Romano Scarpa

Berichtdoor De steenrijke eend » di jan 02, 2007 9:07 am

Hier kan je alles kwijt over Romano Scarpa
Dagobert: "Jij verschrompelde augurkenbrein! Scharminkelige schaapskop! Blunderend ezelskuiken. Je bent ontslagen en denk erom,morgen kom je extra vroeg om de tijd in te halen die je verspilt door je te laten ontslaan!
De steenrijke eend
Member
 
Berichten: 251
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 9:38 am
Woonplaats: Somber Moeras

Berichtdoor Rockerduck » wo jan 10, 2007 8:26 pm

Romano Scarpa heeft een eigen biografie op het oude McDuck:
http://informatie.mcduck.nl/auteurs/romano-scarpa

Hij is net niet in mijn Top 10 van Disney-tekenaars geëindigd, maar ik bedenk me net dat dat eigenlijk best wel onterecht is. Scarpa is één van de belangrijkste Duck-tekenaars ooit geweest, en niet alleen in Italië, hoewel daar natuurlijk de meeste auteurs zijn die zijn stijl gevolgd hebben (zoals Giorgio Cavazzano, die later op zijn beurt weer een eigen stijl ontwikkelde). Hij heeft heel veel belangrijke figuren bedacht, zoals Brigitta McBridge, Dabbert Duck (de neef van Oma Duck), Trudi (de vriendin van Boris Boef) en Dickie Duck (de kleindochter van Goldie). Maar het belangrijkste is dat Scarpa heel erg goed kon tekenen.

Ik herinner me hem vooral vanwege de extreem lange avonturenverhalen die hij getekend heeft, zoals 'De zeven wereldwonderen' in Pocket 1 (derde serie). Een paar van zijn mooiste verhalen zijn nooit in Nederland verschenen en dat is jammer, want ze zijn echt héél erg goed. Veel mooier dan de verhalen die tegenwoordig uit Italië komen en in onze pockets verschijnen. Ik heb het over La Storia di Marco Polo detta il Millione en Paperolimpiada- Seul 1988. In het eerstgenoemde verhaal koopt Oom Dagobert een tv-station en laat Mickey een script schrijven voor een tv-serie. De keuze valt op het verhaal van Marco Polo, en alle Ducks spelen een rol. Het kan gevonden worden in o.a. het Duitse 'Lustiges Taschenbuch 119'. Het tweede verhaal is nog véél langer en speelt zich af rond de Olympische Spelen in Seoul in 1988, maar raakt steeds verder op drift. Het is o.a. te vinden in het Duitse 'Lustiges Taschenbuch 130'. Als het aan mij lag, werden de verhalen meteen in Nederland gedrukt.

Scarpa toont zich hierin extreem goed in het tekenen van zijn figuren. Hun gezichtsuitdrukkingen, hun emoties, hun toestanden etc. worden tot in detail uitgewerkt. Hij weet duidelijk hoe hij zijn Ducks moet tekenen. Hij tekent, zoals Daniel zou zeggen, 'vanuit zichzelf'. Deze man heeft het begrepen. Beide verhalen heeft hij ook zelf (mede) geschreven. Hij heeft een sterk gevoel voor humor en avontuur.

Dus: mensen, praat meer over Scarpa!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo jan 10, 2007 8:46 pm

Maar ik weet niet zoveel van Scarpa. Behalve een enkel pocketverhaal. De Zeven Wereldwonderen is daar inderdaad een goed verhaal.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor duckduck » do jan 11, 2007 12:05 am

duckduck
 

Berichtdoor Rockerduck » do jan 11, 2007 2:03 am

duckduck schreef:Romano Scarpa

Ik zie dat ze de website behoorlijk uitgebreid hebben.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor De steenrijke eend » do jan 11, 2007 9:40 am

Als je Romano Scarpa zegt,zeg ik dit: http://coa.inducks.org/story.php/x/I+TL+1894-BP
Dagobert: "Jij verschrompelde augurkenbrein! Scharminkelige schaapskop! Blunderend ezelskuiken. Je bent ontslagen en denk erom,morgen kom je extra vroeg om de tijd in te halen die je verspilt door je te laten ontslaan!
De steenrijke eend
Member
 
Berichten: 251
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 9:38 am
Woonplaats: Somber Moeras

Berichtdoor Luigi » za jan 20, 2007 1:00 pm

Op inducks stat Scarpa niet bij 'De zeven wereldwonderen'. Of kijk ik gewoon verkeerd....

Net zoals Scala is er van Scarpa ook veel gepubliceerd in de 2e serie. En dat is jammer, want die boeken heb ik niet. Zijn Mickey en Donald vind ik beide erg mooi.
Ik wens niet geassocieerd te worden met die infantiele loodgieter!
Luigi
Member
 
Berichten: 140
Geregistreerd: vr jan 19, 2007 4:51 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo aug 31, 2008 1:28 am

Luigi schreef:Zijn Mickey en Donald vind ik beide erg mooi.

Scarpa heeft inderdaad ook veel mooie verhalen gemaakt met Mickey Mouse. Vooral de heel vroege Scarpa vind ik daarin goed, terwijl ik qua Ducks de late Scarpa prefereer. Vroeger had ik moeite de klassieke Mouse-verhalen van Scarpa te onderscheiden van de latere Mickey's van Gottfredson, en ik weet dat ik daar niet bepaald alleen in sta. Wat mij betreft een groot compliment voor Romano.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » ma sep 01, 2008 1:27 pm

Rockerduck schreef:Ik herinner me hem vooral vanwege de extreem lange avonturenverhalen die hij getekend heeft, zoals 'De zeven wereldwonderen' in Pocket 1 (derde serie).

Luigi schreef:Op inducks staat Scarpa niet bij 'De zeven wereldwonderen'.

Nee gekkie, Scarpa ís ook geen Wereldwonder! Het verhaal over de Zeven Wereldwonderen is inderdaad niet getekend door Scarpa, maar door Giuseppe Dalla Santa en Maurizio Amendola.

http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/PO3+++1

Romano Scarpa is ontegenzeggenlijk een belangrijke Disney-auteur, maar ik ben desalniettemin toch niet zo vreselijk dol op zijn tekeningen. Zijn personages lijken wel van rubber of van elastiek. Ze schieten werkelijk alle kanten op. Bovendien staan ze tijdens het praten steeds onbeholpen met hun handjes te zwaaien.

Bijvoorbeeld in dit verhaal uit 1969, met Dickie Duck (die volgens Inducks in het Nederlands Floortje heet):

http://coa.inducks.org/story.php?c=S+67143

Of in dit verhaal uit 1997:

http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2150-1
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » di sep 02, 2008 12:08 am

Michiel P schreef:Nee gekkie, Scarpa ís ook geen Wereldwonder! Het verhaal over de Zeven Wereldwonderen is inderdaad niet getekend door Scarpa, maar door Giuseppe Dalla Santa en Maurizio Amendola.

Wel álle...! Krijg nou wat! Je hebt nog gelijk ook:

Dalla Santa is the artist of several mini-series, such as 'Le Sette Meraviglie dei Paperi', about the seven world wonders (text by Fabio Michelini), and some continuing 'Mickey Mouse' stories in a historical setting.

Bron: http://lambiek.net/artists/d/dalla-santa_giuseppe.htm

Ik moet zeggen dat ik altijd heb gedacht dat die serie van Scarpa was. Daar sta ik mooi voor paal. Daar sla ik me een modderfiguur. Wat een blunder. Die stijl van Dalla Santa lijkt extreem veel op de late Scarpa.

Michiel P schreef:Romano Scarpa is ontegenzeggenlijk een belangrijke Disney-auteur, maar ik ben desalniettemin toch niet zo vreselijk dol op zijn tekeningen. Zijn personages lijken wel van rubber of van elastiek. Ze schieten werkelijk alle kanten op. Bovendien staan ze tijdens het praten steeds onbeholpen met hun handjes te zwaaien.

Hmmm, dat zie ik toch niet zo. Figuurtjes van rubber en elastiek zie ik eigenlijk alleen in de vroege verhalen met de Duck-figuren, zoals 'De vliegende Hollander'/De legende van de vliegende Schot', 'Kreeft in bourgonjesaus/De ontvoerde smulpapistaan' etc. Dat is niet mijn favoriete periode wat betreft de Duck-figuren, hoewel ik het zeker niet slecht vind. Wat ik wel heel mooi vind, zijn de verhalen uit mijn eerdere post, waarvan de Induck-links blijkbaar niet meer werken: Seul 1988 en La storia di Marco Polo detta Il Milione. Ik zie niet wat daar niet prachtig aan is.

Wat ik vooral prachtig vind, is zijn heel vroege Mouse-werk, dat lijkt op Gotfredsson. Misschien ken je wel 'Het dubbele geheim van het zwarte spook (Scarpa's herintroductie van de Zwarte Schim), 'De vierde dimensie' of 'De keizer van Muisopotamië'.

Hier is een afbeelding met alle figuren die Scarpa zelf bedacht heeft:

Afbeelding
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » di sep 02, 2008 8:08 am

Ah, hij heeft ook die vrouw van Boris bedacht? Ik stond bij die verhalen wel raar te kijken. Boris was een boef, maar hij was getrouwd en op een gegeven moment kwam Mickey gezellig thee bij hem drinken enzo. De Boris Boef uit de serie 'Goof Troop' was toch heel wat meer boefachtig. En dat was nota bene een huisvader die door Goofy als vriend beschouwt werd en die tweedehands auto's verkocht.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Michiel P » di sep 02, 2008 7:10 pm

Ah, maar Trudy is óók misdadig, hoor! Ik zie niet in waarom een schurk als Boris niet een gangsterliefje zou hebben. Of ze getrouwd zijn weet ik eigenlijk niet. Dat Mickey gezellig op theevisite gaat bij de Boefjes is dan wel weer vreemd.

Die huiselijke kant van Boris heeft anders ook z'n charme. In de (moderne) Italiaanse verhalen heeft Boris bij vlagen een min of meer sympathiek karakter. Dat maakt het mogelijk om hem af en toe als hoofdpersoon te gebruiken. Zijn relatie met Trudy moet er ook iets mee te maken hebben, want die zou niet geloofwaardig zijn als Boris alleen maar als hufterige bullebak werd afgeschilderd.

In het Zeven Wereldwonderen-verhaal komt Trudy trouwens ook voor, als haar voorouder Kannixantippe. (Xantippe was de notoir lastige vrouw van Sokrates; de woordspeling is geniaal!)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo sep 03, 2008 12:44 am

Ridder ter Geit schreef:Ah, hij heeft ook die vrouw van Boris bedacht? Ik stond bij die verhalen wel raar te kijken. Boris was een boef, maar hij was getrouwd en op een gegeven moment kwam Mickey gezellig thee bij hem drinken enzo. De Boris Boef uit de serie 'Goof Troop' was toch heel wat meer boefachtig. En dat was nota bene een huisvader die door Goofy als vriend beschouwt werd en die tweedehands auto's verkocht.

Dat is Boris op z'n mildst. Er zijn een paar verhalen geweest (allemaal uit Italië trouwens) waarin geprobeerd is Mickey en Boris een 'diepere' relatie te geven dan alleen good guy-bad guy. Overigens is Trudy volgens mij de vriendin van Boris, niet zijn vrouw. In Goof Troop was hij wel getrouwd, met Peggy (NL: Bea). Maar meer over het personage Boris zou thuishoren in een ander topic.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » wo sep 03, 2008 12:47 am

Michiel P schreef:In het Zeven Wereldwonderen-verhaal komt Trudy trouwens ook voor, als haar voorouder Kannixantippe. (Xantippe was de notoir lastige vrouw van Sokrates; de woordspeling is geniaal!)

Ik weet het niet zeker, maar ik heb heel sterk het idee dat die woordspeling al eerder eens is gebruikt in een Astérix-verhaal. Alleen zou ik nu natuurlijk niet kunnen zeggen welk verhaal dat dan zou moeten zijn.

Maar 'De zeven wereldwonderen' is blijkbaar niet eens van Scarpa...
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » wo sep 03, 2008 1:00 pm

In "De roos en het zwaard" hebben ze het over 'de Gallische kleinkunstenaar Wimkannix' uit Lutetia, verder zou ik het niet weten. Maar we raken off-topic.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Volgende

Keer terug naar Disney medewerkers Buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten