Donald Duck Facsimile serie

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za feb 21, 2009 2:09 pm

Tja zoals ik een tijdje terug al zei:
Duckfan van Down Under schreef:Maar als ze bij de jaren 90 aankomen zijn we ook alweer 25 jaar verder, enzovoort.

Dus zo kun je eeuwig door blijven gaan. Maar ja, wie weet stoppen ze ooit.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DuckBoy » vr jun 12, 2009 4:53 pm

Als ze verstandig zijn stoppen ze wanneer de weekbladen 40 pagina's gaan krijgen
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr jun 12, 2009 5:11 pm

Dus tot 1989?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DuckBoy » vr jun 12, 2009 5:19 pm

Duckfan van Down Under schreef:Dus tot 1989?

in 81 kwamen er toch al 40 pagina's
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Donald Duck » vr jun 12, 2009 5:36 pm

In 1989.. Nummer 4 volgens mij...
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr jun 12, 2009 5:51 pm

Vanaf nr. 1 al.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Carl Rosa » zo jun 14, 2009 1:36 pm

Ik hoop dat ze stoppen na 1965. Daarna werden ze slechter en slechter met als dieptepunt de jaren 69 t/m 72. Vanaf 73/74 werd het weer wat.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo jun 14, 2009 2:21 pm

Nee, tot aan het eerste nummer van de Duckstadkrant (5-1969).
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo jun 14, 2009 2:27 pm

Big Bad Wolf schreef:Het zal inderdaad de vraag zijn of ze zolang doorgaan.
Maar in dit tempo (1 jaargang per jaar) zal het nog wel even duren voordat ze bij de jaren 70 aangekomen zijn.
De kans is natuurlijk wel aanwezig dat tegen die tijd de losse nummers uit die jaren ook weer zeldzamer worden.
En de jaren 90? Dan moet je als verzamelaar wel een lange adem hebben (letterlijk en figuurlijk).

De jaren 90? Nee hoor. 2009=1960, dus 1990=2039, de tijd van Haan. De jaren 1990 worden uitgegeven in de zomers 2039-2048. Als ze bij 2000 zijn, is het 2049. Dan ben ik 52. Alleen de echte oude McDrakers kunnen het dan niet meer redden. Bijvoorbeeld, Rob Klein (Robb_K) moet een Barksiaanse leeftijd halen. Maar verder, Ridder ter Giet, nummer 2, rond de tijd dat 2000 uitkomt is hij 68 geworden. Dat is niet oud! Vooral niet omdat de levensverwachting stijgt!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » zo jun 14, 2009 2:53 pm

Carl Rosa schreef:Ik hoop dat ze stoppen na 1965. Daarna werden ze slechter en slechter met als dieptepunt de jaren 69 t/m 72. Vanaf 73/74 werd het weer wat.

Heb je de jaren 1969 t/m 1972 wel eens gelézen? Ei vindt ze in elk geval beter dan wat je anno 2009 in de winkel vindt. Veel beter.
Ga zelf maar na: Boze Wolf- en Hiawatha-verhalen van Piet Wijn van de Toonder Studio (en later Douwe Dabbert). Vervolgstrips van De Smurfen en Tom Poes. Tekstverhaal van Pipi Langkous, geïllustreerd door Carl Hollander. Personages zoals Otto van Drakenstein, Bella Duck, Diederik Duck, Tobber en de Aristocats. Toen was er leven in de tent.

Het schijnt erbij te horen om de jaren 1969 t/m 1972 genadeloos af te kraken. Dat papegaait iedereen blindelings na. De hoofdreden is natuurlijk dat er te weinig Barks in die jaren te vinden is.
In de jaren 60 daalt het aantal Barksverhalen. Vanaf 1973/1974 kwamen de Barks-imitators en de Barks-herdrukken uit de jaren 50. Vanaf 1973/1974 werden veel personages geweerd die niet door Barks verzonnen zijn. Waaronder bovengenoemde Otto en de rest.

Ei kan niet wachten tot de jaren 1969 t/m 1972 in facsimile verschijnen.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo jun 14, 2009 3:22 pm

Ik wil verder gaan daar waar Ei stopte. Ei vergat de vervolgverhalen van De Kleine Kapitein en Pipo. Maar Ei heeft ook een beetje ongelijk. De jaren 1969-1972 waren slecht omdat het merendeel van Nederlandse bodem werd getekend door Carol Voges. En die tekent niet zo goed.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » zo jun 14, 2009 4:42 pm

Duckfan van Down Under schreef:Maar Ei heeft ook een beetje ongelijk. De jaren 1969-1972 waren slecht omdat het merendeel van Nederlandse bodem werd getekend door Carol Voges. En die tekent niet zo goed.

Ook het afkraken van Carol Voges schijnt erbij te horen. Ook hier papegaait iedereen elkaar na. Want Voges's stijl wijkt af van die van Barks.
Maar dezelfde personen prijzen de ingedeukte eenden van Ben Verhagen. Alsof die wel op Barks lijken. En lijkt Taliferro's eend op die van Barks? Om de een of andere reden moet Carol Voges bloeden, en niemand die er wat van zegt. Dat zijn van die duckmysteries.

Carol Voges is een van de betere Nederlandse tekenaars. Vooral bekend van illustraties voor kinderboeken, waaronder 'Tup en Joep'. Ei wordt altijd vrolijk van zijn herkenbare, goedmoedige stijl. Misschien is zijn stijl te lief? Zijn personages kijken meestal vrolijk, met weinig of geen plaats voor negativiteit zoals bij Barks.
Meer informatie over Voges: http://nl.wikipedia.org/wiki/Carol_Voges
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo jun 14, 2009 5:44 pm

Voges' kinderboekenstijl lijkt een beetje op die van de jaren 20. Maar dat afkraken, ik snap ook niet waarom mensen denken dat Verhagen's Ducks lijken die van Barks. Maar ik vind hem gewoon een slechte imitator. Dan kijk ik liever naar Vicar, Rosa, Rota of Jippes. Ook Voges' stijl moet je leuk vinden. Ei vindt het toevallig leuk. De generatie van mijn ouders ook. Maar ik niet. Ik vind hem niet slecht omdat hij niet op Barks lijkt (mag ook wel na die eeuwige imitators), maar hij moet het gewoon op mensen houden. Zo vind ik de mensen van Heymans minder (hoewel ze erg lijken op die van Jippes). En waarom wordt er zo weinig aandacht besteed aan de tekenaars voor de Barks-imitators? Bijvoorbeeld Voges, Kelly, Gottfredson, Taliaferro, Hubbard, Lukacks, enz...? Die zie ook zo weinig in Nederland tegenwoordig (klink ik nu oud?). Maar dit is een topic over de Facsmile serie, dus Ei mag dit citeren, in een ander topic neerzetten en daar verder gaan.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo jun 14, 2009 8:00 pm

Ei schreef:Het schijnt erbij te horen om de jaren 1969 t/m 1972 genadeloos af te kraken. Dat papegaait iedereen blindelings na. De hoofdreden is natuurlijk dat er te weinig Barks in die jaren te vinden is.

Er zijn vele andere redenen om die jaargangen af te kraken. Dat is echt wel ergens op gebaseerd. Een slordige verzorging vind ik één van de hoofdredenen. Daarnaast zéér slecht getekende verhalen, onder andere gruwelijke Nederlandse Donald Duck-verhalen (dus niet Hiawatha en Boze Wolf, maar echt Duck); eentonigheid met steeds maar weer om de andere week Wolf en Hiawatha; lelijke voorplaten; onverzorgde brievenbussen; haast geen redactionele bijdragen; verhalen die niet te volgen zijn etc.

Ei schreef:In de jaren 60 daalt het aantal Barksverhalen. Vanaf 1973/1974 kwamen de Barks-imitators en de Barks-herdrukken uit de jaren 50. Vanaf 1973/1974 werden veel personages geweerd die niet door Barks verzonnen zijn. Waaronder bovengenoemde Otto en de rest.

Jaren '70 zijn door Ei terecht geroemd als de 'gouden jaren'. Dus er is geen reden nu de jaren '70 Weekbladen af te vallen. Persoonlijk vind ik dat het blad vanaf 1974 steeds beter wordt, maar niet door de Barks-verhalen, maar door betere verzorging, aantrekkelijkere voorplaten, mooiere brievenbussen, de Disney Doos, betere leesverhalen, betere niet-Disney strips (o.a. Chlorofyl) etc.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Robb_K » zo jun 14, 2009 8:07 pm

Ei schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Maar Ei heeft ook een beetje ongelijk. De jaren 1969-1972 waren slecht omdat het merendeel van Nederlandse bodem werd getekend door Carol Voges. En die tekent niet zo goed.

Ook het afkraken van Carol Voges schijnt erbij te horen. Ook hier papegaait iedereen elkaar na. Want Voges's stijl wijkt af van die van Barks.
Maar dezelfde personen prijzen de ingedeukte eenden van Ben Verhagen. Alsof die wel op Barks lijken. En lijkt Taliferro's eend op die van Barks? Om de een of andere reden moet Carol Voges bloeden, en niemand die er wat van zegt. Dat zijn van die duckmysteries.

Carol Voges is een van de betere Nederlandse tekenaars. Vooral bekend van illustraties voor kinderboeken, waaronder 'Tup en Joep'. Ei wordt altijd vrolijk van zijn herkenbare, goedmoedige stijl. Misschien is zijn stijl te lief? Zijn personages kijken meestal vrolijk, met weinig of geen plaats voor negativiteit zoals bij Barks.
Meer informatie over Voges: http://nl.wikipedia.org/wiki/Carol_Voges

Carol Voges was, inderdaad, een van de betere Nederlandse tekenaars, in het bijzonder met tekening van mensen en bijna-realistisch dingen. Maar, ik houd niet met zijn tekening stijl met de Ducks en andere Disney figuren.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

VorigeVolgende

Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten