Tony Strobl

Berichtdoor Carl Rosa » zo jun 14, 2009 1:43 pm

mcDuck King schreef:Maar hij tekent inderdaad niet zo mooi, maar hij verdient zeker meer!!! ;)

In de eerste jaren is zijn tekenstijl absoluut te pruimen! In de loop van de jaren 60 en vooral jaren 70 werd het erg lelijk.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor mcDuck King » zo jun 14, 2009 5:34 pm

Er ;ligt nu een verhaal van Strobl in het nieuwste vakantieboek 2009, namelijk http://coa.inducks.org/story.php?c=W+MMIFR+1-02 toch wel leuk dat de Duck's oorlog hebben met indianen.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo jun 14, 2009 8:16 pm

mcDuck King schreef:Er ;ligt nu een verhaal van Strobl in het nieuwste vakantieboek 2009, namelijk http://coa.inducks.org/story.php?c=W+MMIFR+1-02 toch wel leuk dat de Duck's oorlog hebben met indianen.

Ja, ik vind alleen de nieuwe inkleuring niet zo mooi; veel te fel. Ik vind juist die oude inkleuring veel beter passen bij de oude sfeer van het verhaal.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcDuck King » ma jun 15, 2009 12:56 pm

Hé, het had toch de oude inkleuring? Volgens mij wel... Maar ik zal wel kijken, want jij zegt het. ;)
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Carl Rosa » di jun 16, 2009 11:36 pm

Rockerduck schreef:
mcDuck King schreef:Er ;ligt nu een verhaal van Strobl in het nieuwste vakantieboek 2009, namelijk http://coa.inducks.org/story.php?c=W+MMIFR+1-02 toch wel leuk dat de Duck's oorlog hebben met indianen.

Ja, ik vind alleen de nieuwe inkleuring niet zo mooi; veel te fel. Ik vind juist die oude inkleuring veel beter passen bij de oude sfeer van het verhaal.

Die slechte huidige inkleuringen van die Strobl verhalen komen uit Zuid-Europa waar ze opnieuw ingekleurd zijn waardoor de Nederlandse redactie op die manier het voordeligst de herdrukken kan bemachtigen.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor DuckBoy » wo jun 24, 2009 8:19 pm

Ik vind het verhaal in het vakantie boek erg leuk en vooral orgineel. Het was vooral leuk dat Boris Boef weer eens samen met de ducks te zien waren. Het eeuwige 'de zwarje jongens zijn de enige schurken' begon me de keel uit te hangen. Over Strobl persoonlijk.... tja, ik vond hem vroeger wel goed maar het verhaal van he, wat in het Dagobert 60 jaar album stond.... ik vond de eenden blokkerig. Dat zag ik trouwens wel vaker in zijn verhalen uit de jaren '70 en '80.
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor mcDuck King » wo jun 24, 2009 8:42 pm

DuckBoy schreef:Ik vind het verhaal in het vakantie boek erg leuk en vooral orgineel. Het was vooral leuk dat Boris Boef weer eens samen met de ducks te zien waren. Het eeuwige 'de zwarje jongens zijn de enige schurken' begon me de keel uit te hangen. Over Strobl persoonlijk.... tja, ik vond hem vroeger wel goed maar het verhaal van he, wat in het Dagobert 60 jaar album stond.... ik vond de eenden blokkerig. Dat zag ik trouwens wel vaker in zijn verhalen uit de jaren '70 en '80.

Maar die \\\duck's zijn getekend door Ellis Eringer, http://coa.inducks.org/story.php?c=S+63067
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor DuckBoy » wo jun 24, 2009 9:15 pm

Die heeft de boel toch alleen geinkt?
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Rockerduck » do jun 25, 2009 2:08 am

DuckBoy schreef:Die heeft de boel toch alleen geinkt?

Precies, maar dat kan wel van grote invloed zijn op de tekeningen, omdat een inkter (bewust of onbewust) een eigen 'interpretatie' kan maken van de schetsen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » do jun 25, 2009 3:33 am

Rockerduck schreef:
DuckBoy schreef:Die heeft de boel toch alleen geinkt?

Precies, maar dat kan wel van grote invloed zijn op de tekeningen, omdat een inkter (bewust of onbewust) een eigen 'interpretatie' kan maken van de schetsen.

Voor zover Ei weet, deed Tony Strobl bij bijvoorbeeld 'King Scrooge the First' alleen het potloodwerk. Die werden geïnkt door Steve Steere. Aldus Inducks.
http://coa.inducks.org/s.php?c=W+US+++71-01

Een dergelijke situatie geldt blijkbaar ook voor het voorbeeld dat McDuck King noemt. Maar dan geïnkt door Ellis Eringer, met vraagteken.
http://coa.inducks.org/story.php?c=S+63067

De werkwijze gaat als volgt. De tekenaar maakt op basis van een scenario de strippagina in potlood. Dat potloodwerk wordt vervolgens geïnkt. De inkter maakt dus geen eigen interpretatie, maakt trekt de voltooide potloodtekeningen over met inkt.
Dat zijn drie fases:
1. scenario (Barks)
2. potloodtekeningen (Strobl)
3. inktwerk (Steere)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » do jun 25, 2009 3:38 am

Ei schreef:De inkter maakt dus geen eigen interpretatie, maakt trekt de voltooide potloodtekeningen over met inkt.

De inkter maakt dus geen eigen interpretatie, maar trekt de voltooide potloodtekeningen over met inkt.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor mcDuck King » do jun 25, 2009 1:03 pm

Ja, maar het inkten kan de tekeningen wel bewerken, daarom zou ik mijn eigen tekenwerk liever zelf inkten.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ei » do jun 25, 2009 1:47 pm

mcDuck King schreef:Ja, maar het inkten kan de tekeningen wel bewerken, daarom zou ik mijn eigen tekenwerk liever zelf inkten.

Nee, met het inktwerk wordt in principe alleen overgetrokken. Het is moeilijk om direct in inkt te tekenen.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor mcDuck King » do jun 25, 2009 3:57 pm

Ei schreef:
mcDuck King schreef:Ja, maar het inkten kan de tekeningen wel bewerken, daarom zou ik mijn eigen tekenwerk liever zelf inkten.

Nee, met het inktwerk wordt in principe alleen overgetrokken. Het is moeilijk om direct in inkt te tekenen.

Dat wist ik al. Maar je raad nooit wat voor maffe doedelzakken je tekening overtrekt, het kan zo worden dat het er erg vaag en lelijk eindigt!
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr jun 26, 2009 11:29 am

Ei schreef:De werkwijze gaat als volgt. De tekenaar maakt op basis van een scenario de strippagina in potlood. Dat potloodwerk wordt vervolgens geïnkt. De inkter maakt dus geen eigen interpretatie, maakt trekt de voltooide potloodtekeningen over met inkt.

EEn inkter kan wel degelijk een eigen interpretatie geven. Zo zijn er verhalen geweest van Mau Heymans en Sander Gulien die zijn geïnkt door ComicUp. Dat zag er toch anders uit. Het verschil kan subtiel zijn, maar het is er wel.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron