Gideon McDuck

Berichtdoor Luuuuk » wo jan 17, 2007 7:27 pm

Gideon Mcduck
Afbeelding
Gideon McDuck is een personage uit de wereld van Donald Duck. Hij is door Romano Scarpa bedacht en komt voor het eerst voor in een Donald Duck verhaal uit 1956.

Gideon is een jongere broer van Dagobert Duck en komt vaak voor in Italiaanse Donald Ducks waar hij de uitgever van de krant De Krekel is. Gideon heeft een gespannen relatie met zijn broer.

Gideons bestaan komt niet overeen met Carl Barks visie op de clan McDuck (hij ziet Dagobert als de enige nog levende afstammeling) en ook bij Don Rosa komt Gideon niet voor in zijn tijdlijnen en stambomen. Sommige fans sugereeren daarom dat hij een bastaardzoon is van Fergus McDuck, geboren tussen de dood van Fergus vrouw in 1897 en de dood van Fergus zelf in 1902. Gideon is dus een jongere halfbroer van Rumpus McFowl, Dagobert Duck, Hortensia Duck en Doortje Duck.


Dit Plaatjes Gaf gjhjf/sian op Mcduck:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Luuuuk » wo jan 17, 2007 7:53 pm

Oja Het zou de Zoon zijn van Otto Van Drakenstein en Doortje Duck als ik het goed heb...
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor De Laatste McDucker » wo jan 17, 2007 8:03 pm

13-01-2007, Rockerduck schreef:Volgens mij heeft Barks zelf nooit iets gezegd over wie de laatste McDuck zou zijn. Hij zag volgens mij het nut niet in van stambomen etc.

13-01-2007, Rockerduck schreef:Daniel heeft het verhaal 'The old castle's secret' in het Engels. In het Nederlands staat er het volgende:

"De schat bevindt zich in Schotland! Ik weet dat-ie ergens verborgen is in een oud kasteel, dat ik als laatste van de Duck-clan bezit!" (pagina 2, panel 3)

Maar Barks maakte geen tijdlijn of biografie met zijn verhalen. Sommige zaken kon Rosa in zijn 'Life and Times of Scrooge McDuck' niet opnemen, omdar data en jaartallen in de Barks-verhalen elkaar tegenspraken, bijvoorbeeld. Barks had niet zoveel met het in kaart brengen van stambomen, geloof ik. Dat komt ook naar voren in het volgende filmpje, waar fans hem vragen naar de relatie tussen Dagobert en Donald. Barks doet er lacherig over:

http://www.youtube.com/watch?v=gPcaKTaPbjg

17-01-2007, Rubberduck schreef:
Luuuuk schreef:Sommige fans sugereeren daarom dat hij een bastaardzoon is van Fergus McDuck, geboren tussen de dood van Fergus vrouw in 1897 en de dood van Fergus zelf in 1902. Gideon is dus een jongere halfbroer van Rumpus McFowl, Dagobert Duck, Hortensia Duck en Doortje Duck.

Dat is vrij onwaarschijnlijk, aangezien Fergus toen al hoogbejaard was en er geen aanwijzingen zijn dat hij in die 5 jaar na de dood van zijn vrouw nog een kind heeft verwekt. Bovendien ziet Gideon er bijna even oud uit als Dagobert, die toen al in de 30 was. Je moet personages als Gideon gewoon los zien van de tijdlijn van Rosa. Rosa staat op zichzelf, daar hebben andere schrijvers/tekenaars niets mee te maken.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=102
De Laatste McDucker
 

Berichtdoor Rubberduck » wo jan 17, 2007 8:22 pm

Otto van Drakenstein heeft geen zoon.
Rubberduck
 

Berichtdoor Luuuuk » wo jan 17, 2007 8:42 pm

Welles!!!
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Luuuuk » wo jan 17, 2007 9:30 pm

Oh nee nietes hetr is de zoon van Fergus Mcduck met een andere vrouw
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ei » wo jan 17, 2007 9:34 pm

Rubberduck schreef:Otto van Drakenstein heeft geen zoon.

Waarom heeft Otto van Drakenstein geen Gideon McDuck als zoon?

Luuuuk schreef:Welles!!!

Waarom heeft Otto van Drakenstein wel Gideon McDuck als zoon?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Luuuuk » wo jan 17, 2007 9:46 pm

Ooit Gehoord.
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Rockerduck » do jan 18, 2007 2:04 am

Luuuuk schreef:Oh nee nietes hetr is de zoon van Fergus Mcduck met een andere vrouw

Ook niet.

Ei schreef:Waarom heeft Otto van Drakenstein geen Gideon McDuck als zoon?

Omdat Otto überhaupt geen zoon heeft. (Zo ja: ik wacht op een strip/filmpje die me dat toont.)

Het zijn twee personages die volslagen apart van elkaar bedacht zijn. Er is geen enkele tekenaar of schrijver die ooit een familieband tussen de twee personages heeft gelegd. Een bloedband is ontsproten aan de fantasie van fans die alleen nog maar in stambomen kunnen denken, dankzij maniak Don Rosa.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Luuuuk » do jan 18, 2007 2:50 pm

Rockerduck schreef:
Luuuuk schreef:Oh nee nietes hetr is de zoon van Fergus Mcduck met een andere vrouw

Ook niet.

Sommige fans sugereeren daarom dat hij een bastaardzoon is van Fergus McDuck, geboren tussen de dood van Fergus vrouw in 1897 en de dood van Fergus zelf in 1902. Gideon is dus een jongere halfbroer van Rumpus McFowl, Dagobert Duck, Hortensia Duck en Doortje Duck.
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Rockerduck » do jan 18, 2007 9:03 pm

Nee, het is een theorie van fans die houden van Rosa-achtige feitjes.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Luuuuk » do jan 18, 2007 9:14 pm

Heb jij een betere theorie dan??
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Rockerduck » vr jan 19, 2007 2:07 am

Luuuuk schreef:Heb jij een betere theorie dan??

Ja, namelijk: geen theorieën en gewoon lekker Duckjes lezen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor diederik » di feb 06, 2007 4:37 pm

:)
diederik
Member
 
Berichten: 14
Geregistreerd: di jan 02, 2007 2:55 pm

Berichtdoor DD » wo feb 27, 2008 7:08 pm

Dit verhaal die hier is afgebeeld komt uit DD pocket nummer 5 uit de 2e serie (Kreeft in Bourgonjesaus). Daar is hij de eigenaar van de krant "De Koerier" wat in de tweede serie verhalen als hoofdkrant in Duckstad wordt beschouwd ipv de Duckstadkrant. Ik weet dus niet waar je De Krekel vandaan hebt maar het zou dus kunnen dat het in andere verhalen zo is.

Wat ik wou vragen. Dit is het enige verhaal waar ik hem ooit heb gezien. Komt hij wel vaker voor dan? Ook in de 3e serie? Of in weekblad? Ik heb hem nooit gezien.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten