De teloorgang van Donald Duck Extra

Berichtdoor Carl Rosa » do mei 28, 2009 11:53 pm

Back on topic:
De Donald Extra is verworden tot een commerciële bron van inkomsten met een zeer lage kwaliteit. De lezers kopen het toch wel. Niets meer en niets minder.
De Donald Duck Extra is alleen erg interessant geworden in het verleden door de komst van Don Rosa ineens en William van Horn. De kwaliteit ging omhoog maar de tijd werkt in het nadeel omdat goede tekenaars en schrijvers schaars en sterfelijk zijn wat betekent dat er vroeg of laat een eind aan komt.
Er is geen tekenaar of schrijver goed genoeg om het blad op te krikken als dat de bedoeling van deze topic is. Alleen paardenmiddelen helpen dan nog.
Ga in chronologische volgorde alle Barks verhalen herdrukken. Elke maand één. Interessant omdat dat nog niet gedaan is en de sfeer op het goedkopere krantenachtig papier, wat de kleurintensietijd verhoogt, zeer verhoogt. Vele Duck lezers kennen alle Barks verhalen maar veel ook niet. Er worden elke dag nieuwe mensen geboren die op een dag voor het eerst een Barks verhaal lezen en uit hun toeter gaan ommat ze het zo leuk vinden. Hup, weer een vaste lezer erbij.
Interessant dus voor de nieuwe lezer en voor de oude lezer omdat in het Nederlands er nog nooit een Barks serie in chronologische volgorde in kleur is verschenen. Niet duur en goed! Ik ga © aanvragen voor dit gouden idee. Het is zo moeilijk niet!
Ik zet deze post ook in de andere DD Extra topic.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Goudglans » vr mei 29, 2009 8:10 am

Ik vind dat er niet Carl Barks in de Donald Duck Extra geplaatst moet worden, behalve dan de nieuwe uitwerkingen van Jippes van Barks zijn schetsen. Verder zit ik echt niet te wachten op herdrukken. Carl Barks vind je namelijk al terug in de oude Donald Ducks en in de Beste verhalen serie. Je kan er dan zo aan komen.

Ik hoop dat er nog wel een keer een complete serie komt over Carl Barks, maar dan wel als losse serie, met ook alle voorplaten en tekeningen van hem. Maar daar is de Donald Duck Extra niet voor geschikt.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr mei 29, 2009 9:53 am

Nee, hij heeft een punt. Het is zielig voor de huidige jeugd die weekbladen of Extra's koopt en steeds maar middelmatige verhalen moet lezen. Die zullen nooit weten wie Barks geweest is en hoe goed het kan zijn.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Goudglans » vr mei 29, 2009 4:39 pm

Ik denk dat een jongere generatie Barks wel zal kennen als is het maar door oudere Ducks die je overal tweedehands kan kopen en door info op het internet.

Verder moet je een goed lopende reeks niet vol gaan stoppen met herdrukken. ze kunnen dan beter opzoek gaan naar goede kwaliteit verhalen die nog niet (zo vaak) gepubliceerd zijn en die publiceren.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Carl Rosa » vr mei 29, 2009 7:54 pm

Goudglans schreef:Ik denk dat een jongere generatie Barks wel zal kennen als is het maar door oudere Ducks die je overal tweedehands kan kopen en door info op het internet.

Verder moet je een goed lopende reeks niet vol gaan stoppen met herdrukken. ze kunnen dan beter opzoek gaan naar goede kwaliteit verhalen die nog niet (zo vaak) gepubliceerd zijn en die publiceren.

Die zijn er niet daarom is het geen goed blad meer.
Denk niet aan je eigen verzameling (doe ik ook niet-ik heb alle Barksen in diverse formaten, talen en vormen) maar denk aan de kwaliteit van het blad en op de manier zoals ik het schets met alle Barksen chronoligisch vanaf het begin, één verhaal per maand in kleur, zo krijg je een meesterlijk overzicht van Barks zoals die er niet is, goede verhalen die héus niet iedereen kent en ruimte genoeg voor verhalen van andere tekenaars. De kwalitiet van het blad gaat omhoog, het geeft niet om nóg een keer een Barks verhaal te lezen en het wordt echt een verzamelwaardig blad voor een lange periode. De oude Ducks en de Beste Verhalen reeks is niet 1, 2, 3 voorhanden voor iedereen en alles staat kris-kras door elkaar heen.
Het lijkt mij een uitstekend idee ook omdat het een DD Extra is buiten de gewone wekelijkse Duck.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor mcDuck King » vr mei 29, 2009 8:09 pm

Na, ik vind dat Barks er wel in kan, mar dan die echte avonturen, die spannende, bijv. deze: http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++223-02 , http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++19-02 of deze http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++18-02 dus meer lange spannende avonturen in plaats van die 10 blz. alleen echt spannende, lange verhalen, daarvoor is de extra, voor de spannende avonturen.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ega Bevan » vr mei 29, 2009 10:39 pm

Ik vind het idee van Carl Rosa wel wat hebben. Maar als het echt uitgevoerd zou worden, zou ik ook gaan voor in elke extra bijv. een pagina info over Barks, zodat het toch wat anders is dan in de Beste Verhalen-serie. Ik weet overigens niet of er zoveel over Barks te vertellen valt, maar het is maar een idee.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Carl Rosa » vr mei 29, 2009 11:25 pm

Ega Bevan schreef:Ik vind het idee van Carl Rosa wel wat hebben. Maar als het echt uitgevoerd zou worden, zou ik ook gaan voor in elke extra bijv. een pagina info over Barks, zodat het toch wat anders is dan in de Beste Verhalen-serie. Ik weet overigens niet of er zoveel over Barks te vertellen valt, maar het is maar een idee.

Er is wel aardig wat over Barks te vertellen. De ideëen uit zijn veelal korte verhalen zijn komen aanwaaien omdat hij voordat hij Donald Duck ging tekenen de meest uiteenlopende baantjes gehad heeft en daar veel inspiratie uit gekregen heeft. Wat zou je zeggen van kippenhouder? Of bij de spoorwegen? Komt bekend voor?

Ik vind dat je een soort format moet maken om er een écht goed blad van te maken. Om er maar van alles in te gooien omdat het vol moet vind ik zeer bedenkelijk.
De lezer voor de gek houden kun je het ook wel noemen.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma jun 01, 2009 3:11 am

Gatverdamme! Alwéér dat gezanik om Barks te herdrukken. We hebben toch genoeg ander werk liggen? Men hoeft maar te bestellen bij Egmont. Als je zo graag Barks wilt lezen, dan koop je maar een Beste Verhalen. Ik snap werkelijk waar niet waar die obsessie vandaan komt, dat men zó graag nóg eens wil betalen voor alwéér hetzelfde Barks-verhaal. Geen wonder dat de Nederlandse uitgaven uit elkaar barsten van de her-her-herdrukken. Op McDrake smeekt men er zelfs om. Waarom zou de redactie nog nieuwe verhalen aankopen als bepaalde zogenaamde 'fans' genoegen nemen met herdruk nummer zoveel?

Is er eindelijk een variatie en afwisseling in de DD Extra, is het wéér niet goed! Nou, ik ben blij dat ik, na een jarenlang gedwongen dieet van alleen maar Vicar, Nuñez en prehistorische Amerikaanse herdrukken eindelijk weer kan genieten van nieuw werk van nieuwe tekenaars. En als de opa's en oma's van McDrake daar niet tegen kunnen, dan belet niemand hen de gehele albumserie De Beste Verhalen aan te schaffen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma jun 01, 2009 11:14 am

Ik wist het. Vroeg of laat moest dit bericht komen. Maar die info over Barks, Carl Rosa, die kun je ook vinden in de Beste-verhalen serie. Die is nog best makkelijk te vinden. Je moet er maar een klein beetje moeite voor doen. En het is helemaal makkelijk als je geen eerste druk hoeft te hebben. Sommige nummers zijn al 15x herdrukt. Dus een her-her-her-her-her-her-her-her-her-her-her-her-her-herdruk.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Carl Rosa » ma jun 01, 2009 5:50 pm

Duckfan van Down Under schreef:Ik wist het. Vroeg of laat moest dit bericht komen. Maar die info over Barks, Carl Rosa, die kun je ook vinden in de Beste-verhalen serie. Die is nog best makkelijk te vinden. Je moet er maar een klein beetje moeite voor doen. En het is helemaal makkelijk als je geen eerste druk hoeft te hebben. Sommige nummers zijn al 15x herdrukt. Dus een her-her-her-her-her-her-her-her-her-her-her-her-her-herdruk.

Dank je voor de mededeling maar ik heb alles al in veelvoud, NL en US. Oud en nieuw. Ik probeer alleen maar mee te denken om van de DD Extra een mooi blad te maken. Ik bericht niet puur uit eigen belang maar meer hoe het in het algemeen misschien kwalitatief beter zou kunnen.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Rockerduck » di jun 02, 2009 12:50 am

Het is goed dat mensen op McDrake mee denken over de DD publicaties, Carl Rosa. Misschien ben ik een beetje uit de bocht gevlogen. Ik begrijp alleen niet waarom er steeds weer mensen beginnen over het herdrukken van Barks. Dat vind ik gewoon een heel fantasieloze, onoriginele oplossing. Toen ik dit topic startte, was de DD Extra echt in slechte staat, maar ik vind dat die sindsdien heel erg is verbeterd.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » di jun 02, 2009 10:06 am

Er kan ook afgewisseld worden met nieuwe verhalen en af en toe een Barks-herdruk. Al zou ik dat liever in het weekblad zien. Dan kan de Extra inderdaad voor de nieuwe werken blijven.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di jun 02, 2009 4:13 pm

Rockerduck schreef:Het is goed dat mensen op McDrake mee denken over de DD publicaties, Carl Rosa. Misschien ben ik een beetje uit de bocht gevlogen. Ik begrijp alleen niet waarom er steeds weer mensen beginnen over het herdrukken van Barks. Dat vind ik gewoon een heel fantasieloze, onoriginele oplossing. Toen ik dit topic startte, was de DD Extra echt in slechte staat, maar ik vind dat die sindsdien heel erg is verbeterd.

Over herdrukken: heb je wel eens gezien hoeveel ze in het buitenland herdrukken (vooral Duitsland bij Barks)?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor mcDuck King » di jun 02, 2009 4:19 pm

Nee, hun hebben ook een grappigste avonturen-serie, die vindt ik beter dan die in Nederland ( Ook al heb ik maar 1 nr. gezein :P .)
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Donald Duck Extra

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron