Minder goede barks verhalen?

Berichtdoor Goudglans » vr sep 19, 2008 9:32 pm

Omdat we in een topic de discussie kwam of er mindere Barks verhalen zijn wil ik de discussie hier voortzetten, omdat het daar niet erg paste.

In het andere topic zei ik dat er mindere Barks verhalen zijn, die ik zelf wat slechter vind. Zelf vind ik dat elke tekenaar (waaronder Barks wel een paar mindere verhalen heeft) alhoewel ik nog steeds geen enkel Barks verhaal slecht vind (wat ik blijkbaar niet duidelijk had laten over komen). Het is volgens mij ook niet meer dan logisch dat je bij ruim 6000 pagina die je tekent een paar slechte tussen zitten. Op McDuck had ik enkele tekeningen en verhalen voor bij zien komen die ik duidelijk minder vond (ik zal ze nog opzoeken)

Hoe denken jullie erover? Vinden jullie echt alles van Barks briljant of hebben jullie dit gevoel ook weleens?
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Henrieke » za sep 20, 2008 6:40 pm

Ik zal geen lijst geven (ik heb sowieso de helft van alle Barksverhalen nog niet gelezen), maar over het algemeen vind ik zijn latere verhalen minder. Er zitten hele goede verhalen tussen, maar over het algemeen zijn de oudere verhalen grappiger, en er zit veel meer leven in het tekenwerk. Zijn latere verhalen zijn realistischer en mij wat te tam. Hoe goed geschreven het ook kan zijn, ik heb toch het liefste gewoon grappige tekeningen.
Bijvoorbeeld dat verhaal met de 'putty' (W WDC 48-02), dat is echt briljant.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma sep 22, 2008 7:45 pm

Ik hoor vaak dat de latere verhalen van Barks minder goed zouden zijn, maar ik vraag me af in hoeverre mensen dit niet van elkaar napraten. Barks heeft ook laat in zijn carrière mooie verhalen gemaakt, zoals 'Micro Ducks from Outer Space'. Ongelooflijk spannend, en met een Dagobert die zich van zijn zachtste kant laat zien. Mooi vind ik ook het late 'The thrifty spendthrift', waarin Dagobert een oud kerstliedje ("On the twelfth day for Christmas...") omzet in een heus levend kerstcadeau.

Maar over het algemeen ben ik óók een liefhebber van het vroegere werk, zowel qua script als tekeningen. Mijn minst favoriete verhalen komen uit de allervroegste of allerlaatste periode. In de allervroegste verhalen doet Barks nog teveel de tekenfilms na. Er zit dan nog weinig structuur in de verhalen; ze verlopen springerig; er is altijd een ruzie-achtige situatie, met de neefjes of met Bolderbast etc. In de latere verhalen vind ik het tekenwerk niet zo fris meer, maar de verhalen vind ik ook vaak niet meer zo fantasierijk. 'The Doom Diamond' bijvoorbeeld (zijn laatste) vind ik een ongeïnspireerd verhaal, waarin heel veel lompe, recht-toe recht-aan actie in voorkomt, met dat duikbotengevecht op zee. Sowieso vind ik latere verhalen teveel draaien rond de eeuwige Zware Jongens. Eerder was er meer afwisseling.

Verder heb ik weinig met de Woudloper-verhalen die Barks heeft geschreven nadat hij met pensioen ging. Het vaste ritme van twéé hele stroken als één panel op iédere bladzijde laat al een beetje zien dat het voornamelijk gaat om vul-verhaaltjes; al zijn er anderen die er anders over denken. Zo heeft Barks nog aandacht gekregen van een Canadees tv-station voor één van die verhalen. Ze interviewden hem naar aanleiding van 'Be leery of Lake Eerie', wat ging over milieuvervuiling. Zijn vrouw Garé heeft toen voor het ingestaan aan de telefoon.

Het zal allemaal best wel, maar als ik Woudloper-verhaaltjes lees zoals 'When there's smoke' (BV 133) en 'Whale of a good deed' (DDE 05-'08) kan ik me toch niet voorstellen dat dezelfde man klassiekers heeft geschreven als 'The old castle's secret', 'Old California' of 'Christmas for Shacktown'...
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do okt 02, 2008 6:09 pm

Ik vind de manier waarop Barks de ogen tekent voor 1950 niet goed. Dat is meer iets voor een tekenfilm
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor huugduck » za jan 03, 2009 10:43 pm

Ik heb er een die ik echt saai vind een gegeven paar mag je niet in de buik kijken of het heet het paard van troje
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo jan 04, 2009 1:21 pm

En in 1966 en 1967 tekent hij heel slecht.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor huugduck » zo apr 05, 2009 10:50 am

Zijn enige mickey mouse verhaal vond ik slecht.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor mcDuck King » zo apr 05, 2009 11:22 am

ja, ik ook over een domme hoed!!
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor mcDuck King » zo apr 05, 2009 11:23 am

mcDuck King schreef:ja, ik ook over een domme hoed!!

ik bedoel:

ja, vind ik ook over een domme hoed!!
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma apr 06, 2009 1:49 am

huugduck schreef:Zijn enige mickey mouse verhaal vond ik slecht.

Ik vind vooral zijn Goofy erg slecht, maar Barks had toch al een hekel aan dat personage. Ik zie in dat Mickey-verhaal wel duidelijk dat hij geprobeerd heeft Gottfredson na te doen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » ma apr 06, 2009 1:51 pm

Rockerduck schreef:Het zal allemaal best wel, maar als ik Woudloper-verhaaltjes lees zoals 'When there's smoke' (BV 133) en 'Whale of a good deed' (DDE 05-'08) kan ik me toch niet voorstellen dat dezelfde man klassiekers heeft geschreven als 'The old castle's secret', 'Old California' of 'Christmas for Shacktown'...

Ei wel. Vooral als Jippes die Woudlopersverhalen heeft getekend.

Ken je het verhaal waarin de Woudlopers strijden tegen een vervuilende fabriek van Dagobert, zonder dat ze beseffen wat die fabriek maakt?
Het heet 'Looter of the Lake' en is gemaakt in 1970. (JW 9-01) Een kopie van het hele script is hier te vinden: http://www.fortunecity.com/westwood/blumarine/14/loot01.htm
Ei vindt dit een van de betere Barksverhalen, qua inhoud. Vanwege de humoristische doch confronterende ironie in het plot, hoe de helden (Woudlopers) eigenlijk even schuldig als de schurk (Dagobert) zijn. Hier wordt de lezer een spiegel voorgehouden. Ook anno 2009, helaas.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor huugduck » ma apr 06, 2009 4:55 pm

Rockerduck schreef:Ik vind vooral zijn Goofy erg slecht, maar Barks had toch al een hekel aan dat personage. Ik zie in dat Mickey-verhaal wel duidelijk dat hij geprobeerd heeft Gottfredson na te doen.

Welk verhaal heeft hij dan met goofy getekend? Bij dat verhaal met die hoed ging het me minder om het tekenwerk, ik vond het verhaal gewoon niet leuk.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma apr 06, 2009 6:27 pm

huugduck schreef:Welk verhaal heeft hij dan met goofy getekend? Bij dat verhaal met die hoed ging het me minder om het tekenwerk, ik vond het verhaal gewoon niet leuk.

In het verhaal met de hoed ('Het meisje met de rode hoed') komt ook Goofy voor.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor huugduck » ma apr 06, 2009 6:31 pm

Oja dat is waar die vond ik nog niet eens zo erg. Ik vond die minnie erger
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor mcDuck King » za jun 13, 2009 11:01 am

huugduck schreef:Ik heb er een die ik echt saai vind een gegeven paar mag je niet in de buik kijken of het heet het paard van troje

Het komt misschien ook dat dat verhaal slecht is, omdat William van Horn het heeft uitgewerkt http://coa.inducks.org/story.php?c=D+94003 (De tekeningen.) Ik vindt dit verhaal slecht, eigenlijk weet ik niet welke ik slecht vind (ik ga nog wel in Barks boeken lezen)
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Volgende

Keer terug naar Carl Barks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron