekblad te bespotten op een oneerlijke manier. Don Rosa zat ook andersdenkenden te bespotten. Als andersdenkende lezer kun je hen wel met rust laten, maar ze laten jou niet met rust. Komen er in een jubileum-album ein-de-lijk twee verhaaltjes met Otto in het ene en Diederik in het andere, moet de grote hoofdredacteur Thom Roep er per se een giftig stukje bij schrijven. Dus de liefhebbers die graag die verhalen willen kopen, zijn daarbij verplicht om ook Roep's hatelijke artikel financieel te steunen.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/JUB2012-2
Sinds dat hatelijke gedrag van Thom Roep in nota bene een Disney-publicatie, beleeft Ui's teleurstelling een enorme opleving. Blijkbaar bieden Disney-strips veel ruimte voor hatelijk gedrag van werknemers. Eerst Rosa, nu Roep. En blijkbaar laat Ui zich al te makkelijk in die negativiteit meesleuren, zonder er (in tegenstelling tot Rosa en Roep) zelfs maar een cent aan te verdienen.
Het wereldje achter het "Vrolijk Weekblad" is in werkelijkheid helemaal zo vrolijk niet. Die zogenaamd aardige Don Rosa en Thom Roep blijken vooral aardig voor wie met ze meedanst. Maar o wee, als iemand kritisch wordt. Dan zijn ze ineens heel kinderachtig en proberen ze je desnoods persoonlijk onderuit te halen. Je kunt ze als lezer makkelijk onder de tafel kletsen, en daarom duren dergelijke discussies zelden lang.

Het hatelijke commentaar van Thom Roep in het 'Hoogtepunten'-album is een bewijs, hoe hard Donald Duck Weekblad achteruit is gegaan. Dat iemand onder naam van het Weekblad zo onbeschaamd kan egotrippen, daar kan hooguit een bedrijfsdokter nog wat betekenen. Eerst is het Weekblad gebruikt als etalage voor strips van Roep, en nu wordt het Weekblad gebruikt als platform voor Roep's hatelijkheid en narcisme. Roep heeft het Weekblad volledig naar zich toe getrokken, en zoveel artistiek niveau heeft hij niet. Hij is vooral een handelaar die zelfs de grootste troep nog kan verkopen alsof Barks nooit is weggeweest. Roep maakt zelfs het Weekblad belachelijk, als hij daarmee zichzelf op de borst kan kloppen. Och, wat was het Weekblad matig voordat de grote messias Roep verscheen. De jaren '50? Een "simpele appel en een peer", aldus Roep. De jaren '60 en begin jaren '70? Een periode met "kinderachtigheid", aldus Roep. Maar hoe zijn de jaren na het jaar 2000? Daar krijgt de lezer volgens Roep "een complete, rijkvoorziene fruitmand!" Met uitroepteken erbij. Is het niet zielig, dat zo'n zogenaamde grootheid tijd heeft geïnvesteerd in het zichzelf zo leugenachtig en schaamteloos op de borst kloppen?

Toen Roep's hoofdredactie werd vergeleken met een dictatuur, kwamen onderdanen zoals Jos Beekman hier op McDrake een standje uitdelen, in 2009. Hoe durfden sommige lezers toch zo te praten over hun aardige baas Thom Roep. Toen moest dat 'Hoogtepunten'-album nog verschijnen. Ui vindt dat Donald Duck Weekblad de sfeer oproept van een dictatuur. Compleet met herschrijving van de geschiedenis. En in een Stripschrift heeft men al eens een tekening getoond van een ontzettend groot, boven de stad uitrijzend standbeeld van Roep. Hoe slijmerig men die tekening misschien bedoelt, men legt er toch zelf een vergelijking mee met een dictator.

Het ergste is misschien, dat weinig mensen serieus over Donald Duck Weekblad willen praten. Zo hoog is de reputatie van het blad niet. Het bespreken van het blad wordt even serieus genomen als het serieus bespreken van een soap. Zoveel steekt op men van Donald Duck Weekblad. Dat men nu via een thema probeert te wijzen op zogenaamde leerzaamheid van het Weekblad, dat dient misschien om het imago wat op te krikken.

Overigens ook opmerkelijk, dat thema: "Van Donald Duck steek je meer op dan je denkt."
Let op het alwetende, betuttelende toontje. Blijkbaar is de lezer een beetje dommig, dat hij via een advertentie gewezen wordt op een gebrek aan denkkracht.

Oom Paspasu schreef:De hulstversiering in de marge wordt door de redactie vaker bij kerstnummers toegevoegd en dient niet specifiek om dit verhaal haar ontbrekende kerstsfeer te geven. Het dient natuurlijk wel om het blad meer kerstsfeer te geven, iets wat in het algemeen blijkbaar niet genoeg uit de verhalen spreekt.

Ui dacht aanvankelijk aan een decoratie, een extraatje. Maar het blijkt goed te werken als lapmiddel om gebreken te verdoezelen. Weer wat geleerd van Donald Duck. Haha! (snik)

Ridder ter Geit schreef:Het is niet helemaal waar dat de Nederlandse redactie helemaal niet met nieuwe dingen is begonnen. Ze zijn met Madam Mikmak een nieuwe weg ingeslagen, met sprookjesachtige verhalen geschreven door Frank Jonker en getekend door Bernado.

Die Mikmak-reeks heeft Jonker gebaseerd op herinneringen aan kinderserie 'Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer?'
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kunt_u_me_de_weg_naar_Hamelen_vertellen,_meneer%3F
Dit is de Roepredactie in de schoot geworpen, door Jonker. En aangezien nu iedereen dergelijke Mikmak-verhalen mag maken, is Jonker zijn eigen concurrent geworden.

Ridder ter Geit schreef:Ze zijn ook met een reeks Aladdin-strips, door Frank Jonker, begonnen. Frank Jonker doet dus weleens iets nieuws. Ook tekent Bernado strips van Peter Pan, Robin Hood en andere figuren die je anders zelden tegenkomt.

Bij verhalen zonder Ducks is men beduidend gevarieerder. Maar zodra er "Duck" in de naam van de titelheld staat, gaat men moeilijk doen. En wat is het meest populair? Wat staat in de titel van het blad? "Duck". Men kan geen leegte in Duckverhalen compenseren door er strips met Aladdin, Peter Pan of Robin Hood bij te plaatsen.

Ridder ter Geit schreef:Er is nog het bekende voorbeeld met de Duckies.

De 'Duckies' zijn een uitzondering en ze werden al gauw uitgedund. Maar goed, de 'Duckies'. Ook Ui noemt ze geregeld.

Ridder ter Geit schreef:Ook vind ik de droge absurdistische stijl van Gentina wel een vernieuwing.

Die houterige tekeningen? Vind je die een vernieuwing? (snotter)

Ridder ter Geit schreef:Okee, het zijn geen nieuwe personages, maar het is niet zo dat er helemaal niets nieuws in het weekblad voorkomt.

Waar is gesteld dat "er helemaal niets nieuws in het weekblad voorkomt"?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Oom Paspasu » di feb 12, 2013 10:20 pm

Ui schreef:Vandaar dat Ui een voorkeur heeft voor Italiaanse verhalen uit de laatste pakweg 20 jaar. Duckstad staat daar geregeld in bloei alsof het de Keukenhof is.

Ik wil later graag nog eens terugkomen op pockets en mij als lezer, maar ik zit al de hele dag te typen. Voor nu het volgende: Toen ik daarnet een grote boodschap ging doen, pakte ik een willekeurige pocket uit de kast, nummer 20 met De Bergsirenen. Alles staat vol in blad en de bloemen bloeien. Kwik zegt: "Het is bijna winter." Ik had geen zin om nog verder te lezen.
Ui schreef:Ui heeft genoeg van die met name Nederlandse verhalen waarin pagina's lang gekletst wordt, zonder dat er een visuele aansluiting is.

Ik denk dat weinig lezers daar bewust bij stil staan, maar onbewust bepaalt het natuurlijk ook voor hen of het een goede strip is. Dat tekenaars en de redactie dat zo onbelangrijk lijkt te vinden, is hen welzeker te verwijten.
Ui schreef:Wil Dagobert geld verdienen met zijn kaarsverkoop? Waar zijn die kaarsen dan, op de openingspagina?

Jij hebt er oog voor! Ik zie een grijnzende Dagobert en zijn fabriek met de twee kaarszuilen en ik denk al dat het visueel best sterk is. De suggesties die jij hier en elders op McDrake doet en de lezer bij Katriens Kerstdiner zijn heel simpel en doeltreffend, maar voor veel mensen blijkbaar toch moeilijk zelf te bedenken. Dat Mau Heymans wel positief reageerde, maar er zo weinig mee deed en dat zijn tekenwerk sindsdien in de vrije val is geraakt, doet me denken aan een leersituatie op een opleiding: de docent kan de leerlingen iets leren wat ze heel interessant vinden, maar men zou het zo weer vergeten zijn als er geen streng tentamen was. Het probleem en de verantwoordelijkheid ligt bij de redactie.
Daniël schreef:Kort en bondig zou ik geantwoord hebben dat het een verhaal is dat ik met veel plezier gelezen heb.

De meest recente 10-pager van Mau Heymans is Een fijne trui. Ik had er (bijna) geen goed woord voor over, want ik zag hoe lelijk het tekenwerk was en hoe slecht het verhaal in elkaar zat. Van mij hoeft er ook geen nachtjapon van Katrien in Donalds kledingkast te hangen. Toch lagen de andere lezers om mij heen helemaal dubbel toen ze het lazen.
Oh, als ik hoofdredacteur van de Donald Duck was, zou er een hoop veranderen! Maar ik voldoe niet aan de eisen, dus ik kan niets veranderen.
Ui schreef:Hier de correspondentie tussen Mau en lezer, over dat verhaal:
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=2008#p2008

Ik ben ermee bekend. Toen ik Inducks had ontdekt, wilde ik natuurlijk meteen weten wie die éne tekenaar was. Iedereen die in de jaren 90 het weekblad las, weet wie ik bedoel. Vervolgens googlede ik zijn naam op zoek naar wat meer informatie en kwam ik in dat topic op McDrake terecht. Meteen werd het mij duidelijk dat hij eigenlijk een hele slechte tekenaar was. Dat had ik tot dan toe nooit doorgehad!

Tsja... pulp kan ook best leuk zijn.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Oom Paspasu » wo feb 13, 2013 12:58 am

Oom Paspasu schreef:[De wraak van Anneke Tanneke] dat in drie delen is verschenen

Twee delen. Haha, deze keer wist niemand mij te verbeteren!
Oom Paspasu schreef:Ik heb het verhaal hier in de Amerikaanse uitgave op mijn computer.

Natuurlijk kan men de mening van iemand met zo'n slechte smaak dat hij strips op de computer leest, het beste negeren.
Oom Paspasu schreef:De meest recente 10-pager van Mau Heymans is Een fijne trui. Ik had er (bijna) geen goed woord voor over, want ik zag hoe lelijk het tekenwerk was en hoe slecht het verhaal in elkaar zat. Van mij hoeft er ook geen nachtjapon van Katrien in Donalds kledingkast te hangen. Toch lagen de andere lezers om mij heen helemaal dubbel toen ze het lazen.

Toen ze het verhaal lazen. Niet: Toen ze lazen dat er een nachtjapon in de kast hing. Wat de nachtjapon suggereert, was hun ontgaan.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Oom Paspasu » wo feb 13, 2013 5:02 pm

Laat ik een gelijkenis vertellen. Donald Duck is suppoost in een museum, een saai baantje. "Ik ben meer een ruig type," zegt hij. "Ik houd van avontuur!" Hij wijst bezoekers de weg naar de vlinderverzameling en de collectie kantwerk. "Dat een echte kerel zo laag kan zinken!" denkt hij bij zichzelf. Vervolgens beleeft hij een groot avontuur, waarna hij weer terugkomt in het museum. "Zo'n ruig leventje heeft z'n goede kanten - maar ik weet het niet," denkt hij. Een bezoeker spreekt hem aan en zegt: "Kunt u mij vertellen waar ik de geborduurde lampenkappen kan vinden?" "Eh - derde gang voorbij de -," begint Donald, maar dan onderbreek hij zichzelf. "Laat maar!" zegt hij. "Ik breng u wel even! Ik begin zelf ook interesse te krijgen voor geborduurde lampenkappen!" Eerst zag Donald zich als een echte man in een verwijfde wereld en was hij diep-ongelukkig, maar nu maakt hij bewust de keuze zijn principes opzij te zetten en de wereld te accepteren zoals zij is.
Hij is als een "echte" stripliefhebber, die toch kan lachen wanneer hij de Donald Duck leest.

Is dat altijd de juiste keuze? In "Voodoo Hoodoo" kiest Donald voor zijn eigen geluk met vanille-ijs en besluit hij het zich het lot van Bombie de Zombie, zijn medemens, een zwarte slaaf zonder stem, door iedereen voor zijn eigen doeleinden gebruikt, niet aan te trekken.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Oom Paspasu » wo feb 13, 2013 9:44 pm

Ui schreef:Wil Dagobert geld verdienen met zijn kaarsverkoop? Waar zijn die kaarsen dan, op de openingspagina? Och, de openingsplaat toont twee grote vuurloze kaarsen als poortversiering, dusdanig getekend en ingekleurd dat ze matig opvallen. Waarom in de achtergrond geen vrachtwagen die wordt volgeladen met kaarsen? Werknemers die druk in de weer zijn, omdat de kersttijd een drukke tijd is voor de kaarsverkoop.

Dit is een goede suggestie, maar nu ik er nog eens over nadenk, past het niet in het verhaal. Het idee is dat de fabriek met haar magazijn verbrandt, waardoor er geen kaarsjes zijn voor in de grote kerstboom voor het gemeentehuis. N.B. dit is een simpel kinderverhaal. Of je het verhaal nu zwak of sterk vindt, wanneer er een vrachtwagen zou worden volgeladen, klopt het niet meer. Moet het openingspanel dan oom Dagobert in de fabriek toekijkend op zijn vele hardwerkende arbeiders tonen? Nee, dát is een mooie opening voor een kerstverhaal! (Het zou wel kunnen als we het verhaal herschreven met een parallelrol voor oom Dagobert en Anneke Tanneke, waarbij haar bedwelming en beroving van de kabouters kritiek levert op oom Dagobert, die grof geld verdient over de ruggen van de arbeiders.) Ik weet het niet meer.
Natuurlijk kan jij beter advies geven, als je het verhaal eerst herleest, maar zoiets vreselijks kan ik niet van je vragen. Het is al erg genoeg dat je het destijds hebt moeten lezen! Het litteken zit er nog steeds.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Tintin » ma aug 19, 2013 4:26 pm

Aan Ui (of Ei):

Als het al bekend is: Rockerduck is Thom Roep zelf. Hij kraamt namelijk precies dezelfde onzin uit over Douwe Dabbert als toen ik onverrichter zake de rechten van Douwe Dabbert van hem over wilde nemen, om er weer een echt goede strip van te maken. Want na de Heksen van Eergisteren zijn de scenario's en tekenwerk (waar Piet dan nog een goede doktersverklaring voor had) zo dramatisch afgetakeld dat de serie toen eigenlijk gestopt had moeten worden.
Tintin
New member
 
Berichten: 3
Geregistreerd: ma aug 19, 2013 4:17 pm

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Koen » di aug 20, 2013 4:26 pm

Eh, nee. Ik denk het niet.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ui » vr aug 23, 2013 6:20 pm

Allereerst een vergeten antwoord op de discussie over 'De wraak van Anneke Tanneke'.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+85154

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Wil Dagobert geld verdienen met zijn kaarsverkoop? Waar zijn die kaarsen dan, op de openingspagina? Och, de openingsplaat toont twee grote vuurloze kaarsen als poortversiering, dusdanig getekend en ingekleurd dat ze matig opvallen. Waarom in de achtergrond geen vrachtwagen die wordt volgeladen met kaarsen? Werknemers die druk in de weer zijn, omdat de kersttijd een drukke tijd is voor de kaarsverkoop.

Dit is een goede suggestie, maar nu ik er nog eens over nadenk, past het niet in het verhaal. Het idee is dat de fabriek met haar magazijn verbrandt, waardoor er geen kaarsjes zijn voor in de grote kerstboom voor het gemeentehuis. N.B. dit is een simpel kinderverhaal. Of je het verhaal nu zwak of sterk vindt, wanneer er een vrachtwagen zou worden volgeladen, klopt het niet meer.

Laat men dan wat mensen tonen die kerstinkopen hebben gedaan. Of een kerstboomverkoper. Of een arrensleeverhuurder. Iets met kerst.

Ook is het kleurgebruik van de openingsplaat, zoals gepubliceerd in Nederland, erg geel. Dat is misschien leuk voor in de lente, maar kerst wordt doorgaans geassocieerd met groen en rood.
De lucht is helder lichtblauw, als in de lente, terwijl in de winter de dagen kort zijn. Had men gekozen voor een donkerder blauw, dan had dit beter gepast bij de donkere sfeer van winter en kerst. En men had er kerstlichtjes mee kunnen benadrukken.

Wat men hier krijgt is weer zo'n Nederlands verhaal dat alleen qua tekening de artistieke diepgang heeft van een kauwgomplaatje. Daan Jippes is hier duidelijk vertrokken. Een typisch gevalletje "er staat Donald Duck op, dus het verkoopt toch wel".

Oom Paspasu schreef:Moet het openingspanel dan oom Dagobert in de fabriek toekijkend op zijn vele hardwerkende arbeiders tonen? Nee, dát is een mooie opening voor een kerstverhaal!

Wat is er mis met een mooie opening voor een kerstverhaal? (snik)

Oom Paspasu schreef:Natuurlijk kan jij beter advies geven, als je het verhaal eerst herleest, maar zoiets vreselijks kan ik niet van je vragen. Het is al erg genoeg dat je het destijds hebt moeten lezen! Het litteken zit er nog steeds.

Een kerstverhaal dat qua tekenwerk zo sfeerloos, zo leeg overkomt, daar moet Ui zich inderdaad toe zetten. Ui meent, dankzij kennis over de Nederlandse verhalen tot op heden, steeds beter te zien hoe men er met de pet naar gooit - en dat dit reeds in de mid-jaren '80 begon. 'Anneke Tanneke' laat de artistieke leegheid en versimpeling zien die in latere Nederlandse verhalen steeds duidelijker wordt.

De openingspagina, zoals gepubliceerd, is in meerdere esthetische opzichten lelijk. De paars met blauwe kleding van Anneke (1.4 en 1.5) vloekt met het lichtblauw en geel van plaatje 1.1.
Zie qua inkleuring het verschil met de publicatie in Uncle Scrooge 308. Daar heeft men de hulst-decoratie weggelaten en toch een wat kerstachtige sfeer. De grote kaarsen zijn daar duidelijker grote kaarsen. De sneeuw lijkt meer op sneeuw. Zie wat een verschil van redactie kan doen met exact hetzelfde tekenwerk.

Dus wederom ja, het Weekblad gaat inderdaad achteruit. Achteraf zet zich dat eerder in dan Ui dacht. En het gaat hier om een redactie die inmiddels wat meer ervaring dient te hebben dan men in de jaren '50 en '60 had. Wat heeft men aan een inkleurafdeling, als het resultaat zo fantasieloos, bijna machinaal oogt?

Tintin schreef:Als het al bekend is: Rockerduck is Thom Roep zelf.

Bijna iedereen hier is Oom Thom in vermomming. Alleen Ui is echt. Haha! (snotter)

Tintin schreef:Hij kraamt namelijk precies dezelfde onzin uit over Douwe Dabbert als toen ik onverrichter zake de rechten van Douwe Dabbert van hem over wilde nemen, om er weer een echt goede strip van te maken. Want na de Heksen van Eergisteren zijn de scenario's en tekenwerk (waar Piet dan nog een goede doktersverklaring voor had) zo dramatisch afgetakeld dat de serie toen eigenlijk gestopt had moeten worden.

Rechten van Douwe Dabbert overnemen? Hoe serieus is dit?

'Douwe Dabbert' laat wat Ui betreft zien, hoe hoofdredacteur Thom Roep schaamteloos zijn eigen vlees kon goedkeuren. Bovenal is te zien, hoe schrikbarend weinig verstand Roep eigenlijk heeft van het beoordelen van een strip. Als er maar Donald Duck of Douwe Dabbert te zien is en het verhaal niet te diepgaand wordt, is het al gauw goed voor Donald Duck Weekblad van 1984 en later. Donald Duck Weekblad krijgt de diepgang van een kauwgomplaatje.

Volgens krantenartikel 'Na 40 jaar afscheid van unieke eendenhumor' (AD, 6 augustus 2013) heeft Roep een "kauwgomplaatjesverzameling uit de jaren zestig". En laat Ui bij Thom Roep Weekblad al langer denken aan kauwgomplaatjes (zoals die van Disney).
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ui » vr sep 05, 2014 7:12 am

Ligt het aan Ui, of is het Weekblad inmiddels wat beter geworden?

Zo ja, waar moet Uitje dan over gaan jeremiëren? (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr sep 05, 2014 1:02 pm

Er staan wel vaker wat grapppige verhalen in, vooral de Deense.
Veel Nederlandse verhalen, vooral die met bekende Nederlanders, zijn nog niet zo best. Maar Nederlandse verhalen met een scenario van Gaute Moe of Frank Jonker zijn vaak wel weer de moeite waard.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Jordy » vr sep 05, 2014 1:14 pm

Ik ben ook meer fan van de Deense verhalen. Tekenwerk is top en de ideeën blijven vaak verbazen :)

Nederlandse verhalen komen altijd zo simpel over..
Jordy
Verslaafd aan DD Pockets
Member
 
Berichten: 1013
Geregistreerd: wo jul 10, 2013 10:45 am
Woonplaats: Vlissingen

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Karel » vr sep 05, 2014 3:27 pm

Na heel lang geweest te zijn heb ik me de laatste tijd toch wat meer in de Donald Duck geïnteresseerd. Ik hoop dat jullie mijn mailwisseling met Thom Roep van oktober 2012 nog kunnen herinneren (zie: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?f=26&t=1219&start=405).

Kort samengevat vroeg ik aan de voormalige hoofdredacteur (Thom Roep) waarom de bekende pocketfiguren, zoals Diederik Duck, Otto van Drakenstein en Brigitta Gans niet in Donald Duck Weekblad verschijnen. Ook vroeg ik waarom hij deze figuren zelfs verwijderde en waarom altijd Guus Geluk en Goudglans in plaats van een keer Diederik Duck of Rockerduck.

Nu Thom Roep weg is en Joan Lommen zijn plaats heeft ingenomen ben ik benieuwd in hoeverre men nu wel zin heeft in Diederik en Otto.
Thom Roep schreef:Maar we hebben vooralsnog geen zin in - en geen behoefte aan -Diederik en Otto.

En of ook Rockerduck weer in het weekblad zou verschijnen.
Thom Roep schreef:Rockerduck hoort volgens de redactie in het rijtje ‘minder interessante en weinig inspirerende figuren’ thuis.


Ik besloot Joan Lommen te mailen:
Geachte meneer Lommen,

Na de mailwisseling (van november 2012) met voormalige hoofdredacteur Thom Roep ben ik benieuwd in hoeverre de kijk op bekende figuren, zoals Diederik Duck, Otto van Drakenstein en Brigitta Gans is veranderd.

Ik vroeg in mijn mail aan Thom Roep waarom hij nieuwe, reeds bekende personages in het weekblad tegenhield, zoals Diederik en Otto. In de door het buitenland samengestelde Nederlandse pockets verschijnen deze figuren wel. En de pockets zijn bijzonder populair. Men kent deze figuren en vindt ze blijkbaar leuk.

Ik kreeg als antwoord dat Roep beide figuren momenteel nog steeds niet leuk en interessant genoeg vond om ze grootschalig te herintroduceren. Daar slaat Roep de plank volledig mis, omdat men deze figuren allang kent van de bekende pockets.

Ook vroeg ik aan Roep waarom altijd Guus Geluk en altijd Govert Goudglans in het weekblad te zien zijn. Waarom altijd het eeuwige geluk van neef Guus en waarom niet een keer een grappig verhaal met neef Diederik? Waarom altijd Goudglans als concurrent en niet een keer Rockerduck? Rockerduck is zelfs bedacht om variatie aan te brengen. Nieuwe personages zorgen voor nieuw leven.

Het antwoord hierop is kort, Diederik wordt vermeden en Rockerduck, zo vertelde Thom Roep mij, hoorde thuis in het rijtje ‘minder interessante en weinig inspirerende figuren’.

Ik ben benieuwd hoe de toekomst van Diederik, Otto en Rockerduck eruit ziet in het weekblad. Blijven deze personen op de reservebank, waar ze momenteel zitten (vertelde Roep mij) of worden ze eindelijk in het weekblad geplaatst?

Wat vindt u van ‘Een weekje Otto van Drakenstein’? Al Taliaferro maakte heel wat stripjes met Otto, en aangezien er vaak ‘Een weekje…’ in het weekblad verschijnt lijkt mij dit leuk en mogelijk idee. Wat vindt u van Egmont verhalen met Diederik? Daar zijn er veel van dus mijn inziens ook een mogelijk idee.

Ik zou een gedetailleerde, openlijke reactie van u enorm op prijs stellen.

Met vriendelijke groet,


De mail is nog niet verstuurd, reacties en opmerking zijn welkom :)
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Oom Paspasu » vr sep 05, 2014 3:56 pm

Ik heb nog een heleboel in dit topic te reageren, maar ik houd het nu bij:

Ui schreef:Ligt het aan Ui, of is het Weekblad inmiddels wat beter geworden?

Nee!

Er is onder Dimitri Heikamp de kans dat Deense verhalen met eens verboden figuren er niet meer uitgefilterd worden, maar tot dusver hebben we daar nog niets van gezien. Er verandert wel iets: viewtopic.php?p=64723#p64723

Ridder ter Geit schreef:Er staan wel vaker wat grapppige verhalen in, vooral de Deense.

Ik heb het niet geteld, maar volgens mij staan er niet vaker Deense verhalen in het blad dan voorheen. Dat beweer je hier ook niet direct, maar de Nederlandse verhalen blijven van een bedroevend niveau. Vooral Jan Kruse weet dit jaar nog slechtere verhalen te schrijven, wat eigenlijk wel knap is.

Karel schreef:Geachte meneer Lommen,

Ho! Niet verzenden! Ze is een vrouw!

Wel goed dat je haar aanschrijft en niet Dimitri Heikamp. Hij moet vooral onwetend gehouden worden wat betreft de verboden figuren. Als hij ontdekt dat Thom Roep hen verbood, zal hij, omdat hij zelf geen verstand heeft van strips, wel denken dat die man daar vast een goede reden voor had en dat dat beleid moet worden doorgezet.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Karel » vr sep 05, 2014 5:43 pm

Oom Paspasu schreef:Ho! Niet verzenden! Ze is een vrouw!

Ow ::shock: Fijn dat je het zegt!
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten

cron