DD 2009-01

Berichtdoor Rockerduck » do dec 25, 2008 11:16 pm

Een vreemd nummer. Het eerste van 2009, maar het ligt in de winkel van 20 t/m 27 december 2008! Voordat het Oud & Nieuw is geweest, ligt nr. 2 alweer klaar. Natuurlijk had dit nummer 53-2008 moeten zijn, maar het zal wel weer niks mogen kosten. Als ze dat maar genoeg jaren herhalen, krijgen we nog eens een nummer 1 in juli!

De voorkant vind ik heel mooi en origineel, met Donald opgebouwd uit allerlei andere figuren. (Hoewel het smokkelen is met Mickey's oren!) De inhoud is niet erg anders dan voorheen. Nog steeds een kale, kille Brievenbus (met veel te grote colofon), een onnozele Club-pagina en tot mijn spijtige verrassing een Saaie Jongens binnenin! (Waren er oorspronkelijk wel 53 nummers gepland en moest deze nog 'op'?) Knabbel en Babbel is behalve vulsel ook onduidelijk doordat belangrijke handelingen buiten beel blijven. Als uitsmijter een belegen grap van Mau Heymans.

Gelukkig nieuwjaar!


*EDIT*: titel van topic gewijzigd. was 'DD 01-2009'
Laatst bijgewerkt door Rockerduck op za dec 27, 2008 4:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Donald Duck » vr dec 26, 2008 12:45 am

Dat genummer viel mij ook op inderdaad. Volgens mij had had 2004 ook een nummer 53 en doen ze om de 6 jaar zo'n nummer.
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Redmess » vr dec 26, 2008 2:26 am

Viel iemand al het totale gebrek aan vuurwerk op? Zelfs aan het einde van de eerste strip, als het duidelijk het nieuwe jaar is, nog geen rotje te zien. In het hele nummer ook niet, wat dat betreft.

Een oud en nieuw nummer zonder vuurwerk? Waar moet dat heen?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rockerduck » vr dec 26, 2008 3:45 am

Redmess schreef:Viel iemand al het totale gebrek aan vuurwerk op? Zelfs aan het einde van de eerste strip, als het duidelijk het nieuwe jaar is, nog geen rotje te zien. In het hele nummer ook niet, wat dat betreft.

Een oud en nieuw nummer zonder vuurwerk? Waar moet dat heen?

Het zal in Duckstad ook recessie zijn (vuurwerk is duur)... :P
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr dec 26, 2008 5:15 pm

Als we volgend jaar een 53-jaar krijgen, dan is het 3000e nummer midden april 2010!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor arjan k » vr dec 26, 2008 5:18 pm

Hallo forumleden, het moet mij toch van het hart, dat ik vind, dat jullie bij elkaar toch wel een stelletje "kankerpitten" zijn waarbij weinig tot niets goed is. Deze duck ligt in de winkel van 24 december tot en met -waarschijnlijk- 1 januari. 2 januari zal nummer 2 wel uit komen. Zoals al vaker gememoreerd is de duck "houdbaar" tot de vrijdag volgend op de 1e verschijndag (zie colofon) en dat is in dit geval 2 januari. Vandaar, dat het een nummer 1 betreft en niet 53. Sterker nog: 1 januari 2010 valt op een vrijdag en dus zal er ook in 2009 geen nummer 53 zijn. Dit wordt pas 2010. De reden hiervoor is overigens, dat een jaar 365 dagen telt en dat is precies 52 weken en 1 dag. Om die ene dag te compenseren ( in een schrikkeljaar overigens 2 ) moet er eens in de 5 of 6 jaar (afhankelijk van het aantal schrikkeljaren in die periode) een nummer 53 verschijnen. Dit heeft dus niets te maken met een planning vooraf. Nee, dit is al lang bepaald. Nooit in de geschiedenis van het weekblad heeft er 4 jaren tussen de nummers 53 gezeten en dit is voor de toekomst dus ook onmogelijk. Nummers 53 zijn er geweest in 1955, 1960, 1966, 1971, 1976, 1981, 1987, 1992, 1998, 2004.

Voorkanten zijn de laatste tijd meestal erg goed te noemen. Dit is een beetje vreemde, maar heel mooi gedaan. Volgende week is een bijna exacte kopie van 06-1964, maar ook weer heel mooi naar mijn mening.

Overigens valt het me nog mee, dat er niet geklaagd wordt over de prijs, die wederom is verhoogd.....

Afbeelding
arjan k
Member
 
Berichten: 87
Geregistreerd: di jul 17, 2007 6:10 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr dec 26, 2008 5:21 pm

Zet het bij "Voorplaten die op elkaar lijken"!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » za dec 27, 2008 2:37 am

arjan k schreef:Overigens valt het me nog mee, dat er niet geklaagd wordt over de prijs, die wederom is verhoogd.....

Dat komt omdat we die nog niet hebben gezien, omdat die in kleine cijfertjes verborgen is op de achterkant. Vroeger stond de prijs gewoon op de voorkant. En als er een prijsverhoging was (zelfs al was het maar een stuiver), dan stond er in de Brievenbus een aankondiging met een afbeelding van een zich verontschudigende Donald (uit een Barks-verhaal). Met een mededeling over de reden van de prijsstijging en het bericht dat die stijging goedgekeurd was door het Ministerie van Economische Zaken. En dat was eens in de vijf jaar ofzo. Tegenwoordig schiet de prijs ieder jaar meerdere malen onaangekondigd omhoog.

Maar ga vooral door met je "kankerpitten"... Triest, zeg... Ik zou bijna zeggen: "*** met peren".
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor arjan k » za dec 27, 2008 2:06 pm

Kijk, wie kaatst kan de bal verwachten, dat begrijp ik heel goed.

Echter, Als ik jullie berichten over het algemeen een beetje lees, dan lijkt het wel of velen van jullie geen plezier uit de duck halen. Als ik dat zou hebben, dan verkocht ik de verzameling en kapte ik er mee. Ook ik vind, dat veel dingen in de duck beter kunnen, maar heb wel het besef, dat ik niet meer tot de doelgroep behoor. Als ik nu nog 12 was geweest, dan had ik de huidige duck waarschijnlijk grandioos gevonden en die jaren '70 maar dikke troep.

Andere generatie, andere interesses.
arjan k
Member
 
Berichten: 87
Geregistreerd: di jul 17, 2007 6:10 pm

Berichtdoor Ei » za dec 27, 2008 6:33 pm

Wat betreft de discussie tussen Arjan K. en Rockerduck: zie het topic 'Gaat het weekblad achteruit?', voor een reactie van Ei en voor verdere discussie.

Gaat het weekblad achteruit?
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=66

Ei's reactie:
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=8566#p8566
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo dec 28, 2008 4:20 am

arjan k schreef:Kijk, wie kaatst kan de bal verwachten, dat begrijp ik heel goed. [...]

We gaan verder in het door Ei genoemde topic. :)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » ma dec 29, 2008 7:58 pm

Uit het genoemde topic: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/post.php?tid=66

Rockerduck schreef:Het moment dat Babbel het elastiek doorbijt waaraan de pinda's in Donald's tuin zijn bevestigd, waardoor deze knapt. Je ziet echter alleen Knabbel die naar Babbel roept dat-ie weet wat hij moet doen, inclusief geluidseffecten.

Dan heb je het stripje toch nog te vluchtig gelezen. Babbel staat beneden, dus die kan helemaal niet bij het elastiek. Knabbels tekst ("En dan nu het elastiek doorbijten!") slaat op een handeling die hij zelf uitvoert (en die dus eigenlijk wél in beeld is). Die tekst van Knabbel is hard nodig ook, want de tekenaar wist écht niet hoe hij een eekhoorntje moest tekenen dat een elastiek doorbijt. :rolleyes:

Ik vind het volkomen terecht dat de Saaie Jongens uiteindelijk, in de laatste gag uit de reeks, in de gevangenis belanden. Dat lijkt mij een logische afsluiting. De grap vind ik zowaar nog wel aardig, maar hij is wederom slecht verteld. De gezichtsuitdrukking van de Saaie Jongen in het laatste plaatje klopt niet met zijn tekst. Zijn plannetje is toch gelukt? Dan moet hij juist vrolijk kijken.

Verder staat er op de Moppenpagina een verschrikkelijke spelfout, waardoor ik helemaal van streek ben. Die gemene hond moet natuurlijk Brutus heten en géén Brutes! Zoiets doet toch gewoon pijn aan je ogen? Ik hoop niet dat tekenaar Kees de Boer die verschrijving zelf heeft gemaakt. De middenplaat vind ik trouwens wél aantrekkelijk.

Voor de duidelijkheid: Ik heb het blad net even in de supermarkt doorgekeken, want ik heb uiteraard geen abonnement. Ik dacht trouwens dat jij je abonnement had opgezegd, Rockerduck?
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma dec 29, 2008 8:27 pm

Aha! We kijken dus allemaal de Duck door bij de supermarkt! Ik heb daar zeker wat aan, omdat de Duckaanvoer (ik kreeg ze altijd) gestopt is bij 29-2008. Maar om nou elke week 1,90 (!) te gaan betalen... Duur!

Ik geef mijn zuurverdiende geld toch niet uit aan zoeits als Donald Ducks? Dan ben ik 732 jaar, 3 maanden, 2 dagen en 17:34:17 uur falliet! :P Oom Dagobert.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » di dec 30, 2008 4:18 am

Michiel P schreef:Dan heb je het stripje toch nog te vluchtig gelezen. Babbel staat beneden, dus die kan helemaal niet bij het elastiek. Knabbels tekst ("En dan nu het elastiek doorbijten!") slaat op een handeling die hij zelf uitvoert (en die dus eigenlijk wél in beeld is). Die tekst van Knabbel is hard nodig ook, want de tekenaar wist écht niet hoe hij een eekhoorntje moest tekenen dat een elastiek doorbijt. :rolleyes:

Nou, kijk, dan komt het daardoor, en niet door te vluchtig lezen. Bovendien staan de geluidseffecten dusdanig laag in het plaatje, dat gesuggereerd wordt dat die off-camera zijn. Maar wat vind jij nou :uberhaupt van het verhaaltje? heeft het volgens jou nog een grap of een pointe?

Michiel P schreef:De middenplaat vind ik trouwens wél aantrekkelijk.

Voor de duidelijkheid: Ik heb het blad net even in de supermarkt doorgekeken, want ik heb uiteraard geen abonnement. Ik dacht trouwens dat jij je abonnement had opgezegd, Rockerduck?

Eens wat betreft die middenplaat. En ja, mijn abonnement is gestopt per ingang van nr. 1-2003. Maar, zoals jij, kijk ik 'm wel altijd door in de supermarkt of bij de sigarenboer. En als er dan iets aansprekends in staat, koop ik 'm toch. Deze week dacht ik dat het openings- en slotverhaal misschien wel aardig zouden kunnen zijn. Leuk getekend, maar niet echt de moeite waard...
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Redmess » di dec 30, 2008 12:41 pm

Ik vond dat het slotverhaal nogal snel over was, terwijl er niet echt veel gebeurde. Het was al over voor er iets echt spannends gebeurde. En zijn dat nou Woudlopers? Vluchten al voor een beetje kou? Ik had wel meer verwacht. En Eskimo's slapen in iglo's, ja, maar ze maken er nog wel een kampvuur bij om warm te blijven.

En waarom zou er geen vuurwerk in het blad voorkomen? Een subtiele hint om geen vuurwerk af te steken?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Volgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten