Bij Sanoma Uitgevers B.V. heb ik grote moeite om de fascimile gebonden jaargang-boeken van Donald Duck te bestellen.
Per post heb ik een brief met bestelbon ontvangen, gedateerd 25 augustus 2005, waarin ik aangemoedigd werd om jaargang 1956 deel 1 en 2 te bestellen, en de serie compleet te verzamelen.
Deze week, dinsdag 29-05-2007, heb ik gebeld naar Sanoma (0900-3662533, €0,10 p/m) voor jaargangen 1956 en 1957. Ik kreeg te horen dat deze niet te koop zijn, en alleen verkrijgbaar per abonnement. Na protest mijnerzijds heeft de medewerker contact gezocht met een andere afdeling. Daarna kon ik jaargangen 1956 deel 2, en 1957 deel 1 en 2 bestellen.
Opmerkelijk genoeg dus géén jaargang 1956 deel 1. Ik vroeg de medewerker of hij daar alsnog zorg voor kon dragen.
Vandaag, 01-06-2007, kreeg ik jaargangen 1956 deel 2, en 1957 deel 1 en 2 binnen. Zonder 1956 deel 1. Daar was ik al bang voor. Dus ik belde naar het Sanoma-telefoonnummer op de doos (0900-2396744, €0,10 p/m).
Men vertelde mij wederom dat de jaargang-boeken alleen bij een abonnement te krijgen zijn.
Ik heb de medewerkster opgelezen wat ik van "Thom Roep" ontvangen heb. Over hoe ik kon bestellen en dat ontbrekende delen besteld kunnen worden. Dat vond ze vreemd, want de verantwoordelijke afdeling verkoopt nee. Alleen bij een abonnement kun je die boeken krijgen, stelt men. Ze vertelde dat als ik inderdaad zo'n bestelbon heb, dat het dan wel goed zou kunnen komen.
Maar toch. Wat is dit voor gedoe? Ik moet mijn uiterste best doen om Sanoma te wijzen op hun eigen assortiment, en op hun advertentie-acties.
Op de site
http://www.donaldduck.nl (kies winkel en dan aanbiedingen), die mij in de brief aanbevolen wordt, krijg ik onder opties 'Jaargang 1956 deel 1' en 'Jaargang 1956 deel 1 en 2' als melding: "500 Internal Server Error".
Wat kunnen klanten daarmee?
De knop "BESTEL ONLINE!" toont in elk geval nog heden ten dage aan dat de boeken te koop zouden moeten zijn, en dat Sanoma's klantenservice mensen verkeerd geïnformeerd afscheept met een dwingende voorwaarde eerst een abonnement op Donald Duck te nemen om de boeken te ontvangen.
Overigens zou je dan, als dat echt juist was, nooit de jaargangen-serie compleet kunnen krijgen. Tenzij je meerdere abonnementen neemt. Dus dit lijkt weer een typische bureaucratisch euvel, terwijl ondertussen de €0,10 per minuut doortikt voor de door folders gelokte klant.
Op dit moment heb ik vertrouwen dat dit gedoe wel goed zal aflopen. Maar ik wil er bij deze toch melding van maken. Zijn er meer mensen die problemen hebben met bestellen bij Sanoma?