DD 2008-19

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr mei 02, 2008 7:21 pm

Grappig verhaal van de Boze Wolf. Niet te geloven... hij wordt vegetarier!

Leuke 'Goofy geeft les' ook, waarin die ene duikboot de andere neerschiet.

Volgende week een lang Barks-verhaal?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr mei 02, 2008 7:32 pm

Robb_K schreef:"Queen of The Apple Festival" door Goeffrey Blum en Daan Jippes heeft 14 pagina's. Barks had geschreven het voor Walt Disney's Comics and Stories. De origineel had 10 pagina's. Blum schreef zijn "versie" gebaseerd maar op een klein herrinering van Barks (publiceerd in Mike Barriers boek)-"Donald was smitten with this 'Queen of The Apple Festival' and Daisy was jealous. The story was shelved because Daisy was so violent with Donald. The editors felt she was too 'unladylike'. Donald chased after her, and every time he caught up to her, she'd drop another apple, and when he'd look up she was gone. It was based on the Greek Myth of Atalanta."

Ik had geschreven (en getekend storyboards) voor een 10 pagina's versie gebaseerd op wat Carl Barks heeft me vertelt over zijn origineel verhaal (waneer ik heb met hem ontmoeten in 1969 en 1973, en in telefoon conversatsies voor 1973. Ik had heel meer gehoord van hem over dat verhaal dan was geschreven in Barriers boek. Ik heb gegeven dat verhaal, samen met Daan Jippes (tekenen) aan Egmont. Maar dat was te laat. Blums project te schrijven verhalen gebaseerd op Barks ideën was al fast.

Maar, wanneer ik heb probeert mijn extra informatie aan Blum te geven, hij heeft geluisterd niet
So- Blums verhaal is NIET een Barks verhaal. Het is maar inspireert van een idee van Barks. Ik heb niet gezien Jippes versie. Maar, Ik hoop dat Daan heeft gebruiken dingen uit onze verhaal in het 14 pagina's versie.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ei » vr mei 02, 2008 9:55 pm

Afbeelding
DONALD DUCK NR. 19
Ik ben een heer in het verkeer. Ik zet mijn auto altijd alleen op plekken waar het mag en ik vind het schandalig als mensen de regels overtreden. En dat zeg ik heus niet omdat ik deze week toevallig parkeerwachter ben…

Oplossing ZOEK: op blz. 40, het grote plaatje (op de vuilnisberg)

Afbeelding

http://www.donaldduck.nl/brievenbus/dezeweek/
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Robb_K » za mei 03, 2008 5:53 am

Ik ben benieuwd! Ik zal hem lezen wanneer ik kom terug in Nederland op het begin van juni. Ik kan niet wachten het op!
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Rockerduck » ma mei 05, 2008 2:10 am

Ach, Blum heeft wel vaker een Barks-verhaal vernaggelt, zoals met 'Hang gliders be hanged'.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » wo mei 07, 2008 3:04 pm

Ridder ter Geit schreef:Leuke 'Goofy geeft les' ook, waarin die ene duikboot de andere neerschiet.

Ja, dat schijnt in het echt ook ontzettend grappig te zijn, zie ook de film "Das Boot". Maar wat ik écht leuk vind is de gele duikboot uit "Yellow Submarine" van de Beatles, onderaan de tweede pagina.

Verder leek dit me wel een leuk nummer met veel goede tekenaars (Branca!). Op de achterkant blijken de Zware Jongens een tante te hebben (leuk voor de stamboomvorsers). Dat ze Sander Gulien überhaupt betaald hebben voor die pagina's! De achterpagina is toch een beetje de binnenkomer van het weekblad (de meeste mensen bladeren met rechts, dus van achter naar voren), dus ik snap niet dat ze daar zo'n beroerde tekenaar op gezet hebben. "Karel en Clarabella" oogde een stuk aantrekkelijker.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Redmess » do mei 08, 2008 10:36 am

Ik denk dat mensen Karel en Clarabella ook makkelijker lazen omdat het minder vaak voorkomende figuren waren waar je zelf nog heel wat bij kon bedenken. Bij de Zware Jongens is dat veel minder. Misschien was het niet zon goede keus om die te nemen.

Als ik de nummers van de afgelopen tien jaar bekijk, zie ik Katriens dagboek in 1994, Jonge Woudlopers/Alladin in 1995, Alladin in 1996, Goofy in 2004 en Karel & Clara in 2007. De rest is Duck familie. Zou dit een trend zijn? Ik weet niet wat de achterkantjes daarvoor waren.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rockerduck » za mei 10, 2008 1:38 am

Redmess schreef:Als ik de nummers van de afgelopen tien jaar bekijk, zie ik Katriens dagboek in 1994, Jonge Woudlopers/Alladin in 1995, Alladin in 1996, Goofy in 2004 en Karel & Clara in 2007. De rest is Duck familie. Zou dit een trend zijn? Ik weet niet wat de achterkantjes daarvoor waren.

Even een overzichtje, voor zover ik me kan herinneren:

1981: Broer Konijn (Dick Moores)
1982: Mickey Mouse (eerste helft Daan Jippes; tweede helft: Bill Walsh/Manuel Gonzales)
1983: Hiawatha (Bob Grant)
1984: Donald Duck (Taliaferro)
1985: Grote Boze Wolf (Dick Matena)
1986: Willie Wortel (Colomer)
1987: Mickey Mouse/Goofy (Bill Walsh/Manuel Gonzales)
1988: Gijs Gans (Mark de Jonge)
1989: Donald Duck (Taliaferro)
1990: Donald Duck als... (Mau Heymans)
1991: Oom Dagobert (Fred Milton)
1992: Donald Duck (Taliaferro)
1993: Circus Dumbo (Bernádo)
1994: Katrien's Dagboek (Mau Heymans)
1995: Jonge Woudlopers (Fred Milton)
1996: Aladdin (ComicUp)
1997: Familie Duck (meestal Mau Heymans)
1998: Duckies (wisseld; Mau Heymans/Santiago Bareira/ComicUp)
1999: Donald en Katrien (Mau Heymans)
2000: Duckies (wisselend; Mau Heymans)
2001: Dagobert Duck (Sander Gulien)
2002: Donald Duck (Mau Heymans)
2003: Duckies (Mau Heymans/Kirsten de Graaff)
2004: Goofy (ComicUp)
2005: Duckies (Mau Heymans/Kirsten de Graaff)
2006: Dagobert Duck (Sander Gulien)
2007: Karel en Clarabella (ComicUp)

Een duidelijk dalende trend.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » zo mei 11, 2008 1:20 pm

Redmess schreef:Ik denk dat mensen Karel en Clarabella ook makkelijker lazen omdat het minder vaak voorkomende figuren waren waar je zelf nog heel wat bij kon bedenken. Bij de Zware Jongens is dat veel minder.

De Zware Jongens zijn hondmensen. Hondmensen zijn in visueel opzicht sowieso al de saaiste inwoners van Duckstad. Bij Sander Gulien geldt dat nog veel sterker, want bij hem zien alle Zware Jongens er hetzelfde uit. Kijk maar eens hoe Daniel Branca de Zware Jongens tekent: als er drie in beeld zijn, hebben ze alledrie een andere gezichtsuitdrukking. Vergelijk dat eens met die saaie achterkanten van Gulien.

Verder zien ook alle andere hondmensen er hetzelfde uit bij Gulien. Dat is nergens voor nodig. Carl Barks tekende allerlei verschillende typetjes, bijvoorbeeld bullebakken van vrouwen en kleine bange mannetjes of rare snuiters of gekke professoren. Tekenaars als Mau Heymans en William Van Horn hebben dat veel beter begrepen.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo mei 11, 2008 11:34 pm

Michiel P schreef:Verder zien ook alle andere hondmensen er hetzelfde uit bij Gulien. [...] Tekenaars als Mau Heymans en William Van Horn hebben dat veel beter begrepen.

Laat ik nou net vinden dat alle bijfiguren bij Heymans altijd op elkaar lijken. De vrouwen zijn allemaal groot en dik met enorme hangborsten, en de mannen zijn óf kleine slappe vaatdoeken óf bloeddorstige bullebakken. Het zijn allemáál overdreven leipo's en dat wordt na 20 jaar ook wel eens saai.

Wie de mooiste variaties aan kon brengen in de bijfiguren, is natuurlijk Floyd Gottfredson. Ook Barks gebruike als hond-figuren steeds hetzelfde type hond, maar Gottfredson varieërt er lustig op los met bulldogs, dobermanns, terriërs, bloedhonden etc. (Kijk bijv. maar eens naar 'Het vreemdelingenlegioen' in het laatste vakantieboek).
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » vr mei 16, 2008 7:10 pm

Roddelflop index: Donald Duck 2008-19
http://www.roddelflop.nl/?p=499
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm


Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten