DD 2009-05

Berichtdoor Ei » vr jan 23, 2009 7:06 pm

In Donald Duck [5]...
Afbeelding

bron: http://www.donaldduck.nl/dagboek/overzicht/

EDIT: volgnummer van Donald Duck gewijzigd.
Laatst bijgewerkt door Ei op vr jan 23, 2009 8:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » vr jan 23, 2009 7:27 pm

Ei vindt de voorplaat van deze week een van de vaagste ooit gebruikt. Wat is op het eerste gezicht de grap? Het prominente gele memo-briefje met de tekst "Katrien terugbellen" op de koelkastdeur? En is dit briefje met een kippenpoot bevestigd?
Op het tweede gezicht lijkt de grap te gaan om de neefjes, die met drie rietjes uit hetzelfde glas drinken. Of nee, die stiekem drinken uit het glas van Donald, die voor zichzelf limonade heeft gemaakt.
Het perspectief, de diepte, is gebrekkig. Zie de Maurits Cornelis Escher-achtige afstand van de rietjes naar het glas, en hoe groot de neefjes zijn.

Deze week Co Loerakker met zijn 'Natuurtalenten'. Ditmaal over de termiet. Ei hoopt dat deze rubriek nog lang zal blijven.

Speciaal voor Michel P is er deze week een Sander Gulien-pagina Zware Jongens. :P

Is het Willie Wortel-verhaal ook van Gulien? Ei vindt het tekenwerk daarvan te goed om van hem te zijn.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr jan 23, 2009 8:43 pm

Ei schreef:In Donald Duck 4...

Is het nu 4 of 5?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » vr jan 23, 2009 8:47 pm

Rockerduck schreef:
Ei schreef:In Donald Duck 4...

Is het nu 4 of 5?

Op de website van Donald Duck staat dat het nummer 4 is.
Het moet nummer 5 zijn.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » vr jan 23, 2009 9:32 pm

Ei schreef:Op het tweede gezicht lijkt de grap te gaan om de neefjes, die met drie rietjes uit hetzelfde glas drinken. Of nee, die stiekem drinken uit het glas van Donald, die voor zichzelf limonade heeft gemaakt. Het perspectief, de diepte, is gebrekkig. Zie de Maurits Cornelis Escher-achtige afstand van de rietjes naar het glas, en hoe groot de neefjes zijn.

Het probleem zit hem inderdaad in het perspectief. De tekenaar had nooit de neefjes precies achter het limonadeglas mogen tekenen, want nu vormen neefjes en glas op het eerste gezicht één geheel. Je ziet niet meteen wat er aan de hand is. De actie speelt zich af tussen de neefjes en het glas, dus dat hadden op de tekening gescheiden elementen moeten zijn. De deurpost zit ook in de weg, omdat die half voor de neefjes zit. Misschien werd Donald in de oorspronkelijke versie van de grap afgeleid doordat hij op het briefje keek? Nu kijkt hij naar de limonade. En hoe maak je roze limonade van een citroen?

Ei schreef:Deze week Co Loerakker met zijn 'Natuurtalenten'. Ditmaal over de termiet. Ei hoopt dat deze rubriek nog lang zal blijven.

Ei noemde deze rubriek 'de laatste parel'. Die opmerking is me bijgebleven. Zó waar! Elementen als deze rubriek zijn zeldzaam geworden in weekblad.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ega Bevan » vr jan 23, 2009 11:06 pm

Michiel P schreef:Ei noemde deze rubriek 'de laatste parel'. Die opmerking is me bijgebleven. Zó waar! Elementen als deze rubriek zijn zeldzaam geworden in weekblad.

Wat vinden jullie zo mooi aa'n 'Natuurtalenten'? Het heeft niks met de Donald Duck te maken. Als ik wat over termieten wil weten, zoek ik het wel op op internet.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Redmess » za jan 24, 2009 4:55 pm

Nou, hij snijd een plakje citroen voor op het glas.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jan 24, 2009 5:13 pm

Na heel goed kijken zie ik het. Het is wel een heel slecht perspectief. Maar Donald heeft drinken ingeschud, zet de kan terug en zonder dat hij het ziet drinken de neefjes het. Dus: dadelijk verdwijnen de neefjes en Donald's glas blijkt leeg te zijn.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » za jan 24, 2009 5:28 pm

Ega Bevan schreef:
Michiel P schreef:Ei noemde deze rubriek 'de laatste parel'. Die opmerking is me bijgebleven. Zó waar! Elementen als deze rubriek zijn zeldzaam geworden in weekblad.

Wat vinden jullie zo mooi aa'n 'Natuurtalenten'? Het heeft niks met de Donald Duck te maken. Als ik wat over termieten wil weten, zoek ik het wel op op internet.

Parels voor de zwijnen. Kent u die uitdrukking? :P

Enfin, daar gaat Natuurtalenten. Er heeft een lezer geklaagd! :) Waarom zo'n mooi geïllustreerde rubriek van Co Loerakker aanhouden als de lezer liever strips wil, die van de grote hoop gaan?
Ei kan zich het aftuigen van Donald Duck Weekblad wel voorstellen, als men zich toch niet interesseert voor extra's. (snik)

Ei meende dat Donald Duck Weekblad een totaalprodukt op zich was. Een instituut. Dus met Loerakker, met tekstverhalen, met niet-Disney vervolgverhalen zoals Prinses Aster. Maar het is moeite voor niets. Alleen stokoude, inmiddels half-blinde lezers zoals Michel P kunnen zulke extra's nog waarderen. Men kan Natuurtalenten dus wel schrappen, en er een mooie advertentie neerzetten. Of, als troost voor Michel, een gag van Gulien. :P
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jan 24, 2009 5:47 pm

En hier is de tweede klagende lezer. Het is saai!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » za jan 24, 2009 7:00 pm

Duckfan van Down Under schreef:En hier is de tweede klagende lezer. Het is saai!

Saai?! Tja, men zal zich tegenwoordig nog interesseren voor de wereld om zich heen. Men leest liever domme pulpverhaaltjes, die in Donald Duck Weekblad tegenwoordig overvloedig aanwezig zijn.

Twee klachten over Co Loerakker! Van minimaal een lezer van 11 jaar, die in de primaire doelgroep zit. De leeftijd van Ega Bevan is Ei onbekend.
Dat is dodelijk voor Loerakker. Die kan binnenkort zijn tekenspullen inpakken, als dit zo doorgaat. Weggestemd door het publiek. Misschien kan er een actie van gemaakt worden: SMS Loerakker JA. Of Loerakker NEE.

Gauw over naar de strips. De 'Goofy geeft les' van de week, over ijs. (H29020, blz. 22-23) Ei vindt de aflevering knap gemaakt, met leuke situaties en woordspelingen. En oei, auw, de les is nog leerzaam ook! Wist Ei veel dat eetbaar ijs uit de tijd van de Romeinen stamt. Misschien is zo'n weetje iets te Loerakker-achtig? Wat zijn Romeinen? Ei ging zowat nadenken. En nadenken is saai. Als Ei wat over Romeinen wil weten, zoekt Ei het wel op op internet. :P
Maar nu iets anders. Op de eerste bladzijde is te zien hoe twee rijke heren aan boord van een schip zetten, in een boottocht naar New York. Een van hen bestelt een consumptie: "Een whiskey met ijs! Véél ijs!" Whiskey? Een verwijzing naar alcohol in kinderblaadje Donald Duck Weekblad, in een Disney-strip? Dat moet een vergissing zijn. Waar is de redactie, die zoiets kan wijzigen in een limonade met ijs? Waarom heeft de redactie hier niet ingegrepen? Of is alcohol tegenwoordig toegestaan, in een kinderblad?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » za jan 24, 2009 7:04 pm

Ei schreef:['Goofy geeft les'] Op de eerste bladzijde is te zien hoe twee rijke heren aan boord van een schip zetten, in een boottocht naar New York. Een van hen bestelt een consumptie: "Een whiskey met ijs! Véél ijs!" Whiskey?

Correctie. Er staat letterlijk "whisky". (Whiskey is de Amerikaanse en Ierse schrijfwijze.)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ega Bevan » za jan 24, 2009 7:18 pm

Dat van Goofy geeft les vind ik altijd geweldig. Maar dat is Disney, Goofy vertelt, het staat in strip-vorm. Als 'Natuurtalenten' ook in strip was, had ik het veel beter gevonden.

Ei schreef:Ei meende dat Donald Duck Weekblad een totaalprodukt op zich was. Een instituut.

Voor mij is het een Disney-weekblad. Daarom koop ik het, daarom vind ik het zo mooi. Niet omdat er dingen instaan die niets met Donald te maken hebben. Ik vind het niet erg dat 'Natuurtalenten' in de DD staat, maar het voegt voor mij geen waarde eraan toe.

Over de leesverhalen: Sommigen vind ik goed, maar voor non-strips pak ik een boek, geen DD.
Prinses Aster vind ik een mooi verhaal, leuk om te lezen, maar niet zo goed als Tom Poes en Douwe Dabbert. Maar ik had nog liever een Donald Duck vervolgstrip gehad, die zich over vele weekbladen uitspreidde.

Ei schreef:Ei ging zowat nadenken. En nadenken is saai.

Ik en DvDU hebben nooit beweerd dat nadenken saai is. Dat maakt Ei ervan.

Ei schreef:Of is alcohol tegenwoordig toegestaan, in een kinderblad?

Ik zou niet weten waarom niet. Zoals het nu naar voren komt (of op de achtergrond blijft) kan ik er geen probleem in zien.

Ei schreef:Men leest liever domme pulpverhaaltjes, die in Donald Duck Weekblad tegenwoordig overvloedig aanwezig zijn.

Wil Ei zich nader verklaren? Ei is genoeg Donald Duck fanaat om erg actief te zijn op een forum als dit, maar toch noemt Ei de verhalen die nu in het weekblad staan pulp en prijst iets in het weekblad dat niets met DD te maken heeft torenhoog de lucht in?
Dat je de weekbladen van nu slechter vindt dan die van vroeger kan, maar om nu te beweren dat het tegenwoordenig vol pulp zit, gaat wel ver. Er zitten goede verhalen tussen, slechtere, maar pulp kan ik niet ontdekken.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jan 24, 2009 7:39 pm

Ega Bevan schreef:
Ei schreef:Ei ging zowat nadenken. En nadenken is saai.

Ik en DvDU hebben nooit beweerd dat nadenken saai is. Dat maakt Ei ervan.

Ja, ik zit op VWO-TTO en ik zou zeggen dat nadenken saai is? Nee, BIOLOGIE IS SAAI.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo jan 25, 2009 7:32 pm

Ken je Midas Dekkers?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Volgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten