DuckBoy schreef:Ik heb gelezen in Eppo 8 van dit jaar dat Jippes niet super veel plezier meer heeft in het tekenen voor disney zijn letterlijke tekst uit het interview: Ik maak veel liever Havank dan het werk voor disney, maar met Donald Duck verhalen verdien ik mijn brood. Is dit de reden van zijn slordige werk de laatste tijden, zoals in de race om de gouden appels?
DuckBoy schreef:Ik vind het inderdaad teleurstellend dat Jippes er geen plezie rmeer in heeft. Mijn tip voor Daantje, ga lekker verder met Havank want dat is wel fantastisch!
DuckBoy schreef:Ik heb gelezen in Eppo 8 van dit jaar dat Jippes niet super veel plezier meer heeft in het tekenen voor disney zijn letterlijke tekst uit het interview: Ik maak veel liever Havank dan het werk voor disney, maar met Donald Duck verhalen verdien ik mijn brood.
Rockerduck schreef:Ik meen ergens ooit gelezen te hebben dat Jippes had gezegd dat hij met het uitwerken van de Barks-scenario's "de schoorsteen rokende houdt", met andere woorden, dat hij daar zijn geld mee verdient.
DuckBoy schreef:Daan Jippes is voor mij betreft de nieuwe Strobl of M. Heymans!
Carl Rosa schreef:Als Havank niet voorgepubliceerd zou worden zou hij ook Havank niet meer tekenen want van alleen de opbrengst van een Havank album kan hij niet leven. Per pagina bij voorpublicatie ontvangt hij een x-bedrag en hij verkoopt regelmatig originelen en zo komen er van drie kanten wat centjes binnen om rond te komen. Het is geen vetpot en Daan heeft zoveel Ducks getekend dat hij dat wat minder leuk vind en het echt puur als inkomstenbron ziet.
Ei schreef:Carl Rosa schreef:Als Havank niet voorgepubliceerd zou worden zou hij ook Havank niet meer tekenen want van alleen de opbrengst van een Havank album kan hij niet leven. Per pagina bij voorpublicatie ontvangt hij een x-bedrag en hij verkoopt regelmatig originelen en zo komen er van drie kanten wat centjes binnen om rond te komen. Het is geen vetpot en Daan heeft zoveel Ducks getekend dat hij dat wat minder leuk vind en het echt puur als inkomstenbron ziet.
Tragisch. Als de grote Daan Jippes al geen vetpot heeft, wie van de Disney-stripmakers dan wel?
Ei heeft een Havank-serie gelezen in het Algemeen Dagblad. (Bevatte een scène met over straat rollende bowlingballen.) Ei vond de tekeningen mooi, maar de vertelling tegenvallend. Het hoofdpersoon zit maar tegen zichzelf te kletsen en Ei herinnert zich geen enkele side-kick.
Stel je voor dat Jippes met een aantal scenaristen van Donald Duck Weekblad, eind jaren 70 of begin jaren 80 een nieuwe strip had opgezet. Ongeveer wat Thom Roep en Piet Wijn eerder hebben gedaan met Douwe Dabbert. Is het misschien een gebrek aan ondernemerschap, waarom veel Disney-auteurs achter redacties aansjokken?
Dat je anno 2009 met strips in Nederland wel degelijk wat kunt bereiken, is volgens Ei te zien aan de televisieserie 'S1ngle'. Die serie was op Net5 te zien en is gebaseerd op een relatief nieuwe strip van Hanco Kolk en Peter de Wit.
http://www.s1ngle.nl/index.html
Carl Rosa schreef:Het is inderdaad een raar verhaal dat Jippes met zíjn capaciteiten zo "doorhobbelt".
Carl Rosa schreef:Maar hij heeft het niet zó slecht maar als je als Franse stripmaker een paar hitalbums scoort gaat het finacieel goed met je.
Havank is mooi getekend. Het eerste album volgt een beetje het bestaande verhaal, het verhaal van het tweede album is eigen werk.
Carl Rosa schreef:Ik denk dat veel Disney tekenaars met hét grote probleem zitten: ze zijn aan het nátekenen en ontwikkelen geen eigen stijl. De Havank tekenstijl is weer die van Franquin (goed gedaan overigens). Op een gegeven moment lukt dat niet meer en is de nátekenstijl hun tekenstijl.
Carl Rosa schreef:S1ngle is inderdaad een mooi voorbeeld maar dat is een uitzondering. Henk Kuipers, Gerrit de jager, Hein de Kort en Toon van Driel zijn zo'n beetje de enigen die een goede boterham verdienen door hun enorme produktie en reclamewerk.
Ei schreef:Carl Rosa schreef:Het is inderdaad een raar verhaal dat Jippes met zíjn capaciteiten zo "doorhobbelt".
Zou het kunnen komen door een gebrek aan visie? Weet Jippes hoe hij zichzelf moet verkopen? Er zijn heel veel mensen die heel goed kunnen tekenen, maar geen idee hebben hoe ze daarmee geld kunnen verdienen. Ei heeft als indruk dat zulke mensen, zonder eigenwaarde, een dankbare prooi zijn voor de lopende band van Disney. En sta je eenmaal aan die lopende band, dan kom je er moeilijk achter vandaan. Want je bouwt er geen naam op.
Wie weet nu wie Daan Jippes is? Zodra Jippes buiten het clubje van schouderkloppers stapt, weet niemand wie hij is.Een aantal van die schouderkloppers, waaronder Thom Roep, zorgen nota bene dat Jippes onbekend blijft. Want Roep weigert de namen van Disney-auteurs te vermelden in het Weekblad. Terwijl Roep geen kans zal laten liggen om zijn eigen naam in het blad te noemen. Als je als Jippes zijnde voor zo'n baas gaat werken, is dat dan geen zelfvernietiging?
Had Jippes niet kunnen weten, dat het zo zou eindigen? Kijk alleen maar naar Barks, hoe hard die na zijn pensioen heeft gewerkt om alsnog een geldschip binnen te halen.Carl Rosa schreef:Maar hij heeft het niet zó slecht maar als je als Franse stripmaker een paar hitalbums scoort gaat het finacieel goed met je.
Havank is mooi getekend. Het eerste album volgt een beetje het bestaande verhaal, het verhaal van het tweede album is eigen werk.
Ei wist niet eens dat er een tweede Havank-album was. Hoe had Ei dat moeten weten? Aanvankelijk verscheen Havank, en ook Bob Evers van Jonker en Oudenaarden, in het Algemeen Dagblad. Dat is gestopt. Of gebeurt dat nu alleen via internet?
Hoe kan Ei weten wat Jippes aan het doen is? De domeinen http://www.daanjippes.nl en http://www.daanjippes.com zijn vrij. Welke zelfstandige heeft nou geen internetsite? Dat is toch het minste wat je kunt doen, om jezelf op de kaart te zetten? Of wil Jippes het best bewaarde geheim van Nederland blijven?Carl Rosa schreef:Ik denk dat veel Disney tekenaars met hét grote probleem zitten: ze zijn aan het nátekenen en ontwikkelen geen eigen stijl. De Havank tekenstijl is weer die van Franquin (goed gedaan overigens). Op een gegeven moment lukt dat niet meer en is de nátekenstijl hun tekenstijl.
Ei heeft weleens begrepen dat er drie soorten Disney-auteurs zijn:
- mensen die Disney-strips maken als bijverdienste, als een extraatje
- mensen die Disney-strips maken als opstapje naar een eigen stripcarrière
- mensen die Disney-strips maken en er blijven plakkenCarl Rosa schreef:S1ngle is inderdaad een mooi voorbeeld maar dat is een uitzondering. Henk Kuipers, Gerrit de jager, Hein de Kort en Toon van Driel zijn zo'n beetje de enigen die een goede boterham verdienen door hun enorme produktie en reclamewerk.
Waarom zou S1ngle een uitzondering zijn? Ei denkt dat het komt doordat S1ngle zichzelf op artistieke en commerciële wijze weet aan te prijzen en te verkopen. Dat je als lezer kunt daten met een van de S1ngle-personages, dat alleen vindt Ei al geniaal. Waar zie je zulke creativiteit bij Disney-auteurs? Wat heeft Jippes gedaan, om zichzelf op de kaart te zetten?
Keer terug naar Disney medewerkers Nederland
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten