José Ramon Bernado

Berichtdoor Kwok » za apr 07, 2007 4:37 pm

Afbeelding

Afbeelding

Enorme kragen en bonte pruiken. Dat is typisch de stijl van tekenaar Bernado. Zijn Disney carrière begon in 1991 toen hij voor de Spaanse tekenstudio Comicup ging werken. Sindsdien is hij een van de meest opvallende Disney tekenaars. Zowel voor de Italiaanse als de Franse en Deense Disney tijdschriften tekent hij een hoop. In Frankrijk introduceerde hij zelf een heel nieuw karakter in de Mickey Mouse-wereld, de geobsedeerde fan Michel Souris. Voor de Nederlandse redactie tekent hij vooral verhalen met Madam Mikmak, Hiawatha, de grote Boze Wolf, Broer Konijn en Dombo in de hoofdrol. Dat hij ook geen Ducks schuwt, valt te bewonderen in het album 'De Grappigste Avonturen van Donald Duck' deel 15, waarin zijn beste verhalen met Donald zijn gebundeld.
Kwok
 

Berichtdoor mcprul » ma mei 14, 2007 3:47 pm

Vooral het werk van de laatste paar jaar vind ik wel mooi. Zoals die Pinokkio strip in Donald Duck 19, orginele 'camera'-standpunten.
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor DuckBoy » di jun 23, 2009 5:22 pm

Hij is wel leuk als tekenaar van Dombo of Mikmak, maar zijn eenden zijn waardeloos! Op een of andere manier lijkt Donald bij hem hatstikke vet. Ik heb zijn album in de grappigste avonturen reeks wel maar dat was een miskoop. Het dombo album is daar in tegen wel leuk om te lezen.
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor mcDuck King » wo jun 24, 2009 12:52 pm

DuckBoy schreef:Hij is wel leuk als tekenaar van Dombo of Mikmak, maar zijn eenden zijn waardeloos! Op een of andere manier lijkt Donald bij hem hatstikke vet. Ik heb zijn album in de grappigste avonturen reeks wel maar dat was een miskoop. Het dombo album is daar in tegen wel leuk om te lezen.

Ik vind zijn eenden ook leijk, maar ik heb niks met Dombo dus die zalm ik nooit bezitten.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor kwok » zo dec 27, 2009 4:31 pm

Wie heeft mij nageaapt? Of ik hem/haar.
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Ei » di jan 12, 2010 6:31 pm

DuckBoy schreef:Hij is wel leuk als tekenaar van Dombo of Mikmak, maar zijn eenden zijn waardeloos!

Ei vindt Bernado's eenden wel mooi.
Maar goed, Ei houdt ook van Al Hubbard's eenden.

DuckBoy schreef:Ik heb zijn album in de grappigste avonturen reeks wel maar dat was een miskoop. Het dombo album is daar in tegen wel leuk om te lezen.

Ei vindt dat album (nr. 15) een van de mooiere albums. Waren de albums van zo'n kwaliteit gebleven, dan had Ei ze nog gekocht.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Re: José Ramon Bernado

Berichtdoor snowmansion » wo mei 09, 2012 1:10 pm

Ik wilde toch even zeggen dat in mijn optiek Bernado's verhalen in combinatie met het desbetreffende script toch echt zorgen voor een kwaliteitsimpuls in het weekblad. Ik vind Bernado's eigen karakteristieke tekenstijl erg mooi. De verhalen van Broer Konijn, Madam Mikmak, de Speurneuzen, Hiawatha De Kleine Boze Wolf of Dombo, vind ik altijd een genot om naar te kijken. Hij tekent vooral de gezichten op een aparte manier imo. Daarnaast vind ik ook de panelvulling/de opvulling van de tekening/plaatje prima. Meestal is het script ook van een gemiddeld tot boven gemiddeld niveau.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: José Ramon Bernado

Berichtdoor Ui » vr mei 11, 2012 1:20 pm

snowmansion schreef:Ik wilde toch even zeggen dat in mijn optiek Bernado's verhalen in combinatie met het desbetreffende script toch echt zorgen voor een kwaliteitsimpuls in het weekblad.

Mee eens. (snif)
Mag Bernado zelf de scenario's/scripts kiezen?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: José Ramon Bernado

Berichtdoor snowmansion » di mei 22, 2012 2:09 pm

In het algemeen bepaalt de redactie en dan vooral de chef van de tekenafdeling (Hasselaar) welke tekenaar welk plot krijgt. Scenaristen leveren eerst hun scenario in bij Roep en als het goedgekeurd wordt wordt het verder intern gedistribueerd.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: José Ramon Bernado

Berichtdoor Ui » do mei 24, 2012 5:36 pm

snowmansion schreef:In het algemeen bepaalt de redactie en dan vooral de chef van de tekenafdeling (Hasselaar) welke tekenaar welk plot krijgt.

Voor zover Ui weet, mochten de broertjes Mau en Bas Heymans zelf kiezen. Wat een uitzondering kan zijn.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: José Ramon Bernado

Berichtdoor snowmansion » do mei 31, 2012 12:06 am

Oke, dat weet ik niet. Misschien door de 'naam' / ervaring die ze hebben opgebouwd als vaste tekenaar(s) voor de Donald Duck ofzo.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: José Ramon Bernado

Berichtdoor Ducksight » zo jun 03, 2012 9:55 pm

Ik denk wel dat als tekenaars al een tijdje meelopen, ze steeds vaker samenwerken met dezelfde tekstschrijvers, en dat zie je ook veel. Om echt zelf je scripts uit te kunnen kiezen moet je waarschijnlijk een grote naam hebben ja, en dat is bij de Heymansen wel het geval (in Nederland).

Trowens ben ik zelf niet zo'n fan van de stijl van Bernado, al heeft hij zo af en toe wel puik getekend (ik denk dan bv. aan "Tyrannica" uit DD Pocket 20).
Ducksight
Member
 
Berichten: 19
Geregistreerd: vr jun 01, 2012 1:13 am


Keer terug naar Disney medewerkers Buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron