Michiel P schreef:"Hanggliders be hanged" en de twee (!) versies van "The Pied Piper of Duckburg" zijn ook twijfelgevallen. Toch worden deze alledrie wél in de serie opgenomen. In "Pied Piper" zijn er maar drie pagina's van Barks. "Somewhere in Nowhere" heeft een kern die van Barks afkomstig is. Wat is dan precies het criterium om "Hanggliders" en "Pied Piper" wél op te nemen en "Somewhere in Nowhere" te laten vallen? Wanneer mag een verhaal geen Barksverhaal meer heten?
Van de precieze geschienis van "Hanggliders be hanged" weet ik helaas niet zoveel af, dus dat antwoord moet ik je schuldig blijven.
Wat betreft "The Pied Piper" is de inbreng van Barks wel degelijk heel duidelijk. Barks heeft deze zelf geschreven en ook al geschetst.
http://coa.inducks.org/story.php?c=CX+OS+1047
Met name de versie van Daan Jippes is heel trouw gebleven aan de lay-out van Barks. Het vervolg van het verhaal is welliswaar niet van Barks, maar het alleen plaatsen van die drie pagina's zou ook raar zijn. Daarom is voor deze constructie gekozen. Allemaal ook netjes verantwoord in een redactioneel stukje ervoor.
Over Somewhere in Nowhere bestaan verschillende verhalen. Zoals ik het begrepen heb, is het verhaal gebaseerd op een korte briefwisseling. Ik weet in ieder geval dat dit verhaal voorlopig niet (en misschien wel nooit) in een Barks-album zal komen. Maar de toekomst zal het leren.
Rockerduck schreef:Mag ik één goedbedoelde suggestie doen? Willen jullie op de redactie alsjeblieft iets doen aan die afgrijselijke lettering die in album 133 is gebruikt (en in het laatste Winterboek/Vrolijke Kerst)? Volgens de colofon van het laatste kerst-album was die niet gedaan door het traditionele Studio Meini. Die grote schreeuwerige hoofdletters deden een beetje afbreuk aan de tekeningen. Vooral in de reeks met Barks-verhalen vind ik dt daar een beetje extra aandacht aan mag worden geschonken.
We maken op de redactie gebruik van twee letterstudio's. Een voor de tijdschriften en één voor de boeken/albums/pockets. Alleen de nieuwe verhalen werden voorheen voor de laatste afdeling geletterd door Studio Meini. Aangezien Meini nu met pensioen is wordt dit nu door een ander bedrijf gedaan. Zelf waren we ook niet zo blij met de lettering in deze twee albums, maar in de toekomst zal dit vast wel beter gaan. Dit bedrijf doet overigens ook de lettering van de pockets.
Rockerduck schreef:Het gaat nu om de uitwerking van een ándere tekenaar. Die drie eerste pagina's zijn geschetst door Barks. Wat Rosa of Jippes of Pietje er dan achteraan breien, vind ik voor een BARKS-reeks niet meer interessant.
Maar die drie pagina's van Barks zijn natuurlijk wel relevant. Voor de fans heeft een onaf verhaal natuurlijk nog enige waarde, maar de jonge lezertjes (de primaire doelgroep) hebben hier natuurlijk weer geen boodschap aan.
Rockerduck schreef:Eén laatste vraag/suggestie/verkapte klacht: kan het papier niet weer wat dikker? Niet zoals de Dagobert-reeks op het einde; wel glad, maar steviger? Zoals de Beste Verhalen-albums waren zo'n 30 uitgaven geleden? Dat nieuwe, dunnere papier geeft geen houvast; en ik vind er de tekeningen en vooral kleuren slecht op uit komen.
Dat heeft alles te maken met de kosten van zo'n album. Helaas verkopen stripalbums niet meer zo goed als jaren geleden en om een reeks nog rendabel te houden (en levend) wordt er voor goedkoper papier gekozen.
Het zal je misschien verbazen, maar naast Donald Duck en Donald Duck Extra, zijn de pockets ons best verkopende product. En dus niet jouw (en mijn) favoriet, de beste verhalen van Donald Duck.
Ei schreef:Denk je wel aan het milieu? In die goede oude tijd die jij bedoelt waren er nog bossen om tot papier te vermalen.
En laten de Jonge Woudlopers nu net in dat album proberen een bosbrand te blussen.