huugduck schreef:voordat mickey mouse er was was er toch oswald het gelukkige konijn waar ze toen disney filmpje mee maakten
Rockerduck schreef:Ik moet echt eens verder met dit topic. Ik wil het nog hebben over Alice, die kwam ná de sprookjescartoons en vóór Oswald. Hopelijk binnenkort.
Duckfan van Down Under schreef:Waar blijft Alice (hopelijk kom ik niet te opdringerig over)?
Rockerduck schreef:Alice's Eggplant (1925)
http://www.youtube.com/watch?v=NtGv5zeSppA
Dit filmpje is extra bijzonder, want het is voor zover ik weet het enige waarin Walt Disney's eigen politieke ideeën zo expliciet naar voren komen. Alice en Julius runnen bedrijfje dat handelt in eieren. Ze krijgen een grote order waar ze veel geld mee kunnen verdienen. Alles loopt gesmeerd en de kippen hebben het er naar hun zin als loonslaven van Alice en Julius. Dan duikt er opeens een sluwe haan op, die uit Moskou afkomstig is (Sovjet-Unie!) en hij heet Little Red Henski, waarbij de kleur rood verwijst naar het communisme. Hij bederft bijna het prachtige bedrijf van Alice door een vakbond te organiseren en de kippen op te roepen te staken voor betere arbeidsomstandigheden.
Rockerduck schreef:Heeft iemand ooit zo'n Alice-filmpje bekeken? Wat vinden we ervan?
Ei schreef:Julius de kat lijkt erg veel op Felix the Cat. Van internet begrijpt Ei dat Disney daar problemen mee kreeg.
Rockerduck schreef:Alice
De belangrijkste informatiebron voor dit stukje is het boek 'Hollywood Cartoons: American Animation in its Golden Age' van Michael Barrier.
http://img.photobucket.com/albums/v719/9475675/Alice0415.jpg
Terwijl het faillissement dreigde voor de Laugh O'Gram Studio in Kansas City (1923), bracht Walt Disney zijn collega's voor één laatste klus bij elkaar: een filmpje genaamd Alice's Wonderland. Daarin deed hij de methode van de Fleischers na. Max en Dave Fleischer waren tekenfilmmakers die in de jaren '20 succesvol waren met een serie tekenfilms rond Koko de Clown. Daarin kwam Koko zogenaamd uit de inktpot van Max Fleischer gekropen om in de 'echte wereld' een avontuur te beleven. Zo begon het eerste Alice-filmpje ook, met cartoon-figuren die bij Walt op bezoek komen. Maar Disney keerde het proces halverwege het filmpje om en plaatste Alice, de vierjarige Virginia Davis, in een getekende wereld.
Disney probeerde een distributeur te vinden voor het filmpje, maar zonder succes. Hij verkocht zijn camera en van het geld kon hij nog net een enkeltje Los Angeles kopen, waar hij kon logeren bij broer Roy en een oom. Hij nam het filmpje met zich mee. In Los Angeles aangekomen, probeerde Walt een baan te vinden in live-action (alle belangrijke tekenfilmstudio's bevonden zich toen nog in het oosten van de VS), maar hij stuurde het Alice-filmpje wel naar New York, waar een distributeur belangstelling toonde. In oktober 1923 sloot hij een deal met Margaret Winkler, die ook de cartoons van Fleischer en Pat Sullivan ('Felix the Cat') uitgaf. Maar die twee dreigden bij Winkler weg te gaan, dus ze had hard een vervanger nodig. Disney huurde een piepklein studiootje twee straten van zijn oom vandaan en liet de familie Davis overkomen, met wie hij een contract sloot. Virginia Davis zou weer de rol van Alice gaan spelen.
http://img.photobucket.com/albums/v719/9475675/alicevirginia1.jpg
Virginia Davis als Alice
In het begin waren de Alice-filmpjes nog niet echt tekenfilms, maar meer live-action met af en toe wat getekend materiaal er tussendoor. De tekeningen werden gemaakt door Walt Disney zelf, en het camerawerk werd gedaan door hem en Roy. Pas in 1924 kwamen er andere tekenaars bij. Zo haalde Walt Ub Iwerks, met wie hij in Kansas had samengewerkt, over om mee te doen. In de eerste cartoon waaraan Iwerks werkte, Alice the Peacemaker, was de live-action al niet meer dan slechts een kader en was het tekenwerk echt het belangrijkst. Vanaf Alice the Piper kwam ook dat kader te vervallen en was er alleen live-action gecombineerd met animatie. In 1925 kwamen Hugh Harman en Rudy Ising, die met Walt in Kansas hadden gewerkt, ook bij de studio. Met meer tekenaars ging de aandacht meer uit naar animatie. Alice verdween steeds vaker voor steeds langere periode uit de filmpjes. De hoofdrol was toen eigenlijk al overgenomen door Julius, een kat die verdacht veel op Felix leek. Tegen die tijd werd Alice niet meer gespeeld door Virginia Davis, maar door Margie Gay.
De uiteindelijke montage van de filmpjes werd niet gedaan door Disney. Het was contractueel bepaald dat Winkler Pictures, nu geleid door Margaret's man Charles Mintz, de bevoegdheid had over de editing; dit werd gedaan door Margaret's broer George. Hoewel Disney een moeizame relatie had met Mintz, wist hij wel geld los te krijgen om een nieuwe, grotere studio te betrekken aan Hyperion Boulevard, die hij tot 1940 zou blijven uitbouwen. Tegen 1927 stopte Disney met de Alice-filmpjes en begon aan een nieuwe serie, ditmaal met een konijn in de hoofdrol: Oswald the Lucky Rabbit. Van de 56 Alice-cartoons is slechts ongeveer de helft bewaard gebleven.
http://img.photobucket.com/albums/v719/9475675/Alice_Solves_the_Puzzle_1.jpg
Margie Gay als Alice
Een aantal filmpjes is recent op DVD uitgebracht als op 'Disney Rarities', een onderdeel van de Walt Disney Treasures serie, die niet in Nederland te koop is.
http://www.ultimatedisney.com/disneyrarities.html
Op YouTube staan gelukkig wel een aantal filmpjes. Als je ze bekijkt, adviseer ik bij sommigen het geluid uit te zetten. Het gaat hier namelijk om versies, die later (in de jaren '40 ofzo) zijn ingesproken. Oorspronkelijk zat er helemaal geen geluid in de filmpjes. (De geluidsfilm werd pas in 1927 uitgevonden.) De cartoons werden in de bioscoopzaal muzikaal begeleid door een pianospeler of klein orkest.
Alice Loses Out (1925)
http://www.youtube.com/watch?v=UtZQRdcvLeE
Alice's Mysterious Mystery (1926)
http://www.youtube.com/watch?v=GGXh0hgB6LI
Alice solves the puzzle (1925)
http://www.youtube.com/watch?v=iHFTvJKl5PM
Hierin is een beer met een houten poot te zien, die gezien kan worden als voorloper op Boris Boef (Pegleg Pete).
Alice's Eggplant (1925)
http://www.youtube.com/watch?v=NtGv5zeSppA
Dit filmpje is extra bijzonder, want het is voor zover ik weet het enige waarin Walt Disney's eigen politieke ideeën zo expliciet naar voren komen. Alice en Julius runnen bedrijfje dat handelt in eieren. Ze krijgen een grote order waar ze veel geld mee kunnen verdienen. Alles loopt gesmeerd en de kippen hebben het er naar hun zin als loonslaven van Alice en Julius. Dan duikt er opeens een sluwe haan op, die uit Moskou afkomstig is (Sovjet-Unie!) en hij heet Little Red Henski, waarbij de kleur rood verwijst naar het communisme. Hij bederft bijna het prachtige bedrijf van Alice door een vakbond te organiseren en de kippen op te roepen te staken voor betere arbeidsomstandigheden.
huugduck schreef:heb je de informatie uit een boek over het begin van disney.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten