Grappigste Avonturen van Donald Duck

Berichtdoor Ferdi F » di jun 16, 2009 7:37 am

Rockerduck schreef:In plaats daarvan wordt genomen wat genomen wat toevallig pas nog opnieuw herdrukt is. Da's makkelijk, zeg. Zie de albums van Gattino, Strobl, Bradbury.

Zijn opnieuw herdrukte verhalen dan slechte verhalen? Daar reageerde ik namelijk op.

Dat er van Strobl en Baradbury verhalen zijn geplaatst die nog niet lang daarvoor in Duck (Extra) hebben gestaan is een geldkwestie. Een album met alleen maar oude opnieuw gedigitaliseerde verhalen kost meer dan een album met digitale verhalen. En dat wordt geprobeerd een beetje af te wisselen. In dit geval is dat inderdaad wel jammer.
Wanda Gattino tekent natuurlijk nog niet heel lang, dus daar hadden we qua verhalen ook niet heel veel keus. Door verhalen te plaatsten die in Duck, Duck Extra én Katrien hebben gestaan is er toch nog redelijke afwisseling.
In de Scarpa- en Millet Lopez albums stonden zelfs nieuwe verhalen die in Nederland nog nooit verschenen waren. Maar in het geval van de laatstgenoemde werd er alleen maar gemopperd over hoe minderwaardig deze tekenaar wel niet was. Is het afkeuren van zo'n tekenaar dan ook niet 'vernietiging van talent' (zie topic Nederlandse redactie)?

En om dan toch maar te zwichten voor de Don Rosa-kwestie. Een album bestaat maar uit 96 pagina's. Dat heeft te maken met het aantal drukvellen (katernen). De keuze van de verhalen is o.a. afhankelijk van het aantal pagina's. We mogen niet over die 96 pagina's gaan, maar er te ver onder zitten is ook niet eerlijk naar de lezer toe.
Rockerduck mopperde over verhalen waarin Donald geen hoofdrol zou spelen. Dat hadden we kunnen doen, hoor! Maar dan waren dit voornamelijk verhalen geweest die al in de oom Dagobert reeks hebben gestaan. Nu is er bewust gekozen voor verhalen die nog niet in een album hebben gestaan én die binnen die 96 pagina's passen.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » di jun 16, 2009 12:01 pm

Dat Rosa-album was juist daarom inderdaad wel geweldig! Want nu stonden er die verhalen in die niet in de Dagobert-reeks hadden gestaan en dus die verhalen die fans al tijden zoeken en die moeilijk te vinden zijn. Er stonden verhalen in die ik al had opgegeven en die veel fans nooit zouden vinden, omdat ze alleen in een vakantieboek hadden gestaan en inkleuring te duur zou zijn. Ik was dus aangenaam verrast dat ze toch de moeite hadden genomen die oude vakantieboekverhalen alsnog ingekleurd in een album uit te brengen. Een verhaal uit een recentelijker Dagobert-album zou veel goedkoper geweest zijn. En daarmee zou dit album verhalen bevatten die men al in Dagobert-albums had. Dat zou minder leuk zijn geweest en er zouden redelijk snel achter elkaar albums zijn verschenen met dezelfde verhalen.
Dus hulde voor het Rosa-album!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor mcDuck King » di jun 16, 2009 12:43 pm

Duckfan van Down Under schreef:Volgens mij koopt hij alles, heb ik ergens gelezen.

Nou, niet alles. ;) Bijna alles, alles wat in de supermarkt ligt. :P

Ja, sommige albums zijn inderdaad erg goed. Zoals die van Rosa, Scarpa, Van Horn, Vicar, Strobl ook. Maar er staat gewoon op het albums waarin er staat dat Millet (willekeurig) Barks heeft opgevolgt (zie achterkant van een Grappigste Avonturen).
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Carl Rosa » di jun 16, 2009 10:12 pm

mcDuck King schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Volgens mij koopt hij alles, heb ik ergens gelezen.

Nou, niet alles. ;) Bijna alles, alles wat in de supermarkt ligt. :P

Ja, sommige albums zijn inderdaad erg goed. Zoals die van Rosa, Scarpa, Van Horn, Vicar, Strobl ook. Maar er staat gewoon op het albums waarin er staat dat Millet (willekeurig) Barks heeft opgevolgt (zie achterkant van een Grappigste Avonturen).

Je zou voor de aardigheid eens meer naar stripwinkels moeten gaan inplaats van alleen naar de supermarkt. De supermarkten hebben alleen maar nieuwe boeken die er voor het volgende album/blad weg zijn en de oude nrs terugsturen naar de distributeur.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Carl Rosa » di jun 16, 2009 10:26 pm

Ferdi F schreef:
Rockerduck schreef:In plaats daarvan wordt genomen wat genomen wat toevallig pas nog opnieuw herdrukt is. Da's makkelijk, zeg. Zie de albums van Gattino, Strobl, Bradbury.

Zijn opnieuw herdrukte verhalen dan slechte verhalen? Daar reageerde ik namelijk op.

Dat er van Strobl en Baradbury verhalen zijn geplaatst die nog niet lang daarvoor in Duck (Extra) hebben gestaan is een geldkwestie. Een album met alleen maar oude opnieuw gedigitaliseerde verhalen kost meer dan een album met digitale verhalen. En dat wordt geprobeerd een beetje af te wisselen. In dit geval is dat inderdaad wel jammer.
Wanda Gattino tekent natuurlijk nog niet heel lang, dus daar hadden we qua verhalen ook niet heel veel keus. Door verhalen te plaatsten die in Duck, Duck Extra én Katrien hebben gestaan is er toch nog redelijke afwisseling.
In de Scarpa- en Millet Lopez albums stonden zelfs nieuwe verhalen die in Nederland nog nooit verschenen waren. Maar in het geval van de laatstgenoemde werd er alleen maar gemopperd over hoe minderwaardig deze tekenaar wel niet was. Is het afkeuren van zo'n tekenaar dan ook niet 'vernietiging van talent' (zie topic Nederlandse redactie)?

En om dan toch maar te zwichten voor de Don Rosa-kwestie. Een album bestaat maar uit 96 pagina's. Dat heeft te maken met het aantal drukvellen (katernen). De keuze van de verhalen is o.a. afhankelijk van het aantal pagina's. We mogen niet over die 96 pagina's gaan, maar er te ver onder zitten is ook niet eerlijk naar de lezer toe.
Rockerduck mopperde over verhalen waarin Donald geen hoofdrol zou spelen. Dat hadden we kunnen doen, hoor! Maar dan waren dit voornamelijk verhalen geweest die al in de oom Dagobert reeks hebben gestaan. Nu is er bewust gekozen voor verhalen die nog niet in een album hebben gestaan én die binnen die 96 pagina's passen.

Het afdrukken van verhalen in albums die net in een DD of DDE gestaan hebben is echt heel goedkoop en boerenslim (= op een goedkope manier geld verdienen, de mensen voor dom houden).
Er zijn zóveel goede en leuke verhalen in de geschiedenis van de Duck gemaakt, óók van Strobl (lelijk ingekleurd de herdrukken donkerblauw, paars - gretvr... ik weet het, het zijn kant-en-klare ingekleurde versies uit Zuid-Europa - mmm weer goedkoop...). Als je écht liefde voor het vak hebt zoals je onlangs nog aangaf graaf dan eens dieper in de geschiedenis van de weekbladen en haal er de pareltjes uit. Ik heb het idee dat er vaak alleen maar aan goedkoop gedacht wordt en "de mensen kopen het toch wel". Aan de andere kant snap ik ook wel dat we voor € 4,50 niet het mooiste hoeven te vewachten want het is goedkoop voor een boel bladzijden maar toch.... Het Rosa-album was zeker okee omdat het een aanvulling was.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Rockerduck » di jun 16, 2009 11:09 pm

Ferdi F schreef:Zijn opnieuw herdrukte verhalen dan slechte verhalen? Daar reageerde ik namelijk op.

Dat er van Strobl en Baradbury verhalen zijn geplaatst die nog niet lang daarvoor in Duck (Extra) hebben gestaan is een geldkwestie. Een album met alleen maar oude opnieuw gedigitaliseerde verhalen kost meer dan een album met digitale verhalen. En dat wordt geprobeerd een beetje af te wisselen. In dit geval is dat inderdaad wel jammer.

Ik begrijp dat het een geldkwestie is. Wat ik jammer vind, is dat er een 'auteursserie' wordt opgestart, die halverwege begint te zwalken vanwege zo'n geldkwestie. De reeksnaam en de teksten op de achterkant van de albums suggereren dat het in het album gaat om de 'grappigste avonturen', die zelfs in één adem met de naam Carl Barks genoemd mogen worden. Daarbij verwacht ik dat inderdaad met veel liefde en moeite alleen de échte pareltjes in zo'n album verschijnen. Als dan om financiële redenen wordt besloten om maar te pakken wat we toch nog hebben liggen, is het niet verwonderlijk dat lezers zich cynisch af gaan vragen wat dan eigenlijk nog het verschil is tussen zo'n zogenaamde auteursserie en de Big Fun.

Ferdi F schreef:In de Scarpa- en Millet Lopez albums stonden zelfs nieuwe verhalen die in Nederland nog nooit verschenen waren. Maar in het geval van de laatstgenoemde werd er alleen maar gemopperd over hoe minderwaardig deze tekenaar wel niet was. Is het afkeuren van zo'n tekenaar dan ook niet 'vernietiging van talent' (zie topic Nederlandse redactie)?

Voor het plaatsen van verhalen die nog niet in Nederland zijn verschenen niets dan lof, laat dat voorop staan. Overigens zijn er ook genoeg McDrakers die de keuze voor een Millet of een Santanach wél heel geslaagd vinden, bijv. kritische Ei en Ridder ter Geit. Die zijn het eens met de mening van de redactie dat deze tekenaars vakmanschap tonen door het maken van overzichtelijke, duidelijke pagina's zonder poespas, zoals Barks dat ook deed.

Ferdi F schreef:En om dan toch maar te zwichten voor de Don Rosa-kwestie. [...] Rockerduck mopperde over verhalen waarin Donald geen hoofdrol zou spelen. Dat hadden we kunnen doen, hoor! Maar dan waren dit voornamelijk verhalen geweest die al in de oom Dagobert reeks hebben gestaan. Nu is er bewust gekozen voor verhalen die nog niet in een album hebben gestaan én die binnen die 96 pagina's passen.

Dat was een kanttekening, Ferdi. Laten we niet net doen alsof Rockerduck overal over moppert. Het album staat bij mij in de kast. Ik vind de inkleuring van de oude verhalen heel geslaagd en goed dat ook jongere lezers deze verhalen nu eindelijk in hun bezit kunnen krijgen.

Ik vraag me wel één ding af: hoe kan het dat je bij bepaalde albums kosten mag maken door verhalen in te kleuren of nieuwe verhalen aan te kopen, terwijl je bij andere albums blijkbaar op de centen moet letten?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcDuck King » wo jun 17, 2009 1:19 pm

Carl Rosa schreef:
mcDuck King schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Volgens mij koopt hij alles, heb ik ergens gelezen.

Nou, niet alles. ;) Bijna alles, alles wat in de supermarkt ligt. :P

Ja, sommige albums zijn inderdaad erg goed. Zoals die van Rosa, Scarpa, Van Horn, Vicar, Strobl ook. Maar er staat gewoon op het albums waarin er staat dat Millet (willekeurig) Barks heeft opgevolgt (zie achterkant van een Grappigste Avonturen).

Je zou voor de aardigheid eens meer naar stripwinkels moeten gaan inplaats van alleen naar de supermarkt. De supermarkten hebben alleen maar nieuwe boeken die er voor het volgende album/blad weg zijn en de oude nrs terugsturen naar de distributeur.

Kom po, zeg! Ik zei alleen dat ik alles koop wat erin de supermarkt ligt. Mar dat wil niet zeggen dat ik nooit bij boekenwinkels kom. Namelijk al gisteren (Dinsdag), toen koch ik wel 6 Beste Verhalen, Dubbelpocket 27, en Jonge Woudlopers 4.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ei » wo jun 17, 2009 4:58 pm

Ferdi F schreef:
McDuck King schreef:Verschrikkelijk, al die onnodige albums. En dan nog de slechste verhalen bij tekenaars kiezen ook. Omdat dat goedkoper is.

Onzin! Er bestaan geen duurdere of goedkopere verhalen. Het is goedkoper om verhalen te herdrukken die we al digitaal hebben.

Dus bestaan er duurdere of goedkopere verhalen! Digitale verhalen zijn goedkoper.

Ferdi schrijft het zelf. :) Wat Ei doet afvragen vanwaar het enthousiasme van redacteurs vandaan komt om berichten van lezers als onzin te bestempelen, terwijl die lezers toch gelijk blijken te hebben.

Ferdi F schreef:We kiezen er juist bewust voor om bij herdrukken een mix te maken van ouder en nieuwer werk. Dat heeft dus helemaal niets te maken met goede of slechte verhalen.

Wel dus. Want digitale verhalen zijn goedkoper. Men zal wel twee keer nadenken voordat men een ouder verhaal kiest, dat nog gedigitaliseerd moet worden. Lezers zien dat. Die van een aantal auteurs vooral recenter werk.

Ferdi F schreef:En of een verhaal goed of slecht is, is natuurlijk ook een persoonlijke mening.

Wat maakt de "persoonlijke mening" van een redacteur dan meer waard dan die van een ander? Als een redacteur niet van andijvie houdt, is een verhaal over andijvie dan slecht?
Of een verhaal goed of slecht is, is vooral te bepalen aan een aantal meetpunten. Daar lijkt de redactie niet altijd van op de hoogte, dus moeten ze het dan maar van hun smaak hebben. Het excuus "persoonlijke mening" gaat dus niet werken. Bij "persoonlijke mening" ontstaat het beeld van een redactie die de eigen smaak prefereert boven de smaak van het publiek. Dan komt een verhaal in een album omdat Ferdi het een leuk verhaal vindt, en niet omdat het een deugdelijk verhaal is.

Ferdi F schreef:Denk je echt dat wij op de redactie expres een album gaan vullen met goedkope slechte verhalen? Dan gaan mensen toch onze albums niet meer kopen?

Waar is de samenstelling dan op gebaseerd? Ei denkt niet dat de redactie "expres" een slechte samenstelling maakt. Ei denkt dat de redactie het onbewust doet. Men klikt wat verhalen aan en hop, daar ligt weer een album. Want kun je anders doen, met "anderhalve vent en een paardenkop"?

Lezers worden door de redactie gewezen op een hoge produktie door een kleine bezetting. Maar zodra ze concluderen dat het dus werk aan de lopende band is, is het weer niet goed. Dan moeten lezers zeker geloven dat Oom Ferdi wekenlange research heeft gedaan om de pareltjes uit de archieven op te duiken.
Wat wil de redactie nou eigenlijk dat het publiek gelooft?

Ferdi F schreef:Zijn opnieuw herdrukte verhalen dan slechte verhalen? Daar reageerde ik namelijk op.

Bij Gladstone en Gemstone werden bepaalde verhalen van Barks overbelicht. Alsof er, overdreven gesteld, elk jaar een herdruk van 'Only a Poor Old Man' verscheen. Dan gaat zo'n verhaal vervelen, vindt Ei.

Ferdi F schreef:Dat er van Strobl en Baradbury verhalen zijn geplaatst die nog niet lang daarvoor in Duck (Extra) hebben gestaan is een geldkwestie. Een album met alleen maar oude opnieuw gedigitaliseerde verhalen kost meer dan een album met digitale verhalen. En dat wordt geprobeerd een beetje af te wisselen. In dit geval is dat inderdaad wel jammer.

Dus er bestaan duurdere en goedkopere verhalen.

Ferdi F schreef:In de Scarpa- en Millet Lopez albums stonden zelfs nieuwe verhalen die in Nederland nog nooit verschenen waren. Maar in het geval van de laatstgenoemde werd er alleen maar gemopperd over hoe minderwaardig deze tekenaar wel niet was. Is het afkeuren van zo'n tekenaar dan ook niet 'vernietiging van talent' (zie topic Nederlandse redactie)?

Er is natuurlijk een groot verschil tussen afkeuring door een redactie en afkeuring door een publiek. In het geval van Millet Lopez is zijn werk gepubliceerd, is hij ervoor betaald en kan hij leren van de kritieken des volks. Dat is een groot verschil met het domweg in de vuilnisbak dumpen van een onbetaald, goed scenario van Frank Jonker.

Redactie ziet een groot verschil tussen redactie (zijzelf) en fans. Maar als het moeilijk wordt, zijn redactie en fans inwisselbaar? Nee, die vlieger gaat niet op. Het afkraken van gepubliceerd, betaald werk is van een heel andere orde.

Ridder ter Geit schreef:Dat Rosa-album was juist daarom inderdaad wel geweldig! Want nu stonden er die verhalen in die niet in de Dagobert-reeks hadden gestaan en dus die verhalen die fans al tijden zoeken en die moeilijk te vinden zijn. Er stonden verhalen in die ik al had opgegeven en die veel fans nooit zouden vinden, omdat ze alleen in een vakantieboek hadden gestaan en inkleuring te duur zou zijn. Ik was dus aangenaam verrast dat ze toch de moeite hadden genomen die oude vakantieboekverhalen alsnog ingekleurd in een album uit te brengen.

Wat Ei doet afvragen: waarom kan het nu ineens wel?
Blijkbaar heeft de redactie ondanks de financiën en de taboes, toch de nodige ruimte om zelf beslissingen te nemen. Leest iedereen mee? Eerst kon het niet, en daarna toch wel. Rarara, hoe kan dat? Is de "persoonlijke mening" in de tussentijd veranderd?

Carl Rosa schreef:Het afdrukken van verhalen in albums die net in een DD of DDE gestaan hebben is echt heel goedkoop en boerenslim (= op een goedkope manier geld verdienen, de mensen voor dom houden).

De verhalen die in Donald Duck Extra hebben gestaan, waren reeds in de Extra al goedkoop.

Carl Rosa schreef:Er zijn zóveel goede en leuke verhalen in de geschiedenis van de Duck gemaakt, óók van Strobl (lelijk ingekleurd de herdrukken donkerblauw, paars - gretvr... ik weet het, het zijn kant-en-klare ingekleurde versies uit Zuid-Europa - mmm weer goedkoop...). Als je écht liefde voor het vak hebt zoals je onlangs nog aangaf graaf dan eens dieper in de geschiedenis van de weekbladen en haal er de pareltjes uit.

Wat is het onderscheid tussen "liefde voor het vak" en "persoonlijke mening"?

Carl Rosa schreef:Ik heb het idee dat er vaak alleen maar aan goedkoop gedacht wordt en "de mensen kopen het toch wel". Aan de andere kant snap ik ook wel dat we voor € 4,50 niet het mooiste hoeven te vewachten want het is goedkoop voor een boel bladzijden maar toch....

Ja, maar als je dan als lezer concludeert dat de redactie goedkope, opgedirkte pulp produceert, wordt dat natuurlijk onzin genoemd. En als je dan vraagt om een verzorgde uitgave, is daar geen geld voor. Wat wil de redactie nou eigenlijk dat het publiek gelooft?

Rockerduck schreef:Ik begrijp dat het een geldkwestie is. Wat ik jammer vind, is dat er een 'auteursserie' wordt opgestart, die halverwege begint te zwalken vanwege zo'n geldkwestie. De reeksnaam en de teksten op de achterkant van de albums suggereren dat het in het album gaat om de 'grappigste avonturen', die zelfs in één adem met de naam Carl Barks genoemd mogen worden. Daarbij verwacht ik dat inderdaad met veel liefde en moeite alleen de échte pareltjes in zo'n album verschijnen. Als dan om financiële redenen wordt besloten om maar te pakken wat we toch nog hebben liggen, is het niet verwonderlijk dat lezers zich cynisch af gaan vragen wat dan eigenlijk nog het verschil is tussen zo'n zogenaamde auteursserie en de Big Fun.

Aanvankelijk leek met de serie de archieven open te gaan, maar het werd al gauw een verzameling van overwegend redelijk makkelijk beschikbaar werk. Het is vrij makkelijk een naar een handvol Mau Heymans-verhalen te graaien. Lastig wordt het, als men echt moet gaan zoeken en selecteren. Is het Roddelflop-verhaal al herdrukt? Wie weet is tekenwerk zoek. En moet het nog gedigitaliseerd worden.
Zoals (duur) oud en nieuw (goedkoop) werk wordt gemixt, worden ook oude en nieuwe artiesten gemixt. Wil de redactie ons oprecht doen kennismaken met het werk van nieuwe ("digitale") auteurs, of heeft het vooral te maken met een kostenplaatje?
Enerzijds is het mooi dat lezers nu duidelijk verschillen in stijlen kunnen onderzoeken, maar is het anderzijds niet wat overdreven om iedere auteur van minimaal 96 bladzijdes, een speciaal album te geven?
Ook ligt de selectie niet meer op wat de grappigste avonturen van Donald Duck zijn, maar wat de grappigste avonturen per auteur zijn. Met als gevolg een sterke wisseling in kwaliteit en stijl.

Rockerduck schreef:Voor het plaatsen van verhalen die nog niet in Nederland zijn verschenen niets dan lof, laat dat voorop staan. Overigens zijn er ook genoeg McDrakers die de keuze voor een Millet of een Santanach wél heel geslaagd vinden, bijv. kritische Ei en Ridder ter Geit. Die zijn het eens met de mening van de redactie dat deze tekenaars vakmanschap tonen door het maken van overzichtelijke, duidelijke pagina's zonder poespas, zoals Barks dat ook deed.

Spreek voor jezelf, Rockerduck. Ei weet momenteel van geen Millet of Santanach af.

Het zou wel tijd worden voor een Carol Voges album. Kan de redactie na jaren, eindelijk eer betonen aan een van hun eerste tekenaars. Maar een Voges-album is natuurlijk te duur, omdat al die verhalen gedigitaliseerd zou moeten worden.
En wat te denken van een Hubbard-album, met o.m. Duckverhalen waarin Diederik en Otto voorkomen, zoals:
http://coa.inducks.org/story.php?c=S+64008
http://coa.inducks.org/story.php?c=S+64130

Rockerduck schreef:Laten we niet net doen alsof Rockerduck overal over moppert. Het album staat bij mij in de kast.

Léés je het? :)

Rockerduck schreef:Ik vraag me wel één ding af: hoe kan het dat je bij bepaalde albums kosten mag maken door verhalen in te kleuren of nieuwe verhalen aan te kopen, terwijl je bij andere albums blijkbaar op de centen moet letten?

Een hele goede vraag. Blijkbaar heeft de redactie best wat speling, als men echt iets wil. Onthoud dat goed. ;)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor DuckBoy » wo jun 17, 2009 9:07 pm

Carl Rosa schreef:By the way: Ik ga voor een album met Dick Moores verhalen! Dat is echt weird maar wel heel bijzonder!

is dat niet die vent die het jubileum verhaal van Dagobert in DD 33-2007 in elkaar heeft gepruts? dat is echt de laatse die een album verdiend. Er is trouwens ook iets heel geks met dit http://coa.inducks.org/story.php?c=W+DD+++34-02 verhaal. op bladzijde 12 (3e plaatje van boven) lijkt Donald's gezicht door iemand anders getekent, Is dit fout gekeken van mijn, of.....
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo jun 17, 2009 9:25 pm

Hij was een goede teknaar voor z'n tijd (Barks niet meegerekend).
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo jun 17, 2009 10:11 pm

Ei schreef:Spreek voor jezelf, Rockerduck. Ei weet momenteel van geen Millet of Santanach af.

Niet zi onbeleefd doen, Ei. Anders moet ik je even klutsen. Ei heeft op McDrake het album over Santanach gecomplimenteerd:

Ei is blij met Grappigste Avonturen van Donald Duck nr. 17. Tino Santanach Hernadez is een van de tekenaars uit de tijd dat de Donald Duck Extra nog degelijk vermaak had. Toen men bij Egmont nog de kunst van het weglaten kende.

Rockerduck en Robb moeten nederig hun excuses aan Santanach Hernadez aanbieden, of met overtuigende argumenten komen.
Ei heeft gesproken.

Uit: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=291
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ferdi F » wo jun 17, 2009 10:59 pm

Ei schreef:
Ferdi F schreef:
McDuck King schreef:Verschrikkelijk, al die onnodige albums. En dan nog de slechste verhalen bij tekenaars kiezen ook. Omdat dat goedkoper is.

Onzin! Er bestaan geen duurdere of goedkopere verhalen. Het is goedkoper om verhalen te herdrukken die we al digitaal hebben.

Dus bestaan er duurdere of goedkopere verhalen! Digitale verhalen zijn goedkoper.
Ferdi schrijft het zelf. :) Wat Ei doet afvragen vanwaar het enthousiasme van redacteurs vandaan komt om berichten van lezers als onzin te bestempelen, terwijl die lezers toch gelijk blijken te hebben.

Misschien moet Ei eerst even beter lezen waar hij een reactie op plaatst. McDuck King beweert dat er voor de slechtste verhalen wordt gekozen omdat dat goedkoper is. Dus: slechte verhalen zijn goedkoop, goede verhalen zijn duur. En dat is onzin!
Er wordt in de prijs van een verhaal geen onderscheid gemaakt tussen een goed verhaal of een slecht verhaal! Wel is een verhaal op film voor een album duurder omdat het gedigitaliseerd moet worden. En dan maakt het verder niet uit of dit een geweldig verhaal is van Carl Barks of dat het om een verhaal gaat van een "broodtekenaar" als Millet Lopez (bestempeld als minderwaardig Big Fun-vulsel).

Ei schreef:Wat maakt de "persoonlijke mening" van een redacteur dan meer waard dan die van een ander? Als een redacteur niet van andijvie houdt, is een verhaal over andijvie dan slecht?

Een redacteur zit op zijn plek om een verhaal goed te keuren, daar is hij (o.a.) voor aangenomen. Een andijvieboer is er om andijvie te verbouwen, een bakker om brood te bakken, etc.
En natúúrlijk speelt een persoonlijke mening ook mee in de keuze voor een aankoop. Ei zou het verhaal van Jonker toch ook aankopen omdat hij het met plezier heeft gelezen? Het moet natuurlijk kwalitatief ook goed zijn, maar dat je eigen smaak meetelt, is nooit ontkend.
Maar ook dat is uitgelegd, bij twijfel wordt er vaak overlegd. Jammer dat dit minder is blijven hangen dan "kut met peren", "kankerpitten" en de "glazen wijn".

Ik krijg steeds meer het idee dat ik en mijn collega's hier voor Jan met de korte achternaam reageren op vragen. Als we antwoord geven op jullie vragen worden onze antwoorden vervolgens weer verdraaid om de redactie in een negatieve hoek te drukken.
Een voorbeeld is mijn uitleg over het samenstellen van onze albums. Het digitaliseren van verhalen. Na mijn uitleg wordt deze gebruikt om aan te tonen dat we onze albums vullen met alleen maar digitale verhalen omdat dit lekker gemakkelijk en goedkoop is. Dat heb ik niet gezegd. De kosten van het digitaliseren spelen uiteraard een rol, maar ook niet een dusdanige rol dat we maar besluiten om alles zo goedkoop mogelijk te maken.

Binnenkort verschijnt er een album met verhalen van de Italiaan Bottaro. Je ziet heel erg duidelijk dat hij zich liet inspireren door Barks en Taliaferro, sommige plaatjes lijken zelfs nagetekend. Past dus prima in de Grappigste Avonturen-reeks waarin de opvolgers van Barks centraal staan. Helaas hebben we geen enkel verhaal digitaal. Er zijn dus 94 strippagina's besteld bij de Italianen, de helft moest gekleurd worden, alle verhalen moesten vertaald worden en geletterd. Een vrij prijzige productie dus! Maar er wordt toch gekozen om dit album te maken omdat het interessant materiaal is en zeker een aanvulling is op de reeks. We hadden natuurlijk ook lekker alle digitale verhalen van een recente tekenaar als Korhonen of Massaroli kunnen pakken. Lekker goedkoop zakkenvullen!
Helaas betekent dit misschien wel dat een volgend album weer wat goedkoper gemaakt moet worden, dus met digitaal voorradig materiaal. Helaas, zeg ik erbij! Maar je kunt ons toch ook niet kwalijk nemen dat er van ons verwacht wordt dat we nog een beetje winst maken met ons werk? Anders kunnen we straks helemaal geen albums meer maken!
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Carl Rosa » wo jun 17, 2009 11:24 pm

Ei schreef:Aanvankelijk leek met de serie de archieven open te gaan, maar het werd al gauw een verzameling van overwegend redelijk makkelijk beschikbaar werk. Het is vrij makkelijk een naar een handvol Mau Heymans-verhalen te graaien. Lastig wordt het, als men echt moet gaan zoeken en selecteren. Is het Roddelflop-verhaal al herdrukt? Wie weet is tekenwerk zoek. En moet het nog gedigitaliseerd worden.
Zoals (duur) oud en nieuw (goedkoop) werk wordt gemixt, worden ook oude en nieuwe artiesten gemixt. Wil de redactie ons oprecht doen kennismaken met het werk van nieuwe ("digitale") auteurs, of heeft het vooral te maken met een kostenplaatje?
Enerzijds is het mooi dat lezers nu duidelijk verschillen in stijlen kunnen onderzoeken, maar is het anderzijds niet wat overdreven om iedere auteur van minimaal 96 bladzijdes, een speciaal album te geven?
Ook ligt de selectie niet meer op wat de grappigste avonturen van Donald Duck zijn, maar wat de grappigste avonturen per auteur zijn. Met als gevolg een sterke wisseling in kwaliteit en stijl.

Mee eens!
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » do jun 18, 2009 9:02 am

Ik moet zeggen dat bovenstaande reactie van Ferdi wel hout snijdt. Als bepaalde albums, zoals het album wat ze nu gaan maken, zo duur is, en ze moeten winst blijven maken, is het natuurlijk op een gegeven moment kiezen of delen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor DuckBoy » do jun 18, 2009 5:01 pm

Ferdi, is er ook kans dat er dit jaat ( of anders in 2010) een album van Peleaz verschijnt? Ik hoop het!
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

VorigeVolgende

Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron