Sander Gulien

Berichtdoor Ega Bevan » wo mei 13, 2009 9:02 pm

Ik ben het niet helemaal met mcDuck King eens: Ik wil het liefst geen enkel nummer missen.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » do mei 14, 2009 9:00 am

Ach, voor mij hoort een Donald Duck abonnement er gewoon bij.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor mcDuck King » do mei 14, 2009 10:27 am

Ega Bevan schreef:Ik ben het niet helemaal met mcDuck King eens: Ik wil het liefst geen enkel nummer missen.

Typ foutje de letter 'I' had ik er niet bij getypt

En een abonnement hoort er ook gewoon bij!
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Michiel P » do jul 30, 2009 4:21 pm

Ik trof in DD 2003-24 een Gulien-verhaal aan met tekeningen die mij wél aanspraken. De Ducks in dit verhaal lijken erg op de tegenwoordige Ducks van Daan Jippes. De paar hondmensen in het verhaal hebben echter de kenmerkende korte armpjes. Sanders Ducks zien er sowieso beter uit dan zijn hondmensen.

http://coa.inducks.org/story.php?c=H+22061

Reacties #28 t/m #33 bestaan uit inhoudsloos off-topic geklets. Kunnen deze reacties niet gewoon verwijderd worden?
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor kwok » zo sep 13, 2009 11:53 am

Hoe ziet de perfecte bolderast er eigenlijk uit.? Iedere tekenaar tekent hem anders.
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo sep 13, 2009 2:45 pm

Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor kwok » zo sep 13, 2009 5:53 pm

nee
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Ei » wo nov 04, 2009 6:29 pm

Uit het topic 'Hoe ver ben je met Duck weekblad.':

2009-06-17 22:35:42, Carl Rosa schreef:
Rockerduck schreef:
Carl Rosa schreef:Alles, t/m 2007 toen vond ik er niets meer aan en ben ermee gestopt.

Als dát geen teken aan de wand is voor de redactie...

Tja.... Ik begon me ineens vreselijk te ergeren aan een vreselijke slechte tekenaar die er maar niet in slaagde evenwichtige tekeningen te maken. Hij kwam om de paar weken terug. De decor's waren vreselijk slecht en heel vaak compleet a-symetrisch en veranderede constant van grootte en de verhoudingen pasten vaak niet bij elkaar. Ook de Ducks en andere figuren waren vaak bibberig getekend en de ledematen waren vaak ook ongelijk. Aangezien ik vanaf 1984 toen Gladstone in Amerika begon daarvan ook alle uitgaves verzamelde (en ook compleet heb) en las stoorde ik me aan het feit dat daar veel Rosa, Van Horn en nog wat leuke andere oude verhalen in stonden die ik lekker vond om te lezen en ook de tekeningen lekker strak waren. Ik begon me steeds meer te storen aan het feit dat (later kwam ik er achter dat dat dus Sander Gulien was) zo'n prutser maar door mócht gaan met zijn gepruts en ik de US Ducks veel en veel leuker vond. De 2007 Ducks zitten allemaal nog in het plastic en ik dacht 2006 ook. Ik kwam er toenachter dat de DD dus gemaakt wordt om door zoveel mogelijk mensen leuk gevonden te worden en daardoor dus het meest te verkopen. BZN-achtig: kwa verkoop enorm en de grootste Nederlandse band maar kwalitatief stelt het niet veel voor en is het totaal risocloos om iedereen tevreden te houden. Bêêêh....!

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=14920#p14920

2009-06-18 01:36:22, Rockerduck schreef:Ik denk dat men Sander Gulien op de loonlijst houdt omdat men anders haast niemand meer overhoudt. De laatste jaren is begeleiding van nieuw talent wegbezuinigd en is er een personeelsstop (geweest). Gooien ze Gulien er uit, dan hebben ze alleen nog de broertjes Heymans voor de verhalen, Nadorp voor de illustraties (en één of twee freelancers die eens in de drie maanden een brievenbusstrip maken).

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=14931#p14931
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » wo nov 04, 2009 6:51 pm

Carl Rosa schreef:Tja.... Ik begon me ineens vreselijk te ergeren aan een vreselijke slechte tekenaar die er maar niet in slaagde evenwichtige tekeningen te maken. Hij kwam om de paar weken terug. De decor's waren vreselijk slecht en heel vaak compleet a-symetrisch en veranderede constant van grootte en de verhoudingen pasten vaak niet bij elkaar. Ook de Ducks en andere figuren waren vaak bibberig getekend en de ledematen waren vaak ook ongelijk. [...] De 2007 Ducks zitten allemaal nog in het plastic en ik dacht 2006 ook. Ik kwam er toenachter dat de DD dus gemaakt wordt om door zoveel mogelijk mensen leuk gevonden te worden en daardoor dus het meest te verkopen. BZN-achtig: kwa verkoop enorm en de grootste Nederlandse band maar kwalitatief stelt het niet veel voor en is het totaal risocloos om iedereen tevreden te houden. Bêêêh....!

Hoe kan men iedereen tevreden houden, als niet iedereen daar tevreden mee is? :)
En als men iedereen tevreden wil houden, waarom dan met een "vreselijke slechte tekenaar"?

Carl Rosa schreef:Aangezien ik vanaf 1984 toen Gladstone in Amerika begon daarvan ook alle uitgaves verzamelde (en ook compleet heb) en las stoorde ik me aan het feit dat daar veel Rosa, Van Horn en nog wat leuke andere oude verhalen in stonden die ik lekker vond om te lezen en ook de tekeningen lekker strak waren. Ik begon me steeds meer te storen aan het feit dat (later kwam ik er achter dat dat dus Sander Gulien was) zo'n prutser maar door mócht gaan met zijn gepruts en ik de US Ducks veel en veel leuker vond.

Zijn de tekeningen van Rosa "lekker strak"? Rosa wordt geweerd uit Donald Duck weekblad, terwijl Gulien er regelmatig in verschijnt.

Ei begrijpt niet, hoe het kan dat Gulien veelbelovend begon en zich nooit goed ontwikkeld heeft. Volgens een redacteur op McDrake, begin dit jaar, heeft Gulien een stevige brief gehad van Oom Thom:

2009-01-13 09:24:47, Jos schreef:Het afgelopen jaar was Sanders tekenwerk erg wisselvallig. Zijn schetsen waren goed, maar het lijnwerk was slecht en hij verwaarloosde de bijfiguren. Hij heeft een stevige brief gehad van Thom en wordt weer intensief begeleid door onze chef van de tekenafdeling Frans Hasselaar. Dat heeft onmiddellijk een gunstig effect gehad. Binnenkort te zien in Duck!

Rosa tekent niet meer. Wel heb ik enkele navolgers van hem gesignaleerd, met name op het gebied van zijn vertelstijl. Veelbelovend!

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=9067#p9067

"Binnenkort te zien in Duck!" Is deze voorspelling inmiddels uitgekomen?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo nov 04, 2009 7:50 pm

Een lang verhaal van hem kort geleden vond ik wel goed getekend; de soepelheid doet soms zelfs denken aan Barks. Maar het lange verhaal van afgelopen DD vond ik weer veel van het amateuristische en lelijke hebben.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ei » vr nov 13, 2009 8:12 pm

Ridder ter Geit schreef:Een lang verhaal van hem kort geleden vond ik wel goed getekend; de soepelheid doet soms zelfs denken aan Barks. Maar het lange verhaal van afgelopen DD vond ik weer veel van het amateuristische en lelijke hebben.

Vanwaar die wisseling in kwaliteit?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr nov 13, 2009 8:56 pm

Dat vraag ik me ook af. Ik vond dat latere verhaal duidelijk slechter getekend.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ei » vr dec 18, 2009 6:00 pm

Uit het topic 'DD 51-2009':

Michiel P schreef:
Ei schreef:
Ridder ter Geit schreef:Een lang Jonker en Gulien avonturenverhaal! [...]

Na het lezen van Katrien Duck Pocket 1 en daar enthousiast over te zijn, ruikt Ei zowat een graflucht bij het zien van dit Nederlandse verhaal. Wat een klunzig, vlak tekenwerk.

Echt waar? Ik vond dit verhaal juist een enorme verbetering ten opzichte van Guliens reguliere werk. Beter dan een minder verhaal van Milton of een gemiddeld verhaal uit Strobls nadagen. Op de Ducks en de omgeving valt weinig aan te merken. Lelijk zijn de grote lege vlakken (de tent, wanneer Dagobert eruit loopt) en de houterige hondmensen (en varkens). De beer is een vormeloze klodder die over de pagina druipt.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=19914#p19914
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » vr dec 18, 2009 7:27 pm

Het gaat hier over het Jonker- en Gulien-verhaal 'Het goud van de zwijgende zwijnen' (H 29033), in Donald Duck weekblad 2009-51.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+29033

Michiel P schreef:
Ei schreef:Na het lezen van Katrien Duck Pocket 1 en daar enthousiast over te zijn, ruikt Ei zowat een graflucht bij het zien van dit Nederlandse verhaal. Wat een klunzig, vlak tekenwerk.

Echt waar? Ik vond dit verhaal juist een enorme verbetering ten opzichte van Guliens reguliere werk. Beter dan een minder verhaal van Milton of een gemiddeld verhaal uit Strobls nadagen.

Nu vergelijk je Gulien met nog zwakker werk van zichzelf en met zwak werk van Milton en Strobl.

Vergelijk het tekenwerk met het tekenwerk in de Katrien Duck Pocket 1. Zie hoe soepel en professioneel dat tekenwerk is. De tekenaar lijkt plezier in zijn werk te hebben en hij is dat werk machtig, wat bijdraagt aan plezier en soepelheid. Bij Gulien zie je de pijn, de moeite en de leegte. Je ziet hem raden: zou Oom Thom het nu wel te pruimen vinden? Gulien maakt geen tekenwerk dat uit zichzelf spreekt. Altijd mankeert er wat aan. Is het tekenwerk niet lelijk, dan is het inktwerk wel lelijk. Gulien snapt het totaalplaatje niet. Gulien tekent als een blinde.

Probleem is natuurlijk, dat je in Nederland te maken hebt met de geestdodende Thom Roep. (U weet wel, die omhooggevallen scenarioschrijver van weleer.) Die heeft baat bij afgestompte tekenaars die angstig uit zijn luie hand eten. Men maakt geen strips om een publiek te entertainen, men moet strips maken die langs Oom Thom kunnen. Zo'n Sander Gulien is een produkt van zo'n regime. (Zie ook hoe Mau Heymans eronder lijdt.) Aan de werknemers herken je de baas.

Naar Troep-maatstaven is 'Het goud van de zwijgende zwijnen' natuurlijk een toppertje. Gulien zal veel complimenten gekregen hebben van zijn mede-hielenlikkers. Maar laten we het eens over écht, vakkundig tekenwerk hebben. Daarbij vergeleken is de Lege Hut van Oom Thom een kleuterklasje. Wie zou voor zijn lol een album kopen met gebrekkig tekenwerk als dat van Gulien? Welke redacteur zou vrijwillig kiezen voor een tekenaar als Gulien, om 'Het goud van de zwijgende zwijnen' te tekenen? 't Is bij gebrek aan beter. Weinig zichzelf respecterende auteurs willen werken voor Oom Thom. Wat overblijft zijn sneue tekenaars zoals Gulien, die kansloos voor een hongerloontje kruipen in zijn kleingeestige wereldje. Heel zielig.

Iemand als Gulien, die in Troep's arbeidsomstandigheden z'n brood moet verdienen, mág je daar eigenlijk wel kritiek op hebben? Iemand wiens leven zo tegen zit? Iemand die als striptekenaar zo arbeidsongeschikt en hardleers is, dat hij zélfs bij Oom Thom op de schopstoel zit, wat kun je daar nog over zeggen?

Michiel P schreef:Op de Ducks en de omgeving valt weinig aan te merken. Lelijk zijn de grote lege vlakken (de tent, wanneer Dagobert eruit loopt) en de houterige hondmensen (en varkens). De beer is een vormeloze klodder die over de pagina druipt.

Hier, dit soort knulligheid. En dit is een van Gulien's betere verhalen? Moet men nu maar wéér de hand over het hart strijken? Moeten lezers de gebrekkigheden maar wéér door de vingers zien? Leest lastig hoor, met je hand voor je ogen.
Waarom kunnen Italianen wel beren tekenen? (Zie bijvoorbeeld Donald Duck pocket 168.)

Waar is de tijd gebleven dat men Gulien zag als de nieuwe Jippes, 15-20 jaar geleden?
Gulien heeft gefaald als werknemer, en Roep heeft gefaald als diens werkgever. Resultaat is een talent dat in de knop is gestorven.

Ei had 'Het goud van de zwijgende zwijnen' graag willen lezen. Maar na de Katrien pocket doet het Ei gewoon pijn aan de ogen en het striphart. Wat een troep. Ei moet zichzelf dwingen het te lezen, en dat kan toch niet bedoeling zijn van een stripverhaal.
Had het verhaal laten tekenen door een Deen of een Italiaan.
Nu Ei de pockets heeft ontdekt en daar veel plezier aan beleeft, ziet Ei geen reden meer om zichzelf te kwellen met het Nederlandse geklungel. Zelfs al is het ditmaal een mislukking die iets minder mislukt is dan gewoonlijk. Ei weet nu, hoe het anders kan. Ei weet nu, hoe dood Duckstad in Nederland is.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr dec 18, 2009 8:58 pm

Als ik berichten als deze lees, zit ik met smart te wachten op de dag dat Ome Troep de AOW ingaat en de hele inboedel meeneemt. Dat er dan een nieuwe, frisse hoofdredacteur komt die het hele zooitje grijsachtige bejaarden opruimt en ze in het Gansdorp bejaardentehuis dumpt. Die een nieuwe, frisse, uitdagende generatie medewerkers (geen slaven dus) aanneemt. Die goed materiaal uitgeeft, en alle non-Duck verhalen publiceert (niet propt) in een nieuwe, maandelijkse uitgave van Donald Duck en Andere Verhalen, met voorplaten door nieuw talent. Die geen TWEE EURO vraagt voor een of ander prutblaadje. Maar ja, wie ben ik. In het beste geval komt er een maffiabaas aan de top die graag productie uit zijn eigen land wilt zien.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron