Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor snowmansion » do nov 24, 2011 10:01 pm

Ui schreef:"
Wat moet Sanoma anders schrijven? Dat het publiek vergrijst? (snik)
Dit zijn typisch van die persberichten waarin men van een nadeel een ogenschijnlijk voordeel probeert te maken.

Klopt, maar kan jij deze vergrijzing aantonen door middel van een bron? Dat het het meest 'gelezen'blad is tussen de 18-35 in NL, wil nog niet zeggen hoe het gesteld is tussen 5-7 en 16 ofzo. Pas als je dat weet kun je concluderen dat de donald duck inderdaad aan het vergrijzen is of althans de lezers.

Ui schreef:Zouden ze zulke cijfers openbaar maken, als ze die hadden?

Dat durf ik je niet te zeggen. Ik ga er denk eens een mailtje aan wagen. Wellicht willen ze hierover wel uitwijden, wellicht niet.

Ui schreef:Ui bedoelt een ander busje:

Napoleon XIV - They're Coming to Take Me Away, Ha-Haaa !
http://www.youtube.com/watch?v=g-eafUBULWA

Ai, de one-hit wonder!
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Berichtdoor Ui » do nov 24, 2011 10:12 pm

snowmansion schreef:Klopt, maar kan jij deze vergrijzing aantonen door middel van een bron? Dat het het meest 'gelezen'blad is tussen de 18-35 in NL, wil nog niet zeggen hoe het gesteld is tussen 5-7 en 16 ofzo. Pas als je dat weet kun je concluderen dat de donald duck inderdaad aan het vergrijzen is of althans de lezers.

Als een voormalig jeugdblad tegenwoordig meer gelezen wordt door volwassenen dan door kinderen, is het logischerwijs aan het vergrijzen. (snik)

BTW. Dat het "nog steeds het meest gelezen blad tussen de 18 en 35" is, heeft Ui van jouw informatie.
Zie: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=46691#p46691
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor snowmansion » do nov 24, 2011 10:55 pm

Bron waarvan ik het heb:

http://www.cm.nl/Nieuws/tabid/668/Entry ... fault.aspx

http://vorige.nrc.nl/article1934864.ece ... _studenten


Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de bron niet meer heb waarin dit exact word gezegd (behalve deze 2, maar die gaan over studenten). Het staat serieus nog op mijn geheugen gegrift dat er bij een programma als Editie NL. Maar de bron heb ik dus even niet :(.


Btw ik zie net dit staan:

Donald Duck bestaat al sinds 1952, hele generaties zijn met dit vrolijke weekblad opgegroeid. De unieke succesformule is in al die jaren nauwelijks gewijzigd en scoort nog steeds: Donald Duck is het grootste jeugd- en jongerenblad van Nederland en heeft in de kerndoelgroep van 8 t/m 12 jaar een bereik van maar liefst 35%. Logisch: de grappige en spannende avonturenverhalen van de bekende Disney-kwaliteit blijven boeien. Maar het weekblad Donald Duck gaat ook zeker niet voorbij aan educatieve elementen en trends die het jeugdige publiek aanspreken. Toch staat amusement voorop in het blad. Hierbij wordt de humoristische knipoog naar de ouders uiteraard niet vergeten


Donald Duck is een familiblad en het grootste jeugdweekblad en mannenblad van Nederland
Donald Duck wordt door jong en oud gelezen, van 8 tot 80 jaar, twee van de drie abonnees is ouder dan 16 jaar
Donald Duck is in 2008 bovendien uitgeroepen tot meest gelezen tijdschrift onder studenten
Donald Duck bereikt dus een heel brede doelgroep
Donald Duck heeft een enorme lezersbinding
Donald Duck is een sterk merk met een bekendheid van bijna 100%
Donald Duck biedt diverse cross- en multimediamogelijkheden die u in kunt zetten voor uw merk: weekblad, internetsite, tailormade specials, bel&win, clubpas-actie
Donaldduck.nl wordt iedere maand bezocht door ruim 165.000 unieke bezoekers (gemiddeld in 2008 t/m juli)


Doelgroep

Donald Duck wordt gelezen door jong én oud, waarbij de kern wordt gevormd door jongens en meisjes van 8 t/m 12 jaar. Het gezinsblad bij uitstek. Donald Duck-lezers zijn gewone kinderen die houden van strips, televisie kijken, spelletjes doen, buiten spelen, lezen, sporten. Zij gaan naar de basisschool en hebben een regelmatig leven. Het gezinsleven staat centraal en alles wat zij meemaken op school, buiten, met vriendjes of broertjes en zusjes zijn gespreksonderwerpen binnen het gezin of in de brieven aan Oom Donald.

Lezerskern

Geslacht
Vrouwen en mannen

Leeftijd
8 t/m 12 jaar

Sociale klasse
A
B1
B2
C
D ??

Gezinsfase
Huishouden met kinderen onder 14 jaar

Abonnementen
261.946
Leesportefeuille
20.891
Losse Verkoop
25.019
Totale verspreiding
309.183
Totale betaalde verspreiding
307.856


Wel interessant informatie aangezien we het er vandaag nog over gehad hadden.



Bron: http://www.sanoma-adverteren.nl/nl-web- ... rofiel.php
(Natuurlijk geen onafhankelijk bron;))
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Berichtdoor Redmess » vr nov 25, 2011 1:18 pm

Wel "interessant" dat die bron toegeeft dat 2/3 van de lezers ouder dan 16 is, maar de hoofddoelgroep toch als 8-12 jaar blijft omschrijven, als de kerngroep nog wel. Is dat terecht? Kan de kerngroep kleiner zijn dan de rest van de groep? Is daar een ondergrens voor voordat de kerngroep verschuift?

Ik zou graag eens van de marketinggroep horen hoe ze dit dan zien.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Redmess » vr nov 25, 2011 6:35 pm

Goed, laten we eens gaan cijferen (met behulp van cbs.nl)

De huidige bevolking van Nederland is 16.655.799
Het aantal abonnementen is 261.946 (1,57 % van Nederland)
2/3 van de abonnees is ouder dan 16, dus dat is 174.631
Jonger dan 16 is dus 87.315

Voor 1 tot 16 jaar zijn er per jaargroep zo'n 200.000 mensen, dus dat is dan ongeveer 3.200.000 mensen
Voor 8 tot 12 is dat dan 1.000.000, dus 31,25 %
Dus grofweg geschat zijn er dan 27.286 leden van 8 tot 12 (wss wel iets meer, laten we zeggen het dubbele, 54.000)
.
Dus van het totaal aantal leden is slechts zo'n 1 a 2 procent binnen de doelgroep.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor snowmansion » wo nov 30, 2011 8:31 pm

Ik ben ook wel benieuwd, hoe zij dit zelf momenteel zien Redmess.


Ik was vandaag even in jaargan '61 aan het bladeren en zag opeens iets heel bijzonders/moois.

Afbeelding


Kinderen die zieke kinderen een kaart/post konden sturen om ze dan een hart onder de riem te steken. Hoe bewonderswaardig, zonder nou meteen zielig emotioneel te doen, maar ik vind dit echt een mooi gebaar. Ook vanuit de brievenbus zelf(redactie) werd er aandacht aan besteedt en gezegd dat bepaalde kinderen die al langdurig ziek waren, graag post ontvingen van andere lezers. Deze foto is daar dus een resultaat daarvan.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Berichtdoor Ui » za dec 10, 2011 7:41 pm

snowmansion schreef:
Sanoma-adverteren.nl schreef:Donald Duck bestaat al sinds 1952, hele generaties zijn met dit vrolijke weekblad opgegroeid. De unieke succesformule is in al die jaren nauwelijks gewijzigd en scoort nog steeds:


"De unieke succesformule is in al die jaren nauwelijks gewijzigd". Dit is het conservatieve karakter van Thom Roep in een notendop. Stilstand is bij hem vooruitgang. Geen stromend water, maar een dode poel. En hij is er nog trots op, ook!
En de succesformule is wél gewijzigd. In de jaren '50 en '60 deed men niet moeilijk over uitbreidingen van de Duckfamilie. Dit is sinds de jaren '70 voorbij. (snik)

Sanoma-adverteren.nl schreef:Donald Duck is het grootste jeugd- en jongerenblad van Nederland en heeft in de kerndoelgroep van 8 t/m 12 jaar een bereik van maar liefst 35%.

Let op de inkleuring van het getal: "maar liefst" 35%.
35 procent is 35 procent. Of het nu slechts 35% is of maar liefst 35%, maakt absoluut niets uit.

Interessant dat de leeftijd 8 t/m 12 jaar gaat om een "kerndoelgroep". Op 17 maart 2010 schreef Roep in een e-mail:
Het allergrootste misverstand. Donald Duck weekblad is een gezinsblad. Het feit dat jij het leest bewijst toch al dat het geen kinderblad is? Of ben je opeens ook minderjarig?

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=22519#p22519

Het gaat dus om een familieblad met een "kerndoelgroep" van minderjarigen van 8 t/m 12 jaar. Wat is hier het verschil met een kinderblad dat toevallig ook door sommige volwassenen gelezen wordt?

Sanoma-adverteren.nl schreef:Donald Duck is een familiblad en het grootste jeugdweekblad en mannenblad van Nederland

Let op, er staat "mannenblad".

Sanoma-adverteren.nl schreef:twee van de drie abonnees is ouder dan 16 jaar

Dus met andere woorden: Donald Duck richt zich op een kerndoelgroep die een minderheid is van het werkelijke publiek.

Sanoma-adverteren.nl schreef:Donald Duck is in 2008 bovendien uitgeroepen tot meest gelezen tijdschrift onder studenten

Door wie? Volgens welk onderzoek?
En wat zegt zo'n uitslag over het niveau van de studenten, als ze niet liever de 'Kijk' of de 'Quest' lezen? Er is zat kritiek op het Nederlandse onderwijs. (snotter)

Sanoma-adverteren.nl schreef:Donald Duck biedt diverse cross- en multimediamogelijkheden die u in kunt zetten voor uw merk: weekblad, internetsite, tailormade specials, bel&win, clubpas-actie

Zie de Nova Zembla-reclame rondom producent Eyeworks, in Weekblad nummer 2011-50.

Sanoma-adverteren.nl schreef:[doelgroep] Donald Duck wordt gelezen door jong én oud, waarbij de kern wordt gevormd door jongens en meisjes van 8 t/m 12 jaar.

Dit is in tegenspraak met: "twee van de drie abonnees is ouder dan 16 jaar".
En wat moeten meisjes met een "mannenblad"?

Sanoma-adverteren.nl schreef:Donald Duck-lezers zijn gewone kinderen die houden van strips, televisie kijken, spelletjes doen, buiten spelen, lezen, sporten. Zij gaan naar de basisschool en hebben een regelmatig leven. Het gezinsleven staat centraal en alles wat zij meemaken op school, buiten, met vriendjes of broertjes en zusjes zijn gespreksonderwerpen binnen het gezin of in de brieven aan Oom Donald.

Wederom in tegenspraak met: "twee van de drie abonnees is ouder dan 16 jaar".
En in tegenspraak met: "meest gelezen tijdschrift onder studenten".

Donald Duck Weekblad is vooral gericht op slechts 35% van het totale publiek. Aldus Sanoma-adverteren.nl.

Redmess schreef:Wel "interessant" dat die bron toegeeft dat 2/3 van de lezers ouder dan 16 is, maar de hoofddoelgroep toch als 8-12 jaar blijft omschrijven, als de kerngroep nog wel. Is dat terecht? Kan de kerngroep kleiner zijn dan de rest van de groep? Is daar een ondergrens voor voordat de kerngroep verschuift?

Men goochelt met het woord "kerndoelgroep".

Redmess schreef:Ik zou graag eens van de marketinggroep horen hoe ze dit dan zien.

Zo'n marketinggroep gaat daar echt niet in het daglicht over communiceren. Zie hoe sturend en misleidend de tekst is. Die lui zitten echt niet te wachten op doorvragende tekstverklaarders.

Redmess schreef:Dus van het totaal aantal leden is slechts zo'n 1 a 2 procent binnen de doelgroep.

Zo'n berekening gaat Ui's pet te boven. Ui heeft in zijn studententijd te veel Donald Duck Weebladen gelezen. Haha! (snotter)

snowmansion schreef:Ik was vandaag even in jaargan '61 aan het bladeren en zag opeens iets heel bijzonders/moois. [...] Kinderen die zieke kinderen een kaart/post konden sturen om ze dan een hart onder de riem te steken. Hoe bewonderswaardig, zonder nou meteen zielig emotioneel te doen, maar ik vind dit echt een mooi gebaar. Ook vanuit de brievenbus zelf(redactie) werd er aandacht aan besteedt en gezegd dat bepaalde kinderen die al langdurig ziek waren, graag post ontvingen van andere lezers.

Weer een voorbeeld van een wijziging in de "succesformule".
Overigens was de wekelijkse brief van Oom Donald een tijdlang geschrapt. Na protesten van lezers is deze terug gekomen, in de vorm van een kattenbelletje. Weer een wijziging in de "succesformule".
Vroeger was Oom Donald echt een Oom Donald. Hij legde elke week contact met de lezer en hij had een ziekenhoekje. Deze formule is grotendeels verdwenen.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma dec 12, 2011 12:48 pm

Ui schreef:Let op, er staat "mannenblad".

Mijn ervaring is ook wel dat vooral kinderen en volwassen mannen hem lezen. Maar daarnaast ook veel vrouwen, hoor, alleen in mijn ervaring onder de volwassenen meer mannen dan vrouwen.

Ui schreef:En wat zegt zo'n uitslag over het niveau van de studenten, als ze niet liever de 'Kijk' of de 'Quest' lezen? Er is zat kritiek op het Nederlandse onderwijs. (snotter)

Ik vind niet dat studenten een lager niveau hebben als ze de Donald Duck lezen. Ik vind de 'Quest' ook zeker geen intelligenter blad (de Kijk ken ik niet zo goed). De Donald Duck biedt denk ik aangename ontspanning naast het leren en van strips leer je ook weer over verhaallijnen en dergelijke (al zal het voor de meesten vooral ontspanning zijn).

Ui schreef:Zie de Nova Zembla-reclame rondom producent Eyeworks, in Weekblad nummer 2011-50.

Ik denk wel dat het hiermee te maken heeft, maar de film zelf is geen een keer genoemd. Het was wel gekoppeld aan een tentoonstelling in het Rijksmuseum over Nova Zembla, waar je naar toe komt. Ik denk sowieso dat het Rijksmuseum de vernieuwde aandacht voor Nova Zembla door de film gebruikt.

Ui schreef:Weer een voorbeeld van een wijziging in de "succesformule".
Overigens was de wekelijkse brief van Oom Donald een tijdlang geschrapt. Na protesten van lezers is deze terug gekomen, in de vorm van een kattenbelletje. Weer een wijziging in de "succesformule".
Vroeger was Oom Donald echt een Oom Donald. Hij legde elke week contact met de lezer en hij had een ziekenhoekje. Deze formule is grotendeels verdwenen.

Zo'n ziekenhoekje lijkt me echt heel goed, ja. In de EO-gids bestaat dit fenomeen nog wel, maar de Donald Duck heeft natuurlijk een veel groter bereik onder kinderen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ui » do dec 22, 2011 6:15 pm

Ridder ter Geit schreef:
Ui schreef:Let op, er staat "mannenblad".

Mijn ervaring is ook wel dat vooral kinderen en volwassen mannen hem lezen. Maar daarnaast ook veel vrouwen, hoor, alleen in mijn ervaring onder de volwassenen meer mannen dan vrouwen.

Maar het blad is dus in de eerste plaats bedoeld voor mannen. (snik)

Ridder ter Geit schreef:
Ui schreef:En wat zegt zo'n uitslag over het niveau van de studenten, als ze niet liever de 'Kijk' of de 'Quest' lezen? Er is zat kritiek op het Nederlandse onderwijs. (snotter)

Ik vind niet dat studenten een lager niveau hebben als ze de Donald Duck lezen. Ik vind de 'Quest' ook zeker geen intelligenter blad (de Kijk ken ik niet zo goed). De Donald Duck biedt denk ik aangename ontspanning naast het leren en van strips leer je ook weer over verhaallijnen en dergelijke (al zal het voor de meesten vooral ontspanning zijn).

Vind je de 'Quest' niet intelligenter dan 'Donald Duck Weekblad'?! :O (huil huil)
Is een wetenschappelijke benadering (zoals in 'Quest' en 'Kijk') niet intelligenter dan een versimpelde, verzonnen wereld, waarin veel wetenschappelijke fouten zitten?
Barks gebruikte nota bene dergelijke tijdschriften voor zijn research. (De 'National Geographic', bijvoorbeeld.)

Het leren over verhaallijnen valt tegen, in het huidige Weekblad, gezien de gebrekkige verhalen die regelmatig verschijnen. (snik)

Ridder ter Geit schreef:
Ui schreef:Zie de Nova Zembla-reclame rondom producent Eyeworks, in Weekblad nummer 2011-50.

Ik denk wel dat het hiermee te maken heeft, maar de film zelf is geen een keer genoemd. Het was wel gekoppeld aan een tentoonstelling in het Rijksmuseum over Nova Zembla, waar je naar toe komt. Ik denk sowieso dat het Rijksmuseum de vernieuwde aandacht voor Nova Zembla door de film gebruikt.

De film wordt duidelijk genoemd via de door Oom Donald gegeven link naar een pagina van het Rijksmuseum. Achter dat Nova Zembla-gebeuren spelen commerciële belangen.

Ridder ter Geit schreef:Zo'n ziekenhoekje lijkt me echt heel goed, ja. In de EO-gids bestaat dit fenomeen nog wel, maar de Donald Duck heeft natuurlijk een veel groter bereik onder kinderen.

Misschien wil iemand naar het ziekenhoekje vragen, bij Oom Donald? (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr dec 23, 2011 8:46 am

Ui schreef:Vind je de 'Quest' niet intelligenter dan 'Donald Duck Weekblad'?! :O (huil huil)
Is een wetenschappelijke benadering (zoals in 'Quest' en 'Kijk') niet intelligenter dan een versimpelde, verzonnen wereld, waarin veel wetenschappelijke fouten zitten?
Barks gebruikte nota bene dergelijke tijdschriften voor zijn research. (De 'National Geographic', bijvoorbeeld.)

Het leren over verhaallijnen valt tegen, in het huidige Weekblad, gezien de gebrekkige verhalen die regelmatig verschijnen. (snik)

Nu ja, ik heb sowieso niet zo'n hoge pet op van de Quest, naar mijn idee zijn er veel betere populair-wetenschappelijke tijdschriften.
Verder is het natuurlijk lastig te vergelijken; je leest de Donald Duck om hele andere redenen en je verwacht iets heel anders. De Donald Duck is vooral vermaak; de Quest heeft ook geen verhalen. Bij de Donald Duck weet je dat het ook voor kinderen wordt gemaakt.
Misschien dat qua gegeven kennis de Quest wel wat dieper zal gaan, ja, de Donald Duck biedt natuurlijk vooral basisschoolkennis.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Redmess » vr dec 23, 2011 11:46 am

De Quest is rommel en de Kijk is te weinig wetenschap en teveel militair-gericht. Lees Natuurwetenschap & Techniek als je goeie wetenschap wil.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duck » vr dec 23, 2011 11:49 am

National Geographic is ook wel leuk(lees het wel eens op school bij lesuitval),maar de kijk en de Quest vind ik niet echt wat,ookal heb ik een paar jaar terug een 3 maanden abonnemnt op de Kijk gehad,ik snapte er alleen nog niet zo heel veel van :P.
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ui » zo jan 29, 2012 3:00 pm

Uit het topic 'DD 2012-04':

22 jan 2012 10:18 pm, snowmansion schreef:
Ui schreef:Blijven hopen, hoe vegeefs het ook is. (huil huil)
[standaardpreek]Gezien de Nederlandse productie van recente jaren, heeft de Roepredactie kennis en vakmanschap verloren. Onder meer door bezuinigingen. Dit begint zich steeds meer te tonen in de verhalen. Hoofdredacteur Roep kan zelf amper een Disney-verhaal schrijven, en door zijn afstompende zwalkbeleid weet geen auteur waar hij/zij aan toe is. Weg zijn de goede Nederlandse verhalen uit eind jaren 70 en begin 80, toen Nederland zich geregeld kon meten met Barks. In 1984 kwam Oom Thom en die flifte de boel tot een toevluchtsoord voor Thombies.[/standaardpreek]


Dat durf ik niet te zeggen. Ik zou dan eerst weer eens de weekbladen uit die tijd er bij moeten pakken (jaren 80). Stonden er toen geen goede verhalen in van o.a Ben Verhagen en Jippes et cetera? Qua Nederlandse verhalen is het niet allemaal rommel sinds de komst van Roep als hoofdredacteur. Ik meen mij best goede verhalen van Mau Heymans te hebben gelezen o.a.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=48631#p48631
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Ui » zo jan 29, 2012 3:37 pm

Redmess schreef:De Quest is rommel en de Kijk is te weinig wetenschap en teveel militair-gericht. Lees Natuurwetenschap & Techniek als je goeie wetenschap wil.

Ben je van de 'Kijk' afgestapt?

Ui schreef:Weg zijn de goede Nederlandse verhalen uit eind jaren 70 en begin 80, toen Nederland zich geregeld kon meten met Barks. In 1984 kwam Oom Thom en die flifte de boel tot een toevluchtsoord voor Thombies.

snowmansion schreef:Ik zou dan eerst weer eens de weekbladen uit die tijd er bij moeten pakken (jaren 80). Stonden er toen geen goede verhalen in van o.a Ben Verhagen en Jippes et cetera? Qua Nederlandse verhalen is het niet allemaal rommel sinds de komst van Roep als hoofdredacteur. Ik meen mij best goede verhalen van Mau Heymans te hebben gelezen o.a.

Natuurlijk is het niet allemaal rommel, maar het percentage ligt wel beduidend hoger. (snik) Hoofdredacteur Roep heeft een kinderlijkere benadering dan zijn voorgangers. Zie ook, hoe kinderlijk Douwe Dabbert werd. Het Weekblad werd steeds meer bubblegum, zowel qua verhalen als qua tekenwerk.
Mau Heymans werd steeds kinderlijker. Een verhaal waarin hij het reclamewezen onder de loep neemt, is nooit verschenen in het Weekblad. (H 24043) Als zulke verhalen worden tegengehouden door Oom Thom, wat kun je dan nog doen? Het lijkt Ui duidelijk, dat Mau Heymans zijn missie inmiddels heeft opgegeven en nu met een gebroken wil, de slappe pulpverhalen maakt waar Oom Thom zo dol op is. Zelden had een hoofdredacteur een toepasselijkere naam: "T.Roep".

Donald Duck is zo'n sterke naam, dat je er een Thom Roep op kan loslaten. Zijn hoofdredactie is een grote achteruitgang in vergelijking met de vorige hoofdredacteur Cees de Groot. Eigenlijk is Roep al sinds 1984 bezig, te slopen wat Cees de Groot en diens voorgangers hebben opgebouwd. (snotter)

Eind jaren '70 en begin jaren '80 waren er meer goede Nederlandse Duckverhalen dan dat er onder heel Roep's hoofdredactie zijn gemaakt. Er waren tekenaars zoals Daan Jippes, Fred Milton, Volker Reiche en Jan Gulbransson. Zie wat daarvan is overgebleven onder Roep. Jippes wordt gespaard, Milton kan nog amper tekenen, en de rest is verdwenen.

Wie niet kon leven onder Roep, die is natuurlijk vertrokken. Waardoor Roep nu omgeven wordt door een hofhouding van ja-knikkers. Roep zit zodoende in een "bubble", zoals dat heet. En Roep lijkt dat heerlijk te vinden. Een poging om de bubble lek te prikken, via correspondentie in voorjaar 2009, is door hem niet in dank afgenomen. Voor het oog van Nederland kon je hem te keer zien gaan. Hij kreeg zelfs Bleker-achtige neigingen, door de klager een bezoek aan zijn redactie aan te bieden; hoewel zonder moeder erbij. Haha! (snik)

De correspondentie is te vinden in, en via, het topic 'Thom Roep'.
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?f=26&t=1219
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Gaat het weekblad achteruit?

Berichtdoor Redmess » ma jan 30, 2012 8:46 am

Ja, ik moest toch eens een keuze maken, en dan toch maar voor de wat serieuzere bladen gekozen.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

VorigeVolgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron