DD 2008-18

Berichtdoor Ei » vr apr 25, 2008 8:10 pm

Afbeelding
DONALD DUCK NR. 18
De koningin is al op heel veel bijzondere plaatsen in de wereld op bezoek geweest, maar haar grootste wens was om haar koninklijke voetsporen achter te laten in het mooie Duckstad! En dat gaat deze week gebeuren!

Oplossing ZOEK: je ziet de kroon op blz. 4 (op het hoofd van Tonnie Tor)

Afbeelding

http://www.donaldduck.nl/brievenbus/dezeweek/
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Redmess » za apr 26, 2008 12:30 pm

Als de agent op de achterkant van vorige week al reacties oproept, wat dan te denken van de agent en rechter van deze week? Een agent die mensen arresteert omdat hij denkt een jarenlang vermist kunstwerk te herkennen? Een rechter die ze vervolgens (onschuldig) veroordeeld zonder enige vorm van bewijs? Ik geloof dat het rechtssysteem deze week misdadiger was dan de zware jongens zelf!
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rockerduck » zo apr 27, 2008 1:13 pm

Redmess schreef:Als de agent op de achterkant van vorige week al reacties oproept, wat dan te denken van de agent en rechter van deze week? Een agent die mensen arresteert omdat hij denkt een jarenlang vermist kunstwerk te herkennen? Een rechter die ze vervolgens (onschuldig) veroordeeld zonder enige vorm van bewijs? Ik geloof dat het rechtssysteem deze week misdadiger was dan de zware jongens zelf!

Tja... Zo werkt het rechtssysteem in Duckstad nou eenmaal... Dat is altijd al zo geweest. Simpelweg omdat er anders geen leuke verhalen meer gemaakt zouden kunnen worden, want dan zou alles te ingewikkeld en langdradig worden.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » zo apr 27, 2008 9:55 pm

Rockerduck schreef:
Redmess schreef:Als de agent op de achterkant van vorige week al reacties oproept, wat dan te denken van de agent en rechter van deze week? Een agent die mensen arresteert omdat hij denkt een jarenlang vermist kunstwerk te herkennen? Een rechter die ze vervolgens (onschuldig) veroordeeld zonder enige vorm van bewijs? Ik geloof dat het rechtssysteem deze week misdadiger was dan de zware jongens zelf!

Tja... Zo werkt het rechtssysteem in Duckstad nou eenmaal... Dat is altijd al zo geweest. Simpelweg omdat er anders geen leuke verhalen meer gemaakt zouden kunnen worden, want dan zou alles te ingewikkeld en langdradig worden.

Werkt het rechtssysteem in Duckstad altijd zo? Kun je andere voorbeelden geven? Een Barks-voorbeeld?
Kun je echt geen leuke verhalen maken over een wel deugdelijk rechtssysteem?

Dat van die overijverige politieagent kan Ei zich nog wel goed voorstellen.
Maar een Duckstadse réchter die zomaar mensen onschuldig veroordeelt zonder enige vorm van bewijs?

Natuurlijk kan het Duckstadse rechtssysteem verkeerd zijn, zoals in minstens één Barksverhaal (The Great Wig Mystery) (US 52) het geval is. Maar Ei vindt zo'n situatie alleen leuk als er een gedachte achter zit. Als het echt om corruptie gaat. In Barks's 'The Giant Robot Robbers' (US 58) is in het verhaal sprake van een zwarte dag voor het Duckstadse rechtssysteem, als de burgemeester voor dictator speelt. Doordat dit in het verhaal opgemerkt is, blijkt dat de Duckstadters en ook de verhaalverteller zich bewust zijn dat zulke corruptie ook in Duckstad verkeerd is.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo apr 27, 2008 11:28 pm

Ei schreef:Werkt het rechtssysteem in Duckstad altijd zo? Kun je andere voorbeelden geven? Een Barks-voorbeeld?
Kun je echt geen leuke verhalen maken over een wel deugdelijk rechtssysteem?

Natuurlijk kan het Duckstadse rechtssysteem verkeerd zijn, zoals in minstens één Barksverhaal (The Great Wig Mystery) (US 52) het geval is. Maar Ei vindt zo'n situatie alleen leuk als er een gedachte achter zit. Als het echt om corruptie gaat. In Barks's 'The Giant Robot Robbers' (US 58) is in het verhaal sprake van een zwarte dag voor het Duckstadse rechtssysteem, als de burgemeester voor dictator speelt. Doordat dit in het verhaal opgemerkt is, blijkt dat de Duckstadters en ook de verhaalverteller zich bewust zijn dat zulke corruptie ook in Duckstad verkeerd is.

Oh ja? In dat laatste verhaal wordt toch nergens de burgemeester op z'n nummer gezet. De burgers, noch de politie keren zich tegen hem. De 'verteller' veroordeelt het gedrag al evenmin. Alleen de oplettende lezer haalt dit er uit. Op zo'n zelfde manier kan het verhaal van deze week werken. Verder noem je zelf al 'The Great Wig Mystery'. Er zijn wel meer gevallen bekend van een ondeugdelijk rechtssysteem in Duckstad, in meerdere Egmont-verhalen en in tenminste één aflevering van Duck Tales, waar ik nu aan denk ('Ducks on the lamb').
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Caspar » ma apr 28, 2008 3:15 pm

Ik kan me onder andere een verhaal herinneren met een rechtszaak waarin de zware jongens dago's dubbeltje hebben gejat en met de kleine zware jongens een filmpje hebben gemaakt dat zij met het muntje spelen, en in de rechtszaak zeggen: Ja, wij hebben het dubbeltje al jaren, kijk maar!
Dagobert merkt dan op dat in het fimplje de krant van die dag te zien is, en de rechter verklaart dan de zware jongens schuldig. Ook niet helemaal eerlijk misschien, maar wel duidelijker dan in het verhaal van deze week
een ander verhaal wil Donald advocaat zijn van Katrien, maar schreeuwt naar de rechter: "Ben je nou helemaal betoeterd!?". De rechter wil Donald veroordelen wegens belediging, maar de neefjes zeggen dan dat Donald niet zei dat de rechter betoeterd was, maar dat hij het alleen maar vroeg. Weer een duidelijk voorbeeld van een redelijk eerlijk rechtssysteem.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Redmess » ma apr 28, 2008 7:04 pm

Ik denk niet dat je in een echte rechtszaak een belediging zomaar in een vraag mag stoppen en ermee weg komen.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » ma apr 28, 2008 7:28 pm

OKay, maar ik vond het toch redelijk logisch en het is toch al heel wat anders dan de ZwaJo's in dit verhaal veroordelen zonder bewijzen.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma apr 28, 2008 11:47 pm

Caspar schreef:OKay, maar ik vond het toch redelijk logisch en het is toch al heel wat anders dan de ZwaJo's in dit verhaal veroordelen zonder bewijzen.

Nou, ik vind dat met die krant toch aannemelijker. Ik vind die verhalen waarin figuren in één dag/week opeens advocaat worden of zo veel ergerlijker, want aan zoiets gaat een studie van een jaar of 5-6 vooraf.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Caspar » di apr 29, 2008 9:14 am

Rockerduck schreef:
Caspar schreef:OKay, maar ik vond het toch redelijk logisch en het is toch al heel wat anders dan de ZwaJo's in dit verhaal veroordelen zonder bewijzen.

Nou, ik vind dat met die krant toch aannemelijker. Ik vind die verhalen waarin figuren in één dag/week opeens advocaat worden of zo veel ergerlijker, want aan zoiets gaat een studie van een jaar of 5-6 vooraf.

Maar in het verhaal wordt DOnald ook geen goeie advocaat hoor. Hij denkt juist van: Dat is vast heel makkelijk, dat lukt me wel even.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Redmess » di apr 29, 2008 9:55 am

Dat maakt het alleen maar erger, want dan is hij advocaat zonder bevoegdheid. Is dat niet strafbaar of zo?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ei » wo mei 07, 2008 2:38 pm

Roddelflop index: Donald Duck 2008-18
http://www.roddelflop.nl/?p=498
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » wo mei 07, 2008 2:58 pm

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Werkt het rechtssysteem in Duckstad altijd zo? Kun je andere voorbeelden geven? Een Barks-voorbeeld?
Kun je echt geen leuke verhalen maken over een wel deugdelijk rechtssysteem?

Natuurlijk kan het Duckstadse rechtssysteem verkeerd zijn, zoals in minstens één Barksverhaal (The Great Wig Mystery) (US 52) het geval is. Maar Ei vindt zo'n situatie alleen leuk als er een gedachte achter zit. Als het echt om corruptie gaat. In Barks's 'The Giant Robot Robbers' (US 58) is in het verhaal sprake van een zwarte dag voor het Duckstadse rechtssysteem, als de burgemeester voor dictator speelt. Doordat dit in het verhaal opgemerkt is, blijkt dat de Duckstadters en ook de verhaalverteller zich bewust zijn dat zulke corruptie ook in Duckstad verkeerd is.

Oh ja? In dat laatste verhaal wordt toch nergens de burgemeester op z'n nummer gezet. De burgers, noch de politie keren zich tegen hem. De 'verteller' veroordeelt het gedrag al evenmin. Alleen de oplettende lezer haalt dit er uit.

Het gedrag van de burgemeester wordt wel veroordeeld. Ook de gemiddelde lezer haalt dit er uit. In Barks's 'The Giant Robot Robbers' zeggen politie-agenten dat het de donkerste dag is in de geschiedenis van van wet en orde. Te zien is hoe de burgemeester de politie met een gebaar tegenhoudt, terwijl de politie gemarteld kijkt. Hoeveel duidelijker wil je het hebben?

panel 9.7
mayor: "Don't do anything to pique those Beagle Boys, officers! They might DAMAGE the man-robots for spite!"
officers: "Alas! This is the darkest day in history of law and order!"

Rockerduck schreef:Verder noem je zelf al 'The Great Wig Mystery'. Er zijn wel meer gevallen bekend van een ondeugdelijk rechtssysteem in Duckstad, in meerdere Egmont-verhalen en in tenminste één aflevering van Duck Tales, waar ik nu aan denk ('Ducks on the lamb').

Natuurlijk er zijn meer gevallen bekend van een ondeugdelijk rechtssysteem in Duckstad. Wat Ei betoogt is dat in Barks-verhalen zo'n falend rechtssysteem op de korrel wordt genomen. Zoals in 'The Giant Robot Robbers' en 'The Great Wig Mystery'.
In 'The Great Wig Mystery' ligt de jury te slapen en is Dagobert's vermogen een reden om hem een absurde hoge boete te geven. Hier zit volgens Ei overduidelijk een satirische visie achter van Barks. Een diepere laag. En dat vindt Ei een groot verschil met verhalen waarin een rechtssysteem zomaar platweg de mist in gaat. Bij Barks druipt de politiek en satire er vanaf, meent Ei. In de zin van, daar is over nagedacht.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » za mei 10, 2008 1:26 am

Ei schreef:Het gedrag van de burgemeester wordt wel veroordeeld. Ook de gemiddelde lezer haalt dit er uit. In Barks's 'The Giant Robot Robbers' zeggen politie-agenten dat het de donkerste dag is in de geschiedenis van van wet en orde. Te zien is hoe de burgemeester de politie met een gebaar tegenhoudt, terwijl de politie gemarteld kijkt. Hoeveel duidelijker wil je het hebben?

Ja, de lézer haalt het er wel uit, maar in het verhaal zelf wordt de burgemeester niet expliciet veroordeeld. Hij krijgt bijvoorbeeld geen ontslag, schorsing of een andere soort van berisping. Ik denk dat de onderliggende laag van corruptie ook over de hoofden van menig lezer zal gaan, die hoogstens een incompetente burgemeester zal opvallen.

Daniel73 schreef:In 'The Great Wig Mystery' ligt de jury te slapen en is Dagobert's vermogen een reden om hem een absurde hoge boete te geven. Hier zit volgens Ei overduidelijk een satirische visie achter van Barks. Een diepere laag. En dat vindt Ei een groot verschil met verhalen waarin een rechtssysteem zomaar platweg de mist in gaat. Bij Barks druipt de politiek en satire er vanaf, meent Ei. In de zin van, daar is over nagedacht.

Ja, daar kan ik in meegaan.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond


Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron