Rockerduck schreef:Oom Thom heeft zich, in ieder geval publiekelijk, nooit negatief uitgelaten over Don Rosa. Hij heeft zelfs ieder nieuw verhaal van Rosa "een feestelijke verrassing" genoemd. Het was ook onder zijn hoofdredactie dat de Dagobert-reeks helemaal aan Don Rosa werd geweid, en laatst nog een Grappigste Avonturen-album. Dus je mag mij wel eens uitleggen waar je dit vandaan hebt.
Kan iemand volgen wat Oom Thom beweert? De ene keer is Donald Duck Weekblad voor jong en oud, de andere keer zitten 15- en 16-jarige meisjes niet in de doelgroep.
Wat is "een feestelijke verrassing"? Ei vindt het een vage omschrijving die riekt naar politieke correctheid. Stel je voor dat Roep publiekelijk Rosa zou afkraken, dan zou hij zijn eigen handelswaar afkraken. Oom Thom heeft een produkt te verkopen. Ook is het weinig professioneel om een werknemer publiekelijk af te serveren.
Carl Rosa schreef:DD loop goed dus geen verandering... zeker geen risico! Middle-off-the-road verhalen erin!
Tegenwoordig wordt zelfs Barks afgekeurd. Barks's Dagobert-verhaal 'King Scrooge the First', uitgetekend door Jippes, wordt waarschijnlijk meteen in een album gedumpt.
zie:
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1086Rosa heeft voor Oom Thom's doen best veel kansen gehad. In het weekblad, bijvoorbeeld. Maar omdat het klachten zou hebben geregend, is dat gestopt. Ei vindt die uitleg een beetje twijfelachtig. Want is tekenwerk van Rosa dat in het weekblad is gebruikt, zo veel slechter dan matig tekenwerk van Sander Gulien?
Carl Rosa schreef:Thom Roep zit al jaren vastgeroest met die hele kliek om zich heen en instrueert zijn nieuwe leerlingen om maar goed Barks na te tekenen.
Oom Thom zit zeker vastgeroest. Dusdanig vastgeroest, dat onder hem ook de rolschaats-broertjes (Mau en Bas Heymans) zijn vastgeroest. Van hen is zeker Mau Heymans is ingestort van een groot, veelbelovend tekenaar naar een redactionele bladvuller. En wat te denken van Fred Milton?
De grootse artiestenstal waar Nederland begin jaren 90 trots op kon zijn, wat is daar van over? Oom Thom's Tekenfabriekje is het geworden. Scenaristen worden tegengehouden in het verkennen van nieuwe gebieden. Ga je verkennen dan word je script afgekeurd. Zo zullen lezer's nooit het Dagobert-kerstverhaal over babysitten van Frank Jonker kunnen lezen, want in dat verhaal werd naar oorlog verwezen en dat vindt Oom Thom natuurlijk niet commercieel genoeg. Jonker heeft het script weer teruggekregen en dus voor noppes gewerkt. Voor de prullenbak. Die laat het de volgende keer wel, zich zo artistiek in te spannen. Alleen al voor deze specifieke ingreep zou Oom Thom met ezelsoren moet rondlopen.
Het laat zich raden wat er tegenwoordig was gebeurd met het Heymans-verhaal over korte en lange snorren. Dat verwijst niet alleen naar oorlog, maar laat het zien. In de buurt van 2000 wilde Oom Thom alleen nog Nederlandse verhalen in en om het huis. Dus geen avonturen en geen lange verhalen. Het moesten huis-, tuin- en keukenverhalen zijn. Serieus. En zo heeft Oom Thom, met wat hulp van computerballonen, vakkundig de Nederlandse artiestenstal vermoord.
Zelfs Barks himself was artistiek kapot gegaan onder Oom Thom. Ga maar na hoeveel klassieke verhalen van Barks verboden zouden zijn, als Barks ze anno 2009 bij Oom Thom had ingediend.
Oom Thom wil geen politieke toestanden. Geen standpunt over oorlog, want dat kan de commercie schaden. Die handelsgeest zie je wel vaker: oogjes dicht en portemonnee open.
Carl Rosa schreef:Als je een voorkeur hebt en geen ruimte laat voor andere vormen beperk je jezelf niet alleen maar als je invloedrijk bent (zoals Roep en zijn trawanten) dan dupeer/beïnvloed en onthoudt je andere mensen ook nog van een andere inkijk met je eigen eigenwijze gedrag.
Ei gruwelt van die bekrompen mentaliteit van Roep en de redactie. Dat misplaatst verhevene. En als je als lezer lief bent op internet, dán kan ineens Brigitta Gans in Donald Duck Extra. Strijkt de redactie even de hand over het hart! Ei vindt het kleinerend.
Maar met eenzelfde mentaliteit behandelt de redactie de artiesten: alsof het kleine kinderen zijn.
Ei heeft begrepen dat de redactie zich wild heeft geërgerd aan Rosa toen hij correcties en aanvullend tekenwerk aanbod. Zo leverde Rosa voor verhalen die door Egmont als vervolgverhalen waren gepubliceerd, naar eigen zeggen gratis tekenwerk om de grote, samenvattende openingsplaten van de vervolgdelen te vervangen. Zulke inmenging werd irritant gevonden. Wie dacht Rosa wel dat hij was?
Een probleem was dat de redactie het te duur vond om dat gratis tekenwerk van Rosa te letteren en te kleuren.
Overigens werkt het systeem van Disney deze neerbuigende situatie in de hand. Als artiest heb je vrijwel geen rechten. Zie aan een willekeurige recente Donald Duck Weekblad, hoe men als redacteur zichzelf in het colofon noemt en namen van artiesten weglaat. En dan stelt Oom Thom dat de meeste lezers geen interesse hebben in namen van tekenaars. Alsof zijn naam wel interessant is!
Carl Rosa schreef:Ik ben werkzaam in de strips en heb in de loop van de tijd veel mensen en meningen aangehoord. Vandaar deze treurige wijsheid. Ik zal nooit vergeten dat ik rond 1990 een medewerker van de Duck-afdeling aansprak over een nieuw fenomeen op het Duck-gebied; Don Rosa (ik verzamelde de Gladstone comics die in 1984 waren begonnen en kende zo de Rosa verhalen en de lovende kritieken in Amerika). Wat schetste mij verbazing toen deze heer mij wazig aan begon te kijken en daarna hard begon te lachen alsof ik gezegd had dat BZN beter was dan The Beatles. Haarfijn werd me uitgelegd dat het helemaal niks was omdat de plaatjes allemaal volgetekend werden en er á la Barks geen plaats voor 'het weglaten' was en de rondjes met sjablonen getekend werden. Verbijsterd bleef ik achter en mijn gevoel bevestigde me weer eens dat sommige mensen af en toe behoorlijk beperkt kunnen zijn.
Dat uitlachen van lezers door de redactie, daar heeft Ei grote moeite mee. Ze vinden zichzelf zo superieur en zo goed, achter die Duckstand. Maar wat wil je, als je het monopoly hebt over Donald Duck Weekblad?
Overigens wil Ei complimenten geven aan Ferdi F, die lezers blijft antwoorden. Ferdi levert zo in zijn eentje veel positieve beeldvorming voor de redactie, vindt Ei.
Carl Rosa schreef:Ik ben blij dat er nieuwe Nederlandse strip-uitgevers zijn (Oog en Blik, Silvester) die regelmatig uit liefde voor het vak boekjes uitgeven die niet middle-off-the-road zijn waar de wekelijkse DD altijd blijft steken in kinderachtigheid om er voor te zorgen dat ouders met hun kinderen samen risicoloos op de bank de DD kunnen lezen.
De liefde voor het vak, dat is wat Ei mist. De liefde lijkt te zijn vervangen door liefde voor geld, en door regelrecht narcisme (liefde voor zichzelf).
Wie had kunnen denken dat een van de weinige bijzondere, recente nummers van Donald Duck Weekblad, namelijk nummer 2009-24, grotendeels afkomstig is van het Egmont? In dat nummer is Donald Duck verdwenen door een kortsluiting. Let op de D-codes van de verhalen.
Een aantal jaar geleden had Egmont een reeks verhalen waarin in elk verhaal een Barks-personage werd belicht. Daar heeft ook Rosa aan meegedaan. Zulke leuke initiatieven zie je niet in Nederland. Egmont is bezig de Nederlandse pulpfabriek ver achter zich te laten.
Het laatste interessante wat de Nederlandse afdeling heeft voortbracht vindt Ei de serie 'Duckies'. Maar ook die is uitgekleed. En veel verder dan wat korte verhaaltjes is die serie nooit gekomen.
Rockerduck schreef:In publieke reacties is Roep altijd positief geweest over Rosa, en Roep heeft Rosa meerdere keren in het Weekblad geplaatst en de Dagobert-reeks aan Rosa gewijd. Alleen regende het volgens Roep klachten en werd de Dagobert-reeks onverkoopbaar. Waarom zou Roep dat verzinnen? Ik vroeg het je al eerder, maar je gaat er niet op in.
Dit gaat puur over verkoopcijfers. En volgens de site Donald Duck Web heeft Rosa aanvankelijk goed verkocht in de Dagobert-serie:
Vanaf deel 53 was het de beurt aan Don Rosa. In deel 53 begint het 1e deel van het Levensverhaal van Oom Dagobert en dit was meteen een succes. In plaats van dat er 12.000 exemplaren werden verkocht waren het er opeens 17.000 in 2 maanden! Vanaf toen zijn ze verder gegaan met het drukken van het levensverhaal. Toen het hele levensverhaal in de Oom Dagobert serie was gepubliceerd besloot men verder te gaan met Don Rosa te plaatsen.
bron:
http://www.donaldduckweb.nl/artikelen/uitgaven/albums/Waarom wijst Oom Thom ons daar niet op, in plaats van vooral te wijzen op klachten? Dat verraadt een negatieve houding jegens Rosa. Ei kan zich ernstig vergissen, maar Oom Thom heeft vooral verteld hoe slecht Rosa verkoopt en hoeveel klachten er zijn. Waarbij hij zichzelf positioneert als Rosa-fan, door op "een feestelijke verrassing" te wijzen. Oom Thom zaagt op zo'n manier de stoel onder Rosa vandaan. Niks over extra verkoop van 5000 albums, de nadruk ligt op een regen van klachten. Noem je dat positief?
Rockerduck schreef:Roep hoopte dat Rosa goed zou gaan verkopen, maar blijkbaar deed hij dat niet. Althans niet in Nederland. Terwijl Roep er toch alles aan gedaan heeft om Rosa een podium te bieden, in Donald Duck Weekblad, Donald Duck Extra, de Dagobert-reeks en miniboekjes.
Dat Roep er "alles aan gedaan" heeft om Rosa goed te laten verkopen, vindt Ei wat overdreven gesteld. Andere landen hebben beduidend meer gedaan om Rosa te promoten. Bijvoorbeeld door Rosa te behandelen als de tweede Barks.
Overigens vindt Ei het interessant dat Rosa-fans vaak prat gaan op hoe Rosa gepromoot moet worden. Heeft Barks die extra aandacht ooit nodig gehad? Of Jippes?
Carl Rosa schreef:Rosa heeft veel succes in andere landen en Thom heeft hier een reeks albums uit laten geven met Don Rosa materiaal. Dat was een goed idee maar lag denk ik wel voor de hand door het internationale succes. Het heeft de reeks een aardige boost gegeven en er is nog steeds vraag naar. De Rosa delen dan. De Dagobert reeks is absoluut NIET onverkoopbaar! In geen enkele stripwinkel is haast een deel te vinden terwijl er wél vraag naar is!
Hoe weet je dat er vraag naar is? Waarom zou een uitgever die albums niet meer uitbrengen, als ze zo succesvol zijn gebleven?
Carl Rosa schreef:Ik weet niet uit mijn hoofd precies meer wat ik geschreven heb maar ik geloof niet dat ik gezegd dat Thom het slecht gedaan heeft! Ik heb alleen gezegd dat Thom en diverse andere redactieleden niet van Rosa hielden!
Volgens Ei maakte je gewag van een vastgeroeste Oom Thom en de redactie als zijnde een kliek. Ook kwam Gulien ter sprake en moesten tekenaars Barks natekenen.
Carl Rosa schreef:Dat begon al 20 jaar geleden zoals je hebt kunnen lezen en er toen zelfs laatdunkend om gelachen werd!
Verder heb ik geen problemen met Thom want het is een aardige vent.
Aha, aardige mensen die laatdunkend andersdenkenden uitlachen. Die zich niet schromen om klanten uit te lachen. Wat is dan de definitie van aardig?
Rockerduck schreef:Carl Rosa schreef:Als de mensen die ik noem dat persoonlijk tegen mij zeggen dat ze niet van Rosa houden wat moet ik dan nog meer doen? Moet ik de hele dag cassettebandjes mee laten draaien als ik met iemand praat of alle emails bewaren om als bewijs te laten gelden?
Als de redactie niet van Rosa houdt, is dat niet in hun beleid te merken, noch in hun publieke uitlatingen. Wat ze dan privé aan jou vertellen, is irrelevant en bovendien oncontroleerbaar.
Op McDuck was er een Disney-tekenaar genaamd Maarten die in een bericht schreef dat Rosa hard aangepakt zou moeten worden, vanwege zijn verwaande houding. Of vergist Ei zich?
Een gesprek op een stripbeurs, tussen een handelaar (Oom Thom) en een klant (Carl Rosa) kan Ei niet "privé" noemen. Dat is gewoon een publiek gesprek, die andere voorbijgangers ook kunnen volgen.
Rockerduck schreef:Ik heb zelf een heleboel problemen met de manier waarop Oom Thom Donald Duck Weekblad leidt, maar zijn behandeling van Don Rosa hoort daar niet bij. Het klopt overigens wel dat de persoonlijke smaak van de hoofdredacteur bepalend is voor het weghouden van tekenaars en personages. Diederik, Otto, Rockerduck, Brigitta... ze mogen niet in het blad omdat Oom Thom ze niet lust. En een serie als 'Dragonlords' van Cavazzano of de Mickey-verhalen van Noel van Horn bijv. vallen bij hem ook niet in de smaak, dus de Nederlandse lezer krijgt ze niet te lezen.
Hadden Diederik, Otto, Rockerduck en Brigitta bij Oom Thom maar zoveel kansen als Rosa gekregen.