DD 2008-09

Berichtdoor Ei » vr feb 22, 2008 5:22 pm

Afbeelding
DONALD DUCK NR. 9
De neefjes logeren een weekje bij oma, dus heb ik lekker wat tijd voor mezelf. Even geen lawaai, geen drukte, geen gezeur. Heerlijk! Maar van ontspannen komt weinig terecht. Ook oom Dagobert krijgt weinig rust. Misschien dat een Chinese kist hem kan helpen.

Oplossing ZOEK: op blz. 43 zie je een sneeuwvlokje met Mickey-oren.

Klik hier voor de oplossing van de Suducku!

Casper Benschop heeft de winnende voorplaat van de wedstrijd uit DD43 ontworpen en wordt zijn ontwerp getekend door een échte Disney tekenaar! Bekijk hier de voorbereidingen.

Afbeelding
http://www.donaldduck.nl/brievenbus/dezeweek/
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Luigi » vr feb 22, 2008 6:35 pm

De neefjes logeren een weekje bij oma, dus heb ik lekker wat tijd voor mezelf. Even geen lawaai, geen drukte, geen gezeur. Heerlijk! Maar van ontspannen komt weinig terecht.

Dat plot kwam ik laatst nog tegen in een Barks-verhaal, dat er telkens huis-aan-huis-verkopers kwamen. Album 40(?) geloof ik, weet niet zeker.
-controle- Ja, album 40 :).
Ik wens niet geassocieerd te worden met die infantiele loodgieter!
Luigi
Member
 
Berichten: 140
Geregistreerd: vr jan 19, 2007 4:51 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo feb 24, 2008 2:38 am

Deze Duck maar gekocht, want het openingsverhaal is wederom van Franscisco Rodriguez Peinado. Ik zie steeds vaker verhalen van hem in het blad, gelukkig. Ik heb gemerkt dat we al een paar weken verlost zijn van de Vicar-eentonigheid (de Zware Jongens van een paar weken geleden uitgezonderd).

Over de Zware Jongens gesproken: ben ik nou de enige die de achterkantjes niet alleen aartsflauw, maar ook oerlelijk vind? Volgens mij heeft Gulien dit met z'n linkervoet zitten tekenen, niet dan? Vroeger was zijn werk al belabberd, maar dit vind ik echt een triest dieptepunt. Het lijkt nergens naar.

Maar wat zeg je nou toch allemaal, Rockerduck? Je was net zo goed op weg, met je positieve opmerkingen! Ja, ik vind die tekeningen van Peinado echt erg mooi, dus ga zo door met het plaatsen van die verhalen!

Het Boze Wolf-verhaal is echt vre-se-lijk slecht getekend. Daarbij vergeleken vind ik Gulien echt een Rembrendt, hoor, een meesterkunstenaar. Welke redacteur met een ernstige oogafwijking heeft dit broddelwerk goed genoeg geacht voor de Donald Duck? Zoiets wanstaltigs heb ik niet meer gezien sinds ik de laatste Rosa las...

Garbelgarbel.... Oh ja, positief was ik. Ehm... leuke voorkant. Goeie grap. Mooi getekend. Voorkant voor volgende week ziet er ook puik uit. En ik zie bij 'Volgende week' weer iets wat lijkt op wéér een andere Deense tekenaar. Vorige week hadden ze al een voor mij onbekende nieuwe tekenaar van het Mickey Mouse-verhaal. Eindelijk de zo lang gevraagde afwisseling. Prima!

Wat ziet mijn oog? Kwik, Kwek en Kwak van charlatan Dick Moores, bij uitstek de meest verfoeilijke Duck-tekenaar aller tijde? In combinatie met Pinokkio en de Boze Heks van Sneeuwwitje nog wel. Waar moet het heen met het blad als dit soort verhaaltjes afgedrukt blijven worden? Dit is het papier waarop het gedrukt is nog niet waard. Dit kun je beter op toiletpapier drukken.

Rockerduck, positief blijven nou! Oh ja! Ehm... eh... Nou ja, in ieder geval is het blaadje niet weer duurder geworden sinds vorige week...
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo feb 24, 2008 10:34 pm

Ik vind de Donald Duck zeker weer vooruit gaan. Zoals Rockerduck zegt; we zijn al vrij lang van de wekelijkse Vicar en steeds dezelfde soorten verhalen verlost. De afwisseling maakt het blad zoveel interessanter. Ook de voorkanten zijn mooier. En dit keer vond ik zowaar het Zware Jongens verhaal op de achterkant grappig!

Maar helemaal briljant vond ik het openingsverhaal. Mooi getekend, geinspireerd, met die kikker. En de wijze uitspraak van die verkoper aan het eind vond ik schitterend. Dat je geen leven meer hebt als alles al vast staat. Als alles onzeker is is alles mogelijk. De pret in verassingen. De manier waarop je zelf zorgt dat je toekomstvoorspelling uitkomt. En Dagobert die na de wijze uitspraak van de verkoper denkt dat hij vooral het moerasgras als kikkervoer te duur vind is helemaal schitterend.

Ja, ik word steeds positiever over de huidige Donald Ducks.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » ma feb 25, 2008 2:59 am

Ik ben het met de edele Ridder eens: in het openingsverhaal zijn niet alleen de tekeningen sterk, maar ook het verhaal sprak mij erg aan. Zelden zie ik zo'n sterk scenario in een Deens verhaal. Hulde!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Redmess » di feb 26, 2008 1:06 pm

Wat doet Guus met een kledingrek in zijn huiskamer? En waarom heeft hij er een matrozenpakje aan hangen? En in het laatste verhaal staat de brievenbus eerst links, en dan plots rechts.

Het eerste verhaal was wel leuk. Zo mogen er wel meer komen.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ei » di feb 26, 2008 5:29 pm

Roddelflop index: Donald Duck 2008-09
http://www.roddelflop.nl/?p=456
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » di feb 26, 2008 6:38 pm

Rockerduck schreef:Maar wat zeg je nou toch allemaal, Rockerduck? Je was net zo goed op weg, met je positieve opmerkingen! Ja, ik vind die tekeningen van Peinado echt erg mooi, dus ga zo door met het plaatsen van die verhalen!

Rockerduck die positief blijft? Wat saai! Dat nooit!

Ei stelt voor dat Donald Ducks voortaan één sterk verhaal bevatten dat Rockerduck gewoon moet kopen, en dat dan de rest van het blad vol ergernissen zit. Elke week een mix van Peinado en Moores, bijvoorbeeld. Zodoende kan Rockerduck de Donald Duck niet negeren, hoe graag hij ook wil. Heh-heh. Zo is Ei wekelijks verzekerd van zalig gemopper. Ei moet ijkpunten hebben. :P

Rockerduck schreef:Wat ziet mijn oog? Kwik, Kwek en Kwak van charlatan Dick Moores, bij uitstek de meest verfoeilijke Duck-tekenaar aller tijde? In combinatie met Pinokkio en de Boze Heks van Sneeuwwitje nog wel. Waar moet het heen met het blad als dit soort verhaaltjes afgedrukt blijven worden? Dit is het papier waarop het gedrukt is nog niet waard. Dit kun je beter op toiletpapier drukken.

Hij houdt zulke prachtige toespraken.

Dick Moores de "meest verfoeilijke Duck-tekenaar aller tijde"? Je moet er maar op komen! Ei zou met gemak een aantal andere Duck-tekenaars kunnen noemen die verfoeilijker zijn dan heel Moores. Rosa en Gulien bijvoorbeeld.
Schande hoe Moores hier zomaar lukraak gedemoniseerd wordt. Ei kan zich daar heerlijk over opwinden. Die Rockerduck toch weer...

Kijk toch naar dat verhaal 'Het Toverbrouwsel' (W VP 5-09). Ouderwets degelijk tekenwerk. Niet teveel en niet te weinig. Goed verdeeld tekenwerk, per plaatje en per pagina. Kunst van het weglaten. Mooie achtergronden.
http://coa.inducks.org/s.php/x/W+VP++++5-09

Vergelijk dat nou eens met het schots en scheve Mickey-verhaal op bladzijde 31, 'Het spook van Angus Ugly' (H 26145). Getekend door Carmen Pérez.
http://coa.inducks.org/s.php/x/H+26145
Ei wordt er zeeziek van. Slecht verdeeld tekenwerk. Plaatjes lijken lukraak bij elkaar gegooid. Het oog moet eerst uitvissen waarnaar te kijken, want voorgrond en achtergrond zijn zo plat als een pannenkoek.

Och, misschien wordt Ei te oud. Misschien had Ei vroeger ook kritiek op die goeie ouwe Moores gehad. Maar inmiddels is Ei zo overladen met chaotisch, visieloos, bloedeloos, geforceerd opgeleukt tekenwerk, dat Ei snakt naar het ouderwetse, degelijke werk. Strips die voor Ei een zekere rust en openheid uitstralen. Moores laat duidelijk zien wat je als lezer nodig hebt om het verhaal te volgen. Alleen al daarom verdient Moores een lintje.

Ridder ter Geit schreef:De afwisseling maakt het blad zoveel interessanter. Ook de voorkanten zijn mooier.

Volgens Ei klopt er weinig van het perspectief. De politie-agent is groter dan de auto. De stoep lijkt omhoog te lopen naar links en is ineens verdwenen. Dit laatste kan alleen als Donald toevallig aan de bovenkant van een heuvel woont. Ei vindt de Donald en de agent mooi getekend. De rest komt wat slordig over.

En wat is toch steeds dat geklaag over Vicar? Ei vindt dat Vicar pas in de laatste jaren vervelend wordt. Omdat zijn tekenwerk slordig en chaotisch is geworden.
Ei vond de Vicar van weleer wat saai. Maar evenals met Moores zijn het die oude Vicar-verhalen die voor Ei interessanter worden in de loop der jaren. Verhalen die rust uitstralen. Een rust die (toch) vakmanschap verraadt. Het oog weet waar het kijken moet en wat het nodig heeft. Kom daar maar eens om.

Nog een voorbeeld van moderne overdaad. Het verhaal van Peinado, op bladzijde 5, 'De Chinese schildpad'. Alsof je bij de openingspagina een klap in je smoel krijgt. Waar moet Ei kijken, als lezer? Druk, druk, druk.
http://coa.inducks.org/s.php/x/D+2005-077
Is dit een nieuwe Daniel Branca? Nee toch? Kijk eens hoe overzichtelijk Branca tekende, op een open manier die te vergelijken is met Moores en Strobl.
Peinado kan op zich goed tekenen, maar wat doet hij ermee? Dit ziet eruit als een Rosa die wel tekenen kan, maar zich niettemin evenals Rosa verliest in details. Waar moet Ei kijken? Van een meter afstand is het verschil met Rosa minimaal. Je ziet een zwarte vlek met wat kleurtjes. Dichtgeprakt tekenwerk. Overladen. Overdreven.
De inkleurder krijgt er zichtbaar de hik van. Die had wat Ei betreft veel vaker voor egaal kleurgebruik mogen kiezen, waardoor achtergrond-details geëgaliseerd worden. Er is teveel getekend dat ook nog minutieus is ingekleurd. Waar moet Ei kijken? Vermoeiend hoor. Dit soort strips is interessant voor Rosa-fans.

*EDIT*: Dubbele link verwijderd. Op verzoek.
Laatst bijgewerkt door Ei op di feb 26, 2008 6:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » di feb 26, 2008 6:42 pm

Ei schreef:Vergelijk dat nou eens met het schots en scheve Mickey-verhaal op bladzijde 31, 'Het spook van Angus Ugly' (H 26145). Getekend door Carmen Pérez.
http://coa.inducks.org/s.php/x/H+26145
Ei wordt er zeeziek van. Slecht verdeeld tekenwerk. Plaatjes lijken lukraak bij elkaar gegooid. Het oog moet eerst uitvissen waarnaar te kijken, want voorgrond en achtergrond zijn zo plat als een pannenkoek.
http://coa.inducks.org/s.php/x/W+VP++++5-09

Oeps! Die laatste link moet weg. Kan admin die weghalen?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » di feb 26, 2008 7:02 pm

Ei schreef:Vergelijk dat nou eens met het schots en scheve Mickey-verhaal op bladzijde 31, 'Het spook van Angus Ugly' (H 26145). Getekend door Carmen Pérez.
http://coa.inducks.org/s.php/x/H+26145
Ei wordt er zeeziek van. Slecht verdeeld tekenwerk. Plaatjes lijken lukraak bij elkaar gegooid. Het oog moet eerst uitvissen waarnaar te kijken, want voorgrond en achtergrond zijn zo plat als een pannenkoek.

Dit gaat dus over dat verhaal van Carmen Pérez. Plat als een pannenkoek.

In het verhaal 'Het Toverbrouwsel' van Dick Moores kun je daarentegen een dieptewerking zien waarin, bijvoorbeeld in het openingsplaatje, de berk-achtige boom duidelijk dichterbij de lezer lijkt dan de bomen op de achtergrond. En de dikke boom links op de voorgrond lijkt dichterbij dan de berk. Dat is dieptewerking. In panel 2.8 zie je dat de taart duidelijk dichterbij lijkt dan de neefjes er achter. Dat is vakmanschap. Je ziet het van een meter afstand. Dan kun je tekenen hoor!
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo feb 27, 2008 1:02 pm

Ei schreef:En wat is toch steeds dat geklaag over Vicar? Ei vindt dat Vicar pas in de laatste jaren vervelend wordt. Omdat zijn tekenwerk slordig en chaotisch is geworden.

Nou, daar beantwoord je je eigen vraag al. Bovendien hadden de Ridder en ik het over de weinige afwisseling in het blad. Tot voor kort was het aléén maar Vicar wat de klok sloeg.

Ei schreef:Nog een voorbeeld van moderne overdaad. Het verhaal van Peinado, op bladzijde 5, 'De Chinese schildpad'. Alsof je bij de openingspagina een klap in je smoel krijgt. Waar moet Ei kijken, als lezer? Druk, druk, druk.

Volgens mij wordt Ei inderdaad een beetje te oud voor Donald Duck. Ei kan het allemaal niet zo goed meer bijbenen. Arme Ei: hij wil hip meedoen met de jeugd van tegenwoordig, maar krijgt het al benauwd als een stripverhaal modern en dynamisch is getekend. In plaats daarvan verkiest hij de slaapverwekkende kaalheid van ene Dick Moores.

Ei schreef:Peinado kan op zich goed tekenen, maar wat doet hij ermee? Dit ziet eruit als een Rosa die wel tekenen kan, maar zich niettemin evenals Rosa verliest in details. Waar moet Ei kijken? Van een meter afstand is het verschil met Rosa minimaal. Je ziet een zwarte vlek met wat kleurtjes. Dichtgeprakt tekenwerk. Overladen. Overdreven.

Er is een hemelsbreed verschil tussen Peinado en Rosa. Peinado kan bijvoorbeeld goed tekenen, laten we wel wezen. Peinado's personages zijn vloeiend en dynamisch, i.t.t. de stijve harken van Rosa. Peinado plakt de panels niet vol met oeverloze dialoogwolken, i.t.t. Rosa. Bij Peinado geen irritante arceringen, geen pagina's overladen met panels, geen underground-style. Peinado ís Disney, wat we van Rosa niet kunnen zeggen. Zeggen dat het verschil met Rosa 'minimaal' is getuigt dus van een brevet van onvermogen om Disney-tekenaars te beoordelen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » do feb 28, 2008 10:05 am

Nu vond ik het verhaal door Moore getekend ook wel vermakelijk. Het leek me eerst niets, maar die neefjes die hun spiegelbeeld beoordeelden gaf het verhaal wel een soort meerwaarde.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ei » vr feb 29, 2008 7:37 pm

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Nog een voorbeeld van moderne overdaad. Het verhaal van Peinado, op bladzijde 5, 'De Chinese schildpad'. Alsof je bij de openingspagina een klap in je smoel krijgt. Waar moet Ei kijken, als lezer? Druk, druk, druk.

Volgens mij wordt Ei inderdaad een beetje te oud voor Donald Duck. Ei kan het allemaal niet zo goed meer bijbenen. Arme Ei: hij wil hip meedoen met de jeugd van tegenwoordig, maar krijgt het al benauwd als een stripverhaal modern en dynamisch is getekend. In plaats daarvan verkiest hij de slaapverwekkende kaalheid van ene Dick Moores.

Arme Rockerduck: is "hip" geen ontzettend ouderwetsch woord? :P

Misschien is Rockerduck beïnvloed door Don Rosa die ooit een hatelijke uithaal deed naar het werk van Dick Moores? Een hersenspoeling kan diep zitten.
Als je neutraal naar het werk van Dick Moores kijkt zie je tekenkunsten die adequaat zijn. Zijn achtergronden en dieptewerking in 'Het Toverbrouwsel' (W VP 5-09) zijn beter dan die van menig andere Disney-tekenaar. Let daar eens op.

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Peinado kan op zich goed tekenen, maar wat doet hij ermee? Dit ziet eruit als een Rosa die wel tekenen kan, maar zich niettemin evenals Rosa verliest in details. Waar moet Ei kijken? Van een meter afstand is het verschil met Rosa minimaal. Je ziet een zwarte vlek met wat kleurtjes. Dichtgeprakt tekenwerk. Overladen. Overdreven.

Er is een hemelsbreed verschil tussen Peinado en Rosa. Peinado kan bijvoorbeeld goed tekenen, laten we wel wezen. Peinado's personages zijn vloeiend en dynamisch, i.t.t. de stijve harken van Rosa. Peinado plakt de panels niet vol met oeverloze dialoogwolken, i.t.t. Rosa. Bij Peinado geen irritante arceringen, geen pagina's overladen met panels, geen underground-style. Peinado ís Disney, wat we van Rosa niet kunnen zeggen.

Het eindresultaat bij zowel Rosa als Peinado is volgeprakt, druk tekenwerk. Overdaad schaadt. Ook bij Peinado. Je kunt nog zo mooi tekenen, maar als je dat niet weet te doseren ben je toch een amateur.

Rockerduck schreef:Zeggen dat het verschil met Rosa 'minimaal' is getuigt dus van een brevet van onvermogen om Disney-tekenaars te beoordelen.

Alsof een prima Disney-tekenaar de "meest verfoeilijke Duck-tekenaar aller tijde" noemen geen brevet van onvermogen is. :P

Ei eist eerherstel. Dick Moores is gewoon een goede Disney-tekenaar. Een tekenaar met kwaliteiten waar, behalve Peinado, ook Jippes van kan leren: technieken als dieptewerking en kunst van het weglaten, bijvoorbeeld.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr feb 29, 2008 8:30 pm

Ei schreef:Het eindresultaat bij zowel Rosa als Peinado is volgeprakt, druk tekenwerk. Overdaad schaadt. Ook bij Peinado. Je kunt nog zo mooi tekenen, maar als je dat niet weet te doseren ben je toch een amateur.

Rosa prakt, bij Rosa is zoveel overdaad dat het inderdaad schaadt. Bij Rosa krijgt de tekening geen 'lucht' meer en raakt de lezer het overzicht kwijt. Peinado daarentegen richt zijn panels zo in, dat het oog van de lezer meteen valt op wat belangrijk is voor het verhaal. Dat noem ik overzicht. Daarnaast maakt hij de tekening aantrekkelijk met tekenwerk eromheen, maar dit blijft voldoende 'lucht' houden om niet, zoals bij Rosa, verstikkend te werken.

Ei schreef:Ei eist eerherstel. Dick Moores is gewoon een goede Disney-tekenaar. Een tekenaar met kwaliteiten waar, behalve Peinado, ook Jippes van kan leren: technieken als dieptewerking en kunst van het weglaten, bijvoorbeeld.

Moores heeft goede, mooie Broer Konijn-verhalen gemaakt. Technisch gezien is hij met Duck wel goed, maar ook bijzonder saai, en zijn tekenwerk vind ik dan bijzonder lelijk. Zo kan iemand technisch goed zitten en toch afstoten.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » ma maart 03, 2008 1:23 pm

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Ei eist eerherstel. Dick Moores is gewoon een goede Disney-tekenaar. Een tekenaar met kwaliteiten waar, behalve Peinado, ook Jippes van kan leren: technieken als dieptewerking en kunst van het weglaten, bijvoorbeeld.

Moores heeft goede, mooie Broer Konijn-verhalen gemaakt. Technisch gezien is hij met Duck wel goed, maar ook bijzonder saai, en zijn tekenwerk vind ik dan bijzonder lelijk. Zo kan iemand technisch goed zitten en toch afstoten.

Dat is een kwestie van smaak. Wat noem je "bijzonder saai", bijvoorbeeld?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Volgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten