Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor mcDuck King » vr mei 15, 2009 2:40 pm

Ja, maar die van Rosa zijn dacht ik extra duur, en ze bewaren ze toch in mappen en ide computer, dan is het een janboel, want als ze 2 dingen gaaan kwijtraken verliezen ze makkelijk heel vaak 1 verhaal in zowel 1 map als in de computer... Ik begrijp er geen zak meer van!
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo mei 17, 2009 2:32 am

mcDuck King schreef:Ja, maar die van Rosa zijn dacht ik extra duur, en ze bewaren ze toch in mappen en ide computer, dan is het een janboel, want als ze 2 dingen gaaan kwijtraken verliezen ze makkelijk heel vaak 1 verhaal in zowel 1 map als in de computer... Ik begrijp er geen zak meer van!

Waarom zouden die van Rosa extra duur zijn? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcDuck King » zo mei 17, 2009 10:14 am

Heb je niet ooit gelezen dat Egmont extra btaalt voor een Rosa verhaal?
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo mei 17, 2009 5:39 pm

mcDuck King schreef:Heb je niet ooit gelezen dat Egmont extra btaalt voor een Rosa verhaal?

Ja, maar zou Egmont dat doorberekenen aan andere redacties?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcDuck King » zo mei 17, 2009 7:14 pm

Natuurlijk, dat maakt winst, winst, winst! De andere moeten voor de kosten op draaien.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ferdi F » wo mei 20, 2009 9:51 pm

Rockerduck schreef:Wat ik wil weten is: is het daar echt zo'n ongeorganiseerde janboel dat zomaar duurbetaalde films zoek kunnen raken?

huugduck schreef:Als ze al films gaan kwijt raken vind ik het wel een janboel. Wie raakt er nou duren films kwijt.

mcDuck King schreef:Ja, maar die van Rosa zijn dacht ik extra duur, en ze bewaren ze toch in mappen en ide computer, dan is het een janboel, want als ze 2 dingen gaaan kwijtraken verliezen ze makkelijk heel vaak 1 verhaal in zowel 1 map als in de computer... Ik begrijp er geen zak meer van!

Beneden in de kelder van het Sanoma-gebouw hebben we een groot archief. Daar liggen alle films van alle Disney uitgaven sinds 1975 opgeslagen. Ik kan je vertellen dat het om heleboel films gaat. Helaas gebeurt het wel eens dat deze zoek raken. Vaak worden er ook weer verhalen besteld vanuit het buitenland. Vroeger werden die films dan ook opgestuurd naar de desbetreffende redactie. Het is wel eens gebeurd dat films niet meer teruggestuurd werden of zoek raakten. Zo ook dit verhaal. Of het is per ongeluk verkeerd weggelegd. We weten het niet en het verhaal is nog steeds zoek. Het blijft mensenwerk!
Over het algemeen is het allemaal netjes opgeruimd en zeker geen janboel!

Het verhaal van Don Rosa is in 1999 geplaatst. Destijds werden de Deense verhalen nog met films gemaakt. De Nederlandse verhalen werden toen al wel digitaal bewerkt. Er zijn dus nooit digitale bestanden bij ons geweest van dit verhaal.
Tegenwoordig worden al onze producties helemaal digitaal gemaakt en worden oude strips gedigitaliseerd. Maar ook dan kan er wel eens per ongeluk een mapje weggegooid worden.
Overigens zijn Don Rosa verhalen niet duurder dan de strips van andere tekenaars. Het is dus ook niet zo dat we slordiger omgaan met de films van andere tekenaars, hoor!
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo mei 20, 2009 11:23 pm

Hebben jullie, bij die films, nou de originele tekst of de Nederlandse vertaling als de tekst?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ferdi F » wo mei 20, 2009 11:27 pm

Duckfan van Down Under schreef:Hebben jullie, bij die films, nou de originele tekst of de Nederlandse vertaling als de tekst?

Inmiddels geen van beide meer, maar we hadden films met de Nederlandse teksten.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor mcDuck King » do mei 21, 2009 11:08 am

Dus die moeten jullie er nog bij plakkken.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ferdi F » do mei 21, 2009 12:23 pm

mcDuck King schreef:Dus die moeten jullie er nog bij plakkken.

Nee, want we hebben het verhaal dus niet meer.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor mcDuck King » do mei 21, 2009 12:55 pm

U werkt toch bij de redactie Ferdi F?
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ferdi F » do mei 21, 2009 1:16 pm

mcDuck King schreef:U werkt toch bij de redactie Ferdi F?

Dat klopt.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do mei 21, 2009 1:24 pm

Dit wordt een beetje verwarrend. Even een samenvatting van de laatste berichten zoals ik het zie. Correct me als ik er naast zit.

Ferdi F, die bij de redactie werkt, zegt dat in de "kelder" films van strips liggen (zoiets als een cel van een tekenfilm), een met de inkleuring, een met de inktlijnen, een met de tekst en een met het geheel. Die zijn nu (bijna) allemaal gedigitaliseerd. Rosa's Cutty Sark is kwijt geraakt.

Zouden jullie dan niet een andere redactie kunnen vragen om die film, en dan de tekst opnieuw vertalen?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor mcDuck King » do mei 21, 2009 2:14 pm

Dat stond al ergens in het begin, dat ze dan geen winst hadden als ze dat verhaal weer op gingen hoesten en pupliceren in een serie waarin ze nauwelijks winst krijgen.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ferdi F » do mei 21, 2009 3:06 pm

Duckfan van Down Under schreef:Ferdi F, die bij de redactie werkt, zegt dat in de "kelder" films van strips liggen (zoiets als een cel van een tekenfilm), een met de inkleuring, een met de inktlijnen, een met de tekst en een met het geheel. Die zijn nu (bijna) allemaal gedigitaliseerd. Rosa's Cutty Sark is kwijt geraakt.

Zouden jullie dan niet een andere redactie kunnen vragen om die film, en dan de tekst opnieuw vertalen?

Bijna goed! Een film met tekeningen (en tekst) en drie films met de kleuren (elke kleur één film). Soms staat de tekst op een aparte film, maar meestal niet.
De films worden pas gedigitaliseerd op het moment dat de strips herdrukt gaan worden. Het is dus niet zo dat het hele archief gedigitaliseerd wordt, maar alleen wat op dat moment nodig is. Het digitaliseren is namelijk vrij prijzig!

In sommige gevallen worden teksten inderdaad opnieuw vertaald en verhalen opnieuw gekleurd, maar zoals Thom al vertelde in zijn mail aan Rockerduck was dit in het geval van "Cutty Sark" geen optie, omdat de kosten hiervoor haast niet terug te verdienen waren met de maar matig verkopende Dagobert-albums. Bij beter verkopende series als "De beste verhalen" en "Grappigste Avonturen" wordt dit soms wel gedaan.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten