mcDuck King schreef:Gaan we nou niet een beetje off-topic het moet wel te maken hebben met vervolg strips ( bedoel je met delen of van dat moord ofzo.)
Ik vind het best interresant, hoor! Maar het moet wel met het topic te maken hebben!
Wat is er off-topic? We bespreken vervolgstrips in Donald Duck Weekblad.
Rockerduck schreef:Ei schreef:Ei vindt de toverknapzak flauwer dan de door Keessie op McDuck bekritiseerde rode loper in Rosa's 'Attaaaaaack!'. De auteur voegt iets in een verhaal dat hij later kan gebruiken om uit een knoop te komen. Dat de toverknapzak niet thuis geeft is een truc. [...] Op dat moment weet de auteur een alternatief. Wordt het echt moeilijk, dan [...] werkt de toverknapzak als de beste. Zulke simpele verteltrucs moet je doorzien. Dankzij de toverknapzak kan Oom Thom zich overal uit redden. Handig hoor, zo'n toverstokje. Je zult het bij Barks niet zien. Zie je het verschil van niveau?
Wat dacht je dan van Guus' constante geluk? Is dat dan geen deus ex machina? En af en toe, als Barks een alternatief wist, had Guus opeens géén geluk. Overigens geheel zonder verklaring voor het plotselinge uitblijven daarvan. Alleen omdat het verhaal dat nodig had. Een ander voorbeeld bij Barks is het verhaal met Dagobert's geldallergie. Jarenlang kan hij ongestoord door zijn geld zwemmen, maar opeens wordt hij allergisch, en aan het einde van het verhaal is het ook net zo plotselingw eer voorbij. Dat zijn ook deus ex machinas. Om nog maar te zwijgen van Magica's hypnosebatterijtje dat *oeps!* net niet werkt als het er écht op aankomt, of een vogel die met zijn gekras Dagobert's glazen kluis zou kunnen breken, maar op het moment supreme *oeps!* er net even geen zin in heeft. Allen deus ex machinas.
Guus Geluk is een bijfiguur, dat door Barks relatief weinig gebruikt is. Volgens Ei heeft Barks ooit in een interview gezegd dat Guus een beperkt personage is. Misschien in het interview-boek van Donald Ault. Zelfs al zou Ei dit gedroomd hebben, kun je zelf tellen hoe weinig en hoe oppervlakkig bij-figuur Guus bij Barks verschijnt. Geen goed voorbeeld om een duex ex machina mee te verdedigen, vindt Ei.
Dagobert is een bijfiguur in het Donald Duck-verhaal waarin hij een geld-allergie heeft. Het verhaal gaat om Donald.
Magica is een bijfiguur. Om maar te zwijgen van haar hypnosebatterijtje.
Dat verhaal gaat over ditmaal hoofdpersonage Dagobert Duck, die inmiddels zijn eigen stripblad had.
Maar goed. Zelfs als het treffende voorbeelden zijn van "deus ex machinas", dan weet Barks er meer van te maken dan een eeuwige toverknapzak voor een hoofdpersonage. Waar zie je dat bij Barks?
Gaat Rockerduck de toverknapzak van Douwe Dabbert verdedigen met Barks-verhalen? Dat gaat interessant worden.
Rockerduck schreef:Ei schreef:Rockerduck schreef:Trouwens, deus ex machinas worden aldoor gebruikt in strips.
In slechte strips, ja.
Interessant, dat Ei blijkbaar dergelijke strips van Barks slecht vind.
Zo lust Ei er nog wel een paar. Rockerduck betoogt dat Barks aldoor deus ex machinas gebruikt, en dan zal het Ei zijn die Barks slecht vindt?
Rockerduck schreef:Overigens blijkt dat Ei dan weinig strips heeft gelezen, blijkbaar.
Tja, Ei moet Rockerduck zoveel leren, dat Ei nog maar weinig aan strips toekomt.
Rockerduck schreef:In de strip 'Steven Sterk' van Peyo kan Steven door zijn enorme kracht alles voor elkaar krijgen wat nodig is voor de verloop van het verhaal. Behalve als hij verkouden is, dan verliest hij zijn kracht. Driemaal raden hoe vaak dat wel niet gebeurt. Da's een deus ex machina. In 'Asterix' hebben de Galliërs op alle momenten een voorraadje toverdrank bij zich, om zich uit iedere situatie te redden. Wederom een deus ex machina. Sommige auteurs scheppen er zelfs plezier in om één bepaalde deus ex machina heel vaak te gebruiken, omdat de lezers op dit vaste ingredieënt zitten te wachten. Zo hoeven de personages in de strip 'Nero' van Marc Sleen nooit bang te zijn dat ze zullen verdrinken. Al tientallen keren zijn ze ergens ronddobberend in de één of andere oceaan belandt, maar altijd worden ze nét op het laatste moment gered door kapitein Oliepul, die toevallig net komt langsvaren. Waar de personages zich ook bevinden, waar ter wereld: altijd is de kapitein opeens in de buurt.
Ei vindt de eeuwige toverdrank in 'Asterix' een treffend voorbeeld. Bijfiguur Obelix, die vanwege zijn kracht geen toverdrank meer nodig heeft, is een wandelende, eeuwige aanwezige deux ex machina. Of zou hij een carne ex machina zijn?
Obelix is vergelijkbaar met Jerom. Ei vindt dit voorbeelden van personages die een stripverhaal saai kunnen maken, omdat met hen erbij de oplossing gauw aanwezig is. Asterix kan doordenken wat hij wil, maar zonder toverkracht kan hij weinig doen tegen de Romeinen.
Om een vergelijking met Barks te maken: van 'Asterix' door Uderzo en Goscinny zijn pakweg 20 verhalen verschenen. Vergelijk dat met de honderden verhalen van Barks, die het meestal zonder tovenarij wist te stellen.
Rockerduck schreef:Laten Peyo, Goscinny en Sleen nu drie van de beste stripauteurs ter wereld zijn.
Moet je vooral gaan betogen dat ze aldoor gebruik maken van deus ex machinas.
Rockerduck schreef:Ei schreef:Dit verhaal is volgens deze informatie ongeveer tien jaar eerder verschenen dan 'Het verborgen dierenrijk'. Afgaand op Michel's omschrijving heeft Oom Thom zich hevig kunnen laten inspireren door 'Poezekat en de Krompier'. Want de omschrijving komt overeen. Heeft Oom Thom dan ook nog iets zelf verzonnen van 'Het verborgen dierenrijk'? Naast die briljante toverknapzak?
Maar goed, hoewel twee van de voorbeelden van later datum zijn dan 'Het verborgen dierenrijk', maken ze Oom Thom minder uniek. En het voorbeeld dat wel van ouder datum is, lijkt in basis treffend op 'Het verborgen dierenrijk'. Een willekeurig ander persoon kan dus ook zo'n verhaal schrijven, of zelfs beter.
Je bent gewoon maar wat aan het gissen, Ei. Je weet helemaal niet of Thom Roep dat verhaal uit 1965 kende toen hij 'Het verborgen dierenrijk' schreef.
Gewoon maar wat gissen? Omstreeks de tijd van 'Het verborgen dierenrijk' (1965) was Roep bekend met Raymond Macherot, de maker van 'Poezekat en de Krompier', wiens verhalen toen in Donald Duck Weekblad verschenen. Natuurlijk, het kan toeval zijn.
Rockerduck schreef:Bovendien is dat verhaal heel anders dan Michiel's beschrijving van 'Poezekat en de Krompier'. Hooguit zou je kunnen zeggen dat er een dun basisgegeven overeenkomt, maar verder dan dat zou ik niet gaan.
Noem je die beschrijving van van 'Poezekat en de Krompier' een dun basisgegeven? Meen je dat?
Rockerduck schreef:In 'Het verborgen dierenrijk' gaat het over menselijke indringers in een harmonieuze dierenwereld. Zij zetten andere dieren aan tot wangedrag. Bovendien ken je de verhalen die Michiel noemt niet zelf. Je weet niets over situaties, verhaalopbouw en portrettering van personages. Hoe wil je dan een geldige vergelijking maken?
Interessant dat Rockerduck zich louter op Ei richt, terwijl het voorbeeld van Michel P komt. Michel heeft de verhalen blijkbaar wel gelezen. Ga hem verhoren!
Ei heeft zich duidelijk gericht op Michel's omschrijving van Macherots 'Poezekat en de Krompier'. Een dierensamenleving verstoord door roofdieren. Dat gegeven komt overeen met de basis van Roep's 'Het verborgen dierenrijk'. De menselijke indringers in 'Het verborgen dierenrijk' zijn een uitwerking van die basis.