DD 2008-42

Berichtdoor Ei » vr okt 10, 2008 4:00 pm

Afbeelding
DONALD DUCK NR. 42
Ik zit bijna altijd op zwart zaad. Maar omdat er toch brood op de plank moet komen, probeer ik in Donald Duck 42 een gratis ontbijtje te krijgen. Maar ik ben helaas niet de enige…

Meer weten over Homerus? Lees de Woudloperspagina over De Odyssee!

Oplossing ZOEK: blz. 16, 5de plaatje.

Afbeelding

http://www.donaldduck.nl/brievenbus/dezeweek/
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Redmess » vr okt 10, 2008 4:07 pm

Die voorplaat ken ik. Niet zozeer de tekening, maar wel de grap.

Ik weet alleen niet meer welk nummer het was, ergens van de laatste 10 jaar denk ik.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Michiel P » vr okt 10, 2008 4:31 pm

Ik herken de grap van deze Barks-gag (achterin BV 115):

http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... nails.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr okt 10, 2008 7:25 pm

Ik vind dat men op de Woudloperspagina nogal warrig de context uitlegt waarin 'De Odyssee' is ontstaan. Eerst komt een samenvatting van het verhaal, maar geen woord over de aanleiding van de Trojaanse oorlog; dan pas een uitleg over de Griekse wereld, maar men rept van het moderne 'Turkije'; dan zeggen dat Homerus de auteur was, terwijl helemaal niet zeker is dat 'Homerus' zoals wij die kennen ooit echt bestaan heeft, laat staan de gehele 'Illias' en 'Odyssee' geschreven. Verder mis ik een uitleg over wat voor soort tekst 'Odyssee' is.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » za okt 11, 2008 12:28 am

Je zit wel een beetje interessant te doen, hoor. De Donald Duck richt zich op kinderen in de basisschoolleeftijd. Die moet je niet gaan lastigvallen met de Homerische kwestie. Dat Homerus een boek heeft geschreven dat 'De Odyssee' heet is een versimpelde weergave, maar daarom nog niet onwaar. In de Oudheid zelf zou niemand het ontkend hebben.

De aanleiding van de Trojaanse oorlog lijkt me voor de Odyssee niet relevant. Odysseus heeft oorlog gevoerd en hij moet terug naar huis. Dat neemt niet weg dat de uitleg in het tekstje vreselijk summier is. Het kaartje is ook te klein, Griekenland-Turkije is niet "het Middellandse Zee gebied". Dat 'Turkije' op het kaartje staat aangegeven zie ik niet als een probleem. Kinderen moeten het kaartje wel kunnen plaatsen.

Ik kan dat 'drijvende eiland' niet plaatsen. Weet jij waar dat over gaat?
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » za okt 11, 2008 8:29 pm

Michiel P schreef:Je zit wel een beetje interessant te doen, hoor.

Oh ja, dat zal het zijn... Ik kom hier om mijn intellectuele superioriteit ten toon te spreiden aan pubers die Donald Duck lezen... :rolleyes:

Michiel P schreef:De Donald Duck richt zich op kinderen in de basisschoolleeftijd.

Uit recent onderzoek blijkt dat 1/3 van de lezers bestaat uit volwassenen...

Michiel P schreef:Die moet je niet gaan lastigvallen met de Homerische kwestie. Dat Homerus een boek heeft geschreven dat 'De Odyssee' heet is een versimpelde weergave, maar daarom nog niet onwaar. In de Oudheid zelf zou niemand het ontkend hebben.

Maar we leven nu niet meer in de Oudheid. Bovendien is het een slecht idee om kinderen dingen aan te leren die niet of slechts gedeeltelijk waar zijn. Of je vertelt het hele verhaal, of je vertelt niks.

Michiel P schreef:De aanleiding van de Trojaanse oorlog lijkt me voor de Odyssee niet relevant. Odysseus heeft oorlog gevoerd en hij moet terug naar huis.

Als kind zou de eerste vraag die ik me zou stellen, zijn: 'Waarom was er oorlog?'

Michiel P schreef:Dat neemt niet weg dat de uitleg in het tekstje vreselijk summier is. Het kaartje is ook te klein, Griekenland-Turkije is niet "het Middellandse Zee gebied". Dat 'Turkije' op het kaartje staat aangegeven zie ik niet als een probleem. Kinderen moeten het kaartje wel kunnen plaatsen.

Maar nu lijkt het alsof toen al het moderne concept 'Turkije' bestond.

Michiel P schreef:Ik kan dat 'drijvende eiland' niet plaatsen. Weet jij waar dat over gaat?

Nee, dan zou ik m'n handboek moeten raadplegen. Is namelijk alweer lang geleden dat ik het verhaal heb gelezen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Redmess » za okt 11, 2008 11:57 pm

Kinderen krijgen op school voortdurend dingen aangeleerd die maar gedeeltelijk waar zijn, en soms zelfs helemaal niet waar, in de naam van simplificatie. Zo word bij biologie geleerd dat het Y-chromosoon geen enkele functie heeft, om maar eens wat te noemen.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Michiel P » zo okt 12, 2008 7:08 pm

Rockerduck schreef:Uit recent onderzoek blijkt dat 1/3 van de lezers bestaat uit volwassenen...

Uit de inhoud van het blad valt kun je dat anders niet opmaken. De Donald Duck richt zich op kinderen. En die uitermate kinderachtige 'pagina uit het Woudlopershandboek' is zéker op kinderen gericht.

Rockerduck schreef:Bovendien is het een slecht idee om kinderen dingen aan te leren die niet of slechts gedeeltelijk waar zijn. Of je vertelt het hele verhaal, of je vertelt niks.

Daar ben ik het niet mee eens. Kennis kun je in stapjes opbouwen. Voor kinderen die nog nooit van Homerus of de Odyssee gehoord hebben is 'Homerus schreef de Odyssee' voorlopig voldoende. Het kan heel verwarrend zijn als je dat meteen gaat ondergraven of uitdiepen. En voor de doelgroep van de Donald Duck is die kwestie echt te ingewikkeld.

Michiel P schreef:Ik kan dat 'drijvende eiland' niet plaatsen. Weet jij waar dat over gaat?

Het drijvende eiland is het eiland van Aiolos, heerser der winden (10e boek).
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » di okt 14, 2008 1:26 am

Ik vond het openingsverhaal wel aardig. Eerst lijkt het wel afgezaagd, maar de hele kennis-boven-magie kwestie wordt een leuk thema, op verschillende manieren toegepast.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Redmess » di okt 14, 2008 9:30 am

Ehm... ik zie geen woudloperspagina over de Odyssey. Wel over de Oosterscheldedam.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ei » vr okt 17, 2008 4:58 pm

Roddelflop index: Donald Duck 2008-42
http://www.roddelflop.nl/?p=573
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr okt 17, 2008 9:03 pm

Redmess schreef:Ehm... ik zie geen woudloperspagina over de Odyssey. Wel over de Oosterscheldedam.

De Odysseus-pagina staat op internet. Er wordt naar verwezen vanuit het openingsverhaal. Vond dat trouwens maar een raar verhaal, zeker met die warrige uitleg over atomen en Einstein.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Redmess » za okt 18, 2008 12:00 pm

Oh ja, dat was wel vreemd. Nooit van gehoord.

Bovendien, als het werkte, zou Magica spontaan in brand vliegen en zou alles waar ze "doorheen" loopt smelten... Dit ruikt naar onzin, wat niet erg zou zijn, maar haal er dan niet Einstein bij om te doen alsof het een werkelijke theorie is.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rockerduck » za okt 18, 2008 9:37 pm

Redmess schreef:Oh ja, dat was wel vreemd. Nooit van gehoord.

Bovendien, als het werkte, zou Magica spontaan in brand vliegen en zou alles waar ze "doorheen" loopt smelten... Dit ruikt naar onzin, wat niet erg zou zijn, maar haal er dan niet Einstein bij om te doen alsof het een werkelijke theorie is.

Riekt naar Rosa... ;)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Redmess » di okt 21, 2008 1:51 pm

De doelgroep mag dan wel kinderen zijn, maar de tekenaars aarzelen toch niet om politieke thema's te gebruiken. Iets waar kinderen niets van weten en waar ze ook niet op zitten te wachten.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland


Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten