Rockerduck schreef:Maar wat zeg je nou toch allemaal, Rockerduck? Je was net zo goed op weg, met je positieve opmerkingen! Ja, ik vind die tekeningen van Peinado echt erg mooi, dus ga zo door met het plaatsen van die verhalen!
Rockerduck die positief blijft? Wat saai! Dat nooit!
Ei stelt voor dat Donald Ducks voortaan één sterk verhaal bevatten dat Rockerduck gewoon moet kopen, en dat dan de rest van het blad vol ergernissen zit. Elke week een mix van Peinado en Moores, bijvoorbeeld. Zodoende kan Rockerduck de Donald Duck niet negeren, hoe graag hij ook wil. Heh-heh. Zo is Ei wekelijks verzekerd van zalig gemopper. Ei moet ijkpunten hebben.
Rockerduck schreef:Wat ziet mijn oog? Kwik, Kwek en Kwak van charlatan Dick Moores, bij uitstek de meest verfoeilijke Duck-tekenaar aller tijde? In combinatie met Pinokkio en de Boze Heks van Sneeuwwitje nog wel. Waar moet het heen met het blad als dit soort verhaaltjes afgedrukt blijven worden? Dit is het papier waarop het gedrukt is nog niet waard. Dit kun je beter op toiletpapier drukken.
Hij houdt zulke prachtige toespraken.
Dick Moores de "meest verfoeilijke Duck-tekenaar aller tijde"? Je moet er maar op komen! Ei zou met gemak een aantal andere Duck-tekenaars kunnen noemen die verfoeilijker zijn dan heel Moores. Rosa en Gulien bijvoorbeeld.
Schande hoe Moores hier zomaar lukraak gedemoniseerd wordt. Ei kan zich daar heerlijk over opwinden. Die Rockerduck toch weer...
Kijk toch naar dat verhaal 'Het Toverbrouwsel' (W VP 5-09). Ouderwets degelijk tekenwerk. Niet teveel en niet te weinig. Goed verdeeld tekenwerk, per plaatje en per pagina. Kunst van het weglaten. Mooie achtergronden.
http://coa.inducks.org/s.php/x/W+VP++++5-09Vergelijk dat nou eens met het schots en scheve Mickey-verhaal op bladzijde 31, 'Het spook van Angus Ugly' (H 26145). Getekend door Carmen Pérez.
http://coa.inducks.org/s.php/x/H+26145Ei wordt er zeeziek van. Slecht verdeeld tekenwerk. Plaatjes lijken lukraak bij elkaar gegooid. Het oog moet eerst uitvissen waarnaar te kijken, want voorgrond en achtergrond zijn zo plat als een pannenkoek.
Och, misschien wordt Ei te oud. Misschien had Ei vroeger ook kritiek op die goeie ouwe Moores gehad. Maar inmiddels is Ei zo overladen met chaotisch, visieloos, bloedeloos, geforceerd opgeleukt tekenwerk, dat Ei snakt naar het ouderwetse, degelijke werk. Strips die voor Ei een zekere rust en openheid uitstralen. Moores laat duidelijk zien wat je als lezer nodig hebt om het verhaal te volgen. Alleen al daarom verdient Moores een lintje.
Ridder ter Geit schreef:De afwisseling maakt het blad zoveel interessanter. Ook de voorkanten zijn mooier.
Volgens Ei klopt er weinig van het perspectief. De politie-agent is groter dan de auto. De stoep lijkt omhoog te lopen naar links en is ineens verdwenen. Dit laatste kan alleen als Donald toevallig aan de bovenkant van een heuvel woont. Ei vindt de Donald en de agent mooi getekend. De rest komt wat slordig over.
En wat is toch steeds dat geklaag over Vicar? Ei vindt dat Vicar pas in de laatste jaren vervelend wordt. Omdat zijn tekenwerk slordig en chaotisch is geworden.
Ei vond de Vicar van weleer wat saai. Maar evenals met Moores zijn het die oude Vicar-verhalen die voor Ei interessanter worden in de loop der jaren. Verhalen die rust uitstralen. Een rust die (toch) vakmanschap verraadt. Het oog weet waar het kijken moet en wat het nodig heeft. Kom daar maar eens om.
Nog een voorbeeld van moderne overdaad. Het verhaal van Peinado, op bladzijde 5, 'De Chinese schildpad'. Alsof je bij de openingspagina een klap in je smoel krijgt. Waar moet Ei kijken, als lezer? Druk, druk, druk.
http://coa.inducks.org/s.php/x/D+2005-077Is dit een nieuwe Daniel Branca? Nee toch? Kijk eens hoe overzichtelijk Branca tekende, op een open manier die te vergelijken is met Moores en Strobl.
Peinado kan op zich goed tekenen, maar wat doet hij ermee? Dit ziet eruit als een Rosa die wel tekenen kan, maar zich niettemin evenals Rosa verliest in details. Waar moet Ei kijken? Van een meter afstand is het verschil met Rosa minimaal. Je ziet een zwarte vlek met wat kleurtjes. Dichtgeprakt tekenwerk. Overladen. Overdreven.
De inkleurder krijgt er zichtbaar de hik van. Die had wat Ei betreft veel vaker voor egaal kleurgebruik mogen kiezen, waardoor achtergrond-details geëgaliseerd worden. Er is teveel getekend dat ook nog minutieus is ingekleurd. Waar moet Ei kijken? Vermoeiend hoor. Dit soort strips is interessant voor Rosa-fans.
*EDIT*: Dubbele link verwijderd. Op verzoek.