Rockerduck schreef:Ei schreef:[Dick Moores] Dat is een kwestie van smaak. Wat noem je "bijzonder saai", bijvoorbeeld?
Wat er te zien is op zijn tekeningen. Het is wel heel erg leeg, zo niksig allemaal. Ik vind het geen aantrekkelijk tekenwerk. En een tekenaar die technisch goed zit, maar lelijk tekent, is een slechte tekenaar.
Wat is "niksig"? Wat is "lelijk"? Ei vindt dat de achtergrond 'Het Toverbrouwsel' (W VP 5-09) opmerkelijk goed is in vergelijking met werk van veel andere artiesten. De achtergrond bevat niet teveel en niet te weinig. Precies genoeg. Ei ziet balans. En ook de layout van de pagina's en plaatjes vindt Ei goed gedaan in vergelijking met veel andere artiesten. Ei ziet balans.
De ducks wijk qua uiterlijk af van hoe Barks ze zou tekenen. Ze zijn ronder en lijken Ei daardoor wat "snoezig". Maar waar zijn nu de mensen die vinden dat een artiest een "eigen stijl" mag hebben? Ei vindt dat bijvoorbeeld Al Hubbard en José Ramon Bernado interessante ducks tekenen. Als je dan toch mag afwijken, wat ook Barks deed, dan vindt Ei dat Moores, Hubbard en Bernado leuke ducks hebben. Geldt ook voor de ducks van Carol Voges.
Ei noemt nu namen van artiesten die geen binding met Barks tonen en hun eigen gang lijken te gaan. Zou dat misschien een reden van kritiek kunnen zijn voor mensen? Dat de mensen geen Barks of volgeling terugzien en dat het tekenwerk daarom tegenvalt? Dit zou verklaren waarom Don Rosa en Sander Gulien kunnen wegkomen met matige ducks. Als je hun ducks vergelijkt met die van Moores, Hubbard, Bernado en Voges, wie zijn er dan slechte tekenaars?
Over tekenwerk van Carol Voges wordt weleens hatelijk gedaan. Terwijl Voges, hoe je het ook wendt of keert, goed ducktekenwerk heeft geleverd. Tekenwerk waar bv. "Barks-volgeling" Sander Gulien veel van kan leren.
Heb je als Barks-volgeling een streepje voor? Als je Barks kent ben je een fijne vent?
Hoe meer Ei kijkt naar dat verhaal van Dick Moores, hoe blijer Ei ervan wordt. Misschien is Ei te lang geteisterd door amateuristisch tekenwerk, dat Ei een klassieke tekenaar als Moores goed vindt.
Overigens ziet Ei wat stijl-overeenkomsten tussen Moores en Barks. Geldt ook voor Strobl. De kunst van het weglaten, bijvoorbeeld. Strips uit die tijd stralen een rust uit, vindt Ei. Alsof tekenaars toen beter wisten wat een lezer nódig heeft om een verhaal te lezen. Zou er sprake kunnen zijn van een "Western"-stijl? (Western was uitgever van Barks, Strobl en Moores.)