DD schreef:mcprul schreef:Ook een opvallende tekenaar is Carl Barks, die eenden zijn perfect
.
Ik kan maar steeds niet begrijpen wat iedereen toch in de tekenstijl van Barks ziet. Ik vind het maar 3 keer niks.
Heiligschennis!!!
Wat ik mooi vind aan Barks, is de subtiliteit die in veel van z'n tekeningen zit. Hoe hij met slechts één pennestreekje een heel andere emotie bij de Ducks op kan roepen. Hij weet ook heel goed hoe hij een pagina en een scène op moet bouwen. Een veel gebruikt voorbeeld is de eerste pagina van het verhaal met het hypnotiseer-pistool. Daarin zit Donald op de voorgrond rustig een boek te lezen, terwijl achter hem de neefjes met een zogenaamd 'hypnotiseer-pistool' aan het spelen zijn. Barks neemt er een hele pagina voor om de reactie van Donald langzaam te laten veranderen, maar het resultaat is dan ook perfect: van aandachtig lezen, tot half afgeleid, omkijkend naar de neefjes, blanco voor zich uit turend, met gefronste wenkbrauwen, en ten slotte ingrijpend. Zoiets wordt tegenwoordig niet meer gedaan. Er wordt niet meer de aandacht besteed aan emotie zoals die bij Barks te zien is.
Verder was Barks ook geweldig in de kunst van het weglaten. Dan bedoel ik niet, net zoals bijv. Jack Bradbury, hele pagina's zonder achtergrond werken, maar precies dát laten zien wat nodig is voor het verhaal. Dus geen irritante kriebelige details, zoals bij Rosa, maar een helder overzicht. En wát er te zien was, kon hij bijzonder goed tekenen. Vooral het tekenen van natuur ging hem goed af. Kijk maar eens naar de wilde zee die tegen de rotsen slaat in 'De gouden helm', of het levensechte woud in 'Donald Duck met vakantie'. Verder gebruikte Barks research om zijn pagina's realisme mee te geven. Kijk maar eens naar bijv. 'De Zeven steden van Cibola'. Die hele stad lijkt zo echt, omdat-ie uit het blad 'National Geographic' komt. Wim van Helden, die het (zover ik weet) enige Nederlandstalige boek over Barks heeft gemaakt (
Carl Barks en de mythe van Walt Disney's Donald Duck), heeft daarin geschreven dat de tekeningen van Barks 'kloppen': "uw tekeningen hadden een duidelijk noorden, zuiden, oosten, westen".